Tirsdag den 7. august 2018
Statsminister Lars Løkke Rasmussen
Statsministeriet
Kære Lars Løkke Rasmussen
Vi er en gruppe borgere, som skriver til dig for at opfordre dig til at tage spørgsmålet om etablering af ét
nationalt system til patientjournaler (EPJ) op så hurtigt som muligt enten i forbindelse med den
sundhedsreform, der er bebudet til efter sommerferien, eller som et selvstændigt initiativ f.eks. i
forbindelse med Folketingets åbning som et punkt på lovprogrammet 2018/2019.
Det er et spørgsmål, som har været genstand for drøftelser og overvejelser i flere årtier. Bl.a. har du selv
som sundhedsminister for lidt mere end 10 år siden gjort dig til talsmand for, at der skulle fremlægges en
plan for et landsdækkende system til elektroniske patientjournaler.
Selv om regionerne nu siden deres etablering pr. 1. januar 2007 har haft muligheden for at realisere en
sådan tanke, er der intet sket på området. Det er stadig sådan, at de 5 regioner udbyder, drifter,
vedligeholder og videreudvikler sine egne elektroniske patientjournaler. Dette giver umiddelbart
dobbeltarbejde og fører til, at midler som kunne komme patienterne til gode i stedet bruges på
konsulentbistand og unødvendige omkostninger til at opretholde parallelle IT-organisationer i de 5
regioner.
Det er et ressourcespild, men kunne måske være prisen for skatteyderne, så længe regionerne ønskes
opretholdt, selvom midlerne kunne være bedre anvendt direkte til glæde for patienterne. Men det
forudsætter så også, at de enkelte regioners elektroniske patientjournaler er velfungerende og effektive og
understøtter produktionen, og at de giver sundhedspersonalet den nødvendige adgang til
patientoplysninger på tværs af regionerne og giver adgang til alle den enkelte patients oplysninger. Men
dette er ikke tilfældet.
Igennem mere end 2 år er situationen blevet helt uholdbar omkring Sundhedsplatformen
–
det ny
elektroniske patientjournalsystem, som nu benyttes i hele Region Hovedstaden og Region Sjælland, og som
i medierne gennem lang tid har været genstand for stort set daglig særdeles negativ omtale, herunder i
form af rystende patienthistorier.
Det ny patientjournalsystem
–
Sundhedsplatformen - fungerer ikke tilfredsstillende. Det giver på tredje år
urimeligt lange ventetider for bl.a. hjertepatienter og kræftpatienter, behandlinger og undersøgelser
udsættes, der gives forkert medicin med fatale konsekvenser for patienterne, analyseresultater forsvinder,
sikkerheden for patienterne forringes, ligesom antallet af patienter, der kan behandles i sygehusvæsenet
falder, fordi Sundhedsplatformen er mere tidkrævende for lægerne og andre ansatte på sygehusene at
benytte end før.
Implementeringen af Sundhedsplatformen har reelt påtvunget sundhedspersonalet i de to regioner et
arbejdsredskab, som gennem omstændige og uhensigtsmæssige arbejdsgange tilsidesætter personalets
faglighed, forlænger og besværliggør arbejdsprocesserne og nedsætter patientsikkerheden. Tilstanden er
blevet dokumenteret både gennem flere brugerundersøgelser og gennem Statsrevisorernes beretning
17/2017 af juni
8, so bl.a. har ko kluderet, at ”….faldet i hospitaler es aktivitet har været væse tlig