Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 268
Offentligt
1873113_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Til adressaterne på vedlagte liste
Dato: 23. marts 2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: SUMLFI
Sagsnr.: 1801824
Dok. nr.: 569759
Høring over forslag til lov om ændring af sundhedsloven og
klage- og erstatningsloven (tandpleje til voksne i privat
praksis, tilskud, klageadgang m.v.)
Hermed fremsendes udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om
klage- og erstatning (tandpleje til voksne i privat praksis, tilskud, klageadgang m.v.) i
høring.
Regionerne er efter sundhedsloven ansvarlige for at tilvejebringe tilbud om behandling
hos praktiserende tandlæger og yde tilskud til en række nærmere fastsatte
behandlinger. Denne forpligtelse har regionerne hidtil løst ved at indgå aftale med
Tandlægeforeningen om Overenskomst om tandlægehjælp, der fastlægger de
nærmere vilkår for voksnes adgang til overenskomstfastsatte tandplejeydelser ved
praktiserende tandlæger.
Den 28. februar 2018 opsagde Regionernes Lønnings- og Takstnævn den gældende
overenskomst om tandlægehjælp med virkning fra 1. juni 2018.
På den baggrund indgik regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti samme dag en politisk aftale
om nye rammer for voksentandplejen. Med aftalen er aftaleparterne enige om at
igangsætte et arbejde med at gentænke voksentandplejen i Danmark. I den forbindelse
er aftaleparterne enige om at videreføre den nuværende ordning ved lov for derved at
sikre, at borgerne også fra den 1. juni 2018 har adgang til tandlægehjælp og tilskud til
behandlingen hos praktiserende tandlæger i samme omfang som hidtil.
Formålet med lovforslaget er at videreføre relevante dele af Overenskomst om
tandlægehjælp, i en situation hvor overenskomsten er opsagt med virkning fra 1. juni
2018 for at sikre, at borgerne også efter 1. juni 2018 har samme adgang til tandpleje
og tilskud som gælder i dag, og at den økonomiske ramme for tilskud til tandpleje
overholdes.
Lovforslaget skal træde i kraft 1. juni 2018 samtidig med, at opsigelsen af
overenskomsten om tandlægehjælp træder i kraft.
Med lovforslaget indføres
for det første
en række regler om obligatoriske opgaver og
krav m.v. for praktiserende tandlæger, der ønsker at indgå i ordningen og dermed
levere tandlægehjælp med offentligt tilskud. Der er tale om en videreførelse af de
rammer og krav til praktiserende tandlæger med ydernummer, der fremgår af
overenskomst om tandlægehjælp. Reglerne indføres som et nyt kapitel 13 b i
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 268: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og klage- og erstatningsloven (Tandpleje til voksne i privat praksis, tilskud, klageadgang m.v., fra sundhedsministeren.
sundhedslovens afsnit V Praksissektorens ydelser om ”Obligatoriske opgaver og krav
m.v. for praktiserende tandlæger” (som sundhedslovens §§ 57 e – 57 i).
For det andet
indføres regler om, under hvilke virksomhedsformer en praktiserende
tandlæge, der ønsker at indgå i ordningen, kan drive sin tandlægepraksis på. De
foreslåede virksomhedsformer svarer til de virksomhedsformer, som hidtil er fastlagt i
overenskomst om tandlægehjælp. Reglerne indføres som en del af et nyt kapitel 13 b,
jf. ovenfor, om ”Praksisformer m.v.” (som sundhedslovens §§ 57 j-k).
For det tredje
indføres nærmere regler om borgerens valg af praktiserende tandlæge
og tandlægehjælp hos praktiserende tandlæger, hvorved retten til
tandlægebehandling med offentligt tilskud reguleres. Der er i det væsentligste tale om
en videreførelse af de gældende rammer for at modtage tilskud til tandlægehjælp hos
praktiserende tandlæger med ydernummer. Reglerne indføres som et nyt afsnit om
”Valg af tandlæge og tandlægehjælp hos praktiserende tandlæger” (som
sundhedslovens §§ 64 a- 64 c).
For det fjerde
indføres regler om fastsættelse af en økonomiske ramme, afregning og
kontrol vedrørende den tandlægehjælp, som borgerne kan modtage tilskud til hos
praktiserende tandlæger, der indgår i ordningen. Der er dels tale om en videreførelse
af de gældende krav til tandlæger med ydernummer, der som hidtil er fremgået af
overenskomst om tandlægehjælp, dels en mere præcis regulering af den økonomiske
ramme for tilskud til tandlægehjælp af hensyn til at sikre den ønskede overholdelse af
den fastsatte økonomiske ramme. Reglerne indføres som et nyt afsnit om ”Økonomisk
ramme, afregning og kontrol” (som sundhedslovens §§ 64 d – 64 f).
For det femte
bemyndiges sundhedsministeren til - efter aftale med Danske Regioner
og Tandlægeforeningen – at henlægge behandlingen af faglige klager over behandling,
der er udført af praktiserende tandlæger, til en særlig tandlægefaglig klageinstans. Det
skal muliggøre en videreførelse af det faglige klagesystem, som i dag er reguleret i
Landsoverenskomst om tandlægehjælp. Det foreslås på tilsvarende måde at
bemyndige sundhedsministeren til at indgå aftale om at henlægge behandlingen af
visse klager over tilsidesættelse af individbaserede rettigheder, der tilkommer
patienten, til en sådan klageinstans. Såfremt det ikke måtte være muligt eller ønskeligt
at indgå sådan aftale foreslås det, at klagerne i stedet behandles efter de generelle
regler, der gælder for behandling af patientklager efter klage- og erstatningsloven. Som
følge af, at tandbehandling hos praktiserende tandlæger er delvist betalt af patienten
selv, foreslås det dog, at der i forbindelse med behandlingen af sagerne vil være
mulighed for at foretage besigtigelse af manglende eller mangelfuldt arbejde og træffe
afgørelse om omgørelse af arbejdet eller hel eller delvis tilbagebetaling af honorarer.
Reglerne herom indføres ved en ændring af klage- og erstatningsloven (lovforslagets §
2).
Endvidere foreslås en række konsekvensændringer af de gældende regler i
sundhedsloven (ophævelse af sundhedslovens § 65, ændring af §§ 72, 227, 234 og 273
a).
Endelig foreslås en række overgangsbestemmelser, der skal sikre at praktiserende
tandlæger med ydernummer fortsat kan yde tandlægehjælp, hvortil der ydes tilskud,
at igangværende behandlinger kan fortsættes og færdiggøres, at klager der er indgivet
til et stedligt samarbejdsudvalg eller Landstandlægenævnet over faglige spørgsmål,
oversendes
til
behandling
Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn,
overenskomstmæssige klager bortfalder, dog med undtagelse af klager vedrørende
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 268: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og klage- og erstatningsloven (Tandpleje til voksne i privat praksis, tilskud, klageadgang m.v., fra sundhedsministeren.
1873113_0003.png
forhold omfattet af sundhedslovens § 57 h, stk. 3, § 57 i, stk. 3 og § 64 c, stk. 1, der
oversendes til Styrelsen for Patientsikkerhed. Såfremt sundhedsministeren måtte
henlægge de omhandledes sager til en tandlægefaglige klageinstans, indgår
sundhedsministeren de nødvendige aftaler herom.
Sundheds- og Ældreministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger
til lovudkastet senest den 6. april 2018 kl. 12.00.
Bemærkninger bedes sendt til ministeriets hovedpostkasse på
[email protected]
med kopi
til
[email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Louise Filt
Side 3