Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 359
Offentligt
1907108_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPFCF
Koordineret med: AELSAM
Sagsnr.: 1804426
Dok. nr.: 626218
Dato: 31-05-2018
Samlenotat
vedrørende rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik,
sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 21-22 juni 2018 –
sundhedspunkterne
1. Forslag til forordning om medicinsk teknologi vurdering, KOM (2018)51
-
Politisk drøftelse
2. Sundhed i fremtidens EU,
KOM-dokument foreligger ikke
-
Politisk drøftelse
3. Rådskonklusioner om
sund ernæring til børn: Den sunde fremtid for Europa,
KOM-dokument foreligger ikke
-
Vedtagelse
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
1907108_0002.png
1. Forslag til forordning om medicinsk teknologi vurdering, KOM (2018)51
-
Politisk drøftelse
Revideret notat. Opdateringer i forhold til grund- og nærhedsnotat af 2. marts 2018 er
markeret med streg i margin.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om en fælleseuropæisk tilgang til den del af den
medicinske teknologivurdering (MTV), der vedrører den kliniske vurdering (en såkaldt REA –
”Relative Effectiveness Assessment”), KOM (2018)51.
Formålet med at indføre fælles procedure er at sikre et bedre fungerende indre marked,
navnlig ved at forbedre adgangen til innovative medicinske teknologier, sikre en effektiv
anvendelse af ressourcerne i fællesskabet samt forbedre forudsigeligheden for erhvervet.
Der lægges op til, at de fælles kliniske vurderinger bliver obligatoriske for medlemsstaterne
at følge i forhold til visse lægemidler og visse typer af medicinsk udstyr. De øvrige MTV-
bestanddele, der består i en vurdering af sociale, etiske, organisatoriske og økonomiske
anliggender henhører ifølge forslaget fortsat under medlemsstaternes nationale
kompetence. Udover obligatoriske fælles kliniske vurderinger lægger forslaget op til at
udviklere af medicinsk teknologi kan anmode om en fælles videnskabelig konsultation, også
kaldet ”tidlige dialoger”, hvis formål er at give udviklere af medicinsk teknologi mulighed for
under udviklingsfasen at søge rådgivning hos MTV-myndighederne om, hvilke oplysninger
og hvilken dokumentation der med sandsynlighed vil være påkrævet som led i en eventuel
fremtidig fælles klinisk vurdering.
Endvidere indeholder forslaget tiltag, der skal identificere medicinske teknologier under
udvikling (”horizon scanning”). Formålet med denne del af forslaget er at levere input til de
årlige arbejdsprogrammer samt medvirke til at sikre, at de medicinske teknologier, som
forventes at have betydelige virkninger for patienterne, folkesundheden og
sundhedssystemerne, identificeres på et tidligt tidspunkt i deres udvikling og dermed
medtænkes i det fælles arbejde.
Endelig lægges der op til, at medlemsstaterne kan samarbejde på frivillig basis på EU-niveau
omkring MTV af andre medicinske teknologier end lægemidler og medicinsk udstyr, såsom
ikke-kliniske vurderinger, samarbejdsbaserede vurderinger af medicinsk udstyr, dvs.
medicinsk udstyr, der ikke er udvalgt til fælles klinisk vurdering, samt samarbejde om
tilvejebringelse af yderligere dokumentation, der kan lette MTV-arbejdet i medlemsstaterne.
Forslaget vil have økonomiske konsekvenser i form af en permanent indvirkning på EU’s
budget på 16 mio. EUR, svarende til ca. 119 mio. DKK per år. Danmark betaler ca. 2 pct. af
EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift på ca. 2,4 mio. kr. Hertil kommer potentielle
nationale udgifter.
Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at forslaget indeholder en række gode
takter, og at der ligger en væsentlig merværdi i at samarbejde omkring HTA, men at
konsekvenser af forslaget om obligatorisk anvendelse af de fælles kliniske vurderinger
forekommer at være meget omfattende og bør analysere nærmere, bl.a. i forhold til
hvorvidt forslaget vil kunne have en afsmittende effekt på de forhold, der er overladt til
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
1907108_0003.png
national vurdering. Hertil kommer, at udbyttet af forslaget bør stå mål med de økonomiske
konsekvenser herved.
Forordningsforslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik,
sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018 med henblik på politisk drøftelse.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2018), 51 af den 31. januar 2018 fremsat forslag til forordning
om medicinsk teknologivurdering (MTV) og om ændring af direktiv 2011/24/EU. Forslagets
omtales også som HTA-forslaget, idet MTV på engelsk benævnes ”Health Technology
Assessment”.
Forslaget bygger videre på det samarbejde, man siden 1980’erne har haft om MTV på et
frivilligt grundlag. EU har foretaget betydelige investeringer i bestræbelserne på at støtte
op om dette samarbejde. Der er således blevet gennemført to fælles aktioner i form af
EUnetHTA samarbejdet (under dansk ledelse), samt en række projekter, der er udløbere af
samarbejdet. En tredje fælles aktion - EUnetHTA Joint Action 3 - blev iværksat i juni 2016 og
løber frem til 2020 med et samlet budget på 20 mio. EUR. Efter vedtagelsen af direktivet
om grænseoverskridende sundhedsydelser – direktiv 2011/24/EU – blev der i 2013
endvidere oprettet et MTV-netværk med det formål at udstikke strategiske og politiske
retningslinjer for det videnskabelige og tekniske arbejde på EU-niveau.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF art 114, som giver mulighed for at vedtage
foranstaltninger med henblik på indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser, forudsat at de er nødvendige for det indre markeds
oprettelse og funktion og samtidig sikrer et højt folkesundhedsbeskyttelsesniveau.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Det er Kommissionens vurdering, at bestemmelsen i TEUF artikel 114 udgør et passende
retsgrundlag i betragtning af forslagets mål i form af at fjerne divergenser i det indre marked
for så vidt angår medicinske teknologier som følge af procedure- og metodemæssige
forskelle i de kliniske vurderinger, som gennemføres i medlemsstaterne, samt det
omfattende dobbeltarbejde ved sådanne vurderinger i EU. Det anføres endvidere, at der
ved forberedelsen af forslaget i overensstemmelse med artikel 114, stk. 3 i TEUF er taget
udgangspunkt i et højt sundhedsbeskyttelsesniveau, herunder at forslaget forventes at
forbedre adgangen til innovative medicinske teknologier for patienter i EU. Det er
Kommissionens ambition, at forslaget kan vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet i løbet
af 2019.
3. Formål og indhold
MTV er en tværfaglig proces, der sammenfatter oplysninger om de medicinske, sociale,
økonomiske og etiske spørgsmål i forbindelse med brugen af medicinsk teknologi på en
systematisk, og objektiv måde. Formålet med en MTV er at underbygge udformningen af
sikre og effektive sundhedspolitikker, der er patientorienterede, og underbygge en
informeret beslutningstagning i medlemsstaterne ved at tilvejebringe et videnskabeligt
grundlag for beslutninger om ibrugtagning, indkøb, prisfastsættelse og tilskud til medicinsk
teknologi, herunder en sammenligning med andre medicinske teknologier og/eller den
nuværende pleje/behandlingstilstand.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
Medicinsk teknologi skal forstås i bred forstand, således at det omfatter både lægemidler,
medicinsk udstyr, lægelige og kirurgiske procedurer samt foranstaltninger til
sygdomsforebyggelse, diagnosticering og behandling anvendt i forbindelse med
sundhedsydelser.
De specifikke mål med Kommissionens forslag er at forbedre adgangen til innovative
medicinske teknologier for patienter i EU, sikre en effektiv anvendelse af ressourcerne og
højne kvaliteten af MTV i EU samt forbedre forudsigeligheden for erhvervet. De
operationelle mål består i at fremme konvergens med hensyn til MTV-værktøjer, -
procedurer og – metoder, mindske dobbeltarbejde for MTV-organer og industrien, sikre
anvendelse af de fælles resultater i medlemsstaterne samt sikre et EU-samarbejde om MTV,
der er holdbart på lang sigt.
Trods de resultater, der er opnået i det nuværende EU-samarbejde, finder Kommissionen,
at der er en række problemer, som ikke i tilstrækkelig grad kan løses ved hjælp af fortsat
projektbaseret frivilligt samarbejde om MTV.
For det første finder Kommissionen, at de forskellige nationale processer og metoder, som
anvendes af nationale og regionale MTV-organer medfører, at udviklere af medicinsk
teknologi, der ønsker at indføre en medicinsk teknologi i flere medlemsstater, vanskeliggør
og kan fordreje markedsadgangen. Det kan føre til uforudsigelighed for virksomhederne og
højere omkostninger og dermed på sigt have negative virkninger for innovationen.
Kommissionen påpeger endvidere, at forskelle mellem nationale procedurer og metoder
kan bidrage til forsinkelser og uligheder i adgangen til innovative medicinske teknologier for
patienterne.
For det andet finder Kommissionen, at kliniske vurderinger af de samme teknologier
gennemføres parallelt eller næsten samtidig af MTV-organer i forskellige medlemsstater,
hvilket resulterer i dobbeltarbejde og ineffektiv anvendelse af ressourcer.
For det tredje anfører Kommissionen, at det nuværende MTV-samarbejde på EU-niveau er
projektbaseret uden permanent finansiering og organisationsstruktur, hvilket fører til
forstyrrelser i samarbejdet.
I lyset af ovennævnte udfordringer betoner Kommissionen, at de generelle mål med det
fremsatte forslag at sikre et bedre fungerende indre marked samt bidrage til et højt
sundhedsbeskyttelsesniveau.
Nedenfor gengives forslagets enkelte bestanddele:
Kapitel I - Generelle bestemmelser
I dette kapitel redegøres der for forslagets genstand, som består i en understøttende
ramme og procedurer for samarbejdet om MTV på EU-plan, ligesom der fastsættes regler
for klinisk vurdering af medicinske teknologier.
Det fastlægges endvidere, at regelsættet ikke berører medlemsstaternes rettigheder og
forpligtelser med hensyn til organisation og levering af sundhedstjenesteydelser og
behandling på sundhedsområdet samt fordelingen af de midler, der afsættes hertil.
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
Ydermere oprettes der en koordinationsgruppe om medicinsk teknologivurdering, ligesom
gruppens sammensætning, rolle og ansvar i forbindelse med tilsynet med det fælles arbejde
omkring MTV beskrives. Koordinationsgruppen vil være ledet af medlemsstaterne og skal
varetage den overordnede forvaltning af det fælles arbejde, herunder udpege
undergrupper til varetagelsen af de faglige bedømmelser.
Det vil være undergrupperne, der i praksis foretager de faglige bedømmelser efter en
nærmere fastlagt procedure, hvorefter det er koordinationsgruppen, der træffer den
endelige afgørelse omkring den kliniske vurdering samt den fælles videnskabelige
konsultation, hvilket sker ved konsensus eller ved afstemning med simpelt flertal. Hver
medlemsstat har en stemme. Det vil være medlemsstaterne selv, der udpeger deres
repræsentanter i såvel koordinationsgruppen og i de undergrupper, medlemsstaterne er
medlemmer af, enten på ad-hoc basis eller på permanent basis. Kommissionen holdes
informeret herom.
Det fælles arbejde vil blive baseret på koordinationsgruppens årlige arbejdsprogram.
Kapitel II - Fælles samarbejde om medicinsk teknologivurdering på EU-niveau
Kapitlet etablerer fire søjler for det fremtidige samarbejde i form af i) fælles kliniske
vurderinger, ii) fælles videnskabelige konsultationer, iii) identifikation af medicinske
teknologier under udvikling og iv) frivilligt samarbejde. Arbejdet skal ledes af
medlemsstaterne gennem koordinationsgruppen.
Fælles kliniske vurderinger
De fælles kliniske vurderinger vil omfatte lægemidler, der er underlagt den centrale
godkendelsesprocedure, nye virksomme stoffer samt eksisterende produkter for hvilke
markedsføringstilladelsen er udvidet til at omfatte en ny terapeutisk indikation. Proceduren
for fælles kliniske vurderinger blive tidsmæssigt koordineret med den centrale procedure
for markedsføringstilladelse derved, at rapporten om fælles klinisk vurdering vil foreligge
samtidig med eller kort tid efter Kommissionens endelige afgørelse om
markedsføringstilladelse.
I forhold til medicinsk udstyr og medicinsk udstyr til in-vitro diagnostik, er der tale om de
produkter, som de relevante ekspertpaneler, nedsat i overensstemmelse med forordning
(EU) 2017/745 og 2017/746, har afgivet udtalelse om, og som er udvalgt af
koordinationsgruppen på baggrund af følgende kriterier:
Uopfyldte medicinske behov
Potentielle konsekvenser for patienter, folkesundheden og sundhedssystemer
(f.eks. sygdomsbyrde, budgetmæssige virkninger, transformativ teknologi)
Betydelig grænseoverskridende dimension
Merværdi på EU-plan (f.eks. relevans for et stort antal medlemsstater)
De ressourcer, der er til rådighed.
I forhold til medicinsk udstyr lægges der ikke op til, at tidsplanen for de fælles kliniske
vurderinger skal tilpasses tidsplanen for overensstemmelsesvurderingen. Det fremgår af
præamblen, at de fælles kliniske vurderinger ikke bør forsinke eller vanskeliggøre CE-
mærkningen af medicinsk udstyr, og at kliniske vurderinger bør kunne finde sted efter
lanceringen på markedet. Koordinationsgruppen tager stilling til, hvornår det vil være mest
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
hensigtsmæssigt med en fælles klinisk vurdering, hvilket skal ske i overensstemmelse med
de kriterier, der er nævnt ovenfor i punktform.
Gradvis gennemførelse
Udarbejdelse af fælles kliniske vurderinger og obligatorisk anvendelse af dem i
medlemsstaterne er et af hovedelementerne i det fremtidige fælles arbejde, der vil blive
obligatorisk efter en periode på 3 år regnet fra tidspunktet for forordningens anvendelse.
Forslaget lægger op til en gradvis gennemførelse af antallet af fælles kliniske vurderinger i
den treårige overgangsperiode. Det betyder, at antallet af fælles kliniske vurderinger vil
stige gradvis i de første tre år efter anvendelsesdatoen, idet der tages hensyn til specifikke
udvælgelseskriterier, der er identiske med de for medicinsk udstyr beskrevne i punktform.
I overgangsperioden vil der ske en selektering af lægemidlerne i den forstand at
udvælgelseskriterierne også vil gælde for dem. Efter udløbet af overgangsperioden vil alle
lægemidler, der er omfattet af anvendelsesområdet, og som opnår en
markedsføringstilladelse i et givent år, skulle undergives en MTV-vurdering, mens det
medicinske udstyr, der er omfattet af kriterierne, på tilsvarende vis vil underlægges en MTV-
vurdering. I overgangsperioden sker vurderingen sker i henhold til den procedure, der er
beskrevet nedenfor – proceduren vil også gælde i tiden efter overgangsperioden.
Udarbejdelse af rapporter om fælles klinisk vurdering
De fælles kliniske vurderinger vil omfatte de fire vurderingsområder, der er beskrevet i
definitionen af ”klinisk vurdering” (dvs. indsamling og evaluering af tilgængelig
videnskabelig dokumentation om en medicinsk teknologi i sammenligning med en eller flere
andre medicinske teknologier baseret på følgende kliniske områder af medicinsk
teknologivurdering): 1) beskrivelse af det sundhedsproblem, som den medicinske teknologi
skal afhjælpe, 2) hvilke andre medicinske teknologier der for øjeblikket anvendes til at
afhjælpe dette sundhedsproblem, 3) beskrivelse og teknisk karakterisering af den
medicinske teknologi samt 4) den medicinske teknologis relative kliniske effektivitet og
relative sikkerhed.
Arbejdet med udarbejdelse af rapporterne vil blive ledet af medlemsstaterne gennem deres
MTV-myndigheder, idet de vil have til opgave at vælge de bedømmende myndigheder eller
organer, der skal udarbejde rapporterne, samt yde støtte, fremsætte bemærkninger under
udarbejdelsen og godkende de endelige rapporter. For hver MTV-vurdering udpeges der en
såkaldt rapporteur og co-rapporteur (bedømmer og medbedømmer). Udviklere af
medicinsk teknologi, hvis produkt er genstand for en MTV, samt patienter, kliniske
eksperter og andre interesserede parter vil endvidere få mulighed for at fremsætte
bemærkninger under vurderingsprocessen. De endelige rapporter vil blive offentliggjort,
hvorefter medlemsstaterne er forpligtede til at anvende dem.
Kommissionen påpeger, at de detaljerede procedureregler for hvert enkelt trin i processen
vil blive udviklet yderligere i den tertiære lovgivning gennem implementerende regler, mens
de fælles regler og det dokumentationsmateriale, der udvikles i den tertiære lovgivning for
kliniske vurderinger på medlemsstatsniveau, også vil blive anvendt til fælles kliniske
vurderinger.
Brug af rapporter om fælles klinisk vurdering på medlemsstatsplan
I de tilfælde, hvor der foretages en MTV på fællesskabsniveau, vil der være krav om
obligatorisk anvendelse af rapporten. Dette indebærer samtidig, at det er op til
medlemsstaterne fortsat at udføre ikke-kliniske vurderinger, f.eks. omkring sociale,
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
økonomiske, organisatoriske og etiske forhold og dermed drage konklusioner om den
overordnede merværdi ved den vurderede medicinske teknologi på basis af rapporten om
fælles videnskabelig vurdering og deres egen ikke-kliniske vurdering.
Fælles videnskabelige konsultationer
Forslaget åbner for, at udviklere af medicinsk teknologi kan anmode koordinationsgruppen
om en fælles videnskabelig konsultation. Denne ”Tidlige dialog” har til formål at give
udviklere af medicinsk teknologi mulighed for under udviklingsfasen at søge rådgivning hos
MTV myndighederne om, hvilke oplysninger og hvilken dokumentation, der med
sandsynlighed vil være påkrævet som led i en eventuel fremtidig fælles klinisk vurdering.
Koordinationsgruppen vil gennemføre et årligt antal fælles videnskabelige konsultationer
på basis af det årlige arbejdsprogram og under hensyntagen til de ressourcer, der er til
rådighed. En udvikler af medicinsk teknologi har således ikke et krav på en tidlig dialog. Det
vil være den pågældende undergruppe for fælles videnskabelige konsultationer, der
udarbejder en rapport i henhold til en procedure, der er på linje med den der gælder for de
fælles kliniske vurderinger.
Rapporterne for fælles videnskabelige konsultationer, som skal godkendes af
koordinationsgruppen senest 100 dage efter påbegyndelsen, vil være rettet imod
udviklerne af den medicinske teknologi og vil ikke blive offentliggjort, ligesom de ej heller
vil være bindende for hverken udviklerne eller medlemsstaterne på tidspunktet for den
fælles kliniske vurdering. For at sikre gennemsigtighed vil der i koordinationsgruppens
årsrapporter blive medtaget information om konsultationerne.
Beslutningskompetence i koordinationsgruppen vedr. kliniske vurderinger
videnskabelige konsultationer
Beslutningstagen sker så vidt muligt ved konsensus og ellers ved simpelt flertal.
og
Medicinske teknologier under udvikling.
Det fælles arbejde vil omfatte en årlig undersøgelse med henblik på identifikation af
medicinske teknologier under udvikling, der gennemføres under koordinationsgruppens
ansvar. Denne proces, der ofte betegnes ”horizon scanning”, skal medvirke til at sikre, at de
medicinske teknologier, som forventes at have betydelige virkninger for patienterne,
folkesundheden og sundhedssystemerne, identificeres på et tidligt tidspunkt i deres
udvikling. Ifølge forslaget skal koordinationsgruppen høre alle relevante interessegrupper i
den forbindelse.
Frivilligt samarbejde
Forslaget lægger endvidere op til, at medlemsstaterne kan samarbejde yderligere om
MTV’er på frivillig basis på EU-niveau. Samarbejdet muliggør således MTV af andre
medicinske teknologier end lægemidler og medicinsk udstyr, ikke-kliniske vurderinger,
samarbejdsbaserede vurderinger af medicinsk udstyr, dvs. medicinsk udstyr, der ikke er
udvalgt til fælles klinisk vurdering, samt samarbejde om tilvejebringelse af yderligere
dokumentation, der kan lette MTV.
Kommissionen påpeger, at man som led i det frivillige samarbejde bør udnytte
forskningsresultaterne vedrørende MTV, f.eks. metoder til anvendelse af data fra
virkelighedens verden (”real world evidence”) for derved at mindske usikkerheden ved
effektivitet, evaluering af innovative teknologier, f.eks. e-sundhed og personlig medicin,
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
samt vurdering af ikke-kliniske områder, såsom medicinsk udstyrs indvirkning på
tilrettelæggelsen af sundhedsydelser.
Kapitel III - Regler for kliniske vurderinger
Kapitlet etablerer det juridiske grundlag for, at Kommissionen kan vedtage
gennemførelsesretsakter i forhold til regulering af vedtagelsen af detaljerede
procedureregler for fælles kliniske vurderinger, vedtagelse af detaljerede procedureregler
for fælles videnskabelige samråd samt for fælles procedureregler og metoder.
Ved udformningen af reglerne vil de redskaber, der er udviklet i forbindelse med EUnetHTA
Joint Actions blive anvendt som grundlag, og de fælles regler vil ligeledes finde anvendelse
på fælles kliniske vurderinger på EU-niveau. Det vil være en del af regelskabelsen at sikre,
at kliniske vurderinger, uanset at de gennemføres på EU-niveau eller medlemsstatsniveau,
udføres på en uafhængig og gennemsigtig måde og uden interessekonflikter.
Der lægges op til at give Kommissionen elegation i forhold til udarbejdelse af bestemmelser
for dokumentationsmateriale og regler for udvælgelse af interesserede parter til fælles
videnskabelige konsultationer samt for indholdet i de fremlagte dokumenter og rapporter
og regler for udvælgelse af interesserede parter. Det fremgår samtidig af forslaget, at
Kommissionen inden vedtagelse af en delegeret retsakt er forpligtet til at høre eksperter
udpeget af hver medlemsstat i overensstemmelse med principperne i den
interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning af 13. april 2016.
Kapitel IV – finansiering
Det fremgår af reglerne i dette kapitel, at finansiering af de respektive tiltag sker gennem
EU’s budget. Endvidere påhviler det Kommissionen at understøtte arbejdet i
koordinationsgruppen, blandt andet derved at den varetager koordinationsgruppens
sekretariatsopgaver, yder administrativ og videnskabelig støtte samt IT-understøttelse.
Ydermere vil det være en opgave for Kommissionen at etablere et netværk af interesserede
parter baseret på relevante interesseorganisationer.
I forhold til IT-understøttelsen skal Kommissionen udvikle og vedligeholde en IT-platform,
der skal indeholde oplysninger om planlagte, igangværende og afsluttede fælles kliniske
vurderinger og medlemsstaternes medicinske teknologivurderinger, fælles videnskabelige
konsultationer, undersøgelser om medicinske teknologier under udvikling samt resultater
af det frivillige samarbejde mellem medlemsstaterne.
Endelig påhviler det Kommissionen senest 2 år efter udløbet af overgangsperioden at
aflægge rapport om gennemførelsen af bestemmelserne om anvendelsesområdet for de
kliniske vurderinger, samt hvordan den understøttende regulatoriske ramme fungerer.
Kapitel V - Afsluttende bestemmelser
Det påhviler Kommissionen senest fem år efter offentliggørelsen af ovennævnte rapport at
evaluere forordningen og aflægge rapport om konklusionerne og fastsætte et program for
overvågning af gennemførelsen af forordningen.
Endelig indeholder forslaget en beskyttelsesklausul, der gør det muligt for medlemslandene
at gennemføre kliniske vurderinger på nationalt niveau på anden måde end ved hjælp af de
fælles regler, når dette er begrundet i hensynet til beskyttelse af folkesundheden i den
medlemsstat, som påberåber sig klausulen. Denne type foranstaltninger skal begrundes og
anmeldes til Kommissionen med henblik på en vurdering af den fremlagte begrundelse.
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
1907108_0009.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at de mange forskellige tilgange til kliniske vurderinger i
medlemsstaterne betyder, at disse hindringer alene kan fjernes gennem handling på EU-
niveau på grund af deres omfang og virkning. Uden handling på EU-niveau vurderer
Kommissionen det usandsynligt, at der vil ske en yderligere tilpasning af de nationale regler
for gennemførelse af MTV’er, hvorfor det indre marked vil forblive fragmenteret.
Det anføres endvidere af Kommissionen, at selv om det løbende samarbejde i form af de
fælles aktioner og MTV-netværket har vist fordele ved EU-samarbejdet i form af faglige
netværk, værktøjer og metoder til samarbejde og styring af fælles vurderinger, har denne
samarbejdsmodel ikke bidraget til at fjerne fragmenteringen af de nationale
sundhedssystemer og dobbeltarbejdet.
Kommissionen henviser tillige til, at det i konsekvensanalysen, der ledsager det fremsatte
forslag, er blevet konstateret, at der skelnes mellem kliniske vurderinger, hvor der er gode
muligheder for at tilpasse medlemsstaternes procedurer for gennemførelse af sådanne
vurderinger, vurderingsmetoder og de typer af oplysninger, der anmodes om, og ikke-
kliniske vurderinger, der i højere grad fokuserer på områder såsom økonomiske, sociale,
organisatoriske og etiske forhold, som afhænger mere af den nationale sammenhæng, og
som er tættere på den endelige beslutningstagning om prisfastsættelse og tilskud, der er
overladt til medlemsstaterne. Ved således at fokusere på de kliniske vurderinger retter
forslaget sig mod de MTV-områder, hvor EU-merværdien anses for at være størst. Formålet
med initiativet mener Kommissionen derfor ikke kan nås i tilstrækkelig grad uden at styrke
MTV-samarbejdet på EU-niveau.
Det er regeringens vurdering, at forslaget, henset til at det knytter an til området for
lægemidler og medicinsk udstyr, der allerede er underlagt omfattende europæisk
regulering, er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der er på indeværende tidspunkt ikke regler om fælles kliniske vurderinger, fælles
videnskabelige konsultationer eller identificering af medicinske teknologier under udvikling.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Vedtagelse af forslaget vil bevirke, at der kommer regler på de områder, der er beskrevet i
nærværende notat. Det bemærkes, at regionerne i Danmark fastlægger serviceniveauet i
hospitalsvæsenet efter sundhedsloven, men at der heri ikke lovgives nærmere om MTV.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
I forhold til udgiftsniveauet oplyser Kommissionen, at de samlede løbende udgifter anslås
til ca. 16 mio. EUR, svarende til ca. 119 mio. DKK. per år. Af de 16 mio. EUR, udgør de løbende
årlige omkostninger 7 mio. EUR, og resten er omkostningerne ved de fælles resultater.
Kommissionen lægger i de nuværende forhandlinger om den flerårige finansielle ramme op
til, at finansiering går igennem sundhedsdelen af et nyt europæisk social fond plus program
(ESF+).
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
1907108_0010.png
Sundheds- og Ældreministeriet havde umiddelbart efter forslagets offentliggørelse til
hensigt at foretage en nærmere analyse forslagets potentielle økonomiske konsekvenser i
en dansk kontekst. Det er efterfølgende vurderet, at en sådan analyse ikke vil være fagligt
velfunderet på det nuværende stadie i processen. Der er således behov for en nærmere
afklaring af forslagets potentielle konsekvenser for de nationale danske procedurer for
kliniske vurderinger at medicinske teknologier – herunder Medicinrådets procedurer – før
der kan frembringes en fagligt anvendelig analyse af de økonomiske konsekvenser.
Sundheds- og Ældreministeriet vil sideløbende med de videre forhandlinger om forslaget,
forsat overveje muligheden for en vurdering af forslagets potentielle økonomiske
konsekvenser i en dansk kontekst.
Ifølge Kommissionen vil omkostningsbesparelserne i forbindelse med de fælles kliniske
vurderinger med tiden samlet kunne nå op på 2.670.000 EUR pr. år for MTV-organerne.
Fælles kliniske vurderinger af høj kvalitet forventes også at bidrage til en bedre fordeling af
ressourcerne og mere effektive beslutninger vedrørende investeringer i sundhedsydelser.
Det betones dog samtidig, at det på dette stadium er vanskeligt at kvantificere fordelene.
Administrative konsekvenser for erhvervet
I forhold til lægemiddelindustrien er det umiddelbart vurderingen, at forslaget kan virke
besparende, idet producenter af lægemidler ikke skal underlægges flere kliniske
vurderinger i de respektive medlemsstater, idet forslaget indebærer, at der kommer en
fælles klinisk vurdering – og dette uanset, at der fortsat skal foretages en vurdering af
nationale bestanddele i et nationalt MTV-regi.
I forhold til medicoindustrien vurderes billedet imidlertid væsentlig mere uklart, idet det er
usikkert, hvilket udstyr der udvælges til fælles klinisk vurdering. Dermed er det også
usikkert, i hvilket omfang fabrikanters udstyr vil blive omfattet af en fælles klinisk vurdering
og opnå fordele ved en fælles klinisk vurdering. Denne manglende forudsigelighed kan få
indflydelse på fabrikanternes planlægning af markedsføringsaktiviteter.
Kommissionen oplyser i deres analyse, at de væsentligste økonomiske virkninger er knyttet
til de forventede fordele i form af forudsigelighed, hvilket fører til bedre innovation og øget
konkurrenceevne.
Beskyttelsesniveauet
Det er umiddelbart vurderingen, at forslaget ikke må forventes at have en negativ
indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark eller EU generelt. Vurderingen skal navnlig
ses i lyset af den beskyttelsesklausul, der er en del af forslaget og hvorefter en medlemsstat
med henblik på at beskytte folkesundheden kan foretage ”sin egen” kliniske vurdering
forudsat at en sådan beslutning er begrundet, nødvendig og forholdsmæssig.
8. Høring
Forslaget har været i høring blandt relevante interessenter med høringsfrist den 5. april
2018. Der er indkommet bemærkninger fra Danske Regioner, Medicoindustrien, Ansatte
Tandlægers Organisation, Amgros, Lif, Lægeforeningen, Danske Seniorer, Medicinrådet og
Dansk Industri.
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
1907108_0011.png
Danske Regioner støtter op om forslaget. Danske Regioner finder det positivt, at forslaget
afgrænser sig til de områder, hvor det vil være hensigtsmæssig med et fælles europæisk
samarbejde. Danske Regioner finder det yderligere hensigtsmæssigt, at forslaget lægger
op til en fælles europæisk ”horizon scanning”. Danske Regioner finder det betryggende, at
forordningen ikke omfatter økonomiske anliggender, som fortsat vil henhøre under de
enkelte medlemsstater. Danske Regioners opbakning til forslaget forudsætter, at for
eksempel Medicinrådets arbejde kan fortsætte. Kvaliteten af vurderingen skal således ikke
reduceres i forhold til de hidtidige udarbejdede nationale vurderinger.
Medicoindustrien anfører, at der både er fordele og ulemper ved forslaget. Ifølge
Medicoindustrien giver det god mening, at man ved en centraliseret EU-proces skaber
øget konsensus i teknologivurderinger og anvendelse af HTA på tværs af de forskellige EU-
lande. Initiativet kan bidrage til fokus på innovation og nye teknologier, hvilket kan ses
som et modspil til den stigende tendens, hvor medicinsk udstyr indkøbes ud fra
kortsigtede prisberegninger med beskedent fokus på nye teknologiers potentiale.
Ulemperne ved forslaget er bl.a., at HTA-analyser ikke er gratis. Det kan derfor pålægge
især mindre og nystartede virksomheder en øget byrde. Derudover understreger
Medicoindutrien, at forslaget rummer en del uforudsigelige elementer, for eksempel
hvilke nye teknologier vil udløse et krav om en HTA-analyse eller hvilket benchmark blandt
eksisterende produkter vælges i HTA-analysen. Medicoindustrien ønsker derfor en
realistisk og gennemførlig plan for, hvordan HTA kan bidrage til at bl.a. forstærke
innovation og patientbehandling, da det ellers kan være ødelæggende for
virksomhedernes konkurrenceevne.
Ansatte Tandlægers Organisation påpeger, at deres interesse i forslaget er begrænset til
medicinsk udstyr efter individuelle mål. ATO kan tilslutte sig initiativet, hvis forordningen
er tiltænkt at mindske den enkelte virksomheds dokumentationskrav gennem
fællesskabsvurderinger. Hvis der derimod pålægges virksomheder yderligere
administrative byrder, vil der ikke være gevinster i forslaget, idet det vil fjerne ressourcer
fra det primære formål ift. udstyrets fremstilling og den minimale sundhedsmæssige
risiko, der er hermed.
Amgros finder det positivt, at der arbejdes mod en fælles europæisk vurdering af nye
medicinske teknologier. Amgros har ingen indvendinger mod de rammer, der skitseres i
forslaget, men pointerer, at det er vigtigt, at danske interesser varetages i det kommende
arbejde, hvor metode- og procedurebeskrivelser skal udarbejdes. Amgros bidrager gerne
hertil.
Lif støtter entydigt op om forslagets formål, og påpeger, at forslaget om én fælles
europæisk vurdering af lægemidlers kliniske værdi kan sikre effektiv anvendelse af
ressourcer, og kan sikre patienterne hurtigere adgang til nye lægemidler. Det skyldes, at
den kliniske vurdering forventeligt vil foreligge omtrent samtidig med afgørelsen om den
europæiske markedsføringstilladelse, og være tilgængelig for alle medlemslande
samtidigt. Lif påpeger, at den obligatoriske ordning vil have en positiv indflydelse på for
eksempel Medicinrådets arbejde set ift. både et hurtigere og bredere beslutningsgrundlag.
Lif pointerer, at det er vigtigt, at lægemiddelvirksomhederne får mulighed for at medvirke
til udarbejdelsen af de kliniske vurderinger via de fælles videnskabelige konsultationer
med henblik på tilvejebringelse af den relevante dokumentation og data, herunder
fortrolige data, der dog skal omfattes en fortrolighedsaftale, der vil kunne give mulighed
for, at virksomhederne kan henvise til endnu upubliceret data.
Side 11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
1907108_0012.png
Lægeforeningen understreger, at der skal være fokus på at sikre, at de danske regler om
habilitet og åbenhed også bliver gældende for den foreslåede koordinationsgruppe samt
tilhørende undergrupper. Dette vil være afgørende for at bevare tillid til hele
organiseringen og den efterfølgende anvendelse af de udarbejdede HTA-rapporter.
Lægeforeningen pointerer yderligere, at det vil have en negativ effekt på troværdigheden
af HTA-samarbejdet, hvis finansieringen bygges på bidrag fra industrien. Derfor foreslås i
stedet en langtidssikret ”ren” EU-finansiering af den nye ordning.
Danske Seniorer finder, at forslaget kan være til fordel for patienter, da det kan bringe
forsvarlig testet ny medicin og nyt medicinsk udstyr hurtigere på markedet. Ligeledes
indebærer forslaget, at beslutning om faktisk anvendelse af de testede nye produkter
overlades til de enkelte lande. Ifølge Danske Seniorer bidrager forslaget dermed til en god
balance mellem rationelle teknologivurderinger og nationale beslutningskompetencer.
Medicinrådet finder det positivt, at der ved etablering af et fælles HTA-system vil være et
tættere samarbejde med EMA og mulig adgang til samme data, som virksomhederne
anvender i ansøgningen til EMA. Der er dog en række områder, der bekymrer
Medicinrådet; forslaget vil ikke nødvendigvis forbedre adgangen til innovative medicinske
teknologier og dermed hurtigere adgang til medicin for patienterne i Danmark. Yderligere
er målet om forbedre forudsigelighed tvivlsomt, idet der i Danmark i forvejen er høj
forudsigelig om proces og behandling af sager. Medicinrådet pointerer også, at det i
praksis vil være svært at nå at færdigbehandle den kliniske del af teknologivurderingen
inden- eller samtidig med, at et lægemiddel opnår markedsføringstilladelsen. En
manglende overholdelse af tidsplanen vil medføre, at Danmark ikke længere vil være et af
hurtigste lande til at vurdere, om ny medicin skal ibrugtages. Medicinrådet lægger også
vægt på, at rådets formål om at kunne vurdere merværdien af nye lægemidler og
indikationsudvidelser ikke bør fjernes, hvis der udvikles en fælles procedure- og
metodemæssig rammer. Medicinrådet finder, at det er hensigtsmæssigt, at der kan
udpeges medlemmer fra mere end ét organ til koordinationsgruppen. Dette sikrer, at
forskellige nationale aktører bliver repræsenteret i koordinationsgruppen. Ligeledes
understreges vigtigheden af en høj tærskel for vurderinger af repræsentanternes habilitet
for at sikre troværdighed vedr. sagsbehandlingen. Medicinrådet ønsker også, at
tilrettelæggelsen af det årlige arbejdsprogram sker efter gennemsigtige præmisser,
således at det er klart, hvor mange fælles kliniske vurderinger, der påtænkes gennemført.
Medicinrådet finder det bekymrende, at alene én bedømmer og én medbedømmer skal
foretage den kliniske vurdering. Det synes uklart, hvordan ekspertgrupperne og udpegning
af nationale eksperter vil blive organiseret. Medicinrådet pointerer, at Danmarks succes
ift. implementering af vejledninger og anbefalinger netop skyldes anvendelsen af kliniske
eksperter, organiseret i fagudvalg for hvert enkelt lægemiddel som vurderes af
Medicinrådet. Medicinrådet gør opmærksom på, at det er nødvendigt med en nærmere
beskrivelse af de fælles procedureregler og metoder, som vil blive gennemført.
Medicinrådet gør yderligere opmærksom på, at der er store nationale variationer ift. valg
af komparatorer. Medicinrådet foreslår derfor, at der etableres en procedure, der sikrer,
at den valgte komparator er relevant i majoriteten af medlemslandene. Dertil kommer, at
patientpopulationerne kan variere meget, og dette kan også have indflydelse på tilpasning
til nationale standarder.
Dansk Industri er positiv over for en tæt dialog om HTA mellem myndigheder på tværs af
medlemsstaterne, men er dog forbeholden for forslaget om at indføre et overnationalt
medicinsk evalueringsinstitut i EU-regi, som også skal omfatte medicinsk udstyr. DI er først
Side 12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
1907108_0013.png
og fremmest betænkelig ved uklarheden omkring et sådant instituts forankring og
mandat. Yderligere er medlemsstaternes sundhedsbudgetter et nationalt anliggende, og
der vil derfor ikke følge EU-midler med en eventuel europæisk godkendelse. Et vejledende
europæisk evalueringsinstitut i tillæg til nationale evalueringsinstitutter risikerer derfor at
blive et forsinkende led i forhold til virksomhedernes muligheder for at lancere nye
produkter til gavn for patienterne. DI argumenterer endvidere for, at der er meget
forskellige udgangspunkter for udviklingen af lægemidler og medicinsk udstyr. Udviklingen
af medicinsk udstyr er i mange tilfælde baseret på studier, hvor det ikke er muligt at
frembringe de høje grader af evidens, der kendes fra lægemiddelindustrien. Det er derfor
afgørende, at der i forslaget tages hensyn til denne forskellighed, så man ikke risikerer, at
der sker en overegulering på området. DI finder, at det på det foreliggende grundlag er
vanskeligt at afgøre, om forslaget i tilstrækkelig grad tager hensyn til dette i dets
nuværende udformning.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet ved tre møder i Rådets arbejdsgrupper, uden at der endnu er
indledt egentlige forhandlinger om teksten.
Medlemsstaterne er generelt positive over for at bygge videre på det eksisterende
samarbejde om HTA, som hidtil har været baseret på frivillig deltagelse, og er ligeledes
positive over for Kommissionens overordnede målsætninger med forslaget, dvs. at forbedre
adgangen til innovative medicinske teknologier for patienter i EU, sikre en effektiv
anvendelse af ressourcerne og højne kvaliteten af MTV i EU samt forbedre
forudsigeligheden for erhvervet. Der er imidlertid fremsat væsentlige bekymringer
vedrørende indholdet af det konkrete forslag, og substantiel kritik af Kommissionens valg
af obligatorisk deltagelse og obligatorisk anvendelse af fælles kliniske vurderinger som
foretrukket metode. Der betones fra mange sider et misforhold mellem den model,
Kommissionen har lagt frem, og de præferencer, som mange medlemsstater har givet
udtryk for i høringsfasen, inden forslaget blev offentliggjort, og hvor man har støttet
fremme af et samarbejde på frivilligt grundlag snarere end obligatoriske krav.
Frankrig, Tyskland og Tjekkiets parlamenter har indsendt "begrundede udtalelser" i henhold
til artikel 6 i protokol nr. 2 til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet). Fra fransk og tjekkisk
side mener man, at Kommissionens forslag ikke overholder nærhedsprincippet. Den tyske
forbundsdag mener, at forslaget hverken overholder nærhedsprincippet eller
proportionalitetsprincippet. Desuden har det polske senat og det polske underhus indsendt
udtalelser, hvori de henholdsvis har anført, at forslaget ikke er i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet og nærhedsprincippet. Det portugisiske parlament har fremsat
en positiv udtalelse.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at forslaget er vidtrækkende, men
samtidig indeholder en række gode elementer, navnlig i form af forslaget om årligt at
identificere medicinske teknologier under udvikling; den såkaldte ”Horizon Scanning.” Det
er endvidere regeringens opfattelse, at der kan ligge en væsentlig merværdi i at samarbejde
om HTA, herunder at der udvikles en fælles HTA-metodologi med henblik på at
medlemsstaterne kan nærme sig hinanden i deres tilgang til HTA.
Side 13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
1907108_0014.png
Regeringen finder, at konsekvenserne af forslaget om obligatorisk anvendelse af de fælles
kliniske vurderinger forekommer at være meget omfattende og bør analyseres nærmere,
bl.a. i forhold til hvorvidt forslaget de facto vil kunne have en afsmittende effekt på de
forhold, der er overladt til national vurdering. Hertil kommer, at udbyttet ved de nye
initiativer bør stå mål med de økonomiske konsekvenser.
Regeringen finder desuden, at det bør afdækkes yderligere, om TEUF art 114 udgør den
nødvendige og tilstrækkelige hjemmel til forslaget som sådan, herunder navnlig i forhold til
at gøre det obligatorisk bindende for medlemsstaterne at følge konklusionerne i den fælles
kliniske vurdering.
Forslaget indeholder tiltag, der må betegnes som gode og proportionale elementer, hvor
medlemsstaterne kan drage fordel af at samarbejde samt ”pulje” deres ekspertise og
dermed etablere en stærk kapacitet i forhold til navnlig de komplekse produkter. Navnlig
på området omkring fælles kliniske vurderinger synes forslaget imidlertid vidtrækkende i
forhold til medlemsstaternes muligheder for at agere i overensstemmelse med nationale
prioriteringer, og det af Kommissionen anførte hjemmelgrundlag bør derfor undersøges
nærmere.
Regeringen ser desuden positivt på selve rationalet bag en tidlig dialog i forhold til de fælles
videnskabelige konsultationer, men finder at forhold omkring beslutningskompetencen bør
afdækkes yderligere.
Regeringen vil i de kommende forhandlinger om kommissionens forslag støtte en
forsættelse af det europæiske samarbejde om HTA, med udgangspunkt i Kommissionens
overordnede målsætninger med forslaget, herunder at forbedre adgangen til innovative
medicinske teknologier for patienter i EU, sikre en effektiv anvendelse af ressourcerne og
højne kvaliteten af MTV i EU samt forbedre forudsigeligheden for erhvervet, fremme
konvergens med hensyn til MTV-værktøjer, -procedurer og -metoder, mindske
dobbeltarbejde for MTV-organer og industrien, sikre anvendelse af de fælles resultater i
medlemsstaterne samt sikre et EU-samarbejde om MTV, der er holdbart på lang sigt.
Regeringen mener samtidigt, at samarbejdet skal tilrettelægges på en måde, så det ikke
griber ind i beslutninger om serviceniveau og konkrete behandlingstilbud i de nationale
sundhedssystemer, herunder beslutninger om indkøb og ibrugtagning af lægemidler og
medicinsk udstyr.
Regeringen stiller sig på den baggrund skeptisk over for de dele af forslaget, som vedrører
obligatoriske anvendelse af fælles kliniske vurderinger og metoder, og det forhold at
medlemsstater ikke må udføre egne vurderinger, når der foreligger en fælles EU-
vurdering.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har med Grund- og nærhedsnotat af d. 2. marts 2018 tidligere været forelagt
Folketingets Europaudvalg.
Side 14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
1907108_0015.png
2. Sundhed i fremtidens EU
(KOM-dokument foreligger ikke)
-
Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Baggrund
Det bulgarske formanskab forventes at lægge op til en generel drøftelse af det fremtidige
EU-samarbejde på sundhedsområdet. Formandskabet lægger ikke op til konklusioner eller
konkrete løsninger, men har ønsket at give sundhedsministrene mulighed for at spille ind
til en bredere debat om fremtidige prioriteter i EU-samarbejdet.
Hovedvægten i EU’s initiativer på sundhedsområdet relaterer sig i dag til
grænseoverskridende problemstillinger som f.eks. lægemiddelgodkendelse og
overvågning, antibiotikaresistens, beredskab og varsling i forhold til smitsomme
sygdomme og andre grænseoverskridende sundhedstrusler, patientmobilitet og
samarbejde om sjældne sygdomme. Hertil kommer en betydelig indsats på
forskningsområdet.
Det følger af Traktatens artikel 168 om folkesundhed, at EU’s indsats først og fremmest er
et supplement til de nationale politikker, og at medlemslandene selv bestemmer, hvordan
sundhedsvæsenet skal indrettes og finansieres, EU's indsats skal være rettet mod at
forbedre folkesundheden og forebygge sygdomme, og den skal blandt andet omfatte
overvågning og bekæmpelse af grænseoverskridende sundhedstrusler.
Samarbejdet er i vid udstrækning baseret på videndeling, frivillig koordination af indsatser
og vedtagelse af ikke-bindende foranstaltninger, mens der på afgrænsede områder er
mulighed for at fastsætte fælles regler om f.eks. kvalitet og sikkerhed for organer og
stoffer af menneskelig oprindelse mv.
Herudover er der med afsæt i Traktatens bestemmelser om det indre marked vedtaget
fælles regulering af vigtige områder som f.eks. lægemidler og medicinsk udstyr, hvor EU-
lovgivningen bidrager til at fremme patienternes adgang til sikre produkter af høj kvalitet
og til understøtte et velfungerende indre marked.
Endelig kan det fremhæves, at der med institutionel forankring på social- og
beskæftigelsesområdet er fastsat regler om social sikring, som blandt andet er med til at
sikre danske borgeres adgang til sundhedsydelser under ophold i andre EU-lande.
2. Formål og indhold
Formandskabets oplæg til drøftelsen har til formål at åbne op for en debat om prioritering
af sundhedsområdet under den næste EU-Kommission og herunder identifikation af
konkrete områder, hvor et samarbejde om sundhed i særlig grad skaber europæisk
merværdi, indenfor traktatens rammer.
Drøftelsen skal blandt andet ses i lyset af, at Kommissionens forslag til den næste flerårige
finansielle ramme lægger op til at nedlægge det nuværende handlingsprogram for
sundhed og i stedet inkludere sundhedsområdet som en selvstændig del af et nyt
”europæisk social fond plus program”. Sundhedsdelen af programmet er i forslaget
Side 15
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
bibeholdt med en mindre reduktion af budgettet. Formandskabet understreger dog, at
drøftelsen ikke bør omhandle EU’s budgetter på sundhedsområdet.
3. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om en udveksling af synspunkter.
5. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
6. Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen medfører ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Ikke relevant da der er tale om udveksling af synspunkter.
8. Forhandlingssituationen
Generelt forventes medlemslandene at stille sig positivt til en fortsat prioritering af
sundhedsområdet i EU med fokus på de områder, hvor samarbejde over grænser skaber
merværdi. Det kan tænkes, at nogle lande vil koble diskussionen sammen med
forhandlingerne om den næste flerårige finansielle ramme.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder generelt, at det nuværende EU-samarbejde på sundhedsområdet er
nyttigt og bidrager til at skabe værdi for borgerne og for de europæiske
sundhedssystemer.
Samarbejdet bør efter regeringens opfattelse fokusere på kerneområder som regulering af
lægemidler og medicinsk udstyr, bekæmpelse af antibiotikaresistens og andre
grænseoverskridende sundhedstrusler, samarbejde om sjældne sygdomme og udvikling af
fælles tiltag, der kan understøtte udvikling og anvendelse af digitale sundhedsløsninger.
Endvidere bør EU-samarbejdet fortsat kunne danne rammen om en løbende udveksling af
erfaringer om aktuelle udfordringer og udviklingstendenser i de nationale
sundhedssystemer.
Regeringen mener endvidere, at spørgsmålet om den fremtidige finansiering af
sundhedsområdet under den flerårige finansielle ramme bør drøftes ud fra en samlet
prioritering og i et andet regi.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 16
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
1907108_0017.png
3. Rådskonklusioner om sund ernæring til børn: Den sunde fremtid for Europa
(KOM-
dokument foreligger ikke)
-
Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resume
Rådskonklusioner sund ernæring til børn er på dagsordenen for det kommende rådsmøde
(beskæftigelse,
socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse)
den 22. juni 2018 med
henblik på vedtagelse. Regeringen kan tilslutte sig rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Det bulgarske formandskab har ønsket at sætte fokus på børns ernæring. I EU opleves en
stigning i kroniske livsstilsrelaterede sygdomme, hvor især risikofaktorer som kost,
rygning, alkohol og motion spiller en central rolle. Børn er en udsat gruppe ift. eksempelvis
uhensigtsmæssig kost i forhold til både fødevareprodukter med et højt indhold af sukker,
salt og fedt samt målrettet markedsføring til børn. I Europa stiger andelen af svært
overvægtige år for år – det samme gør sig gældende for børn. På den baggrund mener
formandskabet, at der er brug for mere handling på dette område – især at
sundhedsvinklen ift. børns ernæring tænkes ind på tværs af politikområder.
Temaet om indsatser ift. at bremse stigningen i børnefedme var desuden på dagsordenen
under det maltesiske formandskab i første halvår af 2017. I 2014 tog det daværende
græske formandskab initiativ til en europæisk handleplan på området, hvilket ledte til
”EU-handlingsplanen om fedme blandt børn 2014-2020”. Danmark er blandt de lande, der
har den laveste forekomst af overvægt blandt børn i Europa
Rådskonklusionerne om sund ernæring til børn er på dagsordenen for rådsmødet den 22.
juni 2018 med henblik på vedtagelse.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne lægger op til, at der skal være et fortsat fokus på at udvikle og
implementere politikker ift. børns kost og fysiske aktivitetsniveau, da en uhensigtsmæssig
kost kan føre til overvægt og andre livsstilsrelaterede sygdomme. Desuden lægger
rådskonklusionerne op til, at man har en helhedstilgang til området, hvor
sundhedsmæssige hensyn tænkes ind i andre politikområder.
Rådskonklusionerne har fokus på børn og den unge generation, da investering i en god
start på livet ift. blandt andet kost er af stor forebyggende betydning, hvis man blandt
andet vil undgå, at børn og unge udviklinger livsstilsrelateret sygdomme senere i livet.
Herunder spiller det samfundsøkonomiske aspekt også en stor rolle ift. f.eks. udgifter til
sundhedssektoren.
Rådskonklusionerne fokuserer på hensigtsmæssige kost til børn og unge, da dette er
grundlaget for eksempelvis at forebygge overvægt og relateret livsstilssygdomme.
Herunder nævnes støtte til informationskampagner for at forbedre forståelse for
maddannelse, herunder en indsats som er målrettet hele familien, uddannelse og
Side 17
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
sportsmiljøer. Desuden at kommunikation og rådgivning vedr. kost skal være fri af
kommiselle interesser.
Rådskonklusionerne har desuden fokus på, at barnet første 1000 dage er afgørende ift.
kostmønstre og vaner senere i livet. Dette er gældende helt fra fosterstadiet og især de
første leve år grundlægges kostvaner.
Medlemslandene inviteres blandt andet til at øge samarbejdet på tværs af politikområder,
sektorer og offentlige og private aktører. Sikre tilgængeligheden af sunde fødevarer og et
miljø omkring børn, som er frit for reklamer, der promoverer fødevarer med et højt
niveau af salt, sukker og fedt. Derudover opfodres medlemslandene til at
sundhedsprofessionelle aktivt rådgiver børn, unge og familier om ernæring og anbefaler
amning efter internationale eller nationale anbefalinger.
Medlemslandene og Kommissionen anbefales blandt andet at arbejde for bedre
information om sund ernæring herunder gennem mærkning af fødevarer, og støtte
implementeringen af EU handlingsplanen for børn og fedme fra 2014-2020. Generelt
opfordres til en tværsektoriel tilgang til blandt andet promovering af sundhedsfremmende
miljøer, adressere markedsføring af fødevarer målrettet børn og at gøre den sunde
løsning nemmere for den enkelte. Udviklingen af EU's næste landbrugspolitik nævnes som
et område med indvirkning på børns ernæring.
Medlemslandene og Kommissionen opfordres til at have fokus på reklamer målrettet
børn, som en særlig sårbar gruppe, og en udfordringer der går på tværs af grænser
(eksempelvis berømtheder og tegneseriefigurer der reklamerer for usunde produkter
målrettet børn). Som mulige løsninger nævnes udveksling af god praksis og partnerskaber
tværsektorielt og på tværs af grænser med henblik på at begrænse markedsføring af
fødevare med et højt indhold af fedt, salt og sukker til børn.
Kommissionen opfordres til at prioritere grænseoverskridende sundhedsområder
herunder forbedring og mærkning af fødevarer, markedsdominans i fødevarer
værdikæden og støtte forskning inden for folkesundhed. Kommissionen opfordres
derudover til at støtte udveksling af viden og erfaring mellem medlemslandene og
udforske mulighederne for at yderligere adressere markedsføring af fødevarer til børn.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til et konkret forslag.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne skønnes ikke i sig selv at have statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom de ikke i sig selv medfører
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Side 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Samlenotat om sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni 2018, fra sundhedsministeren
En styrket indsats for forebyggelse af overvægt blandt børn og unge gennem
hensigtsmæssig ernæring kan på længere sigt potentielt medvirke til at reducere
forekomsten af sygdomme relateret til overvægt i befolkningen og være medvirkende til
fremtidige besparelser i sundhedsvæsenet.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Forhandlingssituationen
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte, at der er fokus på børns ernæring med henblik på at forebygge de
utilsigtede konsekvenser som eksempelvis overvægt og dertil knyttede følgesygdomme,
som en uhensigtsmæssig kost kan have. Dette kan både have konsekvenser for helbredet,
livskvaliteten og samfundet i form af tabt produktivitet mv. Børn er en sårbar gruppe, som
man bør have fokus på.
Regeringen kan generelt støtte op om rådskonklusionernes tilgang til at gøre det sunde
valg det nemme blandt andet ved at opmuntre til fødevare reformulering og begrænse
markedsføring af fødevare med et højt indhold af fedt, salt og sukker til børn.
Regeringen vurderer, at Rådskonklusionerne er på linje med danske prioriteter og med
indsatsen i Danmark, nemlig:
-
-
-
-
frivillige aftaler om begrænsninger i markedsføringen af usunde fødevarer til børn
fælles EU indsats mod transfedt
reformulering af produkter og
promovering af initiativer på tværs af sektorer.
Regeringen ser positivt på et europæisk samarbejde på disse områder, ikke mindst i
forhold til, at flere af initiativerne har betydning på tværs af grænser.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 19