Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 20
Offentligt
1800826_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Til parterne på vedlagte høringsliste
Dato: 09-10-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCGM
Sagsnr.: 1601466
Dok. nr.: 442819
Høring over udkast til lovforslag om en registrerings- og
tilsynsordning m.v. for tatoveringssteder (tatoveringsloven)
./.
Vedlagt fremsendes udkast til forslag til lov om en registrerings- og tilsynsordning
m.v. for tatoveringssteder (tatoveringsloven).
Sundheds- og Ældreministeriet skal bede om at modtage eventuelle bemærkninger til
udkastet
senest den 1. november 2017, kl. 12.
Bemærkningerne bedes fremsendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
I 2013 blev der indført en frivillig brancheadministreret registreringsordning for
tatovører med henblik på at oplyse og beskytte forbrugerne mod risici i forbindelse
med tatovering. Ordningen giver brancheforeninger for tatovører mulighed for at
opnå godkendelse til under visse betingelser at registrere tatovører. Ordningen
fungerer imidlertid ikke efter hensigten, da ordningen ikke har resulteret i en eneste
registrering siden sin oprettelse i 2013.
På den baggrund foreslås det at erstatte den nuværende frivillige ordning med en
obligatorisk registrerings- og tilsynsordning for tatoveringssteder med følgende
hovedindhold:
Ordningen vil omfatte almindelige, traditionelle tatoveringssteder. Det vil også
fremadrettet være forbudt at udføre kosmetiske tatoveringer (permanent make-up),
da disse udføres i hovedet (ansigtet).
Modellen indebærer, at tatoveringssteder skal registrere sig hos Sikkerhedsstyrelsen
som betingelse for, at der på det pågældende sted kan udøves tatovering i
erhvervsmæssigt øjemed.
Det vil være ejeren (fysisk eller juridisk person) af tatoveringsstedet, der er
overordnet ansvarlig for, at tatovering sker i henhold til de regler, der gælder for
registreringsordningen.
Med ordningen sikres det, at forbrugerne har mulighed for at benytte
tatoveringssteder, der opfylder et minimum af krav til hygiejne, dokumentation for
tatoveringsfarver og forbrugerinformation med følgende indhold:
Tatoveringsfarver
Ordningen vil indebære følgende krav i forhold til tatoveringsfarver:
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 20: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til lovforslag om en registrerings- og tilsynsordning m.v. for tatoveringssteder (tatoveringsloven), fra sundhedsministeren
Tatoveringsstederne skal opbevare skriftlig dokumentation for deres
tatoveringsfarver i form af navn og adresse på det foregående
afsætningsled.
Dokumentationen skal opbevares i 5 år og være til rådighed i forbindelse
med Sikkerhedsstyrelsens tilsyn.
Oplysningerne skal desuden udleveres til kunden på kundens opfordring.
Hygiejnekrav
For at mindske risiko for infektion eller andre komplikationer ved tatovering
fastsættes der krav til:
De fysiske forhold (lokaleindretning) til understøttelse af god
tatoveringspraksis.
God håndhygiejne for tatovøren.
Procedurer for håndtering af udstyr, herunder farver, så risikoen for smitte
fra udstyr og farver nedsættes.
Procedurer for rengøring, desinfektion og sterilisation af udstyr, som bruges
til flere kunder.
Forbrugerinformation
Da risici ved tatovering i nogen grad kan mindskes ved information til kunden,
foreslås det at fastsætte en pligt for tatoveringssteder til at udlevere skriftlig eller evt.
mundtlig information til deres kunder, inden tatovering udføres, i form af oplysninger
om:
Risici ved tatovering, herunder ved de farver, der anvendes.
Vejledning om pleje af tatoveringen, herunder hygiejne.
Hvornår kunden skal søge læge.
Omstændigheder ved fjernelse af tatovering.
Det foreslås, at registrerings- og tilsynsmyndigheden (Sikkerhedsstyrelsen) digitalt
offentliggør navne og adresser på de tatoveringssteder, som er registreret, samt de
krav som tatoveringssteder er forpligtede til at efterleve.
Tilsyn
Med henblik på at sikre efterlevelsen af kravene skitseret ovenfor vil ordningen, når
registreringspligten træder i kraft for etablerede tatovørsteder, indeholde et
frekvensbaseret tilsyn med en tilsynsfrekvens på 50 %, svarende til et gennemsnitligt
besøg hvert andet år per tatovørsted. Efter 3 år overgår ordningen til en
risikobaseret tilsynsmodel, hvor den estimerede tilsynsfrekvens er 30 %. Heraf vil 5 %
forventeligt resultere i påbud og opfølgende kontrolbesøg. Der vil sædvanligvis blive
tale om varslede tilsynsbesøg.
Uvarslede tilsynsbesøg kan komme på tale, hvis der foreligger risiko for
tatoveringssikkerheden.
Tilsynet kan medføre et opfølgende kontrolbesøg. Opfølgende kontrolbesøg iværk-
sættes efter konstatering af væsentlige mangler, dvs. på baggrund af et påbud. Min-
dre alvorlige mangler følges op med vejledning.
Sanktioner
For registrerede tatoveringssteder, som ikke opfylder kravene til
tatoveringssikkerhed, kan der iværksættes forskellige sanktioner afhængig af graden
af alvorlighed, herunder:
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 20: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til lovforslag om en registrerings- og tilsynsordning m.v. for tatoveringssteder (tatoveringsloven), fra sundhedsministeren
Påbud om at bringe forhold i orden eller at følge fastsatte krav til tatovering.
Påbud udløser altid et opfølgende kontrolbesøg inkl. gebyr herfor.
Afregistrering.
Mindre alvorlige mangler følges op af vejledning.
Desuden vil der kunne rejses krav om bødestraf for:
Overtrædelse af grundlæggende bestemmelser i registreringsordningen, fx
overtrædelse af forbud mod tatovering af mindreårige.
Undladelse af registrering af tatoveringssted.
Uberettiget at vække forestilling om, at et tatoveringssted er registreret.
Finansiering
Ordningen finansieres af et registreringsgebyr, der opkræves hos de enkelte
tatoveringssteder.
Ikrafttrædelse
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. juli 2018.
Overgangsordning
Det vurderes, at der bør gælde en overgangsperiode på halvandet år for allerede
etablerede tatoveringssteder. Det betyder, at registreringskravet for etablerede
tatoveringssteder dermed først vil gælde fra 1. januar 2020.
Med venlig hilsen
Charlotte Magnéli
Side 3