Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 225
Offentligt
1857585_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPSPO
Koordineret med:
Sagsnr.: 1709118
Dok. nr.: 524719
Dato: 19-02-2018
NOTAT
Kommissorium for arbejdsgruppen om journalføring
Baggrund
Der er af flere faglige organisationer rejst debat om journalføringsreglerne.
De gældende regler om journalføring er fastsat ved bekendtgørelse nr. 1090 af 28. juli
2016 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler (journalføring, opbevaring,
videregivelse og overdragelse m.v.), som er udstedt med hjemmel i autorisationslovens
kapitel 6. Bekendtgørelsen indeholder bl.a. regler om, hvem der har ansvaret for
journalføring, hvilke forhold der skal journalføres og tidspunkt for journalføring.
Patientjournalen udgør et væsentligt arbejdsredskab for sundhedspersonalet. Med
patientjournalen sikres der kontinuitet i behandlingen, idet patientjournalen gør det
muligt at sammenholde aktuelle oplysninger, observationer og fund med de oplysninger,
observationer og fund samt den behandling, som har fundet sted ved tidligere
patientkontakter, hvilket i mange tilfælde er helt nødvendigt for en korrekt vurdering af
patienten og dermed den rette behandling. Patientjournalen sikrer i den forbindelse også
udveksling af relevant information mellem det sundhedspersonale, der er involveret i
behandlingen og plejen af patienten, så en korrekt vurdering og behandling af patienten
kan ske også i de tilfælde, hvor mange sundhedspersoner er involveret i behandlingen.
Patientjournalen udgør desuden dokumentation for den behandling, som den enkelte
sundhedsperson har udført og har dermed også betydning for sundhedspersonens
retssikkerhed. Patientjournalen udgør også dokumentation for den information, der er
givet til patienten, ligesom journalen – i form af patientens ret til aktindsigt i journalen – i
sig selv kan udgøre et vigtigt grundlag for patientens mulighed for indsigt i behandlingen.
I debatten er der bl.a. blevet peget på, at der i praksis er stor usikkerhed om, hvad der skal
journalføres. Det er ligeledes bl.a. anført, at der fra sundhedspersonalets side er en
oplevelse af, at kravene til dokumentation er steget, ligesom det er anført, at der i nogle
tilfælde bruges unødigt meget tid på journalføringen.
På baggrund heraf har sundhedsministeren i december 2017 besluttet at nedsætte en
arbejdsgruppe til belysning af udfordringerne. Arbejdsgruppen forankres i Sundheds- og
Ældreministeriet.
Formål
Arbejdsgruppen skal komme med forslag til nye regler, der sikrer, at der af hensyn til
patientsikkerheden journalføres alle de oplysninger, der måtte være relevante, men ikke
sker unødig journalføring.
Arbejdsgruppen skal i den forbindelse:
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 225: Orientering vedr. sammensætningen af arbejdsgruppen og interessentgruppen om journalføring, fra sundhedsministeren
-
Kortlægge temaer inden for journalføring, som giver anledning til tvivl i praksis
eller hvor kravene til journalføringen eventuelt er uklare eller vurderes for
vidtrækkende eller utilstrækkelige under hensyn til patientsikkerheden
Afdække om og i hvilket omfang der ud over de lovgivningsmæssige krav til
journalføring findes lokale krav (instrukser) til dokumentation og vurdere,
hvorledes disse krav spiller sammen med kravene til journalføring.
Vurdere om de gældende regler i tilstrækkelig grad giver mulighed for at udnytte
digitale løsninger, som kan lette journalføringen i praksis
Vurdere om de gældende regler i tilstrækkelig grad tager højde for
organiseringen i sundhedsvæsenet, herunder overveje om der er behov for
tydeligere regler vedrørende journalføringspligten, når opgaver udføres af
sundhedspersoners medhjælp
-
-
-
Arbejdsgruppens kortlægning af temaer inden for journalføring vil blandt andet ske i form
af en spørgeskemaundersøgelse, som Styrelsen for Patientsikkerhed faciliterer.
Spørgeskemaundersøgelsen vil omfatte en bredere interessentgruppe, hvilket skal sikre,
at der sker en bred inddragelse i arbejdsgruppens arbejde af sundhedspersonale fra
samtlige faggrupper.
Arbejdsgruppen skal på den baggrund:
- Komme med forslag til en modernisering og afbureaukratisering af reglerne om
journalføring, som på den ene side tilgodeser hensynet til patientsikkerheden,
men som på den anden side er ubureaukratiske og ikke er mere vidtrækkende
end hensynet til patientsikkerheden tilsiger. Komme med forslag til initiativer
med henblik på i endnu højere grad at udbrede kendskabet til reglerne om
journalføring og god praksis for journalføring.
Arbejdsgruppens arbejde omfatter kun spørgsmål om journalføring og ikke en vurdering af
øvrige krav og normer, som eventuelt spiller sammen med journalføringsreglerne – f.eks.
krav til selve håndteringen af og opfølgningen på prøvesvar, krav om indhentelse af
information og samtykke m.v.
Arbejdsgruppen vil kunne organisere sig i underarbejdsgrupper, der vil få til opgave at
udarbejde oplæg til løsningsmodeller inden for de temaer, som arbejdsgruppen
identificerer.
Arbejdsgruppens og interessentgruppens sammensætning
Arbejdsgruppens arbejde ledes af afdelingschef Dorthe Eberhardt Søndergaard fra
Sundheds- og Ældreministeriet.
Arbejdsgruppen består herudover af:
4 repræsentanter udpeget af henholdsvis Lægeforeningen, FAS, PLO og Yngre Læger
2 repræsentanter udpeget af Dansk Sygeplejeråd
2 repræsentanter udpeget af Tandlægeforeningen
2 repræsentanter udpeget af Danske Regioner
2 repræsentanter udpeget af KL
2 repræsentanter udpeget af Danske Patienter
2 repræsentanter udpeget af Danske Handicaporganisationer
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 225: Orientering vedr. sammensætningen af arbejdsgruppen og interessentgruppen om journalføring, fra sundhedsministeren
2 repræsentanter udpeget af Ældresagen
2 repræsentanter udpeget af FOA
2 repræsentanter fra Sundheds- og Ældreministeriet
2 repræsentanter fra Styrelsen for Patientsikkerhed
Der nedsættes samtidig en interessentgruppe, hvor følgende organisationer inviteres til at
deltage:
3F
Ansatte Tandlægers Organisation
Danmarks Optikerforening
Dansk Kiropraktor Forening
Dansk Tandplejerforening
Danske Bandagister
Danske Bioanalytikere
Danske Fodterapeuter
Danske Fysioterapeuter
Ergoterapeutforeningen
Foreningen af Kliniske Diætister
Jordemoderforeningen
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere
Radiograf Rådet
Sundheds- og Ældreministeriet og Styrelsen for Patientsikkerhed sekretariatsbetjener
arbejdsgruppen.
Mødekadence og tidsplan
Arbejdsgruppen nedsættes medio februar 2018.
Det forventes, at arbejdsgruppen vil holde møder 3-4 gange. Mødekadencen for nedsatte
underarbejdsgrupper vil formentlig være hyppigere.
Arbejdsgruppens skal afslutte sit arbejde inden udgangen af 2018.
Side 3