Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 370
Offentligt
1913007_0001.png
30. maj 2018
SDP
IMG
Status for Sundhedsdataprogrammet til Folke-
tingets Sundhedsudvalg
1. Resume
Sundhedsdataprogrammet er et tværsektorielt udviklingsprogram under Sundheds- og Ældre-
ministeriet oprettet med det formål at forbedre mulighederne for anvendelse af sundhedsdata
til at skabe bedre sundhed på tværs af sundhedsvæsnet på sikker vis.
Sundhedsdataprogrammet blev igangsat i 2015 og består af i alt 24 projekter og delprojekter
fordelt på fem programspor. Nærværende notat introducerer Sundhedsdataprogrammet og ori-
enterer om status for programmets fremdrift.
2. Baggrund: Hvorfor et Sundhedsdataprogram?
En af de væsentligste udfordringer for sundhedsvæsenet er at skabe mere og bedre sundhed for
pengene. Internationale erfaringer viser, at systematisk brug af data til at skabe synlighed om
effekt og resultater i sundhedsvæsnet er en central drivkraft for kvalitetsudvikling og effektivi-
tet på sundhedsområdet. Systematisk brug af data spiller en central rolle, når sygdomme skal
opdages tidligere, den kliniske behandlingskvalitet skal forbedres, og der skal skabes mere sund-
hed for de samlede ressourcer.
Danmark har sammenlignet med andre lande et unikt sundhedsdatagrundlag i de nationale
sundhedsregistre og sundhedsdatabaser. Men der er potentiale til mere. OECD konkluderede
blandt andet i en undersøgelse i 2013, at Danmark kun delvist udnytter sit gode datagrundlag.
De fremhævede bl.a., at der er klare potentialer for bedre brug af sundhedsdata i Danmark ved
fx at sammenligne kvalitet i behandlingen på tværs af regioner og skabe synlighed om resulta-
ter.
Sundheds- og Ældreministeriet og Deloitte udarbejdede i 2014 en foranalyse om ”Muligheder
for bedre brug af data”. Foranalysen kortlagde en række udfordringer og anbefalinger til, hvor-
dan potentialerne i de gode danske sundhedsdata bedre kunne realiseres. Sundhedsdatapro-
1 / 11
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Orientering om Sundhedsdataprogrammet, fra sundhedsministeren
1913007_0002.png
grammet blev igangsat med afsæt i foranalysens anbefalinger som led i den daværende SR-re-
gerings Synlighedsreform.
3. Vision og formål
Sundhedsdataprogrammets vision er:
Bedre sundhed gennem bedre brug af data
Systematisk brug af sundhedsdata skal drive kvalitet og styring i fremtidens sundhedsvæsen.
Øget brug af data om kvalitet, aktivitet og økonomi skal understøtte udvikling og forbedring af
den samlede indsats for borgerne. Det skal bl.a. bidrage til en bedre tilrettelæggelse af sammen-
hængende patientforløb på tværs af sektorer.
Sundhedsdataprogrammets vision realiseres igennem programmets formål om
at sikre stabil le-
vering af relevante nationale sundhedsdata om kvalitet, aktivitet og økonomi til sundhedsperso-
nale på tværs af sektorer samt til beslutningstagere i sundhedsvæsnet. Der skal være nem og en-
kel adgang til sammenhængende data, og nationale data skal formidles ensartet og forståeligt
via én brugerflade med mulighed for levering af data til digitale løsninger på tværs af sektorer.
4. Fokus og indhold i Sundhedsdataprogrammet
Sundhedsdataprogrammets fokus og indhold tager afsæt i anbefalingerne fra foranalysen om
”muligheder for bedre brug af data”. Det konkrete indhold i programmets projekter er udvalgt i
samarbejde med sundhedsvæsenets aktører via Sundhedsdataprogrammets styregruppe og re-
ferencegruppe. Helt overordnet er der fem fokusområder i programmet:
1. Bedre formidling og anvendelsesmuligheder med sundhedsdata i sundhedsvæsnet og
blandt borgere, fx via nye databaserede værktøjer til kvalitetsudvikling blandt læger.
2. Etablering af en moderniseret, tidssvarende og mere sikker it-infrastruktur omkring de
nationale sundhedsregistre i Sundhedsdatastyrelsen med nye moderne datateknolo-
gier, som skal understøtte en let og sikker anvendelse af sundhedsdata.
3. En moderniseret organisering i Sundhedsdatastyrelsen med etablering af roller, opga-
ver og kompetencer, der afspejler en moderne data- og business intelligens-organise-
ring.
4. Bedre datakvalitet og et mere dækkende datagrundlag om sundhedsvæsnets indsatser.
5. Bedre governance og samarbejde omkring sundhedsdata på tværs af sundhedsvæsenet.
Sundhedsdataprogrammets arbejde kan anskues som et isbjerg. De synlige resultater fra pro-
grammet ”over vandoverfladen” består af en bedre præsentation af sundhedsdata og nye data-
værktøjer til sundhedsvæsnet. Disse resultater forudsætter imidlertid et meget stort arbejde
”under vandoverfladen” med at bygge et sikkert teknologiske fundament. Tyngden i Sundheds-
dataprogrammets arbejde ligger derfor særligt omkring den teknologiske modernisering, der
skal øge muligheder for at bruge sundhedsdata i sundhedsvæsnet ved hjælp af nye teknologier.
2 / 11
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Orientering om Sundhedsdataprogrammet, fra sundhedsministeren
1913007_0003.png
Sundhedsdataprogrammets resultater har derfor også primært været interne i Sundhedsdata-
styrelsen og er endnu ikke kommet sundhedsvæsnet og den bredere offentlighed fuldt til gavn.
Ad 1) Bedre formidling og anvendelsesmuligheder med sundhedsdata i sundhedsvæsnet
og blandt borgere
Sundhedsdataprogrammet skal sikre bedre brug af data ved, at sundhedsdata fra de natio-
nale sundhedsregistre er tilgængelige og let anvendelige i fx aggregeret form for blandt an-
dre klinikere, borgere, beslutningstagere og administratorer. Sundhedsdataprogrammet ud-
vikler dette gennem opbygning af en ny og let tilgængelig brugergrænseflade i dataportalen
eSundhed.dk i Sundhedsdatastyrelsen. Der etableres en moderne visualisering og præsen-
tation af sundhedsdata, som gør det lettere at anvende aggregerede sundhedsdata.
Et af programmets centrale projekter vedrører bedre præsentation af udvalgte indikatorer,
som indgår i de nationale mål for sundhedsvæsenet. Projektet indebærer bl.a. en omlæg-
ning af indikatorerne til den nye teknologiske platform. Det må forventes, at der i den for-
bindelse kan dukke uhensigtsmæssige metoder og fejl op i de eksisterende indikatorer, som
skal korrigeres.
Sundhedsdataprogrammet udvikler samtidig en række dataværktøjer målrettet borgere og
sundhedsvæsnet, der skal understøtte bedre brug af aggregeret sundhedsdata i det daglige
arbejde. Til borgere og patientvejledere har programmet udviklet
www.mitsygehusvalg.dk,
hvor patienter til brug for det frie sygehusvalg kan sammenligne sygehuse ud fra fx vente-
tid, patienttilfredshed og afstand til sygehuse og kan vælge det sygehus, hvor de vil behand-
les.
Til medarbejdere i sundhedsvæsnet udvikler Sundhedsdatasdataprogrammet en række
værktøjer. Herunder udvikles der:
Et evalueringsværktøj til almen praksis, som skal understøtte de praktiserende læ-
gers egen kvalitetsudvikling og opfølgning på indsatser lokalt
Et forbedret nationalt kræftdatagrundlag, der skal gøre det lettere at anvende ag-
gregeret kræftdata til forskning og statiske opgørelser og opfølgninger
Et statistisk dialogværktøj om fælles patienter til regioner, kommuner og almenprak-
sis, der skal understøtte planlægning og koordination på tværs af patienter med hyp-
pige kontakter til sundhedsvæsnet
Ad 2) En moderniseret it-infrastruktur i Sundhedsdatastyrelsen
En af forudsætningerne for den fremtidige adgang til sundhedsdata er etableringen af en ny
it-platform (datawarehouse) kaldet Sunddataplatformen. Sunddataplatformen giver nye
muligheder for modtagelse, opbevaring, præsentation og formidling af data.
3 / 11
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Orientering om Sundhedsdataprogrammet, fra sundhedsministeren
1913007_0004.png
Et centralt element i Sundhedsdataprogrammets arbejde er, at indsamling, opbevaring og
videreformidling af data om borgernes sundhed sker med de fornødne datasikkerhedsmæs-
sige foranstaltninger og i overensstemmelse med borgernes rettigheder i persondataloven
og sundhedsloven. Der lægges desuden vægt på, at programmets aktiviteter er i tråd med
kravene fra EU-databeskyttelsesforordningen, der trådte i kraft den 25. maj 2018. Overord-
net betyder det:
Dataopbevaringen og bearbejdningen af data sker ud fra Folketingets syv principper
for moderne og sikker brug af sundhedsdata og ”privacy by design” hvilket betyder,
at der sker en pseudonymisering af data, efter det indlæses på Sunddataplatformen.
Pseudonymisering betyder, at personhenførbare oplysninger som psersonnummer
og navne erstattes med en kode og at den enkelte borger dermed ikke kan identifi-
ceres umiddelbart uden brug af supplerende oplysninger
Kvalitetssikring og modernisering af rutiner fra modtagelsen af sundhedsdata til
præsentation af aggregeret sundhedsdata
Bedre mulighed for at genbruge data, beregninger og præsentationer samt adgang
til aggregerede data og videregivelse af data ud fra gældende lovgivning.
For at udnytte de muligheder, som den nye Sunddataplatform giver, vil Sundhedsdatastyrel-
sens dataleverancer og opgørelser med ibrugtagning af platformen løbende blive omlagt til
den nye platform. Omlægningen af de eksisterende dataleverancer efter en ny fælles data-
model vil bl.a. medvirke til ensartede opgørelser på tværs af data og gennemgang af kodnin-
gen af de enkelte dataleverancer. Der kan således i omlægningen fremkomme uhensigts-
mæssige metoder og fejl i den eksisterende kodning, som skal korrigeres og dermed betyde
ændringer af tallene i de pågældende dataleverancer.
Ad 3) Moderniseret organisering
En moderniseret it-infrastruktur stiller også krav til en moderniseret organisering af Sund-
hedsdatastyrelsen som skal understøtte den nye måde at modtage, opbevare og præsen-
tere data på.
Det betyder, at medarbejderne i Sundhedsdatastyrelsen får nye roller, opgaver og kompe-
tencer, som skal afspejle den nye måde at arbejde med data på som en moderne data- og
business intelligens-organisation. Medarbejderne skal, udover at skulle arbejde med data på
nye måder og tillægge sig nye kompetencer ift. til de nye værktøjer, arbejdsgange og løsnin-
ger, drifte og vedligeholde de nuværende værktøjer og løsninger i Sundhedsdatastyrelsen.
En så omfattende transformation tager derfor lang tid.
Da flere af programmets løsninger først idriftsættes i slutningen af 2018, sker meget af trans-
formationen først i årene efter. Fx idriftsættes Sygehusmedicinregisteret medio 2018 og Mo-
dernisering af Landspatientregisteret i november 2018.
4 / 11
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Orientering om Sundhedsdataprogrammet, fra sundhedsministeren
1913007_0005.png
Ad 4) Sikre en bedre datakvalitet og -grundlag
I programmet er der flere aktiviteter, som skal sikre et forbedret datagrundlag af en højere
kvalitet:
Modernisering af Landspatientregisteret (LPR) skal forbedre datagrundlaget og højne
datakvaliteten. Formålet med moderniseringen af LPR er, at det bliver muligt at kunne
følge et eller flere forskellige forløb, fx i tilfælde hvor en patient har flere kroniske syg-
domme. Den nye forløbsmarkør giver også mulighed for at se forløb på tværs af syge-
husene for fx kræftbehandlinger. Yderligere er modellen indrettet således, at data i hø-
jere grad skal kunne genbruges, fx i kvalitetsdatabaserne.
Det andet projekt, der har til formål at højne datakvaliteten og forbedre datagrundla-
get, er projektet om en modernisering af skemaindberetningerne (fx indberetning af
tvang i psykiatrien) til Sundhedsdatastyrelsen. Her arbejdes der med at fremtidssikre
indberetninger ved at gøre dem webbaserede og skalerbare.
Programmets projekt om datakvalitet blev nedsat på baggrund af en forudgående ana-
lyse ”Strategi for bedre registreringspraksis”, hvor en række udfordringer og anbefalin-
ger for datakvalitet blev kortlagt. På baggrund af analysens anbefalinger blev projektet
om datakvalitet nedsat med to hovedleverancer. Den ene hovedleverance var en anbe-
faling til etablering af et tværgående forum for datakvalitet, og den anden hovedleve-
rance var et koncept for visning af tværregional data til brug for understøttelse af det
tværgående forum for datakvalitet.
Ad 5) Styrke det tværsektorielle samarbejde om sundhedsdata
Sundhedsdataprogrammet vil sikre bedre datakvalitet og bedre brug af aggregeret data og
registreringspraksis gennem ny samarbejdsstruktur. På baggrund heraf blev der igangsat et
strategiarbejde, som mundede ud i ”strategi for bedre brug af data”. En af strategiens anbe-
falinger var at styrke det tværsektorielle samarbejde på tværs af sundhedsvæsenet ved at
oprette et nationalt forum med det formål. Det førte til nedsættelsen af den Nationale be-
styrelse for data på sundheds- og ældreområdet. Det øgede tværsektorielle samarbejdes
formål er, at leverancerne fra Sundhedsdatastyrelsen sker ud fra sundhedsvæsenets aktø-
rers behov.
5. Organisering af Sundhedsdataprogrammet
Sundhedsdataprogrammet har som overordnet formål at sikre bedre anvendelse af aggregeret
sundhedsdata på tværs af stat, regioner og kommuner. Prioriteringen af indholdet i de projek-
ter, som programmet skal arbejde med, er derfor forankret i et samarbejde mellem stat, regio-
ner og kommuner i Sundhedsdataprogrammets styregruppe. Her er parterne enige om, at det
er afgørende for kvalitetsudviklingen, at der er nem adgang til samlede data om aktivitet og kva-
litet for borgere, brugere og beslutningstagere på tværs af sektorer, hvis kvalitetsudviklingen
skal være datadrevet. Udover Sundhedsdataprogrammets styregruppe, indgår sundhedsvæse-
nets aktører tillige i Sundhedsdataprogrammets regionale og kommunale referencegruppe.
5 / 11
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Orientering om Sundhedsdataprogrammet, fra sundhedsministeren
1913007_0006.png
Programmets tværsektorielle formål afspejles i projekternes organisering, hvor sundhedsvæse-
nets aktører er tæt involveret i, og indgår i et godt samarbejde i forhold til udviklingen af flere
af programmets projekter. Som eksempler herpå er:
PLO i projektet vedr. evalueringsværktøj til almen praksis
Danske Regioner og regionerne i etablering af et nationalt Sygehusmedicinregister
Regionerne ift. udvikling af moderniseringen af LPR
KL i projektet om kommunal adgang til sundhedsdata
Programmets tværsektorielle fokus har to hovedformål i forhold til inddragelse af sundhedsvæ-
senets aktører:
Designe projekterne, så de giver værdi for de involverede aktører
Deltagelse af aktørerne som seniorbrugere og gevinstejere i projekternes projektorganisa-
tion
Samarbejdet sikrer et fremtidigt samarbejde om brug af sundhedsdata med sundhedsvæsenets
aktører og brugere i forhold til fremtidige leverancer og videreudvikling af de løsninger, der ud-
arbejdes i regi af programmet.
Sundhedsdataprogrammet var indtil 5. september 2016 en del af Sundheds- og Ældreministeri-
ets departement. Med etablering af Sundhedsdatastyrelsen 1. november 2015, der bl.a. skal
sikre, at stat, regioner og kommuner bedre kan dele aggregeret sundhedsdata, som kan bidrage
til at hæve kvaliteten i sundhedsvæsnet og skabe sammenhængende sundhedsdata og digitale
løsninger til gavn for patienter, klinikere samt forskningsmæssige og administrative formål i
sundhedsvæsenet, blev det efter Sundheds- og Ældreministeriets vurdering oplagt at forankre
Sundhedsdataprogrammet organisatorisk i Sundhedsdatastyrelsen.
Programmet er organiseret efter den fællesstatslige programmodel, hvor programmets tidsplan
er inddelt i bølger. Ved hver bølgeovergang laves der status over den gennemførte bølges frem-
drift og indholdet af næste bølge besluttes. Programmet er i maj 2018 overgået til bølge 4. For
at sikre fokus på realisering af programmets vision er der nedsat fem programspor. Under hvert
programspor tilrettelægges programmets 24 projekter og delprojekter.
6. Status ved overgang til bølge 4
Status for Sundhedsdataprogrammets overordnede resultater i bølge 2 og 3 er følgende:
Strategi for styrket tværsektoriel governance og samarbejde om data, der danner baggrund
for etablering af National bestyrelse for data på sundheds- og ældreområdet
Strategi for styrket datakvalitet i sundhedsdata samt oplæg til et styrket tværsektorielt sam-
arbejde om datakvalitet og udarbejdelse af et koncept for visning af tværregional data til
brug for understøttelse af det tværgående forum for datakvalitet
6 / 11
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Orientering om Sundhedsdataprogrammet, fra sundhedsministeren
1913007_0007.png
Etablering af ”Sunddataplatformen”, den it-teknologiske platform for en moderne og sikker
brug af aggregeret sundhedsdata i Sundhedsdatastyrelsen, herunder implementering af
pseudonymiseringsservicen
Anskaffelse af et præsentationsværktøj til moderne og dynamisk visning af aggregeret sund-
hedsdata
Etablering af hjemmesiden mitsygehusvalg.dk der kan understøtte borgernes frie sygehus-
valg
Etablering af e-learningsværktøj til certificering i relevant datalovgivning, som brugere af
Sundhedsdatastyrelsen sundhedsdata skal bestå mhp. at sikre lovmedholdig anvendelse af
data
Beslutningsgrundlag for igangsætning af udvikling af projekter med visuelle universer på
baggrund af tre showcases
Indgåelse af en business intelligens-rammeaftale med syv leverandører til Sundheds- og Æl-
dreministeriets koncern
I bølge 4 afsluttes flere af programmets projekter såsom kræftpatientoverblikket, etablering af
Sygehusmedicinregisteret, nyt evalueringsværktøj til almen praksis, modernisering af datapor-
talen eSundhed med et nyt og brugervenligt design, modernisering af datamodtagelse og ikke
mindst LPR. Tempoet i fremdriften er dog ikke så hurtigt som forudsat i de initiale planer. Dette
skyldes til dels den høje kompleksitet af arbejdet ”under vandoverfladen” i forbindelse med at
bygge det teknologiske fundament. Kompleksiteten har betydet forsinkelse i udviklingen af
nogle af de grundsten, som danner forudsætning for kommende projekter. Forsinkelserne skyl-
des også tilpasninger til persondataforordningen og andre datasikkerhedsmæssige tiltag fx ”pri-
vacy by design” i programmets løsninger. Programmet har også været udfordret af manglende
tilbud fra leverandører, stor udskiftning af medarbejdere samt udfordringer ift. ibrugtagning af
nye teknologier og værktøjer.
På baggrund af forsinkelserne har Sundhedsdataprogrammets styregruppe valgt at afdække mu-
ligheden for en forlængelse af Sundhedsdataprogrammet for at realisere programmets fulde vi-
sion. Sundhedsdataprogrammet er programsat fra 2014-2018.
7 / 11
7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Orientering om Sundhedsdataprogrammet, fra sundhedsministeren
1913007_0008.png
Bilag: Oversigt over Sundhedsdataprogrammets projekter og leverancer
Programmet har en stor portefølje af projekter. Herunder skal nogle projekter bidrage til at
styrke fundamentet, højne datakvalitet eller modtage nye strukturerede data, mens andre har
til formål at sikre bedre præsentation og formidling af aggregeret data.
Herunder følger en oversigt over Sundhedsdataprogrammets projekter og leverancer, som til-
sammen understøtter programmets vision:
Projekt
Showcase
Formål og leverancer
Leverede et forbedret beslut-
ningsgrundlag for igangsæt-
ning af udvikling af projekter
med visuelle universer. Dette
gjordes ved at vise potentialer
i nye og andre måder at illu-
strere aggregerede data på
vha. tre showcases. Showca-
sene blev lavet i begrænset
skala for at forankre udvik-
lingsmetoder baseret på bed-
ste praksis
Indgåelse af rammeaftale mel-
lem syv leverandører og Sund-
heds- og Ældreministeriets
koncern ift. hurtig allokering af
eksterne ressourcer med kom-
petencer
Strategien beskriver en gover-
nancestruktur for sundheds-
data, der har til formål at sikre
en rolle- og kompetenceforde-
ling, procedurer og principper,
når der tages beslutninger og
iværksættes nye initiativer på
sundhedsdataområdet
Strategien skal sikre, at kvali-
teten af data forbedres gen-
nem øget opmærksomhed og
kendskab til ensartet registre-
ring og semantisk klassifice-
ring af data vha. anbefalinger
til at forbedre registrerings-
praksis
Projektet havde til formål at
skabe en tværsektoriel forstå-
else af og aftaler om kvalitet af
Forslagsstillere
Sundhedsdatastyrelsen og
Sundhedsdataprogrammets
styregruppe
Målgruppe
Kommuner, KL, regioner
Danske Regioner, Finans-
ministeriet og Sundheds-
og Ældreministeriets kon-
cern
St
Afslut
BI-rammeaftale
Sundhedsdatastyrelsen og
Sundheds- og Ældremini-
steriet koncern
Sundheds- og Ældremini-
steriets koncern
Afslut
Strategi for bedre brug af
data
Sundhedsdatastyrelsen og
Sundhedsdataprogrammets
styregruppe
Kommuner, regioner, KL,
Danske Regioner og Sund-
heds- og Ældreministeriets
koncern
Afslut
Strategi for bedre regi-
streringspraksis
Sundhedsdatastyrelsen og
Sundhedsdataprogrammets
styregruppe
Kommuner, regioner, KL,
Danske Regioner og Sund-
heds- og Ældreministeriets
koncern
Afslut
Datakvalitet
Sundhedsdatastyrelsen og
Sundhedsdataprogrammets
styregruppe
Kommuner, regioner, stat
Afslut
8 / 11
8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Orientering om Sundhedsdataprogrammet, fra sundhedsministeren
1913007_0009.png
sundhedsdata. På baggrund
heraf blev der udviklet et kon-
cept for datakvalitet og en an-
befaling om styrket gover-
nance for datakvalitet
Retningslinjer for privacy
og certificering i informa-
tionssikkerhed
Etablering af principper for
håndtering af privacy, som
bruges som retningslinjer for
programmets udviklingspro-
jekter og efterleves i de løsnin-
ger, som sættes i drift og ud-
vikling og implementering af
certificering i it-sikkerhed i
Sundhedsdatastyrelsen
Hjemmeside 'Mit sygehusvalg',
hvor borgere kan sammen-
ligne sygehuse i Danmark ud
fra fx ventetider og patienttil-
fredshed. Dertil multisøgs-
funktion til patientvejledere
Udbud og indgåelse af kon-
trakt om platform outsourcet
hos leverandør og at få aktive-
ret platformen vha. indlæs-
ning af data og implemente-
ring af pseudonymiseringsser-
vicen
Større gennemsigtighed om
fastsættelse af DRG-taksterne
samt bedre muligheder for at
anvende data til f.eks. værdi-
baseret styring, herunder be-
regning af omkostningseffekti-
vitet i sygehusvæsnet
At øge tilgængeligheden og
synligheden af de nationale in-
dikatorer for sundhedsvæs-
nets resultater for politiske
beslutningstagere og admini-
strativ ledelse i stat, region og
kommune samt relevante in-
stitutioner
Udvikle en ”kræftdatamodel”,
der sammenstiller og struktu-
rerer eksisterende, udvalgte,
relevante sundhedsdata om
kræft på tværs af de centrale
sundhedsregistre.
Sundhedsdatastyrelsen
Sundhedsdatastyrelsen,
Sundheds- og Ældremini-
steriets koncern
Afslut
Mit sygehusvalg
Sundhedsdatastyrelsen og
Sundhedsdataprogrammets
styregruppe
Borgere, patientvejledere,
sygehuse
Afslut
Etablering af ny platform
og aktivering heraf
Sundhedsdatastyrelsen og
Sundhedsdataprogrammets
styregruppe
Kommuner, regioner, stat
Etable
platfo
afslutt
aktive
heraf
igangv
DRG
Sundhedsdatastyrelsen og
Sundhedsdataprogrammets
styregruppe
Regioner, Danske Regio-
ner
Analys
anbefa
afslutt
Nationale mål og Nyt eS-
undhed
Sundhedsdatastyrelsen og
Sundhedsdataprogrammets
styregruppe
Regioner, Danske Regio-
ner og Sundheds- og Æl-
dreministeriets koncern
Igangv
Kræftpatientoverblikket
Kræftplan IV
Forskere og interessenter
for kræftplan IV
Igangv
9 / 11
9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Orientering om Sundhedsdataprogrammet, fra sundhedsministeren
1913007_0010.png
Nyt evalueringsværktøj
til brug for kvalitetsudvik-
ling og fremme af ratio-
nel klinik
Omkostningsdatabasen
Fase 1
Kommunal adgang til
sundhedsdata til ledel-
sesinformation
Sygehusmedicinregisteret
Synligt dokumentations-
værktøj
Organisation og kompe-
tencer
Modernisering af data-
modtagelse
Understøtte kvalitetsudvikling
af anvendelige sammenstillin-
ger af egne data vedr. ordina-
tioner til den ordinerede/re-
kvirerende læge og give mulig-
hed for aggregerede sammen-
ligninger over tid og på tværs
af praksis og regioner
At gøre omkostningsdata til-
gængelige for regioner og sy-
gehuse i dokumenteret og an-
vendelsesorienteret form og
hermed skabe mulighed for en
bredere anvendelse af aggre-
gerede data
Løsningen giver kommunerne
mulighed for adgang til rele-
vante nationale sundhedsdata,
hvorved kommunerne bedre
kan tilrettelægge den kommu-
nale sundhedsindsats overfor
borgerne på tværs af sektorer,
på baggrund af aggregerede
sundhedsdata
Etablere et nationalt sygehus-
medicinregister på sunddatap-
latformen bl.a. til brug for
overvågning af lægemiddelsik-
kerheden, bedre muligheder
for at følge forbrug og styre ud
fra data, forskning og under-
støttelse af klinisk kvalitetssik-
ring
Dokumentationsværktøj til op-
bevaring af den samlede data-
dokumentation i Sundhedsda-
tastyrelsen til brug for styrel-
sens statistiske og sundhedsa-
nalytiske arbejde og som un-
derstøtter den eksterne for-
midling af Sundhedsdatasty-
relsens dokumentation af data
Organisationsudviklingsprojekt
vedr. bl.a. implementering af
BI-roller, kompetencer, pro-
cesser og nye arbejdsgange
Gennemførelse af en moderni-
sering af indberetningen af
Sundhedsdatastyrelsen Elek-
troniske Indberetningssystem
(SEI) ved at etablere en web-
baseret grænseflade til SEI og
PLO
Alment praktiserende læ-
ger, regionale lægemiddel-
konsulenter
Igangv
Danske Regioner
Regioner, Danske regioner
og sygehuse
Igangv
KL
KL
Igangv
Økonomiaftale mellem stat
og regioner 2017 og 2018
Regioner, Danske Regio-
ner og Sundheds- og Æl-
dreminsteriets koncern
Igangv
Sundhedsdatastyrelsen
Sundhedsdatastyrelsen
Igangv
Sundhedsdatastyrelsen
Sundhedsdatastyrelsen
Igangv
Sundhedsdatastyrelsen og
Sundhedsdataprogrammets
styregruppe
Danske Regioner, KL, pri-
vate aktører
Igangv
10 / 11
10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Orientering om Sundhedsdataprogrammet, fra sundhedsministeren
1913007_0011.png
opgradere den teknologiske
platform for SEI generelt
Moderniseret landspa-
tientregister (LPR3)
Modernisere og fremtidssikre
Landspatientregisteret. Med
LPR3 bliver data fra LPR mere
tilgængelige og anvendelige
ift. at understøtte nuværende
og fremtidige behov for kvali-
tetsudvikling og styring på
tværs af sundhedsvæsenet. En
helt central forbedring i LPR3
bliver muligheden for at
danne ’ægte patientforløb’,
hvor alle relevante ydelser,
der vedrører samme forløb,
kan kobles sammen
Projektets formål er at give re-
levante sundhedsprofessio-
nelle adgang til bedre data om
fødsler på en brugervenlig
måde via eSundhed
At skabe større viden om fæl-
les patientpopulationer og ud-
gangspunkt for mere målret-
tede indsatser for udvalgte,
”fælles” patientgrupper på
tværs af regioner og kommu-
ner
Opfyldelse af bekendtgørelse
om videregivelse af data fra de
kliniske kvalitetsdatabaser til
Sundhedsdatastyrelsen
Sundhedsdatastyrelsen og
Sundhedsdataprogrammets
styregruppe
Regioner, sygehuse, Sund-
heds- og Ældreministeriets
koncern
Igangv
Data for fødsler
Klinikere
Klinikere
Priorit
men ik
igangs
Dialogværktøj til ”fælles
patienter” på tværs af
sektorer
PLO
Almen praksis, kommuner
og sygehuse
Priorit
men ik
igangs
Lovbestemt
Etablering af datamodta-
gelse af kliniske kvalitets-
databaser
Regionale kliniske kvali-
tetsudviklingsprogram og
Sundhedsdatastyrelsen
Priorit
men ik
igangs
11 / 11
11