Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 390
Offentligt
1919302_0001.png
NOTAT
Forslag
til
Lov om ændring af lov om regionernes finansiering
(Ændring af det statslige bidrag til finansiering af regionerne)
§1
I lov om regionernes finansiering, jf. lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011, som ændret
ved lov nr. 584 af 18. juni 2012, lov nr. 1258 af 18. december 2012 og lov nr. 1735 af 27.
december 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, nr. 2,
indsættes efter ”kommunerne og”: ”resultatafhængige bidrag fra”.
2.
Overskriften
før § 13 affattes således:
”Aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og resultatafhængige bidrag fra staten”.
3.
§ 15
affattes således:
”Staten yder et resultatafhængigt tilskud til regionernes sundhedsvæsen. Tilskuddets
størrelse fastsættes af finansministeren med tilslutning fra Folketingets Finansudvalg.
Stk. 2. Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om fordeling og udbetaling m.v. af
det statslige resultatafhængige tilskud.”
4.
I
§ 15 a
ændres ”aktivitetsafhængigt” til: ”resultatafhængigt” og ”sygehusvæsen” æn-
dres til: ”sundhedsvæsen”
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 390: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om regionernes finansiering (Ændring af det statslige bidrag til finansiering af regionerne), fra sundhedsministeren
1919302_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen ønsker en ændret retning for styringen i sundhedsvæsenet, så der fremadret-
tet lægges en øget vægt på sammenhæng på tværs af sektorer, værdi for patienten samt
nærhed i behandlingen og mindre fokus på at øge aktiviteten på sygehusene.
Med ”Aftale om regionernes økonomi for 2019” tages der skridt i den retning. Produktivi-
tetskravet og den statslige aktivitetspulje afskaffes, og der introduceres Nærhedsfinansie-
ring, hvormed en del af regionernes finansiering skal afhænge af et bredt sæt af kriterier.
Det sætter en ny retning for styringen i sundhedsvæsenet, hvor der åbnes op for nye løs-
ninger til gavn for både personale og patienter, og som samlet skal give mere sundhed for
pengene.
Dette lovforslag er et centralt element i en ændret styring i sundhedsvæsenet.
Med lovforslaget foreslås det, at en del af det statslige tilskud til regionerne til sundheds-
væsenet kan afhænge af regionernes resultater på et bredt sæt af kriterier. Hidtil har re-
gionerne modtaget en del af deres indtægter som et statsligt, aktivitetsafhængigt tilskud.
For fremover at imødekomme udfordringerne i sundhedsvæsenet, bl.a. med flere kroniske
patienter, er det regeringens opfattelse, at der med det statslige tilskud til regionernes
sundhedsvæsen skal kunne sendes styringssignaler om andet end aktivitet på sygehusene.
En ændring af det statslige bidrag til finansiering af regionerne indgår som et aftaleele-
ment i ”Aftale om regionernes økonomi for 2019” mellem regeringen og Danske Regioner,
idet parterne her med introduktion af nærhedsfinansiering blev enige om, at en del af det
statslige tilskud til regionernes sundhedsopgave skal afhænge af regionernes resultater på
et bredt sæt af kriterier.
De aftalte kriterier for 2019 skal understøtte, at målene om sammenhæng, øget nærhed
og omstilling løftes op i styringskæden og samtidig give plads til lokale løsninger. Det skal
understøtte en styrket sammenhæng i sundhedsvæsnet, så borgerne modtager den rette
behandling det rette sted. For den enkelte borger kan det betyde, at man oftere behand-
les via digitale løsninger og i det nære sundhedsvæsen, herunder af en udgå-
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 390: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om regionernes finansiering (Ændring af det statslige bidrag til finansiering af regionerne), fra sundhedsministeren
1919302_0003.png
ende sygehusfunktion, i almen praksis eller i kommunerne, fremfor på en sygehusafdeling.
Den resultatafhængige finansiering kaldes derfor i aftalen for 2019 for Nærhedsfinansie-
ring.
De specifikke kriterier er dynamiske og kan dermed udskiftes efter behov.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
Efter lov om regionernes finansiering § 2, stk. 1, nr. 2, modtager regionerne som en del af
den samlede finansiering aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og staten til finansi-
ering af sundhedsområdet.
Efter lov om regionernes finansiering § 15, stk. 1, yder staten et aktivitetsafhængigt tilskud
til regionernes sygehusvæsen. Det betyder, at en del af regionernes finansiering er et akti-
vitetsafhængigt tilskud fra staten. Tilskuddet fastlægges årligt, men udgør som udgangs-
punkt højst fem procent af regionernes sundhedsudgifter. Det aktivitetsafhængige tilskud
fra staten har varieret i størrelse over tid og udgjorde i tilskudsåret 2018 1.385,2 mio. kr.
(18-pl). Det aktivitetsafhængige tilskud er ofte kaldet den statslige aktivitetspulje. Det akti-
vitetsafhængige tilskud udbetales til regionerne, såfremt regionerne leverer et forudsat
omfang af aktivitet, der er blevet fastlagt i forbindelse med de årlige forhandlinger om re-
gionernes økonomi.
Efter lov om regionernes finansiering § 15, stk. 2, fastsætter sundhedsministeren nærmere
regler om vilkår for samt fordeling og udbetaling m.v. af det statslige tilskud. Det betyder,
at sundhedsministeren kan fastsætte regler for, hvordan tilskuddet skal udbetales til re-
gionerne, jf. stk. 1. I medfør af bemyndigelsen har sundhedsministeren udstedt cirkulære
nr. 9144 af 14. februar 2018 om statsligt, aktivitetsafhængigt tilskud i 2018 til regionernes
sygehusvæsen m.v. Det fremgår af cirkulæret, at det aktivitetsafhængige tilskud ydes i det
omfang, værdien af det samlede forbrug af ydelser i en region overstiger et beregnet for-
brugsniveau. Værdien af regionernes forbrug opgøres på baggrund af DRG-takster (diag-
noserelaterede grupper).
Efter lov om regionernes finansiering § 15 a fastsætter sundhedsministeren regler om re-
vision af statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes sygehusvæsen m.v. samt kom-
munal medfinansiering på sundhedsområdet. I medfør af bemyndigelsen har sundhedsmi-
nisteren udstedt bekendtgørelse nr. 227 af 14. februar 2018 om revisionsinstruks for revi-
sion af statsligt, aktivitetsafhængigt tilskud i 2017 til regionernes sygehusvæsen mv. samt
af aktivitetsbestemt, kommunal medfinansiering på sundhedsområdet.
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Den nuværende ordning indebærer, at det statslige tilskud til regionernes sygehusvæsen
efter lov om regionernes finansiering § 15, stk. 1, er aktivitetsafhængigt. Det betyder, at
tilskuddet som udgangspunkt udbetales baseret på opnået aktivitet. Tilskuddet kan såle-
des ikke udbetales afhængig af andre mål end aktivitet, f.eks. mål for kvalitet, omstilling af
patienter eller konkrete krav til implementering.
I forlængelse af aftale om regionernes økonomi for 2018 er der igangsat et Styringsefter-
syn med deltagelse af Finansministeriet, Økonomi- og indenrigsministeriet, Danske Regio-
ner og Sundheds- og Ældreministeriet. Der er som led i Styringseftersynet gennemført to
eksterne analyser af dels centrale redskaber i den statslige styring (analyse udført af Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE) og dels den regionale styring af
sygehusvæsenet (analyse udført af PricewaterhouseCoopers i samarbejde med McKinsey
& Company).
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 390: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om regionernes finansiering (Ændring af det statslige bidrag til finansiering af regionerne), fra sundhedsministeren
1919302_0004.png
I forbindelse med styringseftersynet er den statslige aktivitetspulje (tidligere kaldet den
statslige mer-aktivitetspulje) blevet analyseret. Vurderingen af den statslige aktivitetspulje
var i den forbindelse, at styringsredskabet skaber fokus på aktivitet og løbende fokus på
omkostningsbevidsthed og realisering af gevinster, men at det i sin nuværende udform-
ning med en kobling til produktivitetskravet kan modvirke flytning af opgaver ud af syge-
husene og modvirke omkostningseffektive omlægninger på sygehusene.
Det er på den baggrund Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at der er behov at sta-
ten fremover skal kunne udbetale et resultatafhængigt tilskud til regionerne, hvor tilskud-
det kan afhænge af andre mål end alene aktivitet. Aktivitet opgjort som DRG-produktions-
værdi anses fremover fortsat som en central og valid del af monitoreringen på sundheds-
området.
2.3.
Den foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslaget, at staten fremover i stedet for et aktivitetsafhængigt tilskud
yder et resultatafhængigt tilskud til regionernes sundhedsvæsen.
Det foreslås således efter den foreslåede bestemmelse i
§ 15, stk. 1,
at staten yder et re-
sultatafhængigt tilskud til regionernes sundhedsvæsen.
Ændringen indebærer, at sundhedsministeren fremover kan udbetale en del af den stats-
lige finansiering af regionernes sundhedsvæsen som et resultatafhængigt statsligt tilskud.
Ved resultatafhængigt statsligt tilskud forstås, at udbetaling af tilskuddet afhænger af re-
gionernes præstationer i forhold til et sæt af opsatte resultatkriterier. Et resultatkriterie
kan f.eks. være, at antallet af genindlæggelser skal reduceres. Et resultatkriterie skal efter
lovforslaget indeholde et defineret mål, hvis opfyldelse sikrer et opfyldt resultatkriterie.
Det bemærkes, at resultatkriterierne efter lovforslaget kan fastsættes kvantitative, base-
ret på en opsat indikator og et konkret måltal, såvel som kvalitative, hvor opfyldelse af re-
sultatkriteriets mål er baseret på en administrativ, kvalitativ evaluering.
Tilskuddets størrelse vil blive fastlagt årligt af finansministeren med tilslutning fra Folketin-
gets finansudvalg. Tilskuddet udgør som udgangspunkt højst fem procent af regionernes
sundhedsudgifter. Dette er en fortsættelse af gældende ret. For 2019 udgør tilskuddet 1,5
mia. kr.
Det foreslås endvidere med bestemmelsen i
§ 15, stk. 2,
at sundhedsministeren kan fast-
sætte nærmere regler om fordeling og udbetaling m.v. af det statslige resultatafhængige
tilskud.
Det indebærer, at sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om resultatkriteri-
erne, og herunder fastlægge mål for hvert resultatkriterie.
Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at sundhedsministeren fastlægger en
model for, hvordan tilskuddet nedskrives, såfremt et eller flere kriterier ikke opfyldes i de
enkelte regioner. Det kan f.eks. være en model, hvor tilskuddet nedskrives med en fast
procentsats, såfremt ikke alle resultatkriterier er opfyldt. Den foreslåede bestemmelse gi-
ver herudover sundhedsministeren mulighed for at ændre resultatkriterierne over tid, hvis
sundhedsministeren vurderer, at der er et behov herfor.
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 390: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om regionernes finansiering (Ændring af det statslige bidrag til finansiering af regionerne), fra sundhedsministeren
1919302_0005.png
Lovforslaget indebærer således, at i de tilfælde, hvor drøftelser om det statslige resultataf-
hængige tilskud som en del af forhandlingerne om regionernes økonomi for det kom-
mende år skaber behov for, at sundhedsministeren ændrer resultatkriterierne, giver den
foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 2, sundhedsministeren hjemmel hertil.
Det statslige resultatafhængige tilskud udbetales efter lovforslaget som udgangspunkt á
conto til regionerne i tolv lige store dele. Lovforslaget er dog ikke til hinder for, at sund-
hedsministeren i medfør af den foreslåede bestemmelse i §15, stk. 2, kan ændre dette.
Tilskuddet fordeles i første omgang mellem regionerne efter samme fordeling som det ge-
nerelle tilskud, jf. lov om regionernes finansiering § 2, stk. 1, nr. 1, for samme år. Bl.a. i de
tilfælde, hvor drøftelser som en del af forhandlingerne om regionernes økonomi for det
kommende år skaber behov for at ændre denne fordeling, giver bestemmelsen i §15, stk.
2, sundhedsministeren hjemmel til at tilvejebringe ændringer i fordelingen.
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at forslaget ikke vil have økonomiske konsekvenser for regionerne og staten.
Det skyldes, at lovforslaget alene ændrer tilskuddet fra at være aktivitetsafhængigt til at
være resultatafhængigt.
Tilskuddet fordeles som udgangspunkt mellem regionerne efter samme fordeling som det
generelle tilskud til sundhedsområdet, jf. lov om regionernes finansiering § 2, stk. 1, nr. 1,
for samme år. Derfor vil ændringen ikke indebære byrdemæssige omfordelinger mellem
regionerne.
4. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Sundhedsdatastyrelsen skal efter lovforslaget monitorere de resultatkriterier, som det
resultatafhængige tilskud baseres på.
Det vurderes, at lovforslaget ikke har andre implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 29. juni 2018 til den 30. juli 2018 været sendt
til høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
[angivelse af høringsparter]
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 390: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om regionernes finansiering (Ændring af det statslige bidrag til finansiering af regionerne), fra sundhedsministeren
1919302_0006.png
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter (hvis ja, an-
giv omfang/Hvis nej, anfør
”Ingen”)
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør ”In-
gen”)
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og re-
gioner
Implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Miljømæssige konsekven-
ser
Forholdet til EU-retten
Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Sundhedsdatastyrelsen skal
monitorere resultatkriteri-
erne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 390: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om regionernes finansiering (Ændring af det statslige bidrag til finansiering af regionerne), fra sundhedsministeren
1919302_0007.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter lov om regionernes finansiering § 2, stk. 1, nr. 2, modtager regionerne som en del af
den samlede finansiering aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og staten til finansi-
ering af sundhedsområdet.
Det foreslås med lovforslaget, at lov om regionernes finansiering
§ 2, nr. 2,
ændres såle-
des, at regionerne fremover modtager resultatafhængige bidrag fra staten til finansiering
af sundhedsområdet.
Den foreslåede ændring betyder, at det aktivitetsafhængige bidrag til regionerne fra sta-
ten ændres til at være et resultatafhængigt bidrag.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 2
Det foreslås med lovforslaget, at overskriften før § 13 i lov om regionernes finansiering æn-
dres til ”Aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og resultatafhængige bidrag fra sta-
ten”.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 3
Efter lov om regionernes finansiering § 15, stk. 1, yder staten et aktivitetsafhængigt tilskud
til regionernes sygehusvæsen. Efter lov om regionernes finansiering § 15, stk. 2, fastsætter
Indenrigs- og sundhedsministeren nærmere regler om vilkår for samt fordeling og udbeta-
ling m.v. af det statslige tilskud.
Det foreslås med lovforslaget, at staten fremover i stedet for et aktivitetsafhængigt tilskud
yder et resultatafhængigt tilskud til regionernes sundhedsvæsen.
Det foreslås således efter den foreslåede bestemmelse i
§ 15, stk. 1,
at staten yder et re-
sultatafhængigt tilskud til regionernes sundhedsvæsen.
Ændringen indebærer, at sundhedsministeren fremover kan udbetale en del af den stats-
lige finansiering af regionernes sundhedsvæsen som et resultatafhængigt statsligt tilskud.
Ved resultatafhængigt statsligt tilskud forstås, at udbetaling af tilskuddet afhænger af re-
gionernes præstationer i forhold til et sæt af opsatte resultatkriterier. Et resultatkriterie
kan f.eks. være, at antallet af genindlæggelser skal reduceres. Et resultatkriterie skal efter
lovforslaget indeholde et defineret mål, hvis opfyldelse sikrer et opfyldt resultatkriterie.
Det bemærkes, at resultatkriterierne efter lovforslaget kan fastsættes kvantitative, base-
ret på en opsat indikator og et konkret måltal, såvel som kvalitative, hvor opfyldelse af re-
sultatkriteriets mål er baseret på en administrativ, kvalitativ evaluering.
Tilskuddets størrelse vil blive fastlagt årligt af finansministeren med tilslutning fra Folketin-
gets finansudvalg. Tilskuddet udgør som udgangspunkt højst fem procent af regionernes
sundhedsudgifter. Dette er en fortsættelse af gældende ret. For 2019 udgør tilskuddet 1,5
mia. kr.
Side 7
7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 390: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om regionernes finansiering (Ændring af det statslige bidrag til finansiering af regionerne), fra sundhedsministeren
1919302_0008.png
Det foreslås endvidere med bestemmelsen i
§ 15, stk. 2,
at sundhedsministeren kan fast-
sætte nærmere regler om fordeling og udbetaling m.v. af det statslige resultatafhængige
tilskud.
Det indebærer, at sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om resultatkriteri-
erne, og herunder fastlægge mål for hvert resultatkriterie.
Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at sundhedsministeren fastlægger en
model for, hvordan tilskuddet nedskrives, såfremt et eller flere kriterier ikke opfyldes i de
enkelte regioner. Det kan f.eks. være en model, hvor tilskuddet nedskrives med en fast
procentsats, såfremt ikke alle resultatkriterier er opfyldt. Den foreslåede bestemmelse gi-
ver herudover sundhedsministeren mulighed for at ændre resultatkriterierne over tid, hvis
sundhedsministeren vurderer, at der er et behov herfor.
Lovforslaget indebærer således, at i de tilfælde, hvor drøftelser om det statslige resultataf-
hængige tilskud som en del af forhandlingerne om regionernes økonomi for det kom-
mende år skaber behov for, at sundhedsministeren ændrer resultatkriterierne, giver den
foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 2, sundhedsministeren hjemmel hertil.
Det statslige resultatafhængige tilskud udbetales efter lovforslaget som udgangspunkt á
conto til regionerne i tolv lige store dele. Lovforslaget er dog ikke til hinder for, at sund-
hedsministeren i medfør af den foreslåede bestemmelse i §15, stk. 2, kan ændre dette.
Tilskuddet fordeles i første omgang mellem regionerne efter samme fordeling som det ge-
nerelle tilskud, jf. lov om regionernes finansiering § 2, stk. 1, nr. 1, for samme år. Bl.a. i de
tilfælde, hvor drøftelser som en del af forhandlingerne om regionernes økonomi for det
kommende år skaber behov for at ændre denne fordeling, giver bestemmelsen i §15, stk.
2, sundhedsministeren hjemmel til at tilvejebringe ændringer i fordelingen.
Til nr. 4
Efter lov om regionernes finansiering § 15 a fastsætter sundhedsministeren regler for revi-
sion af statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes sygehusvæsen m.v. samt kom-
munal medfinansiering på sundhedsområdet.
Det foreslås med lovforslaget, at
§ 15 a
ændres således, at sundhedsministeren fremad-
rettet fastsætter regler for revision af statsligt resultatafhængigt tilskud til regionernes
sundhedsvæsen m.v. samt kommunal medfinansiering på sundhedsområdet.
Den foreslåede ændring betyder, at det aktivitetsafhængige tilskud til regionerne fra sta-
ten ændres til at være et resultatafhængigt tilskud.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 3.
Til § 2
Bestemmelsen vedrører lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Det betyder, at loven får virkning fra og med tilskudsåret 2019.
Side 8
8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 390: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om regionernes finansiering (Ændring af det statslige bidrag til finansiering af regionerne), fra sundhedsministeren
1919302_0009.png
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighedsområde.
Det fremgår af § 24 i lov om regionernes finansiering, at loven ikke gælder for Færøerne
og Grønland.
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Side 9
9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 390: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om regionernes finansiering (Ændring af det statslige bidrag til finansiering af regionerne), fra sundhedsministeren
1919302_0010.png
Bilag 1
Lovforslag sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om regionernes finansiering, jf.
lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011,
som ændret ved lov nr. 584 af 18. juni 2012,
lov nr. 1258 af 18. december 2012 og lov nr.
1735 af 27. december 2016, foretages
følgende ændringer:
§ 2.
nr. 1 ---
Nr. 2. aktivitetsafhængige bidrag fra kom-
munerne og staten til finansiering af sund-
hedsområdet, jf. § 1, stk. 2, nr. 1, og
Nr. 3 ---
§ 12.
---
Aktivitetsafhængige bidrag fra kommu-
nerne og staten
1.
I
§ 2, nr. 2,
indsættes efter ”kommu-
nerne og”: ”resultatafhængige bidrag fra”.
2.
Overskriften
før § 13 affattes således:
”Aktivitetsafhængige bidrag fra kommu-
nerne og resultatafhængige bidrag fra sta-
ten”.
§ 13.
---
§ 15.
Staten yder et aktivitetsafhængigt til-
skud til regionernes sygehusvæsen.
Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter nærmere regler om vilkår for
samt fordeling og udbetaling m.v. af det
statslige tilskud til sygehusformål. Inden-
rigs- og sundhedsministeren kan herunder
fastsætte, at regionsrådene skal sikre, at
budgetrammen for de enheder, der har bi-
draget til øget aktivitet, øges med de
nævnte tilskud eller andele heraf.
§ 15a.
Sundhedsministeren fastsætter reg-
ler om revision af statsligt aktivitetsafhæn-
gigt tilskud til regionernes sygehusvæsen,
jf. § 15, stk. 1, og kommunal medfinansie-
ring, jf. §§ 13 og 14.
3.
§ 15
affattes således:
”Staten yder et resultatafhængigt tilskud til
regionernes sundhedsvæsen. Tilskuddets
størrelse fastsættes af finansministeren
med tilslutning fra Folketingets Finansud-
valg.
Stk. 2. Sundhedsministeren fastsætter nær-
mere regler om fordeling og udbetaling
m.v. af det statslige resultatafhængige til-
skud.”
4.
I § 15 a ændres ”aktivitetsafhængigt” til:
”resultatafhængigt” og ”sygehusvæsen”
ændres til: ”sundhedsvæsen”
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§3
Side 10
10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 390: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om regionernes finansiering (Ændring af det statslige bidrag til finansiering af regionerne), fra sundhedsministeren
1919302_0011.png
Loven gælder ikke for Færøerne og Grøn-
land.
Side 11
11