Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 173
Offentligt
1844480_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPSIST
Koordineret med:
Sagsnr.: 1706558
Dok. nr.: 432082
Dato: 12-01-2018
UDKAST
Forslag til
Lov om godtgørelse til andenhånds-eksponerede asbestofre
§ 1.
Formålet med denne lov er at sikre personer, der har udviklet asbestudløst kræft efter
andenhånds-eksponering med asbest, ret til en kulancemæssig godtgørelse.
§ 2.
Den, som har udviklet asbestudløst kræft efter andenhånds-eksponering med asbest
har efter ansøgning ret til en kulancemæssig godtgørelse på 170.000 kr. Der kan kun
ansøges om godtgørelse én gang, og ansøgere, der allerede har fået udbetalt godtgørelse,
er ikke berettigede til yderligere godtgørelse.
Stk. 2.
For at opnå godtgørelse efter stk. 1, skal ansøgeren:
1) være diagnosticeret med lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom),
bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller testikelhindekræft
(malignt mesotheliom i testikelhinden), der er bekræftet ved patologisk
undersøgelse af vævsprøve,
2) have været udsat for indirekte eksponering med asbestfibre,
3) være eller have været en del af husstanden til en person, der har været direkte
erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre,
4) have haft en tidsmæssig relevant og tæt kontakt til en person, der har været
direkte erhvervsmæssigt eksponeret for asbestfibre, og
5) ikke med overvejende sandsynligt være udsat for anden relevant egen-
eksponering, der er årsag til sygdommens opståen, fx grundet ansøgerens egen
direkte erhvervsmæssige eksponering.
Stk. 3.
Der foretages ikke fradrag i offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige
sociale ydelser ved udbetaling af det i stk. 1 anførte godtgørelsesbeløb. Der ses ligeledes
bort fra formue i form af det i stk. 1 anførte godtgørelsesbeløb.
Stk. 4.
Der udbetales ikke godtgørelse, hvis ansøgeren er berettiget til erstatning eller
godtgørelse efter reglerne i lov om arbejdsskadesikring.
§ 3.
Styrelsen for Patientsikkerhed modtager, oplyser og afgør sager efter denne lov.
Stk. 2.
Det er alene den person, som har været indirekte eksponeret for asbestfibre, der
kan ansøge om godtgørelse. Hvis ansøgeren afgår ved døden, mens ansøgningen behand-
les, træder eventuelle arveberettigede efterladte i ansøgerens sted.
§ 4.
Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende og gælder for
ansøgninger, der er anmeldt til Styrelsen for Patientsikkerhed senest den 31. december
2025.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Udkast til forslag til lov om godtgørelse til andenhånds-eksponerede asbestofre, fra sundhedsministeren
1844480_0002.png
§ 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål
Dette lovforslag implementerer Aftale om satspuljen på sundheds- og ældreområdet for
2016-2019 af oktober 2015 mellem regeringen (Venstre) og Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om etablering af en godtgørelsesordning til andenhånds-
eksponerede asbestofre. Lovforslaget implementerer endvidere Aftale om satspuljen på
sundhedsområdet for 2018-2021 af november 2017 mellem regeringen (Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udvidelse af
godtgørelsesordningen.
Formålet med lovforslaget er ved en særskilt lov at regulere den adgang til at søge om
kulancemæssig godtgørelse efter nærmere bestemte asbestudløste kræftformer, som i dag
hviler på finanslovens § 16.11.23 Erstatning til andenhånds-eksponerede asbestofre
(tekstanmærkning nr. 104).
Efter godtgørelsesordningen kan personer, som er eller har været en del af husstanden til
en person, der har været direkte erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre, og som har fået
diagnosticeret asbestudløst kræft som følge af indirekte udsættelse for asbestfibre, ansøge
om kulancemæssig godtgørelse på 170.000 kr. Der kan kun ansøges om godtgørelse én
gang. Det medfører, at personer, som allerede har fået udbetalt godtgørelse efter denne
godtgørelsesordningen, ikke vil kunne opnå godtgørelse efter reglerne i denne lov.
Det er ikke hensigten at ændre vilkårene for at opnå godtgørelse, men alene at sikre, at
ordningen, der vil være gældende frem til 2025, af hensyn til de potentielle ansøgere, hviler
på en særskilt lov, der specifikt regulerer og opregner kriterierne for at opnå godtgørelse.
1.2. Lovforslagets baggrund
Med Aftale om satspuljen på sundheds- og ældreområdet for 2016-2019 blev der afsat 10
mio. kr. til kulancemæssig godtgørelse til andenhånds-eksponerede asbestofre samt
administration af ordningen i 10 år, dvs. frem til 2025. Godtgørelsesordningen blev
etableret med henblik på at kompensere ægtefæller/samlevere, tidligere
ægtefæller/samlevere og forældre, der som følge af andenhånds-eksponering for asbest
har udviklet lungehindekræft (af typen mesotheliom).
Følgende fremgår af satspuljeaftalen af 23. oktober 2015:
”Kvinder, der har fået lungehindekræft (af typen mesoteliom) på grund af f.eks. deres
mands arbejde med asbest, har i dag ikke reelt mulighed for at få erstatning, da det vil
være yderst vanskeligt at få et erstatningskrav anerkendt ved domstolene. I modsætning til
mændene er kvinderne ikke omfattet af arbejdsskadesikringsloven.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Udkast til forslag til lov om godtgørelse til andenhånds-eksponerede asbestofre, fra sundhedsministeren
1844480_0003.png
Lungehindekræft er en alvorlig og uhelbredelig sygdom, der i de fleste tilfælde opstår efter
eksponering af asbest. Et år efter sygdommen er stillet, vil kun halvdelen af patienter med
lungehindekræft være i live.
Antallet af kvinder med lungehindekræft er lavt, da den typiske patient er en mand, der
har været beskæftiget med asbest igennem sit arbejde. Kvinderne er potentielt blevet an-
den-håndseksponeret, når de eksempelvis har vasket deres mænds arbejdstøj.
Der er tidligere set eksempler på behov for kompensation til særlige grupper. Eksempelvis
kompensation til Thulearbejderne i 1995.
Aftalen indebærer, at der etableres en kompensationsordning for de berørte kvinder.
På den baggrund er satspuljepartierne enige om, at der i 2016 afsættes 10,0 mio. kr. til
kompensation til andenhånds-eksponerede asbestofre, inkl. de udgifter, der er forbundet
med administration af ordningen. Den estimerede udgift vil i så fald være 850.000 kr. om
året, idet det er lagt til grund, at der gennemsnitligt vil være 5 tilfælde om året. Med 850.000
kr. pr. år i 10 år, skønnes ordningen at koste i alt 10 mio. kr.”
Fra den 1. januar 2016 har det således været muligt at ansøge om godtgørelse, hvis man
som ægtefælle/samlever, tidligere ægtefælle/samlever eller forælder til en person, der
har været direkte erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre, har været indirekte udsat for
asbestfibre og som følge heraf har udviklet kræft i lungehinderne. Hvis den pågældende
afgår ved døden, mens sagen behandles hos Styrelsen for Patientsikkerhed, ville en
godtgørelse tilfalde de arveberettigede efterladte.
Der har siden godtgørelsesordningens indførelse i 2016 vist sig tilfælde, hvor også børn af
samt søskende til personer, der har været direkte erhvervsmæssigt eksponeret for
asbestfibre, har udviklet lungehindekræft som følge af indirekte eksponering for
asbestfibre. Endvidere har det vist sig, at asbestudløst kræft ikke alene kan findes i
lungehinden, men også i bughinden og testikelhinden.
Godtgørelsesordningen blev derfor med virkning fra den 6. oktober 2017 udvidet således,
at alle personer, der er eller har været en del af husstanden til den person, der har været
direkte erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre blev omfattet af ordningen, jf. aktstykke nr.
6 af 5. oktober 2017. Ordningen omfatter dermed ikke længere kun
ægtefæller/samlevere, tidligere ægtefæller/samlevere eller forældre men også ansøgere
med andre relationer til den person, der har været direkte erhvervsmæssigt udsat for
asbestfibre. Det kan bl.a. være personer med andre familiemæssige relationer, f.eks. børn
af eller søskende til den person, der har været direkte erhvervsmæssigt udsat for
asbestfibre, hvis personerne er eller har været en del af husstanden. Ordningen er
desuden udvidet således, at den også omfatter personer, der er blevet diagnosticeret med
asbestudløst bughindekræft og testikelhindekræft.
Intentionen ved den politiske forhandling under satspuljeaftalerne var, at
godtgørelsesudbetalingen til andenhånds-eksponerede asbestofre ikke skulle medregnes i
den skattepligtige indkomst eller føre til reduktion i eventuelle sociale ydelser. Det
fremgår af aktstykke 71 af 17. marts 2016, at hjemmel til at friholde
godtgørelsesudbetalinger fra beregningen af offentlige forsørgelsesydelser, øvrige
offentlige sociale ydelser samt formue sædvanligvis etableres i regelsættet vedr. den
pågældende godtgørelsesudbetaling. Denne intention blev videreført i forbindelse med
udvidelse af godtgørelsesordningen.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Udkast til forslag til lov om godtgørelse til andenhånds-eksponerede asbestofre, fra sundhedsministeren
1844480_0004.png
2. Lovforslagets indhold
2.1. Godtgørelsesordning for andenhånds-eksponerede asbestofre
2.1.1. Gældende ret
Godtgørelsesordningen for andenhånds-eksponerede asbestofre er nærmere normeret ved
finanslovens § 16.11.23. Erstatning til andenhånds-eksponerede asbestofre,
tekstanmærkning nr. 104.
Det fremgår heraf, at sundhedsministeren bemyndiges til af statskassen at yde godtgørelse
per kulance til andenhånds-eksponerede (indirekte eksponerede) asbestofre. Der er fastsat
hvilke specifikke kriterier, som skal være opfyldt, for at en person kan blive berettiget til
udbetaling af godtgørelse. En ansøgning om godtgørelse vurderes af Styrelsen for
Patientsikkerhed ud fra følgende fastlagte kriterier, som alle skal være opfyldt:
1) ansøgeren er diagnosticeret med malignt pleura mesotheliom (lungehindekræft), ma-
lignt mesotheliom i bughinden (bughindekræft) eller malignt mesotheliom i testikelhinden
(testikelhindekræft),
2) diagnosen malignt pleura mesotheliom (lungehindekræft), malignt mesotheliom i bug-
hinden (bughindekræft) eller malignt mesotheliom i testikelhinden (testikelhindekræft) er
bekræftet ved patologisk undersøgelse af vævsprøve,
3) ansøgeren har været indirekte eksponeret for asbestfibre,
4) ansøgeren er eller har været en del af husstanden til en person, der har været erhvervs-
mæssigt udsat for asbestfibre,
5) ansøgeren har haft en tidsmæssig relevant og tæt kontakt til den person, der har været
direkte erhvervsmæssigt eksponeret for asbestfibre, og
6) det er overvejende sandsynligt, at det ikke er anden relevant egen-eksponering, der er
årsag til sygdommens opståen, f.eks. grundet ansøgerens egen direkte erhvervsmæssige
eksponering.
Det fremgår videre, at der på baggrund af ovenstående kriterier, foretages en individuel
vurdering i hvert af de tilfælde, hvor en person ansøger om godtgørelse efter nærværende
ordning. Vurderingen foretages primært på grundlag af de lægelige oplysninger, der med-
sendes ansøgningen, og de oplyste personlige forhold, hvis rigtighed bekræftes ved ansø-
gerens underskrift. Det er alene den, der er indirekte eksponeret, der kan ansøge om
godtgørelse. Hvis ansøgeren afgår ved døden, mens ansøgningen behandles i Styrelsen for
Patientsikkerhed, træder eventuelle arveberettigede efterladte i ansøgerens sted. Der kan
kun ansøges om godtgørelse én gang.
Det fremgår endvidere, at godtgørelsen udgør et fast beløb på 170.000 kr. pr. ansøger, og
at der ikke foretages fradrag i offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale
ydelser ved udbetaling af godtgørelsesbeløbet. Der ses ligeledes bort fra formue i form af
selve godtgørelsesbeløbet.
Det fremgår endelig, at godtgørelse ikke ydes, hvis ansøgeren som følge af opstået malignt
pleura mesotheliom (lungehindekræft), malignt mesotheliom i bughinden (bughindekræft)
eller malignt mesotheliom i testikelhinden (testikelhindekræft) er berettiget til erstatning
eller godtgørelse efter reglerne i bekendtgørelse af lov om arbejdsskadesikring. Det er
således ikke muligt at få godtgørelse, hvis ansøgeren selv har været direkte
erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre, og som følge heraf har udviklet asbestudløst kræft.
Er det tilfældet, kan ansøgeren i stedet anmelde sygdommen som en arbejdsskade. Det er
heller ikke muligt at få godtgørelse, hvis ansøgeren allerede har fået anerkendt sygdommen
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Udkast til forslag til lov om godtgørelse til andenhånds-eksponerede asbestofre, fra sundhedsministeren
1844480_0005.png
som en arbejdsskade og derved er berettiget til erstatning eller godtgørelse efter reglerne
om arbejdsskadesikring. Det er Styrelsen for Patientsikkerhed, der behandler sagerne og
træffer afgørelse.
Ansøgning om godtgørelse skal fremsættes senest den 31. december 2025.
Godtgørelse fra den danske stat til asbestofre og deres arveberettigede efterladte er som
udgangspunkt skattepligtig indkomst for modtagerne efter statsskattelovens § 4.
Der er i overensstemmelse med satspuljeaftalerne på hhv. sundheds- og ældreområdet
for 2016-2019 og på sundhedsområdet 2018-2021 og i ligningslovens § 7, nr. 30, fastsat
skattefrihed for alle statslige godtgørelser til asbestofre og til deres efterladte, hvis
asbestofrene selv er afgået ved døden under en offentlig myndigheds behandling af sagen.
Efter gældende ret vil der i vidt omfang ske fradrag i andre offentlige forsørgelsesydelser
og øvrige offentlige sociale ydelser samt ske ændringer i formueberegning ved udbetaling
af godtgørelsesbeløb efter denne ordning. Der henvises i den forbindelse blandt andet til
formue- og fradragsreglerne i §§ 14 og 33 i lov om aktiv socialpolitik.
Det fremgår af aktstykke nr. 71, afgjort den 17. marts 2016, at det var intentionen, at
godtgørelsesudbetalingen ikke skal påvirke det indtægtsgrundlag, som den
godtgørelsesberettigede i øvrigt har. Det fremgår endvidere, at hjemmel til at friholde
godtgørelsesudbetalinger fra beregningen af offentlige forsørgelsesydelser, øvrige
offentlige sociale ydelser samt formue sædvanligvis etableres i regelsættet vedr. den
pågældende godtgørelsesudbetaling.
Det indebærer således, at der hverken skal foretages fradrag i offentlige
forsørgelsesydelser eller svares skat af godtgørelser, der udbetales i henhold til
finanslovens § 16.11.23 Erstatning til andenhånds-eksponerede asbestofre
(tekstanmærkning 104).
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er hensigten med lovforslaget at sikre, at ansøgerne kan støtte deres ret til
godtgørelse for andenhånds-eksponerede asbestofre på kriterier, der er fastsat ved
særskilt lov. Det er ikke hensigten at ændre vilkårene for at opnå godtgørelse, men alene
at sikre, at ordningen, der vil være gældende frem til 2025, af hensyn til de potentielle
ansøgere, hviler på en lov, der specifikt regulerer og opregner kriterierne for at opnå
godtgørelse.
I overensstemmelse med satspuljeaftalerne på hhv. sundheds- og ældreområdet for 2016-
2019 og på sundhedsområdet 2018-2021 foreslås det at fastholde kriterierne for retten til
godtgørelse således, at godtgørelse ydes, når følgende kriterier er opfyldt:
1) ansøgeren er diagnosticeret med lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom),
bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller testikelhindekræft
(malignt mesotheliom i testikelhinden), som er bekræftet ved patologisk
undersøgelse af vævsprøve,
2) ansøgeren har været udsat for indirekte eksponering med asbestfibre,
3) ansøgeren er eller har været en del af husstanden til en person, der har været
direkte erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre.
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Udkast til forslag til lov om godtgørelse til andenhånds-eksponerede asbestofre, fra sundhedsministeren
1844480_0006.png
4) ansøgeren har haft en tidsmæssig relevant og tæt kontakt til den person, der har
været direkte erhvervsmæssigt eksponeret for asbestfibre, og
5) det er overvejende sandsynligt, at det ikke er anden relevant egen-eksponering,
der er årsag til sygdommens opståen, f.eks. grundet ansøgerens egen direkte
erhvervsmæssige eksponering.
Det foreslås, at det fortsat skal være Styrelsen for Patientsikkerhed, der modtager, oplyser
og afgør sager efter den foreslåede lov. Det vil også fortsat alene være den, der er indi-
rekte eksponeret, der kan ansøge om godtgørelse. Hvis ansøgeren afgår ved døden, mens
ansøgningen behandles i Styrelsen for Patientsikkerhed, træder eventuelle arveberetti-
gede efterladte i ansøgerens sted. Grundet sagernes karakter foreslås det, at Styrelsen for
Patientsikkerhed tilstræber at behandle ansøgninger om godtgørelse inden for en måned
efter at styrelsen er i besiddelse af de oplysninger, der er nødvendige for at kunne afgøre
sagen.
Godtgørelsen foreslås fortsat at udgøre et fast beløb på 170.000 kr. pr. ansøger, og
administrationsomkostningerne at udgøre 5.000 kr. pr. godtgørelse.
Det fastsættes, at der ikke foretages fradrag i offentlige forsørgelsesydelser og øvrige
offentlige sociale ydelser ved udbetaling af godtgørelsesbeløbet. Der ses ligeledes bort fra
formue i form af godtgørelsesbeløbet.
Det indebærer således, at der hverken skal foretages fradrag i offentlige forsørgelsesydel-
ser eller svares skat, jf. ligningsloven, af godtgørelser, der udbetales i henhold til finanslo-
vskonto § 16.11.23 Erstatning til andenhånds-eksponerede asbestofre (tekstanmærkning
104).
Der udbetales ikke godtgørelse, hvis ansøgeren som følge af opstået lungehindekræft (ma-
lignt pleura mesotheliom), bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller testi-
kelhindekræft (malignt mesotheliom i testikelhinden) er berettiget til erstatning eller godt-
gørelse efter reglerne i lov om arbejdsskadesikring.
I overensstemmelse med satspuljeaftalerne på hhv. sundheds- og ældreområdet for 2016-
2019 og på sundhedsområdet 2018-2021 foreslås det, at ansøgning om godtgørelse indgi-
ves senest 31. december 2025.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Godtgørelsen udgør 170.000 kr. og administrationsomkostningerne pr. godtgørelse udgør
5.000 kr.
Ved satspuljeaftalen for 2016 blev der afsat 10 mio. kr. i perioden 2016-2025 til
godtgørelsesordningen for ægtefælle/samlever, tidligere ægtefælle/samlever eller
forælder til en person, der har været erhvervsmæssigt eksponeret for asbestfibre og har
fået diagnosticeret lungehindekræft. Beløbet dækker selve godtgørelsen samt de udgifter,
der er forbundet med administration af ordningen.
Ved satspuljeaftalen for 2018-2021 er der afsat 0,9 mio. kr. årligt i perioden 2018-2025 til
at udvide godtgørelsesordning, der følger af satspuljeaftalen for 2016-2019, således at
målgruppen fremadrettet omfatter alle andenhånds-eksponerede personer,
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Udkast til forslag til lov om godtgørelse til andenhånds-eksponerede asbestofre, fra sundhedsministeren
1844480_0007.png
der er eller har været i samme husstand som personer, der har været direkte erhvervs-
mæssigt eksponeret for asbestfibre, og således at ordningen udover asbestudløst lunge-
hindekræft også kom til at omfatte asbestudløst bughindekræft eller testikelhindekræft.
De afsatte midler dækker også udgifterne til Styrelsen for Patientsikkerheds administration
af ordningen. Styrelsen modtager 5.000 kr. pr. sag til dækning af de administrative udgifter
til behandling af ansøgninger om godtgørelse.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for regionerne og kommunerne.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for borgere
Med lovforslaget skabes en mere klar og gennemsigtig hjemmel ved at godtgørelsesord-
ningen reguleres i en selvstædig lov.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. januar til den 12. februar 2018 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Danske Regioner, KL,
Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region
Syddanmark, Region Midtjylland, Region Nordjylland, 3F, Ansatte Tandlægers
Organisation, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Kiropraktor
Forening, Dansk Psykolog Forening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandplejerforening, Danske
Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, De
Offentlige Tandlæger, Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, FOA, Foreningen
af Kliniske Diætister, Foreningen af Speciallæger, Jordemoderforeningen, Landsforeningen
af Kliniske Tandteknikere, Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige
Selskaber, Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Psykolognævnet, Radiograf Rådet, Socialpædagogernes Landsforbund,
Tandlægeforeningen, Yngre Læger, Alzheimerforeningen, Bedre Psykiatri, Dansk Handicap
Forbund, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Ældreråd, Det
Centrale Handicapråd, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjernesagen,
Hjerteforeningen, Høreforeningen, Kost- og Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen LEV,
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Landsforeningen SIND,
Patientforeningen, Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke,
Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser, Udviklingshæmmedes Landsforbund,
ÆldreForum, Ældresagen, Advokatrådet, Ansatte Tandlægers Organisation, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk IT – Råd for IT-og persondatasikkerhed, Dansk Psykiatrisk Selskab,
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Udkast til forslag til lov om godtgørelse til andenhånds-eksponerede asbestofre, fra sundhedsministeren
1844480_0008.png
Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for
Kvalitet i Sundhedssektoren, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for
Retsmedicin, Dansk Standard, Danske Dental Laboratorier, Danske Seniorer,
Forbrugerrådet, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i
Danmark, Forsikring & Pension, Retspolitisk Forening, Sundhed Danmark,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, IKAS, Ankestyrelsen, Datatilsynet, Den
Nationale Videnskabsetiske Komité, Det Etiske Råd, Finanstilsynet, Færøernes Landsstyre,
Grønlands Selvstyre, Institut for Menneskerettigheder, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Lægemiddelstyrelsen, Patienterstatningen, Rigsadvokaten,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland, Rådet for Digital
Sikkerhed og Rådet for Socialt Udsatte.
9.
Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ved satspuljeaftalen for
2016 blev der afsat 10,0
mio. kr. i perioden 2016-
2025. Ved satspuljeaftalen
for 2018 er der afsat 0,9
mio. kr. årligt i perioden
2018-2025.
Ingen økonomiske
konsekvenser for
regionerne og
kommunerne
Godtgørelsesordningen
administreres af Styrelsen
for Patientsikkerhed, der
modtager 5.000 kr. pr. sag
af Sundheds- og Ældremi-
nisteriet til dækning af de
administrative udgifter til
behandling af ansøgninger
om godtgørelse. Der for-
ventes at være fem til-
fælde om året.
Ingen administrative
konsekvenser for
regionerne og
kommunerne
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Udkast til forslag til lov om godtgørelse til andenhånds-eksponerede asbestofre, fra sundhedsministeren
1844480_0009.png
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af
EU-retlige
minimumsforpligtelser
(sæt X)
Med lovforslaget skabes en
mere klar og gennemsigtig
hjemmel ved at godtgørelses-
ordningen reguleres i en selv-
stædig lov.
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Formålet med denne lov efter den foreslåede
§ 1
er at sikre personer, der har udviklet
asbestudløst kræft efter andenhånds-eksponering med asbest, ret til en kulancemæssig
godtgørelse.
Personer, som er eller har været en del af husstanden til en person, der har været direkte
erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre, og som har fået diagnosticeret asbestudløst kræft
som følge af indirekte eksponering for asbestfibre, kan ansøge om kulancemæssig
godtgørelse. Det er et krav, at ansøgeren er diagnosticeret med lungehindekræft (malignt
pleura mesotheliom) bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller
testikelhindekræft (malignt mesotheliom i testikelhinden). Derudover er der en række
andre kriterier, der skal være opfyldt for at kunne få godtgørelse.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2, stk. 1,
at den, som har udviklet asbestudløst kræft efter andenhånds-
eksponering med asbest har efter ansøgning ret til en kulancemæssig godtgørelse på
170.000 kr. Der kan kun ansøges om godtgørelse én gang. Det medfører, at personer, som
allerede har fået udbetalt godtgørelse efter denne godtgørelsesordningen, ikke vil kunne
opnå godtgørelse efter reglerne i denne lov.
Efter
§ 2, stk. 2,
skal ansøgeren opfylde fem kriterier for at opnå godtgørelse efter stk.1.
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Udkast til forslag til lov om godtgørelse til andenhånds-eksponerede asbestofre, fra sundhedsministeren
1844480_0010.png
Det første kriterium, jf. det foreslåede
§ 2, stk. 2, nr. 1,
er, at ansøgeren er diagnosticeret
med lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom), bughindekræft (malignt mesotheliom
i bughinden) eller testikelhindekræft (malignt mesotheliom i testikelhinden), og at
diagnosen er bekræftet ved patologisk undersøgelse af vævsprøve. Ansøgeren skal
vedlægge ansøgningen kopi af svaret på denne undersøgelse. Hvis ansøgeren ikke er i
besiddelse af svar på undersøgelsen, indhenter styrelsen dette fra Patobanken, der er en
landsdækkende databank, som indeholder data fra patoanatomiske undersøgelser, udført
af landets patologiafdelinger.
Det andet kriterium, jf. det foreslåede
§ 2, stk. 2, nr. 2,
er, at ansøgeren har været udsat
for indirekte eksponering med asbestfibre. Ansøgeren skal oplyse, på hvilken måde
ansøgeren har været indirekte udsat for asbestfibre.
Det tredje kriterium, jf. det foreslåede
§ 2, stk. 2, nr. 3,
er, at ansøgeren er eller har været
en del af husstanden til en person, der har været direkte erhvervsmæssigt udsat for
asbestfibre. Ansøgeren skal oplyse, hvilken relation ansøgeren har til den person, der har
arbejdet med asbest og derved været direkte erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre.
Ansøgeren skal endvidere oplyse, om ansøgeren er ægtefælle/samlever, tidligere
ægtefælle/samlever, forælder, barn af eller søskende til den person, der erhvervsmæssigt
har været udsat for asbestfibre, eller har anden relation.
Begrebet ”husstand” skal fortolkes bredt, sådan at personkredsen ikke kun omfatter
personer med direkte familiær tilknytning, men også andre med husstandsmæssig
tilknytning, herunder fx logerende og stedbørn samt børn, der har haft bopæl hos fraskilt
ægtefælle, men som har været på ophold i perioder hos den direkte eksponerede.
Kravet om, at ansøgeren skal være eller have været en del af husstanden til den direkte
eksponerede person, skal ses i sammenhæng med kravene om, at ansøgeren skal oplyse
at have været udsat for indirekte eksponering for asbest og at have haft en tidsmæssig
relevant og tæt kontakt til den direkte eksponerede.
Det fjerde kriterium, jf. det foreslåede
§ 2, stk. 2, nr. 4,
er, at ansøgeren har haft en
tidsmæssig relevant og tæt kontakt til den person, der har været direkte erhvervsmæssigt
eksponeret for asbestfibre. Ansøgeren skal oplyse, hvor og hvornår den person, der
tidligere har arbejdet med asbest, har arbejdet/været ansat og derigennem har været
direkte udsat for asbestfibre. Der er en lang latenstid (tiden mellem påvirkning til
sygdomsudvikling) på 30-40 år. Det er derfor vigtigt, at ansøgeren så præcist som muligt
oplyser den nøjagtige tidsperiode (årstal), hvor både den direkte udsatte person og
ansøgeren blev udsat for asbestfibre, også hvis der er tale om flere perioder. Ansøgeren
skal i den forbindelse oplyse hvilke arbejdsopgaver, den direkte udsatte person udførte.
Det femte kriterium, jf. det foreslåede
§ 2, stk. 2, nr. 5,
er, at det er overvejende
sandsynligt, at det ikke er anden relevant egen-eksponering, der er årsag til sygdommens
opståen, f.eks. grundet ansøgerens egen direkte erhvervsmæssige eksponering.
Det er ikke muligt at opnå godtgørelse, hvis ansøgeren selv har været direkte erhvervs-
mæssigt udsat for asbestfibre og med overvejende sandsynlighed som følge heraf har ud-
viklet lungehindekræft, bughindekræft eller testikelhindekræft. Er det tilfældet, kan ansø-
geren i stedet anmelde sygdommen som en arbejdsskade. Der er heller ikke mulighed for
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Udkast til forslag til lov om godtgørelse til andenhånds-eksponerede asbestofre, fra sundhedsministeren
1844480_0011.png
at få godtgørelse, hvis ansøgeren allerede har fået anerkendt sygdommen som en arbejds-
skade og derved er berettiget til erstatning eller godtgørelse efter reglerne om arbejdsska-
desikring. Ansøgeren skal derfor oplyse, om ansøgeren har anmeldt skaden eller fået er-
statning efter reglerne om arbejdsskadesikring.
Hvis ansøgeren er blevet undersøgt med røntgenkontrastmidlet thorium dioxid (Thoro-
trast), kan det i sjældne tilfælde være årsag til lungehindekræft, bughindekræft og testi-
kelhindekræft. Ansøgeren skal derfor oplyse, om ansøgeren er blevet undersøgt med
dette røntgenkontrastmiddel og hvornår.
Det fastsættes i
§ 2, stk. 3,
at der ikke foretages fradrag i offentlige forsørgelsesydelser og
øvrige offentlige sociale ydelser ved udbetaling af godtgørelsesbeløbet. Der ses ligeledes
bort fra formue i form af godtgørelsesbeløbet.
Efter gældende ret vil der i vidt omfang ske fradrag i andre offentlige forsørgelsesydelser
og øvrige offentlige sociale ydelser samt ske ændringer i formueberegning ved udbetaling
af godtgørelsesbeløb efter denne ordning. Der henvises i den forbindelse blandt andet til
formue- og fradragsreglerne i §§ 14 og 33 i lov om aktiv socialpolitik.
Det fremgår af aktstykke nr. 71 af 17. marts 2016, at det var intentionen, at
godtgørelsesudbetalingen ikke skal påvirke det indtægtsgrundlag, som den
godtgørelsesberettigede i øvrigt har. Det fremgår endvidere, at hjemmel til at friholde
godtgørelsesudbetalinger fra beregningen af offentlige forsørgelsesydelser, øvrige
offentlige sociale ydelser samt formue sædvanligvis etableres i regelsættet vedr. den
pågældende godtgørelsesudbetaling.
Det indebærer således, at der ikke skal foretages fradrag i offentlige forsørgelsesydelser
som følge af godtgørelser, der udbetales i henhold til denne lov.
Efter
§ 2, stk. 4,
udbetales der ikke godtgørelse, hvis ansøgeren er berettiget til erstatning
eller godtgørelse efter reglerne i lov om arbejdsskadesikring.
Til § 3
Det foreslås i
§ 3, stk. 1,
at det er Styrelsen for Patientsikkerhed, der modtager, oplyser og
afgør sager efter denne lov. Styrelsen kan først træffe afgørelse i sagen, når styrelsen har
de lægelige oplysninger, der dokumenterer, at ansøgeren er diagnosticeret med lungehin-
dekræft, bughindekræft eller testikelhindekræft.
Styrelsen foretager på baggrund af de kriterier, der er nævnt i § 2, stk. 2, en individuel vur-
dering i hvert af de tilfælde, hvor en person ansøger om godtgørelse efter denne lov. Vur-
deringen foretages primært på grundlag af de lægelige oplysninger, der medsendes ansøg-
ningen, og de oplyste personlige forhold, hvis rigtighed bekræftes ved ansøgerens under-
skrift. Grundet sagernes karakter foreslås det, at styrelsen tilstræber at behandle ansøg-
ningen inden for en måned efter, at styrelsen har fået de oplysninger, der er nødvendige
for at kunne afgøre sagen.
Side 11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Udkast til forslag til lov om godtgørelse til andenhånds-eksponerede asbestofre, fra sundhedsministeren
1844480_0012.png
Det er alene den person, der har været indirekte udsat for asbestfibre, der kan ansøge om
godtgørelse. Ansøgeren kan give fuldmagt til, at en anden skal repræsentere ansøgeren i
forbindelse med sagens behandling. Det kan fx være en pårørende, advokat, fagforening
eller en interesseorganisation. Det foreslås derfor i
§ 3, stk. 2,
at hvis ansøgeren dør, mens
ansøgningen behandles, træder eventuelle arveberettigede efterladte i ansøgerens sted. I
så fald kontakter styrelsen den person, som i ansøgningsskemaet er anført som kontakt-
person for at få oplyst, om der er arveberettigede efterladte.
Det påhviler ansøger at fremsende de fornødne oplysninger og den fornødne dokumenta-
tion. Ved behandling af ansøgningen registrerer styrelsen oplysninger om ansøger til brug
for styrelsens behandling. Ifølge persondataloven har ansøgeren ret til at blive orienteret
om indsamling af oplysninger til brug for behandling; ret til at bede om indsigt i de oplys-
ninger, der behandles; ret til at gøre indsigelse mod, at oplysningerne behandles og ret til
at kræve berigtigelse, sletning eller blokering af oplysninger, der er urigtige, vildledende
eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen.
Hvis ansøgeren har givet fuldmagt til, at en anden, fx en pårørende, advokat, fagforening
eller en interesseorganisation, skal repræsentere ansøgeren i forbindelse med sagens
behandling, sender styrelsen afgørelsen til den, der har fået fuldmagt. Hvis styrelsen
under sagens behandling har spørgsmål eller har brug for yderligere oplysninger, vil
styrelsen også kontakte den, der har fået fuldmagt.
Til § 4
Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende og gælder for ansøgninger,
der er anmeldt til Styrelsen for Patientsikkerhed senest den 31. december 2025.
Til § 5
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Side 12