Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 174
Offentligt
1844497_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Dato: 12-01-2018
Dok. 519393
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om
kliniske forsøg med lægemidler
(Frit valg til genoptræning og gebyrlettelser for kliniske forsøg
med lægemidler)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 1374 af 4. december 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 140
indsættes efter stk. 3 som nye stykker:
»Stk.
4.
En person, der udskrives fra sygehus med en genoptræningsplan, jf. § 84 om
genoptræningsplaner, kan, med mindre genoptræningen skal foregå på sygehus, vælge at
modtage genoptræningen hos en privat leverandør, som kommunalbestyrelserne har
indgået aftale med efter stk. 5, hvis kommunalbestyrelsen ikke inden for syv dage efter
udskrivning fra sygehus kan tilbyde opstart af genoptræningen, jf. stk. 3. I det omfang
genoptræningsplanen angiver, at genoptræningen af sundhedsfaglige grunde først bør
opstartes på et senere tidspunkt end udskrivningstidspunktet, regnes syvdagesfristen dog
fra dette tidspunkt.«
»Stk.
5.
KL indgår aftale med de private leverandører, som ønsker at indgå aftale om
levering af genoptræning efter stk. 4.«
»Stk.
6.
Kommunalbestyrelserne kan bemyndige KL til på deres vegne at indgå aftaler efter
stk. 5.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 7.
2.
I
§ 140, stk. 4,
der bliver stk. 7, tilføjes efter »genoptræningstilbud«: », om
kommunalbestyrelsens forpligtelser efter stk. 4-5 og om krav til dokumentation m.v. fra
private leverandører, der indgår aftale efter stk. 5«
3.
I
§ 140
indsættes som stk. 8:
»Stk.
8.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om løsningen af tvister mellem
KL og private leverandører af genoptræning om vilkårene for aftaler indgået efter stk. 5.«
§2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0002.png
I lov om lægemidler, jf. lovbeken
dtgørelse nr. 506 af 20. april 2013, som ændret senest ved
§ 1 i lov nr. 1687 af 26. december 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I § 103 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
”Stk. 3.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at sponsor for ikke-kommercielle
kliniske forsøg og sponsor for visse kommercielle kliniske forsøg i tidlig fase helt eller
delvist fritages for gebyrer efter stk. 1.”
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§3
I lov om kliniske forsøg med lægemidler, jf. lov nr. 620 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændringer:
1.
I § 33 indsættes som
stk. 2:
”Stk.
2.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at sponsor for ikke-kommercielle
kliniske forsøg og sponsor for visse kommercielle kliniske forsøg i tidlig fase helt eller
delvist fritages for gebyrer efter stk. 1.”
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft 1. juli 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 3.
§5
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men §§ 2 og 3 kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning og baggrund
1.1. Frit valg til genoptræning
1.2. Gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler
Lovforslaget
2.1. Ret til at vælge privat alternativ, hvis genoptræningen ikke kan påbegyndes inden
for syv dage
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
2.1.3. Lovforslagets indhold
2.2. KL indgår aftaler med private leverandører
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
2.2.3. Lovforslagets indhold
2.3. Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om kommunalbestyrelsens
forpligtelser i ordningen
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
2.4.3. Lovforslagets indhold
2.4. Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om løsningen af tvister
mellem KL og private leverandører af genoptræning
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
2.5.3. Lovforslagets indhold
2.5. Sundhedsministeren kan fastsætte regler om gebyrlettelser for kliniske forsøg
med lægemidler
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
1. Indledning og baggrund
Med lovforslaget fremsættes forslag til ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og
lov om kliniske forsøg. Da der kun foreslås enkelte ændringer i de tre love, anses det lov-
givningsmæssigt for hensigtsmæssigt, at ændringerne fremsættes i et samlet lovforslag.
Lovforslaget fremsættes på grundlag af Aftale om finansloven for 2018 indgået mellem
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.
Aftaleparterne er enige om at gennemføre nye initiativer til fremme af bedre sundhed.
Lovforslaget indeholder forslag til udmøntning af to af initiativerne om henholdsvis frit
valg af genoptræning og styrket forskning i immunterapi, herunder gebyrlempelser for kli-
niske forsøg med lægemidler.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0004.png
1.1. Frit valg til genoptræning
Det er aftaleparternes opfattelse, at det er vigtigt at sikre alle adgang til hurtig og effektiv
genoptræning, så borgerne sikres de bedste forudsætninger for at genvinde
funktionsevnen og vende tilbage til et normalt hverdagsliv.
Med forslaget om genoptræning foreslås derfor ændringer af sundhedsloven, som giver
patienter mulighed for at vælge genoptræningstilbud i privat regi, hvis
kommunalbestyrelsen ikke er i stand til at tilbyde opstart af genoptræningsforløbet senest
syv dage efter udskrivning fra sygehus med en genoptræningsplan.
Hurtig og effektiv genoptræning efter et alvorligt sygdomsforløb eller en ulykke kan være
afgørende for, at den ramte kan genvinde funktionsevnen og vende tilbage til et normalt
hverdagsliv. Der eksisterer dog betydelige forskelle i ventetiderne til genoptræning
mellem kommunerne, og nogle borgere oplever, at der går unødigt lang tid, inden
genoptræningsindsatsen bliver igangsat. Der er tidligere i aftalen om satspuljen for 2016-
2019 afsat i alt 90 mio. kr. til nedbringelse af ventetiden til genoptræning i kommunerne
gennem pukkelafvikling, kapacitetsudbygning, optimering af arbejdsgange m.v.
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2018 er aftaleparterne blevet enige om at indføre
frit valg til genoptræning, så borgeren kan vælge en privat leverandør, hvis kommunen
ikke kan påbegynde genoptræningen inden for syv dage efter udskrivning fra sygehus.
Med lovforslaget udmøntes dermed den del af finanslovsaftalen for 2018, der omhandler
frit valg til genoptræning.
Lovforslaget vil give borgere, der udskrives fra sygehus med en genoptræningsplan, ret til
at vælge et genoptræningstilbud i privat regi, såfremt borgerens bopælskommune ikke er i
stand til at tilbyde opstart af genoptræningen inden for syv kalenderdage efter
udskrivningsdatoen.
Ordningen svarer således til principperne i det udvidede frie sygehusvalg, hvor man har ret
til at modtage sygehusbehandling i privat regi, hvis ventetiden til behandling på offentligt
sygehus overstiger 30 dage.
1.2. Gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler
Formålet med forslaget til ændring af lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg er ved
hjælp af gebyrlettelser at forbedre rammevilkårene for kliniske forsøg med lægemidler i
Danmark.
Som et led i finanslovsaftalen om en styrket forskning i immunterapi er afsat 4,7 mio. kr. i
2018 og 9,3 mio. kr. i 2019 og frem til at nedsætte gebyrerne for nogle af de forsøg, der
har særlig betydning for udviklingen af nye lægemidler og behandlingsformer, herunder
immunterapi.
Med henblik på gennemførelse af den del af aftalen foreslås i lovforslaget, at der indføres
en ny hjemmel til sundhedsministeren til at fastsætte særlige gebyrregler for visse
nærmere angivne kliniske forsøg.
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0005.png
Hjemlen vil blive brugt til udmøntning af de nye finanslovsmidler. Det er hensigten at
fjerne ansøgningsgebyrerne for forsøg, der helt eller overvejende gennemføres uden
indflydelse og finansiering fra lægemiddelvirksomheder (ikke-kommercielle forsøg).
Samtidig er det hensigten at nedsætte ansøgningsgebyrerne for forsøg på hospitalerne,
der gennemføres i den første forsøgsfase (tidlig fase-forsøg).
Fra 1. juli 2017 er alle Lægemiddelstyrelsens gebyrer blevet ændret for at imødekomme
krav fra Rigsrevisionen om, at gebyrer til det offentlige skal være omkostningsægte og
derfor svare til en myndigheds reelle omkostninger til de enkelte opgaver. Den nye
gebyrstruktur har, sammen med udgifter til et ressourceløft til Lægemiddelstyrelsens
opgavevaretagelse, medført behov for meget betydelige stigninger i gebyrerne for
styrelsens virksomhed med kliniske forsøg.
De nye forhøjede gebyrer er en særlig økonomisk byrde for ikke-kommercielle forsøg.
I forbindelse med høringen om de nye gebyrforhøjelser i foråret 2017 blev det især fra
forskerside, herunder Lægevidenskabelige Selskaber, fremhævet, hvorledes forhøjelserne
kan begrænse antallet af ikke-kommercielle forsøg og dermed indebære risiko for at skade
den kliniske forskning.
Regeringen forventer, at de foreslåede gebyrlettelser vil medvirke til at bevare og styrke
den kliniske forskning på lægemiddelområdet – og i særlig grad styrke de ikke-kommer-
cielle og tidlige fase-forsøg på hospitalerne.
En minimering af den økonomiske barriere for godkendelse af kliniske forsøg vil gøre det
mere attraktivt for både danske og udenlandske forskere at placere deres forsøg i
Danmark.
Lovforslaget vil dermed have betydning både for udviklingen af det nyttige samarbejde
mellem forskere i lægemiddelindustrien og forskerne i hospitalsregi – og for væksten i
hele life-scienceindustrien.
Med en styrket forskning og industri er det regeringens målsætning at sikre danske
patienter de nyeste og bedst mulige behandlingstilbud. Det er til gavn for patienterne, når
de i de tidlige fase-forsøg får hurtig adgang til forbedret behandling inden for flest mulige
områder.
2. Lovforslaget
2.1. Ret til at vælge privat alternativ, hvis genoptræningen ikke kan påbegyndes inden for
syv dage
2.1.1. Gældende ret
Efter sundhedslovens § 84 bemyndiges sundhedsministeren til at fastsætte nærmere
regler om, at regionsrådet tilbyder en genoptræningsplan til patienter, der har et
lægefagligt begrundet behov for fortsat genoptræning efter udskrivning fra sygehus.
Sygehusene skal således udarbejde genoptræningsplaner til patienter, der ved
udskrivningen har et lægefagligt begrundet behov for genoptræning.
Genoptræningsplanen skal sendes til kommunen senest på udskrivningstidspunktet. På
baggrund af genoptræningsplanen tilrettelægger kommunen det videre
genoptræningsforløb. Genoptræning på specialiseret niveau foregår dog på sygehus og
varetages af regionen. Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0006.png
genoptræning ved at etablere behandlingstilbud på egne institutioner eller ved indgåelse
af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser, regionsråd eller private institutioner.
Borgere med en genoptræningsplan kan i dag vælge mellem de genoptræningstilbud, som
bopælskommunen har etableret ved egne institutioner eller indgået aftaler om med andre
myndigheder eller private leverandører, og kan som udgangspunkt også vælge
genoptræningstilbud på andre kommuners egne institutioner. Der findes imidlertid ikke
nogen ret for borgeren til at vælge et genoptræningstilbud i privat regi, hvis
bopælskommunen ikke selv har indgået aftaler med private leverandører, ligesom der ikke
er fastsat nogen generel maksimal grænse for, hvor lang ventetiden til genoptræningen
må være.
Efter sundhedslovens § 140, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen tilbyde vederlagsfri
genoptræning til personer, der efter udskrivning fra sygehus har et lægefagligt begrundet
behov for genoptræning, jf. § 84 om genoptræningsplaner. Kommunalbestyrelsen skal
tilrettelægge genoptræningen i sammenhæng med de kommunale træningstilbud m.v. i
henhold til anden lovgivning, jf. § 140, stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan, som fastsat i
sundhedslovens § 140, stk. 3, tilvejebringe tilbud om genoptræning i henhold til stk. 1 ved
at etablere behandlingstilbud på egne institutioner eller ved indgåelse af aftaler herom
med andre kommunalbestyrelser, regionsråd eller private institutioner.
Der er i gældende lovgivning ikke fastsat nogen generel grænse for, hvor lang ventetiden
til genoptræning maksimalt må være efter udskrivning fra sygehus. I henhold til § 3 i
bekendtgørelse nr. 1088 af 6. oktober 2014 om genoptræningsplaner og om patienters
valg af genoptræningstilbud efter udskrivning fra sygehus skal sygehuset dog angive en
tidsfrist i genoptræningsplanen for opstart af genoptræningen, hvis der er et
sundhedsfagligt begrundet behov for at påbegynde den pågældende borgers
genoptræning inden for et vist tidsrum. Dette gør sig også gældende i tilfælde, hvor
genoptræningen af sundhedsfaglige grunde først kan igangsættes efter et vist tidsrum
efter udskrivningen. Dette er for eksempel tilfældet, hvis opstart af genoptræning skal
afvente, at patienten afbandageres.
Af § 6, stk. 1, i bekendtgørelse om genoptræningsplaner og om patienters valg af
genoptræningstilbud efter udskrivning fra sygehus fremgår det, at patienter, der har fået
en genoptræningsplan efter udskrivning fra sygehus, og hvor genoptræningen ikke skal
foregå på sygehus, kan vælge mellem de genoptræningstilbud, som bopælskommunen har
etableret ved egne institutioner eller indgået aftaler om med andre myndigheder eller
private leverandører. Patienten kan også vælge genoptræningstilbud på andre
kommuners institutioner på det til patienten angivne specialiseringsniveau. En kommunes
genoptræningsinstitution kan af kapacitetsmæssige årsager dog afvise at modtage
patienter, der har bopæl i en anden kommune, hvis institutionen har væsentlig længere
ventetider til genoptræning end andre kommunale genoptræningsinstitutioner, og hvis
væsentlige hensyn til patienter fra egen kommune ellers vil blive tilsidesat, jf.
bekendtgørelsens § 6, stk. 3.
Der findes efter gældende ret dermed ikke nogen mulighed for borgeren for at vælge et
privat alternativ til det kommunale genoptræningstilbud, hvis bopælskommunen ikke har
valgt at indgå aftale med private institutioner om at levere genoptræningen.
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0007.png
2.1.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Hurtig og effektiv genoptræning efter udskrivning fra sygehus kan være afgørende for, at
borgeren kan genvinde funktionsevnen og vende tilbage til et normalt hverdagsliv.
Medianventetiden til genoptræning på basalt og avanceret niveau var i 2016 på 13 dage
på landsplan. Der eksisterer dog betydelige forskelle i ventetiderne til genoptræning
mellem kommunerne, og nogle borgere oplever, at der går unødigt lang tid, inden
genoptræningsindsatsen bliver igangsat. Da hurtig opstart af genoptræningen kan have
betydning for borgerens mulighed for at vende tilbage til sin vante livsførelse og dermed
eksempelvis arbejdsmarkedet, vurderes det, at en sikring af adgang til hurtig
genoptræning vil have positive konsekvenser for den enkelte borger, ligesom der også
potentielt kan være en positiv samfundsøkonomisk konsekvens herved på sigt.
Indførelsen af en ret til at vælge genoptræning i privat regi, hvis bopælskommunen ikke er
i stand til at tilbyde opstart af genoptræningen inden for maksimalt syv dage efter
udskrivningen fra sygehus, vil give borgerne mulighed for at undgå en lang ventetid, inden
deres genoptræningsforløb kan påbegyndes. En sådan ordning vil hensigtsmæssigt kunne
bygge på de positive erfaringer fra det udvidede frie sygehusvalg.
2.1.3. Lovforslagets indhold
For borgere, der har været ramt af alvorlig sygdom eller ulykke kan det være afgørende
for borgerens mulighed for at genvinde funktionsevnen og vende tilbage til et normalt
hverdagsliv, at genoptræning påbegyndes hurtigst muligt.
Med lovforslaget foreslås det, at borgerne får ret til at vælge et genoptræningstilbud i
privat regi, hvis bopælskommunen ikke er i stand til at tilbyde opstart af genoptræningen
inden for senest syv kalenderdage efter udskrivningen fra sygehuset.
I nogle tilfælde kan genoptræningen af hensyn til behandlingen ikke påbegyndes
umiddelbart efter udskrivningen, fx hvis opstart af genoptræning skal afvente, at
patienten afbandageres. I disse tilfælde skal sygehuset ved udarbejdelsen af
genoptræningsplanen angive i planen, hvornår genoptræningen i stedet vil kunne
påbegyndes. I disse tilfælde vil de syv dage derfor skulle tælles fra det sundhedsfagligt
begrundede tidspunkt i stedet.
Såfremt kommunen tilbyder opstart af genoptræningen inden for syv dage efter
udskrivningen, men borgeren selv ønsker at udsætte opstarten af genoptræningen til et
senere tidspunkt, vil borgeren ikke derved opnå retten til at vælge en privat leverandør i
stedet.
Sygehuset angiver i genoptræningsplanen, om patienten har behov for almen
genoptræning, genoptræning på specialiseret niveau eller rehabilitering på specialiseret
niveau. Bopælskommunen har myndighedsansvaret for genoptræning på alle tre niveauer,
men driftsansvaret for genoptræning på specialiseret niveau ligger ved regionerne, da
genoptræning på specialiseret niveau foregår på sygehus. Muligheden for at vælge
genoptræning hos en privat leverandør, hvis kommunalbestyrelsen ikke kan tilbyde
opstart af genoptræningen inden for syv dage, gælder derfor for almen genoptræning
samt rehabilitering på specialiseret niveau, mens ordningen ikke omfatter genoptræning
på specialiseret niveau. Genoptræning på specialiseret niveau er derimod omfattet af de
eksisterende regler om frit sygehusvalg og udvidet frit sygehusvalg, jf. § 6, stk. 4, i
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0008.png
bekendtgørelse om genoptræningsplaner og om patienters valg af genoptræningstilbud
efter udskrivning fra sygehus.
2.2. Aftaler mellem KL og private leverandører
2.2.1. Gældende ret
Kommunalbestyrelsen kan, som fastsat i sundhedslovens § 140, stk. 3, tilvejebringe tilbud
om genoptræning i henhold til stk. 1 ved at etablere behandlingstilbud på egne
institutioner eller ved indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser,
regionsråd eller private institutioner.
2.2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Det er vigtigt for regeringen at skabe rammerne for, at borgere, der har modtaget en
genoptræningsplan fra sygehuset også hurtigst muligt får mulighed for at påbegynde
denne træning.
Det vurderes at være en forudsætning for borgernes mulighed for at benytte det frie valg
af privat leverandør af genoptræning, at borgerne har et overblik over, hvilke leverandører
der kan benyttes i forhold til den konkrete genoptræning.
Derudover vurderes det nødvendigt, at der på forhånd er indgået aftale med disse
leverandører om rammerne for levering af genoptræning efter frit valg af leverandør, så
der hurtigt kan iværksættes genoptræning hos den private leverandør, når
kommunen ikke er i stand til at tilbyde opstart af genoptræningen inden for de syv dage,
og opstart ikke skal afvente forhandling med den enkelte leverandør om det enkelte
forløb.
For at sikre, at der findes et tilstrækkeligt antal private leverandører, som borgerne kan
gøre brug af under fritvalgsordningen, og samtidigt sikre, at disse leverandører er i stand
til at levere genoptræningsydelser af en tilstrækkelig kvalitet ud fra ensartede kriterier, får
borgerne adgang til at vælge mellem alle de leverandører, der er indgået aftale med om
genoptræning, såfremt leverandøren kan levere den nødvendige genoptræning på det
angivne specialiseringsniveau.
Adgangen til frit valg er således ikke begrænset til leverandører i bopælskommunen, og
borgerne kan dermed frit vælge mellem de private leverandører, som har indgået aftale
om levering af genoptræning efter ordningen og som kan levere den genoptræning, der er
behov for i det enkelte tilfælde.
Da borgernes rettigheder ikke er afgrænset til bopælskommunen vurderes det at være
forbundet med uforholdsmæssig meget administration for såvel leverandører som
kommuner, hvis den enkelte kommune selv skal sikre rammerne for at etablere frit valg af
privat leverandør af genoptræning. Derfor vurderes det mest hensigtsmæssigt, at
aftalerne med de private leverandører indgåes af KL i stedet for at sprede indgåelsen af
aftalerne ud på 98 enkelte kommuner. Derved vil ordningen være parallel til principperne i
det udvidede frie sygehusvalg, hvor Danske Regioner indgår aftale med de privatejede
hospitaler m.v. i ordningen på vegne af regionsrådene. KL vil evt. kunne gøre brug af de
fem kommunekontaktråd (KKR) i tilrettelæggelsen af aftalerne med de private
leverandører.
Indgåelsen af aftaler mellem KL og de private leverandører af genoptræning vil
hensigtsmæssigt kunne ske via standardaftaler, der regulerer de overordnede vilkår,
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0009.png
ydelserne og prisfastsættelsen af ydelserne. Disse vilkår vil være aftalefastsatte og således
ikke reguleret i loven. Prisfastsættelsen vurderes hensigtsmæssigt at kunne tage
udgangspunkt i referencetakster baseret på relevante eksisterende takster på området.
2.2.3. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås det, at KL indgår aftale med private leverandører af
genoptræning, der herefter kan vælges under fritvalgsordningen. Dette vil således være
en ændring i forhold til gældende ret, hvor kommunalbestyrelsen har mulighed for, men
ikke pligt til, at indgå aftaler med private leverandører om levering af genoptræningen.
KL er en privat forening, der virker som interesse- og medlemsorganisation for landets 98
kommuner. Idet det er det generelle forvaltningsretlige udgangspunkt, at delegation af
myndighedskompetence til private kræver lovhjemmel, foreslås en eksplicit hjemmel til, at
kommunalbestyrelserne bemyndiger KL til at indgå aftaler med leverandører af
genoptræning på deres vegne.
Den enkelte kommunalbestyrelse vil uændret have mulighed for at tilvejebringe tilbud om
genoptræning ved at etablere tilbud på egne institutioner eller ved indgåelse herom med
andre kommunalbestyrelser, regionsråd eller private institutioner. Kommunalbestyrelsen
kan således også indgå aftaler med private leverandører af genoptræning, som ikke
opererer under den foreslåede fritvalgsordning. Såfremt bopælskommunen hverken via
egne institutioner eller gennem aftale med offentlige eller private leverandører er i stand
til at tilbyde genoptræning inden for den foreslåede frist på syv dage, vil borgeren
imidlertid få mulighed for at vælge en af de private leverandører, som KL har indgået
aftale med i fritvalgsordningen i stedet.
2.3. Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om forpligtelser i ordningen
2.3.1. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Der er tale om en væsentlig ændring af § 140 i forhold til kommunernes forpligtelser til at
sikre hurtig genoptræning af patienter, der har fået en genoptræningsplan, nye
rettigheder for borgerne og aktører på området.
De foreslåede ændringer af § 140 nødvendiggør derfor, at sundhedsministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om, hvordan det frie valg af genoptræning
tilvejebringes i de tilfælde, hvor kommunen ikke er i stand til at tilbyde opstart af
genoptræningen inden for syv dage efter udskrivning fra sygehus.
Fritvalgsordningen skal bl.a. sikre, at private leverandører har mulighed for at indgå aftaler
på rimelige vilkår, at KL har mulighed for at stille fagligt begrundede krav til kvalitet og
kompetencer, og at det sikres, at de private leverandører samarbejder og kommunikerer
med kommuner og sygehuse i den form og udstrækning, det er nødvendigt for at sikre
koordinering med andre indsatser samt sammenhængende patientforløb og registrering i
relevante registre.
2.3.2. Lovforslagets indhold
Det foreslås at udvide den eksisterende bemyndigelse til også at omfatte
kommunalbestyrelsens forpligtelser efter den nye fritvalgsordning samt de krav til bl.a.
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0010.png
dokumentation m.v., der kan stilles til private leverandører, der indgår aftale om at levere
ydelser under ordningen.
Af hensyn til at sikre, at borgerne reelt kan have gavn af det frie valg, bør der ligeledes
fastsættes nærmere regler om kommunalbestyrelsens forpligtelse til at oplyse borgerne
om muligheden for at vælge mellem forskellige genoptræningstilbud samt regler om
relevante informationer, som de private leverandører skal deklarere til brug for borgerens
frie valg.
Det er hensigten, at bemyndigelsen udmøntes i en bekendtgørelse, der fastsætter
nærmere regler om KL’s indgåelse af aftaler med private leverandører på
kommunalbestyrelsernes vegne, herunder i forhold til at sikre, at de rette kompetencer
m.v. er til stede hos de private leverandører og at genoptræningen har den fornødne
kvalitet. Der vil således blive stillet krav om, at de private leverandører i ordningen skal
dokumentere relevante faglige kvalifikationer m.v. samt deklarere relevante informationer
til brug for borgernes frie valg såsom tilgængelighed, ventetider og personalets
uddannelse. Kravene til de relevante faglige kvalifikationer m.v., som leverandørerne skal
dokumentere, vil være afhængige af det specialiseringsniveau, de ønsker at levere
genoptræning på. For alle niveauer vil der dog være krav om, at genoptræningen
varetages af autoriserede sundhedspersoner.
Der kan endvidere fastsættes nærmere regler om levering af genoptræning, herunder i
forhold til fastlæggelse af typen af forløb, krav til volumen og varighed af træningsforløb,
dokumentationskrav i forbindelse med levering af træning, samarbejde med kommunen,
krav om information fra leverandøren om ændringer i borgerens behov for hjælp og krav
til, hvordan denne information leveres. Der kan endvidere være behov for at fastsætte
nærmere regler, som sikrer, at ordningen i øvrigt kan fungere effektivt.
Ligeledes vil bekendtgørelsen indeholde bestemmelser om kommunalbestyrelsernes
forpligtelse til at informere om muligheden for at vælge mellem leverandører af
genoptræning, herunder i de tilfælde hvor kommunalbestyrelsen ikke er i stand til at
tilbyde opstart af genoptræningen inden for syv dage efter udskrivningen, og borgerne
derfor har mulighed for at vælge at modtage genoptræningen ved en privat leverandør i
stedet. Der vil således blive fastsat nærmere regler for kommunalbestyrelsens kontakt til
borgerne med henblik på at oplyse om muligheden for at vælge en privat leverandør i de
tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen ikke er i stand til at tilbyde opstart af genoptræningen
inden for syv dage efter udskrivning fra sygehus.
2.4. Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om løsningen af tvister mellem KL
og private leverandører af genoptræning
2.4.1. Gældende ret
Der er ikke i gældende ret fastsat regler om, løsningen af evt. tvister om vilkår for aftaler
om levering af genoptræning.
2.4.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
I de gældendende regler om det udvidede frie sygehusvalg er det fastsat, at tvister mellem
Danske Regioner og de privatejede sygehuse m.v. om vilkårene for aftaler under
ordningen kan indbringes for et voldgiftsnævn, jf. sundhedslovens § 87 i. Når en sag
indbringes for voldgiftsnævnet, udpeger sundhedsministeren en opmand og en suppleant
for opmanden, mens Danske Regioner og de privatejede sygehuse m.v. udpeger en
voldgiftsmand.
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0011.png
Det kan ikke udelukkes, at en tilsvarende løsning kan blive relevant i forhold til den her
foreslåede ordning. Det vurderes imidlertid hensigtsmæssigt at vurdere de konkrete
udfordringer, der måtte opstå, før man reguleringsmæssigt lægger sig fast på en bestemt
model, så det sikres, at modellen er egnet og proportional i forhold til udfordringerne.
2.4.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at sundhedsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte nærmere regler om
løsningen af tvister mellem KL og private leverandører af genoptræning om vilkårene for
aftaler indgået i den foreslåede fritvalgsordning. Bemyndigelsen vil kunne anvendes til at
fastsætte regler om, at tvister mellem KL og de private leverandører kan indbringes for en
instans i stil med det voldgiftsnævn, der kendes fra det udvidede frie sygehusvalg, hvis det
på baggrund af erfaringerne med ordningen vurderes, at en sådan instans er påkrævet.
2.5. Gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler
2.5.1. Gældende ret
2.5.1.1. Om kliniske forsøg med lægemidler
Regler om kliniske forsøg med lægemidler er fastsat i lægemiddelloven, lov om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1083 af 15. september 2017 (komiteloven), og lov om kliniske
forsøg med lægemidler.
Kliniske forsøg med lægemidler er forsøg på mennesker, hvor hovedformålet er at
undersøge lægemidlets virkning og sikkerhed. Forsøg gennemføres både på lægemidler,
som ønskes godkendt til markedsføring, og på allerede markedsførte lægemidler.
Efter lægemiddellovens § 88, stk. 1, må et forsøg først iværksættes, når ansøger har fået
tilladelse til forsøget fra Lægemiddelstyrelsen og en videnskabsetisk komité. Tilladelse
indhentes af sponsor, der i lægemiddellovens § 88, stk. 3, defineres som den person,
virksomhed eller institution, der påtager sig ansvaret for igangsætning, ledelse og
eventuelt finansiering af et klinisk forsøg.
Sponsor er oftest en lægemiddelvirksomhed eller en ansat på et universitetshospital, og
mange forsøg gennemføres i et offentlig-privat samarbejde mellem lægemiddelindustri og
hospitaler. I dag er en stigende andel af de kliniske forsøg ikke-kommercielle. I 2016 lå
fordelingen på 55% kommercielle og 45% ikke-kommercielle sponsorer. Blandt de ikke-
kommercielle sponsorer antages omkring 1/3 af disse at modtage en begrænset
finasiering fra lægemiddelvirksomheder, bl.a. til tøj og forskningsudstyr.
Lægemiddelstyrelsen har ikke nærmere information om denne finansiering.
I medfør af lægemiddellovens § 90 fører Lægemiddelstyrelsen kontrol med
gennemførelsen af kliniske forsøg, idet styrelsen især overvåger, at forsøget overholder
retningslinjer for god klinisk praksis.
2.5.1.2. Gebyrer efter lægemiddelloven.
Lægemiddelstyrelsens virksomhed på lægemiddelområdet finansieres overvejende af
gebyrindtægter.
Lægemiddellovens § 103, stk. 1, indeholder hjemmel til, at sundhedsministeren kan
fastsætte regler om opkrævning og betaling af gebyrer fra virksomheder til hel eller delvis
dækning af Lægemiddelstyrelsens virksomhed efter lægemiddelloven, regler
Side 11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0012.png
udstedt i medfør af lægemiddelloven og EU-forordninger på lægemiddelområdet.
Af bestemmelsen fremgår, at der er to slags gebyrer. Den ene gebyrtype er
aktivitetsbestemte gebyrer til betaling af styrelsens konkrete aktiviteter med registrering
og godkendelse af lægemidler og virksomheder. Den anden gebyrtype er årsgebyrer til
styrelsens generelle virksomhed med lægemidler.
I § 103, stk. 2, er anført en ikke-udtømmende oversigt over de aktiviteter, som
årsgebyrerne kan anvendes til, herunder i punkt 5 til godkendelse og overvågning af samt
kontrol med kliniske forsøg med lægemidler.
Bemyndigelsen i § 103, stk. 1, er udnyttet til fastsættelse af gebyrregler i to
bekendtgørelser: Bekendtgørelse nr. 737 af 8. juni 2017 om gebyrer for kliniske forsøg og
bekendtgørelse nr. 733 af 8. juni 2017 om gebyrer for lægemidler og lægemiddelvirksom-
heder.
Gebyrerne reguleres en gang om året den 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte
sats for det generelle pris- og lønindeks. De aktuelle gebyrer offentliggøres på
Lægemiddelstyrelsens hjemmeside.
Efter gebyrbekendtgørelsen for kliniske forsøg betales et aktivitetsbestemt gebyr for
ansøgninger om godkendelse af et klinisk forsøg. Der er forskellige gebyrstørrelser
afhængig af forsøgets art. I 2018 udgør gebyrerne følgende beløb:
1) 23.428 kr. for ansøgning om godkendelse af forsøg med et lægemiddel, der er
udstedt markedsføringstilladelse i et EU- eller ICH-land (International Council for
Harmonisation of Technical Requirements for Pharmaceuticals for Human Use)
2) 46.514 kr. for ansøgning om godkendelse af et forsøg, hvor der indsendes doku-
mentation for forsøgslægemidlets fremstilling og kvalitet i form af et Investigational
Medicinal Product Dossier (IMPD)
3) 51.864 kr. for en ansøgning, som vurderes i den fælles europæiske frivillige har-
moniseringsprocedure (VHP proceduren, jf. nedenfor), når Lægemiddelstyrelsen er
modtagerland og 84.728 kr. for en søgning i VHP proceduren, når Lægemiddelsty-
relsen er referenceland.
I en række tilfælde skal ansøgere til forsøgstype 2 kun betale det lavere beløb på 23.428
kr. Det gælder, når den indsendte IMPD er væsentligt simplificeret, forsøgslægemidlet er
en modificering af et lægemiddel, der er udstedt en markedsføringstilladelse til, og modifi-
ceringen kun angår lægemidlets pakning, etikettering, form eller udseende.
Ved ansøgninger om ændring af et klinisk forsøg, som Lægemiddelstyrelsen har godkendt,
skal betale et gebyr på 4.852 kr. for ansøgere til forsøgstype 1 og 2 og 6.723 kr. for æn-
dringer af forsøg i forsøgstype 3 i VHP proceduren. Der skal kun betales ét gebyr, selvom
en ansøgning omfatter flere ændringer af dokumenterne i ansøgningen.
Når et kliniske forsøg er godkendt, skal der betales et årsgebyr på 13.076 kr. for løbende
overvågning og kontrol af forsøget, indtil dette afsluttes. Årsgebyret betales pr. påbegyndt
år, dog ikke det første år efter godkendelsen af forsøget.
Den fælles europæiske frivillige harmoniseringsprocedure (VHP proceduren) er en forløber
for en procedure, der indføres når en ny forordning om kliniske forsøg med lægemidler
(Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 536 af 16. april 2014 om kliniske
forsøg med humanmedicinske lægemidler og om ophævelse af direktiv
Side 12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0013.png
2001/20/EF) forventeligt gennemføres i slutningen af 2019. I den procedure behandles en
ansøgning om et klinisk forsøg, der ønskes godkendt til gennemførelse i flere lande, i
fællesskab af de berørte lande. Der udpeges et referenceland, som har hovedansvaret for
at vurdere ansøgningen. De andre lande, der kaldes modtagerlande, foretager en mindre
gennemgang og vurdering af ansøgningen. Da der således er størst arbejde for
referencelandet, er gebyret i VHP proceduren højere, når Danmark er referenceland, og
lavere, når Danmark er modtagerland.
2.5.1.3. Gebyrer efter komiteloven.
De videnskabsetiske komiteers virksomhed med den videnskabsetiske vurdering af kliniske
forsøg med lægemidler finansieres i medfør af komitelovens § 39. Efter stk. 1 i bestemmel-
sen afholdes udgifterne til de regionale komiteer af de enkelte regionsråd. Efter stk. 2 i
bestemmelsen betaler forskningsinstitutioner mv., private firmaer og hospitaler et gebyr
pr. projekt eller ændring, der anmeldes til pågældende region. Sundhedsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om gebyrets størrelse og opkrævning af gebyret.
Gebyrer efter komiteloven berøres ikke af dette lovforslag.
2.5.1.4. Gebyrer efter lov om kliniske forsøg
Lov om kliniske forsøg med lægemidler indeholder i § 33 en hjemmel for
sundhedsministeren til at fastsætte regler om opkrævning af betaling af gebyrer for
sponsor til dækning af Lægemiddelstyrelsens og de videnskabsetiske komitéers
virksomhed efter loven, regler udstedt i medfør af loven eller EU-forordninger.
Bestemmelsen vil først skulle anvendes, når de gældende regler om kliniske forsøg med
lægemidler i lægemiddelloven og komiteloven afløses af ny regulering i den nævnte
forordning og i loven om kliniske forsøg med lægemidler. Forordningen og loven om
kliniske forsøg supplerer hinanden, og de skal derfor træde i kraft fra samme tidspunkt,
når en ny EU-portal og EU-database for kliniske forsøg er funktionsdygtige. De nødvendige
IT-løsninger er under udvikling, og de ventes at blive klar til, at forordningen og loven om
kliniske forsøg kan anvendes fra slutningen af 2019.
Når den nye regulering træder i kraft vil der blive et større samarbejde mellem
Lægemiddelstyrelsen og komitésystemet, og de fremtidige gebyrer vil blive fastsat
svarende til opgavernes omfang og fordeling.
Gebyrerne vil være aktivitetsbestemte gebyrer, der kommer til at dække
Lægemiddelstyrelsens og komitésystemets udgifter til konkrete aktiviteter. Gebyrerne vil
komme til at omfatte udgifterne til Lægemiddelstyrelsens sagsbehandling af ansøgninger
og opfølgning på kliniske forsøg og udgifterne til de videnskabsetiske komitéers
sagsbehandling, herunder vederlag til komitémedlemmer og deres sekretariatsbetjening.
2.5.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Kliniske forsøg med lægemidler er grundlaget for udviklingen af nye lægemidler og
behandlingsformer og for forbedring af markedsførte lægemidlers virkning og sikkerhed.
I de kliniske forsøg indsamles data, der indgår som et vigtigt grundlag for myndighedernes
vurdering af, om et lægemiddel kan godkendes eller opretholdes til markedsføring.
Klinisk forskning er en af Danmarks styrkepositioner. Efter regeringens opfattelse er et
stærkt klinisk forskningsmiljø med til at sikre, at danske patienter er nogle af de første til
at få gavn af ny eller forbedret behandling inden for fx immunterapi. Den kommercielle
forskning i kliniske forsøg har en positiv effekt på det offentlige forskningsmiljø på
hospitalerne, da den er med til at højne både den forskningsmæssige og
Side 13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0014.png
behandlingsmæssige ekspertise på hospitalerne. I en europæisk sammenligning er
Danmark især stærk i klinisk forskning for tidlige forsøgsfaser, hvor man undersøger,
hvordan mennesker reagerer på en behandling, hvor stor dosis man kan tåle, og hvilke
bivirkninger den har. Det gode offentlige-private samarbejde inden for især tidlig fase-
forsøg kan desuden være medvirkende til, at også de sene fase forsøg placeres på danske
hospitaler.
Fra 1. juli 2017 er alle Lægemiddelstyrelsens gebyrer blevet ændret for at imødekomme
krav fra Rigsrevisionen om, at gebyrer til det offentlige skal være omkostningsægte og
derfor svare til en myndigheds reelle omkostninger til de enkelte opgaver. Den nye
gebyrstruktur har, sammen med et ressourceløft, medført meget betydelige stigninger i
gebyrerne for styrelsens virksomhed med kliniske forsøg.
De nye forhøjede gebyrer er en særlig økonomisk byrde for ikke-kommercielle forsøg.
I forbindelse med høringen om de nye gebyrforhøjelser i foråret 2017 blev det især fra
forskerside, herunder Lægevidenskabelige Selskaber, fremhævet, hvorledes forhøjelserne
kan begrænse antallet af ikke-kommercielle forsøg og dermed indebære risiko for at skade
den kliniske forskning.
Regeringen forventer, at den foreslåede gebyrfritagelse og –lempelse vil medvirke til at
bevare og styrke den kliniske forskning på lægemiddelområdet – og i særlig grad beskytte
de ikke-kommercielle og tidlige fase-forsøg på hospitalerne. Desuden har det betydning at
fremme VHP proceduren, da den ligner de nye procedurer om myndighedssamarbejde,
som indføres med den nye regulering af kliniske forsøg i forordningen og lov om kliniske
forsøg med lægemidler.
En minimering af den økonomiske barriere for godkendelse af kliniske forsøg vil gøre det
mere attraktivt for både danske og udenlandske forskere at placere deres forsøg i
Danmark.
Det kan i den forbindelse oplyses, at vore nabolande Norge, Sverige og Tyskland også har
særligt favorable ansøgningsvilkår for deres ikke-kommercielle forskning.
Lovforslaget vil dermed have betydning både for udviklingen af det nyttige samarbejde
mellem forskere i lægemiddelindustrien og forskerne i hospitalsregi – og for væksten i
hele life-scienceindustrien.
Med en styrket forskning og industri er det regeringens målsætning at sikre danske
patienter de nyeste og bedst mulige behandlingstilbud. Det er til gavn for patienterne, når
de i de tidlige fase-forsøg får hurtig adgang til ny og forbedret behandling inden for flest
mulige områder.
2.5.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at der i lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler indføres
en ny hjemmel for sundhedsministeren til at fastsætte regler om, at sponsor for ikke-
kommercielle kliniske forsøg og sponsor for visse kommercielle kliniske forsøg i tidlig fase
helt eller delvist fritages for de gebyrer, som der i medfør af de to love kan fastsættes for
opgaver med kliniske forsøg.
Som det fremgår under afsnit 2.5.1. skal gebyrreglerne i § 103 i lægemiddelloven
forventeligt i slutningen 2019 afløses af gebyrregler i § 33 i lov om kliniske forsøg med
lægemidler. Der foreslås derfor indført en enslydende hjemmel i de to love. I teksten er
Side 14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0015.png
der taget højde for, at gebyrreglerne i § 33 også skal omfatte gebyrer til det
videnskabsetiske komitésystem.
Bemyndigelsen vil blive udnyttet til at indføre nye gebyrlempelser i bekendtgørelsen om
gebyrer for kliniske forsøg med lægemidler for visse nærmere angive forsøg. Lempelserne
vil blive finansieret via den nye finanslovsbevilling på 4.7 mio. kr. i 2018 og 9,3 mio. kr. i
2019 og frem.
Gebyrfritagelse eller –nedsættelse vil omfatte følgende sponsorer.
Sponsorer for ikke-kommercielle kliniske forsøg vil blive helt fritaget for at betale et gebyr,
når de første gang søger om Lægemiddelstyrelsens tilladelse til at gennemføre et forsøg.
Med gebyrfritagelsen forventes disse sponsorer årligt at kunne spare i alt 7 mio. kr.
Samtidig vil der blive indført en delvis gebyrnedsættelse for kommercielle sponsorer, der
gennemfører tidlig fase forskning for endnu ikke godkendte lægemidler, og for
kommercielle sponsorer, der gennemfører forsøg i VHP-proceduren, når Danmark skal
være referenceland.
Med denne gebyrnedsættelse forventes disse sponsorer årligt at kunne spare i alt 2, 3
mio. kr.
Der ventes årligt omkring 15 ansøgere i VHP-proceduren med Danmark som
referenceland. Gebyrnedsættelsen vil være fra knap 85.000 kr. til 50.000 kr., dvs. ca.
35.000 kr. for hver ansøgning. VHP-proceduren anvendes især af de kommercielle
sponsorer.
De øvrige gebyrer ved ansøgninger om ændringer i forsøg og årsgebyrerne opretholdes.
Endelig vil bemyndigelsen kunne anvendes til at fastsætte regler om yderligere
gebyrnedsættelser, såfremt der, via midler afsat i Vækstteam, bliver mulighed for at
reducere nogle af de kommercielle sponsorers ansøgninger.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om frit valg til genoptræning, herunder til at dække udgifter til behandling af
borgere, der aktuelt venter mere end 7 dage, samt til at sikre den nødvendige kapacitets-
udbygning i kommunerne skønnes at indebære offentlige merudgifter på 61 mio. kr. i
2018 og 50 mio. kr. årligt fremefter. De skønnede merudgifter er baseret på, at kommu-
nerne for at kunne tilbyde genoptræningen inden for de syv dage efter udskrivning fra sy-
gehuset i en periode vil have brug for at afvikle den eksisterende ventetidspukkel samt ka-
pacitetsudbygge deres genoptræningstilbud, således at ventetiden til genoptræning kan
holdes på under syv dage fremadrettet.
For mange kommuners vedkommende vil der være brug for at håndtere genoptrænings-
planerne og indkaldelse af borgerne m.v. hurtigere, end tilfældet er i dag. Dette kan kræve
ændringer i administrativ praksis. I den udstrækning, kommunerne ikke holder ventetiden
under syv dage, vil der være administration forbundet med informationsudveksling, afreg-
ning m.v. i forhold til de private leverandører i ordningen.
Forslaget om gebyrlettelser for kliniske forsøg forventes at medføre besparelser for
sponsorer for ikke-kommercielle forsøg på universitetshospitaler og regionale hospitaler
på omkring 7 mio. kr. årligt. Kommercielle ansøgere til tidlig fase-forsøg kan vente en årlig
besparelse ved delvis gebyrfritagelse på omkring 2,3 mio. kr.
Side 15
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0016.png
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om frit valg til genoptræning vurderes at have positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, idet der må ventes at blive skabt et større marked for
genoptræningsydelser i privat regi, når borgerne får ret til at vælge en privat leverandør i
de tilfælde, hvor ventetiden til genoptræning i kommunalt regi overstiger syv dage.
Kommunalbestyrelserne vil formentlig ligeledes i større grad end i dag benytte sig af
muligheden for også at tilvejebringe det kommunale tilbud om genoptræning via aftaler
med private leverandører med henblik på at holde ventetiden under syv dage.
For de private leverandører, der indgår i ordningen, vil der være administrative
konsekvenser i form af krav om dokumentation for og informationsudveksling om
leveringen af genoptræningen. For at indgå i ordningen vil leverandørerne desuden skulle
dokumentere faglige kvalifikationer samt deklarere relevante informationer til brug for
borgerens frie valg.
Forslaget om gebyrlettelser for kliniske forsøg forventes at medføre en vis besparelse for
lægemiddelvirksomheder, for så vidt angår de gebyrreduktioner, der vil ske for
ansøgninger via VHP proceduren, hvor Danmark er referencelandet. Med den nye
finanslovsbevilling vil ansøgningsgebyret kunne nedsættes fra knap 85.000 kr. til 50.000
kr.
Det ventes, at Danmark vil modtage ca. 15 ansøgninger årligt via VHP-proceduren med
Danmark som referenceland. En gebyrnedsættelse vil kunne øge antallet af ansøgninger.
Ved 10 ansøgninger i proceduren vil besparelsen for erhvervslivet udgøre ca. 500.000 kr.
For ansøgere om tidlig fase-forsøg forventes der en årlig besparelse på ca. 1,8 mio. kr. som
følge af hel gebyrfritagelse for first-in-human forsøg og delvis gebyrfritagelse for andre
tidlig fase-forsøg.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Alzheimerforeningen, Ansatte Tandlægers Organisation, Bedre Psykiatri, Beskæftigelses-
ministeriet, Brancheforeningen af Farmaceutiske Industrivirksomheder i Danmark, Børne-
og Socialministeriet, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Forskningspolitiske Råd,
Dansk Erhverv, Dansk Farmaceutisk Industri, Dansk Farmaceutisk Selskab, Dansk Handicap
Forbund, Dansk Industri, Dansk IT – Råd for IT-og persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor
Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Almen
Medicin, Dansk Selskab for Good Clinical Practice, Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi,
Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk
Selskab for Sygehusapotekere, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Standard, Dansk Sy-
geplejeråd, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Æl-
dreråd, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, Den Nationale Videnskabsetiske Komité,
Den Videnskabsetiske Komité for Færøerne, Det Centrale Handicapråd, Det
Side 16
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0017.png
Etiske Råd, Det Nordiske Cochrane Center, Diabetesforeningen, Ergoterapeutforeningen,
Erhvervsministeriet, Farmakonomforeningen, Finansministeriet, FOA, Forbrugerrådet, For-
eningen af Kliniske Diætister, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejds-
markedschefer i Danmark, Foreningen af Speciallæger, Forsikring & Pension, Færøernes
Landsstyre, GCP-enheden ved Københavns Universitetshospital, GCP-enheden ved Odense
Universitetshospital, GCP-enheden ved Aalborg og Aarhus Universitetshospitaler, Gigtfor-
eningen, Grønlands Selvstyre, Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, Hø-
reforeningen, IKAS, Industriforeningen for generiske lægemidler og biosimilære lægemid-
ler, Institut for Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, Justitsministeriet, KL, Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kost- og Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen LEV,
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Landsforeningen SIND, Læge-
foreningen, Lægemiddelindustriforeningen (Lif), Lægemiddelstyrelsen, Medicoindustrien,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Parallelimportørforeningen af lægemid-
ler, Patienterstatningen, Patientforeningen, Patientforeningen i Danmark,
Patientforeningernes Samvirke, Pharmadanmark, Praktiserende Lægers Organisation,
Praktiserende Tandlægers Organisation, Psykolognævnet, Region Hovedstaden, Region
Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Regionernes Løn-
nings- og Takstnævn, Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for Socialt Udsatte, Sclerosefore-
ningen, Sjældne Diagnoser, Skatteministeriet, Statens Serum Institut, Statens Sundhedsvi-
denskabelige Forskningsråd, Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundhed Danmark, Sundheds-
datastyrelsen, Sundhedsstyrelsen, Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse, Tandlægefore-
ningen, Udviklingshæmmedes Landsforbund, Veterinærmedicinsk Industriforeningen
(VIF), Yngre Læger, ÆldreForum og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser /
mindreudgifter (hvis ja,
angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Ingen
Forslaget om
gebyrnedsættelser for
kliniske forsøg skønnes at
medføre en besparelse på
7 mio. kr. for regionerne til
ikke-kommercielle kliniske
forsøg.
Besparelsen modsvares af
en tilsvarende merudgift
for staten, jf. negative
konsekvenser.
Negative konsekvenser /
merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Forslaget om frit valg til
genoptræning skønnes at
indebære offentlige
merudgifter i
størrelsesordenen 61 mio.
kr. i 2018 og 50 mio. kr.
årligt fra 2019 og fremefter.
Forslaget om gebyrlettelser
for kliniske forsøg skønnes
at medføre merudgifter for
staten på 9,3 mio. kr. årligt,
heraf 7 mio. kr. til fjernelse
af gebyrer for ikke-
kommercielle forsøg og 2,3
mio. kr. delvis nedsættelse
af visse gebyrer for tidlig
fase-forsøg.
Side 17
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0018.png
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Det vurderes, at der vil
være positive økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet, idet en
væsentlig del af den
genoptræning, der i dag
foregår i kommunalt regi,
forventes at overgå til
private leverandører.
Ingen
Administration forbundet
med kontakten mellem
kommune og private
leverandører.
Ingen
Forslaget om gebyrlettelser
for kliniske forsøg skønnes
at medføre besparelser for
lægemiddelvirksomheder
på 2,3 mio. kr. årligt som
følge af delvis nedsættelse
af visse gebyrer for tidlig
fase-forsøg.
Private leverandører af
genoptræning, der indgår i
ordningen, vil skulle
dokumentere faglige
kvalifikationer samt
deklarere relevante
informationer i forhold til
borgernes frie valg.
Herudover vil de skulle
dokumentere og udveksle
informationer til
kommunen om leveringen
af genoptræningen.
Ingen
Ingen
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af
EU-retlige
Minimumsforpligtelser
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I § 6, stk. 1, i bekendtgørelse om genoptræningsplaner og om patienters valg af
genoptræningstilbud efter udskrivning fra sygehus fremgår det, at patienter, der har fået
en genoptræningsplan efter udskrivning fra sygehus, kan vælge mellem de
genoptræningstilbud, som bopælskommunen har etableret ved egne institutioner eller
indgået aftaler om med andre myndigheder eller private leverandører. Patienten kan også
vælge genoptræningstilbud på andre kommuners institutioner på det til patienten angivne
specialiseringsniveau. En kommunes genoptræningsinstitution kan af kapacitetsmæssige
årsager dog afvise at modtage patienter, der har bopæl i en anden kommune, hvis
institutionen har væsentlig længere ventetider til genoptræning end andre kommunale
Side 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0019.png
genoptræningsinstitutioner, og hvis væsentlige hensyn til patienter fra egen kommune
ellers vil blive tilsidesat, jf. bekendtgørelsens § 6, stk. 3.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der i sundhedslovens § 140 indsættes et nyt
stykke 4, hvoraf det fremgår, at personer, der udskrives fra sygehus med en
genoptræningsplan, får ret til at vælge at modtage genoptræningen hos en privat
leverandør, som kommunalbestyrelserne har indgået aftale med, hvis
kommunalbestyrelsen ikke inden for syv dage efter udskrivningen kan tilbyde opstart af
genoptræningen. Såfremt genoptræningsplanen angiver, at genoptræningen af
sundhedsfaglige grunde først bør opstartes på et senere tidspunkt end
udskrivningstidspunktet, skal syvdagesfristen dog tælles fra dette tidspunkt i stedet.
Undtaget fra ordningen er således de situationer, hvor ventetiden er fagligt begrundet
eller skyldes patientens eget ønske.
Den foreslåede ordning gælder heller ikke specialiseret genoptræning, der foregår på
sygehus. Denne genoptræning er allerede i dag omfattet af frit og udvidet frit sygehusvalg,
jf. § 6, stk. 4, i bekendtgørelse om genoptræningsplaner og om patienters valg af
genoptræningstilbud efter udskrivning fra sygehus.
Til nr. 2
Kommunalbestyrelsen kan, som fastsat i sundhedslovens § 140, stk. 3, tilvejebringe tilbud
om genoptræning ved at etablere behandlingstilbud på egne institutioner eller ved
indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser, regionsråd eller private
institutioner.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at der i sundhedslovens § 140 indsættes et nyt
stk. 5, hvoraf det fremgår, at KL indgår aftale med de private leverandører, som ønsker at
indgå aftale om levering af genoptræning i fritvalgsordningen efter det foreslåede stk. 4.
Forslaget indebærer, at KL på vegne af de 98 kommunalbestyrelser indgår aftale med
private leverandører af genoptræning, som ønsker at indgå i fritvalgsordningen på samme
måde som Danske Regioner på vegne af regionsrådene indgår aftale med privatejede
sygehuse m.v. under det udvidede frie sygehusvalg.
Til nr. 3
Der findes i gældende ret ikke hjemmel til, at kommunalbestyrelserne kan bemyndige KL
som privat organisation til at indgå aftaler med private leverandører af genoptræning i
frivalgsordningen efter det forslåede stk. 5.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det derfor, at der i sundhedslovens § 140 indsættes
et nyt stk. 6, hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelserne kan bemyndige KL til at indgå
aftaler med private leverandører af genoptræning i fritvalgsordningen efter det foreslåede
stk. 5.
Ved denne bestemmelse etableres der dermed hjemmel til, at kommunalbestyrelserne
kan delegere deres kompetence til at indgå aftaler med private leverandører af
genoptræning i den foreslåede ordning, hvorved KL vil kunne indgå aftaler med de private
leverandører på kommunalbestyrelsernes vegne på samme måde, som Danske Regioner
kan indgå aftaler med privatejede sygehuse m.v. på vegne af regionsrådene under det
udvidede frie sygehusvalg.
Til nr. 4
Side 19
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0020.png
Efter sundhedslovens § 140, stk. 4, fastsætter sundhedsministeren nærmere regler om
patienternes mulighed for at vælge mellem genoptræningstilbud.
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det at udvide denne bemyndigelse, så
sundhedsministeren ligeledes fastsætter nærmere regler om kommunalbestyrelsens
forpligtelser efter de foreslåede stk. 4-5 og om krav til dokumentation m.v. fra private
leverandører, der indgår aftale efter stk. 5.
Det er hensigten at anvende bemyndigelsen til i bekendtgørelse at fastsætte nærmere
regler om indgåelsen af aftalerne mellem KL og de private leverandører af genoptræning i
efter stk. 5, om dokumentationskrav til private leverandører og krav til information til
patienter fra kommuner og private leverandører.
Det forventes således at blive fastsat, at de private leverandører skal levere
dokumentation for en række forhold vedr. kavlifikationer, service og kvalitet samt i øvrigt
levere de oplysninger til kommune og andre dele af sundhedsvæsenet, der skal til for at
sikre sammenhæng i borgerens tilbud og forløb samt relevant dokumentation på linje med
de krav, der stilles i forbindelse med genoptræning i offentligt regi.
Bemyndigelsen vil ligeledes skulle bruges til at fastsætte nærmere regler om
kommunalbestyrelsens informationsforpligtelse til borgerne om fritvalgsordningen samt
de private leverandører i ordningens forpligtelse til at deklarere relevante informationer
til brug for borgernes frie valg.
De nærmere krav vil blive fastsat under hensyntagen til private leverandørers reelle
mulighed for at indgå i ordningen og dermed sikre, at patienter med en ventetid på mere
end syv dage i offentligt regi, har en reel valgmulighed i den udstrækning, der er
kvalificerede leverandører, der ønsker at indgå i ordningen.
Til nr. 5
Der er ikke i gældende ret fastsat regler om, at sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere regler om løsningen af tvister om vilkår for aftaler om levering af genoptræning.
Med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det, at sundhedsministeren bemyndiges til at kunne
fastsætte nærmere regler om løsningen af tvister mellem KL og private leverandører af
genoptræning om vilkårene for aftaler indgået efter det foreslåede stk. 5.
Herved vil sundhedsministeren få mulighed for at fastsætte nærmere regler om løsningen
af tvister mellem KL og private leverandører af genoptræning om vilkårene for aftaler
indgået i den foreslåede fritvalgsordning. Hvis det på baggrund af erfaringerne med
ordningen således vurderes, at der bør etableres en voldgiftsinstans til at løse tvister
mellem KL og de private leverandører om vilkårene for aftaler indgået i ordningen, vil
sundhedsministeren i bekendtgørelse kunne fastsætte regler om oprettelsen af en sådan
instans. En sådan instans vil efter omstændighederne kunne indrettes på samme måde,
som det voldgiftsnævn, der afgør tvister under ordningen for udvidet frit sygehusvalg, jf.
sundhedslovens § 87 i.
Til § 2 og 3
Dette lovforslag angår gebyrbestemmelserne i lægemiddellovens § 103 og § 33 i lov om
kliniske forsøg.
Side 20
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0021.png
Lægemiddellovens § 103, stk. 1, indeholder hjemmel til, at sundhedsministeren kan
fastsætte regler om opkrævning og betaling af gebyrer fra virksomheder til hel eller delvis
dækning af Lægemiddelstyrelsens virksomhed efter lægemiddelloven, regler udstedt i
medfør af lægemiddelloven og EU-forordninger på lægemiddelområdet.
Af bestemmelsen fremgår, at der er to slags gebyrer. Den ene gebyrtype er
aktivitetsbestemte gebyrer til betaling af styrelsens konkrete aktiviteter med registrering
og godkendelse af lægemidler og virksomheder. Den anden gebyrtype er årsgebyrer til
styrelsens generelle virksomhed med lægemidler.
I § 103, stk. 2, er anført en ikke-udtømmende oversigt over de aktiviteter, som
årsgebyrerne kan anvendes til, herunder i punkt 5 til godkendelse og overvågning af samt
kontrol med kliniske forsøg med lægemidler.
Bemyndigelsen i § 103, stk. 1, er udnyttet til fastsættelse af gebyrregler i to
bekendtgørelser: Bekendtgørelse nr.737 af 8. juni 2017 om gebyrer for kliniske forsøg og
bekendtgørelse nr. 733 af 8. juni 2017 om gebyrer for lægemidler og lægemiddelvirksom-
heder.
Gebyrerne reguleres en gang om året den 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte
sats for det generelle pris- og lønindeks. De aktuelle gebyrer offentliggøres på
Lægemiddelstyrelsens hjemmeside.
§ 33 i lov om kliniske forsøg med lægemidler indeholder en hjemmel for
sundhedsministeren til at fastsætte regler om opkrævning af betaling af gebyrer for
sponsor til dækning af Lægemiddelstyrelsens og de videnskabsetiske komitéers
virksomhed efter loven, regler udstedt i medfør af loven eller EU-forordninger.
Bestemmelsen vil først skulle anvendes, når de gældende regler om kliniske forsøg med
lægemidler i lægemiddelloven og komiteloven afløses af ny regulering i den nævnte
forordning og i loven om kliniske forsøg med lægemidler. Forordningen og loven om
kliniske forsøg supplerer hinanden, og de skal derfor træde i kraft fra samme tidspunkt,
når en ny EU-portal og EU-database for kliniske forsøg er funktionsdygtige. De nødvendige
IT-løsninger er under udvikling, og de ventes at blive klar til, at forordningen og loven om
kliniske forsøg kan anvendes fra slutningen af 2019.
Når den nye regulering træder i kraft vil der blive et større samarbejde mellem
Lægemiddelstyrelsen og komitésystemet, og de fremtidige gebyrer vil blive fastsat
svarende til opgavernes omfang og fordeling.
Gebyrerne vil være aktivitetsbestemte gebyrer, der kommer til at dække
Lægemiddelstyrelsens og komitésystemets udgifter til konkrete aktiviteter. Gebyrerne vil
komme til at omfatte udgifterne til Lægemiddelstyrelsens sagsbehandling af ansøgninger
og opfølgning på kliniske forsøg og udgifterne til de videnskabsetiske komitéers
sagsbehandling, herunder vederlag til komitémedlemmer og deres sekretariatsbetjening.
I lovforslagets § 2, nr. 1 og § 3, nr. 1 foreslås, at der indføres en ny hjemmel for
sundhedsministeren til at fastsætte regler om, at sponsor for ikke-kommercielle kliniske
forsøg og sponsor for visse kommercielle kliniske forsøg i tidlig fase helt eller delvist
fritages for de gebyrer, som der i medfør af de to love kan fastsættes for opgaver med
kliniske forsøg.
Som det fremgår under afsnit 2.5.1. skal gebyrreglerne i § 103 i lægemiddelloven
forventeligt i slutningen 2019 afløses af gebyrregler i § 33 i lov om kliniske
Side 21
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0022.png
forsøg med lægemidler. Der foreslås derfor indført en enslydende hjemmel i de to love. I
teksten er der taget højde for, at gebyrreglerne i § 33 også skal omfatte gebyrer til det
videnskabsetiske komitésystem.
Bemyndigelsen vil blive udnyttet til at indføre nye gebyrlempelser i bekendtgørelsen om
gebyrer for kliniske forsøg med lægemidler for visse nærmere angive forsøg. Lempelserne
vil blive finansieret via den nye finanslovsbevilling på 4.7 mio. kr. i 2018 og 9,3 mio. kr. i
2019 og frem.
Gebyrfritagelse eller –nedsættelse vil omfatte følgende sponsorer.
Sponsorer for ikke-kommercielle kliniske forsøg vil blive helt fritaget for at betale et gebyr,
når de første gang søger om Lægemiddelstyrelsens tilladelse til at gennemføre et forsøg.
Med gebyrfritagelsen forventes disse sponsorer årligt at kunne spare i alt 7 mio. kr.
Samtidig vil der blive indført en delvis gebyrnedsættelse for kommercielle sponsorer, der
gennemfører tidlig fase forskning for endnu ikke godkendte lægemidler, og for kommer-
cielle sponsorer, der gennemfører forsøg i VHP-proceduren, når Danmark skal være
referenceland. Med gebyrnedsættelsen forventes disse sponsorer årligt at kunne spare i
alt 2, 3 mio. kr.
Der ventes frem over ca. 15 ansøgere årligt i VHP-proceduren med Danmark som
referenceland. Gebyrnedsættelsen vil være fra knap 85.000 kr. til 50.000 kr., dvs. ca.
35.000 kr. for hver ansøgning. VHP-proceduren anvendes især af de kommercielle
sponsorer.
De øvrige gebyrer ved ansøgninger om ændringer i forsøg og årsgebyrerne opretholdes.
Endelig vil bemyndigelsen kunne anvendes til at fastsætte regler om yderligere
gebyrnedsættelser, såfremt der, via midler afsat i Vækstteam, bliver mulighed for at
reducere nogle af de kommercielle sponsorers ansøgninger.
Regeringen forventer, at de foreslåede gebyrlettelser vil medvirke til at bevare og styrke
den kliniske forskning på lægemiddelområdet – og i særlig grad beskytte de ikke-kommer-
cielle og tidlige fase-forsøg på hospitalerne. Desuden har det betydning at fremme VHP
proceduren, da den ligner de nye procedurer om myndighedssamarbejde, som indføres
med den nye regulering af kliniske forsøg i forordningen og lov om kliniske forsøg med
lægemidler.
En minimering af den økonomiske barriere for godkendelse af kliniske forsøg vil gøre det
mere attraktivt for både danske og udenlandske forskere at placere deres forsøg i
Danmark.
Lovforslaget vil dermed have betydning både for udviklingen af det nyttige samarbejde
mellem forskere i lægemiddelindustrien og forskerne i hospitalsregi – og for væksten i
hele life-scienceindustrien.
Med en styrket forskning og industri er det regeringens målsætning at sikre danske
patienter de nyeste og bedst mulige behandlingstilbud. Det er til gavn for patienterne, når
de i de tidlige fase-forsøg får hurtig adgang til nye og forbedrede behandlingsområder
inden for flest mulige områder.
Side 22
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0023.png
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Det foreslås dog, at sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for
ikrafttræden af den foreslåede gebyrbestemmelse i § 3 i lov om kliniske forsøg med
lægemidler.
Baggrunden for dette forslag er, at det nøjagtige tidspunkt for anvendelse af forordningen
om kliniske forsøg med lægemidler ikke kendes, og at forordningen og lov om kliniske
forsøg med lægemidler, denne og andre ændringslove til loven, skal anvendes fra samme
tidspunkt.
Forordningen om kliniske forsøg er offentliggjort i EU-Tidende den 27. maj 2014, nr. L 158,
s. 1, og den trådte i kraft 20 dage efter offentliggørelsen. Af forordningens artikel 99
fremgår, at den finder anvendelse seks måneder efter offentliggørelsen af Europa-
Kommissionens meddelelse om, at EU-portalen og EU-databasen har opnået
funktionsdygtighed, jf. forordningens artikel 82.
Kommissionen har aktuelt meddelt, at It-systemerne forventes færdigudviklet i slutningen
af 2019. Forordningen om kliniske forsøg kan således forventes at skulle anvendes inden
udgangen af 2019.
Til § 5
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at loven kan sættes i kraft for Færøerne med de ændringer,
som de færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
Side 23
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0024.png
§ 140.
Kommunalbestyrelsen tilbyder
vederlagsfri genoptræning til
personer, der efter udskrivning fra
sygehus har et lægefagligt begrundet
behov for genoptræning, jf. § 84 om
genoptræningsplaner.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens indsats
efter stk. 1 tilrettelægges i
sammenhæng med de kommunale
træningstilbud m.v. i henhold til
anden lovgivning.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan
tilvejebringe tilbud om genoptræning i
henhold til stk. 1 ved at etablere
behandlingstilbud på egne
institutioner eller ved indgåelse af
aftaler herom med andre
kommunalbestyrelser, regionsråd eller
private institutioner.
Stk. 4.
Sundheds- og ældreministeren
fastsætter nærmere regler om
patienternes mulighed for at vælge
mellem genoptræningstilbud.
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1188 af 24. september 2016, som
senest ændret ved § 1 i lov nr. 1374 af
4. december 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 140
indsættes efter stk. 3 som
nye stykker:
»Stk.
4.
En person, der udskrives fra
sygehus med en genoptræningsplan,
jf. § 84 om genoptræningsplaner, kan,
med mindre genoptræningen skal
foregå på sygehus, vælge at modtage
genoptræningen hos en privat
leverandør, som
kommunalbestyrelserne har indgået
aftale med efter stk. 5, hvis
kommunalbestyrelsen ikke inden for
syv dage efter udskrivning fra sygehus
kan tilbyde opstart af
genoptræningen, jf. stk. 3. I det
omfang genoptræningsplanen angiver,
at genoptræningen af sundhedsfaglige
grunde først bør opstartes på et
senere tidspunkt end
udskrivningstidspunktet, regnes
syvdagesfristen dog fra dette
tidspunkt.«
I
§ 140
indsættes som stk. 5:
»Stk. 5. KL indgår aftale med de
private leverandører, som ønsker at
indgå aftale om levering af
genoptræning efter stk. 4.«
I
§ 140
indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. Kommunalbestyrelserne skal
bemyndige KL til på deres vegne at
indgå aftaler efter stk. 5.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 7.
2.
I
§ 140, stk. 4,
der bliver stk. 7,
tilføjes efter »genoptræningstilbud«:
», om kommunalbestyrelsens
forpligtelser efter stk. 4-5 og om krav
til dokumentation m.v. fra private
leverandører, der indgår aftale efter
stk. 5«
3.
I
§ 140
indsættes som stk. 8:
»Stk.
8.
Sundhedsministeren kan
fastsætte nærmere regler om
løsningen af tvister mellem KL og
Side 24
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0025.png
private leverandører af genoptræning
om vilkårene for aftaler indgået efter
stk. 5.«
Lov om lægemidler
§ 103.
Ministeren for sundhed og
forebyggelse kan fastsætte regler om
opkrævning og betaling af gebyrer fra
virksomheder til hel eller delvis
dækning af Sundhedsstyrelsens
virksomhed efter denne lov og regler
udstedt i medfør af loven eller i
henhold til forordninger udstedt af
Den Europæiske Union. Gebyrerne
skal enten være aktivitetsbestemte
gebyrer til styrelsens konkrete
aktiviteter, herunder til registrering og
godkendelse af lægemidler og
virksomheder, eller være årsgebyrer
til styrelsens generelle virksomhed
med lægemidler.
Stk. 2.
De i stk. 1 nævnte årsgebyrer
kan bl.a. anvendes til:
1) Overvågning og kontrol af
lægemidler samt mellemprodukter
og råvarer bestemt til fremstilling
af lægemidler.
2) Overvågning og kontrol af
virksomheder, der fremstiller,
indfører, udfører, forhandler,
formidler m.m. lægemidler og
mellemprodukter bestemt til
senere forarbejdning til et
lægemiddel.
3) Overvågning og kontrol af
formidlere af lægemidler.
4) Bivirkningsovervågning.
5) Godkendelse og overvågning af
samt kontrol med kliniske forsøg
med lægemidler.
6) Udarbejdelse m.m. af
kvalitetsstandarder for lægemidler.
7) Behandling af ansøgninger om
udleveringstilladelse.
§2
I lov om lægemidler, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 506 af 20. april 2013, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1687 af
26. december 2017, foretages føl-
gende ændringer:
1.
I § 103 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke:
”Stk. 3.
Sundhedsministeren kan
fastsætte regler om, at sponsor for
ikke-kommercielle kliniske forsøg og
Side 25
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 174: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og lov om kliniske forsøg med lægemidler (frit valg til genoptræning, gebyrlettelser for kliniske forsøg med lægemidler), fra sundhedsministeren
1844497_0026.png
8) Bekæmpelse af forfalskede og
andre ulovlige lægemidler.
9) Overvågning og kontrol af
lægemiddelreklamer m.v.
10) Information om lægemidler.
11) Sekretariatsbetjening af nævn
og råd.
12) Overvågning og kontrol af visse
stoffer, der kan anvendes som
lægemidler til dyr.
13) Underretning af apotekerne
om forbrugerpriser på lægemidler,
markedsførte pakninger m.m.
14) Udarbejdelse af
lægemiddelstatistik.
15) Opgaver vedrørende
godkendelse af lægemidler og
ændringer af godkendelserne
inden for rammerne af
samarbejdet om lægemidler i Den
Europæiske Union.
Stk. 3.
Betaling i medfør af regler
fastsat efter stk. 1 kan inddrives ved
udpantning.
sponsor for visse kommercielle
kliniske forsøg i tidlig fase helt eller
delvist fritages for gebyrer efter stk.
1.”
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§3
I lov om kliniske forsøg med
lægemidler, jf. lov nr. 620 af 8. juni
2016, foretages følgende ændringer:
1.
I § 33 indsættes som
stk. 2:
”Stk.
2.
Sundhedsministeren kan
fastsætte regler om, at sponsor for
ikke-kommercielle kliniske forsøg og
sponsor for visse kommercielle
kliniske forsøg i tidlig fase helt eller
delvist fritages for gebyrer efter stk.
1.”
Lov om kliniske forsøg med
lægemidler
§ 33.
Sundheds- og ældreministeren
kan fastsætte regler om opkrævning
og betaling af gebyrer fra sponsor til
dækning af Lægemiddelstyrelsens og
de videnskabsetiske
lægemiddelkomiteers virksomhed
efter denne lov og regler udstedt i
medfør af loven eller forordninger
udstedt af Den Europæiske Union.
Side 26