Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 377
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPRSS/DEPRHH
Koordineret med:
Sagsnr.: 1802507
Dok. nr.: 623023
Dato: 29-05-2018
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Forsøgsordning
med risikodeling i medicintilskudssystemet)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 191 af 28. februar 2018, som ændret ved § 39 i lov nr. 620 af 8. juni 2016 og
lov nr. 254 af 6. april 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 152, stk. 1,
ændres ”jf. dog stk. 2” til: ”jf. dog stk. 3”.
2.
I
§ 152
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk.
2.
Lægemiddelstyrelsen kan på ansøgning herom fra den virksomhed, der bringer lægemidlet på markedet i
Danmark træffe afgørelse om meddelelse af generelt klausuleret tilskud til et receptpligtigt lægemiddel på vilkår af
risikodeling.”
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§3
Sundhedsministeren fremsætter i folketingsåret 2021-22 forslag om revision
af de ændringer af sundhedsloven, som er indeholdt i denne lov.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Indledning
Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
2.3. Den forslåede ordning
2.3.1 Ansøgningsprocedure
2.3.2. Fastsættelse af størrelsen af målpopulationen
2.3.3. Beregning af eventuel tilbagebetaling
2.3.4. Afgørelse
2.3.5. Monitorering
2.3.6. Fortrolighed
2.3.7. Klageadgang
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1.
Indledning
I Danmark har vi et veletableret og velfungerende tilskudssystem, der medvirker til at sikre, at t
ilskud til
lægemidler
ydes i forhold til den enkelte patients behov for tilskudsberettigede medicin.
Det offentlige medicintilskud er således
behovsafhængigt, hvilket betyder, at jo større forbrug af medicin den enkelte borger har, des mere yder det offentlige
i tilskud.
Regeringen ønsker at styrke patienternes lette adgang til tilskud til receptpligtige lægemidler yderligere og samtidig
give patienterne mulighed for hurtigere og nemmere ibrugtagning af nye og innovative lægemidler.
Regeringen forslår derfor at indføre en 3-årig forsøgsordning, hvor Lægemiddelstyrelsen får hjemmel til på
virksomhedens ansøgning herom at give generelt klausuleret tilskud til to udvalgte lægemidler på vilkår af risikodeling.
Forsøgsordningen om risikodeling vil omfatte to udvalgte lægemidler, hvor det bliver fastsat som vilkår for, at
lægemidlet får generelt klausuleret tilskud, at virksomheden dækker den offentlige økonomiske risiko ved, at
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
lægemidlet ordineres til flere patienter, end det antal som, Lægemiddelstyrelsen vurderer, er omfattet af
tilskudsklausulen. Det vil sige, at Lægemiddelstyrelsen for de to udvalgte lægemidler vil fastsætte det antal patienter
(målpopulationen), som, Lægemiddelstyrelsen vurderer, opfylder tilskudsklausulen. Hvis antallet af personer, der
køber lægemidlet med tilskud, overstiger målpopulationen, skal virksomheden betale det offentliges merudgifter til
tilskud til de pågældende lægemidler til regionerne. Det offentlige sundhedsvæsen kan således friholdes for den
økonomiske risiko forbundet med uhensigtsmæssigt førstevalg.
Forslaget kan derved medvirke til, at flere patienter, der opfylder tilskudsklausulen for de to lægemidler, fremadrettet
vil få tilskud, hvis ikke alle i dag får enkelttilskud (f.eks. fordi lægen ikke søger herom).
Forslaget forventes endvidere at gavne lægemiddelvirksomhederne og den danske Life Science (medicin,
sundhedsteknologi, fødevarer, industriel biotek, miljø og bioenergi) sektor ved at generere mulighed for fremover at
kunne opnå generelt klausuleret tilskud til lægemidler, som i dag ikke opfylder kriterierne herfor. Indførelse af en
forsøgsordning med risikodeling er ét af flere nye initiativer i regeringens vækstplan for Life Science, der blev lanceret i
marts 2018.
Forslaget afspejler også anbefalingerne fra arbejdsgruppen, der gennemførte et serviceeftersyn af
medicintilskudssystemet i 2017. Baggrunden for eftersynet var bl.a. lægemiddelindustriens kritik af
Lægemiddelstyrelsens praksis for vurdering af virksomheders tilskudsansøgninger, som industrien i nogle sager fandt
unødig restriktiv, hovedsageligt i de tilfælde, hvor Lægemiddelstyrelsen giver afslag på, at et lægemiddel kan få
generelt klausuleret tilskud med henvisning til, at der er risiko for, at lægemidlet – hvis det får generelt klausuleret
tilskud – bliver ordineret til andre patienter end de patienter, som er omfattet af tilskudsklausulen. Forslaget om
risikodeling kan derved imødekomme lægemiddelindustriens kritik af Lægemiddelstyrelsens praksis og samtidig sikre,
at det offentlige ikke belastes økonomisk.
Forsøgsordningen vil give mulighed for at opnå erfaringer med risikodeling i det danske medicintilskudssystem.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
Reglerne om tilskud til lægemidler findes i sundhedslovens afsnit X. Der ydes offentligt tilskud til medicin i primærsek-
toren, som, Lægemiddelstyrelsen vurderer, opfylder kriterierne for tildeling af tilskud. Kriterierne er fastsat i bekendt-
gørelse nr. 671 af 3. juni 2016 om medicintilskud (herefter medicintilskudsbekendtgørelsen).
Medicintilskudsnævnet, som er nedsat af sundhedsministeren, rådgiver Lægemiddelstyrelsen i sager om tilskud til læ-
gemidler, jf. sundhedsloven § 155.
Primærsektormedicin kan enten have generelt tilskud eller generelt klausuleret tilskud. Derudover kan lægen ansøge
om forskellige former for individuelle tilskud til den enkelte patient. De enkelte tilskudsformer er nærmere beskrevet
nedenfor.
Hvis lægemidlet har generelt tilskud, ydes der automatisk tilskud til lægemidlet ved patientens køb af det ordinerede
lægemiddel på apoteket. Hvis lægemidlet har generelt klausuleret tilskud, får patienten kun automatisk tilskud, hvis
lægen ved ordination af lægemidlet har tilkendegivet på ordinationen, at patienten opfylder tilskudsklausulen.
Det følger af sundhedslovens § 144, stk. 1, at der ydes tilskud til køb af receptpligtige lægemidler, som Lægemiddelsty-
relsen har meddelt generelt tilskud. Lægemiddelstyrelsen kan bevilge generelt tilskud til et lægemiddel, når Lægemid-
delstyrelsen vurderer, at kriterierne herfor i medicintilskudsbekendtgørelsen er opfyldt. Af medicintilskudsbekendtgø-
relsens § 1, stk. 2, følger, at Lægemiddelstyrelsen skal lægge vægt på, om lægemidlet har en sikker og værdifuld tera-
peutisk effekt på en velafgrænset indikation, og om lægemidlets pris står i rimeligt forhold til dets behandlingsmæs-
sige værdi. Af medicinbekendtgørelsens § 1, stk. 3, følger, i hvilke tilfælde, der i udgangspunktet ikke ydes generelt til-
skud. Det er bl.a. i de tilfælde, hvor Lægemiddelstyrelsen vurderer, at der er risiko for, at lægemidlet anvendes som
førstevalg, uanset dette efter Lægemiddelstyrelsens vurdering ikke bør være tilfældet.
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
1915629_0004.png
Hvis Lægemiddelstyrelsen vurderer, at kriterierne for at få generelt tilskud kun er opfyldt for en del af lægemidlets
anvendelsesområde, kan Lægemiddelstyrelsen i medfør af sundhedslovens § 144, stk. 2, bestemme, at det generelle
tilskud skal betinges af, at lægemidlet ordineres med henblik på behandling af bestemte sygdomme eller
persongrupper (generelt klausuleret tilskud). Lægemidlet får da generelt klausuleret tilskud, og der fastsættes en
tilskudsklausul for lægemidlet. Hvis lægen ved ordination af lægemidlet vurderer, at patienten opfylder
tilskudsklausulen, markerer lægen dette på ordinationen, og patienten får automatisk tilskud til lægemidlet ved køb
på apoteket. Hvis lægen vurderer, at patienten ikke opfylder tilskudsklausulen, men lægemidlet af andre grunde bør
ordineres til patienten med tilskud, kan lægen ansøge Lægemiddelstyrelsen om enkelttilskud til patientens køb af det
pågældende lægemiddel, jf. nedenfor.
Uanset, at et lægemiddel opfylder kriterierne for at få generelt klausuleret tilskud, når lægemidlet ordineres til
behandling af bestemte sygdomme eller en nærmere afgrænset patientgruppe, kan Lægemiddelstyrelsen vurdere, at
der er risiko for, at lægemidlet ordineres med tilskud til patienter, der ikke er omfattet af tilskudsklausulen. I disse
tilfælde giver Lægemiddelstyrelsen afslag på generelt klausuleret tilskud med henvisning til, at der er risiko for, at
lægemidlet anvendes som førstevalg i tilfælde, hvor det ikke er hensigtsmæssigt eller rationelt. Det sker med
henvisning til medicintilskudsbekendtgørelsens § 1, stk. 5.
Risikoen kan bestå af økonomisk merudgift for det offentlige sundhedsvæsen, såfremt lægemidlet ordineres til
patienter uden for den definerede afgrænsede patientgruppe i klausulen, eller af en lægefaglig risiko, hvis lægemidlet
af faglige årsager ikke bør anvendes af patienter uden for klausulen. Det kan typisk være i situationer, hvor den
tilsigtede målgruppe er forholdsvis lille, mens der samtidig eksisterer en stor gruppe patienter, der potentielt kan få
lægemidlet ordineret, selvom det ikke er det mest rationelle lægemiddelvalg til denne gruppe. Det bemærkes, at den
tilsigtede målgruppe i stedet vil have mulighed for at få enkelttilskud, jf. nedenfor.
Der er ikke i dag hjemmel til, at Lægemiddelstyrelsen kan bevilge et generelt klausuleret tilskud på vilkår af
risikodeling.
Det følger af sundhedslovens § 145, stk. 1, at Lægemiddelstyrelsen i særlige tilfælde kan bestemme, at der ydes til-
skud til køb af et lægemiddel, der ordineres på recept til en bestemt patient (enkelttilskud). Lægen kan søge om en-
kelttilskud til den enkelte patient til de lægemidler, der ikke opfylder betingelserne for generelt tilskud eller generelt
klausuleret tilskud, eller hvis patienten ikke er omfattet af tilskudsklausulen for et lægemiddel med generelt klausule-
ret tilskud. Lægen skal i ansøgningen begrunde, hvorfor patienten bør behandles med det pågældende medicin og
ikke kan anvende medicin med generelt tilskud. Enkelttilskudsordningen sikrer derved, at patienter kan få tilskud til
nødvendig medicin, selvom medicinen ikke har generelt tilskud eller generelt klausuleret tilskud.
Ud over enkelttilskud kan lægen søge om to andre former for individuelle tilskud. Der kan søges om forhøjet tilskud, jf.
sundhedslovens § 151, hvis en patient er nødt til at bruge et dyrere, synonymt lægemiddel, selvom der findes et billi-
gere alternativ (f.eks. hvis patienten er allergisk over for tilsætningsstoffer i det billigere lægemiddel). Derved bereg-
nes tilskud ikke kun af tilskudsprisen, men af medicinens fulde pris. Der kan søges om terminaltilskud, jf. sundhedslo-
vens § 148, til personer, der er døende, når lægen har fastslået, at prognosen er kort levetid, og at hospitalsbehand-
ling med henblik på helbredelse må anses for udsigtsløs.
Det følger af sundhedslovens § 154, stk. 1, at sundhedsministeren fastsætter nærmere regler for meddelelse og tilba-
gekaldelse af meddelt tilskud samt regler om, hvilke oplysninger en ansøgning om tilskud til et lægemiddel efter reg-
lerne i afsnit X skal indeholde. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om formkrav til ansøgningen, herunder at
ansøgning og efterfølgende korrespondance skal ske digitalt. Det følger af bestemmelsens stk. 2, at sundhedsministe-
ren kan bestemme, at der skal fastsættes nærmere regler for revurdering af tilskud meddelt efter § 144. Bemyndigel-
sesbestemmelserne er blevet udnyttet i medicintilskudsbekendtgørelsen og bekendtgørelse nr. 670 af 3. juni 2016 om
ansøgning om medicintilskud.
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
I Danmark har vi et veletableret og velfungerende tilskudssystem, der medvirker til at sikre, at t
ilskud til lægemidler
ydes ift. den enkelte patients behov for tilskudsberettigede medicin.
Det offentlige medicintilskud er således
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
behovsafhængigt, hvilket betyder, at jo større forbrug af medicin den enkelte borger har, des mere yder det offentlige
i tilskud. Forslaget har ikke til hensigt at ændre de grundlæggende rammer for det nuværende tilskudssystem.
Formålet med forslaget er at styrke patienternes lette adgang til tilskud til receptpligtige lægemidler yderligere og
samtidig give patienterne mulighed for hurtigere og nemmere ibrugtagning af nye og innovative lægemidler. Dette da
der i dag er der patienter, der ikke får enkelttilskud til lægemidler, selvom de opfylder tilskudsklausulerne, hvor lægen
ikke søger om enkelttilskud til patienten. Forslaget kan medvirke til, at de patienter, der opfylder tilskudsklausulen,
men i dag ikke får tilskud, fremadrettet vil få tilskud til de to lægemidler som Lægemiddelstyrelsen giver generelt
klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling.
Forslaget muliggør, at lægemidler, hvor der er risiko for uhensigtsmæssigt førstevalg, og som derfor i dag ikke ville
opnå generelt klausuleret tilskud, alligevel kan have mulighed herfor ved at Lægemiddelstyrelsen med
virksomhedernes accept træffer afgørelse om risikodeling. Det således at det offentlige sundhedsvæsen kan friholdes
for den økonomiske risiko forbundet med risikoen for uhensigtsmæssigt førstevalg. Forslaget kan derved medvirke til,
at flere patienter, der opfylder tilskudsklausulen for de to lægemidler, fremadrettet vil få tilskud, hvis ikke alle i dag får
enkelttilskud (fx fordi lægen ikke søger herom).
Forslaget forventes endvidere at gavne lægemiddelvirksomhederne, idet forslaget vil muliggøre, at lægemidler, som i
dag ikke opfylder kriterierne for generelt klausuleret tilskud på grund af økonomisk risiko for uhensigtsmæssigt
førstevalg, fremover vil kunne opnå generelt klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling. Det bemærkes hertil, at
industrien har påpeget, at når et lægemiddel er meddelt tilskud, kan det generere eksportmæssige gevinster for
virksomheden.
Idet der i det danske tilskudssystem ikke er erfaringer med risikodeling, foreslås der indført en 3-årig forsøgsordning,
der omfatter to udvalgte lægemidler, således at der kan opnås erfaringer hermed.
2.3 Den foreslåede ændring
Med forslaget får Lægemiddelstyrelsen mulighed for at meddele et receptpligtigt lægemiddel generelt klausuleret
tilskud på vilkår af risikodeling, jf. forslagets ændringer af § 152.
Der foreslås konkret indført en 3 årig forsøgsordning med risikodeling for to receptpligtige lægemidler.
Forsøgsordningen skal evalueres inden udgangen af 2021. I evalueringen skal det indgå om den foreslåede model for
risikodeling har virket som tilsigtet, herunder om den fastsatte målpopulation har været korrekt, eller om der har
været store afvigelser, hvilken betydning ordningen har haft for patienterne, regionerne og
lægemiddelvirksomhederne. Evalueringen skal danne grundlag for at kunne træffe beslutning om, hvorvidt det skal
være en generel mulighed i tilskudssystemet fremadrettet.
Generelt klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling betyder, at det offentlige sundhedsvæsen dækker udgifterne til
tilskud til et nærmere bestemt antal patienter, der vurderes at opfylde tilskudsklausulen, og hvor den
behandlingsmæssige værdi vurderes at stå i rimelig forhold til prisen, men lægemiddelvirksomhederne dækker
regionernes udgifter til tilskud til det antal patienter, der overstiger målpopulationen. Målpopulationen fastsættes af
Lægemiddelstyrelsen, jf. nedenfor.
Det forudsættes med lovforslaget, at Lægemiddelstyrelsen alene vil give generelt klausuleret tilskud på vilkår af
risikodeling til lægemidler, hvor risikoen for uhensigtsmæssigt førstevalg er en overvejende økonomisk betinget risiko.
Det forudsættes således endvidere med lovforslaget, at Lægemiddelstyrelsen ikke vil give generelt klausuleret tilskud
på vilkår af risikodeling til lægemidler i de tilfælde, hvor der vurderes at være en lægefaglig risiko for patienten,
såfremt lægemidlet ordineres til patienter uden for den definerede patientgruppe i tilskudsklausulen. I stedet vil den
tilsigtede patientgruppe – som i dag - have mulighed for at få enkelttilskud.
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
Forslaget giver derfor mulighed for, at udvalgte lægemidler med risiko for uhensigtsmæssigt førstevalg kan opnå
generelt klausuleret tilskud, men uden at der for det offentlige sundhedsvæsen er en økonomisk risiko forbundet
hermed.
Med forslaget kan Lægemiddelstyrelsen efter ansøgning fra en virksomhed, der har bragt et lægemiddel på markedet i
Danmark, bevilge generelt klausuleret tilskud til det pågældende lægemiddel på vilkår af, at lægemiddelvirksomheden
giver tilsagn om at betale det offentliges udgifter til tilskud til patienter, der er i behandling med det pågældende
lægemiddel, ud over det nærmere fastsatte antal patienter (målpopulationen), som regionen betaler for.
Med forslaget stilles der ikke krav om, at virksomheden først skal have ansøgt om generelt klausuleret tilskud for
efterfølgende at kunne søge om et generelt klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling.
Det bemærkes, at lægemiddelvirksomheden har mulighed for at trække sig ud af aftalen, hvis virksomheden ikke
længere ønsker at opfylde vikårerne fastsat i Lægemiddelstyrelsens afgørelse. Konsekvensen af dette er, at tilskuddet
til lægemidlet bortfalder, jf. nærmere i afsnit 4.
Det forudsættes, at der i medfør af den gældende bemyndigelsesbestemmelsen i sundhedslovens § 154, stk. 1 og 2,
fastsættes nærmere regler for generelt klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling, herunder om
ansøgningsproceduren, fastsættelse af målpopulationen, beregning af eventuel tilbagebetaling og monitorering, som
redegjort nærmere for nedenfor.
2.3.1 Ansøgningsprocedure
Det foreslås med bestemmelsen i § 152 stk. 2, at en ansøgning om generelt klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling
til et lægemiddel indgives til Lægemiddelstyrelsen af den, der bringer lægemidlet på markedet i Danmark. Der
forventes fastsat en ansøgningsfrist på 2 måneder (fra 1. januar 2019).
Lægemiddelstyrelsen skal efter lovforslaget foretage en indledende vurdering af, hvilke af de indkomne ansøgninger
der kan være egnede kandidater til forsøgsordningen, eventuelt med inddragelse af Medicintilskudsnævnet. Egnede
kandidater vil være lægemidler, hvor Lægemiddelstyrelsen kan identificere bestemte sygdomme eller persongrupper,
der opfylder kriterierne for generelt tilskud i medicintilskudsbekendtgørelsens § 1, stk. 2. Det vil være lægemidler, der
har fået eller vil få afslag på generelt klausuleret tilskud alene fordi, der er en overvejende økonomisk betinget risiko
for, at lægemidlet anvendes som førstevalg, uanset at dette efter Lægemiddelstyrelens vurdering ikke bør være
tilfældet. Lægemidler, hvor der f.eks. ikke kan identificeres en klausul, der opfylder kriterierne for generelt klausuleret
tilskud, eller hvor styrelsen vurderer, at det lægefagligt er uhensigtsmæssigt, at patienter uden for klausulen
behandles med lægemidlet, vil ikke være egnede kandidater til forsøgsordningen. Disse tilskudsansøgninger vil
modtage et afslag og en begrundelse herfor.
Lægemiddelstyrelsen skal efter lovforslaget foretage en nærmere vurdering af ansøgningerne til de egnede kandidater
og på baggrund af nærmere fastsatte kriterier udvælge, jf. nærmere nedenfor, to lægemidler, som vurderes bedst
egnet til at indgå i forsøgsordningen. Vurderingen foretages af Lægemiddelstyrelsen, eventuelt med rådgivning fra
Medicintilskudsnævnet og inddragelse af bidrag fra andre relevante myndigheder, f.eks. Sundhedsdatastyrelsen eller
relevante lægevidenskabelige selskaber. Lægemiddelstyrelsen foretager partshøring af de virksomheder, hvis
ansøgninger ikke er udvalgt.
I medfør af den gældende bemyndigelsesbestemmelsen i sundhedslovens § 154, stk. 1, vil der blive fastsat nærmere
regler om, hvilke kriterier der skal lægges til grund for udvælgelsen.
Det forudsættes, at det ved bekendtgørelse fastsættes, at der i vurderingen skal lægges vægt på, at
Lægemiddelstyrelsen skal tilstræbe at udvælge lægemidler fra to forskellige virksomheder, men der kan udvælges to
lægemidler fra samme virksomhed, såfremt de to udvalgte lægemidler vurderes bedst egnet. Endvidere skal der
lægges vægt på med, hvor stor sikkerhed størrelsen af målpopulationen kan fastsættes, således at der udvælges de
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
lægemidler, hvor størrelsen af målpopulationen efter Lægemiddelstyrelsens vurdering kan fastsættes med størst
mulig sikkerhed. Det kan f.eks. være, hvor klausulen er simpel og entydig at identificere, og/eller hvor registerdata
eller litteraturdata i stort omfang kan bidrage til fastsættelsen af målpopulationen. Hvis klausulen derimod er
kompliceret, og/eller fastsættelsen af målpopulationen primært bygger på udtalelser fra kliniske eksperter, vil
størrelsen af målpopulationen typisk være forbundet med større usikkerhed. Det vil også blive vurderet, hvor robust
lægemiddelvirksomhedens dokumentation for deres estimat af målpopulationen er. f.eks.
Endvidere skal der lægges vægt på en vurdering af størrelsen af den behandlingsmæssige værdi i forhold til prisen for
patienter omfattet af klauslen, således at der udvælges de lægemidler, hvor Lægemiddelstyrelsen vurderer, at den
behandlingsmæssige værdi er størst i forhold til prisen.
Lægemiddelstyrelsen skal således foretage en samlet vurdering ud fra disse kriterier og udvælge de to lægemidler,
som vurderes bedst egnet til at indgå i forsøgsordningen.
Lægemiddelsstyrelsen vil på et hvert tidspunkt kunne revurdere tilskudsstatus, herunder for lægemidler med generelt
klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling.
2.3.2. Fastsættelse af størrelsen af målpopulationen
Det følger af lovforslaget, at virksomhederne ved en ansøgning om generelt klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling
pålægges at redegøre nærmere for, hvilke antagelser og forudsætninger om det forventede forbrug, der ligger til
grund for virksomhedens oplysning med henvisning til relevante referencer. Det bemærkes, at virksomhederne
allerede i dag har pligt til at oplyse det forventede forbrug af lægemidlet de første 5 år efter markedsføringen fordelt
på køn og alder.
Det forudsættes i lovforslaget, at Lægemiddelstyrelsen fastsætter det antal patienter, som regionen vil give tilskud til
(målpopulationen). Til brug for styrelsens estimat kan indhentes bidrag fra Sundhedsdatastyrelsen i forhold til
oplysninger fra relevante registre (primært Landspatientregistret og Lægemiddelstatistikregistret) og foretages
litteraturgennemgange. Endvidere kan Lægemiddelstyrelsen rådføre sig med Medicintilskudsnævnet og kliniske
eksperter.
Forinden Lægemiddelstyrelsen træffer afgørelse i sagen, parthøres virksomheden over alle bidrag fra eksterne parter
samt over Lægemiddelstyrelsens udkast til vilkår, herunder størrelsen af målpopulationen. Efter høringen træffer
Lægemiddelstyrelsen afgørelse i sagen. Det bemærkes, at virksomheden til enhver tid i ansøgningsforløbet kan trække
sin ansøgning tilbage, eksempelvis hvis virksomheden ikke er enig i styrelsens estimat af målpopulation.
2.3.3. Beregning af eventuel tilbagebetaling
Det forudsættes med lovforslaget, at beregningsmetoden for virksomhedens eventuelle tilbagebetaling skal fremgå af
Lægemiddelstyrelsens afgørelse.
Det forudsættes med lovforslaget, at det efter hvert år opgøres, hvor mange patienter, der har købt lægemidlet med
generelt klausuleret tilskud, på baggrund af tal fra Lægemiddelstatistikregistret, og fratrækker det antal
(målpopulationen), som regionen efter afgørelsen skal betale for. Tilbage er antallet af patienter, hvis medicintilskud
fra det offentlige sundhedsvæsen, som virksomheden skal betale for.
I beregningen indgår alle personer lige uanset den købte mængde. Hver person, som har købt lægemidlet med
generelt klausuleret tilskud, tæller således med som én person i antallet af tilskudsmodtagere. Baggrunden herfor er,
at alle patienter er ordineret det pågældende lægemiddel med klausuleret tilskud ud fra en rationel medicinsk
begrundelse, og dermed skal alle tælles med uanset den købte mængde.
I beregningen skal indgå alt salg af lægemidlet også parallelimporterede/distribuerede lægemidler i samme
substitutionsgruppe som det lægemiddel, der er bevilliget generelt klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling.
7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
Parallelimporterede/distribuerede lægemidler får derfor generelt klausuleret tilskud ved markedsføringen uanset, at
der ikke er truffet afgørelse på vilkår af risikodeling for disse lægemidler. Det betyder, at når tilbagebetalingen skal
fastsættes, opgøres beløbet på baggrund af alt salg af lægemidlet og den virksomhed, som har ansøgt om generelt
klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling, tilbagebetaler hele beløbet.
Baggrunden herfor er, at det ikke er hensigtsmæssigt eller muligt at administrere et system, hvor lægemidler i samme
substitutionsgruppe har forskellig tilskudsstatus. Det bemærkes, at når et originallægemiddel, der er bevilget generelt
klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling, udsættes for konkurrence fra en parallelimportør/distributør, har
lægemiddelvirksomheden mulighed for at sænke prisen på lægemidlet og dermed på grund af substitutionsreglerne at
vinde markedet tilbage. Prisændringer skal indberettes til Lægemiddelstyrelsen.
Det forudsættes med lovforslaget, at der skal tilbagebetales ud fra den gennemsnitlige regionale tilskudsprocent
beregnet på baggrund af populationens samlede tilskudsberettigede køb af lægemidler i den givne periode. Der
fratrækkes et beløb svarende til den alternative og billigere behandling, som patienterne ellers må forventes at have
modtaget. For at beregne dette beløb fastlægges først af Lægemiddelstyrelsen den mest relevante daglige dosering af
henholdsvis det nye lægemiddel og alternativet (eller alternativerne). Det samlede forbrug i den relevante daglige
dosering af det nye lægemiddel opgøres, og omkostningerne ved det tilsvarende antal doseringer af alternativet
beregnes. Der anvendes gennemsnitspriser over hele året, og er der flere alternative udregnes et gennemsnit heraf
(evt. vægtet ift. den solgte mængde). Gennemsnitsprisen beregnes med udgangspunkt i priserne fra den
førstkommende takstperiode efter afgørelsens ikrafttrædelse og frem til og med den pris, som er gældende på det
aftalte opgørelsestidspunkt.
Der kan være andre forhold ud over ovenstående, der skal medtages i beregningen, men som kan variere fra sag til
sag. Det skal derfor fremgå entydigt i afgørelsen, hvordan beregningen foretages i den konkrete sag.
Det forudsættes med lovforslaget, at reglerne i afgørelsen stiller som vilkår, at lægemiddelvirksomheden skal stille en
anfordringsgaranti på et nærmere fastsat beløb til sikkerhed for tilbagebetaling af tilskud til regionerne.
2.3.4. Afgørelse
Det forudsættes med lovforslaget, at Lægemiddelstyrelsen vil træffe en afgørelse på vilkår af risikodeling for de to
udvalgte lægemidler.
Det forudsættes i afgørelse om generelt klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling, at Lægemiddelstyrelsen angiver en
frist inden for, hvilken virksomheden kan vælge at tilkendegive, om virksomheden er indstillet på at opfylde vilkårene i
afgørelsen. Når virksomheden har tilkendegivet dette, herunder stillet den i afgørelsen fastsatte anfordringsgaranti,
kan afgørelsen få virkning, og lægemidlet får generelt klausuleret tilskud ved markering heraf på Medicinpriser.dk,
sådan som det er tilfældet i andre sager om meddelelse af generelt eller generelt klausuleret tilskud til lægemidler.
I medfør af de gældende regler fastsat i medicinbekendtgørelsen kan Lægemiddelstyrelsen genoptage, herunder
tilbagekalde, afgørelsen om generelt klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling. Henset til at der er tale om en
forsøgsordning med klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling vurderes det, at der alene bør ske genoptagelse,
herunder tilbagekaldelse, såfremt sagens grundlag ændres væsentligt, i det det dog samtidig bemærkes, at der kan
ske genoptagelse, såfremt de almindelige forvaltningsretlige regler herom tilsiger dette.
2.3.5. Monitorering
Det forudsættes med lovforslaget, at der udarbejdes kvartalsvise opgørelser over antallet af patienter, der har fået
generelt klausuleret tilskud til lægemidlet, mængden af lægemidlet, der er udleveret, de samlede omkostninger og
størrelsen af det samlede tilskud til lægemidlet. Sundhedsdatastyrelsen vil være ansvarlig for at lave de kvartalvise
opgørelser. Formålet med monitoreringen er at opdage afvigelse i forhold til antal personer (målpopulationen) fastsat
i afgørelsen. Såfremt der konstateres sådanne afvigelser, er Lægemiddelstyrelsen ansvarlig for at tage kontakt til
regionerne. De kvartalsvise opgørelser sendes til virksomheden.
8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
2.3.6. Fortrolighed
Det følger af § 2 i offentlighedsloven nr. 606 af 12. juni 2013, at den finder anvendelse på al virksomhed, der udøves af
myndigheder inden for den offentlige forvaltning. Det betyder, at området tilskud til lægemidler er omfattet.
Det følger endvidere af offentlighedslovens § 7, stk. 1, at enhver kan forlange at blive gjort bekendt med dokumenter,
der er indgået til eller oprettet af en myndighed mv. som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dets
virksomhed med de undtagelser, som i øvrigt fremgår af loven. Hertil gælder dog en række undtagelser. Det følger af
offentlighedslovens § 30, nr. 2, at retten til aktindsigt omfatter ikke oplysninger om tekniske indretninger eller frem-
gangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for
den person eller virksomhed, oplysningerne angår.
Virksomhedens ansøgning om klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling og Lægemiddelstyrelsens afgørelse kan
indeholde oplysninger, som ønskes behandlet fortroligt, fordi der eksempelvis kan være tale om drifts- eller
forretningsforhold. Oplysninger undtaget fra aktindsigt vil bero på, om man efter en konkret vurdering vil komme
frem til, (1) at der er tale om en oplysning om drifts- eller forretningsforhold og (2) om aktindsigt i oplysningen må
antages at indebære en nærliggende risiko for, at der – typisk af konkurrencemæssige grunde – påføres den
pågældende virksomhed navnlig økonomisk skade af nogen betydning.
I det omfang man efter en konkret vurdering vil komme frem til, at målpopulationen er en oplysning om drifts- eller
forretningsforhold, vil der ifølge forarbejderne til offentlighedslovens § 30, nr. 2, i forhold til oplysninger omfattet af
bestemmelsen gælde en ”klar formodning” for, at udlevering af sådanne oplysninger vil indebære en nærliggende
risiko for, at virksomheden eller den person, oplysningerne angår, vil lide en sådan skade.
2.3.7. Klageadgang
Det forudsættes, at Lægemiddelstyrelsens afgørelse om generelt klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling vil kunne
indbringes for Sundheds- og Ældreministeriet efter de almindelige regler om administrativ rekurs. Dette vil svare til
gældende ret, for så vidt angår Lægemiddelstyrelsens afgørelser om generelt tilskud og generelt klausuleret tilskud,
som ligeledes kan påklages til ministeriet.
Prøvelsen vil i princippet være en fuldstændig prøvelse af hele sagens faktum og retlige spørgsmål. Men idet
ministeriet ikke har de faglige kompetencer, som Lægemiddelstyrelsen har, vil det dog i udgangspunktet begrænse
prøvelsen af sådanne sag/fagkyndige vurderinger. Ministeriets prøvelse vil derfor i udgangspunktet være at påse
sagens retlige forhold, herunder om afgørelsen er i overensstemmelse med reglerne for meddelelse af klausuleret
tilskud på vilkår af risikodeling, og om hvorvidt gældende forvaltningsretlige regler og grundsætninger (saglighed,
ligebehandlingsprincippet og officialprincippet m.v.) er opfyldt. Ministeriet kan endvidere prøve de faktiske
omstændigheder, der er lagt til grund for afgørelsen.
En afgørelse kan endvidere i overensstemmelse med grundlovens § 63 indbringes for domstolene.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsdatastyrelsen vil have behov for tilførsel af ressourcer for at kunne behandle
ansøgninger om generelt tilskud på vilkår af risikodeling. Udgiften til administrationen er 1,5 mio. kr. årligt fra 2019,
som finansieres gennem en afsat pulje til vækstplan for Life Science.
Regionernes udgifter til medicintilskud kan principielt stige i et vist omfang. Det skyldes, at flere patienter formentlig
vil få tilskud til lægemidlet, når det får status af generelt klausuleret tilskud, idet der ikke skal søges enkelttilskud til
produktet, som ikke alle får søgt i dag. Der er dog ikke tale om, at flere patienter bliver berettiget til tilskuddet, da de
samme patienter ville have mulighed for at få enkelttilskud til det pågældende lægemiddel.
9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vil alene have økonomiske konsekvenser for den/de virksomheder, som af Lægemiddelstyrelsen får en
begunstigende afgørelse om klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling, og som accepterer vilkårene for afgørelsen
nemlig at betale regionens andel af tilskuddet til det pågældende lægemiddel for det antal patienter, der overstiger
den af Lægemiddelstyrelsen fastsatte målpopulation.
Lægemiddelstyrelsen vil som nævnt under afsnit 2.3.2. fastsætte et skøn over det antal patienter (målpopulationen),
der er berettiget til offentligt tilskud. Dette skøn vil blive fastsat med udgangspunkt i virksomhedens estimat,
oplysninger fra relevante registre, litteraturdata og bidrag fra kliniske eksperter. Estimatet vil dog være forbundet med
en del usikkerhed.
Hvis salget af lægemidlet, herunder parallelimporterede produkter, overstiger det forudsatte, vil virksomheden skulle
tilbagebetale det offentliges merudgift til medicintilskud fuldt ud. Det bemærkes, at den pågældende virksomhed selv
vælger at ansøge Lægemiddelstyrelsen om generelt klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling og selv vælger, om
virksomheden vil opfylde vilkårene i Lægemiddelstyrelsens afgørelse. Virksomheden vælger dermed at påtage sig den
økonomiske risiko. Det bemærkes, at virksomheden til enhver tid i ansøgningsforløbet kan trække sin ansøgning
tilbage. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis virksomheden ikke er enig styrelsens fastsatte målpopulation og
derfor ønsker at trække sin ansøgning om generelt klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling tilbage.
Lægemiddelvirksomheden har endvidere mulighed for, hvis denne efter afgørelsen ikke længere ønsker at opfylde
vilkårene fastsat i Lægemiddelstyrelsens afgørelse for generelt klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling at meddele
dette til Lægemiddelstyrelsen med den konsekvens, at Lægemiddelstyrelsen træffer afgørelse om, at tilskuddet
bortfalder med et fastsat varsel fra afgørelsen er truffet. I afgørelsen fastsættes et passende opsigelsesvarsel, således
at patienter og læger har tid til at skifte lægemiddelbehandling –typisk ca. 5 måneder.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget kan betyde hurtigere og
lettere adgang til nye og innovative lægemidler for borgerne. Endvidere vil lovforslaget
automatisk sikre, at borgerne får tilskud til de to udvalgte lægemidler når de opfylder tilskudsklausulen.
Enkelttilskudsbevillinger til de to udvalgte lægemidler vil fortsat være gyldige, selvom lægemidlerne får generelt
klausuleret tilskud.
Patienter, som i dag får enkelttilskud, skal derfor ikke nødvendigvis bede lægen om en ny recept med angivelse af, om
patienten opfylder klausulen. Lægen vil dog typisk ved ordination af lægemidlet efter, at lægemidlet har fået generelt
klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling, tilkendegive på ordinationen, at patienten opfylder tilskudsklausulen.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Det følger af artikel 6 i Rådets direktiv 89/105/EØF af 21. december 1988 om gennemsigtighed i prisbestemmelserne
for lægemidler til mennesker og disse lægemidlers inddragelse under de nationale sygesikringsordninger, at
Lægemiddelstyrelsen har 90 dage til at behandle en ansøgning om generelt tilskud eller generelt klausuleret tilskud.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at en ansøgning om generelt klausuleret tilskud på vilkår om
risikodeling er derfor omfattet af direktivet.
Det vurderes umiddelbart, at det kan blive vanskeligt for Lægemiddelstyrelsen at behandle en ansøgning om generelt
klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling indenfor 90 dage. Det skyldes blandt andet, at fastlæggelse af
målpopulationen og beregningsmodellen er kompliceret og tidskrævende.
10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
1915629_0011.png
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 29. maj 2018 til 26. juni været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer med videre og har været offentliggjort på høringsportalen:
[indsættes efter høringen]
9.
Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindre
udgifter
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommune og
regioner
Negative
konsekvenser/Merudgifter
Lægemiddelstyrelsen og
Sundhedsdatastyrelsen vil
have behov for tilførsel af
ressourcer for at kunne
behandle ansøgninger om
generelt tilskud på vilkår af
risikodeling. Udgiften til
administrationen er 1,5
mio. kr. årligt fra 2019, som
finansieres gennem en afsat
pulje til vækstplan for Life
Science.
Regionernes udgifter til
medicintilskud kan
principielt stige i et vist
omfang. Det skyldes, at
flere patienter formentlig
vil få tilskud til lægemidlet,
når det får status af
generelt klausuleret tilskud,
idet der ikke skal søges
enkelttilskud til produktet,
som ikke alle får søgt i dag.
Der er dog ikke tale om, at
flere patienter bliver
berettiget til tilskuddet, da
de samme patienter ville
have mulighed for at få
enkelttilskud til det
pågældende lægemiddel.
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Det vurderes, at der vil
være en mindre
administrativ lettelse for de
praktiserende læger. Den
praktiserende læge vil ikke
skulle ansøge
Lægemiddelstyrelsen om
enkeltilskud til en konkret
patient til det pågældende
Ingen
11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
1915629_0012.png
lægemiddel, hvor der er
generelt klausuleret tilskud
på vilkår af risikodeling.
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Forslaget vil alene have
økonomiske konsekvenser
for den/de virksomheder,
som af
Lægemiddelstyrelsen får en
begunstigende afgørelse
om klausuleret tilskud på
vilkår om risikodeling, og
som accepterer vilkårene
for afgørelsen nemlig at
betale regionens andel af
tilskuddet til det
pågældende lægemiddel
for det antal patienter, der
overstiger den af
Lægemiddelstyrelsen
fastsatte målpopulation.
Lægemiddelstyrelsen vil
som nævnt under afsnit
2.3.2. fastsætte et skøn
over det antal patienter
(målpopulationen), der er
berettiget til offentligt
tilskud. Dette skøn vil blive
fastsat med udgangspunkt i
virksomhedens estimat,
oplysninger fra relevante
registre, litteraturdata og
bidrag fra kliniske
eksperter. Estimatet vil dog
være forbundet med en del
usikkerhed.
Hvis salget af lægemidlet,
herunder
parallelimporterede
produkter, overstiger det
forudsatte, vil
virksomheden skulle
tilbagebetale det
offentliges merudgift til
medicintilskud fuldt ud. Det
bemærkes, at den
pågældende virksomhed
selv vælger at ansøge
Lægemiddelstyrelsen om
12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
1915629_0013.png
generelt klausuleret tilskud
på vilkår af risikodeling og
selv vælger, om
virksomheden vil opfylde
vilkårene i
Lægemiddelstyrelsens
afgørelse. Virksomheden
vælger dermed at påtage
sig den økonomiske risiko.
Det bemærkes, at
virksomheden til enhver tid
i ansøgningsforløbet kan
trække sin ansøgning
tilbage. Dette kan
eksempelvis være tilfældet,
hvis virksomheden ikke er
enig styrelsens fastsatte
målpopulation og derfor
ønsker at trække sin
ansøgning om generelt
klausuleret tilskud på vilkår
af risikodeling tilbage.
Lægemiddelvirksomheden
har endvidere mulighed for,
hvis denne efter afgørelsen
ikke længere ønsker at
opfylde vilkårene fastsat i
Lægemiddelstyrelsens
afgørelse for generelt
klausuleret tilskud på vilkår
af risikodeling at meddele
dette til
Lægemiddelstyrelsen med
den konsekvens, at
Lægemiddelstyrelsen
træffer afgørelse om, at
tilskuddet bortfalder med
et fastsat varsel fra
afgørelsen er truffet. I
afgørelsen fastsættes et
passende opsigelsesvarsel,
således at patienter og
læger har tid til at skifte
lægemiddelbehandling –
typisk ca. 5 måneder.
Miljømæssige konsekvenser
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
1915629_0014.png
Administrative
konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at borgerne
kan betyde hurtigere og
lettere adgang til nye og
innovative lægemidler for
borgerne. Endvidere vil
lovforslaget
automatisk sikre, at
borgerne får tilskud til de to
udvalgte lægemidler når de
opfylder tilskudsklausulen.
Ingen
Forholdet til EU-retten
Det følger af artikel 6 i Rådets direktiv 89/105/EØF af 21.
december 1988 om gennemsigtighed i
prisbestemmelserne for lægemidler til mennesker og disse
lægemidlers inddragelse under de nationale
sygesikringsordninger, at Lægemiddelstyrelsen har 90
dage til at behandle en ansøgning om generelt tilskud eller
generelt klausuleret tilskud. Det er Sundheds- og
Ældreministeriets vurdering, at en ansøgning om generelt
klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling er omfattet af
direktivet.
14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
1915629_0015.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I §
152, stk. 1,
henvises til § 152 stk. 2.
Det foreslås, at i § 152, stk. 1, ændres ”jf. dog stk. 2” til: ”jf. dog stk. 3”.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Efter de nugældende regler, jf. sundhedslovens § 144, kan der ydes tilskud til køb af receptpligtige lægemidler, som
Lægemiddelstyrelsen har meddelt generelt tilskud. Lægemiddelstyrelsen kan bevilge generelt tilskud til et
lægemiddel, når Lægemiddelstyrelsen vurderer, at kriterierne herfor i medicintilskudsbekendtgørelsen er opfyldt. Hvis
Lægemiddelstyrelsen vurderer, at kriterierne for at få generelt tilskud kun er opfyldt for en del af lægemidlets
anvendelsesområde, kan Lægemiddelstyrelsen i medfør af sundhedslovens § 144, stk. 2, bestemme, at det generelle
tilskud skal betinges af, at lægemidlet ordineres med henblik på behandling af bestemte sygdomme eller
persongrupper (generelt klausuleret tilskud). Lægemidlet får da generelt klausuleret tilskud og der fastsættes en
tilskudsklausul for lægemidlet.
Uanset, at et lægemiddel opfylder kriterierne for at få generelt klausuleret tilskud, når lægemidlet ordineres til
behandling af bestemte sygdomme eller en nærmere afgrænset patientgruppe, kan Lægemiddelstyrelsen vurdere, at
der er risiko for, at lægemidlet ordineres med tilskud til patienter, der ikke er omfattet af tilskudsklausulen. I disse
tilfælde giver Lægemiddelstyrelsen afslag på generelt klausuleret tilskud med henvisning til, at der er risiko for, at
lægemidlet anvendes som førstevalg i tilfælde, hvor det ikke er hensigtsmæssigt eller rationelt. Det sker med
henvisning til medicintilskudsbekendtgørelsens § 1, stk. 5.
Der er ikke i dag hjemmel til at Lægemiddelstyrelsen kan bevilge et generelt klausuleret tilskud på vilkår af
risikodeling.
Det foreslås, at i
§ 152
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk.
2.
Lægemiddelstyrelsen kan på ansøgning herom fra den virksomhed, der bringer lægemidlet på markedet i
Danmark træffe afgørelse om meddelelse af generelt klausuleret tilskud til et receptpligtigt lægemiddel på vilkår af
risikodeling.”
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
Med forslaget indføres en 3 årig forsøgsordning med risikodeling for to receptpligtige lægemidler.
Lægemiddelstyrelsen får hjemmel til at meddele generelt klausuleret tilskud på vilkår af risikodeling til to
receptpligtige lægemidler. Hvis antallet af personer, der køber et af de to lægemidler, der har fået klausuleret tilskud
på vilkår af risikodeling, overstiger målpopulationen, skal virksomheden betale det offentliges merudgifter til
tilskuddet til de pågældende lægemidler til regionerne. Dette således, at det offentlige sundhedsvæsen kan friholdes
for den økonomiske risiko forbundet med uhensigtsmæssigt førstevalg.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3. i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås med bestemmelsen, at loven træder i kraft den 1. januar 2019 således, at forsøgsordningen kan træde i
kraft samme dag.
Til § 3
Bestemmelsen indeholder en såkaldt revisionsklausul, som indebærer, at sundhedsministeren i folketingsåret 2021-
2022 skal fremsætte et lovforslag om revision af de ændringer af sundhedsloven, som er indeholdt i dette lovforslag.
15
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
Til § 4
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed.
Det følger af sundhedslovens § 278, stk. 1, at sundhedsloven ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2 og 3.
Det følger af § 278, stk. 2 og 3, hvilke kapitler og bestemmelser i sundhedsloven, der kan sættes i kraft for Færøerne
og Grønland. Sundhedslovens kapitel 42 om tilskud til lægemidler er ikke omfattet af bestemmelsens stk. 2.
Loven gælder derfor ikke for Færøerne og Grønland.
16
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
1915629_0017.png
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 191 af 28. februar
2018, som ændret senest ved lov nr. 1688 af 26. december
2017, foretages følgende ændringer:
§ 152.
Lægemiddelstyrelsens afgørelse om meddel-
else af generelt tilskud efter § 144, stk. 1, til et recept-
pligtigt lægemiddel træffes efter ansøgning fra den
virksomhed, der bringer lægemidlet på markedet i
Danmark, jf. dog stk. 2. Lægemiddelstyrelsen kan ved
behandlingen af en ansøgning om generelt tilskud be-
stemme, at tilskuddet er betinget af, at lægemidlet or-
dineres med henblik på behandling af bestemte syg-
domme eller persongrupper.
1.
I § 152, stk. 1, ændres ”jf. dog stk. 2” til: ”jf. dog stk. 3”.
2.
I
§ 152
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk.
2.
Lægemiddelstyrelsen kan på ansøgning herom fra
den virksomhed, der bringer lægemidlet på markedet i
Danmark træffe afgørelse om meddelelse af generelt
klausuleret tilskud til et receptpligtigt lægemiddel på
vilkår af risikodeling.”
Stk. 2.
Der stilles ikke krav om fremsendelse af an-
søgning om generelt tilskud til lægemidler, som er sy-
nonyme med lægemidler, hvortil Lægemiddelstyrelsen
allerede har meddelt tilskud.
Stk. 3.
Lægemiddelstyrelsens afgørelse om meddel-
else af generelt klausuleret tilskud til håndkøbslæge-
midler efter § 144, stk. 3, træffes uden ansøgning fra
den virksomhed, der bringer lægemidlet på markedet i
Danmark.
Stk. 4.
Lægemiddelstyrelsen kan herudover i sær-
lige tilfælde meddele tilskud til et lægemiddel uden an-
søgning fra den virksomhed, der har bragt lægemidlet
på markedet i Danmark.
3.
I § 152 bliver stk. 2-4 herefter til: stk. 3-5.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§3
Sundhedsministeren fremsætter i folketingsåret 2021-22
forslag om revision af de ændringer af sundhedsloven,
som er indeholdt i denne lov.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
17
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (indførelse af forsøgsordning med risikodeling i medicintilskudssystemet), fra sundhedsministeren
18