9. februar 2018
Til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Sundhedsministeren har udmøntet den med vedtagelsen af forslag L 132 til lov om ændring af
sundhedsloven givne bemyndigelse til at fastsætte de nærmere bestemmelser om
forløbssamtykke for visse ydelser i børne- og ungdomstandplejen.
I lovens bemærkninger anføres bl.a.:
”Den foreslåede bemyndigelse kan alene anvendes til at omsætte de forsøgsmæssige regler fra
Frikommuneforsøg
I til permanente regler”.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 562 af 30. maj 2017 om samtykke til behandling
af børn og unge ved den kommunale tandpleje og sundhedsplejerske.
I bekendtgørelsens § 3 anføres at børne- og ungdomstandplejen kan kalde børn i klassen uden
forudgående samtykke, hvilket under frikommuneforsøget har været anvendt til at nedbringe
tomgangstimer ved udeblivelser fra aftalte tider.
I bekendtgørelsens § 4 stk. 3 står, at børne- og ungdomstandplejen inden de f.eks. kalder børn i
klassen skriftligt skal informere forældremyndighedshaver om tidspunkt og sted for
behandlingerne.
Ved høringen af bekendtgørelsen anførte Ansatte Tandlægers Organisation, at der ikke var
sammenhæng mellem bekendtgørelsens § 3 og § 4 stk. 3 og, at der ikke i godkendelsen af
frikommuneforsøgene for den kommunale tandpleje var opstillet sådanne forudsætninger, der ville
umuliggøre, at tandplejen kunne kalde børn i klassen ved f.eks. udeblivelser fra aftalte tider.
Forudsætningen var alene opstillet for sundhedsplejen, hvor der hverken i bekendtgørelsen eller i
frikommuneforsøgene er åbnet mulighed for at kalde børn i klassen.
Ansatte Tandlægers Organisation anmodede om en drøftelse med ministeriet inden
bekendtgørelsesudkastet blev gennemført. Ministeriet ønskede ikke en sådan drøftelse og
gennemførte bekendtgørelsen uændret.
Ansatte Tandlægers Organisation har efterfølgende anmodet ministeriet om at ændre
bekendtgørelsen, så den følger betingelserne for den kommunale tandpleje som anført i
godkendelsesskrivelserne i forbindelse med Frikommuneforsøg I d.v.s. slette den kommunale
tandpleje i bestemmelsen i § 4 stk. 3, da denne forudsætning alene var opstillet i godkendelsen af
frikommuneforsøgene for sundhedsplejen. Henvendelserne er forblevet ubesvaret i det ministeriet
telefonisk oplyser, at ministeriet af ressourcemæssige årsager ikke kan behandle sagen for
indeværende.
Ansatte Tandlægers Organisation skal derfor anmode sundhedsudvalget om at lægge pres på
ministeren for at få bragt bekendtgørelsen i overensstemmelse med frikommuneforsøget, da en af
hovedbegrundelserne for ordningen, nemlig en mere effektiv ressourceudnyttelse i den
kommunale tandpleje ikke kan effektueres før bekendtgørelsen ajourføres.
Ansatte Tandlægers Organisation skal samtidig anmode Sundheds- og Ældreudvalget om at give
ministeren bemyndigelse til at udvide de ydelser, der kan omfattes af et forløbssamtykke i børne-
og ungdomstandplejen. Det drejer sig om forebyggende fissurforsegling med plast f.eks. resin og
glasionomer samt behandlende fissurforsegling med plast på begyndende cariesangreb (den ikke
invasive behandlingsform kendt som SEAL behandling). Begge ydelser leveres rutinemæssigt og
1