Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 304
Offentligt
1885532_0001.png
18. april 2018
Til sundhedsudvalget i Region Syddanmark
cc.
Regionsrådsformand Stephanie Lose
Medlemmerne af Folketingets Sundhedsudvalg
Privat høreapparatbehandling kan være et hurtigt og billigt alternativ til behandling på offentligt
sygehus eller hos puljelæge.
Gengivet fra TV2 Fyns hjemmeside
Private Audiologiske Klinikkers Sammenslutning (PAKS) følger helt naturligt med, når
høreapparatområdet dækkes. 15. marts bragte TV2 Fyn et indslag om en ældre dame, som måtte
vente mere end to år på at få nye høreapparater via offentligt sygehus. Gerd Barkou, som damen
hedder, oplyste i indslaget, at hun ikke havde råd til at betale for nye apparater i det private og
derfor måtte vente, selvom hendes hørehandicap var socialt hæmmende. Da det er muligt at få et
gratis høreapparat hos PAKS´ medlemmer, fuldt dækket af det offentlige tilskud, kontaktede vi Gerd
d. 19. marts og spurgte, om vi måtte hjælpe hende, hvis vi kunne. Hendes høretab var ukompliceret
og tre dage senere, torsdag d. 22. marts, havde hun nye gratis høreapparater på og var lykkelig.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Henvendelse af 18/4-18 fra PAKS - Private Audiologiske Klinikkers Sammenslutning vedr. høreapparatområdet
1885532_0002.png
Spørgsmålet er, hvorfor en ældre borger som Gerd skal vente mere end to år på høreapparater, når
problemet reelt kan klares privat på tre dage? Hos PAKS tror vi, der er flere forskellige forklaringer
på miseren.
Bedre information
For det første er Gerd et godt eksempel på, at mange ældre borgere ikke ved, hvilke valgmuligheder
de har, når det gælder sundhedsydelser. Hun havde tidligere fået apparater med egenbetaling, og
var derfor af den opfattelse, at man som borger altid skal have penge op af lommen, når man vælger
det private. Dette er som bekendt ikke tilfældet, og som branche må vi påtage os et ansvar for ikke
tydeligt nok at have kommunikeret, at PAKS´ medlemmer altid kan levere en gratis tilskudsdækket
løsning. Dette vil vi råde bod på.
For det andet så må det være klart for enhver, at information om gratis privat udlevering af
høreapparater er stærkt begrænset i det offentlige system, hos øre-næse-halslægerne m.v. En folder
fra Sundhedsstyrelsen gør det ikke alene. Privat behandling dækket af tilskud er en reel
behandlingsgaranti. Hvorfor ikke fortælle borgerne det?
Opgør med vanetænkning
For det tredje så virker det som om,
noget ”rent administrativt”
skygger for, at flere borgere tilbydes
en privat behandlingsløsning. Kald det vanetænkning eller ideologi
nogen i det regionale system
synes at hænge fast i forestillingen om, at høreapparatbehandling fortrinsvis er en offentlig opgave.
Når vi læser regionens ”Forslag til handleplan med henblik på nedbringelse af ventetiden til
høreapparatbehandling” fra 19. marts 2018, savner PAKS
nytænkning. Handlingsplanen rummer
”mere af det samme”
og udsigt til serviceforringelser for borgerne. Regionen vedgår, at planen kun
akkurat kan forhindre ventelisterne i at vokse yderligere. Handlingsplanen er således utilstrækkelig i
forhold til at nedbringe landets længste ventelister. Man savner en langt mere helhjertet inddragelse
af den private sektor.
Muligheden for at trække på den private sektor omtales kun parentetisk og da garneret med
henvisninger til en tidligere ”fiasko”. Det havde været på sin plads at reflektere over om
udbudsmodellen ikke netop var årsag til den manglende succes. Offentlige udbud på privat
høreapparatbehandling begrænser borgernes frie valg, idet udleveringen bliver centraliseret til få
udleveringssteder. Samtidig kan udbudsmodellen reducere incitamentet til at levere en høj kvalitet
fordi ”vinderen tager det hele”. Dermed er de offentligt henviste kunder ”sikre” og givet på forhånd,
mens prisen kan være presset til et urealistisk lavt niveau, hvilket ikke giver mulighed for at levere en
individuelt tilpasset service.
Den private sektor har kapacitet til at fjerne de offentlige ventelister
Knap 50% af alle, der har behov for et høreapparat, får det i dag privat. Hvorfor ikke gøre det tal
større, således at flere borgere får hurtigere hjælp? Hvorfor ikke fremme en arbejdsdeling mellem
den private og den offentlige sektor, således at det offentlige får frigjort ressourcer til behandling af
børn og komplicerede høretab?
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Henvendelse af 18/4-18 fra PAKS - Private Audiologiske Klinikkers Sammenslutning vedr. høreapparatområdet
1885532_0003.png
Hvorfor ikke lade PAKS og vores medlemmer hjælpe til med at nedbringe ventelisterne eller helt
afvikle dem, når vi tydeligvis kan gøre det bedre
1
og billigere
2
- indenfor rammerne af det
eksisterende tilskudssystem?
Privat afvikling af offentlige ventelister er billigst
Eksempelvis er prisen for privat behandling af de 1850 patienter, omtalt i handlingsplanen,
11.982.450 kr. Dette beløb er INKL. moms, indirekte omkostninger og tilpasninger, ligesom regionen
ikke behøver at afsætte yderligere midler til uddannelse af audiologiassistenter, ansættelse af
yderligere personale, investere i yderligere undersøgelsesfaciliteter m.v. Det er altså klart billigere at
overlade opgaven til den private sektor.
Bemærk i den forbindelse, at PAKS´ medlemmer står inde for, at borgerne serviceres gennem hele
den fireårige periode, som tilskuddet dækker. Også i de tilfælde, hvor borgerne har behov for
adskillige tilpasninger gennem perioden f.eks. som følge af vægttab eller det modsatte. I PAKS
arbejder vi desuden målrettet på at sikre en høj gennemsigtighed i den kvalitet, vores medlemmer
leverer. Vi vil gerne dokumentere, at vi ikke bare løser opgaven billigere, men også bedre end det
offentlige.
En privat løsning sikrer, at borgerne KOMMER I CENTRUM og har FRIT VALG til at vælge den
leverandør, hvis produkter, service og placering passer bedst. Den fri konkurrence mellem de private
aktører sikrer, at kapaciteten flyttes dertil, hvor behovet er. Borgerne bliver betjent lokalt - ikke hvor
der nu tilfældigvis er ledig kapacitet.
Fra PAKS side kan vi kun opfordre til, at regionen tager et ekstra kig på de fordele, der er forbundet
med en mere hensigtsmæssig arbejdsdeling mellem det offentlige og det private, når det gælder
høreforsorgen. Der findes mange som Gerd Barkou, for hvem års ventetid kan veksles til få dage.
Det skulle glæde os at uddybe vores synspunkter, regneeksempler m.v., hvis sundhedsudvalget
ønsker at mødes med os.
Med venlig hilsen
Michael Westermann, formand for PAKS
1
2
EuroTrak Denmark 2016
Svar fra Sundhedsministeren til Folketingets Sundhedsudvalg: SUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 396.