Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 147
Offentligt
1840654_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
Region Midtjyllands styring af
risici og reserver i 2 sygehus-
byggerier
Juni 2017
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 147: Orientering om den årlige status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra sundhedsministeren
1840654_0002.png
NOTAT TIL STATSREVISORERNE, JF. RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 11/2016 om Region Midtjyllands styring af risici og
reserver i 2 sygehusbyggerier
Sundhedsministerens redegørelse af 1. maj 2017
31. maj 2017
RN 1504/17
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som sundhedsministeren og Region
Midtjylland har iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og
beretningens konklusioner. De 2 sygehusbyggerier er Det Nye Universitetshospital i Århus
(DNU) og Det Nye Hospital i Vest (DNV-Gødstrup).
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Sundhedsministeren er overordnet enig i beretningens kritik.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Ministeren peger dog på, at Statsrevisorernes og Rigsrevisionens samlede vurdering
af Region Midtjyllands styring af risici og reserver i de 2 sygehusbyggerier som util-
fredsstillende, leder til et lidt for negativt billede af DNV-Gødstrup.
Sundhedsministeren oplyser, at regionen i begge byggerier har iværksat tiltag til at
forbedre styringen af risici og reserver, ligesom ministeriet har taget initiativ til at ju-
stere regnskabsinstruksen til behandling af tilskud fra Kvalitetsfonden til sygehusbyg-
geri med henblik på at sikre en bedre reservestyring i alle kvalitetsfondsstøttede sy-
gehusbyggerier. Sundhedsministeren bemærker, at der alt i alt for både DNU og DNV-
Gødstrup er grund til forsigtig optimisme i forhold til at undgå besparelser, der kan for-
ringe de nye sygehuses kvalitet og funktionalitet.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen i Region Midtjyllands styring af risici og re-
server i de 2 sygehusbyggerier og orientere Statsrevisorerne om:
resultaterne af Region Midtjyllands indsats for at forbedre risikostyringen i DNU
resultaterne af Region Midtjyllands indsats for, at kapitaliseringer af risici i DNV-
Gødstrup opgøres ensartet
hvorvidt Region Midtjyllands reserveprognoser for DNU fremadrettet på systema-
tisk vis inddrager byggeriets kapitaliserede risici
resultaterne af Region Midtjyllands initiativer til at udarbejde reserveprognoser for
DNV-Gødstrup.
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 147: Orientering om den årlige status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra sundhedsministeren
1840654_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i februar 2017 en beretning om Region Midtjyllands styring af risici
og reserver i 2 sygehusbyggerier. Beretningen handlede om, hvorvidt Region Midtjylland i
tilfredsstillende grad havde brugt risikostyring og reservestyring til at forebygge og håndte-
re økonomisk pres på byggeriet af Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU) og Det Nye
Hospital i Vest (DNV-Gødstrup).
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at Region Midtjyllands sty-
ring af risici og reserver i byggeriet af Det nye Universitetshospital i Aarhus og Det nye ho-
spital i Vest har været utilfredsstillende. Statsrevisorerne pegede på risikoen for, at yderlige-
re besparelser og ændringer i byggerierne kan forringe byggeriernes kvalitet og funktionali-
tet.
4. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, som Region Midtjylland
har iværksat og vil iværksætte som følge af beretningen. Sundhedsministeren har på bag-
grund af beretningen indhentet en udtalelse fra regionsrådet i Region Midtjylland og henvi-
ser i sin redegørelse til regionsrådets udtalelse.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af sundhedsministerens redegørelse
5. Sundhedsministeren oplyser, at beretningen sætter fokus på de udfordringer, der kan op-
stå i forbindelse med sygehusbyggeri og større offentlige anlægsarbejder i almindelighed.
De kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier er med et samlet budget på godt 48 mia. kr.
(2017-priser) en historisk stor og ambitiøs investering – ikke bare i forhold til sygehusbyg-
geri, men i forhold til offentligt anlæg i det hele taget. Derfor er det også helt afgørende, at
den faste økonomiske ramme forvaltes med fokus på sikker styring af selve byggeproces-
sen såvel som på at skabe de bedst mulige rammer for at realisere de forventede gevinster
i form af bl.a. øget kvalitet og effektivitet.
Sundhedsministeren oplyser, at ministeren overordnet er enig i beretningens kritik. Ministe-
ren vurderer dog i lighed med regionen, at den samlede vurdering af styringen i byggerierne
som utilfredsstillende giver et lidt for negativt billede af DNV-Gødstrup.
Region Midtjyllands styring af risici i de 2 sygehusbyggerier
6. Statsrevisorerne bemærkede, at risikostyringen i de 2 byggerier er forskellig. Risikosty-
ringen i DNU har været mangelfuld og usystematisk, mens den i DNV-Gødstrup har været
mere systematisk.
Det fremgik også af beretningen, at regionens retningslinjer for risikostyring i DNU var for-
ældede og hverken afspejlede den reelle opgavefordeling i byggeriet eller beskrev opgaver-
ne i risikostyringen tydeligt. Arbejdet med at identificere, registrere og vurdere væsentlighe-
den af risici foregik ikke ensartet og fyldestgørende på tværs af byggeriets delprojekter og
efterlevede ikke fuldt ud regionens egne retningslinjer. Risikostyringen bar i praksis præg
af et større fokus på at håndtere allerede indtrufne hændelser end på at forhindre risici i at
indtræffe, ligesom regionens kapitaliseringer i væsentlig grad omfattede hændelser frem for
risici.
Det fremgik derudover af beretningen, at regionens opgørelsesmetode ved kapitalisering af
risici i DNV-Gødstrup ikke var ensartet. Dermed var det vanskeligt at danne et samlet over-
blik over den økonomiske trussel, risikobilledet udgjorde for byggeriet.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 147: Orientering om den årlige status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra sundhedsministeren
1840654_0004.png
3
7. Sundhedsministeren oplyser, at det fremgår af regionsrådet i Region Midtjyllands udtalel-
se, at regionen overvejende er uenig i Rigsrevisionens kritik af risikostyringen. Sundheds-
ministeren oplyser, at ministeren ikke er enig med regionen i afvisningen af Rigsrevisionens
kritik, særligt hvad angår DNU. Sundhedsministeren oplyser, at det er ministerens vurdering,
at Rigsrevisionens kritik af regionens styring af DNU i alt væsentligt er baseret på krav, der
enten fremgår af regnskabsinstruksen til behandling af tilskud fra Kvalitetsfonden til sygehus-
byggerier eller har været stillet i forbindelse med skærpet tilsyn, herunder de 4 konsulent-
undersøgelser af DNU, der på ministeriets foranledning er foretaget af byggeriet i perioden
2011-2016.
Sundhedsministeren oplyser, at det fremgår af regionsrådets udtalelse, at regionen dog aner-
kender, at når man bevæger sig ned i nogle enkelte detaljer, er der forhold, som kan forbed-
res. Disse forhold oplyser regionsrådet at have taget hånd om, ligesom regionen fremadret-
tet vil have fokus på at skelne tydeligere mellem risici og hændelser i den kvartalsvise risiko-
rapportering.
Sundhedsministeren oplyser, at regionen oplyser, at den har iværksat tiltag til at forbedre
styringen af begge byggerier. Bl.a. har begge byggerier opdateret deres styringsmanualer
og i den sammenhæng præciseret deres retningslinjer for risiko- og reservestyring. DNU’s
styringsmanual er godkendt i regionsrådet i oktober 2016, og DNV-Gødstrups er godkendt
i marts 2017. Det er ministerens vurdering, at grundlaget for en betryggende styring af risi-
ci og reserver især på DNU er væsentligt forbedret.
Sundhedsministeren oplyser, at det er ministerens vurdering, at de mangler, Rigsrevisionen
påpeger i forhold til procedurer og rapportering på DNV-Gødstrup, til en vis grad opvejes af,
at byggeriet overordnet er blevet styret kompetent og udfordringer håndteret undervejs. DNV-
Gødstrup har fx i langt højere grad end DNU løbende kunnet lukke de risici, der optræder i
kvartalsrapporterne til regionsrådet. Ministeren finder dermed, at det i praksis har været af
mindre betydning, om der har foreligget en fuldstændig og ensartet kapitalisering af risici, som
er blevet indarbejdet i projektets reserveprognoser.
8. Region Midtjylland oplyser dog i udtalelsen til sundhedsministeren, at DNV-Gødstrup i ef-
teråret 2016 har gennemgået projektets risikoregister for at sikre, at alle risici er kapitalise-
rede, og for at vurdere opgørelsesmetoderne. Regionen har tilstræbt, at alle kapitaliseringer
opgøres ensartet med angivelse af eksakt beløb og kun undtagelsesvist angives som et be-
løbsmæssigt interval. Regionen er enig med Rigsrevisionen i, at der bør foreligge dokumen-
tation for kapitaliseringen, og vil fra juni 2017 indarbejde dette, som en del af den månedli-
ge kapitaliseringsproces. Endelig oplyser regionen, at DNV-Gødstrup, bl.a. på baggrund af
Rigsrevisionens bemærkninger, udarbejder en opdateret risikovejledning, som, regionen for-
venter, vil blive godkendt på projektets styregruppemøde i juni 2017.
9. Rigsrevisionen konstaterer, at selv om Region Midtjylland angiver at være uenig i beret-
ningens kritik af risikostyringen i DNU, har regionen dog justeret og præciseret byggeriets
styringsmanual, gennemgået del- og underprojekternes risikoregistre med projekt- og byg-
geledere, ligesom regionen fremadrettet vil have fokus på at skelne tydeligere mellem risici
og hændelser i rapporteringen. Det finder Rigsrevisionen tilfredsstillende.
Rigsrevisionen vil følge resultaterne af Region Midtjyllands indsats for at forbedre risikosty-
ring i DNU. Rigsrevisionen vil konkret følge op på dette ved at vurdere:
om de opdaterede retningslinjer for risikostyringen i DNU tydeligt beskriver opgave og op-
gavefordeling
om risikoarbejdet i praksis er blevet mere ensartet på tværs af delprojekterne og lever
op til regionens retningslinjer
om regionen skelner mellem risici og hændelser i risikostyringen, kapitaliseringen og rap-
porteringen.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 147: Orientering om den årlige status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra sundhedsministeren
1840654_0005.png
4
Rigsrevisionen finder, at Region Midtjyllands tiltag i forhold til at sikre ensartede opgørelser
af kapitalisering af DNV-Gødstrups risici er tilfredsstillende. Rigsrevisionen vil følge resulta-
tet af regionens arbejde med at ensarte opgørelsesmetoden af kapitaliseringer af risici i DNV-
Gødstrup.
Region Midtjyllands styring af reserver i de 2 sygehusbyggerier
10. Statsrevisorerne bemærkede, at reservestyringen ikke har kunnet danne grundlag for en
vurdering af, om reserverne kan dække byggeriernes risici.
Det fremgik også af beretningen, at Region Midtjylland fortsat burde styrke reserveprogno-
serne i DNU og sikre en systematisk inddragelse af kapitaliseringer af byggeriets risici i prog-
noserne. Reservestrategien i DNU udgjorde et svagt grundlag for at styre reserverne, selv
om den delvist efterlevede regnskabsinstruksens krav. Strategien angav ikke, hvilket niveau
reserverne samlet set skulle have i byggeriet.
Det fremgik derudover af beretningen, at regionen ikke havde udarbejdet dækkende reser-
veprognoser for DNV-Gødstrup og kun sparsomt havde inddraget kendskabet til de mulige
økonomiske konsekvenser af byggeriets risici i prognosearbejdet. Regionen havde desuden
ikke opdateret reservestrategien, så den afspejlede praksis i DNV-Gødstrup.
11. Sundhedsministeren oplyser, at ministeren ikke er enig med regionen i dennes afvisning
af Rigsrevisionens kritik. I regionsrådets udtalelse til sundhedsministeren fremgår det, at re-
gionen finder, at de nuværende reserveprognoser for DNU giver et tilstrækkeligt grundlag
for at vurdere, om der er de nødvendige reserver til at gennemføre projektet inden for total-
rammen. Regionen oplyser videre, at DNU’s kapitaliseringer inddrages i prognoserne for re-
serveforbruget.
Sundhedsministeren oplyser, at DNV-Gødstrup i 1. kvartal 2017 har indgået kontrakt på de
sidste store byggefaglige udbud og dermed elimineret et væsentligt risikoelement for bygge-
riet. Byggeriet forløber uden væsentlige forsinkelser, og regionen håndterer løbende de ud-
fordringer, der opstår undervejs. Ministeriet har på den baggrund i marts 2017 meddelt Re-
gion Midtjylland, at det skærpede tilsyn med DNV-Gødstrup ophører.
Sundhedsministeren oplyser videre, at der er sket væsentlige forbedringer i styringen af DNU-
byggeriet. Med indflytningen af de første laboratoriefunktioner og patienter i henholdsvis sep-
tember 2016 og februar 2017 er der taget hul på ibrugtagning af de første dele af byggeriet.
Trækket på de decentrale reserver har i en periode været stabiliseret, efter der i længere
tid har været et højt niveau af ekstrakrav fra entreprenører. Ministeren oplyser, at der stadig
er potentiale for at forbedre styringen af især DNU, og ministeriet vil også i den kommende
tid fortsætte det skærpede tilsyn med DNU for at følge byggeri, færdiggørelse og ibrugtag-
ning.
Sundhedsministeren bemærker, at der alt i alt for både DNU og DNV-Gødstrup er grund til
forsigtig optimisme i forhold til at undgå besparelser, der kan forringe de nye sygehuses kva-
litet og funktionalitet.
Sundhedsministeren oplyser derudover, at beretningen har givet anledning til, at ministeri-
et har præciseret retningslinjerne for reservestrategier i udkast til revideret regnskabsinstruks
til behandling af tilskud fra Kvalitetsfonden til sygehusbyggerier 2017. Regnskabsinstruksen
forventes at blive godkendt ultimo maj 2017. Regnskabsinstruksen vil fremadrettet indehol-
de krav om, at regionerne beskriver, hvilke metoder sygehusbyggerierne bruger til at prog-
nosticere fremtidige reservetræk og til at vurdere, om det realiserede reservetræk på et gi-
vent stade i projektet svarer til det forventede træk.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 147: Orientering om den årlige status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra sundhedsministeren
1840654_0006.png
5
12. Region Midtjylland oplyser i udtalelsen til sundhedsministeren, at regionen er enig i, at
DNV-Gødstrup skal udarbejde egentlige reserveprognoser og inddrage byggeriets risikobil-
lede heri. Regionen har igangsat udviklingen af en prognosemodel for DNV-Gødstrup og har
både søgt inspiration hos DNU og regionens revisor. Regionen forventer, at reserveprogno-
sen for DNV-Gødstrup kan indgå i byggeriets kvartalsrapport for 2. kvartal 2017. Region Midt-
jylland oplyser videre, at DNV-Gødstrups styringsmanual er opdateret i marts 2017 og der-
med afspejler reservestrategien og gældende praksis i byggeriet.
13. Rigsrevisionen finder det positivt, at sundhedsministeren skærper kravene til reserve-
strategier i de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier og præciserer retningslinjerne i regn-
skabsinstruksen.
Rigsrevisionen konstaterer, at sundhedsministeren ikke er enig i Region Midtjyllands afvis-
ning af Statsrevisorernes og Rigsrevisionens kritik af reservestyringen i DNU-byggeriet.
Rigsrevisionen vil følge, om Region Midtjyllands reserveprognose for DNU-byggeriet frem-
adrettet på systematisk vis inddrager byggeriets kapitaliserede risici og i højere grad end
hidtil udgør et tilfredsstillende grundlag for at vurdere, om byggeriets reserver er tilstrække-
lige.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Region Midtjylland har opdateret DNV-Gødstrups
styringsmanual og har taget initiativ til, at DNV-Gødstrup fremadrettet udarbejder reserve-
prognoser og inddrager projektets risikobillede heri. Rigsrevisionen vil følge resultaterne af
regionens indsats for at udarbejde reserveprognoser for DNV-Gødstrup, herunder om de mu-
lige økonomiske konsekvenser af byggeriets risici bliver inddraget i prognosearbejdet.
Lone Strøm