Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 329
Offentligt
1899516_0001.png
Evaluering af kap. 2 i
Lov om elektroniske
cigaretter
UDARBEJDET AF STATENS INSTITUT FOR FOLKESUNDHED OG
SUNDHEDSSTYRELSEN
2018
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
Evaluering af kap.
2 i Lov om elek-
troniske cigaretter
Udarbejdet af Sundhedsstyrelsen og Sta-
tens Institut for Folkesundhed v. Syd-
dansk Universitet efter bestilling fra
Sundheds- og Ældreministeriet.
Forfattere fra Statens Institut for Folke-
sundhed: Lisbeth Lund, Stine Glenstrup
Lauemøller, Nanna Schneekloth Jarls-
trup, Lotus Sofie Bast.
Sprog:
Dansk
Version:
1,0
Versionsdato:
maj 2018
Format:
pdf
SIDE
2/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
Indhold
1
2
3
4
5
5.1
6
6.1
6.2
6.3
6.4
7
7.1
7.2
7.3
8
8.1
8.2
8.3
9
9.1
9.2
9.3
10
10.1
10.2
10.3
11
Formål
Lov om e-cigaretter
Afgrænsning af evalueringen
Resumé
Evalueringens del 1 vedr. implementering og håndhævelse
Hovedfund
Metode og databearbejdning
Rekruttering af kommuner, institutioner og trafikselskaber
Interviews
Databearbejdning og analyseproces
Etiske overvejelser
Lov om e-cigaretter
kommunalt niveau
Kendskab til lov om e-cigaretter
Retningslinjer for lov om e-cigaretter
Kommunens rolle i forhold til implementering og håndhævelse
Kommunale institutioner
Kendskab til lov om e-cigaretter
Retningslinjer for lov om e-cigaretter
Procedure for håndhævelse
Trafikselskaber
Kendskab til lov om e-cigaretter
Retningslinjer for lov om e-cigaretter
Procedure for håndhævelse
Sammenfatning del 1
Kommunalt niveau
Kommunale institutioner
Trafikselskaber
4
4
4
5
6
6
8
8
10
11
11
11
12
14
17
19
20
22
23
25
25
25
27
29
29
30
31
Evalueringens del II vedr. de generelle helbredsrisici forbundet med passiv udsættelse for
ærosol fra e-cigaretter
med særligt fokus på børn og unge
32
32
34
SIDE
2/39
11.1
11.2
Skadelige indholdsstoffer og potentielle helbredsrisici
Børn og unges helbredsrisici
TITEL
9. MAJ 2018
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
12
13
Nationale anbefalinger
Referenceliste
36
37
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
3/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
1899516_0005.png
1
Formål
Indeværende rapport er en evaluering af kapitel 2 i Lov om elektroniske cigaretter (LOV
nr 426
af 18/05/2016)
1
vedr. anvendelse af elektroniske cigaretter
2
med eller uden nikotin.
Ifølge lovens § 41 skal sundhedsministeren gennemfører en evaluering af lovens kapitel 2, der
offentliggøres senest den 20. maj 2018. Sundheds- og Ældreministeriet har på baggrund af
ovenstående anmodet Sundhedsstyrelsen og Statens Institut for Folkesundhed om bidrag til eva-
lueringen.
Formålet med evalueringen er at undersøge, om lovens kapitel 2 lever op til lovens intentioner
om at beskytte børn og unge mod eventuelle sundhedsmæssige risici ved andenhåndsærosol.
2
Lov om e-cigaretter
Loven indeholder i kapitel 2 en række regler, som gælder både for brug af e-cigaretter med og
uden nikotin. Loven forbyder brug af e-cigaretter på forskellige institutioner, herunder på dagin-
stitutioner, skoler, kostskoler, efterskoler, gymnasier mv. for børn og unge under 18 år, samt i
kollektive transportmidler og taxaer. Herudover er der et krav om, at uddannelsesinstitutioner
og arbejdspladser, hvortil offentligheden har adgang, som fx biblioteker og sportshaller, udar-
bejder en skriftlig politik for anvendelse af e-cigaretter.
3
Afgrænsning af evalueringen
Oplægget til evalueringen kommer af lovens forarbejde, hvor der står følgende:
Det forslås, at lovens kapitel 2 om restriktioner i adgangen til at anvende elektroniske cigaretter
med og uden nikotin på steder, hvor børn og unge opholder sig, i kollektive transportmidler og i
taxaer, evalueres senest 2 år efter lovens ikrafttræden. Formålet med evalueringen er at sikre,
at lovens kapitel 2 lever op til lovens intentioner om at beskytte børn og unge mod eventuelle
1
Herefter betegnet som
loven
Herefter betegnet som
e-cigaretter
TITEL
SIDE
4/39
2
9. MAJ 2018
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
sundhedsmæssige risici ved passiv dampning. Evalueringen skal indeholde den seneste viden
om de eventuelle helbredsmæssige risici ved passiv dampning i forhold til børn og unge.
Statens Institut for Folkesundhed har stået for evalueringens del I med særligt henblik på at un-
dersøge implementeringen og håndhævelsen af lovens kapitel 2. Evalueringens del I består af
tre overordnede dele. Første del retter sig mod det kommunale niveau, hvor anden og tredje del
retter sig mod praktiske erfaringer med loven i transportselskaber samt i primære arenaer, hvor
børn og unge opholder sig, herunder skoler og daginstitutioner. Evalueringens del 1 giver her-
ved et øjebliksbillede af, hvordan loven lever i kommuner, kommunale institutioner og trafik-
selskaber. Sundhedsstyrelsen har stået for evalueringens del II vedr. den seneste viden om de
eventuelle helbredsmæssige risici ved passiv dampning i forhold til børn og unge.
Indeværende evaluering indeholder både del I og del II, dvs. både Statens Institut for Folke-
sundhed og Sundhedsstyrelsens bidrag.
I evalueringen af lov om e-cigaretter anvendes det videnskabelige begreb
”andenhåndsærosol”,
når passiv udsættelse for damp fra e-cigaretter beskrives. Dette skyldes, at begrebet damp kan
give et fejlagtigt indtryk af, at ærosolen, der udåndes ved brug af e-cigaretter helt eller delvist
består af vand, og deraf er uskadeligt for brugere og omkringstående personer. Der er dokumen-
tation for, at andenhåndsærosol fra e-cigaretter indeholder potentielt helbredsskadelige bestand-
dele (se evalueringens del II).
4
Resumé
Ifølge kommunerne har der generelt været begrænset fokus og information om loven.
Dette står i kontrast til lov om røgfri miljøer og rygeområdet generelt, der er et stort fo-
kusområde i kommunerne. Det begrænsede fokus gør sig ligeledes gældende i de kom-
munale institutioner og trafikselskaber. Blandt de interviewede i institutionerne, var kun
halvdelen bekendt med lov om e-cigaretter, og ingen af de interviewede trafikselskaber
var bekendt med loven.
I samtlige af de interviewede kommuner er der ikke udformet særskilte retningslinjer
for e-cigaretter på baggrund af loven. Alle kommuner sidestiller e-cigaretter med al-
mindelig tobak, hvorfor e-cigaretter indgår som en del af kommunernes samlede ryge-
politik. Der er dog en vis usikkerhed om, hvorvidt e-cigaretter er tilføjet på skrift til den
overordnede rygepolitik, eller om retningslinjerne er mere implicitte. Det samme gør sig
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
5/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
gældende for institutionerne og trafikselskaberne, hvor e-cigaretter mere eller mindre
implicit indgår som en del af den samlede rygepolitik. Særligt for de kommunale insti-
tutioner hersker der en stærk norm om, at e-cigaretter ikke hører hjemme på arbejds-
pladser, hvor børn og unge befinder sig
Gennemgangen af evidensen i forbindelse med denne evaluering har ikke givet Sund-
hedsstyrelsen anledning til at ændre de nationale anbefalinger vedr. brugen af e-
cigaretter, der angiver, at ingen børn og unge bør udsættes for andenhåndsærosol fra e-
cigaretter, hverken udendørs eller indendørs, samt at der ikke bør anvendes e-cigaretter i
rum, hvor børn og unge opholder sig eller kommer til at opholde sig. Ydermere er det
Sundhedsstyrelsens anbefaling, at man ikke anvender e-cigaretter under sin graviditet
eller mens man ammer.
5
Evalueringens del 1 vedr. implementering og håndhæ-
velse
Udarbejdet af Statens Institut for Folkesundhed v. Syddansk Universitet.
Formålet med denne evaluering er at undersøge, hvorvidt loven lever op til intentionerne om at
beskytte børn og unge mod eventuelle sundhedsmæssige risici ved passiv dampning. For at un-
dersøge dette, er der foretaget kvalitative interviews med relevante medarbejdere i kommuner,
på skoler, daginstitutioner og trafikselskaber.
Evalueringen præsenterer således resultaterne af denne kvalitative evaluering af kommuner,
kommunale institutioner og kollektive transportselskabers kendskab til, samt implementering og
håndhævelse af loven.
5.1
Hovedfund
I 9 ud af de 11 udvalgte kommuner har der været kendskab til loven. Kendskabet er dog
mest på et overordnet niveau, og loven har generelt ikke haft stor indflydelse på kom-
munernes hverdagspraksis. For de kommuner, som kender til loven, har loven givet dem
en retning i forhold til arbejdet med e-cigaretter, hvilket anses som særligt vigtigt i situ-
ationer, hvor kommunale institutioner henvender sig til kommunerne med spørgsmål
om e-cigaretter. Samtidig oplever de kommunale institutioner generelt politiske direkti-
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
6/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
ver som positive, da det giver dem bemyndigelse til at lave stramninger på diverse om-
råder, eksempelvis for rygning.
Ifølge kommunerne har der overordnet set været begrænset fokus og information om
loven. Dette står i kontrast til lov om røgfri miljøer og rygeområdet generelt, der er et
stort fokusområde i kommunerne. Det begrænsede fokus gør sig ligeledes gældende i de
kommunale institutioner og trafikselskaber. Blandt de interviewede i institutionerne, var
kun halvdelen bekendt med loven, og ingen af de interviewede trafikselskaber var be-
kendt med loven.
I samtlige af de interviewede kommuner er der ikke udformet særskilte retningslinjer
for e-cigaretter på baggrund af loven. Alle kommuner sidestiller e-cigaretter med al-
mindelig tobak, hvorfor e-cigaretter indgår som en del af kommunernes samlede ryge-
politik. Der er dog en vis usikkerhed om, hvorvidt e-cigaretter er tilføjet på skrift til den
overordnede rygepolitik, eller om retningslinjerne er mere implicitte.
Det samme gør sig gældende for institutionerne og trafikselskaberne, hvor e-cigaretter
mere eller mindre implicit indgår som en del af den samlede rygepolitik. Særligt for de
kommunale institutioner hersker der en stærk norm om, at e-cigaretter ikke hører hjem-
me på arbejdspladser, hvor børn og unge befinder sig.
Forhold, som vurderes betydningsfulde for kendskab til og håndtering af lo-
ven
At have kendskab til loven har ikke været væsentligt i forhold til kommunernes, de
kommunale institutioners samt trafikselskabers opfattelse og håndtering af brugen af e-
cigaretter. Det vurderes, at andre forhold har spillet en væsentlig større rolle.
For kommunerne har et proaktivt fokus på rygeområdet haft betydning for, om de har
forholdt sig til brugen af e-cigaretter, for eksempel blandt de kommuner, der arbejder
med Røgfri Fremtid som vision eller med den rygeforebyggende indsats X:IT. Ifølge
kommunerne er den sparsomme eksisterende viden om e-cigaretters sundhedsskadelige
effekter ligeledes af betydning for deres håndtering af e-cigaretter.
Derudover vurderes strategiske og politiske forhold også som centrale parametre for
kommunernes håndtering af brugen af e-cigaretter. Særligt politiske holdninger har ind-
flydelse på den kommunale retning på området.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
7/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
Blandt institutioner og trafikselskaber har andre forhold imidlertid vist sig at have be-
tydning. Her har videreformidling af information om loven været afgørende for, om in-
stitutioner og trafikselskaber overhovedet har fået kendskab til loven, da de oftest ikke
selv er opsøgende i forhold til nye lovtiltag. Især for institutionerne er det vigtigt, at in-
formationen er målrettet og har gennemslagskraft, da de i forvejen skal forholde sig til
mange forskellige informationer, der kommer fra kommunen.
Ingen af de interviewede trafikselskaber har oplevet, at retningslinjerne for brugen af e-
cigaretter overtrædes, og kun ganske få gange er dette sket blandt de medvirkende insti-
tutioner. På den måde, er e-cigaretter ikke noget, der har været i fokus, og især for tra-
fikselskaberne, har dette bevirket, at de ikke har anset e-cigaretter som værende relevant
for dem, at forholde sig til.
6
Metode og databearbejdning
Som tidligere beskrevet, består den kvalitative evaluering af tre overordnede dele. Før-
ste del retter sig mod det kommunale niveau og anden samt tredje del retter sig mod tra-
fikselskaber og de primære arenaer, hvor børn og unge opholder sig, her defineret som
skoler og daginstitutioner. Evalueringen er baseret på 24 interviews med kommunale
medarbejdere samt, ledere og medarbejdere på kommunale institutioner, samt medar-
bejdere i trafikselskaber.
I det følgende beskrives den anvendte metode og datagrundlag for evalueringen.
6.1
Rekruttering af kommuner, institutioner og trafikselskaber
Kommuner
I udvælgelsen af kommuner er der lagt vægt på at inddrage både store og mindre kom-
muner, da blandt andet størrelse antages at kunne have betydning for implementeringen
af loven. Kommunerne er udvalgt tilfældigt inden for tre strata, der udgøres af hen-
holdsvis den tredjedel af kommuner med det største antal indbyggere (store), den tred-
jedel med færrest (små) og den resterende tredjedel (mellemstore). Denne strategi er an-
vendt for at sikre et repræsentativt udsnit af kommunerne i forhold til deres størrelse.
Der er i første omgang taget kontakt til ti kommuner; 3 store, 4 mellemstore og 3 små
kommuner. Kontakten til de ti udvalgte kommuner er blevet rettet enten direkte til
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
8/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
sundhedsafdelingerne eller til kommunens hovednummer via telefon. Ved første kon-
takt er projektets formål kort beskrevet og den rette medarbejder i kommunen identifi-
ceret. Hvis den rette person ikke kunne træffes telefonisk, er der efterfølgende sendt en
mail med en beskrivelse af projektet og en forespørgsel på et interview. Herefter er tids-
punkt for interview aftalt.
I tilfælde af, at en udvalgt kommune ikke ønskede at deltage, er den næste kommune
inden for det pågældende stratum blevet kontaktet.
Der er i alt kontaktet 20 kommuner, hvoraf seks kommuner ikke besvarede henvendel-
sen og tre afslog at deltage med enten interessemæssige begrundelser eller grundet syg-
dom hos den relevante kontaktperson. En kommune vendte først tilbage sent i proces-
sen. Denne er dog inkluderet i rapporten, hvorfor der i alt er rekrutteret 11 kommuner: 5
store kommuner, 3 mellemstore kommuner og 3 små kommuner.
Institutioner
Evalueringen er afgrænset til at afdække kommunale institutioner. De kommunale insti-
tutioner, der er inkluderet, er daginstitutioner, herunder vuggestuer, børnehaver og inte-
grerede daginstitutioner, samt folkeskoler. Baggrunden for dette er, at få et nuanceret
billede af praksis omkring børn og unge i forskellige aldersgrupper.
I evalueringen sigtede vi efter en tilfældig udvælgelse af 2-3 institutioner i 3-5 af de
medvirkende kommuner. I praksis viste det sig ikke at være muligt, da flere skoler og
daginstitutioner af ressourcemæssige og/eller interessemæssige årsager takkede nej til at
deltage i evalueringen. Institutionerne er derfor udvalgt gennem en pragmatisk sam-
pling, hvor vi foretog interviews med de institutioner, hvor det var muligt. Eksempelvis
institutioner, hvor vi allerede havde en god kontakt. Efterfølgende er anvendt en snow-
ball-tilgang, hvor institutionerne selv pegede videre på andre relevante institutioner.
De enkelte institutioner er kontaktet via telefon, og henvendelsen rettet til ledelsesni-
veau, med undtagelse af to daginstitutioner, hvor henvendelsen er blevet rettet direkte til
det pædagogiske personale.
I alt deltog fem folkeskoler (alle skoleledere), én landsbyordning med børn fra vugge-
stue til grundskoleniveau (leder) og fire daginstitutioner (to ledere og to pædagogiske
medarbejdere). Institutionerne er geografisk spredt rundt i landet.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
9/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
Trafikselskaber
I alt tre trafikselskaber er udvalgt til evalueringen. Disse er udvalgt på baggrund af vari-
ation i størrelse. Der blev trukket lod mellem de største trafikselskaber i Danmark,
hvoraf ét blev udvalgt. Derudover blev to mindre trafikselskaber udvalgt. Kontakten til
informanter i de tre udvalgte trafikselskaber er blevet rettet til ledelsesniveau eller HR-
personale.
6.2
Interviews
Datagrundlaget for evalueringen udgøres af 24 kvalitative telefoninterviews foretaget
medio marts 2018 til primo april 2018.
Interviewene blev gennemført telefonisk med udgangspunkt i en semistruktureret inter-
viewguide, hvor det var muligt at revurdere og kvalificere spørgsmålene samt inddrage
nye spørgsmål undervejs i interviewene, hvis det blev vurderet relevant i forhold til be-
lysning af de forskellige temaer. Interviewene varede mellem 7-25 minutter og blev
gennemført af to videnskabelige assistenter.
Interviewtemaer
Interviewene afdækkede følgende overordnede temaer:
Kendskab til lov om e-cigaretter
Håndtering af lovændringer/normal procedure for lovtiltag
Udformning af retningslinjer for e-cigaretter
Implementering og håndhævelse af loven
Erfaringer i forhold til indførsel af loven
Effekt af loven
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
10/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
6.3
Databearbejdning og analyseproces
Alle interviewene blev optaget digitalt. Der blev efterfølgende foretaget en transskribe-
ring med fokus på mening, hvorved fyldord og udtalelser, der blev vurderet irrelevante
for undersøgelsen, blev udeladt. Interviewmaterialet blev herefter tematisk analyseret
med afsæt i interviewguidens tematikker. Der blev ligeledes foretaget en åben kodning
og tematisering af materialet. Her fulgtes teknikken for kvalitativ analyse med udgangs-
punkt i Grounded Theory (1). Igennem denne proces blev der identificeret nye problem-
stillinger og tematikker, som blev bragt op af informanterne selv, men som lå uden for
interviewguidens rammer. Endeligt blev temaer opdelt og struktureret, og mere over-
ordnede analytiske temaer på tværs af materialet, blev identificeret.
6.4
Etiske overvejelser
Alle informanter blev orienteret mundtligt om undersøgelsens formål, og efter ønske fik
de fremsendt projektbeskrivelsen over mail. Inden interviewet gik i gang, spurgtes der
om tilladelse til at optage interviewet og alle informanter blev garanteret, at deres be-
svarelse ville blive behandlet fortroligt. Informanterne er blevet anonymiseret i forhold
til personlige og genkendelige karakteristika, så som navn, kommune og institution.
7
Lov om e-cigaretter
kommunalt niveau
I denne del af evalueringen belyses, om de kommunale medarbejdere har kendskab til
loven, hvordan de har forholdt sig til den og arbejdet med den i praksis. I den forbindel-
se beskrives også, hvordan kommunerne anser deres rolle i forhold til implementering
og håndhævelse af loven i de kommunale institutioner og trafikselskaber. Samtidig be-
skrives, hvilke betydningsfulde forhold, der har haft indflydelse på kommunernes kend-
skab til og håndtering af loven.
Informanter
De fleste informanter fra kommunerne arbejder inden for tobaksområdet, enten som
sundhedskonsulent, læge eller røgkoordinator. En enkelt informant er arbejdsmiljøchef.
Informanternes primære arbejdsopgaver består blandt andet i strategisk planlægning i
forhold til forebyggelsesindsatserne på tobaks- og rusmiddelområdet eller tobaksråd-
givning.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
11/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
7.1
Kendskab til lov om e-cigaretter
Størstedelen af de medvirkende kommuner kender til loven. Kun to ud af de 11 kom-
muner har ikke kendskab til den. Kendskabet er dog mest overordnet og loven er gene-
relt ikke i fokus i kommunernes daglige arbejde.
”Altså, jeg kender til den men, det er ikke noget, vi har arbejdet så aktivt med”
(Kom-
mune H)
Som kommune H giver udtryk for, har lovtiltaget ikke medført en ændring i kommu-
nens arbejdspraksis, hvilket er et generelt billede i de kommuner, som kender til loven.
De to kommuner, der ikke har kendskab til loven, fortæller at manglende kendskab
blandt andet kan skyldes, at loven er forholdsvis ny, og at der er mange forskellige pro-
jekter i gang i kommunen, som prioriteres mere på nuværende tidspunkt. En anden år-
sag til manglende kendskab skyldes, at e-cigaretter ikke opleves som et udbredt pro-
blem, da kun et fåtal af borgerne bruger e-cigaretter:
”Vi kunne se, at det var ganske få procent, der røg e-cigaretter.
Så på den måde er det
ikke noget, som er voldsomt udbredt, og det er nok også derfor, at den her viden [om
loven] ikke er så langt fremme i vores bevidsthed, fordi det ikke er lige så relevant”
(Kommune B)
Endvidere gives der udtryk for, at e-cigaretter ikke anses som noget særligt adskilt fra
almindelige cigaretter, hvilket ligeledes er en forklaring på, at kommunen ikke er be-
kendt med loven:
”Nej, jeg vil sige, at det ikke er sådan, at jeg har lagt så meget mærke til den [loven]
fordi, i kommunen behandler vi bare e-cigaretter på lige fod med almindelige cigaret-
ter”
(Kommune J)
Information om lov om e-cigaretter
Ingen af de interviewede kommuner kan erindre at have modtaget en officiel udmelding
om loven fra Sundheds- og Ældreministeriet. Kommunerne har fået kendskab til loven
gennem forskellige kanaler, og nogle kommuner beskriver, at kendskabet er opstået til-
fældigt. Herom udtaler en informant:
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
12/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
”Det har været i forbindelse med, at vi selv har været ved at kigge på, hvad det indbe-
fatter, at vi har røgfri arbejdstid i kommunen og i forhold til, at vi kigger lidt på børne-
området i øjeblikket med Røgfri Fremtid og med X:IT konceptet fra Kræftens Bekæm-
pelse”
(Kommune H)
Kendetegnende for mange kommuner har været, at de selv har været opsøgende og ak-
tive i forhold til at tilegne sig information om loven. Derudover er kommunerne ofte
blevet bekendt med loven i forbindelse med deres generelle arbejdspraksis, eksempelvis
nævnes arbejdet med rygestopkurser eller den rygeforebyggende indsats X:IT til folke-
skolen.
Størstedelen af kommunerne beretter, at information om nye lovtiltag og andre væsent-
lige informationer ofte kommer gennem foreninger eller organisationer. Særligt Sund-
hedsstyrelsen og Kræftens Bekæmpelse nævnes som væsentlige kanaler til information
om nye ændringer i praksis eller lovtiltag. Dette er også tilfældet med information om
loven. Omkring at have opnået kendskab til loven, udtaler informanten fra kommune F:
”[…] enten [fra] Kræftens Bekæmpelse eller Sundhedsstyrelsen, hvor de orienterer om
at, nu er der en ændring i forhold til loven. Det er jo der, jeg får mine informationer,
når der sker nogle nye ting og nogle ændringer”
(Kommune F)
Flere kommuner pointerer, at Sundhedsstyrelsen og Kræftens Bekæmpelse, blandt andet
via deres nyhedsbreve, der sendes ud på mail, har været vigtige i formidlingen af loven,
og således har de stor betydning i forhold til indføring af nye lovtiltag i kommunerne.
Mediebevågenheden på området har ligeledes været en kanal til viden om loven.
Som det fremgår af nedenstående citat har der overordnet set været begrænset fokus og
information om loven eller e-cigaretter i det hele taget. Dette står i kontrast til lov om
røgfri miljøer og rygeområdet generelt, der har fyldt, og stadig fylder, meget i kommu-
nerne.
”[…] jeg [har] ikke stødt på særlig meget materiale om e-cigaretter.
Det har handlet
meget overordnet om rygeområdet […]”
(Kommune B)
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
13/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
7.2
Retningslinjer for lov om e-cigaretter
Ingen af de interviewede kommuner har udformet særskilte skriftlige retningslinjer på
baggrund af loven, og generelt set beskrives det, at loven ikke har været styrende for om
og hvordan kommunen har forholdt sig til området. Et par kommuner fortæller eksem-
pelvis, at de har tilføjet e-cigaretter til deres generelle kommunale rygepolitik allerede
inden loven blev udstedt i 2016. Herom udtaler en kommune:
”I kommunen har vi nogle regler for vores røgfri miljøer, og det har vi haft siden 2007.
De er så blevet revideret igen i 2012, hvor vi fik omfattet e-cigaretter på nøjagtig lige
fod som almindelig tobak […] Lur mig om der ikke har været en melding fra Sundheds-
styrelsen allerede i 2012 siden man har gjort det […]”
(Kommune G)
Kommunen har således været opmærksom på e-cigaretter allerede tilbage i 2012, hvil-
ket er gældende for flere af de medvirkende kommuner. Citatet illustrerer samtidig, at
Sundhedsstyrelsen er en betydningsfuld instans, hvis udmeldinger, kommunerne retter
sig efter.
Samtlige af de interviewede kommuner har sidestillet e-cigaretter med almindelige ciga-
retter og tobak generelt, hvorfor e-cigaretter, på lige fod med almindelige cigaretter,
indgår som en del af kommunens rygepolitik og reguleres herefter. Dette gør sig ligele-
des gældende for de kommuner, der ikke har haft kendskab til loven.
Det varierer imidlertid, hvorvidt der er formuleret og tilføjet eksplicitte retningslinjer
om brugen af e-cigaretter i kommunernes overordnede rygepolitik. Nogle kommuner
har skrevet e-cigaretter ind i rygepolitikken, mens dette ikke er tilfældet for andre. For
flere kommuner gælder det dog, at der er en uvished om, hvorvidt e-cigaretter er omtalt
i rygepolitikken, hvilket også fremgår af citatet nedenfor:
”Nu bliver jeg i tvivl, men tænker det indgår i rygepolitikken,
men om det lige er skrevet
ind. Jeg kommer meget ude i hjemmeplejen, der italesætter jeg det, som om det er de
gældende regler, men om det er skrevet ned, der må jeg være dig et svar skyldig”
(Kommune I)
I kommune I indgår e-cigaretter mere implicit i retningslinerne på rygeområdet. Dette
kan også genkaldes i kommunernes forebyggende arbejde:
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
14/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
”[…] Når vi taler med eleverne om det, fx på skolerne, så er det lige så vigtigt ikke at
dampe som at ryge. Man må ikke dampe de steder, man ikke må ryge. Det er helt det
samme”
(Kommune E)
Således søger kommunen at skabe en generel praksis på rygeområdet og forståelse for
e-cigaretter på skolerne.
Ifølge kommunerne er der flere forhold, der har haft betydning for, hvordan de har for-
holdt sig til e-cigaretter, og loven herom. Nogle kommuner nævner eksempelvis, at der
ikke er udformet særskilte retningslinjer for brugen af e-cigaretter da loven er i overens-
stemmelse med kommunens generelle rygepolitik. Hermed har de ikke set et behov for
at udarbejde en særskilt politik eller retningslinje for e-cigaretter
Ifølge flere kommuner, er den sparsomme viden om risici forbundet med brugen af e-
cigaretter, ligeledes betydningsfuld i forhold til, hvordan de har forholdt sig til brugen af
e-cigaretter og loven herom. Nogle kommuner nævner, at de sidestiller e-cigaretter med
almindelige cigaretter på baggrund af et forsigtighedsprincip:
”[…] så er der lidt uvished om, hvilken påvirkning det har på længere sigt. Derfor, så
længe der ikke er nogen sikkerhed om, hvor farlige de er, så sidestiller vi dem egentlig
med almindelige cigaretter”
(Kommune B)
Den sparsomme viden om effekten af brugen af e-cigaretter er i følge Kommune B altså
en anledning til at udforme og føre politik på området. For andre kommuner har den
sparsomme viden dog betydet, at de ikke har forholdt sig til e-cigaretter:
”Jeg tænker da, at der jo er meget blandede holdninger til e-cigaretter
i dag, og der er
også megen forvirring omkring, hvordan vi skal forholde os til det. […] når man har
mere forskning i forhold til præcis, hvad konsekvenserne er, også for passiv røg, så er
det
[retningslinjer]
nemmere at gå ud med […]. Der tænker jeg helt klart, at hvis man
kunne få noget mere tydelig information omkring det [konsekvenserne]”
(Kommune H)
Repræsentanten fra kommune H omtaler hermed den manglende viden på området, som
betydningsfuld i forhold til at indføre og udbrede en politik som omfatter e-cigaretter.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
15/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
Kommunerne udtrykker generelt et ønske om mere entydig og fyldestgørende viden på
området til at understøtte en lokalpolitik. Den eksisterende viden har derfor betydning
for den måde, hvorpå kommunerne tilgår og behandler e-cigaretter på det kommunale
niveau.
Herudover nævner flere kommuner, at politiske og strategiske forhold spiller en rolle
for, hvorvidt de har forholdt sig til e-cigaretter og deres politik på området. Særligt poli-
tisk initiativ er væsentlig for om kommunen har forholdt sig til e-cigaretter. Herom ud-
taler repræsentanten fra kommune H:
”Jeg tror egentlig ikke, at vi
har en fælles retning endnu på det område [e-cigaretter]
[…] rygeområdet ligger også lidt stille, fordi vi afventer politikernes holdning i forhold
til, hvordan vi skal forholde os til Røgfri Fremtid […] Så jeg vil sige den ligger lidt stil-
le i øjeblikket, fordi vi afventer, hvad der skal ske, og hvad politikernes holdning er til
rygning i kommunen”
(Kommune H)
Flere kommuner beretter ligeledes om, hvordan meninger og holdninger blandt de poli-
tiske beslutningstagere i kommunen er med til at forme retningen på rygeområdet:
”Man har en holdning om, at det er hensigtsmæssigt at have røgfri arbejdstid, men man
tør ikke at gå ind i det, og så er det de enkelte afdelinger, der bestemmer det selv […]
Nu har der lige været valg, og vi har fået en meget progressiv sundhedsudvalgsfor-
mand, som går meget op i det. Før havde vi en der røg, og det tror jeg kommer til at gø-
re en forskel”
(Kommune I)
Således beskrives det i flere interviews, hvordan modviljen mod udbredelse af rygefo-
rebyggende initiativer fra de øvre politiske niveauer beror på personlige holdninger til
og erfaringer med brugen af tobak.
”Vi arbejder meget på at skulle have røgfri arbejdsdag, men det holder meget hårdt.
Men det har vi ikke fået lov til. Jeg tror nok, at borgmesteren er festryger, så der er ikke
rigtig politisk vilje til at gøre noget rigtig konkret på det område [rygeområdet]”
(Kommune J)
Foruden betydningen af opbakning fra de øvre politiske niveauer, berettes det også,
hvordan strategiske forhold spiller ind på politikken på rygeområdet:
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
16/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
”Produktionsskolen har været røgfri i halvandet år for et år siden, både for lærere og
elever. Der var en lærer, der fik en påtale. Der var jeg rigtig meget inde i det, også un-
derviste og sådan noget. Og prøvede at få lærerne med på det her. Men så mistede de
elever til de nærliggende kommuner for der måtte eleverne godt ryge, så ville de være
der. Så de trillede det tilbage, for så skulle de til at fyre lærere på det”
(Kommune I)
Ovenstående citat understreger at en indføring eller ændring af retningslinjer, for ek-
sempel på rygeområdet, som ændrer kulturen i en institution såvel som på en arbejds-
plads, er omfattende.
Helt overordnet fremtræder det, at de kommuner der er proaktive på rygeområdet, og
som har meget fokus på rygning generelt i højere grad har forholdt sig til e-cigaretter,
og skrevet e-cigaretter ind i rygepolitikken i kommunen. Det er blandt andet de kom-
muner, der arbejder med den forebyggende rygeindsats X:IT, eller som har Røgfri
Fremtid som vision.
7.3
Kommunens rolle i forhold til implementering og håndhævelse
Generelt beskrives det, at kommunernes involvering i forhold til implementering og
håndhævelse af loven hos de kommunale institutioner og trafikselskaber ikke har været
særlig udtalt. Kommunerne har i et begrænset omfang specifikt videreformidlet infor-
mation om loven til institutioner og trafikselskaber. Oftest har det været i forbindelse
med involvering i institutionernes egne rygepolitikker, så som røgfri skoletid og røgfri
arbejdstid, eller i forbindelse med rygeforebyggelsesprojekter, herunder X:IT og ryge-
stoprådgivning. Videreformidling af information om e-cigaretter og loven herom har i
den anledning været et sekundært emne:
”Vi har som sådan ikke gået ud med lovgivningen lige med e-cigaretter
men vi arbejder
jo med det der hedder
røgfri skoletid, […] eller med udgangspunkt i X:IT […]”
(Kom-
mune E)
Kommunernes kontakt med de kommunale institutioner har primært været henvendt til
folkeskoleområdet og ungdomsuddannelserne. Trafikselskaberne har kommunerne der-
imod ikke forholdt sig til, oftest fordi det ligger uden for kommunens opgaveportefølje
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
17/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
eller informantens kendskab. Ydermere beretter kommunerne, at institutioner eller tra-
fikselskaber heller ikke henvender sig til dem i forhold til spørgsmål om e-cigaretter.
For de kommuner, som har retningslinjer for brugen af e-cigaretter, er der en klar for-
ventning til, hvordan institutionerne skal håndtere implementeringen deraf:
”Det er op til den enkelte institution at få det gjort. Det er ikke op til dem at beslutte om
de har lyst eller ej. Det er en regel, der skal indføres, og det er den lokale leders pligt at
sørge for, at det sker. Det har vi som arbejdsplads hjulpet til med noget understøtning
af, hvordan man kan gøre det […] ”(Kommune
D)
Som illustreret i citatet ovenfor er det ifølge kommunerne op til de enkelte institutioner
og trafikselskaber at implementere og håndhæve retningslinjerne på området. Kommu-
nen ser her deres egen rolle som vejledende og understøttende i processen om imple-
menteringen og håndhævelse.
På trods af, at kommunerne kun kender til loven på et overordnet plan, fortæller flere, at
loven har været anvendelig i deres arbejde og deres kontakt med de kommunale institu-
tioner og trafikselskaber. Loven har givet kommunerne en retning i forhold til området,
hvilket anses som værdifuldt i situationer, hvor institutionerne henvender sig til dem
med spørgsmål om e-cigaretter. Endvidere vurderer kommunerne, at loven har været en
hjælp i forhold til at sætte rammerne for nogle af de aktører, som kommunen ikke har
bemyndigelse over, fx ungdomsuddannelser og trafikselskaber, hvilket kommer til ud-
tryk i citatet nedenfor:
”Jeg tænker mere generelt er det rigtigt vigtigt i forhold til de områder, der ikke er
kommunens egne fx taxaselskaber eller busselskaber som vi hyrer ind, eller for den sags
skyld ungdomsuddannelser. Det er ikke noget, som vi har bemyndigelse over, men hvis
ikke vi havde rammerne for det, så vil der være mange selskaber, som der ikke over-
holdt den lovgivning, som vi har i dag og som gerne røg eller dampede på deres e-
cigaret, når de hentede børn og unge i busserne eller ikke havde taget det med i røgfri
matrikel på ungdomsuddannelserne, hvis ikke vi havde lovgivningen. For os at se, er
den rigtig vigtig i forhold til de samarbejdspartnere, vi har i forhold til børn og unge
når man gerne vil beskytte dem”
(Kommune G)
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
18/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
1899516_0020.png
Kommunerne fortæller imidlertid, at de ikke systematisk kontrollerer, om retningslin-
jerne for rygning, herunder e-cigaretter, overholdes. Det er oftest tilfældigt at de får vis-
hed om, at der er overtrædelser af reglerne, blandt andet gennem kommunale medarbej-
dere eller sundhedsambassadører ude i institutionerne.
”Det er så lagt ud til den enkelte folkeskole, hvordan man håndhæver det. På den måde
er der ikke kontrol, men vores SSP-medarbejdere
3
er meget opmærksomme på det, når
de kommer ud på skolerne om, hvordan det forholder sig og informerer, hvis de ser no-
get, der ikke helt er i forhold til vores rammer på området”
(Kommune G)
Nogle kommuner har oplevet, at der har manglet en klar procedure for, hvordan de skal
håndtere det, når de får vished om, at der sker overtrædelser af loven, herunder til hvil-
ken instans kommunen skal henvende sig:
”[…] vi oplever mange steder, både med e-cigaretter
og snus, hvor der er noget, der
bliver solgt som ikke er tilladt
[…] Hvor skal vi gå hen og siger det? Vi har henvendt os
til Sikkerhedsstyrelsen og efterfølgende fået af vide, at det ikke er dem, det er politiet.
Og så bliver man i tvivl om det. Det kan jo også være med til at bremse det, hvis der var
en mere klar udmelding både på lovgivningen, og hvad man gør, hvis det ikke bliver
overholdt […]”
(Kommune E)
Kommunernes manglende involvering i implementering og håndhævelse af loven i de
kommunale institutioner og trafikselskaber kan altså også være et udtryk for, at deres
rolle i forhold til blandt andet håndhævelse ikke har været tydelig.
8
Kommunale institutioner
Denne del af evalueringen omhandler kommunale institutioner, her skoler og daginstitu-
tioner. Der undersøges, om institutionerne har kendskab til loven samt, hvordan de har
forholdt sig til den i praksis. Desuden belyses, hvilke forhold der har haft betydning for
de kommunale institutioners kendskab til og håndtering af loven.
Informanter
3
SSP står for Skole, Socialforvaltning og Politi, og er kriminalpræventivt samarbejde mellem de tre aktører.
TITEL
SIDE
19/39
9. MAJ 2018
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
1899516_0021.png
Informanterne er repræsentanter fra skoler og integrerede institutioner. Størstedelen af
de interviewede har en lederstilling enten som daginstitutionsleder, områdeleder eller
skoleleder. En enkelt informant er leder af en landsbyordning, dvs. at folkeskole og dag-
tilbud har fælles ledelse og fælles bestyrelse. To af de interviewede er pædagoger; én i
en vuggestueafdeling og én i en børnehaveafdeling.
8.1
Kendskab til lov om e-cigaretter
Kendskabet til loven varierer blandt de medvirkende institutioner. Halvdelen af institu-
tionerne kender til loven, 3 skoler og 2 daginstitutioner. Generelt set er kendskabet
imidlertid begrænset til lovens overordnede betydning. Herom udtaler repræsentanten
fra institution F:
”Jeg ved godt at der er en lov […]
Jeg har ikke sat mig ind i den”
(Institution F)
Information om lov
Størstedelen af institutionerne fortæller, at de har fået information om loven viderefor-
midlet fra kommunen, eksempelvis i en mail eller gennem et MED-udvalg
4
. Samtlige
institutioner nævner, at det er den sædvanlige procedure, når der er nye lovtiltag eller
andre politiske beslutninger, som institutionerne skal forholde sig til. Flere institutioner
er dog usikre på, om det også har været tilfældet for loven:
”[…] Jeg er ikke informeret… nej det ved jeg ikke lige, hvem der skulle… det kan være,
der er nogle der engang har gjort det. Det er ikke noget, jeg har gået særligt meget højt
op
I”
(Institution F)
Ovenstående citat illustrerer ligeledes, at lovgivningen på området ikke er noget de i
den pågældende institution er optaget af. Dette er en generel udmelding fra daginstituti-
oner såvel som skoler.
MED-udvalg står for
medbestemmelse og medindflydelse,
og formålet med MED-
udvalg er at fremme samarbejdet mellem ledelsen og medarbejderne på alle niveauer i
en kommune. Gennem MED-udvalg kan parterne få medbestemmelse i forhold til ar-
bejds- og personaleforhold, medindflydelse på beslutningsprocesserne og få informatio-
ner om arbejdspladsen.
4
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
20/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
Kommunerne spiller generelt set en væsentlig rolle i forhold til at videreformidle infor-
mation om lovtiltag til institutionerne. Denne proces fungerer normalt godt, og flere in-
stitutioner fortæller, at de er tilfredse med proceduren for indføring af lovtiltag. En insti-
tution pointerer:
”Jeg synes faktisk, at den kommune, jeg er ansat i, gør det rigtig godt. De holder os ori-
enteret og er gode til at betone vigtigheden af, at det skal I håndtere, og det skal I gøre
inden for en overskuelig fremtid”
(Institution E)
Ifølge institutionerne er proceduren dog forskellig fra lov til lov, og hvor grundig in-
formation der videreformidles afhænger ofte af, hvilket område den pågældende lov
omhandler. En institution fortæller eksempelvis, at da lov om røgfri miljøer i sin tid
kom, blev de grundigt informeret om, hvad loven indebar for dem som institution, og de
blev klædt godt på til at indføre loven i praksis:
”Der fik vi en meget grundig indføring i, hvad loven gik ud på og håndterede det efter
de retningslinjer, vi fik fra forvaltningen på den skole, jeg var på, på det tidspunkt”
(In-
stitution A)
Dette står i nogen grad i kontrast til lov om e-cigaretter, hvor der, som nævnt ovenfor,
hersker en vis usikkerhed blandt flere institutioner i forhold til, hvorvidt kommunen har
videreformidlet information om loven. I forbindelse med dette giver institutionerne ge-
nerelt udtryk for, at de oplever, at de skal forholde sig til mange informationer fra
kommunen:
”[…] vi får så enormt mange spørgeskemaer og informationer osv. og mængden af in-
formation er voldsom. Så man skal tænke meget på, hvordan man får sit budskab igen-
nem […] Der kan sgu smutte noget.
Hvis man tror man bare sender en mail til skolens
hovedkontor, så bliver den sendt videre til mig, og så kan det være jeg skimmer over-
skriften, men der skal være noget, der er alarmerende for ikke, at jeg bare swiper den
videre”
(Institution C)
På den måde kan videreformidlingen af lovtiltaget om e-cigaretter
være ’druknet’ i
mængden af information fra kommunen. Endvidere oplever institution C, at det er be-
tydningsfuldt, hvordan informationen formidles.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
21/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
8.2
Retningslinjer for lov om e-cigaretter
For samtlige institutioner gælder det, at der ikke er udformet særskilte skriftlige ret-
ningslinjer på baggrund af loven. Derimod har størstedelen af institutionerne en rygepo-
litik, hvor retningslinjer for e-cigaretter mere eller mindre eksplicit er inkluderet. Denne
er enten udformet af kommunen eller af ledelsen på institutionen
nogle steder i sam-
arbejde med MED-udvalget.
I de institutioner, hvor retningslinjer om e-cigaretter indgår implicit som en del af den
samlede rygepolitik, sidestilles e-cigaretter med almindelige cigaretter, således at de
samme regler er gældende for begge præparater, men der foreligger ikke nogle egentlige
skriftlige retningslinjer for e-cigaretter. Institution B fortæller:
”Egentlig er det et område [brugen af
e-cigaretter], vi ikke bruger farligt mange kræf-
ter på. For at sige det som det er. Der er ikke så meget at diskutere. Rygning er forbudt
i forbindelse med alt arbejde med børn”
(Institution B)
Som det fremgår, er der en stærk norm om, at al rygning, herunder e-cigaretter, ikke er
tilladt på institutioner, hvor børn og unge opholder sig. Det gælder for samtlige inter-
viewede institutioner:
”Det virker som om, der er en konsensus omkring, at cigaretter, e-cigaretter
og alt så-
dan noget skal foregå uden for matriklen og være uden
for børnenes synsvinkel også”
(Institution I)
Det er dog forskelligt fra institution til institution, hvor restriktive retningslinjerne for
rygning generelt er. Nogle institutioner har indført røgfri skoletid og/eller røgfri arbejds-
tid, og andre har udelukkende indført røgfri matrikel, som lov om røgfri miljøer forly-
der.
Udbredelse af retningslinjerne
Udbredelse af retningslinjerne foregår på forskellige niveauer. Institutionerne skelner
mellem måden, hvorpå information om retningslinjerne generelt bliver udbredt fra
kommunen til dem, samt institutionernes egen udbredelse af retningslinjerne til ansatte,
elever og besøgende.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
22/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
For samtlige institutioner gælder det, at kommunen ikke er involveret i udbredelsen af
retningslinjerne til ansatte, elever og besøgende. Det er op til de enkelte institutioner at
implementere og videreformidle retningslinjerne til de ansatte på institutionerne og ele-
ver på skolerne såvel som andre, der kommer på matriklerne. Institution D udtaler:
” […] de politiske beslutninger får vi nærmest bare som et direktiv, og så er det vores
opgave at sørge for, at det bliver ført ud i praksis
[…] Jeg synes, det er rart at nogle af
alle de sundhedstiltag bliver taget politisk sådan, at vi ikke skal diskutere det, og at det
ikke ender i diskussion blandt personalet eller bestyrelsen. Det er rart, når det bliver
politisk besluttet, så er der
ikke så meget diskussion”
(Institution D)
Således har institutionerne selv ansvaret for at implementere retningslinjerne. Endvidere
oplever institutionerne generelt set de politiske direktiver som positive, da det giver dem
bemyndigelse til at lave stramninger på diverse områder, eksempelvis på rygeområdet.
Udbredelsen af retningslinjerne til ansatte, elever og besøgende fremgår på forskellige
måder i institutionerne. For nogle institutioner indgår retningslinjerne i personalehånd-
bogen eller ligger på intranettet. Det er gennem disse kanaler, at informationen om ret-
ningslinjerne videreformidles til ansatte på institutionerne, og der forventes fra ledelsens
side, at de ansatte er bekendte med retningslinjerne. En enkelt institution fortæller, at
rygeregulativerne også er synlige på institutionens matrikel. På denne måde bliver reg-
lerne tydeliggjort over for alle, der færdes på matriklen.
8.3
Procedure for håndhævelse
Samtlige institutioner påpeger, at det er op til dem selv at sørge for, at retningslinjerne
overholdes. Ingen af de interviewede institutioner har oplevet, at kommunen har været
involveret i håndhævelse i praksis eller har ført tilsyn med, om retningslinjerne overhol-
des.
Som nævnt tidligere sidestilles e-cigaretter med almindelig tobak. Dette afspejles lige-
ledes i institutionernes procedure for håndhævelse. Institutionerne beretter, at håndhæ-
velsesproceduren er den samme for e-cigaretter, som for rygning.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
23/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
Brugen af e-cigaretter opfattes ikke som et udbredt problem på institutionerne, og de
fleste fortæller, at de aldrig har oplevet, at der er blevet brugt e-cigaretter på matriklen.
Således har det heller aldrig har været nødvendigt at håndhæve retningslinjerne:
”Det [e-cigaretter]
er faktisk ikke noget, som vi oplever som et problem. Det er ikke en
del af kulturen […] i forhold til personale og elever i den professionelle virkelighed er
det ikke noget, der fylder her. Heller ikke til skolearrangementer eller til julefester, [...].
Der er ikke nogen, der går og ryger e-cigaretter indenfor eller på skolens matrikel. Der
er ikke forsamlinger udenfor, hvor forældrene står og ryger”
(Institution B)
Der er forskellige procedurer for håndtering af overtrædelse af retningslinjerne for ele-
ver, ansatte og besøgende på institutionerne. For de ansatte, er proceduren oftest fastlagt
med udgangspunkt i den kommunale rygepolitik, hvor der er nogle bestemte klare ret-
ningslinjer i tilfælde af overtrædelse. Herom fortæller en institution:
”[…] hvis det er personalet, der overtræder, de politikker vi har, så vil man først få en
mundtlig påtale, så en skriftlig påtale, og så vil det være en tjenestesamtale og derfra så
videre […] det er sådan en generel procedure, i forhold til de regler, vi har”
(Instituti-
on H)
Proceduren for håndtering af overtrædelse af retningslinjerne for eleverne er for de fle-
ste skoler udformet af ledelsen selv, og følger ikke en kommunal praksis. To skoler ud-
taler om håndtering af brugen af e-cigaretter:
”Den tager vi fra gang til gang […] i forhold til eleverne, tænker jeg, man tager hver
episode for sig. Men sanktioneret, det bliver der”
(Institution E)
”Det kommer an på i hvilket omfang, det er. Vi kommer ind i en gråzone i forhold til at
opdage, at der ligger en e-cigaret i tasken eller på bordet, så vil det typisk være en hen-
vendelse til forældrene for at gøre opmærksom på det. Hvis der er en elev, hvilket vi ik-
ke har haft mig bekendt, der går og ryger i et område på skolen, så vil det være en ind-
kaldelse til samtale
med forældrene. Der er en gradbøjning der”
(Institution B)
Som ovenstående citater illustrerer, er proceduren ikke fastlagt, men tager udgangs-
punkt i ledelsens subjektive vurdering og den konkrete situation. Skolerne beretter dog,
at i de fleste tilfælde vil forældrene blive involveret.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
24/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
9
Trafikselskaber
Denne del af evalueringen omhandler trafikselskaber. Der undersøges, om trafikselska-
berne har kendskab til loven samt, hvordan de har forholdt sig til den i praksis. Desuden
belyses, hvilke forhold, der har haft betydning for trafikselskabernes kendskab til og
håndtering af loven.
Informanter
Informanterne er rekrutteret fra tre forskellige trafikselskaber. De udgør en kørselsleder,
en chef, og en HR konsulent, hvis primære arbejdsopgaver blandt andet er trafikselska-
bets politikker og retningslinjer.
9.1
Kendskab til lov om e-cigaretter
Blandt de interviewede trafikselskaber er der ikke kendskab til loven. De har ikke været
bekendt med den særskilte lov på området. Som et af de tre trafikselskaber fortæller:
”Helt ærligt, så er det ny viden for mig. Vi er selvfølgelig klar over rygeloven og har
forholdt os til den men ikke, at der var en særskilt lov om cigaretter”
(Trafikselskab A)
To af trafikselskaberne nævner, at manglende kendskab til loven er et udtryk for, at de
ikke har set det som et relevant område for dem at forholde sig til. De har samtidig ikke
oplevet episoder, hvor ansatte eller passagerer har brugt e-cigaretter.
Trafikselskaberne beretter desuden, at de ikke har fået information om loven viderefor-
midlet andre steder fra, hverken mundtligt eller på skrift. Information om nye lovtiltag,
som trafikselskaberne skal forholde sig til, kommer oftest fra deres faglige branchefor-
ening, herunder nævnes Danske Busvognmænd og ITD, Brancheorganisation for den
danske vejgodstransport.
9.2
Retningslinjer for lov om e-cigaretter
At trafikselskaberne ikke har kendskab til loven er dog ikke ensbetydende med, at de
ikke har forholdt sig til brugen af e-cigaretter og udformet retningslinjer på området.
Kun et enkelt trafikselskab har ikke udformet retningslinjer for e-cigaretter. Herom for-
tæller de:
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
25/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
”Det er klart, at når der kommer nogle ting, der er aktuelle, så laver vi også en ret-
ningslinje for det […] Det er meget lidt aktuelt her, vil jeg sige. Der er jo ikke nogen
grund til at lave en retningslinje i firmaet, hvis det ikke er relevant, så kan man lave
retningslinjer for alt”
(Trafikselskab B)
Trafikselskabet har altså ikke udformet retningslinjer for e-cigaretter, da e-cigaretter ik-
ke har givet anledning til problemer.
De to øvrige selskaber fortæller, at e-cigaretter er skrevet ind i deres rygepolitik. Dette
er imidlertid ikke foranlediget af loven, som trafikselskaberne ikke har været bekendt
med. Der er uklarhed blandt de to selskaber om baggrunden for, at e-cigaretter er indar-
bejdet i trafikselskabernes rygepolitik. Det største af de medvirkende trafikselskaber be-
retter dog, at overvejelserne omkring inklusion af retningslinjer om e-cigaretter i deres
overordnede rygepolitik har handlet om image:
”Grunden til at vi har e-cigaretter
med i loven er for at udgå, at vores medarbejdere
står ude i offentligheden og damper. Det er ikke for at være forebyggende […] Det er
blandt andet ikke tilladt at ryge i det offentlige rum, hvor medarbejdere repræsenterer
selskabet. Så der er også noget image i det […]”
(Trafikselskab A)
Selskabets motivation for at udarbejde retningslinjer på området har således ikke været
ud fra et sundhedsperspektiv, eller udsprunget af et ønske om at beskytte børn og unge
mod andenhåndsærosol, men synes i højere grad at handle om, trafikselskabets egne in-
teresser.
De to trafikselskaber skelner mellem retningslinjer for ansatte og retningslinjer for pas-
sagerer. Generelt er det retningslinjerne for de ansatte, der fylder mest i interviewene og
som trafikselskaberne italesætter, når der spørges ind til retningslinjer. Retningslinjerne
for passagererne er ikke noget, de har forholdt sig særligt meget til.
Brugen af e-cigaretter anses også her som brug af almindelig tobak, og reglerne der
gælder herfor, gælder således også for e-cigaretter.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
26/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
9.3
Procedure for håndhævelse
Håndhævelse af retningslinjerne hos trafikselskaberne går dels på medarbejderne, dels
på passagererne.
For det store trafikselskab gælder det, at håndhævelsesproceduren er fastlagt og skrevet
ind i rygepolitikken som et selvstændigt punkt. Hvis en medarbejder i trafikselskabet
overtræder reglerne er der derfor en klar procedure for, hvordan dette håndteres, som
nedenstående citat viser.
”[…] så har vi nogle punkter, som omhandler
overtrædelsen af rygepolitikken, og hvil-
ke konsekvenser det så har […] Overtrædelse vil der blive indkaldt til samtale, hvis en
medarbejder overtræder politikken om rygning. Hvis de gentager handlingen kan det
have ansættelsesmæssige konsekvenser for
medarbejderen […] Det er ledelsen, det står
i politikken, at det er lederens opgave at gribe ind og håndhæve denne”
(Trafikselskab
A)
For de busser, der kører for det store trafikselskab, er det op til de enkelte medarbejdere
selv at håndhæve, hvis der sker en overtrædelse af retningslinjer.
De to mindre trafikselskaber har ikke en fast procedure for håndhævelse. Det gælder
både i forhold til ansatte og passagerer i de to selskaber. Det er op til den enkelte leder
eller chauffør at håndhæve, hvis retningslinjerne overtrædes. Oftest håndhæves det blot
med en venlig henstilling om, at rygning ikke er tilladt.
De tre trafikselskaber fortæller dog alle, at de ikke har oplevet problemer med e-
cigaretter i transportmidlerne eller på trafikselskabets matrikel. De oplever generelt, at
politikken og retningslinjerne bliver overholdt.
Udbredelse af retningslinjer for e-cigaretter
Proceduren for udbredelsen af retningslinjer for e-cigaretter er ikke ens i de interviewe-
de trafikselskaber. Medarbejderne i det store trafikselskab er blevet informeret om ret-
ningslinjerne gennem MED-udvalgsmøder. Efterfølgende er retningslinjerne lagt på int-
ranettet og formidlet på et afdelingsmøde. Dette er en fast procedure, der gør sig gæl-
dende for alle politikker og retningslinjer i det pågældende selskab.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
27/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
”[…] i forbindelse med medudvalgsmøder, hvor ledelsen og medarbejderne har repræ-
sentanter. Alt hvad der hedder politikker og retningslinjer bliver taget op og drøftet.
Dog er der forskel på, om det er politiker, der har ledelsen råderet, men det bliver of-
fentliggjort på vores mødeudvalg og herefter bliver det lagt ud på vores intranet og og-
så afdelingsmøder”
(Trafikselskab A)
For de to mindre trafikselskaber forholder det sig anderledes. Her er reglerne for ryg-
ning, herunder e-cigaretter, blevet skrevet ind i personalehåndbogen, og det ene trafik-
selskab fortæller, at retningslinjerne desuden er formidlet videre til medarbejderne ved
MUS-samtalerne. For dette trafikselskab gælder det også, at reglerne er blevet udbredt
til udefrakommende ved klistermærker på dørene, som angiver, at rygning, herunder
brug af e-cigaretter, ikke er tilladt.
Trafikselskaberne gør således brug af forskellige metoder til udbredelse af viden om de
eksisterende retningslinjer.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
28/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
10 Sammenfatning del 1
10.1 Kommunalt niveau
Stort set samtlige kommuner har kendskab til loven, og de fleste har fået det fra Kræf-
tens Bekæmpelse eller via Sundhedsstyrelsens nyhedsbreve. Der hersker dog en vis
usikkerhed blandt informanterne i forhold til, hvor informationen er kommet fra, og om
der i det hele taget er blevet videreformidlet noget om loven.
Samtlige af de interviewede informanter sidestiller e-cigaretter med almindelige cigaret-
ter, hvilket kommer til udtryk i deres rygepolitik og praksis. Der er dog variation i for-
hold til, hvor eksplicit retningslinjerne for e-cigaretter er formuleret.
I følge kommunerne har formidlingen af loven til de kommunale institutioner og trafik-
selskaber været begrænset, og i størstedelen af tilfældene er dette foregået i forbindelse
med anden arbejdspraksis, eksempelvis i forbindelse med rygeforebyggende projekter
ude på skolerne. I forhold til implementering og håndhævelse af loven i de kommunale
institutioner og trafikselskaber opfatter kommunerne deres rolle som vejledende og støt-
tende i processen.
Det står klart, at omdrejningspunktet ikke har været lov om e-cigaretter, og e-cigaretter.
Loven er overvejende set meget lidt i fokus i den kommunale hverdagspraksis og i in-
formanternes bevidsthed. Det er andre forhold, der har spillet en større rolle i forhold til,
hvorvidt kommunerne har håndteret brugen af e-cigaretter eller loven herom. Først og
fremmest er et centralt forhold kommunernes generelle fokus på rygeområdet. Kommu-
ner der er proaktive og har gang i større rygeforebyggende indsatser og visioner for
rygning, er i højere grad tilbøjelige til at have håndteret brugen af e-cigaretter, herunder
ved eksplicit at formulere og tilføje retningslinjer for disse. Strategiske og politiske for-
hold har også en væsentlig betydning for håndteringen af e-cigaretter i kommunen.
Nogle kommuner beretter om tilfælde, hvor subjektive politiske holdninger har været
afgørende for kommunens håndtering i forhold til e-cigaretter. Endeligt nævner flere
kommuner, at den manglende viden på området bl.a. om de sundhedsskadelige effekter
af brug af e-cigaretter på lang sigt, har vanskeliggjort håndteringen af brugen af dem.
Kommunerne udtrykker imidlertid også at netop den manglende viden har medført, at
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
29/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
kommunerne, af et forsigtighedsprincip, anerkender e-cigaretter som værende sund-
hedsskadelige, og derfor medtager det i deres rygepolitik.
10.2 Kommunale institutioner
Halvdelen af institutionerne har kendskab til loven, men ifølge institutionerne er deres
kendskab begrænset. Information om loven er i størstedelen af tilfældene kommet fra
kommunen, som generelt spiller en væsentlig rolle i forhold til at formidle viden om po-
litiske beslutninger og lovtiltag. Der hersker dog også her en vis usikkerhed blandt flere
institutioner i forhold til, om kommunen har videreformidlet informationen. Dette kan
skyldes, at kommunernes information om loven ikke har været tilstrækkelig eller, at lo-
ven er ’druknet’ i mængden af information fra kommunen.
Størstedelen af institutionerne har en rygepolitik, hvor e-cigaretter er inkluderet. Her er
e-cigaretter sidestillet med almindelig tobak. Retningslinjerne er enten udformet ekspli-
cit, eller mere implicit, hvor det er blevet italesat, men ikke skrevet ned.
Samtlige institutioner fortæller, at det er op til dem selv at sørge for, at retningslinjerne
overholdes, og ifølge institutionerne har kommunen ikke været involveret i denne prak-
sis. Håndhævelsesproceduren for brugen af e-cigaretter er den samme som er gældende
for rygning, dog er proceduren forskellig alt efter om det er en elev, ansat eller en besø-
gende, der ikke overholder retningslinjerne.
Der fremgår en række forhold, der har betydning for, om de kommunale institutioner
har haft kendskab til loven og/eller forholdt sig til den. Der er generelt en stærk norm på
de kommunale institutioner i forhold til, at rygning og brugen af e-cigaretter ikke hører
hjemme på institutioner, der har med børn at gøre. Denne implicitte forståelse af, at e-
cigaretter ikke må benyttes på institutionerne kan have betydning for, at flere institutio-
ner ikke har udformet skriftlige retningslinjer for brugen af e-cigaretter.
Samtidig oplever institutionerne ikke, at e-cigaretter er et udtalt problem på institutio-
nerne, og det fylder ikke i deres hverdag. Dette kan være et forhold, der har betydning
for, at kendskabet til loven har været af minimal karakter, og at flere institutioner kun i
et begrænset omfang har forholdt sig til loven.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
30/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
10.3 Trafikselskaber
Ingen af de tre involverede trafikselskaber har kendskab til loven, og de har ikke mod-
taget information herom.
Dog har kendskabet til loven ikke været den væsentligste faktor for, hvorvidt de har
forholdt sig til loven eller ej. Andre forhold har her været afgørende, herunder at pleje
firmaets egeninteresser i form af image. Samtidig har det haft betydning, at trafiksel-
skaberne ikke har anset e-cigaretter som værende relevant for dem at forholde sig til.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
31/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
1899516_0033.png
11 Evalueringens del II vedr. de generelle helbredsrisici
forbundet med passiv udsættelse for ærosol fra e-
cigaretter
med særligt fokus på børn og unge
Udarbejdet af Sundhedsstyrelsen
Nedenfor følger en kort redegørelse for helbredsmæssige risici forbundet med udsættel-
se for andenhåndsærosol, med et særligt fokus på børn og unge. Redegørelsen tager ud-
gangspunkt i videnskabelige artikler samt systematiske reviews udarbejdet af Surgeon
General, U.S. Department of Health and Human Services, The National Academies of
Sciences samt reviews udarbejdet for WHO. Overordnet konkluderer disse, at ærosol fra
e-cigaretter indeholder nikotin og talrige potentielt helbredsskadelige stoffer, men kon-
kluderer samtidig, at der er brug for mere forskning på området for yderligere at afdæk-
ke de menneskelige helbredskonsekvenser, der kan være forbundet med udsættelse for
andenhåndsærosol fra e-cigaretter.
Der foreligger ingen studier, der har undersøgt langtidskonsekvenserne af børn og unges
udsættelse for andenhåndsærosol.
11.1 Skadelige indholdsstoffer og potentielle helbredsrisici
Der foreligger ingen evidens for langtidseffekt af udsættelse for andenhåndsærosol fra
e-cigaretter, da e-cigaretter kun har været på markedet siden 2006
5
.
Fund af potentielt skadelige stoffer i førstehåndsærosol varierer meget og afhænger af
bl.a. e-væskerne (smagsstoffer, nikotinindhold m.m.), mærke og design af e-cigaretten,
batteri, forstøver, hvor slidt e-cigaretten er, samt hvordan e-cigaretten bruges. Derfor vil
fund af potentielt skadelige stoffer i andenhåndsærosol også variere meget (2, 3).
Hertil skal det bemærkes, at der er 335 forskellige e-væsker
6
, som er lovlige at markeds-
føre på det danske marked, dvs. e-væsker, der er korrekt anmeldt hos Sikkerhedsstyrel-
5
I 2001 kom den første e-cigaret på det kinesiske marked, mens e-cigaretter kom på det europæiske og amerikanske marked i hhv.
2006 og 2007.
6
Tallene for antal let af anmeldte produkter er oplyst af Sikkerhedsstyrelsen den 12. april 2018.
TITEL
SIDE
32/39
9. MAJ 2018
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
1899516_0034.png
sen
7
. Det er forskellige brands med forskellig nikotinkoncentration og smag mv. Dertil
kommer tilsvarende ca. 945 forskellige e-cigaretter eller dele af e-cigaretter, som også
er anmeldepligtige.
Andenhåndsærosol stammer især fra udåndet førstehåndsærosol (3). Der er dokumente-
ret optagelse af nikotin ved udsættelse for andenhåndsærosol, og derfor må man antage,
at andre potentielt skadelige stoffer også optages ved passiv udsættelse (3).
I flere studier er en række indholdsstoffer i andenhåndsærosol fra e-cigaretter dokumen-
teret. Nedenfor er oplistet en række af de indholdsstoffer, der går igen i flertallet af e-
væsker.
Glycerol og Propylene glycol
Glycerol og propylene glycol er begge stoffer, der er indberettet som tilsætningsstoffer i
e-væsker. Begge stoffer er anerkendt som stoffer, der er sikre at indtage oralt, men der
er dog ikke evidens for, at stofferne er sikre at inhalere i opvarmet form. Lungerne har
en stor overflade, der kan optage stofferne, hvorfor effekten af glycerol og propylene
glycol kan variere fra det, man eksempelvis finder ved oral indtagelse af stofferne. Et
studie af 100 medarbejdere har vist, at udsættelse for teaterrøg (bestående af mineralolie
og glycerol) over to år forårsagede akutte øvre luftvejssymptomer og en lavere lunge-
funktion blandt de medarbejdere, der arbejdede tættest på kilden til teaterrøgen (4).
Derudover har langvarig eksponering for propylene glycol vist sig at forværre og/eller
medfører flere allergiske symptomer hos børn (5).
Nikotin
Størstedelen af brugerne angiver, at de anvender e-cigaretter med nikotin med et ind-
hold, der næsten er det samme som i konventionelle cigaretter (2). Et studie har vist, at
ikke-rygere udsat for andenhåndsærosol absorberer næsten lige så meget nikotin, som
hvis de er udsat for passiv rygning fra tobaksrøg (6). Nikotin er svært afhængighedsska-
bende, og har betydelig biologisk aktivitet, da det bl.a. kan stimulere frigørelsen af vig-
7
Jf. kap. 3 i Lov om e-cigaretter.
TITEL
SIDE
33/39
9. MAJ 2018
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
1899516_0035.png
tige signalstoffer og hormoner i hjernen, samt frigørelsen af stoffet katekolamin
8
(7),
der kan forårsage karkontraktion og stigning i hjertefrekevensen (7). Studier, udført
uden for en levende organisme, peger tilmed på, at nikotin kan være kræftfremkaldende
(8).
Andre indholdsstoffer
o
Metaller som aluminium, kobber, cadmium, nikkel og bly
o
Flygtige organiske forbindelser, fx formaldehyd og acetaldehyd, der er kræft-
fremkaldende (9)
o
Partiker (PM
10
) og ultrafine partikler (PM
2.5
)
o
Giftige kemikalier som polycykliske aromatiske hydrocarboner og acrolein.
Flere studier indikerer, at der kan være helbredsrisici forbundet med udsættelse for
ovenstående stoffer (3), men der er stor variation i, hvor helbredsskadelige de enkelte
stoffer er, samt i mængden af dokumentation for stoffernes negative helbredskonse-
kvenser, når det inhaleres af mennesker. Endvidere mangler der studier, der tydeligt vi-
ser, om der er en potentiel helbredsskade ved de koncentrationer af stofferne, der findes
i andenhåndsærosol.
Analyser af den indendørs luftkvalitet i et rum, hvor der har været anvendt e-cigaretter
har vist, at koncentrationen af formodede kræftfremkaldende stoffer forøges med 20
pct., og at mængden af aluminium i luften øges, ligesom der kunne konstateres en høje-
re koncentration af ultrafine partikler (10, 11), der anses for at være blandt de mest ska-
delige typer partikler. Befolkningsundersøgelser har, selv ved lave koncentrationer, de-
monstreret negative helbredseffekter ved kortvarig og langvarig udsættelse for partikel-
stoffer og særligt de ultrafine partikler, bl.a. øget risiko for hjertekar- og luftvejssyg-
domme samt øget dødelighed (12).
11.2 Børn og unges helbredsrisici
Der foreligger ingen studier, der har undersøgt langtidskonsekvenserne af børn og unges
udsættelse for andenhåndsærosol (11).
8
Som fx adrenalin, noradrenalin og dopamin
TITEL
SIDE
34/39
9. MAJ 2018
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
1899516_0036.png
Størstedelen
9
af studier uden interessekonflikt konkluderer dog, at passiv udsættelse for
ærosol fra e-cigaretter potentielt kan udgøre en helbredsrisiko for de omkringstående
personer (13).
Eksperimenter udført på forsøgspersoner har vist, at udsættelse for andenhåndsærosol
kan resultere i akut øget luftvejsmodstand
10
(14, 15). Som nævnt ovenfor er det fundet,
at ikke-rygere, der blev eksponeret for andenhåndsærosol fra e-cigaretter absorberede
samme mængde nikotin som ved eksponering af røg fra konventionelle cigaretter (6,
11). Desuden har man fundet høj koncentration af kotinin
11
både hos forsøgspersoner
udsat for andenhåndsærosol og forsøgspersoner udsat for røg fra konventionelle cigaret-
ter (5).
Nyfødte trækker vejret 40-60 gange i minuttet, étårige børn 30 gange i minuttet, mens
voksne trækker vejret 15 gange i minuttet. Derfor er der risiko for, at børn optager flere
doser af ærosolen fra luften, der omgiver dem end voksne gør (16). Det er tilmed vel-
kendt, at nikotin absorberes gennem huden (17). Et mindre studie med seks ikke-rygere
har påvist, at personer, der bærer tøj udsat for nikotinpartikler, optager mere nikotin end
ved inhalering (18). Da børn er mere senstive overfor de omtalte stoffer i ærosolen fra
e-cigaretter, herunder nikotin, vil udsættelse for andenhåndsæreosolen derfor udgøre en
potentiel større helbredsrisiko for børn end for voksne (16).
I en rapport fra U.S. Department of Health and Human Services konkluderes det, at ni-
kotin kan have skadelige lagtidskonsekvenser for hjernens udvikling hos børn og unge
(19). Rapporten finder ligeledes, at børn- og unge er særligt sensitive overfor nikotin i
forhold til hjernens og lungernes udvikling samt risikoen for at blive afhængig (19).
I et dyreforsøg blev to grupper af museunger i deres 10 første dage i livet udsat for
ærosol fra e-cigaretter hhv. med og uden nikotin (en kontrolgruppe blev udsat for al-
9
I artiklen, A systematic review of the health risks from passive exposure to electronic cigarette vapour, er der lavet review af 16
studier, hvoraf 4 konkluderede, at der ikke er helbredskonsekvenser forbundet med udsættelse for andenhåndsærosol.
10
En obstruktiv lungelidelse er en lungelidelse, der er præget af øget luftvejsmodstand idet luftpassagen er hindret pga. forsnævring
af bronkier. Eksempler er kronisk bronkitis, KOL og astma.
11
Nedbrydningsprodukt af nikotin
TITEL
SIDE
35/39
9. MAJ 2018
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
mindelig luft i rummet) i 20 minutter 1-2 gange om dagen (13). Efter 10 dage viste må-
lingerne, at museunger udsat for ærosol fra e-cigaretter med og uden nikotin vejede sig-
nifikant mindre, end museunger udsat for almindelig luft. Museunger udsat for ærosol
fra e-cigaretter indeholdende nikotin viste tilmed en forringet lungeudvikling samt for-
højede plasma- og kotinin niveauer. Det er dog uvist, om virkningen er overførbar til
mennesker.
12 Nationale anbefalinger
Der mangler fortsat studier, der viser langtidseffekten på helbredet af udsættelse for an-
denhåndsærosol, særligt hos børn og unge. Baseret på de nuværende uafhængige studi-
er, der indikerer, at det ikke er uden risici at blive udsat for andenhåndsærosol, er det
Sundhedsstyrelsens vurdering, at der ud fra et forsigtigheds princip under særligt hen-
syn til børn og unges sundhed, ikke bør anvendes e-cigaretter i nærheden af børn og un-
ge. Indeværende gennemgang giver dermed ikke Sundhedsstyrelsen anledning til at æn-
dre de nationale anbefalinger vedr. brugen af e-cigaretter, der angiver, at ingen børn og
unge bør udsættes for andenhåndsærosol fra e-cigaretter, hverken udendørs eller inden-
dørs, samt at der ikke bør anvendes e-cigaretter i rum, hvor børn og unge opholder sig
eller kommer til at opholde sig. Ydermere er det Sundhedsstyrelsens anbefaling, at man
ikke anvender e-cigaretter under sin graviditet eller mens man ammer.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
36/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
1899516_0038.png
13 Referenceliste
1.
Corbin, J. & Strauss, M., 1990. Grounded theory research: Procedures, canons,
and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13(1), pp.3–21..
2. Pisinger & Døssing, 2014. A systematic review of health effects of electronic
cigarettes. Preventive Medicine, 69, pp.248–260.
3. Fernández E., Fu M., Martínez-Sánchez J. M., 2016. Exposure to aerosols from
smoking-proxy electronic systems: a systematic review. Tobacco Control Unit,
WHO Collaborating Centre for Tobacco Control.
4. Varughese, S. et al., 2005. Effects of theatrical smokes and fogs on respiratory
health in the entertainment industry. American Journal of Industrial Medicine,
47(5), pp.411–418.
5. Choi, H. et al., 2010. Common Household Chemicals and the Allergy Risks in
Pre-School Age Children. PLoS ONE, 5(10), p.e13423.
6. Ballbè et al., 2014. Cigarettes vs. e-cigarettes: Passive exposure at home meas-
ured by means of airborne marker and biomarkers. Environmental Research,
135, pp.76–80.
7. Hanna, S.T., 2006. Nicotine Effect on Cardiovascular System and Ion Channels.
Journal of Cardiovascular Pharmacology, 47(3), pp.348–358.
8. Catassi et al., 2008. Multiple roles of nicotine on cell proliferation and inhibition
of apoptosis: Implications on lung carcinogenesis. Mutation Research-Reviews
in Mutation Research, 659(3), pp.221–231.
9. Jensen et al., 2015. Hidden Formaldehyde in E-Cigarette Aerosols. The New
England Journal of Medicine, 372(4), pp.392–394.
10. Schober et al., 2014. Use of electronic cigarettes (e-cigarettes) impairs indoor air
quality and increases FeNO levels of e-cigarette consumers. International Jour-
nal of Hygiene and Environmental Health, 217(6), pp.628–637.
11. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, 2018. Public
health consequences of e-cigarettes. Washington, DC: The National Academies
Press. doi:
https://doi.org/10.17226/24952
12. Aarhus Universitet, Institut for Miljøvidenskab: Partikelforurening:
(http://envs.au.dk/videnudveksling/luft/stoffer/partikelforurening/)
13. Hess, I.M., Lachireddy, K. & Capon, A., 2016. A systematic review of the health
risks from passive exposure to electronic cigarette vapour. Public health research
& practice, 26(2).
14. Chorti et al., 2012. Effects of active and passive electronic and tobacco cigarette
smoking on lung function. Toxicology Letters, 211, p.S64.
15. Flouris, A.D. et al., 2013. Acute impact of active and passive electronic cigarette
smoking on serum cotinine and lung function. Inhalation Toxicology, 25(2),
pp.91–101.
16. Matt, G. et al., 2004. Households contaminated by environmental tobacco
smoke: sources of infant exposures. Tobacco Control, 13(1), pp.29–37.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
37/39
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 329: Orientering om evalueringsrapporten af kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v., fra sundhedsministeren
17. Zorin, S., Kuylenstierna, F. & Thulin, H., 1999. In vitro test of nicotine's perme-
ability through human skin. Risk evaluation and safety aspects. Annals of Occu-
pational Hygiene, 43(6), pp.405–413.
18.
Bekö, Gabriel. A “Skinful” of
Secrets: Dermal Uptake of Phthalates and Nico-
tine Directly from Air and Clothing.
19. U.S. Department of Health and Human Services, 2016. E-Cigarette Use Among
Youth and Young Adults. A Report of the Surgeon General. Atlanta, GA: U.S.
Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and
Prevention, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promo-
tion, Office on Smoking and Health.
9. MAJ 2018
TITEL
SIDE
38/39