Psykologisk Ressource Center * Rådhusstræde 6, 3.th, 1466 København K * www.psyk-ressource.dk
ATTENTION: Folketingets Sundhedsudvalg
23. marts 2018
Vedrørende pressemeddelelse d. 23. marts 2018 fra Landsforeningen Autisme v. Heidi Thamestrup
I min egenskab af psykolog og specialist inden for autismeområdet vil jeg støtte op om Landsforeningen
Autismes alarmerende udmelding i deres pressemeddelelse vedr. Eksklusion og mistrivsel blandt børn
med autisme og anden form for sårbarhed.
Det er min klare kliniske erfaring, at gennem de seneste 5 år er der sket en massiv forværring af de
inkluderede børns psykiske trivsel, som kommer af øgede krav om social tilpasning og krav om deltagelse
i undervisning på almene vilkår, uden den behørige støtte til eleverne eller forståelse af deres autisme i en
uddannelsesmæssig ramme er fulgt med.
Der er
IKKE
sket den opgradering af viden blandt folkeskolens fagpersonaler, som var en forudsætning
for at lærere og pædagoger kan evne og have strategier til at inkludere eleverne i deres undervisning.
Mange af børnene og de unge med autismespektrumforstyrrelser har gennem de seneste år oplevet for
mange nederlag i skolesystemet og de bliver sygemeldte med stress, angst og depressive træk.
Når en elev føler sig presset gennem for lang tid, så indlejres dette som stress i kroppen og medvirker til
somatiske symptomer, som bl.a. ondt i maven, ondt i hovedet, angst, depressive træk, spiseforstyrrelser
og søvnforstyrrelser. Dette bevirker og forstærker den psykiske sårbarhed i en sådan grad, så eleven
oplever små eller almindelige hverdagskrav, som en invasion af deres basale tryghed i livet, hvilket
nærmer sig en subjektiv overgrebsoplevelse for eleven.
Når dette har stået på i længere tid, så medfører det uafværgerligt skolevægring, som er den eneste måde
eleverne med autisme kan beskytte sig selv på i forhold til de overgreb, de oplever, når de bliver mødt af
et skolesystem, som ikke magter at skabe et sandt inkluderende miljø. Disse overgreb (ganske
almindelige krav om at følge en almindelig hverdag) lejrer sig ind i krop og psyke som traumatiske
oplevelser, der forstærker deres angst og forværrer deres kravafvisende adfærd.
For mange elever medfører disse akkumulerende overgreb, at de udvikler en tilstand af skolesystem
induceret kompleks PTSD, som netop opstår af, at de bliver udsat for kontinuerlige oplevelser af
systemstress, som udløser afmagt og skoletraumer hos den enkelte. Når først traumerne opstår, tager det
lang tid at hele.
Som fagperson og specialist på autismeområdet slår jeg alarm.
Børn og unge med diagnoser bliver lige nu syge af stress og traumer over at være en del af det
danske skolesystem.
Det danske skolesystem er i gang med et systemsvigt og systemovergreb af elever, der er blandt de mest
sårbare mennesker i vores land. Undervisning, læring og social træning skal ske på andre måder end nu.
#stoptoxicstress
Med venlig hilsen
Psykolog
Kirsten Callesen
Psykologisk Ressource Center