Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 176
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Styrket tilsyn på ældreområdet)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 988 af 17. august 2017, som ændret ved § 1, nr. 4 og 5, i lov
nr. 1543 af 13. december 2016 og ved § 1 i lov nr. 660 af 8. juni 2017 og ved § 1 i lov nr. 1544 af 19.
december 2017, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 149 indsættes:
Ȥ
150.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal føre tilsyn med den personlige hjælp, omsorg og pleje, som ydes
efter §§ 83-87 på de efter § 150 c, stk. 1, registreringspligtige kommunale og private enheder, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal gennemføre tilsynet efter stk. 1, ud fra en løbende vurdering af,
hvor der kan være størst risiko for, at den personlige hjælp, omsorg og pleje ikke har den fornødne kvalitet.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal ligeledes på baggrund af en begrundet mistanke gennemføre tilsyn efter
stk. 1, hvis det vurderes nødvendigt af hensyn til den fornødne kvalitet af den personlige hjælp, omsorg og
pleje i en enhed.
Stk. 3.
Tilsynet efter stk. 1, omfatter ikke tilsyn med enheder, hvor borgerne i væsentligt omfang modtager
støtte efter § 85.
Stk. 4.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere regler om vurdering af kvaliteten af den
personlige hjælp, omsorg og pleje, herunder i form af opstilling af kriterier og indikatorer.
Stk. 5.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan bemyndige personer til at udføre tilsynet efter stk. 1.
Stk. 6.
Bliver Styrelsen for Patientsikkerhed bekendt med overtrædelser, mangler eller bekymrende forhold
i forbindelse med tilsyn efter stk. 1, skal styrelsen orientere vedkommende registrerede enhed og den
stedlige kommunalbestyrelse.
Stk. 7.
Hvis den stedlige kommunalbestyrelse bliver orienteret om overtrædelser, mangler eller
bekymrende forhold, efter stk. 6, skal kommunalbestyrelsen orientere de kommunalbestyrelser, som har
ansvar for hjælpen til den enkelte borger, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, når disse borgere kan blive berørt.
§ 150 a.
Den registrerede enhed er forpligtet til på anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed eller
personer, der, jf. § 150, stk. 5, er bemyndiget til at udføre tilsyn efter § 150, stk. 1, at give de oplysninger,
som er nødvendige som led i tilsynet.
Stk. 2.
Videregivelse af oplysninger efter stk. 1, kan ske uden samtykke fra borgerne i den registrerede
enhed.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
2
Stk. 3.
Styrelsen for Patientsikkerhed eller personer, der er bemyndiget til at udøve tilsynet, jf. § 150, stk. 5,
har til enhver tid som led i tilsynet efter § 150, stk. 1, mod behørig legitimation uden retskendelse adgang
til alle registrerede enheder m.v. omfattet af tilsynet.
§ 150 b.
Styrelsen for Patientsikkerhed udarbejder en tilsynsrapport efter hvert tilsynsbesøg udført efter §
150, stk. 1, samt en årlig sammenfatning af observationer og vurderinger som følge af tilsynene efter § 150,
stk. 1.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter regler om offentliggørelse af tilsynsrapporter og
sammenfatninger, jf. stk. 1.
§ 150 c.
Følgende enheder skal som led i tilsynet efter § 150, stk. 1, lade sig registrere hos de centrale
sundhedsmyndigheder:
-
-
-
-
-
Plejehjem m.v., jf. § 192,
plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre
og personer med handicap,
friplejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om friplejeboliger,
og andre, tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser,
samt leverandører, som leverer hjælp efter § 83, jf. § 91
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere regler om registrering efter stk. 1, herunder at
registrering skal ske elektronisk.
§ 150 d.
Hvis forholdene i den registrerede enhed omfattet af tilsyn efter § 150, stk. 1, tilsiger det, kan
Styrelsen for Patientsikkerhed give påbud, hvori der opstilles krav til den social- og plejefaglige indsats til
den pågældende enhed, eller give påbud om midlertidigt at indstille driften hos den pågældende enhed
helt eller delvist.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed offentliggør afgørelser truffet efter stk. 1.
Stk. 3.
Afgørelser efter stk. 1, kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.«
2.
Efter § 157 indsættes:
Ȥ
157 a.
Den registrerede enhed, som undlader at efterkomme en forpligtelse efter § 150 a, stk. 1, § 150 c,
stk. 1, eller § 150 d, stk. 1, straffes med bøde.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan i forskrifter, der udstedes i medfør af § 150 b, stk. 2, fastsætte
bestemmelser om straf i form af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.«
§2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
3
I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1096 af 13.
september 2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 660 af 8. juni 2017, foretages der følgende ændringer:
1.
I
§ 16
indsættes som
stk. 3:
»
Stk. 3.
Derudover fører Styrelsen for Patientsikkerhed et tilsyn efter lov om social service § 150, stk. 1.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018 og har virkning indtil den 31. december 2021.
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan registreringer, der er foretaget i medfør af § 150 c, opretholdes efter den 31.
december 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Indhold og formål
1.2. Baggrund
2. Lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.1.1. Personlig hjælp, omsorg og pleje
2.1.2. Kommunernes tilsyn med personlig hjælp, omsorg og pleje
2.2. Overvejelser
2.3. Lovforslagets indhold
2.3.1. Et uafhængigt og risikobaseret tilsyn
2.3.2. Indhentelse og videregivelse af nødvendige oplysninger
2.3.3. Registrering af de enkelte organisatoriske enheder
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
4
2.3.4. Offentliggørelse af tilsynsrapporter
2.3.5. Påbud til de enkelte organisatoriske enheder
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgere
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Indhold og formål
Kommunalbestyrelsen skal sikre og følge op på, om borgerne får den hjælp, de har behov for efter lov om
social service samtidig med, at kommunalbestyrelsen på ældreområdet fører tilsyn med hjælpen både i
forhold til den hjælp, kommunen selv leverer, og den hjælp private leverandører leverer.
Der er brug for en højere grad af uvildighed i tilsynet med den hjælp, som kommunen selv og private
leverandører leverer.
Samtidig er der behov for at styrke tilsynet med den social- og plejefaglige indsats ved at opstille
risikoparametre og målepunkter for, om indsatsen har den fornødne kvalitet, og som både kan danne
baggrund for læring og kontrol.
1.2. Baggrund
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, indgik den 13. november 2017 Aftale om satspuljen
på ældreområdet for 2018-2021, herunder initiativ om styrket tilsyn på ældreområdet. Lovforslaget
udmønter den del af den politiske aftale, som omfatter forsøg med et styrket tilsyn på ældreområdet. Med
lovforslaget skal Styrelsen for Patientsikkerhed i en forsøgsperiode på 4 år føre et risikobaseret tilsyn med
den social- og plejefaglige indsats på plejecentre, midlertidige pladser og hjemmeplejeenheder med henblik
på at udvikle og afprøve et uafhængigt og risikobaseret tilsyn med den social- og plejefaglige indsats.
Der skal som led i forsøget arbejdes med udvikling af risikoparametre på det social- og plejefaglige område,
som kan indikere, at der ikke leveres pleje og omsorg af tilstrækkelig kvalitet. Der skal endvidere opstilles
relevante målepunkter for tilsynet, som giver mulighed for læring og kontrol.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
5
Formålet er at styrke det social- og plejefaglige tilsyn på ældreområdet og gøre tilsynet mere uafhængigt.
Der er en tæt kobling mellem ældre- og sundhedsområdet i forhold til den pleje og omsorg, som den enkelte
borger modtager. Medarbejdere i hjemmeplejen og på plejecentre vil ofte udføre både sygepleje efter
sundhedsloven og pleje efter serviceloven.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører i dag et risikobaseret tilsyn med behandling efter sundhedsloven på
plejecentre, i hjemmeplejen og i hjemmesygeplejen. Der er tegn på, at der i de enheder, hvor der er
problemer i forhold til den sundhedsfaglige indsats, ofte også kan være problemer i forhold til den social-og
plejefaglige indsats. Det vurderes derfor, at det vil skabe sammenhæng og synergieffekter, at tilsynet med
den sundhedsfaglige indsats og en styrkelse af tilsynet med den social- og plejefaglige indsats samles hos
Styrelsen for Patientsikkerhed. Der er tale om et supplerende tilsyn med ældreplejen, som bygger oven på
kommunernes eksisterende tilsyn, som således fastholdes. Herudover vil Nationalt videnscenter for værdig
ældrepleje (initiativ i aftale om satspuljen på ældreområdet for 2018-2021), aktivt kunne bidrage til læring i
kommunerne, herunder ved besøg af videnscentrets rejsehold.
2. Lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.1.1. Personlig hjælp, omsorg og pleje
I servicelovens kapitel 16 om personlig hjælp, omsorg og pleje samt plejetestamenter reguleres
kommunalbestyrelsens forpligtelser til at tilbyde hjælp og støtte på en række forskellige områder til
personer, der som følge af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har brug
for hjælp til at klare sig selv eller til at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten.
I servicelovens § 81 fremgår det overordnede formål med indsatser til voksne med nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. § 81 fastsætter, at formålet med indsatsen skal:
1) forebygge, at den enkeltes problemer forværres, 2) understøtte den enkeltes muligheder for at fastholde
egne ressourcer eller fremme øget selvstændighed samt forbedre den enkeltes sociale og personlige
funktion, 3) forbedre mulighederne for den enkeltes livsudfoldelse gennem kontakt, tilbud om samvær,
aktivitet, behandling, omsorg og pleje, 4) fremme inklusion i samfundet, herunder medvirke til at øge den
enkeltes mulighed for deltagelse i uddannelse, beskæftigelse og sociale relationer, og 5) sikre en
helhedsorienteret støtte med tilbud afpasset efter den enkeltes særlige behov i egen bolig, herunder i
botilbud efter lov om almene boliger m.v. eller i botilbud efter serviceloven.
Efter servicelovens kapitel 16 tilbydes for eksempel personlig og praktisk hjælp og madservice efter
servicelovens § 83 til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver. Forud for vurderingen af
behovet for hjælp efter § 83 skal kommunalbestyrelsen vurdere, om et rehabiliteringsforløb efter § 83 a vil
kunne forbedre personens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83.
2.1.1. Kommunernes tilsyn med personlig hjælp, omsorg og pleje
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
6
Det følger af retssikkerhedslovens § 16, at kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn med, hvordan de
kommunale opgaver løses, og at tilsynet omfatter både indholdet af tilbuddene og den måde, opgaven
udføres på.
I servicelovens § 148 a er denne tilsynsforpligtelse uddybet i forhold til, at den stedlige kommunalbestyrelse
skal føre et generelt driftsorienteret tilsyn med tilbuddets personale, bygninger og økonomi. Det følger
desuden af servicelovens § 148, stk. 1, at kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til at yde hjælp
efter loven, jf. retssikkerhedslovens §§ 9-9 b, fører tilsyn med de tilbud, som kommunalbestyrelsen i denne
kommune i forhold til den enkelte person har truffet afgørelse om. Endvidere følger det af bestemmelsens
stk. 2, at kommunen løbende skal følge de enkelte sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål
– det personrettede tilsyn.
Efter servicelovens § 151, stk. 1, har den stedlige kommune pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale
opgaver efter servicelovens §§ 83 (personlig og praktisk hjælp og madservice), 83 a (rehabiliteringsforløb) og
86 (genoptræning og vedligeholdelsestræning), løses i overensstemmelse med de afgørelser,
kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne
kvalitetsstandarder, jf. serviceloven § 139. Efter servicelovens § 151 a, stk. 1, har kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor friplejeboligerne ligger, på tilsvarende vis pligt til at følge op på enkeltsager og føre tilsyn
med indsatserne over for lejere og beboere i friplejeboliger, jf. § 148, stk. 1 og 2, og § 151, stk. 1. Det er en
del af formålet med kommunalbestyrelsens tilsynspligt efter servicelovs § 151, stk. 1, at præcisere
forpligtelsen efter retssikkerhedslovens § 16, og at sætte særlig fokus på myndighedstilsynet med den hjælp,
som kommunale og private leverandøer giver efter §§ 83, 83 a og 86.
Efter servicelovens § 151, stk. 2, 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen som led i tilsynsforpligtelsen efter
servicelovens § 151, stk. 1, hvert år foretage mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg på plejehjem m.v., jf.
servicelovens § 192, i plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om
boliger for ældre og personer med handicap, og i andre, tilsvarende boligenheder i kommunen. Efter de
gældende regler i servicelovens § 151 a, stk. 2, 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen som led i tilsynsforpligtelsen
hvert år foretage mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg i friplejeboliger.
Tilsynet omfatter indsatsen over for de beboere og lejere, der modtager kommunale serviceydelser, jf.
servicelovens § 151, stk. 2, 2. pkt., og servicelovens § 151 a, stk. 2, 2. pkt. Tilsynet må ikke varetages af
leverandører, herunder friplejeboligleverandører eller personer, der udfører opgaver på området, jf.
servicelovens § 151, stk. 2, 3. pkt., og servicelovens § 151 a, stk. 2, 3. pkt.
Efter de gældende regler i servicelovens § 151, stk. 3, gælder kommunalbestyrelsens forpligtelse efter
servicelovens § 151, stk. 1 og 2, ikke tilbud, som er omfattet af socialtilsynet, jf. § 4 i lov om socialtilsyn.
Som det fremgår af vejledning nr. 9341 af 8. maj 2015 om hjælp og støtte efter serviceloven, punkt 296, skal
kommunalbestyrelsen aktivt, opsøgende og systematisk føre tilsyn med, at borgerne får den hjælp, som de
har krav på, og at hjælpen har den kvalitet – både fagligt og økonomisk – som man har besluttet, der skal
være i kommunen
Som led i tilsynsforpligtigelsen efter servicelovens § 151, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen hvert år foretage
mindst ét uanmeldt tilsyn på plejecentre. Tilsynspligten gælder i forhold til alle beboere, der modtager
visiterede servicelovsydelser. Målet for tilsynet er, at kommunalbestyrelsen – blandt andet via beboernes
oplysninger – dels kan sikre, at beboerne får den hjælp, som de har krav på, dels kan sikre, at hjælpen udføres
på en ordentlig måde. Tilsynsbesøgene er således medvirkende til, at kommunalbestyrelsen kan foretage en
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
7
løbende og systematisk opfølgning på indsatserne. Tilsynet må ikke varetages af leverandører eller personer,
der udfører opgaver på området.
Efter servicelovens § 151 c, skal kommunalbestyrelsen endvidere udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik
for hjemmehjælp til borgere i eget hjem.
2.2. Overvejelser
Initiativet om styrket tilsyn på ældreområdet i aftalen om satspuljen på ældreområdet 2018-2021, som
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) indgik med Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, den 13. november 2017, udmøntes ved
at forpligte Styrelsen for Patientsikkerhed til i en forsøgsperiode fra 1. juli 2018 – 31. december 2021 at føre
et risikobaseret tilsyn med den social- og plejefaglige indsats på plejecentre, midlertidige pladser og
hjemmeplejeenheder med henblik på at udvikle og afprøve et uafhængigt og risikobaseret tilsyn med den
social- og plejefaglige indsats.
De gældende regler om kommunernes tilsynsforpligtelser på ældreområdet bibeholdes. Det er således tale
om et supplerende tilsyn i perioden den 1. juli 2018 – 31. december 2021.
I perioden frem mod den 1. juli 2018 skal Styrelsen for Patientsikkerhed arbejde med at udvikle
risikoparametre på det social- og plejefaglige område, som kan indikere, at der ikke leveres personlig hjælp,
pleje og omsorg af fornøden kvalitet. Der skal endvidere opstilles relevante målepunkter for tilsynet, som
giver mulighed for læring og kontrol.
2.3. Lovforslagets indhold
2.3.1. Et uafhængigt og risikobaseret tilsyn
Det foreslås, at Styrelsen for Patientsikkerhed skal føre tilsyn med den personlige hjælp, omsorg og pleje ,
der ydes til borgere uanset boform.
Lovforslaget afgrænser området for det styrkede tilsyn til at omfatte den personlige hjælp, omsorg og pleje,
som ydes efter servicelovens §§ 83-87. Den personlige hjælp, omsorg og pleje, der omfattes af tilsynet vil
således omfatte tilbud om personlig og praktisk hjælp og madservice efter § 83, rehabiliteringsforløb efter
§ 83 a, afløsning og aflastning efter § 84, stk. 1, midlertidige ophold efter § 84, stk. 2, socialpædagogisk
bistand efter § 85 samt genoptræning og vedligeholdelsestræning efter § 86. Derudover skal
kommunalbestyrelsen efter § 87 sikre, at de opgaver, der er nævnt i §§ 83-85, i fornødent omfang kan
varetages døgnet rundt.
Lovforslaget afgrænser de registreringspligtige kommunale og private enheder, hvor Styrelsen for
Patientsikkerhed skal føre tilsyn med den personlige hjælp, omsorg og pleje m.v. til følgende enheder:
-
-
Plejehjem m.v., jf. § 192,
Plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre
og personer med handicap,
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
8
-
-
-
Friplejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om friplejeboliger, og
Andre tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, samt
Leverandører, som leverer hjælp efter § 83, jf. 91.
Lovforslaget omfatter både private og kommunale enheder.
Med henvisningen i lovforslaget til leverandører, som leverer hjælp efter § 83, jf. servicelovens § 91, menes
leverandører som leverer hjælp til borgere i eget hjem, som ikke bor i en plejebolig, friplejebolig, på
plejehjem m.v., eller i andre tilsvarende boligenheder. Indsatsen over for disse borgere i eget hjem er ofte i
kommunen organiseret i hjemmeplejeenheder. Der vil både være kommunale og private leverandører som
leverer personlig hjælp, omsorg og pleje til borgere i eget hjem jf. § 91. Med henvisningen til
hjemmeplejeenheder i lovslagets bemærkninger menes de enheder – både kommunale og private, der
leverer personlig hjælp, omsorg og pleje til borgere i eget hjem, som ikke bor i en plejebolig, friplejebolig,
på plejehjem m.v., eller anden tilsvarende boligenhed. Den indsats, der føres tilsyn i
hjemmeplejeenhederne, er den personlige hjælp, omsorg og pleje efter servicelovens §§ 83-87.
Med henvisningen til midlertidige pladser i lovforslagets bemærkninger menes midlertidige pladser, som
kan være oprettet efter forskellige hjemler i serviceloven og sundhedsloven for eksempel efter
servicelovens § 84, stk. 2, hvorefter kommunen kan tilbyde midlertidigt ophold til personer, der i en
periode har et særligt behov for omsorg og pleje, eller sundslovens § 138 om hjemmesygepleje. Efter
lovforslaget skal Styrelsen for Patientsikkerhed dermed føre tilsyn med den personlige hjælp, omsorg og
pleje efter serviceloven, som gives borgere på midlertidige døgnpladser uafhængigt af, efter hvilken
hjemmel den midlertidige plads er oprettet.
Det foreslås endvidere, at tilsynsforpligtelse efter den foreslåede § 150, stk. 1 ikke gælder enheder, hvor
borgerne i væsentlig omfang modtager støtte efter § 85. Efter lov om social tilsyn § 4, stk. 1, nr. 3, litra c
godkender og fører socialtilsynet det driftsorienterede tilsyn med tilbud i form af hjælp og støtte efter §§ 83-
87, 97, 98 og 102 i lov om social service, når tilbuddet til beboerne omfatter i væsentligt omfang støtte efter
§ 85 i lov om social service. Det foreslåede tilsyn omfatter ældreområdet, hvor beboerne ikke i væsentligt
omfang får støtte efter § 85.
Lovforslaget ændrer ikke på den enkelte borgers retsstilling i forhold til kommunalbestyrelsens forpligtelser
efter serviceloven. Kommunalbestyrelsen skal fortsat tildele hjælp og støtte på baggrund af en konkret og
individuel vurdering af den enkelte borgers behov for hjælp, og føre tilsyn med hjælpen.
Styrelsen for Patientsikkerheds tilsynsforpligtelse fremgår af forslaget til servicelovens § 150, stk. 1, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal med lovforslaget føre et risikobaseret tilsyn, hvor udvælgelsen af enheder
til tilsyn sker såvel reaktivt som planlagt. Efter § 150, stk. 2, 1. pkt. skal styrelsen udføre et planlagt
risikobaseret tilsyn med personlig hjælp, omsorg og pleje, og efter § 150, stk. 2, 2. pkt. skal styrelsen føre et
reaktivt tilsyn på samme område. Det betyder i praksis, at Styrelsen for Patientsikkerhed får en pligt til inden
for nærmere bestemte rammer at foretage et generelt risikobaseret planlagt tilsyn, og en pligt til at foretage
et reaktivt tilsyn, så der samlet set kan udøves det bedst mulige effektive risikobaserede tilsyn. Dermed vil
Styrelsen for Patientsikkerheds iværksættelse af tilsynstiltag ikke alene bero på konkrete udefrakommende
oplysninger om adfærd eller forhold, som indikerer at den personlige hjælp, pleje og omsorg ikke har den
fornødne kvalitet. Med forslaget til servicelovens § 150, stk. 2, 1. pkt., fastlægges, at tilsynet også qua
indførelsen af det risikobaserede tilsyn, skal skaffe sig viden om og følge op på potentielle problemer, som
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
9
kan indikere, at den personlige hjælp, pleje og omsorg ikke har den fornødne kvalitet i form af et planlagt
risikobaseret tilsyn.
Efter den foreslåede § 150, stk. 2, 1. pkt., skal det planlagte risikobaserede tilsyn gennemføres ud fra en
løbende vurdering af, hvor der kan være størst risiko for, at den personlige hjælp, omsorg og pleje ikke har
den fornødne kvalitet. I perioden frem mod 1. juli 2018 skal Styrelsen for Patientsikkerhed udvikle første
version af risikoparametre, som kan indikere, at der ikke leveres pleje og omsorg af tilstrækkelig kvalitet. I
takt med, at styrelsen oparbejder viden fra konkrete tilsyn, vil risikoparametrene kunne justeres. Et
risikobaseret tilsyn vil bidrage til, at ressourcerne anvendes der, hvor risikoen for, at indsatsen ikke har den
fornødne kvalitet ud fra en løbende helhedsbetragtning, er størst.
Tilsynet giver samtidig muligheden for at reagere på lokale forhold samt, i dialog med den enkelte enhed, at
rådgive om god praksis for personlig hjælp, omsorg og pleje på det pågældende område.
Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn er uafhængigt, da det er kommunerne der har ansvaret for at levere de
relevante ydelser efter serviceloven.
Et risikobaseret tilsyn indebærer forudsætningsvis, at det langt fra er alle enheder, der vil modtage et tilsyn
fra Styrelsen for Patientsikkerhed inden for en kortere årrække. Det bemærkes, at kommunalbestyrelsens
forpligtelse til at føre tilsyn efter serviceloven §§ 148-151 b fortsat gælder.
Samtlige plejeboligbebyggelser, friplejeboligbebyggelser, og plejehjem m.v., og tilsvarende boligenheder,
herunder midlertidige pladser, og hjemmeplejeenheder indgår i den samlede risikovurdering, og den enkelte
organisatoriske enhed vil kunne blive gjort til genstand for et tilsyn, hvis de risikoparametre, som
risikomodellen opstiller, er opfyldt. Ved en risikobaseret tilgang til tilsynsopgaven bliver der således på sigt
udvalgt risikoområder ud fra en risikovurdering af, hvor der er de største risici for, at den personlige hjælp,
omsorg og pleje ikke har den fornødne kvalitet.
Det er ikke forventningen, at man med et risikobaseret tilsyn med en kapacitet til årligt at føre tilsyn med
en nærmere bestemt andel af plejeboligbebyggelserne, friplejeboligbebyggelserne, og plejehjem m.v., og
tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, samt hjemmeplejeenheder får identificeret
samtlige enheder, som måtte have alvorlige problemer i forhold til, at den personlige hjælp, omsorg og
pleje m.v. har den fornødne kvalitet. Der vil være plejeboligbebyggelser, friplejeboligbebyggelser, og
plejehjem m.v., og tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser og hjemmeplejeenheder, der
først identificeres på baggrund af bekymringshenvendelser m.m. Disse vil blive håndteret som led i
Styrelsen for Patientsikkerheds reaktive tilsyn, hvor Styrelsen for Patientsikkerhed skal reagere med den
nødvendige hurtighed og herunder rejse en tilsynssag, hvis det er relevant i det konkrete tilfælde.
Udvikling af model for det risikobaserede tilsyn med social- og plejefaglige indsatser
Forslaget om, at der i en forsøgsperiode på 4 år skal føres et styrket og uafhængigt tilsyn med de social- og
plejefaglige indsatser, forudsætter, at der udvikles en model for, hvordan og på hvilken baggrund det nye
tilsyn konkret skal udføres. Det følger således af aftalen om satspuljen på ældreområdet for 2018-2021, at
forsøget gennemføres med henblik på at udvikle og afprøve et uafhængigt og risikobaseret tilsyn med den
social- og plejefaglige indsats. Der skal som led i forsøget igangsættes et udviklingsarbejde i regi af Styrelsen
for Patientsikkerhed med henblik på udarbejdelse af risikoparametre på det social- og plejefaglige område,
som kan indikere, at der ikke leveres personlig hjælp, omsorg og pleje af fornøden kvalitet. Der skal endvidere
opstilles relevante målepunkter for tilsynet, som giver mulighed for både læring og kontrol. Målepunkterne
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
10
kan fx være i forhold til trivsel, ernæring, inkontinens og forebyggelse af brug af magtanvendelse efter
servicelovens regler.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil i arbejdet med udvikling af model for et risikobaseret tilsyn med personlig
hjælp, omsorg og pleje efter serviceloven drage nytte af erfaringerne fra det nuværende risikobaserede tilsyn
efter sundhedsloven i forhold til identifikation af og tilsyn med risikoområder og fastsættelse af målepunkter
tilpasset efter de særlige forhold på det social- og plejefaglige område. Dette er begrundet i, at der er tegn
på, at de steder, hvor der er problemer i forhold til den sundhedsfaglige indsats, vil der typisk også være
problemer i forhold til den social- og plejefaglige indsats.
Det foreslås, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan sammentænke tilsynet med det tilsyn, der i henhold til
sundhedsloven føres med behandlingssteder. Det følger af sundhedsloven, at Styrelsen for Patientsikkerhed
specifikt har kompetencen til at påse, at de sundhedsfaglige forhold på de steder, som også vil blive omfattet
af tilsynet efter serviceloven, er forsvarlige. Det er tanken, at der skal ske en koordinering af de forskellige
tilsynsindsatser overfor de omfattede kommunale og private enheder.
Der kan inden for rammerne af databeskyttelsesforordningen ske udveksling af oplysninger på generisk
niveau. I forsøgsperioden vil identificeres om der er et behov for udveksling og/eller samkøring af oplysninger
på individniveau samt eventuelle barrierer herfor.
Der henvises endvidere til dette lovforslags § 1, nr. 1.
2.3.2. Indhentelse og videregivelse af nødvendige oplysninger
For at der kan føres et effektivt risikobaseret tilsyn, skal det efter forslaget være muligt for Styrelsen for
Patientsikkerhed at afkræve de enkelte enheder de oplysninger, der er nødvendige for at gennemføre
tilsynet, og uden retskendelse at inspicere de registrerede steder, jf. de foreslåede bestemmelser i
servicelovens § 150 a, stk. 1 og 2. De enkelte enheder vil med lovforslaget være forpligtet til at afgive disse
oplysninger.
Når der føres tilsyn med den hjælp, som borgeren modtager i eget hjem, skal borgeren samtykke til, at
tilsynet må komme ind i borgerens hjem. På tilsvarende måde som når tilsynet træder ind i borgerens egen
bolig på plejecentret.
Det foreslås, at der skal være adgang til at straffe den enkelte enhed med bøde, med mindre højere straf er
fastsat i anden lovgivning, hvis den enkelte enhed ikke afgiver de krævede oplysninger. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 2.
Det foreslås endvidere i § 150 a, stk. 2, at videregivelse af oplysninger efter § 150 a, stk. 1, kan ske uden
samtykke fra borgerne, når videregivelsen er nødvendig som led i tilsynet.
De oplysninger, der efter lovforslagets § 150 a, stk. 2, i forbindelse med de enkelte tilsynsbesøg vil kunne
videregives fra den enkelte enhed til Styrelsen for Patientsikkerhed, kan vedrøre rent private forhold om en
eller flere identificerbare fysiske personer, som modtager personlig hjælp, omsorg og pleje. Behandlingen af
sådanne oplysninger i forbindelse med den enkelte enheds videregivelse af oplysningerne til Styrelsen for
Patientsikkerhed, vil være omfattet af databeskyttelsesforordningens artikler 6 og 9.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
11
Behandlingen af persondata generelt som følge af lovforslaget, vil skulle ske i overensstemmelse med
reglerne i databeskyttelsesforordningen.
2.3.3. Registrering af de enkelte enheder
Det foreslås, at plejehjem m.v., jf. § 192, plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger
m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap, friplejeboligbebyggelser, der er omfattet af
lov om friplejeboliger, og andre, tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, samt leverandører,
som leverer hjælp efter § 83, jf. § 91, som led i tilsynet efter § 150, stk. 1, skal lade sig registrere hos de
centrale sundhedsmyndigheder.
Efter sundhedslovens § 213 c, stk. 1 skal behandlingssteder, hvor sundhedspersoner udøver behandling
lade sig registrere sig hos de centrale sundhedsmyndigheder. Det betyder, at plejeboligbebyggelser,
friplejeboligbebyggelser, plejehjem m.v., og tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, samt
hjemmeplejeenheder, hvor en sundhedsperson udøver behandling, allerede er forpligtet til at lade sig
registrere.
I mange plejeboligbebyggelser, friplejeboligbebyggelser, plejehjem m.v., og tilsvarende boligenheder,
herunder midlertidige pladser, samt hjemmeplejeenheder gives både sundhedsfaglige behandling efter
sundhedsloven og personlig hjælp, omsorg og pleje efter serviceloven. Det vurderes derfor hensigtsmæssigt,
at registreringen foregår i samme register, således at enheder, som vil være omfattet af forpligtelsen til at
lade sig registrere efter både serviceloven og sundhedsloven, skal registrere sig det samme sted.
Det er en forudsætning for at kunne etablere en risikobaseret tilsynsordning af det omfang og den karakter,
som er tilsigtet med den foreslåede ordning, at Styrelsen for Patientsikkerhed via en registreringsordning
sikres kendskab til samtlige enheder, som er omfattet af tilsynet efter den foreslåede § 150, stk. 1.
Med den enkelte enhed henvises til den enkelte organisatoriske enhed, fx et bestemt plejehjem eller en
privat leverandør i hjemmeplejen. Enhederne registreres som udgangspunkt efter CVR-nummer. Styrelsen
for Patientsikkerhed kan dog fastsætte nærmere regler om afgrænsningen, herunder regler om, at
registreringen i nogle tilfælde skal ske uanset om enheden har et CVR-nummer samt regler om, at hvorder
under et CVR-nummer er registreret flere produktionsenheder (P-nummer), skal registreringen ske pr.
enhed.
Det forventes, at Styrelsen for Patientsikkerhed vil udmønte nærmere regler om, at de enheder, der allerede
er registreret efter sundhedslovens § 213 c, stk. 1, skal tilføje oplysninger om, at de leverer personlig hjælp,
omsorg og pleje efter servicelovens §§ 83-87, og nye enheder skal lade sig registrere. Registrering af den
enkelte enhed ikke er en betingelse for, at der kan gives hjælp efter serviceloven på det pågældende sted.
Således kan der godt gives hjælp, selvom der ikke er sket registrering.
Det foreslås dog, at der skal være adgang til at straffe den enkelte enhed med bøde, hvis de forsømmer at
lade sig registrere. Der henvises til dette lovforslags § 1, nr. 2.
Det foreslås, at registrering skal foretages inden en nyopstartet plejeboligbebyggelse, friplejeboligbebyggelse
eller tilsvarende boligenhed, herunder midlertidige pladser, eller privat eller kommunal leverandør i
hjemmeplejen påbegynder personlig hjælp omsorg om pleje. Eksisterende plejeboligbebyggelser,
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
12
friplejeboligbebyggelser, plejehjem m.v., og tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, samt
kommunale og private leverandører i hjemmeplejen skal lade sig registrere den 1. juli 2018.
Med den foreslåede § 150 c, stk. 2, får Styrelsen for Patientsikkerhed hjemmel til at fastsætte nærmere regler
for registrering efter stk. 1, herunder at registrering skal ske elektronisk. Det vil i den forbindelse også
nærmere blive fastsat, til hvilken myndighed registreringen skal ske. Det forventes, at det fastsættes, at
registeringen skal ske til Styrelsen for Patientsikkerhed, svarende til reglerne fastsat efter sundhedsloven.
Det etablerede register over enheder kan opretholdes efter lovens virkningsperiode, jf. forslagets § 3, stk.
2, da det forventes at overblikket over enheder forsat vil være relevant uanset organiseringen af tilsynet
efter 2021.
2.3.4. Offentliggørelse af tilsynsrapporter
Resultatet af det risikobaserede tilsyn i form af tilsynsbesøg vil foreligge i form af individuelle tilsynsrapporter
for de pågældende enheder samt almindeligvis i større sammenfatninger af de generelle fund og vurderinger
gjort under det risikobaserede tilsyn, herunder blandt andet tematiserede tilsyn.
Det foreslås derfor, at Styrelsen for Patientsikkerhed bemyndiges til at fastsætte regler om offentliggørelse
af de tilsynsrapporter, der udarbejdes efter risikobaseret tilsynsbesøg samt sammenfatninger i øvrigt om de
omhandlede tilsyn. Der henvises til den i lovforslagets § 1, nr. 1 foreslåede affattelse af servicelovens § 150
b, stk. 2.
Det forventes, at Styrelsen for Patientsikkerhed vil udmønte nærmere regler om, at tilsynsrapporterne skal
gøres tilgængelig på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside, samt at tilsynsrapporten om den enkelte
enhed skal være let tilgængelig på enhedens eventuelle hjemmeside, og at den seneste tilsynsrapport skal
være umiddelbart tilgængelig på selve enheden. Der vil ikke blive stillet krav om, at den enkelte enhed skal
have en hjemmeside.
Det foreslås, at der skal være adgang til at fastsætte regler om at kunne straffe enheden med bøde, hvis
enheden ikke offentliggør tilsynsrapporten. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2.
Som led i overvejelserne af behovet for at sikre hjemmel til at fastsætte regler om offentliggørelse af
tilsynsrapporter vedrørende de risikobaserede tilsyn er der foretaget en vurdering af de modstående hensyn,
som taler henholdsvis for og imod. Der kan i denne sammenhæng henvises til overvejelser gengivet i kapitel
4 i betænkning 1516/2010 om offentlige myndigheders offentliggørelse af kontrolresultater. Heri er
beskrevet overvejelser og afvejninger, som bør foretages forud for etablering af ordninger med
offentliggørelse af offentlige myndigheders kontrolresultater, herunder om baggrunden for offentliggørelsen
og hensynet til de fysiske eller juridiske personer, der bliver genstand for offentliggørelse.
Offentliggørelse af en tilsynsrapport kan opfattes som indgribende for en fysisk person, som
bemærkningerne i tilsynsrapporten eventuelt kan henføres til. Oplysninger i en tilsynsrapport om, at
forholdene på et plejehjem, plejebolig, friplejebolig, og tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige
pladser, samt hjemmeplejeenhed om, at der ikke leveres personlig hjælp, omsorg og pleje af fornøden
kvalitet, ses dog ikke at være en følsom oplysning. Offentliggørelse ses derfor at kunne ske inden for
rammerne af databeskyttelsesforordningens artikler 6 og 9.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
13
Heroverfor står behovet for væsentlige samfundsmæssige hensyn, som ligger til grund for kravet om
offentliggørelse, herunder ønsket om at skabe en mere gennemsigtig ældresektor, hvor borgerens
muligheder for at træffe kvalificerede valg tilgodeses.
Det er samlet set vurderingen, at den omstændighed, at offentliggørelse af en tilsynsrapport kan opfattes
som indgribende for en eventuel fysisk person, som oplysningerne i tilsynsrapporten kan henføres til, ikke
vejer tungere end de væsentlige samfundsmæssige hensyn, der ligger bag det foreslåede krav om
offentliggørelse af Styrelsen for Patientsikkerheds tilsynsrapport.
Der henvises til dette lovforslags § 1, nr. 1.
2.3.5. Påbud til den enkelte enhed
Det foreslås i servicelovens § 150 d, stk. 1, at hvis forholdene på den enkelte enhed omfattet af tilsyn efter §
150, stk. 1, tilsiger det, kan Styrelsen for Patientsikkerhed give påbud til disse, hvori der opstilles krav til den
social- og plejefaglige indsats til det pågældende sted, eller give påbud om midlertidigt at indstille driften hos
den pågældende enhed helt eller delvist.
Det foreslås, at et påbud kan benyttes i forhold til alle de enheder, der er omfattet af tilsynet, jf. den
foreslåede § 150, stk. 1, jf. dette lovforslags § 1, nr. 1.
Det skal bemærkes, at bestemmelsen gælder generelt, uanset om overtrædelserne, manglerne eller de
bekymrende forhold på det pågældende enhed er konstateret ved planlagt tilsyn efter den foreslåede § 150,
stk. 2, 1. pkt. eller et reaktivt tilsyn efter den foreslåede § 150, stk. 2, 2. pkt.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal som led i tilsynet påse, at der følges op på eventuelle kritisable forhold,
der måtte være konstateret de enkelte enheder, hvor der foretages tilsynsbesøg.
Ved konstaterede overtrædelser, mangler og bekymrende forhold skal Styrelsen for Patientsikkerhed
foretage en vurdering af graden af alvorlighed, og hvor hurtigt forholdene bør være bragt i orden.
Overtrædelser kan eksempelvis være i forhold til hvis borgerne ikke får den pleje som de har behov for,
mangler kan eksempelvis være i forhold til aflysninger af hjælpen, og bekymrende forhold kan eksempelvis
være hvis arbejdstilrettelæggelsen i den pågældende enhed ikke i tilstrækkelig grad tager hensyn til
borgernes trivsel og livskvalitet, eller hvis der ikke er sammenfald mellem kompetencer og de opgaver, som
medarbejderne skal varetage.
I helt ekstraordinære tilfælde, hvor videre drift vil være uforsvarlig uden omgående ændringer, kan Styrelsen
for Patientsikkerhed forbyde videre personlige hjælp, omsorg og pleje helt eller delvist hos enheden indtil
videre. I andre situationer afhængig af forholdets karakter, skal der foretages en vurdering af, om det er
tilstrækkeligt at anmode enheden om en skriftlig tilbagemelding om, hvilke foranstaltninger der er iværksat
for at afhjælpe overtrædelser, mangler og bekymrende forhold, eller om det er påkrævet at påbyde
afhjælpning og foretage genbesøg for at påse, at forholdene er afhjulpet på tilfredsstillende vis. Hvis man ved
tilsynet bliver opmærksom på kritisable forhold, som ikke vedrører de social- og plejefaglige forhold, eller
forhold i øvrigt omfattet af Styrelsen for Patientsikkerheds sundhedsfaglige tilsyn med enheden, henledes
den driftsansvarlige myndigheds opmærksomhed på problemstillingen.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
14
Det foreslås, at der skal være adgang til at straffe den enkelte enhed med bøde, hvis den enkelte enhed ikke
efterkommer påbuddet, jf. den forslåede § 150 d, stk. 1. Der henvises til dette lovforslags § 1, nr. 2.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Styrelsen for Patientsikkerhed tilføres 15 mio. kr. årligt i årene 2018-2021 udvikling og drift af tilsynet, dog
skal der i 2018 ud af de samlede omkostninger afsættes 0,3 mio. kr. til Sundhedsstyrelsen.
Eventuelle udgifter for kommunerne for opfyldelse af en forpligtelse efter den del af forslagets § 1, nr. 1,
som vedrører forslag til § 150 b, stk. 2, i serviceloven (offentliggørelse af tilsynsrapporter), samt 150 c, stk.
1 og 2 vedrørende registrering vurderes at være af beløbsmæssig meget beskeden karakter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Team Effektiv Regulering i Erhvervsstyrelsen vurderer, at lovforslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
Konsekvenserne består af administrative konsekvenser for erhvervslivet forbundet med den efterfølgende
udmøntning af paragraf 150b, stk. 2, idet virksomhederne forventes at blive forpligtet til, at
tilsynsrapporten om de enkelte enheder skal være let tilgængelig på enhedens eventuelle hjemmeside, og
at den seneste tilsynsrapport skal være umiddelbart tilgængelig på selve enheden, samt 150 c, stk. 1 og 2
vedrørende registrering. De administrative konsekvenser vil blive vurderet nærmere forud den offentlige
høring af den bekendtgørelse, der måtte følge af lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget forventes ikke at medføre administrative konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. januar 2018 til 9. februar 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, BL - Danmarks Almene Boliger, Center for Sund Aldring
- KU, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske Diakonhjem,
Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske
Ældreråd, Datatilsynet, DemensKoordinatorer i Danmark, Den Danske Dommerforening, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet, De sammenvirkende Menighedsplejere, Domstolsstyrelsen, Det
Centrale Handicapråd, EGV, Ergoterapeutforeningen, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af Kommunale Social-
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1844850_0015.png
15
, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FDS), Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd
(FTF), Institut for Menneskerettigheder, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kost
& Ernæringsforbundet, LO's Faglige Seniorer, Lægeforeningen, National Videnscenter for Demens, OK-
Fonden, PLO, Pårørendegruppen for svage ældre, Selveje Danmark, Socialpædagogernes Landsforbund,
SUFO (Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg), VIVE og Ældre
Sagen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
60 mio. kr. for staten.
Eventuelle udgifter for kommuner for
opfyldelse af en forpligtelse efter den del
af forslagets § 1, nr. 1, som vedrører
forslag til § 150 b, stk. 2, i serviceloven
(offentliggørelse af tilsynsrapporter),
samt 150 c, stk. 1 og 2 vedrørende
registrering
vurderesat
være
af
beløbsmæssig meget beskeden karakter.
Eventuelle administrative konsekvenser
for kommunerne for opfyldelse af en
forpligtelse efter den del af forslagets § 1,
nr. 1, som vedrører forslag til § 150 b, stk.
2, i serviceloven (offentliggørelse af
tilsynsrapporter), samt 150 c, stk. 1 og 2
vedrørende registrering vurderes at være
af meget beskeden karakter.
Eventuelle økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet for opfyldelse af en
forpligtelse efter den del af forslagets § 1,
nr. 1, som vedrører forslag til § 150 b, stk.
2, i serviceloven (offentliggørelse af
tilsynsrapporter), samt 150 c, stk. 1 og 2
vedrørende registrering, vurderes at være
af beløbsmæssig meget beskeden
karakter.
Team
Effektiv
Regulering
i
Erhvervsstyrelsen
vurderer,
at
lovforslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. De
bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
Konsekvenserne består af administrative
konsekvenser for erhvervslivet forbundet
den efterfølgende udmøntning af paragraf
150b, stk. 2, idet virksomhederne
forventes at blive forpligtet til, at
tilsynsrapporten om de enkelte enheder
skal være let tilgængelig på enhedens
eventuelle hjemmeside, og at den seneste
tilsynsrapport skal være umiddelbart
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet, m.v.
Ingen
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet, m.v.
Ingen
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1844850_0016.png
16
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
tilgængelig på selve enheden, samt 150 c,
stk. 1 og 2 vedrørende registrering. De
administrative konsekvenser vil blive
vurderet nærmere forud den offentlige
høring af den bekendtgørelse, der måtte
følge af lovforslaget.
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
x
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
§ 150
Det foreslås med
stk. 1,
at Styrelsen for Patientsikkerhed skal føre tilsyn med personlig hjælp, omsorg og
pleje, som ydes efter servicelovens §§ 83-87 på de efter den foreslåede § 150 c, stk. 1, registreringspligtige
kommunale og private enheder.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal således føre tilsyn med personlig og praktisk hjælp og madservice efter
servicelovens § 83, rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a, afløsning og aflastning og midlertidige
ophold efter servicelovens § 84, socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85 og genoptræning og
vedligeholdelsestræning efter servicelovens § 86, og at kommunalbestyrelsen sikrer, at de opgaver der er
nævnt i §§ 83-85, i fornødent omfang kan varetages døgnet rundt efter servicelovens § 87.
Det foreslås med
stk. 2,
1. pkt., at Styrelsen for Patientsikkerhed skal gennemføre tilsynet efter stk. 1, ud fra
en løbende vurdering af, hvor der kan være størst risiko for, at den personlige hjælp, omsorg og pleje ikke
har den fornødne kvalitet.
Tilsynsbesøgene vil kunne spænde fra tilbundsgående tilsyn med et lille antal nærmere udvalgte enheder på
baggrund af fastsatte målepunkter til tilsyn af mere afgrænset karakter på et stort udsnit af enheder.
Herudover vil der kunne foretages tilsyn baseret på en stikprøveudvælgelse. Yderligere vil tilsynsbesøg kunne
rette sig mod udvalgte borgerforløb, hvor der er flere aktører og en bred indsats.
Det foreslås med stk. 2, 2. pkt., at Styrelsen for Patientsikkerhed ligeledes på baggrund af en begrundet
mistanke skal gennemføre tilsyn efter stk. 1, hvis det vurderes nødvendigt af hensyn til den fornødne kvalitet
af den personlige hjælp, omsorg og pleje i en enhed.
Men bestemmelsen får Styrelsen for Patientsikkerhed således en pligt til at udføre et reaktivt tilsyn.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
17
Bestemmelsen indebærer en forpligtelse for Styrelsen for Patientsikkerhed til at følge med fx i forhold til
sager, der omtales i pressen inden for det område, som er omfattet af styrelsens tilsynsforpligtelse. Det
reaktive tilsyn indebærer, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan foretage aktiv kontrol i form af eksempelvis
tilsynsbesøg.
Det reaktive tilsyn sker ex officio, og styrelsen er derfor ikke forpligtet til at reagere på alle henvendelser,
men hvis styrelsen bliver bekendt med forhold, der tyder på overtrædelser, mangler eller bekymrende
forhold, og styrelsen således vurderer at der er en begrundet mistanke skal styrelsen reagere på dette, hvis
det vurderes nødvendigt af hensyn til den fornødne kvalitet af den personlige hjælp, omsorg og pleje i en
enhed. Det er en samlet vurdering af graden af sandsynlighed for, at der foreligger overtrædelser, mangler
eller bekymrende forhold, og graden af de eventuelle forholds væsentlighed, der er afgørende for, om
styrelsen bør foretage en nærmere risikobaseret opfølgning. Det vil bero på en konkret vurdering, dels om
en konkret bekymringshenvendelse giver styrelsen grundlag for at reagere, dels om styrelsen skal reagere
ved at foretage et tilsynsbesøg eller på anden måde, f.eks. ved at anmode enheden om en redegørelse eller
lignende.
Den foreslåede bestemmelse supplerer således pligten til at føre et planlagt risikobaseret tilsyn, jf. stk. 2, 1.
pkt., med en pligt til inden for nærmere bestemte rammer at foretage et generelt reaktivt tilsyn med
personlig hjælp, omsorg og pleje. Dette skal medvirke til, at der samlet set kan udøves det mest mulige
effektive tilsyn.
For at sikre, at de tilbud, som ikke hovedsageligt retter sig mod ældre, men hvor for eksempel mennesker
med handicap er den primære målgruppe, foreslås det i
stk. 3,
at tilsynet ikke omfatter tilsyn med enheder,
hvor borgerne i væsentligt omfang modtager støtte efter § 85.
Forslaget skal ses i sammenhæng med § 4, stk. 2, i lov om socialtilsyn, hvorefter socialtilsynet har kompetence
til at afgøre, om socialtilsynet eller kommunalbestyrelsen, jf. servicelovens § 151, har tilsynsforpligtelsen i
forhold til det konkrete tilbud. Som grundlag for afgørelsen skal socialtilsynet vurdere, om den hjælp, der
ydes i tilbuddet, har så stor andel af hjælp efter § 85, at tilbuddet med hensyn til målgruppe og indsats kan
sammenlignes med botilbud efter servicelovens §§ 107 og 108, jf. § 4, stk. 1, nr. 3, i lov om socialtilsyn.
Med den foreslåede
stk. 4,
bemyndiges Styrelsen for Patientsikkerhed til at fastsætte nærmere regler om
vurderingen af kvaliteten af den personlige hjælp, omsorg og pleje, herunder i form af opstilling af kriterier
og indikatorer.
Der skal som led i forsøget igangsættes et udviklingsarbejde i regi af Styrelsen for Patientsikkerhed med
henblik på udarbejdelse af risikoparametre på det social- og plejefaglige område, som kan indikere, at der
ikke leveres personlig hjælp, omsorg og pleje af fornøden kvalitet. Der skal endvidere opstilles relevante
målepunkter for tilsynet, som giver mulighed for både læring og kontrol.
Med den foreslåede
stk. 5,
kan Styrelsen for Patientsikkerhed bemyndige personer til at udføre tilsyn efter
stk. 1. Det kan være sagkyndige konsulenter, der konkret vil kunne blive bemyndiget. Bemyndigelse vil som
udgangspunkt kun ske undtagelsesvist eller på grund af særlige omstændigheder.
Med
stk. 6,
foreslås, at såfremt Styrelsen for Patientsikkerhed bliver gjort bekendt med eller af egen drift som
led i tilsynet efter stk. 1, konstaterer overtrædelser, mangler eller bekymrende forhold, skal Styrelsen for
Patientsikkerhed orientere vedkommende enhed og den stedlige kommunalbestyrelse.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
18
Orienteringen af myndighed og enhed sker som led i tilsynets udøvelse, hvor disse enheder har ansvaret for
at følge op på forholdene.
Med
stk. 7,
foreslås, at den stedlige kommune skal underrette de kommuner, som har ansvar for de enkelte
borgeres ophold i tilbuddet i henhold til lov om social service, jf. §§ 9-9 b i retssikkerhedsloven, hvis den
stedlige kommune bliver opmærksom på overtrædelser, mangler eller bekymrende forhold i en enhed, og
når de bekymrende forhold kan berøre borgere, hvis ophold i enheden kommunen har ansvaret for.
Oplysninger, som indgår i orienteringen fra den stedlige kommune til borgerens handlekommune, vil ofte
omhandle generelle forhold i tilbuddet, men kan også være oplysninger om borgerens rent private forhold.
Den stedlige kommunes videregivelse af oplysninger til borgerens handlekommune og handlekommunens
efterfølgende behandling af disse oplysninger sker alene for, at kommunen kan iagttage sin opfølgning i
forhold til indsatsen over for borgerne, jf. servicelovens § 148.
Videregivelse af oplysninger i forbindelse med underretningen kan således ske inden for rammerne af
behandling efter databeskyttelsesforordningens regler, idet den stedlige kommunes videregivelse af
oplysninger om borgerens rent private forhold efter databeskyttelsesforordningens artikel 9, er nødvendig
for, at kommunen kan træffe den mest korrekte afgørelse om hjælp og støtte til borgeren.
Det skal bemærkes, at den stedlige kommunes videregivelse af oplysninger til handlekommunen aldrig må
gå ud over, hvad der i det konkrete tilfælde må anses for nødvendigt til brug for handlekommunens indsats
over for borgeren. Der skal således i hvert enkelt tilfælde foretages en konkret vurdering af de oplysninger,
som videregives i forbindelse med underretninger.
Handlekommunen har i kraft af sine forpligtelser efter serviceloven adgang til at behandle disse oplysninger,
jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6 og 9..
Både stedlige kommunes videregivelse af oplysninger i forbindelse med en orientering samt
handlekommunens efterfølgende behandling af disse oplysninger skal i hvert enkelt tilfælde i øvrigt leve op
til persondatalovens grundlæggende krav til databehandlingen, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 5.
Den databehandling, som finder sted i forbindelse med den stedlige kommunes videregivelse og
handlekommunens efterfølgende behandling af oplysningerne, skal endvidere ske under iagttagelse af
reglerne i databeskyttelsesforordningen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3.1. i de almindelige bemærkninger.
§ 150 a
For at der kan føres et effektivt tilsyn, foreslås det i
stk. 1,
at Styrelsen for Patientsikkerhed eller personer,
som Styrelsen for Patientsikkerhed har bemyndiget efter den foreslåede § 150, stk. 5, kan afkræve de enkelte
enheder de oplysninger, der er nødvendige som led i tilsynet efter § 150, stk. 1. De enkelte enheder er
forpligtede til at afgive disse oplysninger. Retten til at kræve oplysninger forudsætter, at andre relevante
regler overholdes, herunder i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb. I denne
sammenhæng skal princippet om retten til ikke at inkriminere sig selv således påses overholdt.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
19
Det foreslås efter
stk. 2,
at videregivelse af oplysninger efter stk. 1 kan ske uden samtykke fra borgerne i den
enkelte enhed, når videregivelsen er nødvendig for udførelsen af tilsynet.
Det foreslås efter
stk. 3,
at Styrelsen for Patientsikkerhed uden retskendelse kan inspicere alle enheder m.v.
omfattet af tilsynet efter den forslåede § 150, stk. 1. Adgang til de enkelte enheder forudsætter, at andre
relevante regler overholdes.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3.2. i de almindelige bemærkninger.
§ 150 b
Med den foreslåede
stk. 1,
fastsættes for det første, at Styrelsen for Patientsikkerhed udarbejder en
tilsynsrapport efter hvert tilsynsbesøg udført efter den foreslåede § 150, stk. 1. Styrelsen for Patientsikkerhed
skal således efter tilsynsbesøg udført efter de foreslåede § 150, stk. 1, dvs. efter et tilsynsbesøg som led i det
planlagte risikobaserede tilsyn, jf. den foreslåede § 150, stk. 2, 1. pkt. eller et tilsynsbesøg som led i det
reaktive tilsyn, jf. den foreslåede § 150, stk.2, 2. pkt., udarbejde en individuel tilsynsrapport for de
pågældende enheder.
Desuden foreslås det også efter stk. 1, at Styrelsen for Patientsikkerhed udarbejder en årlig sammenfatning
af de observationer og vurderinger, som følge af tilsynene efter den foreslåede § 150, stk. 1. Sådanne
sammenfatninger vil blandt andet indeholde oplysninger om risikoområder, hvilke tilsynsbesøg der har
været udført, hvad de generelle erfaringer har været og eventuelt, hvordan der følges op herpå.
Sammenfatningerne foretages således for i en systematisk sammenhæng at sikre størst mulig
gennemsigtighed for befolkningen, interesseorganisationer, plejeboligbebyggelser,
friplejeboligbebyggelser, plejehjem m.v., og tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser samt
private og kommunale leverandører i hjemmeplejen om disse tilsyns generelle resultater, læringspunkter,
overvejelser om behov for yderligere regulering, evt. afledte indsatser osv.
Erfaringerne fra tilsynene kan herunder særskilt anvendes af enhederne, som ikke har haft tilsyn, til
inspiration og læring.
Styrelsen for Patientsikkerhed bemyndiges i den foreslåede
stk. 2,
til at fastsætte regler om offentliggørelse
af de tilsynsrapporter, der udarbejdes efter planlagte og reaktive tilsynsbesøg samt årlige sammenfatninger
af tilsynene, jf. stk. 1.
Styrelsen for Patientsikkerhed forventes at udmønte bemyndigelsen sådan, at tilsynsrapporterne skal gøres
tilgængelig på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside, samt at tilsynsrapport om de enkelte enheder
skal være let tilgængelig på enhedens eventuelle hjemmeside, og at den seneste tilsynsrapport skal være
umiddelbart tilgængelig på selve enheden. Der vil ikke blive stillet krav om, at den enkelte enhed skal have
en hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3.4. i de almindelige bemærkninger.
§ 150 c
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
20
Det foreslås med
stk. 1,
at plejeboligbebyggelser, friplejeboligbebyggelser, plejehjem m.v., og tilsvarende
boligenheder, herunder midlertidige pladser og kommunale og private leverandører i hjemmeplejen, som
led i tilsynet efter § 150, stk. 1, skal lade sig registrere hos de centrale sundhedsmyndigheder. Således
sikres Styrelsen for Patientsikkerhed det fulde overblik over de enheder, som er omfattet af
tilsynsforpligtelsen.
Med den foreslåede
stk. 2,
fastsættes hjemmel til, at Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere
regler om registreringsordningen omfattet af stk. 1.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan herunder fastsætte regler om, at registrering skal ske elektronisk. Ved
fastsættelse af krav om elektronisk indgivelse af registrering skal der tages behørigt hensyn til eventuelle
særlige behov, der gør sig gældende for de enkelte enheder omfattet af registreringspligten.
Der vil desuden blive fastsat regler for, hvilke oplysninger der skal afgives i forbindelse med indgivelsen af
registreringen, og til hvilken nærmere myndighed registeringen skal ske.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3.3. i de almindelige bemærkninger.
§ 150 d
Med den foreslåede
stk. 1,
kan Styrelsen for Patientsikkerhed give påbud til den enkelte enhed, der er
omfattet af tilsyn efter den foreslåede § 150, stk. 1, hvis forholdene tilsiger det.
Styrelsen for Patientsikkerhed opstiller i påbuddene krav til den social- og plejefaglige indsats til den
pågældende enhed, eller giver påbud om midlertidigt at indstille driften hos den pågældende enhed helt
eller delvis. I overensstemmelse med det almindelige forvaltningsretlige proportionalitetsprincip
forudsættes det, at ikke enhver tilsidesættelse af et påbud skal medføre midlertidig indstilling af driften.
Det forudsættes ved indstilling af driften, at Styrelsen for Patientsikkerhed har foretaget en vurdering af, at
den ringe kvalitet i indsatsen indebærer en risiko for forværring af borgernes almentilstand.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil skulle foretage en vurdering af, om det er sandsynligt, at den enkelte enhed
inden for en rimelig periode vil kunne opfylde kravene, eller om den umiddelbare reaktion på forholdene i
stedet må være, at give påbud om midlertidigt at indstille driften hos den pågældende enhed helt eller
delvist. Vurderingen skal ses i tæt sammenhænge med de målepunkter, som Styrelsen for Patientsikkerhed
vil udvikle til brug for tilsynene.
Det forudsættes, at der forud for en afgørelse om påbud har været en dialog mellem Styrelsen for
Patientsikkerhed og den enkelte enhed om de forhold, der ligger til grund for afgørelsen om påbud.
Med den foreslåede
stk. 2,
kan afgørelser efter stk. 1 ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Styrelsen for Patientsikkerhed offentliggør afgørelser truffet efter stk. 1.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3.5. i de almindelige bemærkninger.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1844850_0021.png
21
Til nr. 2
Det foreslås at der med § 157 a,
stk. 1
indføres en hjemmel til straf i form af bøde, hvis den enkelte enhed
ikke afgiver de krævede oplysninger, jf. den forslåede § 150 a, stk. 1, 2. pkt., hvis den enkelte enhed
forsømmer at lade sig registrere, jf. den foreslåede § 150 c, stk. 1, eller hvis den enkelte enhed ikke
efterkommer påbud, jf. den forslåede § 150 d, stk. 1.
Det foreslås endvidere i § 157 a,
stk. 2,
at Styrelsen for Patientsikkerhed bemyndiges til at fastsætte regler
om, at adgang til at straffe den enkelte enhed med bøde, , hvis de ikke offentliggør tilsynsrapporten.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Efter retssikkerhedsloven § 16, jf. § 15, har kommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med, hvordan de
kommunale opgaver efter den sociale og sundhedsmæssige lovgivning løses. Af stk. 2 fremgår, at det
driftsorienterede tilsyn med visse sociale tilbud, jf. 4 i forslag til lov om socialtilsyn, udføres af socialtilsynet.
Det foreslås at tilføje et nyt
stk. 3
til retssikkerhedslovens § 16, hvor der henvises til, at Styrelsen for
Patientsikkerhed derudover fører tilsyn jf. § 150, stk. 1.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Det foreslås i stk. 2, at uanset stk. 1, kan registreringer, der er foretaget i medfør af § 150 c, opretholdes efter
den 31. december 2021. Det forventes at overblikket over enheder forsat vil være relevant uanset
organiseringen af tilsynet efter 2021
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 988
af 17. august 2017, som ændret ved § 1, nr. 4 og 5, i
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1844850_0022.png
22
lov nr. 1543 af 13. december 2016 og ved § 1 i lov
nr. 660 af 8. juni 2017 og ved § 1 i lov nr. 1544 af 19.
december 2017, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 149 indsættes:
Ȥ
150.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal føre
tilsyn med den personlige hjælp, omsorg og pleje,
som ydes efter §§ 83-87 på de efter § 150 c, stk. 1,
registreringspligtige kommunale og private
enheder, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal
gennemføre tilsynet efter stk. 1, ud fra en løbende
vurdering af, hvor der kan være størst risiko for, at
den personlige hjælp, omsorg og pleje ikke har den
fornødne kvalitet. Styrelsen for Patientsikkerhed
skal ligeledes på baggrund af en begrundet
mistanke gennemføre tilsyn efter stk. 1, hvis det
vurderes nødvendigt af hensyn til den fornødne
kvalitet af den personlige hjælp, omsorg og pleje i
en enhed.
Stk. 3.
Tilsynet efter stk. 1, omfatter ikke tilsyn med
enheder, hvor borgerne i væsentligt omfang
modtager støtte efter § 85.
Stk. 4.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter
nærmere regler om vurdering af kvaliteten af den
personlige hjælp, omsorg og pleje, herunder i form
af opstilling af kriterier og indikatorer.
Stk. 5.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan
bemyndige personer til at udføre tilsynet efter stk.
1.
Stk. 6.
Bliver Styrelsen for Patientsikkerhed bekendt
med overtrædelser, mangler eller bekymrende
forhold i forbindelse med tilsyn efter stk. 1, skal
styrelsen orientere vedkommende registrerede
enhed og den stedlige kommunalbestyrelse.
Stk. 7.
Hvis den stedlige kommunalbestyrelse bliver
orienteret om overtrædelser, mangler eller
bekymrende forhold, efter stk. 6, skal
kommunalbestyrelsen
orientere
de
kommunalbestyrelser, som har ansvar for hjælpen
til den enkelte borger, jf. §§ 9-9 b i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område, når disse borgere kan blive berørt.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1844850_0023.png
23
§ 150 a.
Den registrerede enhed er forpligtet til på
anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed eller
personer, der, jf. § 150, stk. 5, er bemyndiget til at
udføre tilsyn efter § 150, stk. 1, at give de
oplysninger, som er nødvendige som led i tilsynet.
Stk. 2.
Videregivelse af oplysninger efter stk. 1, kan
ske uden samtykke fra borgerne i den registrerede
enhed.
Stk. 3.
Styrelsen for Patientsikkerhed eller personer,
der er bemyndiget til at udøve tilsynet, jf. § 150, stk.
5, har til enhver tid som led i tilsynet efter § 150, stk.
1, mod behørig legitimation uden retskendelse
adgang til alle registrerede enheder m.v. omfattet
af tilsynet.
§ 150 b.
Styrelsen for Patientsikkerhed udarbejder
en tilsynsrapport efter hvert tilsynsbesøg udført
efter § 150, stk. 1, samt en årlig sammenfatning af
observationer og vurderinger som følge af tilsynene
efter § 150, stk. 1.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter
regler om offentliggørelse af tilsynsrapporter og
sammenfatninger, jf. stk. 1.
§ 150 c.
Følgende enheder skal som led i tilsynet
efter § 150, stk. 1, lade sig registrere hos de centrale
sundhedsmyndigheder:
-
-
Plejehjem m.v., jf. § 192,
plejeboligbebyggelser, der er omfattet af
lov om almene boliger m.v. eller lov om
boliger for ældre og personer med
handicap,
friplejeboligbebyggelser, der er omfattet af
lov om friplejeboliger,
og andre, tilsvarende boligenheder,
herunder midlertidige pladser,
samt leverandører, som leverer hjælp efter
§ 83, jf. § 91
-
-
-
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter
nærmere regler om registrering efter stk. 1,
herunder at registrering skal ske elektronisk.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1844850_0024.png
24
§ 150 d.
Hvis forholdene i den registrerede enhed
omfattet af tilsyn efter § 150, stk. 1, tilsiger det, kan
Styrelsen for Patientsikkerhed give påbud, hvori der
opstilles krav til den social- og plejefaglige indsats til
den pågældende enhed, eller give påbud om
midlertidigt at indstille driften hos den pågældende
enhed helt eller delvist.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed offentliggør
afgørelser truffet efter stk. 1.
Stk. 3.
Afgørelser efter stk. 1, kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.«
2.
Efter § 157 indsættes:
Ȥ
157 a.
Den registrerede enhed, som undlader at
efterkomme en forpligtelse efter § 150 a, stk. 1, §
150 c, stk. 1, eller § 150 d, stk. 1, straffes med bøde.
Stk. 2. Styrelsen for Patientsikkerhed kan i
forskrifter, der udstedes i medfør af § 150 b, stk. 2,
fastsætte bestemmelser om straf i form af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.«
§ 16.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn
§2
med, hvordan de kommunale opgaver løses, jf. § 15.
Tilsynet omfatter både indholdet af tilbudene og I lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1096 af
den måde, opgaverne udføres på.
13. september 2017, som ændret ved § 3 i lov nr.
Stk. 2.
Driftsorienteret tilsyn med visse sociale 660 af 8. juni 2017, fortages der følgende
tilbud, jf. § 4 i lov om socialtilsyn, udføres dog af ændringer:
socialtilsynet.
1.
I
§ 16
indsættes som
stk. 3:
»
Stk.
3.
Derudover fører Styrelsen for
Patientsikkerhed et tilsyn efter lov om social service
§ 150, stk. 1.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018 og har
virkning indtil den 31. december 2021.
Stk. 2.
Uanset stk. 1, kan registreringer, der er
foretaget i medfør af § 150 c, opretholdes efter den
31. december 2021.