Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 380
Offentligt
1915672_0001.png
Notat om rekrutteringsudfordringer
Danske SOSU-skoler kvitterer for muligheden for give vores input i forbindelse med det indkaldte samråd i
Sundheds- og Ældreudvalget. Ligeledes hilser vi den store politiske bevågenhed på området velkommen,
herunder kommissoriet for den tværministerielle kortlægning af manglen på social- og sundhedsmedarbej-
dere fra i torsdags. Et arbejde, der bygger ovenpå henholdsvis vores baggrundsnotat fra sidste år
samt KL’s
og FOA’s
rapport fra 3. januar 2018. Det er væsentligt med et fælles fundament, der kan danne grobund for
en langsigtet og bredt funderet handlingsplan for at håndtere udfordringerne.
I det kommende vil vi komme rundt om følgende temaer:
Søgning
Frafald
Fastholdelse
Søgning
Social- og sundhedsuddannelserne er underlagt den dimensioneringsaftale, hvor der i årene 2017-2018 skal
uddannes minimum 5.000 social- og sundhedsassistenter og 2.200 hjælpere. Fra 2017 blev uddannelserne
omlagt til to separate uddannelser i stedet for som tidligere en trindelt uddannelse. Der er derfor betydelig
usikkerhed om opgørelse af tallene mellem de forskellige datakilder. Tallene her er trukket via uddannel-
sesstatistik.dk
Antal indgåede aftaler gennem årene på de to uddannelser:
Uddannelse
SOSU-Assistent
SOSU-Hjælper
Hovedtotal
2010
4.188
9.547
13.735
2011
3.940
9.260
13.200
2012
4.217
8.081
12.298
2013
4.351
8.266
12.617
2014
4.216
8.384
12.600
2015
4.184
6.177
10.361
2016
4.182
3.891
8.073
2017
4.783
1.702
6.485
2018
Q1
1.243
554
1.797
Antal igangværende aftaler gennem årene på hovedforløb:
2010
SOSU-Assistent
SOSU-Hjælper
Gl. Assistent
Gl. Hjælper
Hovedtotal
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
3.419
1.457
2.365
150
7.391
5.725
7.590
13.315
6.058
7.114
13.172
6.115
6.506
12.621
6.121
6.480
12.601
6.160
6.586
12.746
6.183
5.649
11.832
6.120
3.472
9.595
Som det fremgår af de to tabeller, er der forskel på antal indgåede og igangværende aftaler. Dette skyldes,
at uddannelser oftest strækker sig over flere kalenderår, men også det faktum, at aftaler kan indgås i et ka-
lenderår til start i det kommende kalenderår. Dimensioneringsaftalen er en forhandlet aftale, hvor der kan
stilles spørgsmål ved sammenhængen mellem antal færdiguddannede og antal indgåede aftaler.
Danske SOSU-skoler
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
tlf. 42 41 35 01, e-mail:
[email protected]
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 380: Henvendelse af 24/6-18 fra Danske SOSU-skoler vedr. rekruttering af sosu-personale
1915672_0002.png
Der er ikke nok elever på grundforløb 2 til at imødekomme antallet af uddannelsesaftaler. Der er dog lokale
og regionale forskelle. Hertil kommer, at en del kommuner ansætter egne social- og sundhedshjælpere som
elever på assistentuddannelsen, og dermed risikerer elever med et fuldført grundforløb 2 stå uden mulig-
heder for uddannelsesaftale.
Danske SOSU-skoler har grundet samrådet adspurgt skolerne om, hvor mange elever på grundforløb 2, der
lige nu ikke har en uddannelsesaftale. På begge SOSU-uddannelser har over 1/3 af eleverne ikke nogen af-
tale. Tallet skal dog tages med et gran salt, da det både inkluderer dem, der ikke har søgt en praktikplads
endnu og dem, der har opnået en aftale, men hvor aftalen ikke er godkendt/underskrevet og registreret
endnu. Tallene viser, at selv sent i grundforløbet har mange elever ikke en godkendt uddannelsesaftale.
Den endelige overgangsfrekvens vil foreligge senere. Men flere skoler har en del elever, der afslutter et
grundforløb uden at få tilbudt en praktikplads. Det skaber historier om, at uddannelsen er en narresut, for
det er ikke muligt at få en uddannelsesaftale efter grundforløbet. Det påvirker skolernes mulighed for at
øge den fremtidige søgning negativt.
Danske SOSU-skoler er også blevet spurgt til, hvilke elevtyper, der ikke i samme grad som tidligere søger
uddannelserne. Det drejer sig især om voksne elever og tosprogede, der for begges vedkommende er faldet
betydeligt siden erhvervsuddannelsesreformen trådte i kraft 1. august 2015. Dette skyldes især manglende
mulighed for anden forsørgelse end SU på grundforløb, hvor løsningen vil være at lade grundforløbet om-
fattes af uddannelsesaftalen og dermed løn på grundforløbet, og for de tosprogede er det især manglende
muligheder for forforløb i dansk sprog og kultur.
Interessante analyse- og opmærksomhedspunkter
Afklaring af forskellige datakilders validitet, eksempelvis uddannelsesstatistik.dk, skolernes studie-
administrative systemer og kommunerne og regionernes lønstatistik. Dette for at sikre et ensartet
og fælles fundament.
Det er udbredt med elever, der indgår flere aftaler, hvorfor en del aftaler aldrig materialiseres.
Dette giver et slør i antallet af indgåede aftaler og dermed i antallet af elever på hovedforløbet.
Hvorledes sikres elever på et grundforløb en uddannelsesaftale?
o
Uddannelsesaftale, der inkluderer grundforløb 2
o
Tidligere ansættelse af eleverne, der er i gang med grundforløb
Hvad skal der til, for at et øget antal af tosprogede atter vælger SOSU-uddannelserne?
Frafald
Frafald dækker over flere hændelser, såsom afbrydelse af grundforløb med og uden omvalg, manglende
overgang fra grundforløb til hovedforløb af forskellige årsager og frafald på hovedforløbet især i første
praktikperiode.
Igen må det påpeges, at forskellige datakilder giver forskellige tal for frafaldet. Ifølge uddannelsesstati-
stik.dk afbryder cirka 20 % af elever på grundforløbet, mens frafaldet på hovedforløbet efter seks måneder
er omkring 14 %. Heri findes også tallene for manglende overgang fra grundforløbet til hovedforløbet, der
blandt andet skyldes, at eleven ikke tilbydes eller søger en praktikplads. En historie, der fylder meget, er, at
unge elever ikke tilbydes uddannelsesaftaler som assistenter, men i stedet får at vide, at de kan blive social-
Danske SOSU-skoler
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
tlf. 42 41 35 01, e-mail:
[email protected]
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 380: Henvendelse af 24/6-18 fra Danske SOSU-skoler vedr. rekruttering af sosu-personale
1915672_0003.png
og sundhedshjælpere og når de er blevet ældre og mere modne, kan de blive assistenter. Altså en de facto
genindførelse af den trindelte uddannelse. Dette kan medvirke til frafald og mindske fremtidig søgning.
Skolerne udarbejder årligt en handlingsplan for øget gennemførelse, hvor frafaldet selvfølgelig er et cen-
tralt tema. Referencemæssigt er det klare mål 2 i reformen og handlingsplanen.
Flere skoler har i øjeblikket et samarbejde med Undervisningsministeriets læringskonsulenter om frafaldet
på hovedforløbet. Konklusionerne indtil videre er, at over 80 % af de uddannelsesaftaler, der opsiges, opsi-
ges i prøvetiden. Det er især de helt unge elever, der har frafald.
Frafaldet skyldes i særlig grad det dobbelte praktikchok. Elevernes praksischok skyldes ikke alene de bor-
gerrettede opgaver, men også forventningerne fra praksis til eleven. Dette er også den anden del af praksis-
chokket, nemlig praksisfeltets oplevelse af elevernes manglende kompetencer.
Interessante analyse- og opmærksomhedspunkter
Hvilke initiativer virker i forhold til nedbringelse af frafaldet på grundforløbet?
o
Hvornår og hvorfor opstår frafaldet?
Hvordan mindskes og håndteres det dobbelte praksischok?
Fastholdelse
Det sidste tema handler om, hvorledes de færdiguddannede fastholder deres beskæftigelse inden for om-
rådet. Her er skolernes opgave den løbende videre- og efteruddannelse. De stadig stigende krav til og æn-
dringer i jobfunktionerne stiller store krav til den enkelte medarbejder og dennes arbejdsplads til at være
opdateret på seneste viden og opsætningen til praksis heraf. Skolerne har et godt samarbejde med efter-
og videreuddannelse med arbejdsgiverne.
Interessante analyse- og opmærksomhedspunkter
Hvordan kan efter- og videreuddannelse være med til at fastholde personalet og reducere fravær?
Danske SOSU-skoler
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
tlf. 42 41 35 01, e-mail:
[email protected]
3