Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 375
Offentligt
1914183_0001.png
20. juni 2018
Kommissorium: Kortlægning af rekrutteringsudfordringer for
social- og sundhedspersonale og sygeplejersker i kommuner og
regioner
Gruppen af ældre borgere i Danmark vil stige markant i de kommende år.
Siden 1990 er befolkningens størrelse vokset fra ca. 5,1 mio. indbyggere til knap
5,8 mio. indbyggere i 2018. Antalsmæssigt er den ældre befolkning over 75 år
vokset med 112.000 personer i denne periode. Andelen, som den ældre befolkning
udgør, har været nogenlunde stabil siden 1990, hvor den udgjorde ca. 7 pct. af
befolkningen. I 2018 udgør borgere over 75 år ca. 8 pct. af befolkningen. I de
kommende år forventes andelen af ældre over 75 år dog at stige til ca. 11,5 pct. i
2030 og knap 15 pct. i 2050.
Arbejdsmarkedsbalancen fra STAR viser, at der er omfattende mangel på SOSU-
assistenter og sygeplejersker i alle regionale arbejdsmarkedsområder. STAR’s
rekrutteringssurvey fra 2017 viser ligeledes, at de største rekrutteringsudfordringer
i den offentlige sektor er inden for sundheds- og socialområdet. Opgørelsen skal
dog ses i lyset af, at det offentlige område generelt har relativt få
rekrutteringsudfordringer. En rapport af KL og FOA fra december 2017 viser, at
knap 3 ud af 4 kommuner oplever mangel på kvalificeret arbejdskraft på
ældreområdet, mens det gælder for hver anden kommune på sundhedsområdet.
Dertil kommer, at den samlede tilgang af elever til hovedforløbet inden for
SOSU-uddannelserne i perioden 2014/2015-2016/2017 er faldet markant, hvilket
dog også skyldes flere tekniske omlægninger af uddannelsen.
Desuden fremhæver KL i en analyse fra 2017, at den kommunale sektor er
karakteriseret ved en større andel ældre medarbejdere sammenlignet med andre
sektorer, ligesom tilbagetrækningsalderen for kommunalt ansatte er lavere
sammenlignet med resten af arbejdsmarkedet, og mange arbejder på deltid. Hertil
kommer, at sundheds- og sygeplejersker samt SOSU-hjælpere og -assistenter er
blandt de ældste kommunalt ansatte, jf. KL-analyse. Eksempelvis er 26 pct. af
SOSU-hjælpere- og assistenter og 28 pct. af sundheds- og sygeplejersker i
kommunerne 55 år eller derover og kan derfor forventes inden for en kort
årrække at gå på pension.
Regeringen vil iværksætte en kortlægning af kommuner og regioners aktuelle
udfordringer med at rekruttere kvalificeret arbejdskraft på sundheds- og
ældreområdet, herunder en vurdering af, hvordan social- og
sundhedsuddannelserne og sygeplejerskeuddannelsen kan rekruttere flere
elever/studerende.
Der er de seneste år gennemført flere tiltag, der skal bidrage til at gøre det mere
attraktivt at uddanne sig til og arbejde som social- og sundhedspersonale,
herunder fx etablering af to selvstændige uddannelser (SOSU-hjælper og SOSU-
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 375: Orientering vedr. Kommissorium om kortlægning af rekrutteringsudfordringer for social- og sundhedspersonale og sygeplejersker i kommuner og regioner, fra sundhedsministeren og ældreministeren
Side 2 af 5
assistent) fra 1. januar 2017 og aftale om praktikpladser indgået mellem
regeringen, Danske Regioner, KL og LO i august 2016.
Derudover er der senest med finansloven for 2018 afsat 500 mio. kr. årligt til et
løft af ældreområdet til en bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem mv.
med et særligt fokus på at give flere medarbejdere mulighed for at arbejde på fuld
tid. Der er desuden afsat 70 mio. kr. fra 2018-2021 til at reducere sygefraværet i
ældreplejen.
Det bemærkes, at løn- og arbejdsvilkår i Danmark reguleres af arbejdsmarkedets
parter gennem kollektive overenskomster, og at overenskomstaftalen mellem KL
og Forhandlingsfællesskabet fra 28. april 2018 inkluderer en rekrutteringspulje på
over 500 mio. kr., der primært skal prioriteres til social- og sundhedsassistenter og
erfarne sygeplejersker. Det betyder bl.a., at lønnen til social- og sundhedselever
løftes, og at lønnen for at arbejde på skæve tidspunkter hæves.
Kortlægning af rekrutteringsudfordringer
Der gennemføres en kortlægning af kommuner og regioners aktuelle udfordringer
med at rekruttere kvalificeret arbejdskraft, herunder en vurdering af, hvordan
social- og sundhedsuddannelserne kan rekruttere flere elever og overvejelser ift.
optag på sygeplejerskeuddannelsen. Kortlægningen omfatter SOSU-medarbejdere
og sygeplejersker.
Kortlægningen vil bestå af følgende dele:
1. Overblik over social- og sundhedspersonale og sygeplejersker i kommuner og regioner
Kortlægningen skal give et overblik over SOSU-medarbejdere og sygeplejersker i
kommuner og regioner. Kortlægningen skal således så vidt muligt bl.a. afdække:
- Antallet af SOSU-medarbejdere og sygeplejersker i henholdsvis
kommuner og regioner, herunder udviklingen de sidste 10 år
- Antallet af SOSU-medarbejdere og sygeplejersker, der har gennemgået
efter- og videreuddannelse, herunder videreuddannelse fra SOSU-
medarbejder til sygeplejerske
- Sygefravær
- Beskæftigelsesgrad, andel på hhv. fuldtid og deltid
- Rekrutteringssituation i forskellige dele af landet.
Overblikket baseres på oplysninger fra Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekrutterings arbejdsmarkedsbalance og Kommunernes og Regionernes
Løndatakontor.
2. Overblik over uddannelserne til SOSU-medarbejder og sygeplejerske
Kortlægningen skal give et overblik over, hvor mange der tilgår SOSU- og
sygeplejerskeuddannelserne. Kortlægningen skal således så vidt muligt bl.a.
afdække:
- Elev-/studentertilgangen til SOSU-assistent-, SOSU-hjælper- og
sygeplejerskeuddannelsen, herunder udvikling de sidste 10 år
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 375: Orientering vedr. Kommissorium om kortlægning af rekrutteringsudfordringer for social- og sundhedspersonale og sygeplejersker i kommuner og regioner, fra sundhedsministeren og ældreministeren
Side 3 af 5
-
-
Frafaldet på de tre uddannelser, herunder tidspunkt for frafald
Den regionale fordeling af elev-/studentertilgang og frafald på de tre
uddannelser.
Særligt for SOSU-uddannelserne:
- Udviklingen i antallet af SOSU-uddannelsesaftaler i de fem KKR-regioner
- Implementeringsgraden af de to nye social- og sundhedsuddannelser
- Administration af det aftalte minimumsniveau af praktikpladser i
kommuner og regioner, samt elevernes geografiske mobilitet (EMMA).
Særligt for sygeplejerskeuddannelsen:
- Dimensionering og frafald på 1. studieår
- Antal dimittender
- Implementering af den nye sygeplejerskeuddannelse fra 2016, herunder i
forhold til praktik/klinisk uddannelse.
Som led i kortlægningen beskrives SOSU-medarbejdere og sygeplejerskers aktuelle
efter- og videreuddannelsesmuligheder blandt andet med henblik på at kunne
vurdere, om det kan understøttes, at flere SOSU-hjælpere opkvalificeres via VEU-
systemet frem for det ordinære uddannelsessystem med henblik på at øge det
samlede antal SOSU-assistenter inden for en given dimensionering.
Fra 1. januar 2017 blev SOSU-uddannelserne opdelt i to selvstændige uddannelser
(social- og sundhedsassistentuddannelsen og social- og
sundhedshjælperuddannelsen). Opdelingen gør det vanskeligt at sammenligne data
over tid. Hertil skal der i kortlægningen tages højde for, at ordningen endnu ikke
har haft sit første gennemløb af elever på social- og
sundhedsassistentuddannelsen.
I 2016 blev sygeplejerskeuddannelsen som en blandt ni videregående,
sundhedsfaglige uddannelser revideret med henblik på at imødekomme
udviklingen på blandt andet hospitaler og i det nære sundhedsvæsen bedre.
3. Afdækning af årsager til og løsninger på rekrutteringsudfordringerne
For at tilvejebringe information om lokale rekrutteringsudfordringer og indsamle
forslag til løsninger gennemføres deep dives i kommuner og i regioner.
Deep dives skal tilvejebringe viden om, hvilke konkrete udfordringer
medarbejdere, arbejdsgivere og uddannelsessteder oplever. Derudover skal der
indsamles forslag til, hvordan der kan skabes et mere attraktivt arbejdsmiljø med
udviklingsmuligheder og med fokus på tillid og fastholdelse af kompetencer.
En analyse fra KL og FOA viser, at 86 pct. af social- og sundhedspersonalet i
2017 er ansat på deltid. Kortlægningen, herunder deep dives, skal skitsere
årsagerne til, at så mange er på deltid.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 375: Orientering vedr. Kommissorium om kortlægning af rekrutteringsudfordringer for social- og sundhedspersonale og sygeplejersker i kommuner og regioner, fra sundhedsministeren og ældreministeren
Side 4 af 5
Deep dives skal også tilvejebringe viden om barrierer for uddannelse af mere
SOSU-personale og sygeplejersker i kommuner og regioner, herunder forskelle i
det oplevede fremadrettede behov for de forskellige personalegrupper som følge
af udviklingen i det samlede sundhedsvæsen.
Som led i deep dives gennemføres interviews med uddannelsessteder, lokale
fagforeninger, medarbejdere og offentlige og private arbejdsgivere.
Indholdet i SOSU-uddannelserne fastlægges af et fagligt udvalg med
repræsentanter fra arbejdsgivere og arbejdstagere. Uddannelsen til SOSU-assistent
kræver praktik i både den kommunale og regionale sektor, og derfor skal der være
enighed og koordinering mellem de to sektorer om, hvor mange praktikpladser
der oprettes. Hvis de to sektorer grundet udviklingen i det samlede
sundhedsvæsen har forskellig efterspørgsel efter uddannede SOSU-assistenter,
kan denne uddannelsesstruktur medføre, at der opstår et mis-match mellem
arbejdsmarkedets efterspørgsel og antallet af praktikpladser, der oprettes til
SOSU-assistentelever. Kortlægningen skal derfor afdække konsekvenserne af
uddannelsesstrukturen for rekrutteringsudfordringen, herunder samspillet med
autorisationskravene.
Sygeplejerskeuddannelsen er underlagt uddannelsesspecifik dimensionering, som
indstilles af uddannelsesinstitutionerne efter dialog med regioner og kommuner.
Det tages stilling til dimensioneringen årligt, og i 2017 blev dimensioneringen på
sygeplejerskeuddannelses udvidet med 180 pladser. Det er desuden en
forudsætning, at uddannelsesinstitutionerne sikrer, at der er de fornødne
praktikpladser, ligesom de offentlige institutioner skal stille egnede pladser til
rådighed.
Beskæftigelsesministeriet har offentliggjort en pulje til nedbringelse af sygefravær
med ansøgningsfrist for kommunerne den 1. juni. Der er afsat 10 mio. kr. for
2018 og 20 mio. kr. årligt i perioden 2019
2021. Kommunerne kan søge
finansiering til analyser af sygefravær samt til strategier, der skal nedbringe
sygefraværet. Arbejdet skal sikre viden om konkrete indsatser, der virker. Puljen
meldes ud ad to omgange. 2. ansøgningsrunde forventes udmeldt ultimo 2019.
Der kan evt. hentes inspiration fra håndtering af rekrutteringsudfordringer på
andre områder, fx bygge- og anlægsbranchen.
Proces
Kortlægningen gennemføres i perioden juni-november 2018. På baggrund af
kortlægningen vil regeringen indkalde Folketingets partier til en drøftelse af
rekrutteringsudfordringerne ultimo 2018.
Der kan anvendes konsulentbistand til bl.a. gennemførsel af deep dives. Udgifter
til konsulentbistand deles ligeligt mellem Undervisningsministeriet, Uddannelses-
og Forskningsministeriet og Sundheds- og Ældreministeriet.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 375: Orientering vedr. Kommissorium om kortlægning af rekrutteringsudfordringer for social- og sundhedspersonale og sygeplejersker i kommuner og regioner, fra sundhedsministeren og ældreministeren
Side 5 af 5
Der nedsættes en tværministeriel arbejdsgruppe bestående af Sundheds- og
Ældreministeriet, Undervisningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet,
Finansministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet. Formandskab og
sekretariat for arbejdsgruppen er delt mellem Sundheds- og Ældreministeriet og
Undervisningsministeriet. KL og Danske Regioner inddrages løbende og tæt i
arbejdet.
Der nedsættes en følgegruppe med deltagelse af FOA, DSR, KL, Danske
Regioner, Danske SOSU-skoler, Danske Professionshøjskoler, Dansk Industri,
Dansk Erhverv og KA Pleje.
Parallelt med kortlægningen pågår der drøftelser med KL, Danske Regioner og
FOA om en ny flerårig aftale om praktikpladser på de to social- og
sundhedsuddannelser, samt uddannelsen til pædagogisk assistent. Der skal ske en
løbende koordinering af disse drøftelser om praktikpladser med denne
kortlægning.