Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 438
Offentligt
1933264_0001.png
Proceskortlægning i
Sundhedsdatastyrelsen
Afrapportering | Juni 2018
CONFIDENTIAL AND PROPRIETARY
Any use of this material without specific permission of McKinsey & Company
is strictly prohibited
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0002.png
Contents
Introduktion
Kortlægning af procedurer for udvalgte cases
Erfaringer fra Danmark og udlandet
Forslag til forbedringstiltag / konklusioner
Bilag
McKinsey & Company 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0003.png
INTRODUKTION
Baggrund og formål med analysen
Baggrund
Sundhedsministeriet har i januar 2018 bedt McKinsey & Company om at
foretage en kvalitativ kortlægning af procedurer og beslutningsgange i
Sundhedsdatastyrelsen, herunder snitflader mellem Sundhedsdatastyrelsen
og departementet, ved revision og ændring af registre, ændringer og
oprettelse af specifikke sundhedsdataindikatorer samt løbende
dataforespørgsler.
Kortlægningen skal ses i lyset af en misforståelse mellem
Sundhedsministeriets departement og Sundhedsdatastyrelsen i marts 2016,
som ledte til, at tærskelværdien for opgørelsen af overbelægningsdage på
esundhed.dk fejlagtigt blev sat til indeks 105 (i stedet for indeks 100) indtil
dette blev opdaget og rettet. Det betød blandt andet, at der blev oversendt
tal for overbelægningsdage til Folketingets Sundheds-og Ældreudvalg på
baggrund af forespørgsler, hvor tallene var påvirket af en ændret
tærskelværdi, uden at der blev gjort opmærksom på det. Misforståelsen
opstod i forbindelse med udarbejdelse af en ny og anden indikator for
overbelægningssengedage, der skulle danne grundlag for sammenligninger
af overbelægning på tværs af regioner og sygehuse.
Forløbet havde karakter af formelle og uformelle møder, stor udskiftning af
mødedeltagere på tværs af niveauer og organisationer, opsigelser og
barselsorlov, mangel på orientering af rette personale mv. Der var således
en række omstændigheder, som samlet set er en del af forklaringen på, at
der blev oversendt en besvarelse til Folketinget, hvor tallene var påvirket af
en ændret tærskelværdi, uden at der blev gjort opmærksom på det.
Sundhedsministeriet har på den baggrund ønsket at belyse de procedurer
og beslutningsgange, der foreligger i forbindelse med dataforespørgsler
samt ændringer og tilføjelser af nye sundhedsdataindikatorer og registre, og
samtidig vurdere muligheder for opsætning af en mere stringent
procedurestruktur og kvalitetssikring i beslutningsgange vedrørende
registre, indikatorer og løbende forespørgsler dels internt i
Sundhedsdatastyrelsen og dels mellem Sundhedsdatastyrelsen og
Sundhedsministeriets departementet
er størst (prioritering af anbefalinger), dels vurdere i hvilket omfang konkrete
tiltag er forbundet med reelle omkostninger og mindre fleksible arbejds- og
beslutningsgange.
Det er et centralt punkt, at de kortlagte processer forløber under forskellige
forhold, og som i visse tilfælde kan vanskeliggøre efterlevelse af stringente
processer i en hver henseende. Således er flere processer en del af en
politisk proces eller et udvalgsarbejde, som involverer flere forskellige
interessenter, hvor de præcise behov og ønsker kan være vanskelige at
definere på forhånd. Det betyder, at opgaven kan være vanskelig at
planlægge og kan ændre sig undervejs, og processen kan være
tidsmæssigt lang. Det er vilkår, som de involverede parter skal tage højde
for i opgaveløsningen og som stiller øget krav til samarbejdet. Modsat
gælder for fx analyseforløb, som foregår mere uafhængigt af andre
processer, eller folketingspørgsmål, hvor opgave, prioritering og tidsfrist
som regel er velfineret og tydelig for begge parter. Det gør muligt at definere
klare processer og standarder for arbejdsprocesser og samarbejdsrelationer
mellem de involverede parter.
Fremgangsmåde
Kortlægningen er gennemført som en kvalitativ interviewproces med
udvalgte sagsbehandlere og ledere i Sundhedsdatastyrelsen og
Sundhedsministeriets departement, samt gennemgang af relevant
materiale. Kortlægningen har taget udgangspunkt i tre typer af cases;
1.
Revision og ændring af registre
2.
3.
Tilføjelser/ændring af monitoreringer og indikatorer
Ad hoc dataforespørgsler fra departementet, herunder
ministerbetjening.
For hver case er formelle dokumenterede procedurer gennemgået, som
beskrevet i eventuelt eksisterende vejledningsmateriale, samt mere
uformelle procedurer, afdækket via interviews. De interviewede
sagsbehandlere og ledere er udpeget af Sundhedsministeriet og
Sundhedsdatastyrelsen.
Kortlægningen er desuden suppleret ved inddragelse af erfaringer fra
Danmarks Statistik, UK Statistics Autority og Eurostat for indsamling,
bearbejdelse og offentliggørelse af statistiske oplysninger i forhold til
frekvens af ændringer i metodik, beslutningsgange mv.
McKinsey & Company 3
Formål
Formålet med kortlægningen har således været at kortlægge udvalgte
processer og på den baggrund opstille anbefalinger til styrkelse af den
eksisterende processtruktur og kvalitetssikring, inden for de eksisterende
rammer og med udgangspunkt i de allerede igangsatte initiativer. Det har
samtidigt været et mål, dels at vurdere hvor potentialet for at minimere fejl
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0004.png
INTRODUKTION
De udvalgte processer der er indgået i kortlægningen
Udvalgte processer
Sundhedsministeriets redegørelse for det specifikke forløb omkring
ændring af tærskelværdien for opgørelse af antal dage med
overbelægning, der gav anledning til offentliggørelse af forkerte
oplysninger, viser hvordan departementet og tilhørende styrelser har
et tæt samarbejde om sager og komplicerede problemstillinger.
Redegørelsen viser desuden, at der foregår uformelle møder og
drøftelser mellem departementet og styrelser på
sagsbehandlerniveau, der ikke nødvendigvis følger standardiserede
strukturer for beslutningsgange og kvalitetssikring.
De udvalgte cases repræsenterer således forskellige specifikke
typer af forespørgsler og processer, der danner grundlag for
konkretisering og afdækning af de bagvedliggende årsager til
(potentielle) fejl og misforståelser i forbindelse med revision af
registre, tilføjelser/ændringer af monitorering og indikatorer samt ad
hoc forespørgsler. De udvalgte cases repræsenterer henholdsvis
processer der er udtryk for politisk betjening og efterlevelse af
politiske ønsker, samt processer for analyseforløb, der i højere grad
kan følge stringente arbejdsgange.
De udvalgte cases danner det primære analytiske grundlag for
opstilling af anbefalinger til en mere stringent procedurestruktur og
kvalitetssikring i beslutningsgange. Processerne gennemgås i
følgende kapitel.
Cases
Revision,
ændring og
oprettelse af
registre
Tilføjelser /
ændring af
monitoreringer
og
indikatorer
Register for udvalgte kroniske sygdomme og svære
psykiske lidelser (RUKS):
Opgørelse af borgere med
kronisk sygdom, herunder borgere med KOL og diabetes
Landspatientregistret (LPR):
Indeholder data om
danske patienters kontakter med sygehuse
Nationale mål for demensindsatsen:
I regi af
demenshandlingsplanen er der opsat tre nationale mål,
der monitoreres ved brug af indikatorer
Processer som kortlægges
1A
Steno Diabetes Centers forslag til et nyt
diabetesregister
1B
Oprettelse af et nyt register til registrering af
tvangsforanstaltninger mod varigt inhabile
somatiske patienter
2A
Oprettelse af én indikator for andel specifikke
demensdiagnoser
Oprettelsen af ny indikatorer for forbrug af
2B
antipsykotika hos borgere med demens
3A
Lægemiddelsopgørelse til styring i psykiatri
3B
Samråd
3C
Generelle talleverancer
3D
Proces for behandling af folketingsspørgsmål
McKinsey & Company 4
1
2
3
Ad hoc data-
forespørgsler
fra
departementet
Ad hoc dataforespørgsler:
Forstået som
ministerbetjening eller spørgsmål fra folketinget i
forbindelse med analyser (der tages udgangspunkt i en
afgrænset tidsperiode), herunder også dataleverancer til
ad hoc analyser i departementet
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0005.png
Contents
Introduktion
Kortlægning af procedurer for udvalgte cases
Erfaringer fra Danmark og udlandet
Forslag til forbedringstiltag / konklusioner
Bilag
McKinsey & Company 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0006.png
KORTLÆGNING
Proceskortlægning
Kortlægning
På de følgende sider er kortlægningen af de udvalgte cases inden
for revision og ændring af registre, tilføjelser/ændringer af
monitorering og indikatorer samt ad hoc forespørgsler gengivet.
Kortlægningen er dokumenteret ved en kortere beskrivelse af
baggrunden for den udvalgte case. Hvad var situationen, og
hvordan forløb processen fra start til slut? Desuden er hver af de
udvalgte cases dokumenteret grafisk for at illustrere det
tidsmæssige forløb, de vigtigste involverede interessenter samt
vigtigste beslutningspunkter og ansvarsskift.
For hvert område, danner de kortlagte cases grundlag for en
række observationer og deraf anbefalinger, der er baseret på de
specifikke case-beskrivelser, men som præsenteres i mere
generel karakter inden for de tre områder; revision og ændring af
registre, tilføjelser/ændringer af monitorering og indikatorer samt
ad hoc forespørgsler.
Kortlagte processer
Initiativer allerede under implementering
Proceskortlægningen, de gennemførte interviews og
materialegennemgangen, har været kendetegnet ved stor
åbenhed i både Sundhedsdatastyrelsen og departementet. Der er
forelagt løsningsforslag til reduktion af fejlkilder, standardisering af
processer og styrket governance, som har haft tydelig parallelitet
mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet.
Flere af de forelagte løsningsforslag er netop implementering, fx
”Kvalitetsteamet” i Sundhedsdatastyrelsen, der skal sikre at
dataopgørelser og generelt talmateriale produceret i
Sundhedsdatastyrelsen gennemgår intern kvalitetssikring inden
udsendelse. Dertil kommer, at der i forbindelse med den
organisatoriske implementering af sundhedsdataplatformen i
Sundhedsdatastyrelsen etableres processer for ændring af
eksisterende produktionsjob, udarbejdelse af nye produktionsjob
og udarbejdelse af nye produktionsjob bl.a. i forbindelse med
udvikling af nye indikatorer, nye registre mv.
Løsningsforslag
McKinsey & Company 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0007.png
KORTLÆGNING
1A
Steno Diabetes Centers forslag til et nyt diabetesregister
Baggrund
Casen omhandler Steno Diabetes Center, der har kritiseret diabetesdelen
i Register for Udvalgte kroniske Sygdomme og svære psykiske lidelser
(RUKS) for bl.a. at underestimere prævalensen for diabetes i Danmark.
Hovedanken er, at RUKS ikke fanger den del af populationen, som ikke er
i medicinsk behandling, hvilket de anslår til at være ca. 10 pct. af den
samlede population. Kritikken er fremført i forbindelse med
Sundhedsministeriets handleplan for diabetes. På den baggrund har
Steno stillet forslag om et nye diabetesregister.
Kort om RUKS
RUKS dannes ud fra algoritmer, der kobler informationer fra forskellige
nationale datakilder, som Sundhedsdatastyrelsen har råderet over.
Algoritmerne er sammensat således, at de fanger de personer, hvor man
med størst mulig sikkerhed kan sige, at de har den pågældende sygdom.
Derved vil der nok være en del personer, som har sygdommen, men som
ikke opfylder alle kriterierne. Det skal dog pointeres, at registeret
inkluderer bagud, således at personer, der senere opfylder kriterierne,
inkluderes fra første usikre aktivitet. RUKS vil således nok pr. konstruktion
underestimere prævalensen, men det sker på en konsistent og
transparent måde, således at man kan sammenligne udviklingen over tid.
De primære parter i processen er Steno Diabetes Center,
departementet og Sundhedsdatastyrelsen.
Dialogen mellem parterne er hovedsageligt foregået på
sagsbehandlerniveau og strækker sig over en perioden fra primo
2015 til primo 2018.
Læringspunkter
Kortlægningen har vist følgende primære læringspunkter i
forbindelse med den specifikke case (der henvises til følgende side
for grafisk fremstilling af processen):
Processen for behandling af ændringsforslag følger ikke en fast
proces (og er tidsmæssig lang), herunder:
Der er ikke en klar intern governance for faglig vurdering og
behandling af eksterne ændringsforslag
En ekstern part kan stille et ændringsforslag, der ikke
indeholder afgørende nyt i forhold til ændring af definition,
som initierer en lang sagsbehandlingsproces
Sundhedsdatastyrelsen har fra starten af arbejdet med RUKS meldt ud, at
der er tale om et bud på de bagvedliggende algoritmer.
Sundhedsdatastyrelsen justerer derfor gerne algoritmerne og inddrager
nye nationale kilder, givet at de er dokumenterede, og så længe
ændringerne sker på et transparent og valideret grundlag.
Kortlægningen
Den udvalgte case omhandler således processen fra Steno Diabetes
Center retter henvendelse til Sundhedsministeriets departementet om
ændring til den nuværende definition, til primo 2018 hvor processen for
nuværende er fortsat igangværende/uafklaret (afventer validt
dokumentationsgrundlag fra Steno Diabetes Center).
Der er ikke klare krav til hvordan eksterne parter skal
udarbejde og indmelde ændringsforslag til
Sundhedsdatastyrelsen (fx formål, begrundelse, forslag til
ny definition m.v.)
Der er ikke tydelig (nok) kommunikation omkring definitioner og
faglige begrundelser for opgørelser i RUKS (flere krav i
ændringsforslaget er ikke længere aktuelle), herunder hvilke
borgere der indgår, og ikke indgår, og hvorfor
McKinsey & Company 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0008.png
KORTLÆGNING
1A
Steno Diabetes Centers forslag til et nyt diabetesregister
2015
Indledende
dialog
mellem
SDS, SDC
og
Diabetes-
foreningen
2017
DEP retter
henvendelse til
SDS
DEP aftaler med
SDS at udvikle
et mere solidt
beslutnings-
grundlag
DEP
SDS informeres
om, at SDC har
ydet kritik af
RUKS
SDS foreslår
proces for at
udvikle et mere
solidt
beslutnings-
grundlag
SDS foreslår, at
SDS kommer
med udkast til
oversigtsskema
SDS foreslår, at
SDC kommer
med udkast til
oversigtsskema
udfyldt for
RUKS
SDS
udarbejder
flowdiagram
for dannelsen
af RUKS for
populationen
SDS stiller
RUKS til
rådighed for
SDC på en
forsker-
maskine
SDS
SDC har
kritiseret
diabetesdelen i
RUKS
SDC kommer
med forslag til et
nyt diabetes-
register
SDC
udarbejder
tilsvarende et
flowdiagram
for deres
forslag
SDC
fremlægger
dokumen-
tation for
deres nye
datakilder
Hvis det dokumenteres,
at RUKS kan forbedres,
sendes forslaget i
høring. I givet fald skal
det afklares, hvordan de
nye datakilder
systematisk kan
overføres til SDS
SDC
DEP: Sundhedsministeriets departement
SDS: Sundhedsdatastyrelsen
SDC: Steno Diabetes Center
Inden en eventuel ændring af RUKS som ønsket af SDC er der ifølge SDS
behov for en række aktiviteter, som kan give et mere solidt
beslutningsgrundlag. De grå kasser illustrerer forslag til hvordan den konkrete
problemstilling løses.
McKinsey & Company 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0009.png
KORTLÆGNING
1B
Indberetning af anvendelse af tvang overfor varigt inhabile somatiske patienter
Baggrund
Casen omhandler et udkast til forslag til lov om tvangsanvendelse i forbindelse
med somatisk behandling af varigt inhabile. Departementet har et ønske om at
Sundhedsdatastyrelsen kommenterer lovforslaget og yderligere kommer med
en mulig indberetningsløsning via Landspatientregisteret (LPR) og
Sundhedsdatastyrelsens Elektroniske Indberetningssystem (SEI), således der
kan udvikles en indikator for anvendelse af tvang i forbindelse med at denne
mulighed er blevet indført. Casen er et udtryk for en politisk initieret proces.
Kort om LPR
LPR indeholder data om danske patienters kontakter med sygehusvæsenet. På
baggrund af data fra registeret laver styrelsen en lang række forskellige
opgørelser af behandlingsaktiviteten på tværs af dimensioner som
organisatorisk niveau, køn, alder m.v., fx antallet af specifikke kontakter på
sygehusene.
Data indberettes typisk via regionernes hospitalsinformationssystemer til LPR.
Ved behov for tilpasninger i indberetningskrav, eller tilføjelser af nye variable,
kan der være behov for tekniske tilpasninger i regionernes systemer.
Indberetning af tvang mod varigt inhabile kan ske enten via LPR, sammen med
den øvrige indberetning om den enkelte patient
i den nuværende LPR-version
kaldet LPR2 eller via SEI.
returnerer en endelig indberetningsløsning og vejledning herfor.
De primære parter i processen er Styrelsen for Patientsikkerhed,
departementet og Sundhedsdatastyrelsen.
Dialogen mellem parterne er foregået på flere organisatoriske niveauer
og strækker sig over en tidsperiode fra primo 2016 til primo 2018. Det
længere forløb skyldes bl.a. at det tager tid at få sikret den nødvendige
tilladelse til at oprette og drifte et nyt register, og dertil kommer den
tekniske etablering både hos dem der skal aflevere data og hos dem
der skal modtage
Læringspunkter
Kortlægningen har vist følgende primære læringspunkter i forbindelse
med den specifikke case (der henvises til følgende side for grafisk
fremstilling af processen):
Processen for udarbejdelse af indberetningsløsning (og vejledning)
følger en fast proces (afgrænsning af indhold, etablering af GUI,
udvikling, test og produktion); men er tidsmæssig lang og
kompleks, herunder:
Det er en politisk proces, hvorfor der er forhold som hverken
departementet eller Sundhedsdatastyrelsen har indflydelse på
Sundhedsdatastyrelsen arbejder i samarbejde med regioner m.fl. på en ny
version af landspatientregisteret (LPR3) som en del af
Sundhedsdataprogrammet. Den nye version medfører forskellige tilpasninger i
det samlede indberettede i forbindelse med ibrugtagning ultimo 2018.
Kort om SEI
Da indberetning af tvang for varigt inhabile skal ske for den samlede
sundhedssektor, er det ikke tilstrækkeligt, at man kan indberette via LPR. SEI
benyttes til de indberetninger i sygehussektoren, hvor data ikke registreres
direkte i de patientadministrative systemer samt til indberetning fra resten af
Sundhedssektoren, hhv. det kommunale niveau, private speciallægeklinikker
samt almen praksis.
Kortlægningen
Den udvalgte case omhandler således processen fra departementet retter
henvendelse til Sundhedsdatastyrelsen med et ønske om en kommentering af
lovforslag og en indberetningsløsning, til styrelsen
Der er løbende møder og kommunikation mellem parterne,
men der opstår alligevel uoverensstemmelser vedrørende
forløbet (tidfrister overholdes ikke parterne imellem)
Der er mange interessenter (parter), der gør det komplekst at
navigere i (for de enkelte sagsbehandlere), og information
gentages (det påpeges flere gange, at indberetningsløsningen
skal være så simpel som mulig)
Der er ikke konsekvent overensstemmelse mellem politiske
ønsker og faglige hensyn, fx afledte tekniske krav hos regioner
og tidsfrister for udarbejdelse af vejledninger ift.
implementering
Der tages opgavelister i brug i løbet af processen, der anvendes af
alle parter. Listerne bidrager til at skabe overblik.
McKinsey & Company 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0010.png
KORTLÆGNING
1B
Indberetning af anvendelse af tvang overfor varigt inhabile
2016
Mar.
2017
Jan.
Feb.
Jun.
Jul.
Aug.
Sept.
Okt.
Nov.
Dec.
2018
Jan.
Feb.
DEP
udtaler et
ønske om
en ind-
beretnings-
løsning,
men følger
ikke op
DEP sender
udkast til
forslag til lov
om
anvendelse af
tvang ved
somatisk
behandling af
varigt inhabile
(L185) offentlig
høring fra DEP
DEP
informerer
om, at L185
er vedtaget i
Folketinget,
og at der vil
forekomme
opgaver, som
vil berøre
både STPS
og SDS
Møde ml.
DEP, SDS
og STPS -
opfølgning
på L185,
hvor
opgave-
fordeling
besluttes
DEP udsender
referat efter
mødet og
inviterer til
opsamlende
møde ang.
videre proces
og
udestående
opgaver ift.
den nye lov
Møde ml. DEP
og SDS. På
mødet vendes
det
økonomiske
aspekt af
indberetnings-
løsningen
Møde ml. DEP,
SDS og STPS
ang. opsamling,
udestående
opgaver og den
videre proces ift.
den nye lov
Møde ml. DEP
og SDS ang.
status og videre
forløb. SDS
informerer igen
om tidsfrister ift.
indberetnings-
løsningen
DEP sender en
hastemail til
SDS, ang.
diskrepansen
mellem
indberetnings-
bekendt-
gørelsen og
SEI-løsningen
Endelig
anmeldelse
af registret
DEP
SDS sender
første notat til
DEP med
kommentarer
til lovforslaget
om
anvendelse af
tvang ved
somatisk
behandling af
varigt inhabile
SDS sender
inspiration til
STPS ang.
deres arbejde
med at
udarbejde
indholdet til
tvangs-
protokollen og
indberetningen
SDS
udarbejder
og sender et
svar til DEP
med
udgangs-
punkt i
STPS’
udkast
SDS har
internt møde
med STPS
ang. ind-
beretnings-
indhold mm.
SDS sender
udkast til notat til
STPS ang.
indberetningsløs
ningen og det
indhold, man er
kommet frem til i
samarbejde
med STPS, og
beder STPS om
bemærkninger
SDS
sender
notatet til
DEP
SDS
godkender
det, som står
beskrevet
ang.
indberetnings
-løsningen
SDS sender
diverse relevante
informationer om
indberetnings-
løsning til STPS
til brug i deres
informations-
indsats, og
offentliggør en
indberetnings-
vejledning,
hvorefter tvangs-
foranstaltninger
skal indberettes
SDS frigiver
indberetnings-
løsningen til
indberetning af
anvendelse af
tvang ved
somatisk
behandling af
varigt inhabile.
Efterfølgende
dialog om hvilke
forhold, der skal
opfyldes for at
registret kan
anmeldes
korrekt.
SDS
STPS sender
en mail til SDS
med udkast til
indberetnings-
indhold
STPS
sender en
opgaveliste
STPS
har ingen
bemærk-
ninger
STPS beder
SDS om at
kommentere
på det
tekniske i
forhold til
indberet-
ningsdelen
STPS sender
mail til SDS og
DEP og
nævner, at det
lader til, at der
er uoverens-
stemmelse ift.
tidsfristen for
indberetnings-
løsningen for
hhv. SEI og
LPR
STPS
underretter
SDS om, at de
har været i
kontakt med
DEP, og at
høringen
sendes ud
uanset de
uafklarede
forhold mht.
indberetnings-
bekendt-
gørelsen
STPS kontakter
SDS ang. den
informations-
indsats, de er i
gang med i
forhold til at
informere de
kommende
indberettere om
det nye
indberetnings-
område
STPS
DEP: Sundhedsministeriets departement
SDS: Sundhedsdatastyrelsen
STPS: Styrelsen for Patientsikkerhed
McKinsey & Company 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0011.png
KORTLÆGNING
1
Forslag til initiativer og forbedring
Sammenfatning af observationer
Kortlægningen har blotlagt en række forskellige
udfordringer i forbindelse med de to udvalgte cases, der
repræsenterer revision og ændring af registre.
Den første case -
Steno Diabetes Centers forslag til et nyt
diabetesregister
- har blandt andet vist, at der ikke
foreligger en klar proces i forhold til håndtering og dialog
med eksterne interessenter, hvilket risikerer at fjerne det
faglige fokus i forbindelse med definitioner og opgørelser.
Det gælder særligt i forbindelse med ændringsforslag, hvor
der ikke bringes afgørende ny viden frem. Der mangler
således en mere tydelig ”armslængde” mellem
Sundhedsdatastyrelsen (og medarbejdere) og eksterne
interessenter der fremsender ændringsforslag og en
proces for, hvorledes ønsker fra interessenter kan
håndteres på en mere systematisk og struktureret måde
fremadrettet.
Den anden case -
Anvendelse af tvang for varigt inhabile
somatiske patienter
- har blandt andet vist, at ønsker til
indberetninger kan være svære at implementere som
(politisk) ønsket, særligt når det kræver ændringer ved
datakilden. Det vil sige, at ændringer skal foretages i de
systemer, hvor data fødes, fx regionernes elektroniske
patientjournaler. Casen viser et behov for, at
Sundhedsdatastyrelsen i højere grad inddrages i
forbindelse med det lovforberedende arbejde, og der i
forbindelse med selve indberetningsløsningen inddrages
de relevante aktører, fx regioner, kommuner, praksis,
tandlæger og lignende. Disse aktører kan have andre
ønsker til indberetningskanalerne, der kan være afledt af
muligheder i egne systemer m.v. I den specifikke case,
ønsker regionerne fx indberetningen sker til det kommende
LPR3 og ikke via SEI. Dette kan dog ikke realiseres, da
LPR3 først kommer i drift primo november 2018.
Forbedringsforslag
Følgende forbedringsforslag kan opstilles i mere generel form baseret på de
specifikke observationer i de udvalgte cases:
Faste processer:
Sundhedsdatastyrelsen bør i højere grad sikre at
definitioner og statistiske opgørelser behandles i formelle processer.
Således bør Sundhedsdatastyrelsen friholdes for løbende eksterne
ændringsforslag og partsindlæg. Eksterne ændringsforslag bør i stedet
indgå i en fast
fx årlig
proces for modtagelse, evaluering og evt.
indarbejdelse af forslag:
Indsamling af forslag og ændringsønsker:
Forslag fra (eksterne)
interessenter indsamles og puljes til senere evaluering. Forslag
indsendes til specifik indgang (fælles postkasse)
Evaluering af forslag:
Forslag evalueres af interne faglige
medarbejdere, faglige selskaber, Sundhedsstyrelsen m.v.
Indarbejdelse af forslag:
Forslag og ændringsønsker der
godkendes i evalueringsproces indarbejdes én gang årligt
Involvering:
Sundhedsdatastyrelsen kan i højere grad indgå i det
lovforberedende arbejde med henblik på tydeliggørelse af tekniske
muligheder i forhold til politiske ønsker til fremtidige indberetninger; Hvad
er teknisk muligt? Hvad er en realistisk tidshorisont? Hvilke
indberetningskanaler kan/bør anvendes? Hvilke afledte konsekvenser
har det for eksterne aktører, fx opdatering af systemer og omkostninger?
Der bør således udarbejdes en formel governance, hvor
Sundhedsdatastyrelsen har en fast/naturlig rolle i arbejdet, og ikke kun
orienteres om fx kommende bekendtgørelser, eller involveres i punktvise
møder.
Opgavelister:
Supplerende til større involvering kan der indføres
konsekvent brug af opgavelister, der deles mellem alle involverede parter
med henblik på størres transparens og fælles forståelse
McKinsey & Company 11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0012.png
KORTLÆGNING
2A
Oprettelse af ny indikator for andel specifikke demensdiagnoser
Baggrund
Casen omhandler oprettelse af ny indikator til monitorering af andel af
specifikke demensdiagnoser for nye patienter med demens.
I forbindelse med lanceringen af regeringens nye demensindsats og
efterfølgende lancering af de 23 initiativer i demenshandlingsplanen
er der et ønske fra departementet om talleverancer vedrørende
specifikke demensdiagnoser fra Sundhedsdatastyrelsen, og
oprettelse af en indikator til monitorering af demensindsatsen.
Regeringen og de øvrige partier i satspuljekredsen indgik den 15.
december 2016 en politisk aftale om udmøntning af 470 mio. kr., der
er afsat til en ny national demenshandlingsplan.
Læringspunkter
Kortlægningen har vist følgende primære læringspunkter i
forbindelse med den specifikke case (der henvises til følgende
side for grafisk fremstilling af processen):
Processen for udarbejdelsen af indikatoren følger ikke en
formel eller fast proces (og er tidsmæssig lang), herunder:
”Den gode bestilling” benyttes ikke i forbindelse med
igangsætning af bestilling og bringes i anvendelse sent i
processen efter anmodning fra Sundhedsdatastyrelsen
Der sker ”drypvise” bestillinger fra departementet, hvor
bestillinger sker via forskellige indgange; møder og
bilaterale dialoger (telefon, e-mail). Bestillinger er udtryk
for løbende dialog (og faglig uenighed) med eksterne
parter, fx om definitioner
Der mangler et overblik over projektforløb og planlagte
møder. Det er til tider uklart hvem der er initiativtager og
ansvarsindehaver
Initiativerne har til formål at løfte demensindsatsen og gøre Danmark
demensvenligt. Sundheds- og Ældreministeriet vil sikre en højere og
mere ensartet kvalitet i behandlingen og plejen af mennesker med
demens og i hjælpen til de pårørende. Casen er et udtryk for en
politisk initieret proces.
Kortlægningen
Den udvalgte case omhandler således processen fra departementet
retter henvendelse til Sundhedsdatastyrelsen med ønske om en
talleverance om specifikke diagnoser blandt debuterende
demenspatienter (bidrag til ministermøde), til Sundhedsdatastyrelsen
har udarbejdet dels tal-/dataleverance, dels en ny indikator til
monitorering af andelen af specifikke demensdiagnoser.
De primære parter i processen er Nationalt Videnscenter for Demens,
departementet og Sundhedsdatastyrelsen.
Der er varierende kontakt mellem departement og
Sundhedsdatastyrelsen gennem perioden, hvor
Sundhedsdatastyrelsen efterspørger afklaring i forhold til
arbejdet med indikatoren
Det politiske mål er udarbejdet i samarbejde mellem
departementet og NVD uden konsekvent inddragelse af
andre parter, og uden at der er henvisninger til
vejledninger om udredning eller vejledninger om
registrering af koder
Dialogen mellem parterne er foregået på flere organisatoriske
niveauer og strækker sig over en tidsperiode fra medio 2015 til ultimo
2017. Processen er ikke endelig afsluttet endnu.
SOURCE: https://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Aeldre/2016/September/Regeringen-saetter-maal-og-retning-i-ny-national-demenshandlingsplan.aspx
McKinsey & Company 12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0013.png
KORTLÆGNING
2A
Oprettelse af ny indikator for andel specifikke demensdiagnoser
2016
Sep.
Dec.
2017
Feb.
Mar.
Maj
Jun.
Jul.
Aug.
Okt.
Dec.
DEP kontakter
SDS pr.
telefon
angående
uspecifikke
demens-
diagnoser, da
de samme dag
skal tale med
ministeren
herom
DEP
efterspørger
stratificering
på region
pba.
efterspørgsel
fra Danske
Regioner
De 23
initiativer i
demens-
handlepla
-nen
offentli-
ggøres
DEP
forklarer,
at et nyt
kontor har
overtaget
ansvaret
DEP
tilkendegiver,
at de gerne vil
have klarhed
over tæller og
nævner inden
for den næste
måneds tid, og
at de gerne vil
tale med SDS i
den
forbindelse
DEP
sender
’Den Gode
Bestilling’
DEP vender
tilbage og
tilkendegiver,
at NVD gerne
ser yderligere
diagnoser
inddraget
DEP
SDS leverer
overordnet tal
for andel
specifikke
diagnoser
blandt de, der
debuterer i
LPR til DEP
SDS leverer
ny opgørelse
til DEP
uafhængig af
RUKS
SDS
leverer
de efter-
spurgte
tal
SDS
retter
henven-
delse til
DEP
angående
planerne
for den
potentielle
indikator
SDS rette
henvend-
else til det
ansvarlige
kontor og
efterlyser
en afklaring
vedrørende
indikatoren
SDS
rykker for
svar
angående
indikator
Dialog ml.
SDS og
DEP, og
SDS
bemærker
på DEPs
korte
beskrivelse
af planerne
vedr. mål 2
SDS
anmoder
DEP om at
sende
’Den Gode
Bestilling’
demens-
indikatoren
SDS
rykker for
’Den
Gode
Bestilling
SDS
fremsender
dokumen-
tation for nyt
planlagt
indikator-
træk
SDS
fremsender
opgørelser og
dokumentation
for de to sidste
af de tre mål
under Den
nationale
demenshand-
lingsplan 2025
SDS
arbejder
med
indika-
toren
SDS
NVD retter
henvendelse til
SDS (efter
aftale med
DEP) med
henblik på
afklaring vedr.
antal nye
tilfælde med
demens
NVD indkalder
til og afholder
møde om
indikatorerne
mellem DEP,
NVD og SDS
NVD
DEP: Sundhedsministeriets Departement
SDS: Sundhedsdatastyrelsen
NVD: Nationalt Videnscenter for Demens
McKinsey & Company 13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0014.png
KORTLÆGNING
2B
Oprettelse af ny indikator for forbrug af antipsykotika hos borgere med
demens
Baggrund
Casen omhandler oprettelse af en ny indikator til monitorering af forbrug af
antipsykotikahos borgere med demens.
Oprettelse af indikatoren skal ses i sammenhæng med lanceringen af
regeringens nye demensindsats og efterfølgende lancering af de 23 initiativer i
demenshandlingsplanen, jf. 2A. Der er et politisk ønske om reduktion af forbruget
af antipsykotika hos borgere med demens med 50 procent.
Sideløbende med forløbet omkring oprettelse af indikatoren foregår to relaterede
forløb, hvori indikatoren også indgår. Det drejer sig om De Nationale Mål, hvor
der er et ønske om, at indikatoren skal indgå som et nationalt mål. Og det drejer
sig om en årlig monitorering af demensområdet, som er en del af initiativ 5 i
demenshandlingsplanen. Dvs. samlet set pågår tre parallelle spor:
1) indikatoren i regi af demens-handlingsplanen (denne case)
2) indikatoren i regi af de nationale mål for sundhedsvæsenet
3) årlig og mere detaljeret monitoreringsrapport
Afgrænsningen af borgere med demens er en registerbaseret sygdomsgruppe i
RUKS, og algoritmen til afgrænsning af populationen blev revideret senest i 2014
af Statens Serum Institut (nu Sundhedsdatastyrelsen) bl.a. på baggrund af
høringssvar og kommentarer fra eksterne parter inkl. NVD samt på baggrund af
forskellige analyser.
Kortlægningen
Den udvalgte case omhandler processen fra departementet retter henvendelse til
Sundhedsdatastyrelsen med ønsket om input til en ny indikator for forbrug af
antipsykotika hos borgere med demens og til Sundhedsdatastyrelsen har
udarbejdet en ny indikator.
Casen fokuserer på forløbet vedr. oprettelsen af indikatoren i regi af demens-
handlingsplanen. Det er dog et centralt punkt ift. læring af forløbet, at der
sideløbende foregår to andre spor, hvori indikatoren også indgår i, jf. baggrund.
De primære parter i processen er, Nationalt Videnscenterfor Demens,
departement og Sundhedsdatastyrelsen.
Dialogen mellem parterne er foregået på flere organisatoriske niveauer og
strækker sig over en tidsperiode fra primo 2016 til ultimo 2017.
Læringspunkter
Kortlægningen har vist følgende primære læringspunkter i forbindelse
med den specifikke case (der henvises til følgende side for grafisk
fremstilling af processen):
Processen for udarbejdelsen af indikatoren følger ikke en formel eller
fast proces (og er tidsmæssig lang), herunder:
”Den gode bestilling” benyttes ikke i forbindelse med
igangsætning af bestilling
Bestillinger af underliggende analyser og input fra de involverede
styrelser sker på ad hoc basis (”drypvis”) fra departementet via
forskellige indgange; møder og bilaterale dialoger (telefon, e-
mail). Bestillinger er et udtryk for en politiske proces med behov
for løbende afklaring
Bestillinger og opfølgning herpå varetages ikke konsekvent af
samme kontor i departementet blandt andet pga. de forskellige
parallelle forløb, hvori indikatoren indgår og koordinationen af de
forskellige parallelle spor er begrænset. Det forekommer ofte
uklart, hvornår der bidrages til oprettelse af indikatoren og de to
andre parallelle forløb, og hvem der har ansvar for de specifikke
elementer i processen, herunder tidsplan, leverancer mv. (der var
endvidere stor udskiftning af medarbejdere i departementet)
Sundhedsdatastyrelsen inddrages kun delvist i forbindelse med
samråd (har ikke fuldt indblik, eller adgang til materiale), og der er
ikke klar kommunikation om forventning og bidrag hertil
Der er mange aktører og interessenter involveret i processen, og
der er ikke en tydelig opdeling mellem oprettelse af indikatoren og
de to andre parallelle forløb, som indikatoren indgår i. Det gør
processen kompleks; svært at holde overblik og sikre fremdrift
blandt de involverede aktører
En ekstern part kan komme med ændringsforslag til
populationsafgrænsning eller input til definition eller afgrænsning
af indikator uden der er afgørende nyt i forhold til ændring af
definition
McKinsey & Company 14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0015.png
KORTLÆGNING
2B
Oprettelse af ny indikator for forbrug af antipsykotika hos borgere med
demens
2016
2017
Feb.
Maj
Jun.
Sep.
DEP
anmoder SST
om bud på
potentiel
reduktion af
forbrug af
antipsykotika
hos demente
målt som
andel
personer
DEP
arbejder
videre med
forbered-
elserne til
samråd og
har
begrænset
dialog med
SDS
Jan.
Feb.
Mar.
Jun.
Aug.
DEP beder
SDS om
bidrag til
samråd bl.a.
med et
tentativ
forslag til
monitorering
I politisk
proces
fast-
sættes
målet til
50%
reduktion
Møde ml.
DEP og
SDS,
hvor SDS
bedes om
at udvikle
indikator
DEP sender
bestilling til
SDS, hvor
reduktionen
skal måles i
andel, der har
indløst
antipsykotika
DEP sender
bestilling på
indikatorer til
SDS I regi af
Demenshandle-
planen
DEP
SDS leverer
data til
statusrapport,
der bl.a.
indeholder
forbrug af
antipsykotisk
medicin
Skriftlig
dialog ml.
SDS og DEP
ang. hvordan
reduktionen
skal måles
DEP efterspørger fra
SDS en initiativ
beskrivelse og en
tidsplan. DEP leverer
en tentativ
initiativbeskrivelse og
tidsplan, med
forbehold for at der
efterfølgende skal
være koordinering
med styrelserne
Møde med
NVD bl.a.
ang.
opgørelsen af
indikatoren
herunder i
monitore-
ringen (65+
grænse
diskuteres)
Revideret
tentativ
initiativbeskrivels
e vedr.
monitoreringsrap
porten og
indikatoren for
forbruget af
antipsykotisk
medicin leveres
SDS meddeler
at
antipsykotika-
indikatoren er
defineret og
tidligere sendt.
Dialog med
DEP om
koordinering
med DEP/LM og
DEP/Sundøk
Ny
opgørelse
af
indikatoren
sendes til
DEP
SDS
SST
inddrager
SDS i
dataarbejdet
løbende
dialog
mellem SST,
SDS og DEP
SST (i
enighed med
SDS) leverer
et skøn på
mulig 20%
reduktion
SST
NVD
Kommen-
tarer fra
NVD
inddrages
DEP: Sundhedsministeriets Departement
SDS: Sundhedsdatastyrelsen
SST: Sundhedsstyrelsen
NVD: Nationalt Videnscenter for Demens
McKinsey & Company 15
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0016.png
KORTLÆGNING
2
Forslag til initiativer og forbedring
Sammenfatning af observationer
Kortlægningen har blotlagt en række forskellige udfordringer i forbindelse
med de to udvalgte cases, der repræsenterer ”tilføjelser og ændringer af
monitorering og indikatorer”.
De to cases
Oprettelse af ny indikator for forbrug af antipsykotika hos
borgere med demens
samt
Oprettelse af ny indikator for andel specifikke
demensdiagnoser
- har begge vist, at dialogen og arbejdet med oprettelse
af indikatorer ikke følger standardiserede processer, men i højere grad har
karakter af en række fragmenterede formelle og uformelle interaktioner
mellem aktørerne.
Begge cases er desuden kendetegnet ved lange flerårige
sagsbehandlingsforløb, hvor der undervejs i processen er varierende
aktivitet og inddragelse af medarbejdere fra Sundhedsdatastyrelsen i
forbindelse med overvejelser omkring indikatorer. Herunder sker der i
processen skift af ansvar mellem kontorer og medarbejdere. Ligeledes
dateres ”Den gode bestilling” for begge processer tidsmæssigt relativt
langt inde i forløbet.
Den første case -
oprettelse af ny indikator for andel specifikke
demensdiagnoser
viser særligt, at ansvarsskift medfører tab af viden og
momentum, herunder udestår der afklaring af opgavens omfang og
karakter langt inde i forløbet .
Den anden case
oprettelse af ny indikator for forbrug af antipsykotika
hos borgere med demens
- viser særligt, at en manglende formel proces
med faste interaktioner, herunder hvad formålet med indikatoren er (fx i
hvilke sammenhænge den tænkes anvendt), hvornår faglige input bringes i
anvendelse (fx afklaring af hvad der er mest klinisk relevant at monitorere)
og hvornår tidsfrister falder, er vigtige parametre i forløbet.
Forbedringsforslag
Følgende forbedringsforslag kan opstilles i mere generel form baseret på de
specifikke observationer i de to udvalgte cases:
Opstartsmøder:
Ifm. bestillinger kan overvejes brug af opstartsmøder
mellem de involverede parter inden arbejdet påbegyndes, hvor bestillingens
formål, kontekst, roller og forventede proces herunder evt. usikkerhed blandt
andet gennemgås. Det vurderes særligt relevant ifm. længere projekter med
flere involverede aktører, og hvor der kan være behov for koordination af
flere parallelle forløb, men også ifht. til opgaver af hastende karakter med
flere involverede parter fx samråd
Formaliseret proces:
Der bør oprettes en eller flere formaliserede
processer for oprettelse af og/eller arbejde med indikatorer, herunder med
klar angivelse af initiativ og formål, roller og ansvar på enhedsniveau,
deadline(s), forventet bidrag fra interne og eksterne aktører (fx regioner og
kommuner) og faglige (interne) eksperter (fx faglige afklaringer og
datatekniske overvejelser vedr. definition af indikator - dette må gerne
komme tidligt i processen, så indikatoren kan være klinisk relevant, samt
datateknisk mulig) samt hvem der endelig godkender skal fremgå klart for
den enkelte medarbejder.
Standardiseret work flow:
I forlængelse af behovet for formaliserede
processer, bør der indføres et work flow, hvor den enkelte sagsbehandler
kan se nuværende status, dokumenteret fremdrift, og hvor langt arbejdet
med indikatoren er i den formelle proces (skal sikre uafhængighed af
enkeltpersoner og tab ved ansvarsskift).
Den gode bestilling:
”Den gode bestilling” bør være første formelle
interaktion mellem Sundhedsdatastyrelsen og Sundhedsministeriet
departement. Der kan være forudgående uformel afklarende dialog
angående udarbejdelse af bestillingen. Dette ligger i forlængelse af et
generelt behov for ”én indgang til Sundhedsdatastyrelsen” i forbindelse med
igangsætning af bestillinger.
Interne processer i Sundhedsdatastyrelsen:
Selve produktionen/det
interne arbejde med udvikling af indikatorer bør tilsvarende følge klare
standarder for oprettelse eller justering af indikator til monitorering. Der er
dog allerede i forbindelse med den organisatoriske implementering af
sundhedsdataplatformen besluttet en arbejdsgang og gorvernance for f.eks.
ændring af eksisterende indikatorer eller udarbejdelse af nye indikatorer)
McKinsey & Company 16
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0017.png
KORTLÆGNING
3A
Lægemiddelsopgørelse til projektet ”Styring i psykiatrien”
Baggrund
Casen omhandler Sundhedsdatastyrelsens bidrag til projektet om ”Styring i
psykiatrien”. Projektet er en del af et udvalgsarbejde mellem Sundheds-
og
Ældreministeriet, Danske regioner, KL og Finansministeriet.
Projektet består blandt andet af en række analyser. Nogle analyser udarbejdes af
Sundhedsdatastyrelsen, andre -
fx et ”Indblikskapitel”
- udarbejdes af
departementet med udvalgte databidrag fra Sundhedsdatastyrelsen. Disse bidrag
er det nødvendigt at indhente fra forskellige afsnit i Sundhedsdatastyrelsen.
Undervejs opstår der endvidere et ønske i udvalget om et overblik over data, som
er tilgængelig på psykiatriområdet, herunder hvad data kan bruges til. Til dette
indhentes bidrag samt bemærkninger fra forskellige afsnit i
Sundhedsdatastyrelsen. Projektet kan således siges at indeholde flere forskellige
spor, hvor behovet for bidrag går på tværs af en afdeling i Sundhedsdatastyrelsen.
I departementet varetages opgaver også på tværs af flere forskellige kontorer.
Departementet ønsker bl.a., at Sundhedsdatastyrelsen bidrager med opgørelser til
et afsnit omhandlende forbruget af psykofarmaka, ’Medicinforbrug til behandling af
udvalgte psykiske lidelser’, der skal indgå som et afsnit i ’Indblikskapitlet’, samt
kvalitetssikring af forskellige opgørelser. Denne case omhandler dette bidrag.
Kortlægningen
Den udvalgte case omhandler således processen fra departementet retter
henvendelse til Sundhedsdatastyrelsen
–via ”Den gode bestilling” –med
ønske om
kommentering og kvalitetssikring af tal, der er hentet fra Sundhedsdatastyrelsens
offentlige tilgængelige statistik medstat.dk, og bestilling af en specifik opgørelse
på kommuneniveau, til seneste kommentering af analyse primo 2018.
Casen fokuserer på forløbet vedr. Sundhedsdatastyrelsens bidrag med opgørelser
til et afsnit omhandlende forbruget af psykofarmaka, men det er et centralt punkt
ift. læring af forløbet, at analysen er del af et udvalgsarbejde med flere
interessenter, og at der sideløbende kører flere spor, hvor forskellige afsnit og
kontorer i hhv. departementet og Sundhedsdatastyrelsen interagerer.
De primære parter i processen er departementet og Sundhedsdatastyrelsen.
Dialogen mellem parterne er primært foregået på sagsbehandlerniveau og
strækker sig over en tidsperiode fra oktober 2017 til februar 2018.
Læringspunkter
Kortlægningen har vist følgende primære læringspunkter i forbindelse med
den specifikke case (der henvises til følgende side for grafisk fremstilling af
processen):
Departementet anvender indledningsvist ”Den gode bestilling” til
anmodning om kommentering og talleverance
Processen følger derefter ikke en formel eller fast proces (efter initial brug
af ”Den gode bestilling”), herunder:
Departementet bestiller yderligere analyser, der rækker udover den
”Den gode bestilling”
Departementet anvender forskellige indgange i
Sundhedsdatastyrelsen, hvilket bl.a. skal ses i lyset af de forskellige
spor i analysearbejdet til udvalget, og henvender sig med samme
spørgsmål til forskellige afsnit i samme afdeling
afdelingen for
Sundhedsanalyser, Lægemiddelstatistik og
Sundhedsdataprogrammet. Det forekommer ofte uklart, hvornår der
bidrages til hvilke dele af de forskellige spor, og hvem der har
ansvar for de specifikke elementer i processen
Sundhedsdatastyrelsen ønsker en klar angivelse af formål, mere
inddragelse og overblik over analysebehovet (illustreret ved at
Sundhedsdatastyrelsen efterspørger et konkret analyseoverblik i
løbet af processen)
Departementet arbejder med korte tidsfrister på visse (bestillinger
af) analyser, der stiller krav til om bemanding og hurtig ekspedition i
Sundhedsdatastyrelsen, og som ikke kan imødekommes konsekvent
Departementet indarbejder ikke konsekvent kommentarer og input til
kapiteludkast og talopgørelser fra Sundhedsdatastyrelsen/omvendt
er dette også et udtryk for forskellige faglige vurderinger vedrørende
anvendelse af lægemiddeldata
Manglende afklaring af ansvarsfordeling og risiko for fejl, når
Sundhedsdatastyrelsen bliver bedt om at kvalitetssikre
departementets egne opgørelser og beregninger
McKinsey & Company 17
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0018.png
KORTLÆGNING
3A
Lægemiddelsopgørelse til projektet ”Styring i psykiatrien”
2017
Okt.
Nov.
Dec.
2018
Jan.
Feb.
DEP sender
’Den gode
Bestilling’ til
SDS samt et
udkast til
’Medicinforbrug
til behandling af
udvalgte
psykiske
lidelser’, der
skal indgå i
’Indblikskapitlet’
i ’Styring i
Psykiatri’-
projektet.
Derudover er
der en bestilling
på opgørelser
på kommune-
niveau
DEP skriver, at
udkastet til kapitlet om
medicinforbrug er
justeret i forhold til de
fremsendte
kommentarer. I mailen
informeres om, at
kapitlet igen kommer til
gennemlæsning og
’bemærkning’ indenfor
kort tid.
I mailen fremgår
endvidere, at der
udover den
kommunale fordeling
også er ønske til en ny
opgørelse, som DEP
ikke selv kan laves af
medstat.dk
DEP retter
henvendelse til
SDS for at høre
status på
dataudtræk på
kommune-
niveau. DEP
ønsker, at SDS
kommenterer på
revideret udkast
til
’Indblikskapitlet’
DEP sender
den gode
bestilling til
SDS efter
forudgående
telefon-
samtale ang.
at inddele alle
analyser i
børn (0-17 år)
og voksne
(18+ år).
Dette betyder,
at mange
opgørelser i
‘Indbliks-
kapitlet’ skal
laves med og
uden opdeling
i alders-
grupper
Mailkorre-
spondace ml.
DEP og SDS.
Grundet
tidspres
skriver DEP
for at høre, om
de har
mulighed for
at få levere tal
tidligere end
aftalt. SDS
efterspørger et
overblik over
DEPs
analyseønsker
DEP
sender
endnu en
mail med
ønske om
en ny
opgørelse
DEP skriver til
SDS og ønsker
forklaring på,
hvorfor en
opgørelse ikke
kan anvendes
på det
foreliggende
datamateriale.
SDS har
tidligere meldt
ud, at metoden
ikke kan
anvendes, og
DEP har
udtrykt, at
denne metode
ikke vil blive
anvendt
DEP
sender
SDS et
udkast til
‘Indbliks-
analysen’ til
skriftlig
kommen-
tering. Det
nævnes
desuden, at
der
kommer
endnu en
analyse
(analysen
om
geografiske
forskelle)
DEP
sender
SDS et
udkast til
analysen
om geo-
grafiske
forskelle
DEP
SDS kommenterer
udkastet og sender det
retur sammen med data,
der ikke kan beregnes
alene ud fra medstat.dk.
Der gøres i en følgemail
opmærksom på, hvordan
antal personer skal
beregnes ud fra
medstat.dk, og der
henvises til
kommentarerne i udkastet.
Den kommunale
opgørelse, som der
efterspørges sendes ikke
med her, men DEP bliver
gjort opmærksom på, at
SDS vender tilbage med
dataudtræk efter en
drøftelse ang. metode
SDS skriver,
at de laver de
efterspurgte
opgørelser
og
fremsender
senest en
uge senere
SDS sender
de
efterspurgte
kommunale
opgørelser til
DEP sammen
med en
detaljerede
følgemail med
en beskrivelse
af de
forskellige
variabler i den
kommunale
opgørelse
samt en
beskrivelse af
regionale
tilskudsudgifter
SDS
kommenterer
til revideret
udkast af
‘Indbliks-
kapilet’. Der
er fejl i
notatet, og
SDS gør
DEP
opmærksom
på, at tallene
skal tjekkes
grundigt efter
SDS sender
en Excel-fil
med de
kommunale
opgørelser,
der er
ønsket
De
ønskede
opgørelser
sendes til
DEP med
en
forklarende
følgemail
SDS sender
den
ønskede
opgørelse.
DEP stiller
spørgsmål
til en
opgørelse,
og SDS
besvarer
spørgs-
målene
umiddebart
efter
SDS
forklarer,
hvorfor det
er
uhensigts-
mæssigt at
anvende
denne
metode på
data-
materialet
SDS
kommen-
terer på
udkast. Der
er stadig
noget tekst,
SDS
tidligere
har
kommen-
teret på;
hvilket er et
udtryk for
forskellig
faglig
vurdering
SDS
kommen-
terer på
udkast.
Der er
stadig
noget
tekst, SDS
tidligere
har
kommen-
teret på;
hvilket er
et udtryk
for
forskellig
faglig
vurdering
SDS
DEP: Sundhedsministeriets Departement
SDS: Sundhedsdatastyrelsen
McKinsey & Company 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0019.png
KORTLÆGNING
3B
Samråd
Baggrund
Casen omhandler Sundhedsdatastyrelsens bidrag til besvarelse af
samrådsspørgsmål EU, EV, og EW omhandlende behandling af børn
med psykofarmaka, der ikke er godkendt til børn. Departementet har
fire spørgsmål, der ønskes belyst af Sundhedsdatastyrelsen. Casen
er et udtryk for en proces, hvor netop samrådsspørgsmål følger en på
forhånd veldefinerede behov og deadline for besvarelse (modsat
andre politiske processer).
Kortlægningen
Den udvalgte case omhandler således processen fra departementet
retter henvendelse til Sundhedsdatastyrelsen
– via ”Den gode
bestilling” –
med anmodning om bidrag til besvarelse af
samrådsspørgsmål, til samrådet afholdes planmæssigt.
De primære parter i processen er departementet,
Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsdatastyrelsen. Dialogen mellem
parterne er primært foregået på sagsbehandlerniveau og strækker sig
over en tidsperiode fra september 2017 til november 2017.
Læringspunkter
Kortlægningen har vist følgende primære læringspunkter i
forbindelse med den specifikke case (der henvises til følgende
side for grafisk fremstilling af processen):
Departementet anvender ”Den gode bestilling” til anmodning
om bidrag, der tydeligt afgrænser opgaven (og hvor opgaven
skæres endelig til under møde mellem partnerne)
Korte tidsfrister som følge af lovændringer sætter store krav
til parterne (nye regler betyder samråd skal være berammet
inden fire uger efter spørgsmålet er stillet), hvor
Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsstyrelsen ikke når at
kvalitetssikre bidraget fra Sundhedsdatastyrelsen
Øvrige elementer i processen er velfungerende, hvor der er
klar arbejdsfordeling frem mod afholdelse af samråd
McKinsey & Company 19
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0020.png
KORTLÆGNING
3B
Samråd
2017
Sept.
Okt.
Nov.
DEP
sender ’Den Gode
Bestilling’ til
SDS med
anmodning om et bidrag
til besvarelse af
samrådsspørgsmål EU,
EV, og EW omhandlende
behandling af børn med
psykofarmaka, der ikke
er godkendt til børn
Kommunikation med SDS
DEP sender et udkast til
samrådstale til faglig
clearing hos LMS, SST
samt SDS
DEP informerer
om datoen, som
samrådet
foreløbigt er
berammet til
DEP sender et
udkast til Q & A til
faglig clearing hos
de relevante
styrelser
Samrådet
afholdes
planmæssigt
DEP
SDS sender en
opsamlings-
mail til
personer, der
har deltaget i
opstartsmødet
I perioden frem til
fremsendelse af bidraget
er der regelmæssig
kommunikation mellem
Lægemiddelstyrelsen og
SDS. DEP er oftest også
involverede i
korrespondancen. SDS får
LMS liste over
godkendelsesstatus for de
berørte lægemidler. Denne
liste er en forudsætning for
udarbejdelse af det
endelige bidrag
SDS sender det færdige
bidrag til alle de relevante
parter og gør i mailen
opmærksom på
eventuelle faldgruber, der
kan forekomme i bidraget
(hverken LMS eller SST
får tid til at læse bidraget
inden det sendes på
grund af den meget
stramme tidsfrist, og
status for godkendte
lægemidler modtages
først forholdsvis sent fra
LMS)
SDS kommenterer
på samrådstalen
og besvarer
spørgsmål, der er
henvendt til SDS,
og sender den
retur til DEP, SST
og LMS
SDS kommenterer
og besvarer
spørgsmål, der er
henvendt SDS, og
sender den retur til
DEP samt de
øvrige styrelser
SDS
Opstartsmøde ml.
LMS, DEP, SST og
SDS. Omfanget af
opgaven og hver af
spørgsmålene i DEPs
initiale bestilling
diskuteres. Videre
arbejdsfordeling og
relevante
lægemiddelgrupper
diskuteres og afklares
LMS
Kommunikation med SDS
DEP: Sundhedsministeriets Departement
SDS: Sundhedsdatastyrelsen
LMS: Lægemiddelstyrelsen
McKinsey & Company 20
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0021.png
KORTLÆGNING
3C
Generelle talleverancer
Baggrund
Casen omhandler en fortrolig bestilling, hvorfor der ikke vil fremgå
noget om den specifikke case i procesbeskrivelsen. Casen er valgt
for at illustrere en typisk talleverance.
Kortlægningen
Den udvalgte case omhandler således processen fra departementet
retter henvendelse til Sundhedsdatastyrelsen
– via ”Den gode
bestilling” –
med ønske om en fortrolig talleverance med en tidsfrist
på 14 dage.
De primære parter i processen er Sundhedsministeriets departement
og Sundhedsdatastyrelsen.
Parterne i processen er departementet og Sundhedsdatastyrelsen.
Dialogen mellem parterne er primært foregået på
sagsbehandlerniveau og strækker sig over en tidsperiode fra
november 2017 til februar 2018. Sagen er endnu ikke lukket.
Læringspunkter
Kortlægningen har vist følgende primære læringspunkter i
forbindelse med den specifikke case (der henvises til følgende
side for grafisk fremstilling af processen):
Departementet anvender indledningsvist ”Den gode
bestilling” til anmodning om talleverance, men tydeliggør
ikke sammenhæng i forbindelse med opfølgende bestilling
Departementet inddrager ikke Sundhedsdatastyrelsen fuldt
ud i processen, og der opstår en situation hvor
Sundhedsdatastyrelsen skal rykke for kvalitetssikring, og
svar på afklarende spørgsmål forud for offentliggørelse,
herunder om data anvendes i den rette sammenhæng
McKinsey & Company 21
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0022.png
KORTLÆGNING
3C
Generelle talleverancer
2017
Nov.
Dec.
DEP sender den
gode bestilling til
hovedpostkassen
med en opfølgende
bestilling
på trods
af den tidligere
leverance sættes
sagsbehandleren
ikke CC på
bestillingen
den
tidligere leverance
nævnes dog i
bestillingen under
historik
Ingen
melding
2018
Jan.
DEP sender
’Den gode
Bestilling’ til
hovedpost-
kassen med
anmodning
om at
modtage tal
inden14 dage
DEP melder til
SDS, at de
tjekker og
vender tilbage
snarest ved
behov for
yderligere
DEP
SDS fremsender talbidrag og
angiver i mailen, at DEP
gerne må se efter, om det
leverede svarer til det
ønskede og give en
tilbagemelding hurtigst
muligt, hvis det ikke er
tilfældet. Desuden angives
det, at SDS gerne vil se
tallene i den planlagte
sammenhæng forud for en
eventuel offentliggørelse
SDS ringer til DEP
mhp. afklaring
vedrørende
leverancen. Her har
sagsbehandleren
hos SDS sat sig ind
i spørgsmålet og
kvalificerer i
henhold til
overenskomst-
teksten, hvad DEP
har behov for at
opgøre
SDS fremsender
en
opsummerende
mail pba.
telefonsamtalen
og efterspørger,
at DEP tager
særskilt stilling
vedr. et område,
hvorom der ikke
fremgår noget
specifikt af
overenskomsten
SDS rykker
DEP for svar
pr. mail og taler
efterfølgende i
telefon med
DEP og aftaler
den endelige
tilgang
SDS sender ny
leverance og angiver i
mailen, at DEP gerne
må se efter om det
leverede svarer til det
ønskede og give en
tilbagemelding hurtigst
muligt, hvis det ikke er
tilfældet. Desuden
angives det, at SDS
gerne vil se tallene i
den planlagte
sammenhæng forud
for en eventuel
offentliggørelse
SDS
DEP: Sundhedsministeriets Departement
SDS: Sundhedsdatastyrelsen
McKinsey & Company 22
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0023.png
KORTLÆGNING
3D
Proces for behandling af folketingsspørgsmål
Baggrund
Casen omhandler behandling af folketingsspørgsmål. Beskrivelsen tager
udgangspunkt i et dokument dateret 5. februar 2018, der beskriver
processen for håndtering folketingsspørgsmål.
Det gælder generelt, at der ofte er behov for koordinering på tværs af
styrelserne i Sundhedsministeriets koncern i forbindelse med
folketingsspørgsmål og samråd. Den enkelte medarbejder i departe-mentet
har ikke altid forudsætning for at vide, hvem der skal involveres i styrelserne,
hvilke ofte medfører et koordineringsarbejde mellem styrelserne.
Kortlægningen viser arbejdsgange og arbejdsdeling i forbindelse med
enhederne Datakvalitet og
–Indhold,
Dataformidling og Forskerservice, DRG
og Finansiering (DRG) samt Sundhedsanalyser, Lægemiddelstatistik og
Sundhedsdataprograms’ bidrag til besvarelse af folketingsspørgsmål vedr.
sundhedsdata.
Kortlægningen af processen for behandling af folketingsspørgsmål er et
produkt af et dokument, hvorfor processen ikke er afspejlet i de fremlagte
cases (fx er et kvalitetsteam fuldt ud implementeret). Det er fremhævet i
dokumentet, at formålet er at opnå klarhed om arbejdsdeling på tværs af de
enkelte afdelinger, samspil med Hovedpostkassen og smidige arbejdsgange
generelt.
Kortlægningen skal ses i lyset af at følgende overordnede retningslinjer er
efterlevet:
Kortlægningen
Den udvalgte case omhandler således processen fra departementet
retter henvendelse til Sundhedsdatastyrelsen
– via ”Den gode
bestilling” eller den ansvarlige medarbejder for Hovedpostkassen –
med anmodning om bidrag til besvarelse af folketingsspørgsmål til
journalisering af bidraget.
De primære parter i processen vil som hovedregel være
departementet og Sundhedsdatastyrelsen.
Læringspunkter
Kortlægningen har vist følgende primære læringspunkter i forbindelse
med den specifikke case (der henvises til følgende side for grafisk
fremstilling af processen):
Bestillinger fra departementet vedrørende bidrag til besvarelse af
folketingsspørgsmål om sundhedsdata indgår som hovedregel via;
Alle bidrag til besvarelser af FT-spørgsmål vedr. sundhedsdata skal være
godkendt af relevant afdelingschef
Alle bidrag til besvarelser af FT-spørgsmål vedr. sundhedsdata skal
koordineres og strømlines/ensartes, og oversendes af FT-spørgsmåls-
koordinatoren)
Svarfristen på FT-spørgsmål er som udgangspunkt fastlagt til 4 uger fra
spørgsmålet stilles, hvorfor det er et fælles ansvar at ekspedere videre til
FT-spørgsmåls-koordinatoren hurtigst muligt.
Direkte til den relevante afdeling.
Processen er grundlæggende velfungerende (dog afgørende at
processen ikke er afhængig af én særlig erfaren medarbejder i de
faglige afdelinger)
Processen er potentielt udfordret af, at medarbejdere i
departementet og Sundhedsdatastyrelsen ikke har fuldt indblik
hinandens arbejdsgange og opgaver, og dermed er risiko for
misforståelser i den direkte kommunikation
Der er ofte behov for/indgår koordinering på tværs af styrelser i
koncernen i forbindelse med folketingspørgsmål og samråd. Det er
fx ikke altid, at medarbejdere i departementet har en forudsætning
for at vide, hvem de kan/skal/bør involvere i styrelserne. Det giver
et efterfølgende koordinationsarbejde mellem styrelserne - særligt i
de tilfælde, hvor kun udvalgte - og ikke alle - spørgsmål
fremsendes.
Hovedpostkassen -
”Den gode bestilling”
FT-spørgsmåls-koordinatoren
McKinsey & Company 23
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0024.png
KORTLÆGNING
3D
Proces for behandling af folketingsspørgsmål
Modtagelse af
bestilling
Bestillinger fra DEP
vedrørende bidrag til
besvarelse af FT-
spørgsmål om
sundhedsdata indgår
som hovedregel via
Hovedpostkassen eller
FT-spørgsmåls-
koordinatoren.
I visse tilfælde indgår
bestillinger fra DEP
direkte til den relevante
afdeling (som
hovedregel
afdelingschefen eller
relevante sektionsleder).
DEP
Videreformidling af
bestilling fra DEP
omhandlende FT-
bidrag om
sundhedsdata
1.
Bestillinger
indgået via FT-
spørgsmålskoordi
natoren
2.
Bestillinger
indgået via
Hovedpostkassen
3.
Bestillinger
indgået via
afdelingen (dvs.
ikke via
Hovedpostkassen
eller FT-
Spørgsmåls-
koordinatoren
1. Bestillinger indgået via FT-spørgsmåls-koordinatoren
FT-spørgsmåls-koordinatoren videreformidler hurtigst muligt
til relevante afdelingschef, så vidt muligt med relevant
sektionsleder/sagsbehandler i kopi, og med
Hovedpostkassen i kopi.
FT-spørgsmåls-koordinatoren sikrer, at DEP har
kommunikeret frist for SDSs bidrag, og videreformidler fristen
også, hvis denne ikke fremgår af bestillingen.
FT-spørgsmåls-koordinatoren og den relevante afdeling (ved
afdelingschefen/sektionsleder/sagsbehandler) aftaler frist for
levering af bidraget til FT-spørgsmåls-koordinatoren.
2. Bestillinger indgået via Hovedpostkassen
Hovedpostkassen videreformidler til FT-spørgsmåls-
koordinatoren hurtigst muligt, og hvis muligt med relevant
afdelingschef i kopi.
Processen følger herefter bestllinger indgået via FT-
Spørgsmåls-koordinatoren (1.)
Udarbejdelse af bidrag til DEP
arbejdsdeling
Den konkrete arbejdsdeling imellem afdelingen og FT-spørgsmåls-
koordinatoren afhænger af den konkrete bestilling fra DEP. Som hovedregel
går bestillingen på talleverancer baseret på de nationale sundhedsregistre og
i tilknytning hertil en beskrivelse af opgørelsen, herunder metode og
eventuelle forbehold.
Afdelingen, der er hovedansvarlig for talleverancen, er også hovedansvarlig
for bidraget til DEP. Derved defineres endvidere hvilken afdelingschef, der
skal godkende besvarelsen.
Ved alle bidrag til besvarelser af FT-spørgsmål skal word-skabelonen til brug
for bidrag udfyldes. Derudover skal word- og excel-skabelonerne vedr. ad
hoc dataleverancer udfyldes.
Oversendelse af bidrag til DEP
FT-spørgsmåls-koordinatoren
forestår oversendelse til DEP,
når endeligt bidrag er meddelt
godkendt af hovedansvarlige
afdelingschef.
SDS
3. Bestillinger indgået via afdelingen (dvs. ikke via
Hovedpostkassen eller FT-Spørgsmåls-koordinatoren
Afdelingschefen sikrer, at bestillingen videreformidles til FT-
spørgsmåls-koordinatoren og til Hovedpostkassen hurtigst
muligt.
FT-spørgsmåls-koordinatoren sikrer, at DEP har
kommunikeret frist for SDSs bidrag, og videreformidler fristen
til afdelingen, hvis det ikke fremgår af bestillingen.
FT-spørgsmåls-koordinatoren og afdelingen (ved
afdelingschefen/sektionsleder/sagsbehandler) aftaler frist for
levering af bidraget til FT-spørgsmåls-koordinatoren.
Afdelingen er ansvarlig for opgørelse og kvalitetssikring af
talleverancen, herunder beskrivelse af metode og afgrænsninger mv.,
der knytter sig direkte til den opgjorte leverance.
Afdelingen er ansvarlig for at udfylde word-skabelonen mhp. bidrag til
DEP.
Afdelingen sender udkast til bidrag til besvarelse til FT-spørgsmåls-
koordinatoren iht. aftalt tidsfrist mellem FT-spørgsmåls-koordinatoren
og afdelingen.
FT-spørgsmåls-koordinatoren gennemlæser og justerer mhp. sikring af
ensartethed i besvarelserne på tværs af SDS.
FT-spørgsmåls-koordinatoren kan i konkrete tilfælde udarbejde
udkastet til besvarelse i word-skabelonen for bidrag. Dette aftales i den
konkrete sag og koordineres med afdelingschefen for SALS.
Når bidraget er godkendt af afdelingschef sendes det efterfølgende til
tjek i Kvalitetsteamet.
Journalisering
Journalisering af bidrag til FT-
spørgsmål sker på linje med
anden sagsbehandling af den
relevante sagsbehandler i den
konkrete afdeling.
Back-up
I tilfælde af FT-
spørgsmålskoordinatorens
fravær påhviler det
afdelingschefen for den afdeling,
der er ansvarlig for
koordinationen, at finde en
afløser.
DEP: Sundhedsministeriets Departement
SDS: Sundhedsdatastyrelsen
McKinsey & Company 24
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0025.png
KORTLÆGNING
3
Forslag til initiativer og forbedring
Sammenfatning af observationer
Kortlægningen har blotlagt en række forskellige udfordringer i forbindelse med de
udvalgte cases, der repræsenterer ”ad hoc forespørgsler”. De udvalgte cases
repræsenterer både eksempler på velfungerede forløb, og mindre velfungerede
forløb.
Den første case - lægemiddelopgørelse til styring i psykiatri - viser et ad hoc
baseret forløb, hvor der er mange uformelle interaktioner og løbende dialog om
reelle muligheder ved oversendte data selv meget sent inde i forløbet.
Den anden case
samråd -
viser et velfungerende forløb, hvor den ”Gode
bestilling” skaber et klart afsæt for opgaven i Sundhedsdatastyrelsen, herunder
formål og sammenhæng data skal bruges i.
Den tredje case - generelle talleverancer - viser et eksempel på en typisk uformel
og ad hoc-præget proces, hvor der er risiko for fejl og misforståelser i dialog og
interaktion mellem sagsbehandlere i departement og styrelse.
Den fjerde case - proces for behandling af folketingsspørgsmål - viser et
velfungerende forløb, hvor Sundhedsministeriets departement bestiller bidrag til
besvarelse via ”hovedpostkassen” og/eller koordinerede medarbejder, med klar
angivelse af behov og ønsker.
Forbedringsforslag
Følgende forbedringsforslag kan opstilles i mere generel form baseret på de
specifikke observationer i de udvalgte cases:
Bestilling skal indeholde klar kontekst og formål:
Bestillinger til
Sundhedsdatastyrelsen skal generelt være klart afgrænset, og beskrevet i
forhold til kontekst og formål; Hvad skal data bruges til? Hvilke parter er
involveret? Er opgaven del af et forløb med flere parallelle og overlappende
spor. Således at sagsbehandlere kender sammenhæng og kan udarbejde
dataudtræk på den baggrund. Det er endvidere vigtigt, at der opnås en fælles
forståelse af behovet, herunder en forventningsafstemning af vilkårene for
opgaven, fx hvis der er usikkerhed om behovet og tale om et forløb, hvor der
kan opstå behov for opfølgende bestillinger på et senere tidspunkt.
Formaliseret proces:
Der bør oprettes en formaliseret proces for bestilling,
produktion og kvalitetssikring af leverancer:
Det er kendetegnede ved de udvalgte cases, at brugen af ”hovedpostkassen”,
”Den gode bestilling” og generelt en bestilling med et klart formål er helt centralt for
en velfungerede proces med minimal risiko for fejl og misforståelser. Det er
således ofte i dialogen om formålet mellem ”bestiller” og udførende sagsbehandler
der kan opstå misforståelser. Hvor ”bestiller” typisk tænker ”politisk”, tænker
sagsbehandleren i ”kodning af datatræk”.
Det er endvidere kendetegnende for de udvalgte cases, at vilkårene kan være
meget forskellige. Det kendetegner fx samråd og folketingspørgsmål, at opgaven,
prioriteringen og tidsfristen som regel er veldefineret. Det gælder ikke nødvendigvis
i samme grad for analyseforløb og generelle talleverancer, som kan være del af et
mere komplekst forløb
fx udvalgsarbejde bestående af flere forskellige
interessenter
hvorfor opgave og behov kan være vanskeligere at definere på
forhånd og kan ændre sig undervejs.
Bestilling (ind):
Bestilling modtages via ”Den gode bestilling” i
Hovedpostkassen, hvor formål og ønsker er klart beskrevet, jf. ovenfor.
De faglige sagsbehandlere sikrer i samarbejde med departementets
sagsbehandlere, at bestillingen er klar og utvetydig inden løsning af
opgaven igangsættes. Det kan ske gennem dialog med afsender i
departement og inddragelse af ledere i departement og styrelse efter
behov. Det kan overvejes brug af opstartsmøder mellem de involverede
parter inden arbejdet påbegyndes, hvor bestillingens formål, kontekst,
roller og forventede proces herunder evt. usikkerhed blandt andet
gennemgås.
Produktion (databearbejdning):
Sagsbehandler foretager dataudtræk
(følger kvalitetsteamets skabeloner) og der udarbejdes kort tekst om
hvordan data kan anvendes, og forudsætninger herfor. Skal kunne
indgå direkte i notatform i departementet.
Leverance (ud):
Dataudtræk og -beskrivelse kvalitetssikres af
kvalitetsteam, der ved godkendelse videreformidler til bestiller.
Eksisterende initiativer:
Både ”Den gode bestilling” og ”hovedpostkassen”
er eksisterende elementer, der anvendes i samarbejdet mellem departement
og styrelse. Der udestår dog stadig en konsekvent brug. Kvalitetsteamet der
netop er etableret, vil fremadrettet gennemgå flere udgående leverancer
inden oversendelse til fx departementet jf. procesflow.
McKinsey & Company 25
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0026.png
Contents
Introduktion
Kortlægning af procedurer for udvalgte cases
Erfaringer fra Danmark og udlandet
Forslag til forbedringstiltag / konklusioner
Bilag
McKinsey & Company 26
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0027.png
ERFARINGER
Eksempler på god praksis fra Danmarks Statistik
Danmarks Statistik er den centrale myndighed for dansk statistik. Deres opgave er at indsamle, bearbejde og offentligøre statistiske
oplysninger om det danske samfund. Nedenfor følger eksempler på god praksis og potentiel anvendelse i Sundhedsdatastyrelsen.
Eksempler på god praksis
Potentiel anvendelse i Sundhedsdatastyrelsen
Uafhængighed:
Danmarks Statistik er en styrelse, der ikke er politisk
nedsat, og derfor fungerer som uafhængig objektiv statistisk
myndighed.
Brugerudvalg:
Der er etableret brugerudvalg bestående af eksterne
interessenter, typisk brugere af statistik på forskellige områder, fx
Socialministeriet på socialområdet. Disse udvalg, og underudvalg
(kontaktudvalg), bliver løbende inviteret til dialog om eksisterende og
kommende statistikproduktion (”pipeline”). Brugerudvalgene har
indsigelsesret over for planlagt statistikproduktion.
”Vandtætte skotter”:
Der er klar adskillelse mellem data og brugere
(der er ingen der får adgang til data før andre), betyder at det udefra
stående pres mindskes i nogle tilfælde.
Ændringer:
Der laves ikke større (eller mindre) ændringer i
definitioner og opgørelsesmetoder, medmindre der er klar intern faglig
enighed (også blandt udvalg), hvilket kvalitetssikrer arbejdet. Der kan
ske ændringer i løbet af året, der er ikke en fast frekvens.
Transparens:
Der er stor transparens i organisationen ved ændringer,
således at alle kender til den retning DST bevæger sig i.
Programmering:
Faste programmer for ændringer med god
brugerflade sikrer kvalitet og relativ lav arbejdsbyrde, da
sagsbehandleren ikke skal kode selv.
Faste skabeloner:
Kontakten med klienter kører generelt gennem
faste skabeloner for at sikre forståelse og enighed i arbejdet.
Udgivelseskalender:
Offentliggørelsen af statistikker for det
igangværende år findes i Danmarks Statistiks udgivelseskalender.
Formålsbeskrivelse:
Etablering af tydelig formålsbeskrivelse for så
vidt angår statistikproduktion i form af faste tilbagevendende
opgørelser der offentliggøres.
Uafhængighed:
Sikre vandtætte skotter mellem data og brugere, og
gøre det til et grundvilkår, at eksterne interessenter ikke kan påvirke
styrelsens arbejde direkte (reduktion/fjernelse af ”politisk” pres) uden
for almindelig governance.
Brugerudvalg:
Etablering af bruger- og kontaktudvalg i
Sundhedsdatastyrelsen vil kunne sikre at interessenter får et indblik i
organisationen og forståelse for statistikker og registre, herunder
bagvedliggende faglige valg. Det vil skabe et formelt forum for
forslag og ændringsønsker til statistik (og registre).
Ændringer:
Der foretages ikke større ændringer medmindre der er
foretaget en faglig vurdering, og der er klar intern enighed. Vil
bidrage til bedre kvalitetssikring, og ensarte forståelsen/arbejdet på
tværs af afdelinger. Større ændringer medfører nedsættelse af
projektgruppe.
Programmer:
Etablering af faste programmer med brugervenlig
arbejdsflade (”peg og klik”), der ikke kræver selvstændig kodning for
udarbejdelse af statistik. Vil bidrage til ensartet databehandling, og
være ressourcebesparende (forventes løftet i
Sundhedsdataprogrammet).
Skabeloner:
Etablering af (flere) skabeloner, der kan sendes frem
og tilbage mellem interessenter (Den gode bestilling V.2) for at sikre
fælles forståelse af situationen.
Udgivelseskalender:
Faste offentlige udgivelsestidspunkter gør
udgivelsestidspunkterne transparente og indiskutable.
McKinsey & Company 27
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0028.png
ERFARINGER
Eksempler på god praksis fra Eurostat
Eurostats hovedrolle er at behandle og offentliggøre sammenlignelig statistisk information på europæisk plan. Eurostat forsøger at nå
frem til et fælles statistisk "sprog", der omfatter begreber, metoder, strukturer og tekniske standarder.
Eksempler på god praksis
Dataudgivelse:
Alle europæiske statistikker er tilgængelige fra
databasen på Eurostats hjemmeside.
Udgivelsestid:
Eurostats database indeholder altid den nyeste
version af datasæt. Datasæt opdateres to gange om dagen.
Publikationer:
Statistisk analyse af Eurostat-data findes i
hovedbøger.
Potentiel anvendelse i Sundhedsdatastyrelsen
Visualiseringsværktøjer:
Brugen af visualiseringsværktøjer,
som er let forståelige, interaktive og historiefortællende kan
lette forståelsen og derved mindske risikoen for fejltolkning.
Udgivelses kalender:
Faste offentlige udgivelsestidspunkter
gør udgivelsestidspunkterne transparente og indiskutable.
Ens adgang:
Alle brugere har lige adgang til statistiske
udgivelser på samme tid sænker presset fra interessenter
(vandtætte skotter).
Databeskrivelser:
Tydelig kommunikation omkring
statistikker og underliggende definitioner, særligt hvad data
kan anvendes til, og ikke anvendes til.
Visualiseringsværktøjer:
For at lette forståelsen af ​data har
Eurostat udviklet et stort antal visualiseringsværktøjer, som er
let forståelige, interaktive og historiefortællende.
Udgivelses kalender:
Offentliggørelsen af ​alle Euro-indikatorer
annonceres for det igangværende år i Eurostats
udgivelseskalender.
Metadata:
For at lette forståelsen af ​data og undgå
fejlfortolkninger, giver Eurostat information om definitioner,
klassifikationer, metoder, lovgivning og standardkodelister på
deres hjemmeside.
Ens adgang:
Alle brugere har lige adgang til statistiske
udgivelser på samme tid. Privilegeret pre-release adgang er
begrænset, kontrolleret og publiceret.
Datagenbrug og ophavsret:
Eurostat har en politik til at
fremme fri genbrug af sine data, både i ikke-kommercielle og
kommercielle øjemed.
SOURCE: http://ec.europa.eu/eurostat/web/main/home
McKinsey & Company 28
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0029.png
ERFARINGER
Eksempler på god praksis fra UK Statistics Authority
UK Statistics authority er en uafhængig objektiv statistisk myndighed. Myndigheden har til formål at fremme og sikre produktion og
offentliggørelse af officielle statistikker, der tjener offentlighedens gode.
Eksempler på god praksis
Brugervenlig hjemmeside:
En professionel og brugervenlig
hjemmeside sikrer, at UK Statistics Authority kan supportere og
vejlede deres brugere på bedste vis.
Sikre kvalitet:
Ved at gennemføre regelmæssige
kvalitetsanmeldelser (reviews) for at udfordre de underliggende
målekoncepter og relevansen af ​datakilder og metoder sikres
høj kvalitet løbende.
Brugernes behov:
Ved hele tiden at fokusere på brugernes
behov sikres relevans og unødigt arbejde.
Uafhængig:
At være en uafhængig objektiv statistisk
myndighed sikrer kvalitet og transparens.
Innovative metoder:
Ved hjælp af ny teknologi og innovative
tiltag prøver UK Statistics Authority at forudse nye muligheder
og reagere på ”uformede” statistiske behov.
Datadeling:
Tæt samarbejde med mange forskellige offentlige
institutioner (bl.a. Government Digital Service) sikrer forståelse
for arbejdsprocessor og derved mindsker misforståelser og
potentiel fejltolkning.
Forståelse:
Brugervenlig grafik, der gør data, statistikker og
analyser lettere at forstå er med til at sikre meningsfuld tolkning
Potentiel anvendelse i Sundhedsdatastyrelsen
Sikre kvalitet:
Ved at gennemføre regelmæssige
kvalitetsanmeldelser (reviews) for at udfordre de
underliggende målekoncepter og relevansen af datakilder og
metoder kan Sundhedsdatastyrelsen højne statistisk kvalitet
løbende
Brugernes behov:
Fokus på brugernes behov sikrer relevans
og mindsker unødigt arbejdet
Uafhængig:
Som nævnt tidligere er det vigtigt, at sikre
vandtætte skotter mellem data og brugere, og gøre det til et
grundvilkår, at eksterne interessenter ikke kan påvirke
styrelsens arbejde direkte. At være uafhængig sikrer kvalitet
og transparens
Forståelse
Klare grafiske fremstillinger, der hjælper til
forståelsen af data, statistikker og analyser og mindsker risici
for fejltolkning
Paneler/brugergrupper:
Oprettelse af
paneler/brugergrupper, der mødes med jævne mellemrum,
som b.la. sikrer at data, statistikker og analyser er relevante
”Advisory Panels”:
Advisory Panels (tekniske- og
stakeholderpaneler)/brugergrupper bidrager bl.a. til at sikre
statistikkerne er relevante
SOURCE: https://www.statisticsauthority.gov.uk
McKinsey & Company 29
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0030.png
Contents
Introduktion
Kortlægning af procedurer for udvalgte cases
Erfaringer fra Danmark og udlandet
Forslag til forbedringstiltag / konklusioner
Bilag
McKinsey & Company 30
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0031.png
Sammenfattende forbedringsforslag (1/4)
Kortlægningen har vist en række forskellige læringspunkter, der kan sammenfattes til en række mere generelle forslag til forbedringer af de
nuværende processer. Dertil suppleres med relevante læringspunkter fra Danmarks Statistik, Eurostat og UK Statistics Authority. Forslagene skal ses
i kontekst af de processer som er blevet kortlagt, hvor visse processer er velfungerede, og andre allerede søges forbedret ved forskellige initiativer
som Kvalitetsteam, ”Den gode bestilling”, ”Hovedpostkassen”, afklaring af bestillingens formål forud for løsning, standardiserede
processer omkring
”produktion” af data og statistik og lignede.
Samtidig skal disse processer og initiativer ses i den konkrete sammenhæng, hvor politisk initierede
processer kan være vanskelige at standardisere, mens andre processer
typisk analyseopgaver som foregår uafhængigt af andre processer eller
folketingspørgsmål
i højere grad kan forløbe efter veldefinerede rammer.
Helt overordnet kan det konkluderes, at der er brug for en mere direkte formålsbeskrivelse af Sundhedsdatastyrelsens arbejde. Det gælder en bedre
governance i samarbejdsrelationen mellem departement og styrelse, hvor formelle processer vil styrke samarbejde, effektivitet og kvalitetssikring
gennem større transparens, og klar opgave-
og ansvarsbeskrivelse. ”Den gode bestilling” skal som udgangspunkt bruges ved alle relevante
bestillinger. Samtidig skal disse processer være smidige, således styrelsen kan servicere departementet i forbindelse med ad hoc forespørgsler med
kort varsel.
Tilsvarende gælder, at samarbejdsrelationen med eksterne parter, hvor der ligeledes bør indføres en tydelig governance og formelle processer for
ønsker og forslag, der modtages og behandles efter en fast procedure, og hvor eksterne parter ikke kan initiere sagsbehandling før eventuelle ønsker
og forslag er blevet fagligt vurderet. Sundhedsdatastyrelsen skal være uafhængig i den forstand.
Supplerende til samarbejdsrelationerne, bør arbejdet med interne processer i Sundhedsdatastyrelsen fortsættes. Den koordinerende indsats i
forbindelse med modtagelse af bestillinger, der skal ”oversættes” til organisationen, og tekstbidrag til departementet i forbindelse
med leverancer. Der
bør ikke ukritisk oversendes tabeller (excelark) der er u-kommenteret i forhold til hvad data viser, kan anvendes til m.v. (hvilket det netop oprettede
kvalitetsteam også vil sikre)
Nedenfor sammenfattes de væsentligste forslag, med en vurdering af eventuelle afledte omkostninger og reduceret fleksibilitet i arbejdsgange mellem
departementet og styrelsen. Det bemærkes, at flere forslag er delvist overlappende og/eller internt afhængige. Der henvises desuden til beskrivelser
af forslag til initiativer og forbedringer på side 11, 16 og 25 samt erfaringer fra andre statistiske myndigheder side 27-29.
Forslag relateret til samarbejdsrelationer
Omkostninger
Det vurderes, at
der ikke vil være
væsentlige direkte
omkostninger
forbundet med
indførelse af en klar
formålsbeskrivelse.
Fleksibilitet
Det vurderes, at
den nuværende
fleksibilitet
reduceres, men til
fordel for større
kvalitet i processer,
arbejdsgange og
leverancer.
Beskrivelse (jf. side 27):
Sundhedsdatastyrelsen kan med fordel have en klar
formålsbeskrivelse, der definerer hvornår styrelsen er leverandør af:
Fast tilbagevendende statistik:
For den tilbagevendende statistik bør
Sundhedsdatastyrelsen betragtes som objektiv og uafhængig statistisk myndighed, hvor
ønsker og ændringsforslag fra eksterne parter håndteres i faste processer, jf. nedenfor
Ad hoc bidrag:
For bidrag til lovforberedende arbejde, ministerbetjening m.v. bør
Sundhedsdatasstyrelsen i højere grad involveres
gennem en fast proces
med henblik
på fælles forståelse af bidrag og kvalitetssikring af leverancer til departementet, jf. nedenfor
Udgivelseskalender:
Der kan med fordel oprettes en offentlig udgivelseskalender, der gør
udgivelsestidspunkterne transparente og indiskutable
McKinsey & Company 31
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0032.png
Sammenfattende forbedringsforslag (2/4)
Forslag relateret til samarbejdsrelationer
Omkostninger
Det vurderes, at
der kan være
mindre
omkostninger
forbundet med
indførelse af mere
formelle processer,
herunder i
forbindelse med
facilitering af
brugergrupper
Fleksibilitet
Det vurderes, at
den nuværende
fleksibilitet
reduceres til fordel
for større kvalitet i
processer,
arbejdsgange og
leverancer.
Formelle processer (governance) (jf. side 16, 25 og 27):
Sundhedsdatastyrelsen kan med
fordel implementere (yderligere) formelle processer omkring den tilbagevendende statistik og
mere ad hoc prægede leverancer og bidrag:
Fast tilbagevendende statistik:
Ved oprettelse og ændringer af statistik, kan der med
fordel oprettes brugergrupper inden for relevante områder af sundhedsstatistikken, hvor
eksterne parter (fx Danske Regioner, KL, patientforeninger, forskere m.v.) kan bidrage med
ønsker og forslag til statistisk produktion, definitioner og afgrænsninger m.v. i faste årlige
processer. Formålet er, at ønsker og forslag valideres fagligt forud for eventuelle ændringer
til statistikken. Brugergrupperne kan eventuelt tildeles indsigelsesret
Ad hoc bidrag:
For ad hoc prægede bidrag, kan der med fordel etableres en formel proces
for modtagelse, behandling og returnering af bestillinger, herunder konsekvent brug af ”Den
gode bestilling” med tydelig beskrivelse af formål, og involverede parter, intern
”oversættelse” af bestilling til sagsbehandlere der udarbejder statistik/opgørelser, og
kvalitetssikring af udgående leverancer
Involvering af øvrige parter:
Generelt er der ofte ikke involvering af øvrige parter. Det ville
være hensigtsmæssigt, at beskrive/formalisere inddragelse af relevante parter, jf. også
anbefalingen til fast statistik
Opstartsmøder:
Ifm. bestillinger kan overvejes brug af opstartsmøder mellem de
involverede parter inden arbejdet påbegyndes, hvor bestillingens formål, kontekst, roller og
forventede proces herunder evt. usikkerhed blandt andet gennemgås.
Det vurderes, at
der ikke er
omkostninger
forbundet hermed.
Det vurderes, at
den nuværende
fleksibilitet
reduceres, men til
fordel for større
kvalitet i processer,
arbejdsgange og
leverancer.
Bestillinger (jf. side 25):
Departementet og sundhedsdatastyrelsen kan med fordel i samarbejde
sikre at bestillinger er mere veldefinerede og klart afgrænsede (i forlængelse af ovenstående). Det
kan i Sundhedsdatastyrelsen ske i forbindelse med modtagelse af bestilling via Hovedpostkassen,
hvor den ansvarlige medarbejder via dialog med afsender i departementet sikrer bestillingen er
klart defineret og afgrænset. Departementet kan med fordel sikre at bestillingens formål, kontekst,
roller og forventede proces er defineret og tydelig
Indgang:
Selvom den gode bestilling anvendes kan der også være behov for en proces for,
når den oprindelige gode bestilling ændrer sig, fx i forbindelse med mundtlig afklaring mellem
bestiller og SDS - den gode bestilling og hovedpostkassen gør det ikke alene. Skabeloner i
regi af kvalitetsteam skal gerne lægge op til, at det fremgår af en leverance, hvad der endeligt
er aftalt. Det kan dog med fordel fremgå af en procesbeskrivelse eller lignende.
McKinsey & Company 32
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0033.png
Sammenfattende forbedringsforslag (3/4)
Forslag relateret til samarbejdsrelationer
Omkostninger
Det vurderes, at
der ikke er
omkostninger
forbundet hermed.
Fleksibilitet
Det vurderes, at
den nuværende
fleksibilitet
reduceres, men til
fordel for større
kvalitet i processer,
arbejdsgange og
leverancer.
Tættere samarbejde
involvering (jf. side 11):
Departementet kan med fordel inddrage og
informere Sundhedsdatastyrelsen mere i og om de konkrete sager og løbende arbejde med fx
lovforberedende arbejde og ministerbetjening samt besvarelse af folketingsspørgsmål, hvor
styrelsen forventes at bidrage. De kortlagte processer afspejler bestillinger til dette arbejde, som
den enkelte sagsbehandler i styrelsen ikke er bekendt med, og derfor udarbejder statistik uden
egentlig forståelse for anvendelsen heraf og den overordnede proces. Dette kan imødekommes
gennem bedre fælles processer og bestillinger fra departementet som i højere grad sikrer
koordination fx på tværs af styrelser og redegør tydeligt for formål, kontekst, behov og
forventede forløb, jf. ovenfor, men stiller også krav til kompetencer i styrelser, der rækker udover
mere teknisk databehandler-kompetencer. Styrelsen kan overveje sammensætningen af
kompetencer mellem ”teknikere” og mere ”policy”-orienterede
medarbejdere
Opgavelister (jf. side 11):
Sundhedsdatastyrelsen kan i samarbejde med departementet med
fordel indføre faste opgavelister, der kan bidrage til fælles forståelse og transparens. Det vil
styrke muligheden for koordinering og ansvarsoverdragelse både internt samt departement og
styrelse imellem, i visse tilfælde desuden øvrige parter fx Sundhedsstyrelsen
Det vurderes, at
der ikke er
omkostninger
forbundet hermed.
Det vurderes, at
fleksibilitet ikke
påvirkes
Work flow (jf. side 16):
Sundhedsdatastyrelsen kan med fordel indføre et work flow system til
de indkomne bestillinger, hvor den enkelte sagsbehandler kan følge en given sags fremdrift. Det
gælder særligt i de tilfælde, hvor der er ansvarsskift og risiko for tab af viden, og
sagsbehandlingsforløbet foregår over en længere tidsperiode. Sundhedsdatastyrelsen kan
eventuelt overgå til sagsbehandlingssystem, der anvendes i departementet og/eller andre
styrelser i koncernen.
Det vurderes, at
der vil være
omkostninger
forbundet med
indførsel af system
til work flow.
Det vurderes, at
fleksibilitet øges,
givet sager lettere
kan overdrages.
Standardiseret programmel (jf. side 27):
Sundhedsdatastyrelsen kan overveje, at udarbejde
en brugerflade for sagsbehandlere, der fungerer ved fastdefinerede programmer, der minimerer
hvor meget medarbejderen selv skal programmere ved udtræk og statistikker. Det bør
undersøges nærmere forud for eventuel konklusion. Dette forslag forventes løftet i
Sundhedsdataprogrammet og på Sunddataplatformen
Det vurderes, at
der er forbundet
omkostninger til
indførsel af
standardiserede
programmer.
Det vurderes, at
fleksibilitet øges,
givet reduceret
behov for
programmerings-
kompetencer.
McKinsey & Company 33
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0034.png
Sammenfattende forbedringsforslag (4/4)
Forslag relateret til interne processer i Sundhedsdatastyrelsen
Omkostninger
Det vurderes, at
der ikke
er(yderligere)
omkostninger
forbundet hermed.
Fleksibilitet
Det vurderes, at
den nuværende
fleksibilitet
reduceres, men til
fordel for større
kvalitet i processer,
arbejdsgange og
leverancer.
Generelt om interne processer (side 16):
Sundhedsdatastyrelsen kan med fordel
implementere klare standarder, fx for oprettelse og justering af indikatorer til monitorering og
lignende. Der er dog allerede i forbindelse med den organisatoriske implementering af
sunddataplatformen besluttet en arbejdsgang og governance for ændring af eksisterende
indikatorer eller udarbejdelse af nye indikatorer
McKinsey & Company 34
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0035.png
Contents
Introduktion
Kortlægning af procedurer for udvalgte cases
Erfaringer fra Danmark og udlandet
Forslag til forbedringstiltag / konklusioner
Bilag
McKinsey & Company 35
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 438: Orientering om rapport - Proceskortlægning i Sundhedsdatastyrelsen (1800455)
1933264_0036.png
Liste over objektive statistikker med frekvens og form
14-dages
Medicinpriser
Månedlige
Erfaret ventetid til operation
eSundhed.dk
eSundhed.dk
Årlige
Synlige resultater
Monitorering af sundhedsaftaler
Kræftoverlevelse
eSundhed.dk
eSundhed.dk
eSundhed.dk
Nye kræfttilfælde og forekomst af kræft
Dødsårsager
IVF-behandling
Sygehusaktivitet på diagnoseniveau
Tvang i psykiatrien
Operationer på sygehuse
Radiologiske ydelser
Fedmeoperationer
Forgiftning og selvmordsforsøg
Rapport/eSundhed.dk
Rapport/eSundhed.dk
Rapport
eSundhed.dk
eSundhed.dk
eSundhed.dk
eSundhed.dk
eSundhed.dk
eSundhed.dk
Ventetid i psykiatrien
Lægemiddelprisindeks
Kvartalsvise
Monitorering af udredningsret
Erfaret ventetid til 17 udvalgte operationer
Midlertidig monitorering af hjerteområdet
Monitorering af pakkeforløb for kræftpatienter
Beskæftigelsestal for off. sygehuse
Belægning og sengepladser
Genoptræningsaktivitet
Statistik for lægemiddelordinationer
Trends i salget af apoteksforbeholdt medicin
Statistik over ibrugtagning af nye lægemidler
Regionernes udgifter til medicintilskud
Halvårlige
Monitorering af indlæggelser af nyfødte
Monitorering af tvang i psykiatrien
Monitorering af brug af sovemedicin hos børn
Børnedatabasen
eSundhed.dk
Sundhedsdata.dk
eSundhed.dk
eSundhed.dk
eSundhed.dk
eSundhed.dk
eSundhed.dk
eSundhed.dk
eSundhed.dk
ordiprax.dk
eSundhed.dk/sun-
dhedsdata.dk (pdf)
eSundhed.dk
eSundhed.dk
Udvalgte plastikoperationer
Arbejdssstyrken på sundhedsområdet
Autorisationer til sundhedsuddannede
Danske børns højde og vægt ved
indskoling/udskoling
Statistik for det årlige salg af lægemidler i
Danmark
Produktivitetsopgørelse
Nøgletal for sundhedsvæsenet
Nationale mål (talgrundlag)
Fødsler og fødte
eSundhed.dk
eSundhed.dk
eSundhed.dk
eSundhed.dk
Medstat.dk
Rapport (sum.dk)
Sundhedsdata.dk (pdf/excel)
Rapport/excel (sum.dk)
eSundhed.dk
Register over Udvalgte Kroniske Sygdomme
eSundhed.dk
eSundhed.dk
sundhedsdata.dk
(rapport)
eSundhed.dk
Provokerede aborter
Monitorering af antipsykotika hos borgere med
demens
Antibiotika statistik
Opgørelser over ydere i praksissektoren
eSundhed.dk
eSundhed.dk
sundhedsdata.dk (rapport)
esundhed.dk
eSundhed.dk
McKinsey & Company 36