Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 402
Offentligt
1923302_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Til de på vedlagte høringsliste anførte myndigheder, organisationer
m.fl.
Dato: 06-07-18
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 1802658
Dok. nr.: 639925
Høring over forslag til lov om ændring af lov om
forsøgsordning med medicinsk cannabis og lov om
euforiserende stoffer
./.
Vedlagt er udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsøgsordning med
medicinsk cannabis og lov om euforiserende stoffer.
Patienter har med lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis siden den 1. januar
2018 kunne blive behandlet med medicinsk cannabis ordineret af en læge. Med
forsøgsordningen blev der åbnet for en ny behandlingsform, hvor der løbende skal
opbygges erfaringer for at understøtte og optimere behandlingen og rammerne
omkring den. Tal fra Fælles Medicinkort og Lægemiddeladministrationsregisteret
tyder på, at patienter og læger i stigende grad benytter ordningen.
Dette lovforslag indeholder fem hovedpunkter, der skal være med til i endnu højere
grad at optimere forsøgsordningen til gavn for patienterne og sikre rammerne
omkring den.
1. Eksport af cannabisbulk
Efter de gældende regler er det muligt at eksportere dansk dyrkede
cannabisudgangsprodukter og cannabismellemprodukter. Det foreslås at udvide
denne mulighed, således at det også bliver muligt at eksportere cannabisbulk, som er
mindre forarbejdet end cannabisudgangsprodukter og cannabismellemprodukter.
Hermed imødekommes et ønske fra de danske producenter af medicinsk cannabis.
2. Brug af pesticider i importerede cannabisudgangsprodukter
Der er få importerede cannabisprodukter i forsøgsordningen. Der er blandt patien-
terne stor efterspørgsel på et bredere produktsortiment, som ikke imødekommes.
Derfor foreslås det, at sundhedsministeren bemyndiges til i forsøgsperioden at fast-
sætte krav til de importerede cannabisudgangsprodukter, der er dyrket med brug af
pesticider. Reglerne forventes at fastsætte, hvilke pesticider der må anvendes og i
hvilke omfang, herunder krav til grænseværdier.
Det vil i forbindelse med evalueringen af forsøgsordningen blive vurderet, om der,
hvis forsøgsordningen gøres permanent, er grundlag for at genindføre kravet om pe-
sticidfri dyrkning af importerede cannabisprodukter til medicinsk brug.
3. Mulighed for udlægning af aktiviteter i kontrakt
For at skabe rammerne for et bredt udvalg af cannabisprodukter tilgængelige for
patienterne i forsøgsordningen og til eksport, forslås det, at det skal være muligt at
udlægge produktionen af cannabisprodukterne i kontrakt svarende til, hvad der
allerede gælder for lægemidler. Dermed sikres grundlaget for, at der kan
tilrettelægges en produktion af forskelligartede produkter til gavn for patienterne.
4.
Særlig tilskudsordning
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 402: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis og lov om euforiserende stoffer, fra sundhedsministeren
1923302_0002.png
Udover at sikre patienterne et så bredt produktsortiment som muligt, ønsker
regeringen også, at så mange relevante patienter som muligt, får gavn af
forsøgsordningen. Derfor har regeringen den 22. marts 2018 indgået aftale med
Dansk Folkeparti om en særlig tilskudsordning til cannabisprodukterne omfattet af
forsøgsordningen.
Dette lovforslag udmønter aftalen, hvorefter der ydes tilskud på 50 pct. af udgiften til
cannabisslutprodukter, hvis den enkelte borgers årlige udgift ikke overstiger 20.000
kr. Hvis personen har en terminalbevilling udstedt i medfør af sundhedslovens § 148,
1. pkt., ydes der offentligt tilskud på 100 pct. af udgiften til cannabisslutprodukter,
selvom om den årlige udgift overstiger 20.000 kr.
5. Mulighed for at pålægge gebyrer
Forsøgsordningen med medicinsk cannabis og den parallelle udviklings- og
dyrkningsordning bliver primært administreret af Lægemiddelstyrelsen. Det var før
ordningernes start yderst vanskeligt at forudse, i hvilket omfang og i hvilken takt
ordningerne ville blive implementeret af læger, patienter og producenter. Det har
imidlertid vist sig, at interessen er sig større end forudsat, hvilket har medført øget
administration i Lægemiddelstyrelsen.
Derfor foreslås, at det gøres muligt at fastsætte regler om opkrævning af gebyrer for
Lægemiddelstyrelsens virksomhed i medfør af dels lov om forsøgsordning med
medicinsk cannabis, dels i medfør af lov om euforiserende stoffer, såfremt der ift.
sidstnævnte er tale om aktiviteter, som vedrører tilladelser til dyrkning og håndtering
af cannabis med henblik på at udvikle cannabis til medicinsk brug.
Muligheden for at kunne pålægge gebyrer vil blive udmøntet pr. 1. januar 2020.
Udover ovenstående fem hovedpunkter indeholder lovforslaget punkter, der tilføjer
og justerer lovens definitioner. Der er tale om ændringer af mere teknisk karakter.
Herudover indeholder lovforslaget et nyt krav til importerede
cannabisudgangsprodukter, således at disse ikke må været tiltænkt parenteral
indgivelse. Dette af hensyn til patientsikkerheden.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019, dog at den særlige
tilskudsordning indføres med tilbagevirkende kraft. Patienter med en
terminalbevilling vil dog med tekstanmærkning nr. 127 til lov om tillægsbevilling for
finansåret 2018 kunne få udbetalt tilskud for cannabisslutprodukter købt i 2018 fra
september 2018.
Sundheds- og Ældreministeriet skal anmode om bemærkninger til udkastet til lovfor-
slag senest den 15. august 2018. Høringssvarene bedes sendt per e-mail til
[email protected] med kopi til [email protected]
Med venlig hilsen
Mie Saabye
Side 2
2