Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 292
Offentligt
1880940_0001.png
REDEGØRELSE OM
ÆLDREOMRÅDET – 2018
APRIL 2018
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0002.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Indledning
Danmark er et stærkt velfærdssamfund, og vi drager omsorg for de ældre borgere, der har brug for hjælp,
så de får friheden til at leve et godt og værdigt ældreliv. Det samfund ønsker regeringen at udvikle og
styrke, så vi får mest mulig velfærd for pengene til gavn for den enkelte ældre. Danskerne bliver i disse år
ældre. Det er afgørende, at de ekstra leveår bliver gode og fulde af livsindhold. For regeringen har en vær-
dig ældrepleje med stor selvbestemmelse for den enkelte en høj prioritet.
Regeringens ældrepolitik
Regeringens udgangspunkt er, at en værdig ældrepleje hører til grundstenene i vores velfærdssamfund. Det
skal vi værne om og udvikle.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringens ældrepolitik tager afsæt i fem grundlæggende
værdier:
Indflydelse på eget liv
Respekt for forskellighed
Medmenneskeligheden i fokus
Gode oplevelser hver dag
En værdig afslutning på livet
Regeringen ønsker, at ældre mennesker skal have mulighed for at klare sig selv så længe som muligt. Ældre
skal kunne leve et aktivt liv sammen med andre mennesker og skal opleve deres alderdom som værdig. En
god ældrepleje handler bl.a. om værdier. Den handler om, at ældre mennesker på et tidspunkt i deres liv,
hvor de har oplevet og erfaret mere end de fleste, skal have lov til at blive set og respekteret som dem, de
er.
I marts 2018 præsenterede regeringen sine visioner for ældreområdet ”Værdighed i ældreplejen – en
hjertesag”. I visionen er der opsat fire klare pejlemærker for, hvad regeringen vil opnå med de initiativer,
der er igangsat på ældreområdet de seneste år.
Pejlemærkerne, som ligger i forlængelse af regeringens værdier for den gode ældrepleje, er:
Styrkelse af de ældres selvbestemmelse
Bedre plads til de pårørende
Adgang til fællesskabet for alle
Mere nærvær ved livets afslutning

1

SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0003.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Ældreområdet i udvikling
I 2012 og 2013 blev der afgivet to kommissionsrapporter på ældreområdet.
Den første kommissionsrapport blev afgivet i februar 2012, hvor Ældrekommissionen - Kommission om
livskvalitet og selvbestemmelse i plejebolig og plejehjem - offentliggjorde rapporten ”Livskvalitet og
selvbestemmelse på plejehjem”. Kommissionen mente, at fundamentet for plejen og omsorgen på
plejehjem bør tage udgangspunkt i de fem grundlæggende værdier, om indflydelse på eget liv, respekt for
forskellighed, medmenneskeligheden i fokus, gode oplevelser hver dag og en værdig afslutning på livet, der
også ligger til grund for regeringens ældrepolitik.
Med udgangspunkt i de fem værdier kom kommissionen med i alt 43 konkrete anbefalinger til, hvordan
man kan øge livskvaliteten for beboerne på plejehjem, så de kan leve et trygt og værdigt liv.
Kommissionsrapporten blev udsendt til alle plejehjem, og Sundhedsstyrelsen igangsatte et program, der
fulgte op på anbefalingerne.
I juli 2013 afgav Hjemmehjælpskommissionen rapporten ”Fremtidens hjemmehjælp – ældres ressourcer i
centrum for en sammenhængende indsats”. Kommissionen tog afsæt i, at der bliver flere ældre i fremtiden,
og at de ældre fremover vil udgøre en mere differentieret gruppe. Hjemmehjælpskommissionen opdelte de
ældre i tre grupper:
1) Ældre borgere, som kan klare sig helt uden hjælp.
2) Ældre borgere, der oplever funktionstab som følge af sygdom og alderdom. De har brug for hjælp –
primært i form af hjælp til selvhjælp og egenomsorg og bl.a. understøttet af teknologiske
hjælperedskaber og anden teknologi.
3) Ældre borgere med omfattende og komplekse plejebehov i eget hjem.
Hjemmehjælpskommissionen fandt, at tilrettelæggelsen af fremtidens ældrepleje skulle tage afsæt i det
mere differentierede ældrebillede, at der skal tages højde for det potentiale, som den voksende gruppe af
ressourcestærke ældre kan bidrage med, og at det samtidig skal sikres, at der er den rette hjælp og støtte
til de borgere, som er så svage, at de har brug for omfattende hjælp.
Hjemmehjælpskommissionen mente, at der var behov for et paradigmeskifte, som skulle omlægge praksis
på hjemmehjælpsområdet. Der skulle ske et skifte fra at gøre noget for borgerne til at gøre noget i
samarbejde med borgerne. Man skulle tilbage til, at hjælpen skulle være mere i overensstemmelse med
servicelovens oprindelige målsætning om ”hjælp til selvhjælp” og fremme af den enkeltes mulighed for at
klare sig selv. Det skulle ske gennem en styrket forebyggelsesindsats, en mere systematisk
rehabiliteringsindsats og en øget målretning af indsatsen i forhold til svage ældre, som har omfattende og
komplekse behov. Til at understøtte dette skifte kom Hjemmehjælpskommissionen med 29 anbefalinger.
På baggrund af Hjemmehjælpskommissionens anbefalinger blev bl.a. serviceloven ændret, så kommunerne
nu skal tilbyde et korterevarende og tidsafgrænset rehabiliteringsforløb til personer, som er i målgruppen
for at modtage hjemmehjælp, og som vurderes at kunne få gavn af et sådant forløb, med det formål, at de
bliver mere selvhjulpne og oplever en større uafhængighed i hverdagen.
Hjemmehjælpskommissionens anbefalinger lå også til grund for, at lovgivningen om de forebyggende
hjemmebesøg blev ændret, så de kan tilrettelægges mere målrettet og fleksibelt.

2

SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0004.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Økonomien på ældreområdet
En samlet opgørelse af kommunernes regnskaber viser, at kommunernes udgifter til ældreområdet er
steget med 4,0 mia. kr. fra 2007 til 2016, når der tages højde for løft til ældreområdet, der følger af
finanslovsaftalerne for 2014, 2015 og 2016. Der er således samlet set blevet prioriteret stigende udgifter til
ældreområdet over de senere år, jf. tabel 1. Hvis man sammenligner udviklingen i ældreudgifter med
kommunernes samlede serviceudgifter, så er ældreudgifternes andel af de samlede serviceudgifter steget
fra godt 16 pct. i 2008 til godt 18 pct. i 2016.
Tabel 1. Realiserede serviceudgifter på ældreområdet (regnskab), inkl. og ekskl. korrektioner
for løft under det statslige udgiftsloft (delloft for drift), 2007-2016, mia. kr., 2017-pl
2007
Mia. kr.
Ældreudgifter, ekskl. korrektio-
ner for løft
Ældreudgifter, inkl. korrektioner
for løft
Procent
Ældreudgifternes andel i pro-
cent af samlede serviceudgifter,
inkl. korrektion for løft
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
39,6
39,6
39,5
39,5
40,9
40,9
40,6
40,6
39,8
39,8
39,7
39,7
40,7
40,7
40,9
42
41,8
42,9
42,5
43,6
16,4
16,2
16,4
16,4
16,7
16,7
17,2
17,6
17,8
18,2
Anm.:Der er korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. til budget 2017-niveau samt ændrede pris- og lønforudsætninger. Som følge af
afrunding summer udgiftsudviklingen ikke nødvendigvis til forskellen på udgiftsniveauerne som angivet i tabellen. Udgifterne er afgrænset til
nettodriftsudgifter konteret på funktionerne 5.32.32-5.32.35 og 5.32.37. Der er foretaget en skønsmæssig afgrænsning af udgifterne til ældre-
området baseret på fordelingsnøgler opgjort af Økonomi- og Indenrigsministeriet. Sundheds- og Ældreministeriet gav i 2016 kommunerne tilla-
delse til at overføre uforbrugte midler svarende til ca. 24 pct. af den samlede værdighedsmilliard for 2016 til 2017. Fra 2018 tages en ny opgø-
relsesmetode i brug, som fremadrettet skal sikre en mere retvisende opgørelse af kommunernes udgifter til ældre og personer med handicap.
Kilde: Danmarks Statistik, Finansministeriets meropgaveopgørelse samt Sundheds- og Ældreministeriet.
Den demografiske udvikling
Fra 2009 til 2018 er antallet af borgere på 65 år og derover steget fra ca. 875.000 til ca. 1.116.000 borgere,
svarende til en stigning på 27 pct. Stigningen er især sket blandt de 70-74 årige, hvor antallet er steget med
ca. 113.000 personer fra 2009 til 2018, jf. figur 1. Til sammenligning er der kommet knap 30.000 flere ældre
på 80 år og derover i samme periode.
Der er regionale forskelle i forhold til hvor stor en andel af befolkningen, der er over 65 år. 22 pct. af befolk-
ningen bosiddende i Region Sjælland er 65 år og derover, mens det samme gælder for ca. 17 pct. af befolk-
ningen i Region Hovedstaden. Blandt ældre borgere ses en overvægt af kvinder, hvilket hænger sammen
med kvinders længere levetid.

3

SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0005.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Figur 1. Befolkningen 65+ år efter aldersgrupper, 2009 og 2018
1.000 personer
350
1.000 personer
350
300
300
250
250
200
200
150
150
100
100
50
50
0
65-69 år
70-74 år
75-79 år
2009
80-84 år
2018
85-89 år
90+ år
0
Kilde: Danmarks Statistik
Siden 1990 er befolkningens størrelse vokset fra ca. 5,1 mio. indbyggere i 1990 til knap 5,8 indbyggere i
2018, og antalsmæssigt er den ældre befolkning over 75 år vokset med ca. 110.000 personer. Andelen af
den ældre befolkning har udgjort en nogenlunde konstant andel af befolkningen siden 1990. I 1990
udgjorde eksempelvis borgere på 75+ år ca. 7,5 pct. af befolkningen. I 2016 udgjorde borgere over 75 år
nogenlunde den samme andel eller knap 8 pct. af befolkningen. I de kommende år forventes andelen af
75+-årige at stige fra knap 9,0 pct. i 2020 til godt 11,5 pct. i 2030 og knap 15 pct. i 2050 for så at falde til ca.
14 pct. i 2060, jf. figur 2.
Den fremtidige udvikling i befolkningen skal ses i lyset af, at store generationer fra efterkrigsårene i dag er
blandt de ældste borgere i vores samfund. Fødselsraten var særlig høj for årgangene i efterkrigsårene. I
perioden fra 1940’erne og frem til sidst i 1960’erne blev der i gennemsnit født 80.000 børn om året. De
største årgange ses i årene 1944-47, hvor der blev født knap 100.000 børn om året.
En person født i slutningen af 1940’erne er i dag omkring 70 år gammel. Og en person fra 1960’erne er i 50-
60 års alderen. Med andre ord har de store generationer trukket sig tilbage fra arbejdsmarkedet eller
nærmer sig tilbagetrækningsalderen, og disse generationer vil de kommende 10-30 år være blandt de
ældste i vores samfund.
Da stigningen i antallet af ældre i høj grad afspejler generationseffekter i de kommende år, er der – set i et
længere perspektiv – tale om en midlertidig stigning. I årene 2020-35 ses i gennemsnit en stigning i antallet
af ældre 65+ år og 75+ år på hhv. 21.000 og 17.000 personer om året. Og i årene 2035-50 ses i gennemsnit
en stigning på hhv. 5.000 og 12.000 personer.

4

SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0006.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Figur 2. Andel af befolkningen over hhv. 65, 75 og 85, 1990 - 2060
Pct.
30
24 pct.
25
19 pct.
20
15 pct.
15
8 pct.
15
20
25
Pct.
30
10
5 pct.
10
5
2 pct.
5
0
1990
2000
2010
2020
2030
2040
2050
2060
0
65+ år
75+ år
85+ år
Anm.: Den lodrette streg angiver overgangen fra historiske år til prognose år.
Kilde: Danmarks Statistik og Sundheds- og Ældreministeriet.
Middellevetid
Den forventede udvikling i antallet af ældre afspejler dog ikke kun generationseffekter, men også en
forventet stigning i befolkningens middellevetid og restlevetid for den ældre befolkning. I 1990 var
middellevetiden for en 0-årig dreng 72 år og restlevetiden for en 60-årig mand var 17,5 år. I 2016 kunne en
0-årig dreng forvente at blive knap 80 år gammel, mens en 65-årig kunne forventes at leve 18 år mere.
Restlevetiden er en smule højere for kvinder. I 2016 kunne en 0-årig pige forvente at blive ca. 83 år
gammel, mens en 65-årig kvinde kunne forvente at leve 21 år mere. Forskellen i levetiden mellem mænd
og kvinder er derfor også blevet mindre i samme periode – både den forventede levetid for 0-årige og
restlevetiden for 65-årige.
Middellevetiden forventes fortsat at stige. Der ses dog en gennemsnitlig lavere stigning i levetiden i
fremtidige år sammenlignet med de historiske år. I 2050 kan en 0-årig dreng forvente at blive 86 år
gammel, og en 0-årig pige kan forvente at blive godt 88 år gammel. Derudover fortsætter indsnævringen af
forskellen i middellevetid mellem mænd og kvinder.

5

SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0007.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Sund aldring
Stigende levetid kan være et udtryk for, at befolkningen har et bedre helbred og flere gode leveår i dag i
forhold til tidligere.
Det fremgår af figur 3, at en stor del af befolkningen, også de ældre aldersgrupper, vurderer deres eget
helbred som fremragende, vældig godt eller godt. Der er i perioden 2010 til 2017 sket et mindre fald i
andelen af befolkningen, der vurderer deres eget helbred som fremragende, vældig godt eller godt fra 85,0
procent til 83,2 procent.
For de ældste aldersgrupper ses dog den modsatrettet tendens. Blandt borgerne på 75 år og derover er der
en positiv udvikling i andelen, der vurderer eget helbred som fremragende, vældig godt eller godt blandt
både mænd og kvinder fra 2010 til 2017. For mænd og kvinder i aldersgruppen 65–74 år er der en lille
positiv stigning i vurderingen af eget helbred fra 2010–2013, hvorefter der er et lille fald fra 2013 til 2017.
1
Det er bemærkelsesværdigt, at en større andel af de 65 – 74 årige vurderer, at de har et godt helbred,
sammenlignet med aldersgruppen 55 – 64 år.
2
Figur 3. Andel der vurderer eget helbred som fremragende, vældig godt eller godt, blandt
mænd og kvinder i forskellige aldersgrupper. 2010, 2013 og 2017 (procent).
100,0%
90,0%
80,0%
70,0%
60,0%
50,0%
40,0%
30,0%
20,0%
10,0%
0,0%
16-24 25-34 35-44 45-54 55-64 65-74 >75
2010
2013
Mænd
Kilde: Den nationale sundhedsprofil 2017, Sundhedsstyrelsen 2018.
16-24 25-34 35-44 45-54 55-64 65-74 >75
2017
Kvinder
1
2
Danskernes sundhed, Den nationale sundhedsprofil 2017, Sundhedsstyrelsen, 2018.
Danskernes sundhed, Den nationale sundhedsprofil 2017, Sundhedsstyrelsen, 2018

6

SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0008.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Ensomhed/sociale relationer
De personlige og menneskelige omkostninger ved ensomhed er store. Ensomheden hos ældre forringer
deres livskvalitet og har en række alvorlige, sundhedsmæssige konsekvenser som fx forhøjet blodtryk,
dårlig søvn, stress og hjerte-kar-sygdomme. Dertil kommer, at der er en sammenhæng mellem ensomhed
og øget dødelighed.
3
Særligt svækkede ældre mennesker er udsat for ufrivillig ensomhed. Fysisk svækkelse kan betyde, at den
ældre har svært ved at komme ud blandt andre. Samtidig har ældre ikke den daglige kontakt med andre
mennesker, som bl.a. følger, når man er på arbejdsmarkedet.
Figur 4 viser andelen af danskere, der føler sig ofte uønsket alene i 2010, 2013 og 2017. Generelt er
andelen, der ofte føler sig uønsket alene steget i perioden, men denne udvikling er ikke sket for de ældste
aldersgrupper. Særligt for ældre over 75 år er der et fald i andelen, der ofte føler sig uønsket alene.
Gruppen af 65-74 årige er hos både mænd og kvinder den aldersgruppe, der føler sig mindst ofte uønsket
alene. Ældre mænd på 75 år og derover er ikke mere uønsket alene end andre aldersgrupper, mens ældre
kvinder på 75 år og derover er blandt de to aldersgrupper, der oftest føler sig uønsket alene.
4
Figur 4. Ofte uønsket alene fra Danskernes sundhed – Den nationale sundhedsprofil 2017,
Sundhedsstyrelsen 2018
12,0%
10,0%
8,0%
6,0%
4,0%
2,0%
0,0%
16-24 25-34 35-44 45-54 55-64 65-74 >75
Mænd
2010
2013
2017
16-24 25-34 35-44 45-54 55-64 65-74 >75
Kvinder
Kilde: Den nationale sundhedsprofil 2017, Sundhedsstyrelsen 2018.
I rapporten "Ensomhed i befolkningen" anslås det, at 33.000 ældre føler sig ensomme
5
.
Andre undersøgelser konkluderer, at op mod 50 procent af de ældre, der modtager personlig pleje, ofte
eller en gang imellem føler sig uønsket alene, og 25 pct. oplever ofte eller en gang imellem at føle sig alene
blandt andre.
6
3
Styrket indsats mod ensomhed hos ældre mennesker med meget hjemmehjælp, Sundhedsstyrelsen, 2016 og Review:
Forebyggelse af ældres selvmord – evidensbaseret viden, Sundhedsstyrelsen, 2014
4
Danskernes sundhed, Den nationale sundhedsprofil 2017, Sundhedsstyrelsen, 2018.
5
Ensomhed i befolkningen, forekomst og metodiske overvejelser, Center for Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, 2015
6
Styrket indsats mod ensomhed hos ældre mennesker med meget hjemmehjælp, Sundhedsstyrelsen, 2016

7

SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0009.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Rehabilitering
Kommunerne har siden 1. januar 2015 været forpligtet til at tilbyde et tidsafgrænset, korterevarende og
målorienteret rehabiliteringsforløb til personer med nedsat funktionsevne, hvis det vurderes at kunne
forbedre borgerens funktionsevne og dermed nedsætte borgerens behov for personlig og praktisk hjælp.
Rehabilitering kan støtte svækkede ældre i at bevare og vedligeholde aktiviteter i dagligdagen og dermed
bevare størst mulig livskvalitet.
En undersøgelse i otte kommuner fra juni 2017 viser, at størstedelen af borgerne (65 pct.) mener, at et
rehabiliteringsforløb har hjulpet dem til at klare flere ting selv i hverdagen.
Samtidig oplever omkring otte ud af ni borgere, at de er blevet inddraget og lyttet til undervejs i
rehabiliteringsforløbet. Undersøgelsen viser endvidere, at en stor del af borgerne (60 pct.) oplever, at deres
livskvalitet er blevet bedre på grund af den rehabiliterende indsats.
7
Medarbejderne er også glade for at arbejde med en rehabiliterende indsats. 83 pct. af de medarbejdere,
der flere gange om dagen arbejder med rehabilitering i hjemmeplejen, finder deres arbejde meningsfuldt
mod 57 pct. af dem, der sjældnere eller aldrig arbejder rehabiliterende i hjemmeplejen.
8
Ofte er det kommunerne selv, der tilrettelægger rehabiliteringsforløbene, men flere kommuner er også
begyndt at inddrage private leverandører, der helt eller delvist står for rehabiliteringsforløbene. Ifølge en
undersøgelse foretaget af Rambøll benytter 50 pct. af kommunerne private leverandører til at varetage
rehabiliteringsforløbene. Ud af de kommuner, der benytter private aktører, benytter 38 pct. de private
aktører til hele forløb, hvorimod 63 pct. benytter dem til dele af forløbene.
9
7
Praksisundersøgelse af Servicelovens § 83 a, gennemført af Rambøll på vegne af Sundheds- og Ældreministeriet, juni 2017.
8
At arbejde rehabiliterende i hjemmeplejen gør arbejdet meningsfuldt, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse
og Forskning, 2016.
9
Praksisundersøgelse af Servicelovens § 83 a, gennemført af Rambøll på vegne af Sundheds- og Ældreministeriet, juni 2017

8

SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0010.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Frit valg
Frit valg af leverandør af hjemmehjælp blev indført i 2003 og betyder, at kommunerne har pligt til at etab-
lere rammerne for, at modtagere af praktisk hjælp, personlig pleje og madservice efter servicelovens § 83
kan vælge mellem forskellige leverandører. Borgerne har i vidt omfang taget det frie valg til sig. Som det
fremgår af tabel 2, angiver godt 60 pct. af de borgere, der modtager hjemmehjælp, at frit valg af leverandør
er vigtigt eller meget vigtigt for dem.
Tabel 2. Holdning til ordningen om frit valg til leverandør af hjemmehjælp
blandt hjemmehjælpsmodtagere i 2017 (pct.)
Slet ikke vigtigt
10, 0
Ikke vigtigt
15,8
Hverken vigtigt eller
ikke vigtigt
13,8
Vigtigt
38,9
Meget vigtigt
21,6
Kilde: Brugertilfredshedsundersøgelse i ældreplejen, gennemført af Epinion 2017 for Sundheds- og Ældreministe-
riet.
Lidt over en tredjedel af hjemmehjælpsmodtagerne benytter en privat leverandør. Andelen, der benytter
en privat leverandør, steg fra 2010 til 2014, hvorefter andelen er faldet lidt, jf. tabel 3.
Knap halvdelen af de modtagere, der udelukkende modtager praktisk hjælp, benytter en privat leverandør.
8 pct. af de modtagere, der udelukkende modtager personlig pleje, benyttede en privat leverandør i 2016.
Andelen af modtagere, der udelukkende modtager personlig pleje fra en privat leverandør, er steget i
perioden 2010-2015, men faldet lidt fra 2015 til 2016, jf. tabel 3.
I 2016 var knap 39.000 borgere visiteret til madservice. Af disse har 16.600 borgere valgt en privat
leverandør, hvilket svarer til en andel på ca. 43 pct. Fra 2010 til 2013 var der en stigning i andelen af
modtagere af madservice, der vælger private leverandører, mens andelen har ligget stabilt omkring 43 pct.
fra 2013 til 2016.
Tabel 3. Modtagere visiteret til praktisk hjælp, personlig pleje og madservice, der benytter
privat leverandør, hele landet, 2010-2016 (pct.)
Procent
Modtagere af hjemmehjælp i
alt
Modtagere der udelukkende
modtager personlig pleje
Modtagere der udelukkende
modtager praktisk hjælp
Modtagere af både personlig
pleje og praktisk hjælp
Modtagere af madservice
2010
31,4
4,4
41,7
25,7
30,9
2011
33,9
5,6
44,8
28,2
34,3
2012
36,2
6,5
47,9
31,1
40,3
2013
36,1
8,0
47,7
31,4
43,5
2014
37,9
8,8
49,0
34,0
43,5
2015
36,8
9,2
47,1
33,7
43,6
2016
35,7
8,4
45,1
33,7
43,0
Anm.: I 2016 har 9 kommuner ikke indsendt valide oplysninger og de optræder som uoplyst. Tal for hele landet samt regionerne er fremkom-
met ved beregning på baggrund af tal fra de 89 kommuner, samt tal tidligere år for de 9 manglende kommuner. Andel er beregnet ud fra bor-
gerens hjælp i alt. I gruppen Modtagere af både personlig pleje og praktisk hjælp kan der derfor være modtagere, der udelukkende får praktisk
hjælp fra en privat leverandør og udelukkende personlig pleje fra en kommunal leverandør.
Danmark Statistik oplyser endvidere, at vedr. madservice indberetter nogle kommuner betydelige udsving fra år til år, hvorfor opgørelsen er
forbundet med en vis usikkerhed.
Kilde: Danmarks Statistik, Tabel AED12, RESMAD

9

SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0011.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Tilfredshed med hjælpen
På landsplan er der ca. 146.000 modtagere af hjemmehjælp i eget hjem (2016). Hvert andet år
gennemfører Sundheds- og Ældreministeriet en repræsentativ undersøgelse blandt
hjemmehjælpsmodtagerne, som måler tilfredsheden med hjælpen.
Undersøgelserne viser generelt en meget høj tilfredshed, jf. tabel 4. I den seneste undersøgelse fra 2017
svarede 79 pct. af de hjemmehjælpsmodtagere, der modtager praktisk hjælp, at de var tilfredse eller meget
tilfredse med hjælpen. For modtagere af personlig pleje svarede 84 pct. tilsvarende, at de var tilfredse eller
meget tilfredse. Blandt beboere på plejehjem og i plejebolig er tilfredsheden endnu højere. Her angav 91
pct. i den seneste undersøgelse at være tilfredse eller meget tilfredse med såvel den praktiske hjælp som
den personlige pleje.
Tabel 4. Andel modtagere der er tilfredse eller meget tilfredse med
hjælpen i 2017 (pct.)
Praktisk hjælp
Hjemmehjælps-
modtagere
79
Plejehjem/ -bolig
91
Personlig pleje
Hjemmehjælps-
modtagere
84
Plejehjem/ -bolig
91
Kilde: Brugertilfredshedsundersøgelse i ældreplejen, gennemført af Epinion 2017 for Sundheds- og Ældremini-
steriet.
Velfærdsteknologi
Velfærdsteknologiske løsninger bliver mere og mere udbredt på ældreområdet. Ved økonomiaftalerne for
2014 blev det aftalt at understøtte en landsdækkende udbredelse af fire velafprøvede og velfungerende
velfærdsteknologier på ældreområdet. Udbredelsen af forflytningsteknologien – ”fra 2 til 1” – gør det mu-
ligt, at der kun er behov for én medarbejder, hvor der før var behov for to, når en borger skal flyttes fra fx
sengen over i en stol. Installering af vasketoiletter giver borgeren mulighed for selv at kunne håndtere toi-
letbesøg uden hjælp fra personale eller pårørende. Indførelse af spiserobotter giver borgere med funktions-
nedsættelse i arme og hænder større selvhjulpenhed og mere selvbestemmelse ved indtagelse af måltider.
Og endelig har bedre brug af hjælpemidler betydet, at borgere i højere grad kan hjælpes til at blive mest
muligt selvhjulpne og uafhængige af fx pleje og praktisk hjælp.
Udbredelse og brug af de velfungerende teknologier har ført til en række forbedringer for både borgere,
medarbejdere og pårørende. Borgerne oplever større tryghed, nærhed, selvstændighed og generelt øget
livskvalitet. Udbredelsen af teknologierne har desuden givet et bedre fysisk arbejdsmiljø, medarbejdernes
faglighed og faglig udvikling er blevet styrket, og samtidigt har mere selvhjulpne borgere betydet øget flek-
sibilitet i opgaveløsningen for den enkelte medarbejder. Derudover oplever borgerens pårørende eller æg-
tefælle at blive aflastet, da borgeren i højere grad selv kan håndtere fx toiletbesøg. Foruden forbedringerne
for borgere og medarbejdere i kommunerne har de deltagende kommuner samlet set dokumenteret varige
økonomiske gevinster på 521 mio. kr. ved indførslen af de fire velfærdsteknologier.
10
10
Slutmåling Det Fælleskommunale program for udbredelse af velfærdsteknologi 2014 – 2016, KL, 2017.

10

SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0012.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Demens
Demens er betegnelsen for en gruppe af sygdomme, der udvikler sig i en række faser med forskellige
symptomer og forskellige behov. En af de hyppigst forekommende demenssygdomme er Alzheimers.
I dag har ca. 35.000 danskere over 65 år fået stillet en demensdiagnose. Men det anslås, at op mod 87.000
danskere har en demenssygdom. Det anslås, at omkring 15.000 nye tilfælde af demens konstateres hvert
år.
11
Som det fremgår af tabel 5, har det Nationale Videnscenter for Demens lavet en prognose for antal
personer med demens i Danmark frem mod 2040. Prognosen viser blandt andet, at der i 2040 vil være op
imod 150.000 personer med demens i Danmark.
12
Tabel 5. Prognose for antal personer med demens i Danmark 2017-2040
2017
87.319
2020
93.506
2025
106.877
2030
122.738
2035
138.097
2040
149.882
Kilde: Nationalt Videnscenter for demens 2018
Pårørende til mennesker med demens kan ofte være meget belastede. Mange bruger al deres tid på at
drage omsorg for deres pårørende med demens. Andre har også et arbejde, de skal passe. Ifølge Nationalt
Videnscenter for Demens er op imod 300.000-400.000 danskere nære pårørende til en person, der lider af
en demenssygdom.
13
Rekruttering og sygefravær blandt medarbejdere i ældreplejen
Flere tusinde offentligt ansatte i ældresektoren yder hver dag en dedikeret indsats for, at vores ældre
medborgere med svækket helbred har et liv med værdighed og livskvalitet.
Personalet er med til at sikre en ældrepleje af høj kvalitet, så bl.a. ældre borgere med svækket helbred kan
leve et hverdagsliv med værdighed og et godt livsindhold. Samtidig peger eksterne analyser på, at der nu og
i årene fremover kan være udfordringer med at rekruttere tilstrækkeligt med social- og sundhedspersonale
i kommunerne. En survey-rapport af KL fra august 2017 viser
14
, at knap 3 ud af 4 kommuner oplever mangel
på kvalificeret arbejdskraft på ældreområdet. Samme tendens fremgår af Arbejdsmarkedsbalancen for 2.
halvår af 2017, hvor der rapporteres om ’omfattende mangel’ på social- og sundhedsassistenter i hele
landet. I Dansk Sygeplejeråds nationale plejecenterundersøgelse fra 2016 konstateres det overordnet, at
knap halvdelen af plejecentrelederne efterspørger flere sygeplejetimer pr. beboer.
11
12
http://www.videnscenterfordemens.dk/statistik/
http://www.videnscenterfordemens.dk/statistik/
13
Sundhedsstyrelsens hjemmeside – Tema om pårørende til mennesker med demens
14
Arbejdsudbud og rekruttering i kommunerne, KL, 2017

11

SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0013.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Desuden fremhæver KL i en analyse fra 2017
15
, at den kommunale sektor er karakteriseret ved en større
andel ældre ansatte sammenlignet med andre sektorer, ligesom tilbagetrækningsalderen for kommunalt
ansatte er lavere sammenlignet med resten af arbejdsmarkedet. Hertil viser analysen også, at
sundhedsplejersker og sygeplejersker samt social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter
er blandt de ældste kommunalt ansatte. Eksempelvis er 26 pct. af social- og sundhedshjælpere og social- og
sundhedsassistenter i kommunerne 55 år eller derover, og de kan derfor forventes inden for en kort
årrække at gå på pension.
Sygefraværet blandt kommunalt ansatte social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter er
højere end fraværet blandt kommunalt ansatte generelt. Sygefraværet målt i dagsværk pr. årsværk er 16
for social- og sundhedsmedarbejdere og 11,9 dagsværk for alle kommunalt ansatte.
16
Et højt sygefravær i ældreplejen viser, at der eksisterer et potentiale for at udnytte ressourcerne bedre til
gavne for de ældre borgere, og et højt sygefravær kan også bidrage til at forstærke presset på arbejdsstyr-
ken. Sygefraværet kan også udgøre et problem for de ældreborgere, da fraværet fx kan føre til mindre kon-
tinuitet i plejen, når de ældre borgere mødes af vikarer eller andre medarbejdere.
86 pct. af social- og sundhedspersonalet er ansat på deltid
17
. Social- og sundhedshjælperes gennemsnitlige
timetal var 31 timer om ugen i 2017, mens social- og sundhedsassistenter gennemsnitligt timetal var 32,2
timer om ugen i 2017
18
.
15
Arbejdsudbud og rekruttering i kommunerne, KL, 2017
16
Det bemærkes, at social- og sundhedsassistenter samt social- og sundhedshjælpere i kommunerne også er beskæftiget på en
række andre sektor områder end ældreområdet, samt at det samlede antal ansatte på ældreområdet omfatter en række andre
stillingskategorier end social- og sundhedsassistenter samt social- og sundhedshjælpere. Det skal dog fremhæves, at omtrent ni af
ti social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere under ét er beskæftiget på ældre- og handicapområdet.
17
Social- og sundhedspersonale omfatter følgende stillingskategorier: Hjemmehjælpere, social- og sundhedshjælpere, social- og
sundhedspersonale ikke-udd., og sygehjælpere. Opgørelsen inkluderer ikke elever, fleksjob og plejere. Kilde: Kommunernes og
regionernes løndatakontor (KRL)
18
Gns. besk. månedslønnede. Kilde: Kommunernes og regionernes løndatakontor (KRL)

12

SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0014.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Initiativer på ældreområdet
Regeringen har prioriteret ældreområdet højt, og siden 2015 er der igangsat en lang række initiativer på
ældreområdet bl.a. sammen med Dansk Folkeparti i de seneste finanslovsaftaler samt med satspuljepar-
tierne. Nedenfor gennemgås en række af initiativerne kronologisk.
Værdighedspolitikker og værdighedsmilliard
Med finanslovsaftalen for 2016 blev det besluttet, at kommunerne skal formulere en værdighedspolitik,
hvor den enkelte kommune skal beskrive sine overordnede værdier og prioriteringer på ældreområdet.
Det blev endvidere aftalt at styrke kommunernes arbejde med en værdig ældrepleje ved at tilføre ældre-
området 1 mia. kr. årligt fra 2016 og frem.
Genoptræning
Ca. halvdelen af alle genoptræningsplaner udarbejdes til personer over 65 år. I satspuljeaftalen 2017 blev
der afsat 90 mio. kr. til nedbringelse af ventetiden efter udskrivning fra sygehus. For at nedbringe vente-
tiden til genoptræning yderligere blev der i finanslovsaftalen for 2018 desuden aftalt at indføre frit valg
til genoptræning i de tilfælde, hvor ventetiden til genoptræning i kommunalt regi overstiger syv dage ef-
ter udskrivningen fra sygehus. I de tilfælde vil borgerne få ret til at vælge et privat alternativ i stedet.
Klippekort til plejehjemsbeboerne
Finanslovsaftalen for 2017 styrkede plejehjemsbeboernes selvbestemmelsesret, når det handler om selv
at prioritere, hvad de ønsker hjælp til. Den enkelte plejehjemsbeboer fik med et nyt klippekort ca. en
halv times ekstra hjælp og støtte om ugen, og beboeren bestemmer selv, hvordan den halve time skal
bruges. Der blev afsat 380 mio. kr. årligt fra 2017 og frem til klippekortet. Midlerne i 2017 og 2018 ud-
møntes som en pulje, hvorefter midlerne vil blive fordelt gennem bloktilskuddet.
Flere plejecentre får egne køkkener
Med køkkenpuljen, der følger af finansloven for 2017, blev der givet 425 mio. kr. i tilskud til at renovere,
etablere eller genetablere knap 800 køkkener på plejecentre i hele Danmark, så maden kan laves tættere
på de ældre i lokale køkkener på hvert enkelt plejecenter.
Den nationale demenshandlingsplan 2025
Regeringen og satspuljepartierne indgik i december 2016 en aftale om den nationale demenshandlingsplan
2025. Handlingsplanen opstiller tre mål for demensindsatsen frem mod 2025: 1) Danmark skal have 98 de-
mensvenlige kommuner, 2) Flere mennesker med demens skal udredes og 3) 80 % skal have en specifik
diagnose. Desuden udmøntes 470 mio. kr. til 23 konkrete initiativer.
Afbureaukratiseringsindsats på ældreområdet
I december 2016 igangsatte ældreministeren og KL et arbejde om forenkling af regler og dokumentations-
krav i ældreplejen. Rapporten, der blev offentliggjort januar 2018, indeholder 14 anbefalinger. KL og
Sundheds- og Ældreministeriet er enige om at følge op på anbefalingerne i rapporten. Emnet indgår også i
Sammenhængsreformen, Kuglegravningen af ældreområdet, ”Meld en regel” på velfærdsområdet samt i
frikommuneforsøg, hvor kommuner bl.a. kan søge om at blive undtaget for regler på ældreområdet.
Ledelseskommission
Som et led i regeringens sammenhængsreform er der nedsat en ledelseskommission, der skal se på den
offentlige ledelse. God ledelse giver bedre kvalitet i velfærdsydelserne og bidrager til den bedst mulige
velfærd for pengene til gavn for borgere og virksomheder. Ledelseskommission skal kortlægge og analy-
sere den offentlige ledelse og komme med konkrete anbefalinger, der kan styrke kvaliteten af offentlig
ledelse – herunder i ældreplejen - i fremtiden.

13

SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0015.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Tryghed om det frie valg på ældreområdet
For at sikre tryghed om det frie valg for de ældre indgik regeringen i oktober 2017 en aftale med alle Fol-
ketingets partier, der skal forebygge konkurser blandt private leverandører. Kommunerne skal fremover
sikre, at de indgår kontrakt med robuste virksomheder. Serviceloven ændres, så kommunerne forpligtes
til løbende – og mindst én gang årligt – at efterberegne deres afregningspriser samt lave beredskabspla-
ner for håndteringen af eventuelle konkurser blandt private leverandører af hjemmepleje.
Plejehjemsoversigt
Det skal være nemmere for de ældre og deres pårørende at træffe et oplyst valg om, hvilket plejehjem
de ønsker at bo på. Derfor etableres der en plejehjemsoversigt, hvor de enkelte plejehjem, plejeboliger
og friplejeboliger i Danmark skal tydeliggøre hvilke værdier og prioriteter, de arbejder efter i hverdagen.
Oversigten skal være enkel og brugervenlig, så de kommende plejehjemsbeboere får en klar fornem-
melse af, på hvilke plejehjem de vil føle sig hjemme. Plejehjemsoversigten er en del af satspuljeaftalen
for 2018.
Tilsyn
Med satspuljeaftalen 2018 er der afsat 60 mio. kr. til i en forsøgsperiode på fire år at føre et risikobaseret
tilsyn med den social- og plejefaglige indsats på plejecentre, midlertidige pladser og hjemmeplejeenhe-
der med henblik på at udvikle og afprøve et uafhængigt og risikobaseret tilsyn med den social- og pleje-
faglige indsats.
Nationalt videnscenter for en værdig pleje
Som led i satspuljeaftalen 2018 er der afsat 59,7 mio. kr. til i fire år at etablere et nationalt videnscenter
for en værdig pleje. Videnscenteret skal særligt have fokus på, hvordan der sikres en værdig ældrepleje i
kommunerne til gavn for både de ældre og deres pårørende.
Pulje til mere hjemlighed på plejehjem
Plejehjem er den enkelte beboers hjem og ikke en institution, hvor man opholder sig midlertidigt. Med
satspuljen for 2018 er der afsat 20 mio. kr. i 2021 til en pulje, hvor kommuner, selvejende institutioner,
friplejeboligleverandører og andre, der ejer eller driver plejecentre, kan søge midler til at skabe mere
hjemlige rammer med afsæt i beboernes ønsker.
Ensomme skal have klippekort til fælleskab
Ensomme ældre hjemmehjælpsmodtagere skal i en række forsøgskommuner have mulighed for at få et
fælleskabsklippekort, der kan bruges til ekstra hjælp til ledsagelse til aktiviteter eller tilbud i frivillige for-
eninger og det øvrige civilsamfund, fx mandeklubber, cykling uden alder, spisevenner m.v. Der er i sats-
puljen for 2018 afsat 29,4 mio. kr. over fire år til forsøg med fælleskabsklippekort i 8-10 kommuner.
Udbredelse af indsatsen LÆR AT TACKLE hverdagen som pårørende
Med satspuljen for 2018 udbredes kursusforløbet ”LÆR AT TACKLE hverdagen som pårørende” til alle
landets kommuner. Kursusforløbet er målrettet voksne pårørende til mennesker med demens og andre
langvarige sygdomme. Formålet med initiativet er at forebygge, at rollen som pårørende bliver så bela-
stende, at den medfører mistrivsel, isolation, ensomhed, stress og/eller depression hos den pårørende.
Der er afsat 15,8 mio. kr. over fire år.
Bedre bemanding på plejehjem og i hjemmeplejen
Til at styrke bemandingen i hjemmeplejen og på plejehjem, plejecentre og friplejeboliger blev der med
finansloven for 2018 afsat 500 mio. kr. årligt til at ansætte nye medarbejdere eller opjustere arbejdstiden
for eksisterende medarbejdere.

14

SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Orientering vedrørende redegørelse om ældreområdet, fra ældreministeren
1880940_0016.png

Redegørelse om ældreområdet – 2018

Bedre indsats mod sygefravær
Regeringen og Dansk Folkeparti blev med finanslovsaftalen for 2018 enige om, at det er vigtigt at styrke
indsatsen for at reducere sygefraværet i ældreplejen til gavn for medarbejderne og de ældre borgere.
Der er derfor afsat en ansøgningspulje til nye kommunale initiativer, der systematisk skal nedbringe sy-
gefraværet i ældreplejen på 10 mio. kr. i 2018 og 20 mio. kr. årligt i perioden 2019-2021.
En værdig død
Der er med finansaftalen for 2018 afsat 60 mio. kr. årligt til at understørre kommunerne i deres opgave
med at sikre ældre døende, som kommunerne er i kontakt med, en god og værdig afslutning på livet. Det
kan bl.a. ske ved involvere civilsamfundet, fx ved at inddrage frivillige fra vågetjenester.
Hjælp og aflastning til pårørende
Pårørende skal have gode vilkår. For at understøtte kommunernes pårørende indsats er der med finans-
loven for 2018 afsat 60 mio. kr. årligt til, at kommunerne kan forbedre hjælpen til pårørende. Som led i
initiativet indføres en forpligtigelse for kommunerne til i deres værdighedspolitikker at beskrive, hvorle-
des kommunerne understøtter pårørende.
Kvalitet i ældreplejen
I finanslovsaftalen for 2018 er der enighed om, at de ældre borgere skal have mest muligt ud af de
penge, der anvendes på området, hvorfor kvaliteten og resultaterne af den indsats, der leveres, bør være
i fokus i fremtidens ældrepleje. Regeringen og Dansk Folkeparti vil derfor i løbet af 2018 drøfte den vi-
dere vej frem for kvalitetsudvikling af ældreområdet, herunder muligheden for løbende af følge udviklin-
gen i kvaliteten og resultaterne af indsatsen for de ældre.
Styrket frit valg på ældreområdet
For at styrke de ældres frie valg blev der med finanslovsaftalen for 2018 afsat 25 mio. kr. årligt i perioden
2018-2021 til en forsøgsordning, der systematisk skal afprøve, hvordan man kan understøtte en øget ind-
dragelse af private leverandører i udførelsen af rehabiliteringsforløb samt udvidet brug af fritvalgsbeviser
på madservice.
Forsøg med friinstitutioner
Som led i Sammenhængsreformen gennemføres et forsøg med friinstitutioner på bl.a. ældreområdet,
hvor de enkelte plejehjem får mere frihed til at styrke kvaliteten samtidig med, at den målrettede opfølg-
ning på resultater, kvalitet og effektivitet styrkes. I forsøget kigger man både på lokal, kommunal og
statslig regulering, som tager tid fra kerneopgaven. Forsøget løber i perioden 2018 - 2021.
Etablering af seniorfællesskaber
Flere ældre skal have opfyldt drømmen om at bo i et seniorbofællesskab. Sundheds- og Ældreministeriet,
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Erhvervsministeriet har derfor igangsat en fælles undersø-
gelse af mulighederne for at understøtte og udbrede etableringen af flere seniorbofællesskaber i Dan-
mark, både som ejer-, andels- og almene boliger.

15
