Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 264
Offentligt
1871883_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Koordineret med:
Sagsnr.: 1800532
Dok. nr.: 523374
Dato: 21-03-2018
Forslag
Til
Lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet
(Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det
risikobaserede tilsyn med behandlingssteder)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 191 af 28. februar 2018, som ændret ved § 39 i
lov nr. 620 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 212 a, stk. 1,
ændres »rettigheder« til: »læring i sundhedsvæsenet«.
2.
I
§ 213 c, stk. 1,
indsættes efter »jf. dog stk. 2«: »og 3«.
3.
I
§ 213 c, stk. 3,
indsættes efter »der skal lade sig registrere,«: »undtagelser til denne
registrering,«.
4.
I
§ 213 d, stk. 1,
indsættes efter »regionens sygehusenheder«: »jf. dog stk. 2.«
5.
I
§ 213 d, stk. 2,
ændres »gebyrer og« til: »gebyrer,«, og efter »opkrævning af
gebyrerne« indsættes: »og om undtagelser til opkrævning af gebyrerne«.
6.
Efter § 213 d indsættes:
Ȥ
213 e.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan fastsætte regler om, at behandlingssteder,
som efter regler fastsat i medfør af § 213 c, stk. 3, er undtaget fra registrering, skal
underrette Styrelsen for Patientsikkerhed om behandlingsstedets eksistens og aktivitet.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan fastsætte nærmere regler om indhold, form og
tidspunkt for afgivelse af meddelelsen efter 1. pkt.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan afkræve behandlingssteder, som efter regler
fastsat i medfør af § 213 c, stk. 3, og § 213 d, stk. 2, er undtaget fra registrering og fra
betaling af gebyrer, enhver oplysning, som er nødvendig for Styrelsen for
Patientsikkerheds kontrol med, om behandlingsstedet berettiget har undladt at lade sig
registrere eller har ladet sig registrere i den korrekte kategori.«
§2
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr.
1022 af 28. august 2017, som ændret senest ved § 41 i lov nr. 620 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer:
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0002.png
1.
Overalt i loven, bortset fra § 2 a, § 12, stk. 5, § 29, stk. 4 og 5, og § 30, stk. 2, ændres
»Styrelsen for Patientsikkerhed« til: »Styrelsen for Patientklager«.
2.
Overalt i loven, bortset fra § 12, stk. 3, ændres »Styrelsen for Patientsikkerheds« til:
»Styrelsen for Patientklagers«.
3.
I
§ 12, stk. 1,
indsættes efter »kan forelægge en sag efter § 1 for«: »Styrelsen for
Patientsikkerhed og«.
4.
§ 12, stk. 3,
affattes således:
»Stk.
3.
Styrelsen for Patientklager underretter Styrelsen for Patientsikkerhed om
modtagne klager efter § 1 og om Styrelsen for Patientklagers afgørelse af sådanne klager.
Styrelsen for Patientklager videregiver sagsakter og -oplysninger i klagesager efter 1. pkt.
til brug for Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med sundhedsvæsenet efter
sundhedsloven og tilsyn med sundhedspersoner efter lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.«
5.
I
§ 12, stk. 4, 3. pkt.,
indsættes efter »sundhedsministeren,«: »Styrelsen for
Patientsikkerhed,«.
6.
I
§ 12, stk. 5,
indsættes efter »over for«: »Styrelsen for Patientklager,«.
7.
I
§ 12
indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om Styrelsen for
Patientklagers videregivelse af oplysninger efter § 12, stk. 3, 2. pkt. Sundhedsministeren
kan endvidere fastsætter regler om Styrelsen for Patientklagers visitation af sager efter §
1.«
8.
I
§ 12 a, stk. 2, 2. pkt.,
udgår »eller dennes stedfortræder«.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft 1. juli 2018.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 2-5, har virkning fra 1. januar 2017.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslaget
2.1. Oprettelse af Styrelsen for Patientklager
2.1.1 Gældende ret
2.1.2. Overvejelser og lovforslagets indhold
2.1.3. Persondataretlige overvejelser
2.2. Ændring af registrerings- og gebyrreglerne for sundhedsfagligt tilsyn
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Overvejelser og lovforslagets indhold
2.2.3. Persondataretlige overvejelser
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Regeringen ønsker et Danmark i bedre balance. Statens arbejdspladser skal være fordelt
bredt i Danmark og drage nytte af de kompetencer og faglige miljøer, der findes i hele
landet, og bidrage til at skabe aktivitet og stimulere udviklingen i det omkringliggende
område.
Den daværende Venstre-regering tog derfor i efteråret 2015 initiativ til at flytte ca. 3.900
statslige arbejdspladser fra hovedstaden til andre dele af landet.
Regeringen præsenterede i januar 2018 ”Bedre balance II”. Regeringen ønsker med denne
plan at etablere godt 4.000 arbejdspladser i hele landet og etablerer dermed endnu
engang et historisk stort antal arbejdspladser uden for København.
Som led i denne udflytning af statslige arbejdspladser fra København ønsker regeringen på
sundhedsområdet at oprette en ny styrelse – Styrelsen for Patientklager – i Århus, som
skal behandle klager fra patienter over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed.
Styrelsen for Patientklager vil overtage de opgaver, som på nuværende tidspunkt
varetages af klagecenteret og kontoret for patientrettigheder i Styrelsen for
Patientsikkerhed. Dele af klagecenteret i Styrelsen for Patientsikkerhed har allerede nu en
større afdeling i Århus, som behandler behandlingsklager. Styrelsen for Patientklager vil
samtidigt med varetagelsen af behandlingsklagerne skulle stå for sekretariatsbetjeningen
af
Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn,
Det
Psykiatriske
Ankenævn
og
Tvangsbehandlingsnævnet.
Styrelsen for Patientklager vil ligeledes overtage opgaverne fra Kontoret for Erstatning og
Kontoret for Visitation og Sagkyndige i Styrelsen for Patientsikkerhed. Samtidigt hermed
overtages sekretariatsbetjening af Ankenævnet for Patienterstatningen og
sekretariatsbetjening af Abortankenævnet.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0004.png
Med lovforslaget sikres det retlige fundament for oprettelsen af Styrelsen for
Patientklager. Lovforslaget indeholder derudover en række konsekvensrettelser af
gældende ret, herunder ændring af styrelsers navne som følge af oprettelsen Styrelsen for
Patientklager, samt bestemmelser der sikrer, at Styrelsen for Patientsikkerhed i samme
omfang som efter gældende ret har adgang til data fra klagesager til brug for Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyns- og læringsaktiviteter.
Med lovforslaget foreslås desuden gennemført en række ændringer af den gældende
registrerings- og gebyrordning for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder.
Med indførelsen af det risikobaserede tilsyn blev ethvert behandlingssted, hvor der
udføres sundhedsfaglig behandling af sundhedspersoner som følge af den medfølgende
registrering- og gebyrordning pålagt dels at lade sig registrere i
behandlingsstedsregisteret, dels at betale et nærmere fastsat gebyr for registreringen og
for tilsynet.
Det har i forbindelse med, at behandlingssteder efter registreringspligtens ikrafttræden
har ladet sig registrere, vist sig, at registreringspligten omfatter en række situationer, som
ikke var forudsat ved reglernes tilblivelse. Der har blandt andet vist sig
uhensigtsmæssigheder i forhold til registrering og gebyrbetaling for vagtlæger,
sundhedspersoner, som udfører frivilligt, ulønnet arbejde, og for virksomheder med lav
omsætning.
Det er hensigten med lovforslaget at gennemføre de nødvendige tilpasninger af den
gældende registrerings- og gebyrordning.
2. Lovforslaget
2.1. Oprettelse af Styrelsen for Patientklager
2.1.1. Gældende ret
Styrelsen for Patientsikkerhed er efter sundhedslovens § 212 a en styrelse under
sundhedsministeren, der bistår ministeren med den centrale forvaltning af forhold
vedrørende patienters sikkerhed og rettigheder.
Efter gældende ret varetager Styrelsen for Patientsikkerhed opgaver med såvel tilsyn med
sundhedspersoner som behandlingen af klagesager over sundhedsvæsenets og
sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed.
Efter § 1, stk. 1, i klage- og erstatningsloven behandler Styrelsen for Patientsikkerhed
klager fra patienter over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed og forhold
omfattet af sundhedslovens kapitel 4-9 med undtagelse af klager, hvor der i den øvrige
lovgivning er foreskrevet en anden klageadgang. Styrelsen for Patientsikkerhed kan ikke
behandle en sådan klage, hvis den faglige virksomhed eller det forhold, klagen vedrører,
helt eller delvis er omfattet af en klage, der behandles af Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn.
Efter klage- og erstatningslovens §§ 5-9 behandler Styrelsen for Patientsikkerhed klager
over kommunalbestyrelsers, Udbetaling Danmarks, regionsråds, Sundhedsstyrelsens og
Søfartsstyrelsens afgørelser m.v. efter sundhedsloven.
Styrelsen for Patientsikkerhed træffer afgørelse om, hvorvidt den sundhedsfaglige
virksomhed har været kritisabel, eller om sundhedsvæsenet har handlet i strid med
sundhedslovens kapitel 4-9.
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0005.png
Styrelsen for Patientsikkerhed er efter klage- og erstatningslovens § 11, stk. 2, ved
behandlingen af ovennævnte klager uafhængigt af instruktioner om den enkelte sags
behandling og afgørelse, efter styrelsens afgørelser af disse klager kan efter stk. 3 ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Derudover sekretariatsbetjener Styrelsen for Patientsikkerhed fem selvstændige
klagenævn. Det drejer sig for det første om Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, som
behandler klager over konkrete sundhedspersoners sundhedsfaglige behandling. For det
andet Ankenævnet for Patienterstatningen, som behandler klager over afgørelser fra
Patienterstatningen om behandlings- og lægemiddelskader. For det tredje Det Psykiatriske
Ankenævn, som behandler klager over afgørelser fra Det Psykiatriske Patientklagenævn
om blandt andet tvangsbehandling. For det fjerde Tvangsbehandlingsnævnet, som
behandler klager over beslutninger om anvendelsen af tvang i somatikken og for det
femte Abortankenævnet.
Efter klage- og erstatningslovens § 2, stk. 1, behandler Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners
sundhedsfaglige virksomhed og forhold omfattet af sundhedslovens kapitel 4-7, 9 og afsnit
IV med undtagelse af klager, hvor der i den øvrige lovgivning er foreskrevet en anden
klageadgang. Nævnet kan ikke behandle en klage, hvis den sundhedsfaglige virksomhed,
klagen vedrører, behandles af Styrelsen for Patientsikkerhed, medmindre Styrelsen for
Patientsikkerhed i anledning af klagen efter § 1 har udtalt kritik af sundhedsvæsenets
sundhedsfaglige virksomhed.
Efter klage- og erstatningslovens § 3 afgiver Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn i sager
omfattet af nævnets kompetence en udtalelse om, hvorvidt sundhedspersonens
sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel, eller om sundhedspersonen har handlet
i strid med sundhedslovens kapitel 4-7, 9 og afsnit IV. Nævnet kan herunder udtale kritik
med indskærpelse eller søge iværksat sanktioner.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn er efter klage- og erstatningslovens § 13, stk. 1, i sin
virksomhed uafhængigt af instruktioner om den enkelte sags behandling og afgørelse, og
nævnets afgørelser kan efter stk. 2 ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Efter § 12, stk. 1, kan Styrelsen for Patientsikkerhed forelægge en sag efter § 1 for
Retslægerådet, før Styrelsen for Patientsikkerhed træffer afgørelse i sagen. Styrelsen for
Patientsikkerhed (klagedelen) kan ligeledes forelæggelse en sag internt i styrelsen for
styrelsens tilsynsenhed med henblik på en udtalelse fra tilsynsmyndigheden.
Efter klage- og erstatningslovens § 12, stk. 3, og § 16, stk. 1, anvender Styrelsen for
Patientsikkerhed modtagne klager og afgørelser, som træffes af Styrelsen for
Patientsikkerhed og af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, som led i styrelsens tilsyn
med sundhedsområdet efter sundhedsloven og tilsyn med individer efter lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. nedenfor.
Bestemmelserne gælder efter klage- og erstatningslovens § 16, stk. 1, tilsvarende for
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Efter sundhedslovens § 213 fører Styrelsen for Patientsikkerhed det overordnede tilsyn
med sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet.
Styrelsen for Patientsikkerhed gennemfører løbende tilsyn med udvalgte
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0006.png
behandlingssteder ud fra en løbende vurdering af, hvor der kan være størst risiko for
patientsikkerheden.
Efter § 5 i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven) fører Styrelsen for Patientsikkerhed derudover tilsyn med den faglige
virksomhed, der udøves af autoriserede sundhedspersoner og sundhedspersoner, der
handler på disses ansvar.
2.1.2. Overvejelser og lovforslagets indhold
Regeringen har pr. 17. januar 2018 besluttet, at der i Århus skal oprettes en ny styrelse
under Sundheds- og Ældreministeriet – Styrelsen for Patientklager – som skal behandle
klager fra patienter over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed og klager over
brud på patientrettigheder.
Det er hensigten, at Styrelsen for Patientklager endvidere skal stå for
sekretariatsbetjeningen
af
Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn,
Tvangsbehandlingsnævnet,
Det
Psykiatriske
Ankenævn,
Ankenævnet
for
Patienterstatningen og Abortankenævnet.
Styrelsen for Patientklager vil overtage disse opgaver fra den nuværende Styrelse for
Patientsikkerhed.
Flytning af disse opgaver fra Styrelsen for Patientsikkerhed har på en række områder
betydning for affattelsen af reglerne i klage- og erstatningsloven.
Det foreslås derfor, at Styrelsen for Patientklager overtager kompetencen fra Styrelsen for
Patientsikkerhed til at behandle klager fra patienter over sundhedsvæsenets
sundhedsfaglige virksomhed og forhold omfattet af sundhedslovens kapitel 4-9 med
undtagelse af klager, hvor der i den øvrige lovgivning er foreskrevet en anden
klageadgang.
Det foreslås ligeledes, at Styrelsen for Patientklager overtager kompetencen fra Styrelsen
for Patientsikkerhed til efter klage- og erstatningslovens §§ 5-9 at behandle klager over
kommunalbestyrelsers, Udbetaling Danmarks, regionsråds, Sundhedsstyrelsens og
Søfartsstyrelsens afgørelser m.v. efter sundhedsloven.
Det er afgørende for Sundheds- og Ældreministeriet, at opdelingen af Styrelsen for
Patientsikkerhed i to styrelser ikke medfører forringede vilkår for styrelsernes
uafhængighed eller for Styrelsen for Patientsikkerheds tilsynsvirksomhed, herunder
muligheder for oplysning af sager samt modtagelse og udveksling af oplysninger.
Det foreslås derfor, at Styrelsen for Patientklager skal underrette Styrelsen for
Patientsikkerhed om modtagne klager og om afgørelsen af disse klager med henblik på, at
disse klager kan indgå i Styrelsen for Patientsikkerheds tilsynsvirksomhed. Det foreslås
samtidigt, at Styrelsen for Patientsikkerhed til brug for sin tilsynsvirksomhed kan forlange
Styrelsen for Patientklagers sagsakter i enhver sådan klagesag udleveret. Derved sikres
det, at Styrelsen for Patientsikkerhed – i samme omfang som før opdelingen af styrelsen,
hvor der skete en intern udveksling af oplysninger – fortsat har adgang til klagerne til brug
for styrelsens tilsyn, herunder til at lade sagsoplysninger indgå i datagrundlaget for
Styrelsen for Patientsikkerheds risikobaserede tilsyn. Endelig foreslås det, at ministeren
kan fastsætte regler om Styrelsen for Patientklagers visitation af sager.
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0007.png
Det er efter Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse vigtigt, at Styrelsen for
Patientklager – i samme omfang som Styrelsen for Patientsikkerhed hidtil – har mulighed
for at forelægge en sag for Retslægerådet, ligesom Styrelsen for Patientklager skal have
adgang til en udtalelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som fører tilsyn med
sundhedspersoner, inden der træffes afgørelse i klagesager.
Det foreslås derfor, at Styrelsen for Patientklager skal kunne forelæggelse en sag for både
Retslægerådet og for Styrelsen for Patientsikkerhed.
Det foreslås ligeledes, at det fastsættes, at den nye Styrelse for Patientklager ved
behandling af patientklager over sundhedsvæsenet skal være uafhængig af instruktioner
om den enkelte sags behandling og afgørelse, og at sådanne afgørelser ikke kan påklages
til anden administrativ myndighed. Det betyder, at hverken sundhedsministeren eller
Sundheds- og Ældreministeriet har instruktionsbeføjelser over styrelsen i konkrete sager,
og at afgørelser, som træffes af Styrelsen for Patientklager, ikke kan påklages Sundheds-
og Ældreministeriet. Derved videreføres den uafhængighed og afskæring af klageadgang,
som er fastsat i gældende ret. Afskæringen af klageadgangen vil – i lighed med de øvrige
områder, hvor klageadgangen er afskåret – omfatte både prøvelse af legalitetsspørgsmål,
udøvelse af skøn samt forvaltningsretslige spørgsmål m.v.
2.1.3. Persondataretlige overvejelser
Med de foreslåede bestemmelser foreslås indført pligt til, at Styrelsen for Patientklager
underretter Styrelsen for Patientsikkerhed om modtagne klager og om afgørelsen af disse
klager.
Det foreslås samtidigt, at Styrelsen for Patientsikkerhed til brug for sin tilsynsvirksomhed
kan forlange Styrelsen for Patientklagers sagsakter i enhver sådan klagesag udleveret,
således at Styrelsen for Patientsikkerhed fortsat har adgang til klagerne til brug for
styrelsens tilsyn, herunder til at lade sagsoplysninger indgå i datagrundlaget for Styrelsen
for Patientsikkerheds risikobaserede tilsyn.
Følsomme personoplysninger, herunder oplysninger om helbredsforhold, må efter § 7, stk.
1, i persondataloven, jf. lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger,
som udgangspunkt ikke behandles. Forbuddet i stk. 1 gælder dog efter stk. 2 f.eks. ikke,
hvis den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til en sådan behandling, hvis
behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes eller en anden persons vitale
interesser i tilfælde, hvor den pågældende ikke fysisk eller juridisk er i stand til at give sit
samtykke, eller hvis behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges, gøres
gældende eller forsvares.
Endelig skal behandlingen af oplysninger ske i overensstemmelse med de grundlæggende
betingelser i lovens § 5. Dette indebærer, at al behandling af personoplysninger skal ske til
udtrykkeligt angivne og saglige formål, og at en senere behandling af oplysninger ikke er
uforenelig med det oprindelige formål, hvortil oplysningerne er indsamlet.
For alle behandlinger af oplysninger er det desuden en forudsætning for behandlingens
lovlighed, at de oplysninger, der behandles, er relevante og tilstrækkelige, og ikke
omfatter mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne
indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at de foreslåede bestemmelser, som
sikrer videregivelse af oplysninger mellem Styrelsen for Patientklager og Styrelsen for
Patientsikkerhed er i overensstemmelse med persondatalovens 7, stk. 2, nr. 4,
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0008.png
og at behandlingen af personoplysninger kan ske i overensstemmelse med
persondatalovens § 5.
2.2. Ændring af registrerings- og gebyrreglerne for sundhedsfagligt tilsyn
2.2.1. Gældende ret
Styrelsen for Patientsikkerhed fører efter sundhedslovens § 213, stk. 1, det overordnede
tilsyn med sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet.
Bestemmelsen indebærer en pligt for Styrelsen for Patientsikkerhed til at føre et reaktivt
tilsyn, som sker ex officio. Styrelsen er derfor ikke forpligtet til at reagere på alle
henvendelser, men hvis styrelsen bliver bekendt med forhold, der tyder på overtrædelser
eller mangler på sundhedsområdet, skal styrelsen reagere på dette. Det er en samlet
vurdering af graden af sandsynlighed for, at der foreligger fejl m.v., og graden af den
eventuelle fejls væsentlighed, der er afgørende for, om styrelsen foretager en nærmere
opfølgning.
Tilsynet omfatter alle behandlingssteder, hvor autoriserede sundhedspersoner eller
personer, der arbejder på disses ansvar, udfører faglig virksomhed. Uden for begrebet
behandlingssted falder efter praksis de situationer, hvor der lejlighedsvist ydes
sundhedsfaglig behandling til familiemedlemmer og nærtstående, der har karakter af en
håndsrækning uden modydelse.
Ved en autoriseret sundhedsperson forstås i overensstemmelse med sundhedslovens § 6
en person, der er meddelt autorisation efter de gældende autorisationslove, som læge,
tandlæge, sygeplejerske, social- og sundhedsassistenter, jordemoder, fysioterapeut,
ergoterapeut, klinisk tandtekniker, fodterapeut, kiropraktor, radiograf, optiker,
kontaktlinseoptiker, optometrist, klinisk diætist, bandagist og tandplejer. Loven finder
tilsvarende anvendelse på personer, der arbejder under ansvar over for disse
sundhedspersoner. Sidstnævnte gruppe kan eksempelvis omfatte plejere,
sundhedshjælpere, sygehjælpere m.v.
Efter sundhedslovens § 213, stk. 2, gennemfører Styrelsen for Patientsikkerhed løbende
tilsyn med udvalgte behandlingssteder nævnt i § 213 c, stk. 1, ud fra en løbende vurdering
af, hvor der kan være størst risiko for patientsikkerheden.
Bestemmelse supplerer pligten til at føre et generelt reaktivt tilsyn efter stk. 1 med en
pligt til inden for nærmere bestemte rammer at foretage et generelt risikobaseret
proaktivt tilsyn med behandlingssteder på sundhedsområdet.
Det risikobaserede tilsyn indebærer, at tilsynet fokuserer på de områder, hvor risikoen for
patientsikkerheden ud fra en løbende helhedsbetragtning er størst, herunder ikke mindst
ved at inddrage tilgængelige sundhedsdata mere intensivt i risikovurderingen af
potentielle tilsynsområder.
Ved en risikobaseret tilgang til tilsynsopgaven bliver der således på baggrund af relevant
sundhedsdata udvalgt temaer, risikoområder og behandlingssteder ud fra en
risikovurdering af, hvor der er de største risici for patientsikkerheden.
Efter sundhedslovens § 213 c, stk. 1, skal sygehusenheder, klinikker, praksisser,
plejecentre, plejehjem, bosteder, sundheds- eller genoptræningssteder og andre
behandlingssteder, hvor sundhedspersoner udøver behandling, lade sig registrere hos de
centrale sundhedsmyndigheder. Bestemmelsen pålægger ethvert behandlingssted at lade
sig registre i behandlingsstedsregisteret. Formålet er at give Styrelsen for
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0009.png
Patientsikkerhed et overblik over behandlingssteder, som styrelsen kan føre tilsyn med.
Efter stk. 2 påhviler det dog regionsrådet at registrere regionens sygehusenheder i
behandlingsstedsregisteret.
Efter stk. 3 fastsætter styrelsen for Patientsikkerhed nærmere regler om registreringen i
behandlingsstedsregisteret efter stk. 1, herunder regler om nærmere afgrænsning af de
behandlingssteder, der skal lade sig registrere, og at registrering skal ske elektronisk.
Efter sundhedslovens § 213 d, stk. 1, opkræver Styrelsen for Patientsikkerhed et årligt
gebyr hos de behandlingssteder, der er registreret efter § 213 c, stk. 1, og et samlet årligt
gebyr hos regionsrådet for regionens sygehusenheder til dækning af styrelsens udgifter til
registreringsordningen efter § 213 c, stk. 1 og 2, og tilsynet efter § 213, stk. 1 og 2.
Bestemmelsen betyder, at Styrelsen for Patientsikkerhed årligt opkræver et gebyr hos de
behandlingssteder, der er registreret efter sundhedslovens § 213 c, stk. 1, til dækning af
styrelsens udgifter til registreringsordningen og tilsynet.
Det er i de almindelige bemærkninger til loven, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 184,
som fremsat, side 87, afsnit 5, forudsat, at der pålægges gebyrer af en størrelse, der giver
fuld omkostningsdækning, således at Styrelsen for Patientsikkerheds udgifter forbundet
med registrering og tilsyn i den nye ordning modsvares af de samlede gebyrindtægter, og
således at ordningen hviler i sig selv.
Det er endvidere forudsat, at de årlige gebyrer vil blive gradueret efter størrelsen af
behandlingsstedet, og at behandlingsstederne vil blive inddelt i fem kategorier baseret på
størrelse og beregning af det forventede ressourceforbrug til tilsyn i hver kategori.
Kategori 1 vedrører offentlige og private sygehusenheder (afdelingsniveau) med og uden
sengepladser), kategori 2 behandlingssteder uden sengepladser og med flere læger eller
tandlæger, kategori 3 behandlingssteder uden sengepladser og med én læge, en tandlæge
eller flere deltidsydere inden for disse to faggrupper, samt kiropraktorklinikker,
vaccinationsklinikker, lægevagtsordninger og præhospitale enheder, kategori 4 plejehjem,
hjemmesygepleje, bosteder, genoptræningscentre, sundhedscentre/sundhedspleje,
fysioterapeutklinikker,
jordemorklinikker,
tandplejeklinikker,
ergoterapiklinikker,
fodterapeutklinikker samt øvrige klinikker og enheder med autoriseret
sundhedspersonale, eksempelvis klinisk diætist klinikker, optikerklinikker, centre for
misbrugsbehandling m.v., med mindre der er tale om en enkeltmandspraksisser uden
lægefagligt personale, som omfattes af kategori 5.
Gebyrerne udgør ifølge bemærkningerne 10.697 kr. for kategori 1, 7.134 for kategori 2,
3.920 kr. for kategori 3, 2.207 kr. for kategori 4 og 1.891 kr. for kategori 5.
Det er i bemærkningerne til § 213 d, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 184, som fremsat,
side 100, forudsat, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan justere gebyrerne efter den
almindelige pris- og lønudvikling (PL-regulering).
Efter § 13, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1405 af 1. december 2017 om registrering af og
tilsyn med offentlige og private behandlingssteder m.v., som er udstedt i medfør af
sundhedslovens § 213 c, stk. 3, udgør gebyret i grundbeløb pr. 1. januar 2017 10.847 kr.
for kategori 1, 7.234 for kategori 2, 3.975 kr. for kategori 3, 2.238 kr. for kategori 4 og
1.917 kr. for kategori 5.
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0010.png
2.2.2. Overvejelser og lovforslagets indhold
I takt med at behandlingssteder har ladet sig registrere som følge af den indførte
registreringsordning har det vist sig, at flere behandlingssteder end oprindeligt antaget
har ladet sig registrere, og at registreringspligten omfatter en række situationer, som ikke
var forudset eller forudsat ved reglernes tilblivelse.
Det er efter Sundheds- og Ældreministeriet opfattelse vigtigt, at reglerne om registrering
og betaling af gebyrer er proportionelle både med den risiko for patientsikkerheden, som
det enkelte behandlingssted udgør, og den omsætning, som behandlingsstedet har,
ligesom reglerne ikke må være til hinder for eller hæmme sundhedspersoner i at udføre
eksempelvis frivilligt, ulønnet arbejde eller behandling i deres fritid f.eks. i en sportsklub.
Det er på denne baggrund Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at den nuværende
registrerings- og gebyrordning på afgrænsede områder ikke er hensigtsmæssig.
Det foreslås, at af denne grund, at der foretages ændringer af den gældende gebyr- og
registreringsordning for så vidt angår frivilligt, ulønnet arbejde. Det foreslås, at
enkeltmandsvirksomheder, der alene yder frivilligt, ulønnet sundhedsfaglig behandling,
ikke skal lade sig registrere eller betale gebyr. Det foreslås også, at faste klinikker eller
behandlingssteder skal lade sig registrere, men fritages for betaling af gebyr, hvis der er
tale om frivilligt, ulønnet arbejde, og at større midlertidige behandlingssteder, f.eks.
festivaler, landsstævner, spejderlejre m.m. med over 1000 forventede deltagere skal lade
sig registrere, men kan fritages for betaling af gebyret, hvis der tilbydes sundhedsfaglig
behandling, som er baseret på frivilligt, ulønnet arbejde. Endelig foreslås det, at mindre
midlertidige behandlingssteder, f.eks. festivaler, landsstævner, spejderlejre m.m. med op
til 1000 deltagere ikke skal lade sig registrere eller betale gebyr, hvis der tilbydes
sundhedsfaglig behandling, som er baseret på frivilligt, ulønnet arbejde.
Uanset ovenstående skal steder, hvor der udfører kirurgiske indgreb lade sig registrere i
Behandlingsstedsregisteret og betale gebyrer.
Det foreslås også, at der foretages ændringer af den gældende gebyr- og
registreringsordning, ved at pligten til registrering og størrelsen på gebyret afhænger af og
gradueres efter behandlingsstedets årlige omsætning. Det foreslås således, at
behandlingssteder med en omsætning på 25.000 kr. eller derunder fritages for
registreringspligten og dermed for betaling af gebyret. Det foreslås også, at
behandlingssteder med en årlig omsætning på mellem 25.001 og 50.000 kr. årligt skal lade
sig registrere men alene betale halvt gebyr i forhold til virksomheder, som omsætter for
mere end 50.000 kr. årligt.
Hvis en virksomhedskonstruktion åbenlyst har karakter af omgåelse, således at den
samme sundhedsydelse udbudt af samme personkreds opsplittes på flere forskellige
virksomheder alene med henblik på at sikre, at den enkelte virksomheds omsætning er
under bagatelgrænsen, vil den samlede virksomhedskonstruktion skulle registreres og
betale gebyr.
Uanset ovenstående skal steder, hvor der udfører kirurgiske indgreb lade sig registrere i
Behandlingsstedsregisteret og betale gebyrer.
Det foreslås derudover, at interessentselskaber ejet af flere enkeltlæger eller -tandlæger,
der i forvejen betaler et gebyr for registrering af deres praksis, kan fritages for et
selvstændigt registreringskrav, da de anses for omfattet af interessenternes registreringer.
Hvis der ydes selvstændig sundhedsfaglig behandling fra en adresse, hvor kun
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0011.png
interessentskabet er til stede, vil dette skulle registreres som et selvstændigt
behandlingssted i interessenternes registrering, da den enkelte adresse skal være
registreret.
Endvidere foreslås det, at det ikke er de enkelte vagtlæger knyttet til de regionale
vagtlægeordninger, der skal lade sig registrere, men Lægevagten som organisation, der
skal lade sig registrere, da Lægevagten er organiseret på en måde, hvor ansvaret for den
sundhedsfaglige behandling er forankret i den enkelte Lægevagt. Hvis Lægevagten i en
region har flere faste steder, hvor eller hvorfra funktionen udføres, skal hver enkelt fast
behandlingssted lade sig registrere og betale gebyr, således at den enkelte adresse er
registreret.
Derudover vil der blive fastsat regler, som viderefører den gældende praksis, om at
sundhedspersoner, der behandler venner, familie m.v. i hjemmet helt fritages for at lade
sig registrere og dermed også for betaling af gebyr.
Endelig foreslås det, at læger, der arbejder i solopraksis som led i deres hoveuddannelse,
ikke skal ”tælle med” i opgørelsen af antal årsværk ved opgørelsen af gebyrkategori for
det pågældende behandlingssted.
De foreslåede ændringer foreslås gennemført ved at ændre de gældende
bemyndigelsesbestemmelser om registreringspligt og gebyrer i sundhedsloven, således at
Styrelsen for Patientsikkerhed fremover kan fastsætte regler om undtagelser til
registreringspligten og betaling af gebyrer, samt regler om størrelsen, herunder
reducerede gebyrer, i forhold til ovenstående forhold.
For at sikre, at behandlingssteder ikke uberettiget undlader at lade sig registrere eller
lader sig registrere i en forkert kategori, forslås det, at Styrelsen for Patientsikkerhed får
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at de behandlingssteder, som efter de foreslåede
regler undtages for registreringspligten, skal underrette Styrelsen for Patientsikkerhed om
behandlingsstedets eksistens og aktivitet.
Det foreslås også, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan afkræve sådanne
behandlingssteder enhver oplysning, som er nødvendig for, at Styrelsen for
Patientsikkerhed kan vurdere og føre kontrol med, om behandlingsstedet omfattes af de
foreslåede regler om undtagelse fra registrering og betaling af gebyrer.
2.2.3. Persondataretlige overvejelser
Med de foreslåede bestemmelser foreslås indført hjemmel til, at Styrelsen for
Patientsikkerhed kan afkræve behandlingssteder enhver oplysning, som er nødvendig for,
at Styrelsen for Patientsikkerhed kan vurdere og føre kontrol med, om behandlingsstedet
omfattes af de foreslåede regler om undtagelse fra registrering og betaling af gebyrer.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at den foreslåede bestemmelser er i
overensstemmelse med persondatalovens 7, stk. 2, nr. 4, og at behandlingen af
personoplysninger kan ske i overensstemmelse med persondatalovens § 5.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Udgifter vedr. udflytning
Udgifterne, der er forbundet med udflytning af dele af Styrelsen for Patientsikkerhed og
etableringen af Styrelsen for Patientklager i Aarhus, er ikke endeligt klarlagt endnu.
Side 11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0012.png
Udgifter forbundet med ændring af registrerings- og gebyrreglerne for sundhedsfagligt
tilsyn
Ændringerne af den gældende registrerings- og gebyrordning vil have økonomiske
konsekvenser i de tilfælde, hvor behandlingssteder fritages for gebyrbetaling, men fortsat
vil være underlagt registreringspligten og det risikobaserede tilsyn. I praksis vil der være
tale om indtægtsfald som følge af bortfaldne gebyrer, der ikke modsvares af bortfald af
tilsynsomkostninger.
Sundheds- og Ældreministeriet vurderer, at de foreslåede ændringer af registrerings- og
gebyrreglerne for det sundhedsfaglige tilsyn vil medføre et årligt indtægtstab, der ikke
modsvares af faldende omkostninger, på ca. 4,75 mio. kr. for Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Gebyrfritagelsen for frivilligt, ulønnet arbejde ventes at medføre indtægtstab på ca. 1,5
mio. kr. Gebyrfritagelsen for behandlingssteder med en årlig omsætning mellem 25.001
kr. og 50.000 kr. ventes at medføre indtægtstab på ca. 2,0 mio. kr. Ændringerne vedr.
sololæger ventes at medføre indtægtstab på 1,25 mio. kr.
Ændringerne medfører således isoleret set, at gebyrordningen vil køre med en årlig
ubalance mellem indtægter og omkostninger – en underdækning – på 4,75 mio. kr.
Registrerings- og gebyrreglerne skal evalueres i 2020, hvorfor det er forventningen, at
denne ubalance vil optræde i perioden 2018-2020.
Hertil kommer, at ændringerne ventes indført med tilbagevirkende kraft, hvorfor der
ligeledes skal findes midler til tilbagebetaling af opkrævede gebyrer i 2017.
Det bemærkes, at gebyrordningen grundet flere registreringer end ventet udviste
merindtægter i 2017, og at disse merindtægter kan sikre, at den årlige underdækning ikke
medfører, at Styrelsen for Patientsikkerhed kommer i strid med disponeringsreglernes
bestemmelser vedr. økonomiske balancekrav. Balancekravene tilsiger, at saldoen for
styrelsens overførte overskud ikke må være negativ fire år i træk, og at en negativ saldo
for det overførte overskud ikke må overstige den regulerede egenkapital.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører, at behandlingssteder med en omsætning på 25.000 kr. årligt eller
derunder ikke skal lade sig registrere og ikke skal betale gebyr. Lovforslaget medfører
endvidere, at behandlingssteder med en omsætning på mellem 25.001 kr. og 50.000 kr.
fortsat skal lade sig registrere, men at de alene skal betale halvt gebyr i forhold til
virksomheder, som omsætter for mere end 50.000 kr. årligt. Sidstnævnte medfører en
samlet gebyrlettelse for de omfattede behandlingssteder på ca. 2,0 mio. kr.
Lovforslaget medfører endvidere, at sololæger, der ansætter læger under uddannelse,
alene skal betale gebyr som sololæge og dermed ikke som et behandlingssted med flere
sundhedspersoner. Denne ændring ventes at medføre en samlet gebyrlettelse for de
omfattede sololæger på 1,25 mio. kr.
Endelig medfører lovforslaget, at behandlingssteder baseret på frivilligt, ulønnet arbejde
f.eks. behandlingssteder ved større frivillige arrangementer, f.eks. spejderlejre, festivaler
og lign. med forventet deltagelse af over 1000 deltagere, fritages for betaling af gebyr,
men ikke for at lade sig registrere eller for det risikobaserede tilsyn. Ændringen ventes at
medføre samlede gebyrlettelser for ca. 1,5 mio. kr.
Side 12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0013.png
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører, at borgere fremadrettet skal indgive deres klage til anden
administrativ myndighed.
Borgere, der har indsendt eller indsender en klage- eller erstatningsankesag, må dog i en
overgangsperiode vente forlængede sagsbehandlingstider som følge af udflytningen af
Styrelsen for Patientklager.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser
for
stat, kommuner og regioner
Positive konsekvenser/min-
dreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Administrative konsekvenser
for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
De foreslåede ændringer af
registrerings- og
gebyrreglerne forventes at
medføre udgifter for årligt
4,75 mio. kr.
Omkostningerne forbundet
med udflytningen af
Styrelsen for Patientklager
indgår ikke i estimatet.
Ingen
Administrative konsekvenser
for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
De foreslåede ændringer af
registrerings- og
gebyrreglerne forventes at
medføre positive
økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet for årligt
4,75 mio. kr.
De foreslåede ændringer af
registreringsreglerne
forventes at medføre positive
administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Side 13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0014.png
Administrative konsekvenser
for borgerne
Ingen
Længere
sagsbehandlingstider for
klage- og
erstatningsankesager i en
overgangsperiode som
følge af udflytningen
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige
minimumsforpligtelser (sæt
X)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Til § 1
Til nr. 1
Efter sundhedslovens § 212 a, stk. 1, er Styrelsen for Patientsikkerhed en styrelse under
sundheds- og ældreministeren, der bistår ministeren med den centrale forvaltning af
forhold vedrørende patienters sikkerhed og rettigheder.
Som konsekvens af at behandlingen af patientklager, sager om patientrettigheder m.v.
overføres fra Styrelsen for Patientsikkerhed til den nye Styrelse for Patientklager, vil
Styrelsen for Patientsikkerhed ikke længere som hovedområde beskæftige sig med
patientrettigheder.
Det foreslås af denne grund, at patientrettigheder udgår af bestemmelsen, og at det i
stedet for fremgår af bestemmelsen, at styrelsen bistår ministeren med den centrale
forvaltning af forhold vedrørende patienters sikkerhed og læring i sundhedsvæsenet.
Den foreslåede ændring vil understrege det behov for øget fokus på læring i
sundhedsvæsenet, der er politisk og i faglige kredse.
Til nr. 2
Af sundhedslovens § 213 c, stk. 1, fremgår det, at sygehusenheder, klinikker, praksisser,
plejecentre, plejehjem, bosteder, sundheds- eller genoptræningssteder og andre
behandlingssteder, hvor sundhedspersoner udøver behandling, skal lade sig registrere hos
de centrale sundhedsmyndigheder jf. dog stk. 2.
Som konsekvens af den foreslåede ændring af sundhedslovens § 213 c, stk. 3, jf. den
foreslåede § 1, nr. 3, hvori det foreslås, at der kan fastsættes undtagelser til
registreringspligten i stk. 1, foreslås det, at der efter ”jf. dog stk. 2” indsættes ”og stk. 3”.
Med den foreslåede ændring understreges det, at der efter stk. 3 kan fastsættes
undtagelser til reglen i stk. 1.
Til nr. 3
Efter sundhedslovens § 213 c, stk. 2, fastsætter Styrelsen for Patientsikkerhed nærmere
regler om registrering efter stk. 1, herunder regler om nærmere afgrænsning af de
behandlingssteder, der skal lade sig registrere, og at registrering skal ske elektronisk.
Det foreslås at ændre den gældende bemyndigelsesbestemmelse ved, at det fastsættes,
at der efter bemyndigelsen fremover også kan fastsættes regler om undtagelser til
registreringen efter stk. 1.
Side 14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0015.png
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at Styrelsen for Patientsikkerhed fremover vil
kunne fastsætte regler om, i hvilke situationer registrering i Behandlingsstedsregisteret
kan undlades.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet til at fastsætte regler om undtagelser fra registreringen
i Behandlingsstedsregisteret for behandlingssteder, som tilbyder sundhedsfaglig
behandling baseret på frivilligt, ulønnet arbejdskraft. Det gælder blandt andet for mindre
arrangementer af midlertidig karakter med forventet deltagelse af op til og med 1000
personer, hvor der tilbydes sundhedsfaglig behandling baseret på frivilligt, ulønnet
arbejdskraft. Det gælder blandt andet for mindre koncerter, spejderlejre, sportsstævner
og lign. Det er hensigten, at disse behandlingssteder skal fritages for at lade sig registrere.
Større arrangementer skal fortsat lade sig registrere, jf. nærmere herom under det
foreslåede nr. 5. Endelig er det hensigten, at selvstændige enkeltmandsvirksomheder med
fast eller løs tilknytning til foreninger, f.eks. enkeltmandsvirksomheder, der alene yder
frivilligt, ulønnet sundhedsfaglig behandling til en sportsklub, ikke skal lade sig registrere
sig eller betale gebyr.
Der vil ligeledes blive fastsat regler om, at virksomheder med en omsætning på 25.000 kr.
årligt eller derunder fritages for at lade sig registrere. Bestemmelsen vil have betydning
for eksempelvis en klinik, som drives af en enkelt sundhedsperson med eget lokale, for
visse alternative behandlere, som også er sundhedspersoner, men også for de tilfælde,
hvor flere sundhedspersoner med hver deres virksomhed deles om fysiske lokaler, hvor
fra de driver deres virksomhed. I et sådan tilfælde skal der ikke foretages registrering eller
betaling af gebyr, hvis den enkelte virksomhed har en årlig omsætning på 25.000 kr. eller
derunder. Behandlingssteder med en omsætning på 25.001 kr. årligt eller derover skal
fortsat lade sig registrere, jf. nærmere herom under det foreslåede nr. 5.
Uanset ovenstående skal steder, hvor der udfører kirurgiske indgreb lade sig registrere i
Behandlingsstedsregisteret.
Derudover vil bemyndigelsen blive anvendt til at fastsætte regler om, at
interessentselskaber ejet af flere enkeltlæger eller –tandlæger, der i forvejen betaler et
gebyr for registrering af deres praksis, omfattes af interessenternes registreringer.
Der vil også blive fastsat regler, som fortsætter den hidtidige praksis, om at
sundhedspersoner, der behandler venner, familie m.v. i hjemmet uden modydelse fritages
for at lade sig registrere.
Undtagelse fra registreringen medfører samtidigt undtagelse fra betaling af gebyrer.
Undtagelsen fra registreringen betyder ligeledes, at behandlingsstedet ikke omfattes af
Styrelsen for Patientsikkerheds proaktive risikobaserede tilsyn. Behandlingsstedet vil
imidlertid fortsat være omfattet af styrelsens reaktive tilsyn.
Til nr. 4
Efter sundhedslovens § 213 d, stk. 1, opkræver Styrelsen for Patientsikkerhed til dækning
af styrelsens udgifter til registreringsordningen efter § 213 c, stk. 1 og 2, og tilsynet efter §
213, stk. 1 og 2, et årligt gebyr hos de behandlingssteder, der er registreret efter § 213 c,
stk. 1, og et samlet årligt gebyr hos regionsrådet for regionens sygehusenheder.
Som konsekvens af den foreslåede ændring af sundhedslovens § 213 d, stk. 2, jf. den
foreslåede § 1, nr. 5, hvori det foreslås, at der kan fastsættes undtagelser til opkrævning af
gebyret i stk. 1, foreslås det, at der efter ”regionens sygehusenheder” indsættes ”jf. dog
stk. 2”.
Side 15
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0016.png
Med den foreslåede ændring understreges det, at der efter stk. 2 kan fastsættes
undtagelser til reglen i stk. 1.
Til nr. 5
Efter sundhedslovens § 213 d, stk. 2, fastsætter Styrelsen for Patientsikkerhed nærmere
regler om størrelsen af de i stk. 1 nævnte gebyrer og om opkrævning af gebyrerne.
Det foreslås at ændre den gældende bemyndigelsesbestemmelse ved, at det fastsættes,
at der efter bemyndigelsen fremover også kan fastsættes regler om undtagelser til
opkrævning af gebyret efter stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at Styrelsen for Patientsikkerhed fremover kan
fastsætte regler om, hvilke registrerede behandlingssteder, der skal undtages fra at betale
gebyr for det risikobaserede tilsyn, samt regler om størrelsen, herunder reducerede
gebyrer for visse behandlingssteder.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet til at fastsætte regler om undtagelser fra betaling af
gebyrer for visse behandlingssteder, som tilbyder sundhedsfaglig behandling baseret på
frivilligt, ulønnet arbejde. Det gælder blandt andet for større arrangementer af midlertidig
karakter med forventet deltagelse af mere end 1000 personer, hvor der tilbydes
sundhedsfaglig behandling baseret på frivilligt, ulønnet arbejdskraft. Det gælder blandt
andet for større koncerter, spejderlejre, sportsstævner og lign. Der vil også blive fastsat
regler om, at faste klinikker eller behandlingstilbud, hvor der udføres frivilligt, ulønnet
arbejde, fritaget for betaling af gebyr, f.eks. krisecentre og lign.
Bemyndigelsen vil også blive udmøntet til at fastsætte regler om, at behandlingssteder
med en omsætning på mellem 25.001 og 50.000 kr. årligt alene skal betale halvdelen af
det gebyr, som behandlingsstedet skulle have betalt efter gældende ret, og i forhold til,
hvis omsætningen årligt udgør mere end 50.000 kr.
Endelig vil der blive fastsat regler om, at læger, der arbejder i solopraksis som led i deres
hoveuddannelse, ikke tæller med i opgørelsen af antal årsværk ved opgørelsen af
gebyrkategori for den pågældende virksomhed. Det betyder, at behandlingssteder med én
læge, der ansætter andre læger under speciallægeuddannelse, alene skal betale gebyr
som én læge og dermed ikke som et behandlingssted med flere sundhedspersoner.
Behandlingssteder, som er undtaget fra at lade sig registrere, jf. det foreslåede stk. 3, er
også undtaget fra betaling af gebyrer.
Behandlingssteder, der skal lade sig registrere, men er fritaget for betaling af gebyret, vil
fortsat være omfattet af Styrelsen for Patientsikkerheds proaktive risikobaserede tilsyn.
Til nr. 6
Med det foreslåede
§ 213 e, stk. 1, 1. pkt.,
foreslås det, at Styrelsen for Patientsikkerhed
kan fastsætte regler om, at behandlingssteder, som efter regler fastsat i medfør af det
foreslåede § 213 c, stk. 3, er undtaget fra at lade sig registrere, skal underrette Styrelsen
for Patientsikkerhed om behandlingsstedets eksistens og aktiviteter.
Bestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at bl.a. behandlingssteder med
en omsætning på 25.000 kr. årligt eller derunder, og behandlingssteder med op til og med
1000 personer, skal underrette Styrelsen for Patientsikkerhed herom. Bestemmelsen
sikrer, at Styrelsen for Patientsikkerhed får kendskab til, at der på
Side 16
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0017.png
behandlingsstedet udføres sundhedsfagligt arbejde, og at styrelsen får mulighed for at
rette henvendelse til behandlingsstedet med henblik på en vurdering af, hvorvidt
behandlingsstedet retteligt ikke er registreret, jf. også det foreslåede 2. pkt. nedenfor.
Med
2. pkt.
foreslås det, at Styrelsen for Patientsikkerhed ligeledes kan fastsætte
nærmere regler om indhold, form og tidspunkt for afgivelse af meddelelsen efter 1. pkt.
Bestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, hvilke oplysninger meddelelsen
skal indeholde, måden hvorpå meddelelsen skal gives, og hvornår behandlingsstedet skal
afgive denne meddelelse.
Efter det foreslåede
stk. 2
kan Styrelsen for Patientsikkerhed afkræve behandlingssteder,
som efter regler fastsat i medfør af de foreslåede § 213 c, stk. 3, og § 213 d, stk. 2, er
undtaget fra at lade sig registrere og for betaling af gebyrer, oplysninger, som er
nødvendige for Styrelsen for Patientsikkerheds kontrol med, om behandlingsstedet
berettiget har undladt at lade sig registrere eller har ladet sig registrere i den korrekte
kategori.
Efter bestemmelsen kan Styrelsen for Patientsikkerhed således med henblik på kontrol af,
hvorvidt en virksomhed retteligt ikke har ladet sig registrere, afkræve behandlingsstedet
oplysninger, som Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer er nødvendige for styrelsens
kontrol. Styrelsen for Patientsikkerhed kan tilsvarende afkræve behandlingsstedet
oplysninger, som er nødvendige for, at styrelsen kan vurdere, om behandlingsstedet er
registreret i den korrekte kategori.
Til § 2
Til nr. 1
Efter gældende ret varetager Styrelsen for Patientsikkerhed opgaver med tilknytning til
patientklagesystemet.
Efter § 1, stk. 1, i klage- og erstatningsloven behandler Styrelsen for Patientsikkerhed
klager fra patienter over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed og forhold
omfattet af sundhedslovens kapitel 4-9 med undtagelse af klager, hvor der i den øvrige
lovgivning er foreskrevet en anden klageadgang.
Efter klage- og erstatningslovens §§ 5-9 behandler styrelsen behandler endvidere klager
over kommunalbestyrelsers, Udbetaling Danmarks, regionsråds, Sundhedsstyrelsens og
Søfartsstyrelsens afgørelser m.v. efter sundhedsloven.
Derudover sekretariatsbetjener styrelsen Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn,
Ankenævnet
for
Patienterstatningen,
Det
Psykiatriske
Ankenævn,
Tvangsbehandlingsnævnet og Abortankenævnet.
Sundhedsministeren har pr. 17. januar 2018 besluttet, at der i Århus skal oprettes en ny
styrelse under Sundheds- og Ældreministeriet – Styrelsen for Patientklager. Styrelsen skal
varetage behandlingen af klager fra patienter over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige
virksomhed og klager over brud på patientrettigheder, og klager over
kommunalbestyrelsers, Udbetaling Danmarks, regionsråds, Sundhedsstyrelsens og
Søfartsstyrelsens afgørelser m.v. efter sundhedsloven, som hidtil er blevet varetaget af
Styrelsen for Patientsikkerhed.
Endvidere skal Styrelsen for Patientklager sekretariatsbetjene Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, Ankenævnet for Patienterstatningen, Det Psykiatriske
Side 17
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0018.png
Ankenævn, Tvangsbehandlingsnævnet og Abortankenævnet, som hidtil er blevet betjent
af Styrelsen for Patientsikkerhed.
Som konsekvens heraf foreslås overalt i loven, bortset fra § 2 a, § 12, stk. 3 og 5, § 29, stk.
4 og 5, og § 30, stk. 2, at »Styrelsen for Patientsikkerhed« ændres til »Styrelsen for
Patientklager«.
Til nr. 2
Efter gældende ret varetager Styrelsen for Patientsikkerhed opgaver med tilknytning til
patientklagesystemet.
Som konsekvens af den foreslåede nye Styrelse for Patientklager, som vil overtage
behandling er patientklager fra Styrelsen for Patientsikkerhed, foreslås det overalt i loven,
at Styrelsen for patientsikkerheds ændres til »Styrelsen for Patientklagers«.
Om den nærmere baggrund herfor henvises til bemærkningerne til § 2, nr. 1.
Til nr. 3
Efter § 12, stk. 1, i klage- og erstatningsloven kan Styrelsen for Patientsikkerhed forelægge
sager efter klage- og erstatningslovens § 1 for Retslægerådet, før Styrelsen for
Patientsikkerhed træffer afgørelse i sagen. Klagecenteret i Styrelsen for Patientsikkerhed
kan ligeledes i forbindelse med behandlingen af en klage, forelægge sagen internt for den
del af Styrelsen for Patientsikkerhed, som varetager opgaverne med tilsyn. Tilsvarende
gælder, hvor klagecenteret i Styrelsen for Patientsikkerhed som led i
sekretariatsbetjeningen af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn forbereder en klage over
autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed efter klage- og
erstatningslovens § 2.
Som følge af beslutningen af 17. januar 2018 om oprettelsen af Styrelsen for
Patientklager, som blandt andet skal varetage behandlingen af klager efter klage- og
erstatningslovens § 1 fra patienter over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed
og klager over brud på patientrettigheder, foreslås det, at Styrelsen for Patientklager kan
forelægge en sag efter § 1 for Styrelsen for Patientsikkerhed, forinden Styrelsen for
Patientklager træffer afgørelse.
Bestemmelsen skal sikre, at Styrelsen for Patientklager – i samme omfang som
Klagecenteret i Styrelsen for Patientsikkerhed hidtil har kunnet – kan indhente en
udtalelse fra den myndighed, som fører tilsyn med sundhedsområdet, forinden styrelsen
træffer afgørelse.
Bestemmelsen vil som følge af den gældende § 16, stk. 1, i klage- og erstatningsloven
gælde tilsvarende for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn vil således kunne indhente en udtalelse fra Styrelsen for
Patientsikkerhed, forinden nævnet træffer afgørelse.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med den foreslåede § 2, nr. 1, som
blandt andet medfører, at Styrelsen for Patientklager, som overtager
klagesagsbehandlingen fra Styrelsen for Patientsikkerhed, kan indhente en udtalelse fra
Retslægerådet, jf. klage- og erstatningslovens § 12, stk. 1, forinden styrelsen træffer
afgørelse.
Til nr. 4
Side 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0019.png
I medfør af klage- og erstatningslovens § 12, stk. 3, kan modtagne klager, jf. § 1, og
afgørelse af sådanne klager anvendes som led i Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med
sundhedsområdet efter sundhedsloven og tilsyn med individer efter lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.
Sundhedsministeren har pr. 17. januar 2018 besluttet, at der i Århus skal oprettes en ny
styrelse under Sundheds- og Ældreministeriet – Styrelsen for Patientklager. Styrelsen skal
blandt andet varetage behandlingen af klager efter lovens § 1 fra patienter over
sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed og klager over brud på
patientrettigheder.
Som følge af beslutningen af 17. januar 2018 om oprettelsen af Styrelsen for
Patientklager, og som konsekvens af, at Styrelsen for Patientsikkerhed fortsat skal
varetage tilsynet med sundhedsområdet efter sundhedsloven og tilsynet med individer
efter lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, foreslås
det at ændre den gældende bestemmelse, således at Styrelsen for Patientklager forpligtes
til at underrette Styrelsen for Patientsikkerhed om modtagne klager efter § 1 og om
Styrelsen for Patientklagers afgørelse af sådanne klager.
Det foreslås desuden, at Styrelsen for Patientklager skal videregive sagsakter og
sagsoplysninger i klagesager til brug for Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med
sundhedsvæsenet efter sundhedsloven og tilsyn med sundhedspersoner efter lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.
Bestemmelsen sikrer, at Styrelsen for Patientsikkerhed – også efter oprettelsen af den nye
Styrelse for Patientklager – har adgang til oplysninger om klagesagers afgørelse, sagernes
akter m.v. til brug for Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn. Bestemmelsen sikrer således,
at Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn kan fortsætte som efter gældende ret.
Bestemmelsen vil som følge af den gældende § 16, stk. 1, i klage- og erstatningsloven
gælde tilsvarende for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Det betyder, at
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn i samme omfang som Styrelsen for Patientklager skal
videregive sagsakter og -oplysninger i klagesager, som Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn behandlinger efter klage- og erstatningsloven, til brug for Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyn.
Til nr. 5
Efter klage- og erstatningslovens § 12, stk. 4, udarbejder Styrelsen for Patientsikkerhed en
årsrapport om Styrelsen for Patientsikkerheds virksomhed. Regionen bidrager efter
Styrelsen for Patientsikkerheds anmodning med oplysninger til brug for årsrapporten,
herunder oplysninger om klager, der er bortfaldet efter en dialog med regionen, jf. klage-
og erstatningslovens § 1, stk. 3. Årsrapporten offentliggøres og sendes til
sundhedsministeren, Sundhedsstyrelsen, regioner og kommuner. Årsrapporten sendes
desuden til Søfartsstyrelsen.
Sundhedsministeren har pr. 17. januar 2018 besluttet, at der i Århus skal oprettes en ny
styrelse under Sundheds- og Ældreministeriet – Styrelsen for Patientklager. Styrelsen skal
varetage behandlingen af klager fra patienter over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige
virksomhed og klager over brud på patientrettigheder, og klager over
kommunalbestyrelsers, Udbetaling Danmarks, regionsråds, Sundhedsstyrelsens og
Søfartsstyrelsens afgørelser m.v. efter sundhedsloven, som hidtil er blevet varetaget af
Styrelsen for Patientsikkerhed.
Side 19
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0020.png
Endvidere skal Styrelsen for Patientklager sekretariatsbetjene Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, Ankenævnet for Patienterstatningen, Det Psykiatriske Ankenævn,
Tvangsbehandlingsnævnet og Abortankenævnet, som hidtil er blevet betjent af Styrelsen
for Patientsikkerhed.
Styrelsen for Patientklager vil ligeledes skulle varetage opgaver vedrørende visitation og
sagkyndige, ligesom der vil blive oprettet en ny enhed, som vil få til opgave at revurdere
lægeerklæringer, som indgives til brug for dispensation i sager om indfødsret, hvis der
opstår tvivl om kvaliteten af en lægeerklæring.
Ved oprettelsen af Styrelsen for Patientklager vil årsrapporten fremadrettet vedrøre
Styrelsen for Patientklagers virksomhed.
Som følge heraf foreslås det i klage- og erstatningslovens § 12, stk. 4, 3. pkt., at
årsrapporten foruden at blive sendt til sundhedsministeren, Sundhedsstyrelsen, regioner,
kommuner og Søfartsstyrelsen, desuden sendes til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Dette vil sikre, at Styrelsen for Patientsikkerhed får alle oplysninger, der kan være
relevante for varetagelsen af styrelsens tilsynsforpligtelse.
Til nr. 6
Det følger af bestemmelsen i klage- og erstatningslovens § 12, stk. 4, at Styrelsen for
Patientsikkerhed udarbejder en årsrapport om Styrelsen for Patientsikkerheds
virksomhed.
Efter § 12, stk. 5, skal regionsrådet og kommunalbestyrelsen senest 6 måneder efter
Styrelsen for Patientsikkerheds offentliggørelse af årsrapporten efter stk. 4 over for
Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen redegør for, hvilke initiativer
årsrapporten har givet anledning til.
Sundhedsministeren har pr. 17. januar 2018 besluttet, at der i Århus skal oprettes en ny
styrelse under Sundheds- og Ældreministeriet – Styrelsen for Patientklager. Styrelsen skal
varetage behandlingen af klager fra patienter over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige
virksomhed og klager over brud på patientrettigheder, og klager over
kommunalbestyrelsers, Udbetaling Danmarks, regionsråds, Sundhedsstyrelsens og
Søfartsstyrelsens afgørelser m.v. efter sundhedsloven, som hidtil er blevet varetaget af
Styrelsen for Patientsikkerhed.
Endvidere skal Styrelsen for Patientklager sekretariatsbetjene Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, Ankenævnet for Patienterstatningen, Det Psykiatriske Ankenævn,
Tvangsbehandlingsnævnet og Abortankenævnet, som hidtil er blevet betjent af Styrelsen
for Patientsikkerhed.
Styrelsen for Patientklager vil ligeledes skulle varetage opgaver vedrørende visitation og
sagkyndige, ligesom der vil blive oprettet en ny enhed, som vil få til opgave at revurdere
lægeerklæringer, som indgives til brug for dispensation i sager om indfødsret, hvis der
opstår tvivl om kvaliteten af en lægeerklæring.
Ved oprettelsen af Styrelsen for Patientklager vil årsrapporten fremadrettet vedrøre
Styrelsen for Patientklagers virksomhed.
Som følge heraf foreslås det, at regionsrådets og kommunalbestyrelsens pligt efter § 12,
stk. 5, til at redegøre over for Styrelse for Patientsikkerhed og
Side 20
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0021.png
Sundhedsstyrelsen for, hvilke initiativer årsrapporten har givet anledning til, udvides,
således at redegørelsen ligeledes skal foretages over for Styrelsen for Patientklagers
virksomhed, idet årsrapporten vedrører styrelsens virksomhed.
Til nr. 7
Styrelsen for Patientsikkerhed behandler efter gældende ret klager fra patienter over
sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed og varetager sekretariatsbetjeningen af
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, ligesom styrelsen varetager tilsynet med
behandlingssteder og sundhedspersoner.
Styrelsen for Patientsikkerhed er således efter gældende ret i besiddelse af oplysninger fra
både klage- og tilsynssager. Oplysningerne indgår i Styrelsen for Patientsikkerheds
risikovurdering af, hvorvidt behandlingssteder og sundhedspersoner kan udgøre en fare
for patientsikkerheden.
Med det foreslåede
stk. 6, 1. pkt.,
i § 12 i klage- og erstatningsloven foreslås det, at
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om Styrelsen for Patientklagers
videregivelse af oplysninger til Styrelsen for Patientsikkerhed efter det foreslåede § 12,
stk. 3, 2. pkt.
Efter den foreslåede bestemmelse kan sundhedsministeren fastsætte regler om den
foreslåede videregivelse af oplysninger, herunder sagsakter og sagsoplysninger, fra
Styrelsen for Patientklager til Styrelsen for Patientsikkerhed til brug for Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyn med sundhedsvæsenet efter sundhedsloven og tilsyn med
sundhedspersoner efter lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til, at der i bekendtgørelse fastsættes regler om, i hvilke
tilfælde Styrelsen for Patientklager skal videregive oplysninger til Styrelsen for
Patientsikkerhed, hvilke oplysninger der skal videregives, hvorledes videregivelsen skal
finde sted, hyppighed for videregivelsen m.v.
Det er hensigten, at generelle sagsoplysninger, f.eks. sags-ID, sagsnummer m.v.,
oplysninger om sagsparter, herunder parts-ID, personnummer, CVR-nummer, SOR-ID
(Sundhedsvæsenets Organisationsregister) samt oplysninger om parternes rolle,
eksempelvis klager eller indklaget behandlingssted), vil skulle videregives til Styrelsen for
Patientsikkerhed dagligt. Tilsvarende vil gælde oplysninger fra afgørelser, om hvorvidt der
er afgivet kritik eller ej.
Den løbende automatiske videregivelse af oplysninger skal sikre, at Styrelsen for
Patientsikkerhed fortsat har adgang til alle oplysninger, som er nødvendige for, at
styrelsen kan foretage den risikoidentifikationen, som efter gældende ret er forudsat for
gennemførelsen af det proaktive risikobaserede tilsyn.
Det er endvidere hensigten, at Styrelsen for Patientklager på baggrund af styrelsens
visitation og klassifikation af indkomne klager, jf. nedenfor, automatisk videregiver de
klagesager, som vurderes at vedrøre forhold, som kan udgøre en fare for
patientsikkerheden.
Derudover er det hensigten, at der fastsættes regler om, at Styrelsen for Patientklager i
visse tilfælde automatisk skal videregive klagesager til Styrelsen for Patientsikkerhed, når
Styrelsen for Patientklager inden for en nærmere fastsat periode har modtaget klager over
samme behandlingssted.
Side 21
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0022.png
Endelig er det hensigten, at Styrelsen for Patientklager efter anmodning fra Styrelsen for
Patientsikkerhed, skal videregive enhver oplysning i sager med henblik på, at Styrelsen for
Patientsikkerhed kan vurdere, om der på baggrund af de modtagne oplysninger skal
indledes en tilsynssag. Videregivelse i disse tilfælde vil ofte være relevant, hvor Styrelsen
for Patientsikkerhed eksempelvis har modtaget en bekymringsskrivelse fra en ansat eller
en patient om forholdende på et behandlingssted eller om en sundhedspersons faglige
kompetencer. I et sådant tilfælde vil Styrelsen for Patientsikkerhed kunne afkræve
Styrelsen for Patientklager enhver oplysning, som er relevante for Styrelsen for
Patientsikkerheds vurdering af, hvorvidt der skal indledes en tilsynssag eller afkræfte, at
der tale om forhold, som kan være til fare for patientsikkerheden.
Det bemærkes, at der ikke med de foreslåede bestemmelser tilsigtes en udvidelse af
adgangen til oplysninger for tilsynsmyndigheden i forhold til efter gældende ret men
derimod alene at videreføre den retstilstand og mulighed, som Styrelsen for
Patientsikkerhed har efter gældende ret til at lade oplysninger fra klagesager indgå som
element i styrelsens tilsynsvirksomhed.
Efter det foreslåede
stk. 6, 2. pkt.,
kan sundhedsministeren endvidere fastsætte regler om
Styrelsen for Patientklager visitation og klassifikation af sager efter § 1.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til i bekendtgørelse at fastsætte regler om Styrelsen for
Patientklagers varetagelse af screening og vurdering af modtagne klagesagers
tilsynsmæssige relevans, ligesom der vil blive fastsat regler om klassifikation af klager i
forhold til graden af faren for patientsikkerheden.
Med den foreslåede bestemmelse sikres det, at Styrelsen for Patientklager i forbindelse
med modtagelse af klagesager screener klagerne for forhold, som kan udgøre en fare for
patientsikkerheden, og klassificerer disse klager ud fra en farevurdering. Klassificeringen af
en sag har, jf. det foreslåede 1. pkt. ovenfor, betydning for, hvorvidt Styrelsen for
Patientklager automatisk videregiver sagen til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Det bemærkes, at sundhedsministeren som følge af den gældende § 16, stk. 1, vil kunne
fastsætte tilsvarende regler for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Det betyder, at
sundhedsministeren således i bekendtgørelse vil kunne fastsætte, at de foreslåede regler
om videregivelse af oplysninger og om visitation af sager også vil skulle gælde for
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns videregivelse af oplysninger m.v.
Til nr. 8.
Det følger af klage- og erstatningslovens § 12 a, stk. 2, at Det rådgivende Praksisudvalg
sammensættes af repræsentanter for patientorganisationer m.v., faglige organisationer
på sundhedsområdet, regioner og kommuner efter sundhedsministerens nærmere
bestemmelse. Direktøren for Styrelsen for Patientsikkerhed eller dennes stedfortræder er
formand for praksisudvalget.
Muligheden for at direktøren for Styrelsen for Patientsikkerheds stedfortræder kan være
formand for praksisudvalget blev indført ved lov nr. 656 af 8. juni 2016 om ændring af
sundhedsloven, lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed og forskellige andre love (Styrelsen for Patientsikkerheds fremtidige tilsyn
m.v.). Baggrunden herfor var oprettelsen af Styrelsen for Patientsikkerhed, der både har til
opgave at varetage tilsynet med sundhedspersoner og patientklagesystemet.
Side 22
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0023.png
Sundhedsministeren har pr. 17. januar 2018 besluttet, at der i Århus skal oprettes en ny
styrelse under Sundheds- og Ældreministeriet – Styrelsen for Patientklager. Styrelsen skal
blandt andet varetage behandlingen af klager efter lovens § 1 fra patienter over
sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed og klager over brud på
patientrettigheder.
På baggrund af, at formandsporten i Det Rådgivende Praksisudvalg som følge heraf
overgår til direktøren for Styrelsen for Patientklager foreslås det, at denne alene skal
kunne varetage formandsposten, således at »eller dennes stedfortræder« udgår af
bestemmelsen, idet Styrelsen for Patientklager alene vil skulle varetage
patientklagesystemet, mens varetagelsen af tilsynet med sundhedspersoner vil forblive en
opgave for Styrelsen for Patientsikkerhed.
Til § 3
Det foreslås i bestemmelsens
stk. 1,
at loven træder i kraft 1. juli 2018.
Med
stk. 2
forslås det, at de foreslåede bestemmelser i § 1, stk. 2-5, om ændring af
registrerings- og gebyrpligten for tilsynet med behandlingssteder skal gælde med
tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2017.
Det betyder, at de behandlingssteder, som efter gældende ret har ladet sig registrere og
betalt gebyr, kan få tilbagebetalt det indbetalte gebyr, såfremt de efter regler udstødt i
medføre af de foreslåede bestemmelser, vil være fritaget for gebyret.
Til § 4
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at den ved kongelig
anordning kan sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.
Side 23
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0024.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
191 af 28. februar 2018, som ændret ved §
39 i lov nr. 620 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 212 a, stk. 1,
ændres »rettigheder«
til: »læring i sundhedsvæsenet«.
§ 212 a.
Styrelsen for Patientsikkerhed er
en styrelse under sundhedsministeren, der
bistår ministeren med den centrale
forvaltning af forhold vedrørende
patienters sikkerhed og rettigheder.
§ 213 c.
Sygehusenheder, klinikker,
praksisser, plejecentre, plejehjem,
bosteder, sundheds- eller
genoptræningssteder og andre
behandlingssteder, hvor sundhedspersoner
udøver behandling, skal lade sig registrere
hos de centrale sundhedsmyndigheder, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Styrelsen for Patientsikkerhed
fastætter nærmere regler om registrering
efter stk. 1, herunder regler om nærmere
afgrænsning af de behandlingssteder, der
skal lade sig registrere, og et registrering
skal ske elektronisk.
§ 213 d.
Til dækning af styrelsens udgifter
til registreringsordningen efter § 213 c, stk.
1 og 2, og tilsynet efter § 213, stk. 1 og 2,
opkræver Styrelsen for Patientsikkerhed et
årligt gebyr hos de behandlingssteder, der
er registreret efter § 213 c, stk. 1, og et
samlet årligt gebyr hos regionsrådet for
regionens sygehusenheder.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed
fastsætter nærmere regler om størrelsen
af de i stk. 1 nævnte gebyrer og om
opkrævning af gebyrerne.
2.
I
§ 213 c, stk. 1,
indsættes efter »jf. dog
stk. 2«: »og 3«.
3.
I
§ 213 c, stk. 3,
indsættes efter »der skal
lade sig registrere,«: »undtagelser til denne
registrering,«.
4.
I
§ 213 d, stk. 1,
indsættes efter
»regionens sygehusenheder«: »jf. dog stk.
2.«
5.
I
§ 213 d, stk. 2,
ændres »gebyrer og« til:
»gebyrer,«, og efter »opkrævning af
gebyrerne« indsættes: »og om undtagelser
til opkrævning af gebyrerne«.
Side 24
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0025.png
6.
Efter § 213 d indsættes:
Ȥ
213 e.
Styrelsen for Patientsikkerhed
kan
fastsætte
regler
om,
at
behandlingssteder, som efter regler fastsat
i medfør af § 213 c, stk. 3, er undtaget fra
registrering, skal underrette Styrelsen for
Patientsikkerhed om behandlingsstedets
eksistens og aktivitet. Styrelsen for
Patientsikkerhed kan fastsætte nærmere
regler om indhold, form og tidspunkt for
afgivelse af meddelelsen efter 1. pkt.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan
afkræve behandlingssteder, som efter
regler fastsat i medfør af § 213 c, stk. 3, og
§ 213 d, stk. 2, er undtaget fra registrering
og fra betaling af gebyrer, enhver
oplysning, som er nødvendig for Styrelsen
for Patientsikkerheds kontrol med, om
behandlingsstedet berettiget har undladt
at lade sig registrere eller har ladet sig
registrere i den korrekte kategori.
§2
I lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 28. august
2017, som ændret senest ved § 41 i lov nr.
620 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændringer:
1.
Overalt i loven, bortset fra § 2 a, § 12,
stk. 5, § 29, stk. 4 og 5, og § 30, stk. 2,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed«
til: »Styrelsen for Patientklager«.
2.
Overalt i loven, bortset fra § 12, stk. 3,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerheds«
til: »Styrelsen for Patientklagers«.
3.
I
§ 12, stk. 1,
indsættes efter »kan
forelægge en sag efter § 1 for«: »Styrelsen
for Patientsikkerhed og«.
§ 12.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan
forelægge en sag efter § 1 for
Retslægerådet, før Styrelsen for
Patientsikkerhed træffer afgørelse i sagen.
Stk. 2.
---
Side 25
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0026.png
Stk. 3.
Modtagne klager, jf. § 1, og
afgørelse af sådanne klager anvendes som
led i Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn
med sundhedsområdet efter
sundhedsloven og tilsyn med individer
efter lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed.
Stk. 4. Styrelsen for Patientsikkerhed
udarbejder en årsrapport om Styrelsen for
Patientsikkerheds virksomhed. Regionen
bidrager efter Styrelsen for
Patientsikkerheds anmodning med
oplysninger til brug for årsrapporten,
herunder oplysninger om klager, der er
bortfaldet efter en dialog med regionen, jf.
§ 1, stk. 3. Årsrapporten offentliggøres og
sendes til sundhedsministeren,
Sundhedsstyrelsen, regioner og
kommuner. Årsrapporten sendes desuden
til Søfartsstyrelsen.
Stk. 5.
Regionsrådet og
kommunalbestyrelsen redegør senest 6
måneder efter Styrelsen for
Patientsikkerheds offentliggørelse af
årsrapporten efter stk. 4 over for Styrelsen
for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen
for, hvilke initiativer årsrapporten har givet
anledning til.
4.
§ 12, stk. 3,
affattes således:
»Stk.
3.
Styrelsen for Patientklager
underretter Styrelsen for Patientsikkerhed
om modtagne klager efter § 1 og om
Styrelsen for Patientklagers afgørelse af
sådanne klager. Styrelsen for Patientklager
videregiver sagsakter og -oplysninger i
klagesager efter 1. pkt. til brug for
Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med
sundhedsvæsenet efter sundhedsloven og
tilsyn med sundhedspersoner efter lov om
autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed.«
5.
I
§ 12, stk. 4, 3. pkt.,
indsættes efter
»sundhedsministeren,«: »Styrelsen for
Patientsikkerhed,«.
6.
I
§ 12, stk. 5,
indsættes efter »over for«:
»Styrelsen for Patientklager,«.
7.
I
§ 12
indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere regler om Styrelsen for
Patientklagers videregivelse af oplysninger
efter
§
12,
stk.
3,
2.
pkt.
Sundhedsministeren
kan
endvidere
fastsætter regler om Styrelsen for
Patientklagers visitation af sager efter § 1.
§ 12 a. ---
Side 26
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede tilsyn med behandlingssteder), fra sundhedsministeren
1871883_0027.png
Stk. 2.
Det rådgivende Praksisudvalg
sammensættes af repræsentanter for
patientorganisationer m.v., faglige
organisationer på sundhedsområdet,
regioner og kommuner efter
sundhedsministerens nærmere
bestemmelse. Direktøren for Styrelsen for
Patientsikkerhed eller dennes
stedfortræder er formand for
praksisudvalget.
8.
I
§ 12 a, stk. 2, 2. pkt.,
udgår »eller
dennes stedfortræder«.
Side 27