Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPSPO
Koordineret med:
Sagsnr.: 1709118
Dok. nr.: 524719
Dato: 23-01-2018
NOTAT
Kommissorium for arbejdsgruppen om journalføring
Baggrund
Der er af flere faglige organisationer rejst debat om journalføringsreglerne.
De gældende regler om journalføring er fastsat ved bekendtgørelse nr. 1090 af 28. juli
2016 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler (journalføring, opbevaring,
videregivelse og overdragelse m.v.), som er udstedt med hjemmel i autorisationslovens
kapitel 6. Bekendtgørelsen indeholder bl.a. regler om, hvem der har ansvaret for
journalføring, hvilke forhold der skal journalføres og tidspunkt for journalføring.
Patientjournalen udgør et væsentligt arbejdsredskab for sundhedspersonalet. Med
patientjournalen sikres der kontinuitet i behandlingen, idet patientjournalen gør det
muligt at sammenholde aktuelle oplysninger, observationer og fund med de oplysninger,
observationer og fund samt den behandling, som har fundet sted ved tidligere
patientkontakter, hvilket i mange tilfælde er helt nødvendigt for en korrekt vurdering af
patienten og dermed den rette behandling. Patientjournalen sikrer i den forbindelse også
udveksling af relevant information mellem det sundhedspersonale, der er involveret i
behandlingen og plejen af patienten, så en korrekt vurdering og behandling af patienten
kan ske også i de tilfælde, hvor mange sundhedspersoner er involveret i behandlingen.
Patientjournalen udgør desuden dokumentation for den behandling, som den enkelte
sundhedsperson har udført og har dermed også betydning for sundhedspersonens
retssikkerhed. Patientjournalen udgør også dokumentation for den information, der er
givet til patienten, ligesom journalen – i form af patientens ret til aktindsigt i journalen – i
sig selv kan udgøre et vigtigt grundlag for patientens mulighed for indsigt i behandlingen.
I debatten er der bl.a. blevet peget på, at der i praksis er stor usikkerhed om, hvad der skal
journalføres. Det er ligeledes bl.a. anført, at der fra sundhedspersonalets side er en
oplevelse af, at kravene til dokumentation er steget, ligesom det er anført, at der i nogle
tilfælde bruges unødigt meget tid på journalføringen.
På baggrund heraf har sundhedsministeren i december 2017 besluttet at nedsætte en
arbejdsgruppe til belysning af udfordringerne. Arbejdsgruppen forankres i Sundheds- og
Ældreministeriet. .
Formål
Arbejdsgruppen skal komme med forslag til nye regler, der sikrer, at der af hensyn til
patientsikkerheden journalføres alle de oplysninger, der måtte være relevante, men ikke
sker unødig journalføring.