Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 165
Offentligt
1843773_0001.png
Forslag
Til
Lov om ændring af lov om social service (plejehjemsportal)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 988 af 17. august 2017, som ændret ved § 1, nr. 4 og 5, i lov
nr. 1543 af 13. december 2016 og ved § 1 i lov nr. 660 af 8. juni 2017 og ved § 1 i lov nr. 1544 af 19.
december 2017, foretages følgende ændringer:
1.
Efter
§ 14
indsættes:
Ӥ 14 a.
Ældreministeren samler og formidler oplysninger om kommunale og private tilbud om plejehjem,
jf. § 192, plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v., plejeboligbebyggelser, der
er omfattet af lov om boliger for ældre og personer med handicap, og friplejeboligbebyggelser, der er
omfattet af lov om friplejeboliger i en landsdækkende oversigt (plejehjemsportalen), jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Plejehjemsportalen omfatter ikke tilbud, hvor borgerne i væsentligt omfang modtager støtte efter §
85.
Stk. 3.
Tilbud, som er nævnt i stk. 1, kan kun indgå i kommunalbestyrelsens forsyning, jf. § 4, stk. 2, hvis de
er registreret i plejehjemsportalen.
Stk. 4.
Ældreministeren fastsætter nærmere regler om plejehjemsportalen, herunder om
kommunalbestyrelsernes og private tilbuds pligt til at give oplysninger til plejehjemsportalen, samt om
Sundhedsdatastyrelsens beføjelser i den forbindelse.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 165: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (plejehjemsportal), fra ældreministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Indhold og formål
1.2. Baggrund
2. Lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
2.3. Lovforslagets indhold
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgere
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1.
Indledning
1.1 Indhold og formål
Med lovforslaget etableres en plejehjemsportal med oplysninger om plejehjem efter § 192 i serviceloven,
plejeboligbebyggelser og friplejeboligbebyggelser fortrinsvis til ældre. Portalen vil bl.a. skulle indeholde generelle
oplysninger om hvert enkelt plejehjem, plejeboligbebyggelse og friplejeboligbebyggelse fx adresse, plejehjemsleder,
plejehjemstype mm. samt informationer om fx tilbuddets værdigrundlag, tilgang til pårørende, madordning og
aktiviteter mm.
Formålet med plejehjemsportalen er at give information om og overblik over alle plejehjem, plejeboligbebyggelser og
friplejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre i
Danmark, således, at ældre borgere og deres pårørende kan træffe et
godt og informeret valg, når den ældre skal på plejehjem. Samtidig vil denne information om og oversigt over
botilbud for svækkede ældre i Danmark blive lettilgængelig for bl.a. kommunalbestyrelser og andre aktører på
ældreområdet.
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 165: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (plejehjemsportal), fra ældreministeren
Kommunalbestyrelser og private tilbud vil få pligt til at indberette oplysninger til plejehjemsportalen.
Det foreslås endvidere, at ældreministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om plejehjemsportalen,
herunder om kommunalbestyrelsers og private tilbuds pligt til at give oplysninger til plejehjemsportalen.
Derudover foreslås, at ældreministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om, hvorledes
Sundhedsdatastyrelsens følger op på, at oplysningerne er indberettet og i overensstemmelse med
plejehjemsportalens systematik.
1.2 Baggrund
Lovforslaget udmønter den del af Aftalen om satspuljen for ældreområdet for 2018-2021, som regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) har indgået med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Alternativet,
Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre, der vedrører etablering af en plejehjemsportal.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Det fremgår af servicelovens § 14, stk. 1, at børne- og socialministeren indsamler og formidler oplysninger om
kommunale, regionale og private tilbud omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn og om kommunale, regionale og private
tilbud efter servicelovens § 32 (særlige dagtilbud), § 36 (særlige klubtilbud), § 103 (beskyttet beskæftigelse) og § 104
(aktivitets- og samværstilbud).
Tilbudsportalen indeholder desuden oplysninger om en række andre typer af tilbud, herunder behandlingstilbud til
alkoholmisbrugere efter § 141 i sundhedsloven, almene ældreboliger, almene plejeboliger, plejehjem efter § 192 i
serviceloven, friplejeboliger efter lov om friplejeboliger samt visse handicapboliger efter almenboligloven og lov om
boliger for ældre og personer med handicap, jf. bekendtgørelse nr. 1673 af 16. december 2016 om Tilbudsportalen.
Indsamlingen og formidlingen sker i Tilbudsportalen, som er en internetbaseret og offentligt tilgængelig database.
Formålet med Tilbudsportalen er at sikre sammenlignelige og gennemskuelige oplysninger om de registrerede tilbud.
Tilbudsportalen er et værktøj for kommunale sagsbehandlere, som særligt bruges i forbindelse med visitation af
borgere, der har brug for et socialt tilbud. I de tilfælde, hvor borgeren efter lovgivningen har frit valg mellem tilbud,
kan Tilbudsportalens oplysninger endvidere understøtte den enkelte borgers frie valg af tilbud, idet borgeren og
dennes pårørende i Tilbudsportalen kan finde oplysninger om sociale tilbud, deres indhold, målgruppe, adresse osv.
Dermed tjener Tilbudsportalen også som understøttelse af den lige konkurrence mellem private og offentlige
leverandører.
Tilbud omfattet af Tilbudsportalen skal registrere en række oplysninger i Tilbudsportalen. Hovedparten af de
registrerede oplysninger er offentligt tilgængelige. Det gælder bl.a. tilbuddets adresse, målgruppe, normering, takst og
faglige tilgang.
Tilbuddet indberetter oplysningerne digitalt i Tilbudsportalen. Førend de indberettede oplysninger bliver offentliggjort
i Tilbudsportalen, skal en myndighed godkende oplysningerne.
Hvis et tilbud ikke har indberettet oplysningerne til Tilbudsportalen, kan Socialstyrelsen udstede et påbud om at
indberette oplysningerne. Hvis tilbuddet ikke har efterlevet påbuddet inden for 4 uger, kan Socialstyrelsen træffe
afgørelse om at markere på Tilbudsportalen, at tilbuddets indberetning er mangelfuld.
I de tilfælde, hvor de manglende oplysninger i Tilbudsportalen om et konkret tilbud beror på den godkendende
myndigheds manglende godkendelse, har Socialstyrelsen kompetence til at træffe afgørelse om at udstede et påbud
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 165: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (plejehjemsportal), fra ældreministeren
til myndigheden om at bringe forholdet i orden. Dermed menes, at den godkendende myndighed skal behandle de af
tilbuddet indberettede oplysninger og enten godkende offentliggørelse af oplysningerne, eller hvis myndigheden
finder, at oplysningerne ikke er korrekte, afvise indberetningen.
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Tilbudsportalen indeholder en række oplysninger, som er relevante på det specialiserede socialområde, og som er
nødvendige for socialtilsynene, når de skal godkende og føre tilsyn med kvaliteten af de specialiserede tilbud.
Tilbudsportalens indhold er således ikke målrettet tilbud til ældre, og dens brugerplatform er designet til at blive brugt
i forbindelse med visitation til tilbud på det specialiserede socialområde. Tilbudsportalen er derfor ikke målrettet
ældre og deres pårørende, der søger oplysninger om plejehjem, plejeboligbebyggelser og friplejeboligbebyggelser
fortrinsvis for ældre, og Tilbudsportalen er som følge heraf ikke velegnet til at understøtte ældres ret til frit
plejehjemsvalg.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet,
Alternativet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre besluttede i forbindelse med indgåelsen af satspuljeaftalen
på ældreområdet for 2018-2021 at etablere en plejehjemsportal med det formål at hjælpe kommende
plejehjemsbeboere og deres pårørende med at træffe et godt og informeret valg, når den ældre skal på plejehjem.
Portalen skal være enkel og brugervenlig.
Plejehjemsportalen vil kunne være med til at sikre sammenlignelige og gennemskuelige oplysninger om de
registrerede plejehjem, plejeboligbebyggelser og friplejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre og på den måde
understøtte den enkelte ældre borgers frie valg af tilbud. I plejehjemsportalen vil borgeren og dennes pårørende
kunne finde oplysninger om plejehjem, plejeboligbebyggelser og friplejeboligbebyggelser i Danmark fortrinsvis for
ældre, deres værdigrundlag, aktiviteter, adresse osv. Dermed vil plejehjemsportalen også kunne tjene til at
understøtte den lige konkurrence mellem private og offentlige leverandører. Derudover vil portalen kunne give
oversigt over og viden om alle plejehjem, plejeboligbebyggelser og friplejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre i
Danmark, som er lettilgængelig for bl.a. kommunalbestyrelser og andre aktører på ældreområdet.
2.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at der etableres en internetbaseret plejehjemsportal i statsligt regi med oplysninger om plejehjem,
plejeboligbebyggelser og friplejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre. Det drejer sig om de kommunale og private
tilbud om plejehjem, jf. § 192, plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger
for ældre og handicappede og friplejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om friplejeboliger i en landsdækkende
oversigt (plejehjemsportalen), der fortrinsvis er målrettet ældre. Disse tilbud vil stadig kunne være en del af en
kommunalbestyrelsens forsyningsforpligtigelse.
Plejehjemsportalen skal indeholde oplysninger om plejehjem, plejeboligbebyggelser og friplejeboligbebyggelser
fortrinsvis for ældre. Langt hovedparten af beboerne på tilbuddene er borgere over 65 år, men der kan også bo yngre
borgere under 65 år, der er visiteret til tilbuddet, det kan eksempelvis være en borger med demens.
Det foreslås, at registrering i plejehjemsportalen bliver en betingelse for, at plejehjem, plejeboligbebyggelser og
friplejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre kan være en del af en kommunalbestyrelses forsyning, jf. servicelovens §
4, stk. 2, på samme måde som registrering i Tilbudsportalen er en betingelse for, at kommunerne kan anvende tilbud,
der er omfattet af pligten til registrering i Tilbudsportalen, jf. servicelovens § 14.
Den primære målgruppe for plejehjemsportalen vil være kommende plejehjemsbeboere og deres pårørende, som skal
kunne søge oplysninger om plejehjem, plejeboligbebyggelser og friplejeboligbebyggelser i Danmark, således at de kan
træffe et informeret valg, når den ældre skal på plejehjem.
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 165: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (plejehjemsportal), fra ældreministeren
Portalen vil bl.a. indeholde generelle oplysninger om hvert enkelt plejehjem, plejeboligbebyggelse eller
friplejeboligbebyggelse som fx adresse, plejehjemsleder, plejehjemstype mm. samt informationer om eksempelvis
plejehjemmets værdigrundlag, tilgang til pårørende, madordning og aktiviteter mm. De konkrete informationer på
plejehjemsportalen vil bl.a. blive fastlagt på baggrund af en brugerundersøgelse. Plejehjemsportalen vil helt
grundlæggende skulle medvirke til at gøre afstanden mellem borgeren og det individuelt rigtige tilbud for borgeren
mindst mulig.
Det vil være en vigtig del af plejehjemsportalens funktion, at der skabes synlighed og gennemskuelighed i udbuddet af
plejehjem, plejeboligbebyggelser og friplejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre, så kommende plejehjemsbeboere og
deres pårørende gives et reelt overblik over bredden og indholdet i de botilbud, der eksisterer.
Derudover vil portalen kunne give oversigt over og viden om alle plejehjem, plejeboligbebyggelser og
friplejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre i Danmark, som er lettilgængelig for bl.a. kommuner og andre aktører på
ældreområdet, herunder bl.a. det kommende nationale videnscenter for værdig ældrepleje, jf. satspuljeaftalen på
ældreområdet for 2018-21. Videnscentret vil kunne bruge plejehjemsportalens informationer i dets arbejde med at
sikre en værdig ældrepleje i kommunernene til gavn for både de ældre og deres pårørende.
For at sikre at plejehjemportalen kommer til at indeholde informationer om alle plejehjem, plejeboligbebyggelser og
friplejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre i Danmark, foreslås det at give kommunalbestyrelser og private tilbud pligt
til at indberette oplysninger om det enkelte tilbud til plejehjemsportalen. Det vil være op til den enkelte
kommunalbestyrelse selv at afgøre, om indberetningen skal foretages af kommunen eller det enkelte tilbud.
Det er hensigten, at Sundhedsdatastyrelsen administrerer de centrale funktioner i forbindelse med plejehjems-
portalen. Det foreslås, at der i bekendtgørelsesform fastsættes regler om, at Sundhedsdatastyrelsen kan følge op i
forhold til kommuner og private tilbud, hvis oplysningerne ikke er indberettet, eller hvis oplysningerne ikke er i
overensstemmelse med plejehjemsportalens systematik.
Endelig er det hensigten at fastsætte ved bekendtgørelse, at Sundhedsdatastyrelsen kan markere forhold i
plejehjemsportalen, såfremt kommunalbestyrelsen eller det private tilbud ikke har indberettet manglende
oplysninger.
Forslaget medfører, at nogle af de tilbud, som i dag er registreret i Tilbudsportalen fremover i stedet skal registreres i
Plejehjemsportalen.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Driften af plejehjemsportalen vil være statsfinansieret. Plejehjemsportalen er finansieret med Aftalen om satspuljen
for ældreområdet for 2018-2021, som regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) har
indgået med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Alternativet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre.
Forslaget om etablering
af p
lejehjemsportalen skønnes at indebære offentlige udgifter på 3,5 mio. kr. i 2018. De
offentlige udgifter til driften af plejehjemsportalen vurderes i 2018 at blive på 0,5 mio. kr. og 1,0 mio. kr. årligt fra
2019.
Kommunalbestyrelserne har allerede i dag pligt til at indberette oplysninger om plejehjem, plejeboligbebyggelser og
friplejeboligbebyggelser fortrinsvis til ældre til Tilbudsportalen. Denne forpligtigelse ændres for disse boligformer til
en pligt til at indberette til plejehjemsportalen.
Det antages, at en kommune i 2018 i forbindelse med den første indberetning til plejehjemsportalen, ud over hvad
den ellers ville skulle have brugt på at indrapportere oplysninger til Tilbudsportalen, vil skulle anvende ca. 50 timer pr.
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 165: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (plejehjemsportal), fra ældreministeren
1843773_0006.png
kommune til at indrapportere oplysningerne til plejehjemsportalen. Den samlede merudgift for alle 98
kommunalbestyrelser anslås i 2018 at blive på ca. 2,4 mio. kr.
Herefter vil der løbende være udgifter i forbindelse med at opdatere informationerne, hvis der sker ændringer. Det
anslås, at kommunalbestyrelserne årligt skal anvende 20 timer ekstra pr. kommune. Den samlede merudgift for alle 98
kommunalbestyrelser anslås fra 2019 og frem at blive på ca. 1,0 mio. kr. årligt.
Merudgifterne finansieres af staten i henhold til satspuljeaftalen for 2018.
Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at lovforslaget i sig selv ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet. Eventuelle
administrative konsekvenser vil følge af den efterfølgende udmøntning af §14a, stk. 4 og vil bestå af dels
omkostninger for de ca. 60 friplejeboligbebyggelser fortrinsvis for ældre ved at blive oprettet på plejehjemsportalen
og dels de løbende omkostninger ved opdatering af oplysningerne. De administrative konsekvenser vil blive vurderet
nærmere i forbindelse med den offentlige høring af den efterfølgende bekendtgørelse.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 10. januar 2018 til den 7. februar 2018 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, BL - Danmarks Almene Boliger, Center for Sund Aldring – KU,
Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske Diakonhjem, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, Datatilsynet,
DemensKoordinatorer i Danmark, Den Danske Dommerforening, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet,
De sammenvirkende Menighedsplejere, Domstolsstyrelsen, Det Centrale Handicapråd, EGV, Ergoterapeutforeningen,
FOA, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FDS), Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, KL, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte (KTO), Kost & Ernæringsforbundet, LO's Faglige Seniorer, Lægeforeningen, National
Videnscenter for Demens, OK-Fonden, PLO, Pårørendegruppen for svage ældre, Selveje Danmark,
Socialpædagogernes Landsforbund, SUFO (Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende og forebyggende
hjemmebesøg), VIVE og Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser /
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 165: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (plejehjemsportal), fra ældreministeren
1843773_0007.png
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og
regioner
mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Ingen
3,5 mio. kr. i 2018 for
staten.
Ingen
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
0,5 mio. kr. i 2018 og 1,0
mio. kr. årligt fra 2019 og
frem for staten.
Ekstra udgifter i
kommunerne på 2,4 mio. kr.
i 2018 og 1,0 mio. kr. i 2019
og frem.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget
indeholder ikke EU-
retlige aspekter
Ja
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter
Nej
Overimplementering
af EU-retlige
minimumsforpligtelser
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Plejehjemsportalen kan være med til at sikre sammenlignelige og gennemskuelige oplysninger om de registrerede
plejehjem, plejeboligbebyggelser og friplejeboligbebyggelserne og på den måde understøtte den enkelte borgers frie
valg af tilbud og understøtte den lige konkurrence mellem private og offentlige leverandører.
Plejehjemsportalen skal alene indeholde oplysninger om plejehjem m.v., jf. § 192, plejeboligbebyggelser, der er
omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap, og
friplejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om friplejeboliger, når de fortrinsvis bebos af ældre.
Private tilbud er friplejeboligbebyggelser. Tilbud, hvor driften er udliciteret til private, og plejehjem og
plejeboligbebyggelser der drives af selvejende institutioner, som har en driftsaftale med en kommune, indgår i den
kommunale forsyning og under betegnelsen kommunale tilbud.
7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 165: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (plejehjemsportal), fra ældreministeren
Til nr. 2
Plejehjemsportalen skal indeholde viden om alle plejehjem, plejeboligbebyggelser og friplejebebyggelser fortrinsvis for
ældre i Danmark. Specialiserede tilbud skal fortsat være registreret i Tilbudsportalen. Plejehjemsportalen skal derfor
ikke omfatte tilbud, der er målrettet borgere, der i et væsentligt omfang modtager socialpædagogisk støtte efter § 85.
En mindre del af beboerne på plejehjem, plejeboligbebyggelser og friplejebebyggelser fortrinsvis for ældre kan være
yngre borgere under 65 år, det kan eksempelvis være borgere med demens.
Til nr. 3
Det fremgår i dag af § 14, stk. 2. i serviceloven, at kun tilbud, som er registreret i Tilbudsportalen, kan indgå i
kommunalbestyrelsens forsyning.
Det foreslås derfor, at de tilbud, der fremover vil skulle registres i plejehjemsportalen i stedet for Tilbudsportalen, som
er kommunale og private tilbud om plejehjem, jf. § 192, plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger
m.v. eller lov om boliger for ældre og handicappede samt friplejeboligbebyggelser omfattet af lov om friplejeboliger,
der fortrinsvis er målrettet ældre, stadig kan være en del af en kommunalbestyrelsens forsyning. Andre tilbud, der kan
indgå i kommunalbestyrelsens forsyning, skal fortsat være registreret i Tilbudsportalen.
Til nr. 4
Ældreministeren fastsætter i en bekendtgørelse nærmere regler om plejehjemsportalen, herunder om
kommunalbestyrelsers og private tilbuds pligt til at give oplysninger til plejehjemsportalen.
På plejehjemsportalen vil brugerne kunne finde generelle oplysninger om hvert enkelt plejehjem,
plejeboligbebyggelse og friplejeboligbebyggelse fortrinsvis for ældre som fx adresse, plejehjemsleder, plejehjemstype
mm. samt informationer om eksempelvis plejehjemmets værdiggrundlag, tilgang til pårørende, boligernes indretning,
madordning, aktiviteter, om man må have dyr m.m. De konkrete informationer på plejehjemsportalen vil bl.a. blive
fastlagt på baggrund af en brugerundersøgelse, der belyser, hvilke konkrete informationer ældre og deres pårørende
efterspørger i forbindelse med valg af plejebolig.
For at sikre at plejehjemportalen kommer til at indeholde informationer om alle plejehjem mm. i Danmark, får
kommunalbestyrelser og private tilbud pligt til at indberette tilbud til plejehjemsportalen.
Ældreministeren fastsætter endvidere i bekendtgørelse Sundhedsdatastyrelsens beføjelser i forhold til at sikre, at
kommunalbestyrelser og private tilbud indrapporterer til plejehjemsportalen.
Sundhedsdatastyrelsen kan følge op i forhold til kommunalbestyrelser og private tilbud, hvis oplysningerne om et tilbud
ikke er indberettet eller oplysningerne ikke er i overensstemmelse med plejehjemsportalens systematik.
Hvis kommunalbestyrelsen eller det private tilbud ikke følger op, kan Sundhedsdatastyrelsen markere manglen på
plejehjemsportalen i forhold til det pågældende tilbud. Markeringen fjernes, når indberetningen er bragt i orden.
Bestemmelserne skal danne grundlag for en reel og hensigtsmæssig indsats for at sikre rigtige oplysninger i
plejehjemsportalen.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2018.
8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 165: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (plejehjemsportal), fra ældreministeren
1843773_0009.png
Bilag 1.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
Lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 88 af
17. august 2017:
§1
1.
§ 14 a, stk. 1,
affattes således:
Ӯldreministeren samler og formidler
oplysninger om kommunale og private tilbud
om plejehjem, jf. § 192, plejeboligbebyggelser,
der er omfattet af lov om almene boliger m.v.,
plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov
om boliger for ældre og personer med
handicap, og friplejeboligbebyggelser, der er
omfattet af lov om friplejeboliger i en
landsdækkende oversigt (plejehjemsportalen),
jf. dog stk. 2.”
§ 14 a, stk. 2, affattes således:
”Plejehjemsportalen omfatter ikke tilbud, hvor
borgerne i væsentligt omfang modtager støtte
efter § 85”
§ 14 a, stk. 3, affattes således§ 14 a, stk. 3,
affattes således:
”Tilbud, som er nævnt i stk.
1., kan kun indgå i
kommunalbestyrelsens forsyning, jf. § 4, stk. 2,
hvis de er registreret i plejehjemsportalen.”
§ 14 a, stk. 4, affattes således:
”Ældreministeren fastsætter nærmere regler
om plejehjemsportalen, herunder om
kommunalbestyrelsernes og private tilbuds
pligt til at give oplysninger til
plejehjemsportalen, samt om
Sundhedsdatastyrelsens beføjelser i den
forbindelse.”
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
2.
3.
4.
9