Lasse Larsen
22. august 2018
Sundheds IT ved en korsvej: Skal det fortsætte som før, eller skal det
bringes til at virke?
Om forfatteren
Jeg har været kontorchef i Lægemiddelstyrelsen 1993-2008, med ansvar for lægemiddelstatistik,
lægemiddeløkonomi, lægemiddelpriser, analyser af lægemiddelforbrug, tilskud til lægemidler,
Lægemiddelstyrelsens IT med videre. Jeg var ansvarlig for en række større og mindre databehandlings-
systemer, hvoraf mange fortsat fungerer den dag i dag, mere eller mindre uændret: Lægemiddelstatistik-
registeret (1993), Det Centrale Tilskudsregister CTR (1999), Receptserveren (2007) og Det Fælles
Medicinkort (2008) samt en del andre systemer, bl.a. Den Personlige Elektroniske Medicinprofil PEM
(2004).
Resumé
Det har aldrig nogensinde været nemmere og billigere at lave effektive og
velfungerende IT systemer, end det er i dag. Derfor kan det undre, at patienter,
der veksler mellem Århus og København her i år 2018 stadig ikke kan være sikre
på, om deres journal er tilgængelig på behandlingsstedet.
Med Sundhedsplatformen har Region H igen fået sat fokus på IT i
sundhedssektoren. Meget kort sagt kan man sige, at IT udviklingen på
sundhedsområdet har ramt muren. Den meddelelsesbaserede
kommunikationsform og flerleverandørstrategien er endt i økonomisk og
funktionsmæssigt kaos. Der er blevet spildt enorme beløb, der er blevet spildt tid,
udviklingen er gået istå og det der blev lovet færdigt år tilbage, arbejdes der
stadig på. Noget virker hist, andet virker pist, men intet virker overalt. Det er
gået som det gik med Babelstårnet. Man troede at kunne nå himlen, men
arbejdet er gået i stå og spredt i alle egne af landet.
Politikerne kan vælge mellem enten at køre videre som i dag, hvad der vil koste
enorme summer og ikke løse nogen problemer, eller de kan vælge at tage skeen i
den anden hånd og definere en strategi, der kan tage kontrollen og magten over
EPJ udviklingen tilbage. Det vil skabe stor modstand hos de der lever af og tjener
godt på det nuværende regime; leverandører, VANS operatører, organisationer, de
mange konger (jf Carl Holst), konsulentfirmaer med videre. For patienter,
pårørende, sundhedspersonale og skatteyderne vil det være en fordel.
Sundhedsplatformen og andre offentlig IT løsninger
Alle offentlige IT systemer der får megen omtale i offentligheden, er fiaskoer. De
systemer der virker som de skal, hører man aldrig noget til. Og så er der en del
andre systemer, man heller aldrig hører noget til.
Hver gang der dukker en offentlig IT-fiasko op, er der en klog mand, der kræver,
at man nedsætter en havarikommission, så man kan lære af fejlene. Han taler for
døve øren. Der er ingen, der vil lære af fejlene. Og der er ingen, der vil lære af
det, der virker. Og måske er problemet slet ikke af teknisk karakter, måske er det
simpelthen bare fordi de ikke kan finde ud af det?
Andre kloge folk diskuterer om Sundhedsplatformen er en større skandale end
SKATs inddrivelsessystem, SKATs udbetalingssystem, IC4 togene,
jernbanesignalerne og andre aktuelle skandaler. Man taler om at opfinde en
skandaleskala, så skandaler nemmere kan sammenlignes.
Sammenlægningen af den kommunale og statslige skatteforvaltning og de
efterfølgende besparelser har, sammen med udtyndingen af faglige chefer, ført til,
at man har givet ledelse som "ledelse" forrang for faglig ledelse og faglighed. Når
der ikke er ret mange tilbage i ledelsen af en organisation, som ved noget om det
man laver, er der færre og færre, der kan oplære nye medarbejdere. Dermed
bliver styrelser og organisationer med tiden ringere til at løse deres opgaver. Det
1