Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 370
Offentligt
1913008_0001.png
30. maj 2018
SALS
Nationale mål, monitoreringer og indikatorer –
ændringer som følge af ibrugtagning af ny tek-
nologisk platform
1. Indledning
I regi af Sundhedsdataprogrammet indføres en ny platform til bearbejdning af sundhedsdata,
der skal give mulighed for stabilitet og ensartethed i Sundhedsdatastyrelsens dataleverancer og
bedre brug af sundhedsdata. Et væsentligt element i denne udvikling er omlægningen af eksi-
sterende indikatorer, der indgår i nationale mål og offentliggøres som aggregerede data. Det va-
retages blandt andet i et af programmets uddataprojekter ID2c: Indikatorer for sundhedsvæse-
net.
Dataopbevaringen og bearbejdningen af data på Sunddataplatformen sker med rette sikker-
hedsmæssige foranstaltninger bl.a. ud fra Folketingets syv principper for moderne og sikker brug
af data og ”privacy by design”. Det betyder blandt andet, at data på platformen pseudonymise-
res, når det modtages, så personhenføre oplysninger beskyttes, at adgang til platformen bru-
gerstyres og logges, og at udstilling af data sker aggregeret og diskretioneret, hvis der er under
fem observationer.
2. Om erfaringer med ny teknologisk platform
De første erfaringer med den nye teknologiske platform er blevet gjort i det projekt i Sundheds-
dataprogrammet, som handler om de nationale mål.
I projektet pågår en omlægning af faste leverancer til en ny teknologisk platform med anven-
delse af ny fælles datamodel frem for den hidtidige tilgang med specifikke kodninger med flere
indbyggede manuelle processer. I denne proces belyses og beskrives alle anvendte metoder og
principper i diverse beregninger og anvendte algoritmer. Det må forventes, at der i denne pro-
ces kan dukke uhensigtsmæssige metoder og fejl op i de eksisterende beregninger, som skal kor-
rigeres.
1/2
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Orientering om Sundhedsdataprogrammet, fra sundhedsministeren
1913008_0002.png
I den hidtidige gennemgang af de nationale indikatorer for fx ventetidsberegninger og udred-
ningsretten er der fundet mindre fejl og uhensigtsmæssigheder i hidtidige algoritmer. Disse vil
blive håndteret i forhold til den nuværende drift, i forbindelse med kommende offentliggørelser
og også ved besvarelser af folketingsspørgsmål. De foreløbige konsekvensberegninger viser, at
der ikke er synlige effekter på afrundede tal. Men når fx ”erfaret ventetid” udregnes og gruppe-
res i udvalgte operationsgrupper, eller på endnu lavere niveau, er konsekvensen af ændringerne
mere markant, fordi der er færre forløb til at udjævne eventuelle ændrede ventetider.
3. Konsekvenserne for faste dataleverancer
I styregruppen for ID2c: Indikatorer i Sundhedsvæsenet er det aftalt, at konstaterede uhensigts-
mæssigheder og fejl forelægges og håndteres i den governancestruktur, der eksisterer i regi af
nationale mål.
Indtil uhensigtsmæssigheder og fejl er håndteret, og dette er implementeret i indikator-”drif-
ten”, vil der i overgangsfasen ved indikator-baserede opgørelser til brug for besvarelse af Folke-
tingsspørgsmål mv. indsættes følgende tekst i anmærkningen til pågældende tabel:
I regi af Sundhedsdataprogrammet er igangsat et projekt vedrørende bedre præsentation af de
indikatorer, der indgår i Nationale mål for sundhedsvæsenet, herunder [navn på aktuel indika-
tor i tabel]. Projektet indebærer en omfattende gennemgang og en teknisk omlægning af indi-
kator-opgørelserne, som potentielt også kan afdække uhensigtsmæssigheder i opgørelserne. I
forbindelse med håndtering heraf kan tallene i tabellen blive revideret og dermed ændre sig.
Fremover vil Sundhedsdatastyrelsen orientere om eventuelle rettelser med en meddelelse på
hjemmeside. Dette er på linje med praksis ved lignende statistikhuse som eksempelvis Dan-
marks Statistik.
2/2
2