Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 265
Offentligt
1872007_0001.png
ERHVERVSMINISTEREN
26. januar 2018
Besvarelse af spørgsmål 378 alm. del stillet af Sundheds- og Ældre-
udvalget den 4. januar 2018 efter ønske fra Flemming Møller Mor-
tensen (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke erfaringer i forhold til forbruget af
fyrværkeri og fyrværkeribetingede skader henholdsvis Norge, Sverige,
Finland og Island har gjort sig efter ændringer i deres lovgivning om salg
og affyring af fyrværkeri fra år 2000?
Svar:
Sikkerhedsstyrelsen, som hører under Erhvervsministeriet, er ansvarlig
myndighed på fyrværkeriområdet. Jeg har bedt styrelsen redegøre for
fyrværkeriforbruget og skader i Norge, Sverige, Finland og Island, her-
under erfaringer i forbindelse med lovgivningsmæssige ændringer. På den
baggrund oplyser Sikkerhedsstyrelsen følgende:
”Sikkerhedsstyrelsen
har kontaktet de relevante fyrværkerimyndigheder i
Norge, Sverige, Finland og Island. På baggrund af fremsendte erfaringer
og tidligere dialog med de udenlandske myndigheder kan følgende erfa-
ringer præsenteres.
Det er vigtigt at bemærke, at de oplistede skadestal for antallet af fyrvær-
keriulykker fra landene er opgjort meget forskelligt og derfor ikke er
sammenlignelige. I Danmark opgøres fyrværkeriskader eksempelvis i
både alvorlige og øvrige ulykker, mens det er antallet af øjenskader, der
opgøres i Finland. I Sverige opgøres antal skader ved, at data fra en ræk-
ke hospitaler ganges op for at afspejle befolkningstallet bedst muligt.
I Norge, Sverige, Finland og Island arbejder de løbende med at forbedre
fyrværkerisikkerheden og nedbringe antallet af skader. Den generelle
udmelding er, at informationskampagner om korrekt brug af lovligt fyr-
værkeri, herunder anvendelse af beskyttelsesbriller, er centralt for at ned-
bringe antallet af fyrværkeriskader. Ændringer i landendes fyrværkeri-
lovgivninger er typisk foretaget, hvis antallet af fyrværkeriskader var
steget signifikant året forinden.
Norge
I Norge blev der i forbindelse med nytåret 2005/2006 registreret 153 per-
sonskader, hvilket var en stigning på 34 skader i forhold til året før. I for-
længelse af nytåret 2005/2006 blev der nedsat en arbejdsgruppe med del-
tagelse af forskellige myndigheder, brancheorganisationer og interessen-
ter. Anbefalingerne omfattede bl.a. et forbud mod fyrværkeri, der ligner
legetøj samt et forslag om at hæve aldersgrænsen for køb og brug af visse
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 265: Kopi ERU alm. del - svar på spm. 86 om ministeren vil redegøre for, hvordan ministeren vil nedbringe det stigende antal ulykker forårsaget af fyrværkeri, fra erhvervsministeren
2/3
fyrværkerityper fra 18 til 20 år. For at nå målsætningen om at nedbringe
antallet af fyrværkeriskader fandt arbejdsgruppen det helt afgørende, at
der blev iværksat årlige informationskampagner for generelt at understøt-
te en god håndtering af fyrværkeri.
I 2008 blev der indført et strengere regelsæt for fyrværkeri. Der blev bl.a.
indført et raketforbud og forbud mod fyrværkeri, der ligner legetøj.
Derudover har man i Norge indført et krav om, at fyrværkeriforhandlere
skal gennemføre et obligatorisk kursus om fyrværkeri. Det er også blevet
muligt for kommunerne at forbyde brugen af fyrværkeri i specifikke om-
råder, hvor der erfaringsmæssigt er risiko for liv, sundhed, miljø eller
materielle værdier. Den norske myndighed har oplyst, at de har kendskab
til, at denne mulighed er anvendt i Oslo, Bergen og Trondheim.
I årene efter indførelsen af de strengere krav faldt antallet af fyrværkeriul-
lykker med omkring 100 personer.
Salgsperioden for fyrværkeri er 27. december til 31. december, og det må
anvendes fra 31. december kl. 18.00 til 1. januar kl. 02.00
Sverige
I Sverige er antallet af fyrværkeriskader halveret i perioden 1997-2014,
og i forbindelse med nytåret 2016 blev der registeret 39 fyrværkeriskader.
Det er hovedsageligt mænd over 18 år, der bliver skadet, og de fleste ska-
der skyldes raketter.
I 2008 blev der indført et forbud mod 100 mm fyrværkerirør, da det hav-
de forsaget flere dødsulykker. Derudover blev store raketter (over 75g
krudt) forbudt i 2014, da en undersøgelse viste, at disse raketter kan for-
årsage relativt mange skader.
I 2017 blev et forbud mod mini-raketter vedtaget, da undersøgelser viste,
at disse fyrværkeriprodukter er hovedårsagen til øjenskader.
I Sverige er der ingen restriktioner for salgsperioden, og fyrværkeri må
anvendes omkring nytår.
Finland
I Finland er det alene antallet af øjenskader, der opgøres. Skadestallet har
varieret meget - fra det højeste antal på 47 skader efter nytåret 2009/2010
til 11 øjenskader efter nytåret 2013/2014.
I 2010 blev reglerne ændret, så det nu kun er fyrværkerirør mellem 28mm
og 30mm, raketter med op til 75g krudt og batterier med maksimalt 1 kg
krudt, der er lovlige at bruge.
Derudover blev det i 2010 obligatorisk for brugere af fyrværkeriprodukter
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 265: Kopi ERU alm. del - svar på spm. 86 om ministeren vil redegøre for, hvordan ministeren vil nedbringe det stigende antal ulykker forårsaget af fyrværkeri, fra erhvervsministeren
3/3
at anvende beskyttelsesbriller, og den tilladte aldersgrænse for køb af
fyrværkeri blev fastsat til 18 år.
Salgsperioden for fyrværkeri er 27. december til 31. december, og det
anvendes fra 31. december kl. 18.00 til 1. januar kl. 02.00
Island
I Island opgøres antallet af fyrværkeriskader ikke. Den islandske myn-
dighed på fyrværkeriområdet oplyser dog, at skader typisk skyldes forkert
adfærd. Det oplyses, at brug af beskyttelsesbriller, bedre instruktioner og
mere viden om håndtering af fyrværkeri hos forbrugerne kan have ført til
færre skader.
Island har ikke indført begrænsninger på fyrværkeri.
Salgsperioden for fyrværkeri er 28. december til 6. januar, og det må an-
vendes i samme periode”.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen