Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 372
Offentligt
1913626_0001.png
2018
Pakkeforløb
og opfølgnings­
programmer
Begreber, forløbstider og monitorering
For fagfolk
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 2/23
Indholdsfortegnelse
1. Baggrund ......................................................................................................................... 3
2. Hvad er et kræftpakkeforløb? ....................................................................................... 4
2.1. Patientinddragelse ......................................................................................................... 5
2.2. Kriterier for indgang til pakkeforløb ............................................................................... 6
2.3. Udredning og Behandling .............................................................................................. 8
2.4. Opfølgning ...................................................................................................................... 9
3. Forebyggelse, rehabilitering og palliation ................................................................ 11
3.1. Senfølger ...................................................................................................................... 11
3.2. Rehabilitering, palliation og understøttende behandling ............................................ 11
4. MDT-konferencer og andre konferencer ................................................................... 13
5. Patienter der ikke kan følge et standardforløb ......................................................... 14
5.1. Patienter med svær komorbiditet ................................................................................ 14
5.2. Patienter med særlige behov ...................................................................................... 15
6. Fagligt begrundede standardforløbstider ................................................................. 16
6.1. Tværgående elementer i forløbstiderne ...................................................................... 17
6.1. Standardforløbstid ved indgang til pakkeforløb .......................................................... 17
6.2. Standardforløbstid ved udredning i pakkeforløb ......................................................... 18
6.3. Standardforløbstid ved behandling i pakkeforløb ....................................................... 19
7. Monitorering af pakkeforløbstider .............................................................................. 21
8. Referenceliste................................................................................................................ 22
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 3/23
I dette dokument beskrives indhold, begreber, ansvarsfordeling og organisering, som er
grundlæggende og går på tværs af pakkeforløbene og opfølgningsprogrammerne. Der
redegøres ligeledes for principperne bag pakkeforløbenes fagligt begrundede forløbstider
samt monitoreringen heraf.
1. Baggrund
I oktober 2007 indgik Danske Regioner og Regeringen, i forlængelse af Kræftplan II, en
aftale om udarbejdelse af pakkeforløb for udvalgte kræftformer. Formålet med de natio-
nale pakkeforløb og opfølgningsprogrammer er at sikre, at patienter med kræft oplever et
veltilrettelagt og sammenhængende forløb uden unødig ventetid med sigte på at forbedre
prognosen og livskvaliteten for patienten.
I 2008 blev der udarbejdet og implementeret pakkeforløb for de udvalgte kræftformer.
Pakkeforløbene er siden løbende blevet revideret, samtidig med at antallet af pakkeforløb
er blevet udvidet. Revisionerne af pakkeforløbene er foregået med baggrund i nytilkomne
erfaringer, data, monitorering, faglig udvikling og evidensbaseret viden inden for udred-
ning og behandling.
I forbindelse med en gennemgående revision af pakkeforløbene i 2011 blev det klart, at
der var behov for at nyvurdere og beskrive indsatserne i efterforløbet til kræftbehandling
mere præcist. På baggrund af dette, blev der, som supplement til pakkeforløbene for
kræft, udarbejdet sygdomsspecifikke opfølgningsprogrammer med beskrivelser af ram-
merne for opfølgning af kræftpatienter.
Ved den seneste revision af udvalgte pakkeforløb, med opstart i 2017, inddrages opfølg-
ningsprogrammerne for de udvalgte kræftsygdomme i det nye pakkeforløb med det for-
mål at understøtte integreringen af opfølgningen i forløbet. De senest reviderede pakke-
forløb for kræft omhandler derfor hele det samlede patientforløb, mens de pakkeforløb
der ikke har gennemgået revision i 2017-2018 fortsat skal suppleres af opfølgningspro-
grammet.
Alle pakkeforløb og opfølgningsprogrammer findes på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Læs mere om baggrunden for og opbygningen af pakkeforløb på Sundhedsstyrelsens
hjemmeside
.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 4/23
2. Hvad er et kræftpakkeforløb?
Et kræftpakkeforløb er et samlet tilrettelagt standardforløb for udredning, initial behand-
1
ling og opfølgning af patienter med kræft eller begrundet mistanke om kræft med angi-
velse af ansvarsplacering og forløbstider. Pakkeforløbet beskriver kriterier for indgang til
pakkeforløbet samt rammerne for det udvalgte kræftudrednings-, behandlings- og op-
følgningsforløb (herunder indsatser for rehabilitering og palliation).
Hovedparten af de udarbejdede pakkeforløb retter sig mod organspecifikke kræftformer
som for eksempel brystkræft og lungekræft. Dertil er der udarbejdet et pakkeforløb, som
retter sig mod patienter med uspecifikke symptomer på alvorlig sygdom, der kunne være
kræft, men hvor der ikke er begrundet mistanke om en specifik kræftform; samt et pakke-
forløb, der er rettet mod patienter med metastaser, hvor den primære tumors lokalisation
ikke er klinisk oplagt, dvs. det ikke er muligt at fastslå den organspecifikke kræfttype.
Det sundhedsfaglige indhold i forløbsbeskrivelserne, herunder de kliniske procedurer, er i
vid udstrækning baseret på Danske Multidisciplinære Cancer Gruppers (DMCG) ret-
2
ningslinjer, som der løbende henvises til i pakkeforløbene. Pakkeforløbene beskriver,
hvor relevant, særligt sygdomsspecifik rehabilitering, palliation og understøttende be-
handling. Disse indsatser kan indgå under både udredning, behandling og opfølgning.
Indsatserne er ofte indholds- og tidsmæssigt overlappende og kan være organiseret på
forskellig vis. Der kan derfor være variation i beskrivelsen af disse indsatser i de enkelte
pakkeforløb. De generelle rammer for vurdering af patientens behov for indsatser i for-
hold til rehabilitering og palliation beskrives i
Forløbsprogram for rehabilitering og palliati-
on i forbindelse med kræft
fra 2018.
Pakkeforløbene for de enkelte kræftformer har en bred målgruppe, herunder sundheds-
fagligt personale, administratorer og beslutningstagere. Pakkeforløbene er multidiscipli-
nært- og tværsektorielt organiseret, dvs. de involverer alle de specialer/afdelinger
/enheder i enten almen praksis, speciallægepraksis, primærsektor, på hospitaler eller i
kommuner, der hver for sig eller sammen varetager dele af patientforløbet.
Sundhedsstyrelsen har med udarbejdelsen af pakkeforløbene og opfølgningsprogram-
merne beskrevet rammerne for udredning, behandling og opfølgning af patienter med
kræft eller begrundet mistanke om kræft. Det er således regionerne og kommunernes
ansvar, gennem sundhedsaftaler, lokale forløbsprogrammer og samarbejdsaftaler at
sikre, at patienter med kræft oplever veltilrettelagte og sammenhængende forløb uden
unødig ventetid.
Hos nogle af pakkeforløbene er opfølgning samt den organspecifikke rehabilitering og palliation beskrevet i det tilhørende
opfølgningsprogram.
2
Hos nogle af pakkeforløbene er opfølgning samt den organspecifikke rehabilitering og palliation beskrevet i det tilhørende
opfølgningsprogram.
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
1913626_0005.png
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 5/23
Figur 1. Typiske komponenter i et kræftpakkeforløb
2.1. Patientinddragelse
Inddragelsen af patienter og pårørende kan overordnet opdeles i to dimensioner: Indivi-
duel brugerinddragelse og organisatorisk brugerinddragelse. Individuel brugerinddragel-
se er patientens og de pårørendes inddragelse i eget forløb og organisatorisk brugerind-
dragelse er inddragelse i kvalitetsudviklingen af sundhedsvæsenet.
Undersøgelser viser, at social ulighed kan have betydning for prognosen ved kræftsyg-
domme, hvorfor det er essentielt, at patienter med særlige behov løbende i forløbet støt-
tes i henhold til deres behov.
Den konkrete inddragelse i det individuelle forløb skal altid afstemmes med patientens
individuelle ønske om, hvorledes inddragelsen bør foregå, og der skal tages hensyn til
patientens kompecenter, behov og samlede livssituation. Inddragelsen af patienter i eget
forløb øger patienters tilfredshed med behandlingen og deres egen viden om og forståel-
se af deres sygdom. Det kan ligeledes øge tilfredsheden og mindske oplevelse af belast-
ning hos de pårørende. Patienterne følger behandlingsplaner i højere grad.
Man bør indlede med at spørge patienten om, hvorledes inddragelsen bør foregå, og
igennem hele patientens forløb er det er centralt, at patient (og pårørende efter patient-
samtykke) inddrages i henhold hertil, og at der i samarbejde med patienten løbende fore-
tages vurdering af patientens behov. Det er vigtigt at understrege, at selv om pakkeforlø-
bene er standardforløb, så skal den enkelte patient opleve et individuelt forløb, hvor der
tages højde for fx konkrete forhold som kompleks sygdom eller eget ønske om ekstra
betænkningstid i forbindelse med valg af behandling (se nedenfor – kap 2). Patienterne
skal tilbydes inddragelse i beslutninger om behandlingsvalg og skal vide, hvem der har
ansvar for udrednings-, behandlings- og opfølgningsforløbet, herunder hvem der kan
kontaktes ved nye symptomer, spørgsmål mv.
Det er regionernes ansvar at sikre, at patienten oplever inddragelse i sit forløb. Inddra-
gelsen af patienterne er et indlejret element i dagligdagen på hospitalerne, og med kræft-
plan IV styrkes denne yderligere med indførelsen af patientansvarlige læger, som udrul-
les i alle regioner i 2017-2018; samt udarbejdelsen af f.eks. nationale beslutningsstøtte-
værktøjer. Beslutningsstøtteværktøjerne, skal understøtte fælles beslutningstagning
mellem kræftpatienter og sundhedsprofessionelle ved at give både sundhedspersonale
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 6/23
og patienter konkrete værktøjer, så de i samarbejde kan træffe de rigtige beslutninger for
den enkelte patients kræftbehandling.
Inddragelse på organisatorisk niveau skal være med til at sikre, at patienter får indflydel-
se på udformningen af forløbene og andre forhold, som er væsentlige for patienterne i
deres møde med sundhedsvæsenet, ligesom den enkelte patient er en ligeværdig part-
ner og dermed central aktør i eget forløb. Inddragelse af patienter på organisatorisk ni-
veau bør være systematisk og kan fx foregå gennem inddragelse i relevante arbejds-
grupper, udvalg og lignende.
Derfor har Sundhedsstyrelsen også patientrepræsentanter i arbejdsgrupperne, når
kræftpakkeforløbene revideres. Sundhedsstyrelsen udgiver i forbindelse med revisionen
af pakkeforløb for kræft i 2017-2019 pakkeforløbene i to udgaver: én målrettet patienter
og pårørende og én målrettet fagfolk. Formålet med begge typer af pakkeforløbsbeskri-
velser, er at give et overblik over, hvad kræftpakkeforløbet indeholder (standarforløb).
2.2. Kriterier for indgang til pakkeforløb
Der er i alle pakkeforløb for kræft indgangskriterier for, hvornår en patient kan henvises til
3
det respektive kræftpakkeforløb .
I mange pakkeforløb er det desuden beskrevet, hvilke symptomer der kan give mistanke
om en bestemt kræftsygdom, og hvilke undersøgelser, der kan eller bør anvendes til
enten at afkræfte mistanken eller bekræfte mistanken samt vurdere, om indgangskriteri-
erne for at indgå i et pakkeforløb er opfyldt. Det kan være undersøgelser, der iværksæt-
tes af almen praksis, hvor almen praksis alt efter svaret på undersøgelsen kan henvise til
et pakkeforløb for kræft. Eller det kan være undersøgelser, der foretages af en relevant
speciallæge, hvor speciallægen fungerer som en såkaldt filterfunktion, der med ud-
gangspunkt i sine fund, af- eller bekræfter mistanken og henviser til et pakkeforløb for
kræft.
Formålet med filterfunktion og kriterier for indgang til pakkeforløb er at sikre, at de rette
patienter tilbydes kræftpakkeforløb, således at den specialiserede udredning og behand-
ling for kræft tilbydes dem, der har behov for det.
Der kan i nogle tilfælde være patienter, der ikke lever præcist op til kriterierne for indgang
til pakkeforløb, men hvor det er så oplagt, at patienten er syg af kræft, at man henviser
direkte i pakkeforløb, uden at afvente undersøgelser eller evt. filterfunktion, der kan be-
kræfte mistanken.
Dertil er der udarbejdet et pakkeforløb, som retter sig mod patienter med uspecifikke
symptomer på alvorlig sygdom, der kunne være kræft, men hvor der ikke er begrundet
mistanke om en specifik kræftform; samt et pakkeforløb, der er rettet mod patienter med
3
Indgangskriterierne for pakken svarer til, at der er fundet begrundet mistanke om kræft.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 7/23
metastaser, hvor den primære tumors lokalisation ikke er klinisk oplagt, dvs. det ikke er
muligt at fastslå den organspecifikke kræfttype.
2.2.1. Ansvarsfordeling og organisering ved indgang til pakkeforløbet
Når en patient opfylder kriterierne for indgang til et kræftpakkeforløb, skal patienten
umiddelbart tilbydes henvisning til pakkeforløbet, uanset hvilken læge, der vurderer, at
der er begrundet mistanke. Dog kan en diagnostisk afdeling (fx røntgenafdeling), hvor der
ikke er direkte læge-patient kontakt ved undersøgelsen, ikke selv henvise til pakkeforløb.
En sådan afdeling må i stedet foranstalte direkte kontakt (fx telefonisk) til henvisende
læge, eller dennes stedfortræder, og aftale at henvisende læge sørger for det videre
forløb.
Henvisende læge har ansvaret for patienten indtil første fremmøde på udredende afde-
ling. Henvisende læge skal orientere patienten om, at der er mistanke om kræft og om,
hvilke symptomer der giver anledning til mistanken. Ved evt. undersøgelse i filterfunktion
afholder speciallægen en samtale med patienten ved fortsat mistanke om kræft. Såfremt
kriterierne for indgang til pakkeforløb er opfyldt, kan patienten på baggrund af fælles be-
slutning mellem henvisende læge/speciallæge og patient henvises til yderligere udred-
ning i pakkeforløb. Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en kræftpakkeforløbsbeskrivelse i
4
pjeceform til patienter og deres pårørende . Henvisende læge kan med fordel udlevere
denne kræftpakke-pjece i forbindelse med at en patient henvises til pakkeforløb for kræft.
Patienten informeres om de symptomer, der måtte være i en eventuel ventetid, og som
bør give anledning til at kontakte praktiserende læge, lægevagt/Region Hovedstadens
akuttelefon 1813 eller at ringe 1-1-2. Patienten instrueres i eventuel brug af medicin i
ventetiden. Patienten orienteres endvidere om at henvende sig til praktiserende læge,
hvis patienten ikke modtager en indkaldelse til undersøgelse eller behandling på sygehus
inden for 6 dage.
Når almen praksis henviser til en undersøgelse, der kan medføre henvisning til et pakke-
forløb, skal almen praksis sikre sig, hvordan der gives svar og oplysninger til patienten
om det videre forløb.
Det er vigtigt, at sikre hurtig og fyldestgørende informationsudveksling mellem parterne
ved henvisning til pakkeforløb, hvad enten der henvises fra almen praksis, speciallæge-
praksis eller sygehusafdeling. Hurtig udredning forudsætter, at alle relevante oplysninger
om patienten er tilgængelige.
4
Pakkeforløb for patienter og pårørende er under udvikling, hvorfor der ikke findes en udgave af alle pakkeforløb.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 8/23
Henvisende læge er ansvarlig for, at henvisningen til pakkeforløbet er i overensstemmel-
5
se med de gældende standarder . Henvisning til pakkeforløb skal indeholde beskrivelse
af:
Symptombillede og undersøgelsesfund for det specifikke forløb
Fysisk/psykisk komorbiditet og relevante dispositioner
Funktionsnedsættelse, som det skønnes relevant at kende til; herunder relevante
oplysninger vedr. patientens sociale situation, eventuelle sproglige barrierer, læ-
sevanskeligheder og handicap
Om der er henvist til kommunal forebyggelse/sundhedsfremme
Opdateret medicinstatus
Kontaktinfo med telefonnummer til henvisende læge og patientens telefonnum-
mer
Ved behov bør henvisende læge henvise patienten til en afklarende samtale i kommunalt
regi med henblik på forebyggende og sundhedsfremmende tilbud og muligheder.
Det aftales lokalt, hvordan det sikres, at alle relevante oplysninger videregives ved hen-
visning.
Det bør ligeledes lokalt aftales, præcis hvor henvisningen skal sendes hen, og eventuelt
om patienten allerede på henvisningstidspunktet i konsultationen, kan få tid og sted for
den første kontakt i pakkeforløbet.
2.3. Udredning og Behandling
Udredningen i pakkeforløbet starter ved patientens første fremmøde på den udredende
afdeling.
Ved fund af kræft skal behandlingsplanen fremlægges for patienten , og mulige behand-
linger, forventet effekt, mulige bivirkninger, senfølger mv. skal drøftes med patienten med
henblik på stillingtagen. Dette gælder tilsvarende ved behov for adjuverende behandling.
Patienten skal have den nødvendige tid til betænkning, og den endelige beslutning om
valg af behandling tages i fællesskab med patienten.
Hvis der foreligger relevante validerede beslutningsstøtteværktøjer, bør disse anvendes
til at understøtte patientens behandlingsvalg. I patientens behandlingsplan skal der des-
uden tages hensyn til patientens individuelle prognostiske forhold og eventuelle præfe-
rencefølsomme valg.
2.3.1. Ansvarsfordeling og organisering
Udredning og behandling er et tværfagligt forløb, og patienten kan ses på flere afdelinger
fx kirurgisk, medicinsk og billeddiagnostisk afdeling. Der skal derfor foreligge en klar an-
6
5
6
Se også http://www.medcom.dk/wm111906
Se ligeledes afsnit 5.1ompatienter med svær komorbiditet og afsnit 5.2 om patienter med særlige behov.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 9/23
svarsfordeling lokalt om, hvilken afdeling der har det overordnede ansvar i de enkelte
dele af udrednings- og behandlingsforløbet. Der skal foreligge klar information til patien-
ten om, hvem der har ansvaret på givne tider i forløbet. Ansvaret for sammenhæng i
patientforløbet påhviler den afdeling, som på det givne tidspunkt har ansvaret for selve
udredningen eller behandlingen.
Patologen har ansvaret for den diagnostiske proces, der er knyttet til mikroskopi af opera-
tionspræparater, herunder også de specialanalyser, der skønnes fagligt relevante med
henblik på at stille en behandlingshenvisende diagnose. Tilsvarende har radiologen an-
svaret for den diagnostiske proces, der er knyttet til den billeddiagnostik, der skønnes
fagligt relevant.
Hvis kræftdiagnosen afkræftes, er det vigtigt, at henvisende læge hurtigt får information
herom, for at kunne koordinere det videre forløb, hvis patienten skal videreudredes i an-
det regi. Det aftales lokalt, hvilken afdeling, der giver patienten og henvisende læge be-
sked om udredningsresultatet.
Det er den udredende afdelings ansvar tidligt i forløbet at foretage vurdering af patientens
behov og eventuelt igangsætte/henvise til rehabiliterende og palliative indsatser. Det er
den behandlende afdelings ansvar, løbende at foretage vurdering af patientens behov og
eventuel igangsætte/henvise til rehabiliterende og palliative indsatser. Det er den sidst
behandlende afdelings ansvar at afholde den afsluttende samtale og udarbejde patien-
tens individuelle opfølgningsplan.
2.4. Opfølgning
Ved afslutning af behandling skal der afholdes en afsluttende samtale med patienten,
hvor der i fællesskab med patienten foretages en vurdering af patientens behov for op-
følgning. Hvis der ikke allerede er udarbejdet en individuel plan for opfølgning, skal dette
gøres. Patienten bør i forbindelse med udarbejdelsen af den individuelle plan for opfølg-
ning informeres om tegn på recidiv og senfølger. Det er vigtigt, at det sikres, at patienten
ved endt behandling på sygehuset ved, hvem patienten skal kontakte ved spørgsmål,
mistanke om recidiv, nyopstået kræft, progression og/eller ved opståen af nye problemer
omkring bivirkninger og/eller senfølger.
Ved progression forstås fornyet aktivitet i og/eller vækst af eksisterende kræftvæv. Ved
recidiv forstås et tilbagefald af en allerede diagnosticeret og behandlet kræftsygdom eller
udvikling af metastaser derfra. Recidiver kan opstå på meget forskellige tidspunkter i
patientforløbet, bl.a. afhængig af den enkelte kræftform. Også for patienter med formodet
eller påvist recidiv bør forløbet tilrettelægges således, at unødig ventetid undgås. Opspo-
ring af resttumor og recidiv er en integreret del af opfølgningsprogrammerne og de revi-
derede pakkeforløb. I opfølgningsprogrammerne for de enkelte kræftsygdomme beskri-
ves indsatserne og organiseringen af disse.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 10/23
Den individuelle plan for opfølgning skal beskrive patientens opfølgningsforløb, herunder
behov for indsatser og status på eventuelt igangværende indsatser i form af:
Håndtering af bivirkninger på behandling
Fortsat behandling
Opsporing af recidiv eller progression
Rehabilitering og palliation
Håndtering af senfølger
De sygdomsspecifikke rammer for patienternes opfølgning er beskrevet i pakkeforløbene
7
eller opfølgningsprogrammerne . De beskrevne elementer vedrørende opfølgning er så
vidt muligt evidensbaseret og ellers baseret på konsensus.
Efter endt behandling eller ved langvarig behandling bør patienten henvises til en opføl-
gende samtale hos egen læge. Læs yderligere i Dansk Selskab for Almen Medicins vej-
ledning.
2.4.1. Ansvarsfordeling og organisering i opfølgningsperioden
Opfølgningen kan varetages på speciallægeniveau i sygehussektoren eller af andre
sundhedsprofessionelle, almen praksis eller i kommunen. Det beskrives i pakkeforløbet
8
eller opfølgningsprogrammet , hvem der bør varetage opfølgningen, hvad den bør bestå
af på forskellige tidspunkter i patientforløbet, samt hvornår vurdering af behov for rehabili-
tering og palliation bør foretages.
Hos nogle af pakkeforløbene er opfølgning samt den organspecifikke rehabilitering og palliation beskrevet i det tilhørende
opfølgningsprogram.
8
Hos nogle af pakkeforløbene er opfølgning samt den organspecifikke rehabilitering og palliation beskrevet i det tilhørende
opfølgningsprogram.
7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 11/23
3. Forebyggelse, rehabilitering og
palliation
De generelle indsatser for forebyggelse beskrives i
Anbefalinger for forebyggelsestilbud
til borgere med kronisk sygdom(1)
eller i relevante forebyggelsespakker(2). De generelle
rammer for behovsvurdering og for indsatser i forhold til rehabilitering og palliation for
kræftpatienter beskrives i
Forløbsprogram for rehabilitering og palliation i forbindelse med
kræft
(3) samt i
Anbefalinger for den palliative indsats
(4). De sygdomsspecifikke indsat-
ser indenfor rehabilitering og palliation beskrives i de sygdomsspecifikke pakkeforløb
9
eller opfølgningsprogrammer .
3.1. Senfølger
Indsatser i forhold til senfølger varetages i forbindelse med opfølgningen. Senfølger be-
tegner følger, som patienten pådrager sig som konsekvens af sin kræftsygdom og/eller
behandlingen af denne. Senfølger dækker således over en bred vifte af generelle og syg-
domsspecifikke fysiske symptomer, psykologiske og sociale problemer samt eksistentiel-
le/åndelige spørgsmål. Senfølgerne kan være komplekse og væsentlige for såvel patien-
ten som for dennes pårørende. Indsatser inden for rehabilitering og palliation søger at
minimere disse følger.
3.2. Rehabilitering, palliation og understøttende behandling
Formålet med rehabilitering er at opnå og vedligeholde bedst mulig funktionsevne med
henblik på at øge patientens livskvalitet, uafhængighed og selvbestemmelse. Det er der-
for vigtigt at påbegynde indsatsen så tidligt i forløbet som muligt. Der skal løbende gen-
nem forløbet gennemføres en vurdering af patientens behov, som basis for beslutningen
om, hvilke indsatser der bør iværksættes. Disse fastlægges i en plan for den enkelte
patient. Generelle indsatser beskrives i
Sundhedsstyrelsens Forløbsprogram for Rehabili-
tering og Palliation i forbindelse med kræft.
Når der opstår behov for forebyggende eller rehabiliterende indsatser, bør der henvises
til en afklarende samtale i kommunen med henblik på at få sammensat et tilbud på bag-
10
grund af patientens individuelle behov . Dette kan ske på ethvert tidspunkt i kræftpakke-
forløbet, når dette er hensigtsmæssigt. Henvisning hertil kan også foretages inden, der er
Ved den seneste revision af udvalgte pakkeforløb startende i 2017 inddrages opfølgningsprogrammerne for de udvalgte kræft-
sygdomme i pakkeforløbet for den respektive kræftsygdom. De reviderede pakkeforløb for kræft omhandler derfor det samlede
patientforløb, mens de pakkeforløb der ikke har gennemgået revision i 2017-2018 fortsat skal suppleres af opfølgningspro-
grammet.
10
Jf.
Sundhedslovens
§ 119 om sundhedsfremme og forebyggelse
(6).
9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 12/23
stillet en diagnose. Er udfaldet af den afklarende samtale, at der vuderes behov for en
indsats, beslutter kommunen i samarbejde med borgeren, hvilken indsats der kan ydes
inden for relevant lovgivning og lægger en plan herfor. I både region og kommune bør
der løbende være opmærkomhed på ændrede behov, og særligt når aktiv
11
sygdomsbehandling ophører, og når patienten er i den terminale palliative fase. (5).
Ved lægefagligt begrundet behov, skal der udarbejdes en genoptræningsplan til enten
’almen genoptræning’, ’genoptræning på specialiseret niveau’ eller ’rehabilitering på spe-
cialiseret niveau’ (5).
Palliation har til formål at lindre patientens og pårørendes symptomer og problemer for-
bundet med livstruende sygdom af både fysisk, psykisk, social og eksistentiel/åndelig art.
Endvidere tilbydes de pårørende støtte og inddragelse. Palliative indsatser kan iværksæt-
tes når som helst i forløbet. Indsatserne tager afsæt i den specifikke diagnose og en vur-
dering af patientens behov med efterfølgende plan, som beskrevet ovenfor. Indsatserne
kan også målrettes efterladte. Der kan henvises til en specialiseret palliativ indsats, hvis
en patient har symptomer, som er svære at lindre eller har komplekse palliative problem-
stillinger.
11
I forbindelse med implementeringen af den første udgave af forløbsprogrammet blev der i hver region udarbejdet et behovs-
vurderingsskema til at understøtte vurderingen af behov for rehabilitering og palliation, hvilket bør anvendes systematisk på
sygehuset.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
1913626_0013.png
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 13/23
4. MDT-konferencer og andre konfe-
rencer
Det multidisciplinære team (MDT) træffer på sine konferencer beslutninger om udredning
og tilbud om initial behandling, skift af behandlingsstrategi eller udredning og behandling
ved mistanke om eller fund af recidiv. Det er væsentligt, at alle lægefaglige specialer, der
er involveret i udredning og behandling af en bestemt kræftform, er repræsenteret i MDT
med tilstrækkelig beslutningskompetence.
Formålet med MDT-konferencer og andre sundhedsfaglige konferencer er, at beslutnin-
ger i pakkeforløbet bliver truffet på det bedst mulige grundlag, med deltagelse af de nød-
vendige fagprofessionelle, så alle relevante aspekter kan blive inddraget i beslutningerne.
Der kan både være tale om et fysisk møde, telefon- eller videokonferencer eller møder
med uddelegerede beslutningskompetencer, der følger faste retningslinjer, aftalt mellem
de relevante specialer/afdelinger/fagprofessionelle. Der bør med udgangspunkt i DMCGs
vejledning udarbejdes beskrivelser af den enkelte konferences funktioner og ansvarsfor-
delingen blandt deltagerne, samt hvilke deltagere der skal inddrages. Der bør desuden
udarbejdes en detaljeret beskrivelse af, hvem der sikrer kommunikation og koordination,
samt hvem der har ansvaret for kontakten til andre samarbejdspartnere i patien
tforlø-
bet
12
.
12
For yderligere information se DMCG’ernes vejledning om MDT konferencer.
http://dmcg.dk/fileadmin/dmcg.dk/Diverse_hjemmesiden/Multidisciplinaer_kraeftbehandling_-_en_vejledning_til_MDT-
konferencen-udkast-16-06-15.pdf
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 14/23
5. Patienter der ikke kan følge et
standardforløb
Der vil være en del patienter, der ikke kan følge et standardforløb. Det kan dreje sig om
patienter, der pga. et atypisk sygdomsforløb ikke ’passer’ ind i en bestemt sygdomsspeci-
fik pakkeforløbsbeskrivelse, eller som ikke kan følge standardforløbstiden, eksempelvis
pga. svær komorbiditet, særlige behov eller behov for ekstra betænkningstid. Der kan
også være tilfælde, hvor patienten er så oplagt syg af kræft, at der henvises direkte i
pakkeforløb, uden at afvente undersøgelser eller evt. filterfunktion, der kan bekræfte
mistanken. Alle patienter skal have tilrettelagt et forløb, der passer til deres individuelle
forhold herunder også de patienter, som har særlige behov.
5.1. Patienter med svær komorbiditet
Ved komorbiditet forstås i denne sammenhæng en samtidig sygdom/lidelse, fx. hjerte-
karsygdom, lungelidelse, nedsat nyrefunktion, diabetes, psykiatrisk lidelse, misbrug eller
anden samtidig kræftsygdom, der kan påvirke udrednings-, behandlings- og/eller rehabili-
teringsforløbet samt prognose, komplikationer og de palliative indsatser i pakkeforløbet.
Komorbiditet hos kræftpatienter kan have betydning for patienternes overlevelse og mu-
ligheder for at tilrettelægge og gennemgå pakkeforløbet. Komorbiditet bør erkendes tid-
ligst muligt i patientforløbet. En hurtig stabilisering og eventuel nødvendig behandling af
patientens øvrige sygdom(me) kan være en forudsætning for et godt og veltilrettelagt
forløb.
For at undgå unødig ventetid i pakkeforløb for kræft, er det nødvendigt at sikre, at alle
væsentlige og tilgængelige oplysninger om patienten forefindes (se afsnit 2.3.1.) og at
der lokalt er indgået aftaler, der sikrer, at de relevante specialer, som skal bistå ved vur-
dering og evt. udredning og behandling af patientens komorbiditet, kan medvirke til dette
uden unødig ventetid. Dette gælder ligeledes, såfremt det speciale, der skal involveres i
komorbiditeten, ikke findes på samme matrikel som den kræftudredende eller behand-
lende afdeling. En forudsætning for at flest mulige patienter kan følge et standardpakke-
forløb er, at en nødvendig specialistvurdering af patientens komorbiditet (fx. et kardiolo-
gisk- eller endokrinologisk tilsyn eller en supplerende undersøgelse) gennemføres hurtigt
og parallelt med den øvrige udredning. I nogle tilfælde kan der være behov for, at det
speciale, der varetager patientens komorbiditet, deltager i de relevante multidisciplinære
team (MDT) konferencer vedrørende patientens kræftforløb.
Det påhviler den ansvarlige afdeling at udarbejde en plan for hurtig stabilisering af de
patienter, som har andre samtidige sygdomme/ komorbiditet.
Den sygehusafdeling, der er ansvarlig for start på pakkeforløbet, er også ansvarlig for, at
den enkelte patients komorbiditet registreres i journalen og om nødvendigt udredes og
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 15/23
behandles, herunder at indsamle relevant information og koordinere med relevante sam-
arbejdspartnere inklusiv almen praksis, praktiserende speciallæge, kommune mv. herom.
Ved udskrivning fra sygehuset, skal komorbiditet af klinisk relevans for den aktuelle kon-
takt registreres som bi-diagnoser (jf. Fællesindholdet for basisregistrering af sygehuspa-
tienter), ligesom betydende komorbiditet bør beskrives i epikrisen, således at information
derom videregives til patientens egen læge.
Kommunikationen vedrørende patienter med komorbiditet, kan med fordel aftales i for-
bindelse med sundhedsaftalerne og praksisplanerne.
5.2. Patienter med særlige behov
Ved planlægning, tilrettelæggelse og udførelse af faglige indsatser, bør der være skærpet
opmærksomhed på indsatser, der er rettet mod specifikke målgrupper, fx sygdomsgrup-
per, børn/unge, socialt sårbare, pårørende samt borgere med anden etnisk baggrund mv.
jf. afsnittet om patientinddragelse. Overvejelser om målgruppespecifikke indsatser til
udvalgte grupper bør tage udgangspunkt i, hvilke grupper der har brug for en særlig ind-
sats og kan fx omhandle behovet for særlige faglige kompetencer for at imødekomme
målgruppens udfordringer, eller at der er brug for særlig tilrettelæggelse af forløbet for at
højne fremmødet og inddragelsen af patient og pårørende.
Patienter med behov for særlig støtte under henvisnings-, udrednings-, behandlings- og
opfølgningsfasen bør identificeres så tidligt som muligt af den på det givne tidspunkt an-
svarlige instans (egen læge, praktiserende speciallæge eller den ansvarlige sygehusaf-
deling), så en koordination kan foregå proaktivt i forhold til patientens forløb. Der vil ofte
være et behov for udvidet koordinering af bistand, evt. behov for ledsagelse og eller prak-
tisk hjælp mv. til disse patienter, og der kan derfor være et behov for at afholde et udvidet
koordineringsmøde fx mellem sygehuspersonalet og den kommunale hjemmepleje.
Kommunikationen og koordineringen vedrørende patienter med særlige behov kan med
fordel aftales i forbindelse med sundhedsaftalerne og praksisplanerne.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 16/23
6. Fagligt begrundede standardfor-
løbstider
I hvert pakkeforløb angives der standardforløbstider for henvisnings- og udredningsforlø-
bet og frem til den initiale behandling igangsættes. Forløbstiderne angives i kalenderdage
og fremgår af de enkelte pakkeforløb.
Standardforløbstiderne hviler ikke på konkrete lovgivne patientrettigheder, men er faglige
rettesnore for sygehusafdelingernes planlægning og gennemførelse af udrednings- og
behandlingsforløb. De fagligt begrundede standardforløbstider er fastlagt ud fra den for-
ventede tid, der går til et veltilrettelagt standardpatientforløb uden komplikationer til un-
dersøgelser, procedurer og behandlinger. De er angivet af Sundhedsstyrelsen ud fra
drøftelser med faglige eksperter på de enkelte sygdomsområder, og er som udgangs-
punkt begrundet i faglige forhold uden hensyntagen til lokale kapacitets- og ressourcefor-
hold.
Forløbstiderne i et pakkeforløb omfatter:
den tid, de enkelte undersøgelser, procedurer og behandlinger tager
den tid, der må gå imellem de enkelte elementer undervejs i forløbet – fx tid til
vurdering af svar og kommunikation med patienten
den tid, som er nødvendig for patienten til at træffe beslutning om samtykke til
eksempelvis operation
tid til stabilisering af evt. lettere komobiditet
Det er væsentligt at bemærke, at der i standardforløbstiden ikke er angivet forløbstid til
udredning og stabilisering af mere tungtvejende komorbiditet eller opståede komplikatio-
ner. Den enkelte patients faktiske forløbstid kan derfor være længere afhængigt af bl.a.
patientens almene tilstand og omfanget af komorbiditet, ligesom nogle patienter ønsker
en pause i udredningen eller behandlingsforløbet. Patienten kan eksempelvis have et
ønske om en pause i udredningen eller behandlingen af personlige årsager, som f.eks.
familiære begivenheder, behov for yderligere betænkningstid mv. Der vil derfor være en
del patienter, som ikke kan følge et standardpatientforløb inden for standardforløbstiden.
For den enkelte patient skal der altid planlægges et konkret udrednings- og behandlings-
forløb, der både tager hensyn til den enkelte patients ønsker og forhold, og som samtidig
overholder de lovbundne patientrettigheder, herunder reglerne om maksimale ventetider.
Den enkelte region er ansvarlig for at planlægge patientens forløb således, at tiden fra
patienten henvises til pakkeforløb til start på behandling bliver uden unødig ventetid. Der
lægges op til, at den enkelte region har en vis fleksibilitet i forhold til at kunne planlægge
inden for
den samlede forløbstid, der er angivet i de enkelte pakkeforløb.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
1913626_0017.png
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 17/23
Figur 1. Oversigt over kræftpakkeforløb
6.1. Tværgående elementer i forløbstiderne
I de følgende afsnit beskrives standardforløbstiden og de delforløbstider, der er angivet til
de handlinger, der er ens og som anvendes på tværs af pakkeforløbene i dets forskellige
faser. Såfremt der er tale om den samme handling, fx cytologi, mindre biopsi, primær
kirurgi m.v., er der således som udgangspunkt anvendt de samme tidsangivelser i de
respektive pakkeforløb. Delforløbstiderne for de enkelte handlinger fremgår ikke af pak-
keforløbene, hvor det alene er den samlede forløbstid samt henvisnings-, udrednings- og
behandlingstiden, der er angivet. Delforløbstiderne for de enkelte tværgående handlinger
i relation til standardforløbstiden for henvisning, udredning og behandling er beskrevet i
dette notat mhp. at tydeliggøre sammensætningen af pakkeforløbenes standardforløbsti-
der.
Der kan i nogle pakkeforløb være afvigelser i forhold til de beskrevne delforløbstider, på
grund af forskellige særlige forhold som fx at der ved nogle kræftformer af lægefaglige
grunde skal udredes og behandles meget hurtigt. Ved andre kan der være et behov for
særlige analyser og behandlinger, som kræver en afvigelse fra de tværgående delfor-
løbstider.
I nærværende beskrivelse angives forløbstiderne i arbejdsdage, fraset indgangen til pak-
keforløbet. I de gældende pakkeforløb er det samlede antal arbejdsdage omregnet til
kalenderdage. Se omregningsmodel i kapitel 7.
6.1. Standardforløbstid ved indgang til pakkeforløb
Standardforløbstiden, fra en henvisning er modtaget, til patienten skal ses på den modta-
gende afdeling, er
6 kalenderdage.
Disse 6 kalenderdage bruges til at håndtere henvisningspapirerne, booke relevante un-
dersøgelser, rekvirere billeder, booke samtaler samt eventuel telefonisk eller skriftlig ind-
kaldelse af patienten. De 6 kalenderdage kan forlænges, hvis særlige forhold gør sig
gældende, eksempelvis udrensning forud for koloskopi.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
1913626_0018.png
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 18/23
6.2. Standardforløbstid ved udredning i pakkeforløb
Standardforløbstiden for udredningen måles fra patientens første fremmøde på den ud-
redende afdeling til afslutningen på udredningen. Dette afsnit beskriver og redegør for
delforløbstiderne for udvalgte tværgående handlinger, som relaterer sig til udredningen,
herunder vævsprøver, billeddiagnostik samt ekstra tid.
Eksempler på delforløbstider i udredningsfasen
Cytologi
3 arbejdsdage
Mindre biopsier
3 arbejdsdage
Større biopsier og operationspræparater
6 arbejdsdage
Billeddiagnostik
2 arbejdsdage
Nogle undersøgelser kan dog foregå parallelt, hvorfor antallet af dage samlet set kan
mindskes
6.2.1. Vævsprøver
Dansk Selskab for Patologisk Anatomi og Cytologi har beskrevet standardforløbstider for
svar på patologiske prøver; biopsier, operationspræparater samt finnålsaspirater. Tiden
regnes fra den dag, hvor prøven modtages på patologiafdelingen, så fikseringsprocedu-
ren kan nå at blive igangsat.
Prøvematerialer kan omfatte cytologiske prøver, mindre biopsier (simple vævsprøver),
større biopsier og operationspræparater (komplekse vævsprøver) samt nåleaspirater
(celleprøver).
Cytologi og mindre biopsier
Prøven tages og sendes til patologiafdelingen, som derefter har brug for op til
3 arbejds-
dage
til analyse og afgivelse af svar, således at svaret foreligger på den kliniske afdeling
den 3. arbejdsdag efter modtagelse (Dag 3). Patienten kan således informeres 4. ar-
bejdsdag efter modtagelse af prøven på patologiafdelingen (Dag 4).
Ved
mindre biopsier
forstås vævsprøver taget i forbindelse med kikkertundersøgelse
(endoskopi), grovnålsbiopsier, finnålsaspirater og mindre vævsstykker, som ikke kræver
deling før fiksering.
Større biopsier og operationspræparater
Prøven tages og sendes til patologiafdelingen, som derefter har
6 arbejdsdage
til analyse
og afgivelse af svar, således at svaret foreligger på den kliniske afdeling den 6. arbejds-
dag efter modtagelse. Patienten kan således informeres den 7. arbejdsdag efter modta-
gelse af vævet på patologiafdelingen.
Ved
større biopsier
forstås vævsprøver der kræver deling før fiksering. Eksempler er
ekscisionsbiopsier fra hudtumorer, levertumorer eller hele lymfeknuder. Ved
operations-
præparater
forstås hele organer eller dele heraf. Disse præparater kræver ofte en omfat-
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
1913626_0019.png
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 19/23
tende makroskopisk undersøgelse (inspektion), således at de rette områder kan udvæl-
ges til efterfølgende mikroskopi.
Billeddiagnostik
Dansk Radiologisk Selskab har beskrevet tiden til svar på billeddiagnostiske undersøgel-
ser. Standardforløbstiden er
2 arbejdsdage
heraf en hel dag til undersøgelsen og en hel
dag til beskrivelse af undersøgelsen, således, at svaret foreligger på modtagende afde-
ling 2. arbejdsdag. Svar kan som hovedregel foreligge arbejdsdagen efter, at undersø-
gelsen er udført. Der vil imidlertid være flere undersøgelser, hvor der ikke er behov for, at
svaret foreligger allerede dagen efter. Det er derfor vigtigt at anføre i henvisningen, hvis
der er behov for dette/hurtigt svar.
Ekstra tid
Udover den ovenfor beskrevne tid, kan der i udredningen være brug for
ekstra tid
for, at
patientforløbet kan foregå på en faglig forsvarlig måde, der samtidigt er bedst muligt for
patienten. Hvor meget tid der afsættes, er en konkret vurdering, afhængig af undersøgel-
ser og kræftform.
Eksempler på behov for ekstra tid i udredningen kan være:
Evt. vurdering på MDT-konference før detaljeret planlægning af udredningsforlø-
bet
Ophør med antikorgulationsbehandling før diagnostisk undersøgelse med biopsi
Vurdering af og evt. stabilisering af lettere komorbiditet
Tid til at tage hensyn til tilrettelæggelsen af individuelle forløb til patienter med
nedsat funktionsevne
6.3. Standardforløbstid ved behandling i pakkeforløb
Standardforløbstiden for start på behandling måles fra dagen for afslutningen på patien-
tens udredning til dagen for behandlingens start. Dette afsnit beskriver og redegør for
delforløbstiderne for udvalgte tværgående handlinger, som relaterer sig til overgangen fra
udredning til start på behandling.
Eksempler på delforløbstider fra afsluttet udredning til start på behandling
Overgang fra udredning til behandling
3 arbejdsdage
Før primær kirurgi
3 arbejdsdage
Før primær stråleterapi
7 arbejdsdage
Før primær kemoterapi
4 arbejdsdage
Når udredningen er afsluttet, skal patienten have svar på udredningen og vil blive forelagt
et behandlingstilbud, som skal drøftes med patienten med henblik på fælles beslutnings-
tagen om behandlingsvalget.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 20/23
Der afsættes
3 arbejdsdage
til overgang fra udredning til behandling. Dagene kan blandt
andet bruges til håndtering af henvisning, booke samtaler, undersøgelser og operations-
tid samt evt. overflytning til andet sygehus/region.
6.3.1. Kirurgi
Der er sat
3 arbejdsdage
af som tværgående delforløbstid forud for operation. Disse da-
ge bruges til forberedelse af patienten til operation, herunder inddragelse af og informe-
ring af patienten, samtale med patienten, blodprøvetagning og anæstesitilsyn mv.
6.3.2. Onkologisk behandling
Primær stråleterapi
Der er sat
7 arbejdsdage
af som tværgående delforløbstid forud for primær stråleterapi; 2
arbejdsdage til journaloptagelse og inddragelse af og informering af patienten og 5 dage
til teknisk forberedelse af patienten i forbindelse med stråleterapi.
Primær kemoterapi
Der er sat
4 arbejdsdage
af som tværgående delforløbstid forud for primær kemoterapi.
Disse dage bruges til inddragelse af og informering af patienten samt forberedelse af
patienten til behandlingen.
6.3.3. Ekstra tid
Udover den ovenfor beskrevne tid, kan patienterne i udrednings- og behandlingsforløbet
af forskellige grunde have brug for mere tid i sit forløb (forlænget forløbstid). Det kan fx
være i forbindelse med særligt præferencefølsomme behandlingsvalg, hvor patienterne
har behov for mere tid til overvejelse og beslutning om samtykke til behandlingen, eller i
forbindelse med, at patienterne har behov for mere tid til yderligere information og samta-
ler med sygeplejerske fx med henblik på planlægning af forløbet inkl. genoptræ-
ning/rehabilitering.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
1913626_0021.png
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 21/23
7. Monitorering af pakkeforløbstider
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse (nu Sundheds- og Ældreministeriet) besluttede i
januar 2012, at indføre monitorering af faserne i pakkeforløbene for kræftområdet, ved
hjælp af registrering i Landspatientregisteret.
Pakkeforløbene beskriver de målepunkter, der skal gøre det muligt at følge tidsforløbet
fra henvisning til pakkeforløb, til behandling indledes.
Statens Serum Institut etablerede i den forbindelse en monitoreringsmodel med obliga-
torisk indberetning fra 1. oktober 2012.
Relevante registreringskoder er anført i de enkelte pakkeforløbsbeskrivelser samt i
Sundhedsdatastyrelsens registreringsvejledning på Sundhedsdatastyrelsens hjemme-
side.
Sundhedsdatastyrelsen opgør kvartalsvist monitorering af forløbstiderne fordelt på syge-
hus, region og landsplan.
Udover de pakkeforløbsrelaterede monitoreringspunkter skal sygehusafdelingerne regi-
strere som vanligt, jævnfør ’Fællesindhold for basisregistrering af sygehuspatienter’. Det-
te gælder i forhold til alle andre relevante registreringer vedrørende den enkelte patient-
kontakt i hele patientforløbet, såsom henvisningsdiagnose, procedurekoder for undersø-
gelse og behandling, aktions- og bidiagnose samt ventestatus og henvisnings- samt af-
slutningsmåde.
For at sikre en robust registrering og monitorering af forløbstiderne i pakkeforløbene an-
gives forløbstiderne i
kalenderdage.
Det betyder, at de fagligt begrundede forløbstider,
som oprindeligt var angivet i hverdage, er ganget med en faktor 1,4. Hermed er der korri-
geret for lørdage og søndage, idet 5 hverdage svarer til 7 kalenderdage (7/5 = 1,4).
Der kan læses mere om monitoreringen samt findes en registreringsvejledning på hjem-
mesiden for Sundhedsdatastyrelsen (www.sundhedsdatastyrelsen.dk).
13
13
Nu Sundhedsdatastyrelsen.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 22/23
8. Referenceliste
(1) Sundhedsstyrelsen. Anbefalinger for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk
sygdom. 2016; Avaliable at:
https://sundhedsstyrelsen.dk/da/nyheder/2016/~/media/23A6190B27B64822AB93B3199
03DDBB0.ashx
(2) Sundhedsstyrelsen. Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakker. 2014; Available
at:
https://www.sst.dk/da/planlaegning/kommuner/forebyggelsespakker,
2017.
(3) Sundhedsstyrelsen. Forløbsprogram for rehabilitering og palliation i forbindelse
med kræft. 2012; Avaliable at:
http://www.sst.dk/~/media/8D462333D76845B1B09CAF40F9476087.ashx
(4) Sundhedsstyrelsen. Anbefalinger for den palliative indsats. 2017; Avaliable at:
https://www.sst.dk/da/sygdom-og-
behandling/~/media/79CB83AB4DF74C80837BAAAD55347D0D.ashx
(5) Sundheds- og Ældreministeriet. Bekendtgørelse om genoptræningsplaner og
om patienters valg af genoptræningstilbud efter udskrivning fra sygehus. 2014;
Available at:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=164976
(6)Sundheds- og Ældreministeriet. Sundhedsloven §119 LBK nr 1188 af
24/09/2016. 2016; Avaliable at:
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=199871
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 372: Orientering om offentliggørelse af reviderede pakkeforløb for bryst- og lungekræft, fra sundhedsministeren
1913626_0023.png
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Side 23/23
Pakkeforløb og opfølgningsprogrammer
Generel beskrivelse af ansvarsfordeling og organisering, forløbstider og
monitorering i Sundhedsstyrelsens kræftpakker.
© Sundhedsstyrelsen, 2018.
Publikationen kan frit refereres
med tydelig kildeangivelse.
Sundhedsstyrelsen
Islands Brygge 67
2300 København S
www.sst.dk
Sprog:
Dansk
Version:
1.0
Versionsdato:
01.06.2018
Format:
pdf
Udgivet af Sundhedsstyrelsen,
Juni 2018
For yderligere oplysninger om rapportens indhold henvendelse til: Planlægning,
Sundhedsstyrelsen – mail: [email protected]
Link til faglige publikationer om sygdomsspecifikke kræftpakkeforløb
s