Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1829678_0001.png
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
. de e er 
 
    
Sa le otat vedrøre de forslag til Europa‐Parla e tets og Rådets forord i g o  fre stil‐
li g,  arkedsføri g og a ve delse af  edi i eret foder og o  ophævelse af Rådets direk‐
tiv  /
/EØF  KOM 
 
 
 
.
Forslag til Europa‐Parla e tets og Rådets forord i g o  fre stilli g,  arkedsføri g og a ve delse af 
edi i eret foder
 
og o  ophævelse af Rådets direktiv  /
/EØF  KOM 
 
 
-
Tidlig forelæggelse  
-
Revideret sa le otat forelagt Folketi gets Europaudvalg de   . de e er 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Samlenotater vedr. Europa-Parlamentets og Rådets forordninger KOM (2014) 0556, KOM (2014) 0557 og KOM (2014) 0558 (1708137), fra sundhedsministeren
1829678_0002.png
2
 
.
 
Forslag til Europa‐Parla e tets og Rådets forord i g o  fre stilli g,  arkedsføri g og a ve delse af 
/EØF  KOM 
 
 
edi i eret foder
 
og o  ophævelse af Rådets direktiv  /
-
Tidlig forelæggelse  
 
. Resu é 
Ko
issio e  har de   . septe er 
 fre sat et forslag til Europa‐Parla e tets og Rådets forord i g 
o  fre stilli g,  arkedsføri g og a ve delse af  edi i eret foder
 
og o  ophævelse af Rådets direktiv 
/
/EØF. For ålet  ed revisio e  af  este
elser e o   edi i eret foder
 
er at har o isere fre stil‐
li ge ,  arkedsføri ge  og a ve delse  af  edi i eret foder
 
og  elle produkter i EU på et højt sikker‐
heds iveau og at tage højde for de  tek iske udvikli g på dette o råde sa t at adressere de risi i for de  
offe tlige su dhed, so  er for u det  ed a ti ikro iel resiste s.  
 
Forslaget til forord i g ajourfører de   uvære de lovgiv i g o   edi i eret foder
 
ved at ophæve direktiv 
/
/EØF, hvori er fastsat de  eti gelser, der gælder for fre stilli g,  arkedsføri g og a ve delse af  e‐
di i eret foder
 
i EU. Direktiv  /
/EØF  lev udfor et i de  oprettelse  af det i dre  arked og er aldrig 
levet æ dret i dholds æssigt. Ved dets ge e førelse i  atio al ret ku e  edle sstater e fortolke og 
i ple e tere de retlige  este
elser,  e  de e fleksi ilitet har været  ed til at ska e visse pro le er, 
da direktivet ekse pelvis ikke fastsætter sta darder for godke delse af virkso heder eller a epterede tek‐
ikker til fre stilli g af  edi i eret foder. Forord i gsforslaget o fatter, ud over fre stilli g,  arkedsfø‐
ri g og a ve delse, tillige op evari g tra sport, i port og eksport til tredjela de.  
 
Forslaget fastsætter sta darder for godke delse af virkso heder og a epterede tek ikker til fre stilli g af 
edi i eret foder, heru der o  sta darder e  ør være tek ologi‐ eller resultat aserede. E dvidere opstiller 
forslaget kriterier for ho oge itet og græ seværdier for overslæ  af veteri ære læge idler  elle  forskel‐
lige partier af foder. Desude  i deholder forslaget  este
elser o  spe ifik  ærk i g af  edi i eret foder
 
og til ered i g på foderstoffa rikke  forud for ordi eri ge . Forslaget tillader e dvidere  la di g i  o ile 
la de aski er og  la di g på  edrifte   hje
e la der , sa tidig  ed at der fastsættes regler for disse 
ord i ger. Beste
elser e o fatter  l.a. fora stalt i ger til  ortskaffelse af  edi i eret foder, so  ikke er 
levet a ve dt på  edrifte . E deligt  egræ ser forslaget a ve delse af  edi i eret foder
 
til d r, so  d r‐
læge  selv har u dersøgt, og for hvilke der er stillet e  diag ose o   eha dli gskræve de s gdo . Til  e‐
ha dli g af fødevareprodu ere de d r  å der højst leveres a ti iotikaholdig  edi i eret foder
 
til to ugers 
for rug, og a ve delse til fore gge de eller  delsesfre
e de for ål for des. 
På  uvære de tidspu kt er det ikke  uligt at foretage e  præ is vurderi g af de statsfi a sielle ko sekve ‐
ser, det forve tes dog at forslage e vil  edføre øgede ad i istrative  rder og udgifter for de  releva te 
dighed, da godke delses‐ og i spektio spro edure af  edi i eret foder  liver  ere ko plekse. 
 
E dvidere er der på  uvære de tidspu kt ikke  uligt præ ist at vurdere de sa lede ko sekve ser for er‐
hvervslivet, dog forve tes det, at forslaget vil  edføre øgede øko o iske og ad i istrative  rder for fo‐
derstofvirkso heder. Det forve tes, at eksistere de ko trol‐, kvalitets‐ og st res ste er skal ud gges i 
virkso heder e  ed he lik på at ku e leve op til de  e krav i forord i gsforslaget. Sa tidigt vil der også 
være forhøjede ko sekve ser til de virkso heder so  ø sker e  tilladelse til Mo ile‐ i ere i for  af  e ge‐
r.  
 
Forord i gsudkastet i de ærer  la dt a det, at la d rug, da rug  ed flere, der ø sker at fre stille  e‐
di i eret foder, i  odsæt i g til gælde de regler  u skal have tilladelse til at fre stille  edi i eret foder. 
 
Regeri ge  ka  i udga gspu ktet støtte forslaget. 
 
For a dska et har til he sigt at i dhe te forha dli gs a dat i COREPER i de  årets udga g  ed he lik 
på at i dlede forha dli ger  ed Europa‐Parla e tet i 
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Samlenotater vedr. Europa-Parlamentets og Rådets forordninger KOM (2014) 0556, KOM (2014) 0557 og KOM (2014) 0558 (1708137), fra sundhedsministeren
1829678_0003.png
3
 
 
. Baggru d 
Ko
issio e  har de   . septe er 
 fre sat et forslag til Europa‐Parla e tets og Rådets forord i g 
o   fre stilli g,  arkedsføri g  og  a ve delse  af  edi i eret  foder
 
og  o   ophævelse  af  Rådets  direktiv 
/
/EØF. Forslaget er overse dt til Rådet i da sk sprogversio  de   . septe er 
.  
 
Forslaget er fre sat  ed hje
el i artikel   og artikel 
, stk.  , litra  , i Traktate  o  De  Europæiske 
U io s Fu ktio s åde  TEUF . 
 
Forord i gsforslaget skal  eha dles af Rådet og Europa‐Parla e tet i fællesska  efter de  al i delige lov‐
giv i gspro edure i TEUF artikel 
 
 
. For ål og i dhold 
For ålet  ed revisio e  af  este
elser e o   edi i eret foder
 
er at har o isere fre stilli ge ,  ar‐
kedsføri ge  og a ve delse  af  edi i eret foder
 
og  elle produkter i EU på et højt sikkerheds iveau og 
at tage højde for de  tek iske udvikli g på dette o råde. Dette for at st rke et velfu gere de i dre  arked 
og sikre fødevarelovgiv i ge s gru dlægge de  ål for et højt  esk ttelses iveau af  e eskers og d rs 
su dhed, heru der at ge e føre pu kter vedrøre de fore ggelse af resiste s, so   eskrevet i Ko
is‐
sio e s ha dli gspla  fra 
 "A tio  Pla  Agai st the Risi g Threats fro  A ti i ro ial Resista e”. 
Ko
issio e s ha dli gspla  fra 
 er side he  erstattet af e    ha dli gspla  offe tliggjort juli 
.  
 
A ve delseso råde og defi itio er 
Forslaget til forord i g o  fre stilli g,  arkedsføri g og a ve delse af  edi i eret foder
 
og  elle pro‐
dukter skal regulere  edi i eret foder, so  i dag er o fattet af direktiv  /
/EØF o  fastsættelse af  e‐
ti gelser e for til ered i g,  arkedsføri g og a ve delse af  edi i eret foder
 
i Fællesska et. 
  
U der forha dli ger e er a ve delseso rådet  levet præ iseret, således at det fre går, at forord i ge  
ikke skal gælde for veteri ære læge idler, so  er ordi eret til i dgivelse ge e  va d eller til a de  oral 
a ve delse e d i for  af  edi i eret foder. Forord i ge  skal derfor ikke gælde for oralt pulver.   
 
Ko
issio e  har på e kelte o råder foreslået e  udvidelse af regler es a ve delseso råde, idet forord‐
i ge  tillige o fatter op evari g, tra sport sa t i port og eksport til  . la de af  edi i eret foder
 
og  el‐
le produkter. 
 
Der i dføres  ed forslaget e  række  e defi itio er, heru der:   
 
Foderlæge iddel defi eres so  e   la di g af et eller flere veteri ærlæge idler eller  elle produkter  ed 
et eller flere foderstoffer, so  er klar til at  live givet direkte til d r ude   derligere forar ejd i g.  
 
Et  elle produkt er e   la di g af et eller flere veteri ærlæge idler eller  elle produkter  ed et eller 
flere foderstoffer, so  er  ereg et til at i dgå i fre stilli ge  af et foderlæge iddel. So   oget  t a ve des 
udtr kket veteri ærlæge idler i stedet for læge iddelfor la di ger eller pre i .  
 
Et virkso t stof er et far akologisk virkso t stof. 
 
”Ikke‐ ålfoder” defi eres so  foder, der ikke er  este t til at i deholde et spe ifikt veteri ærlæge iddel. 
 
Overslæ  defi eres so  overførsel af spor af et virkso t stof til ”ikke‐ ålfoder”. 
 
E  leder af e  foderstofvirkso hed defi eres so  de  f siske eller juridiske perso , der er a svarlig for, at 
krave e i de e forord i g overholdes i de  foderstofvirkso hed, so  er u der vedko
e des ledelse. 
 
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Samlenotater vedr. Europa-Parlamentets og Rådets forordninger KOM (2014) 0556, KOM (2014) 0557 og KOM (2014) 0558 (1708137), fra sundhedsministeren
1829678_0004.png
4
E  distri utør defi eres so  e  leder af e  foderstofvirkso hed, der leverer et foderlæge iddel, pakket og 
klar til  rug, til d reholdere . 
 
Mo il foder la der defi eres so  e  leder af e  foderstofvirkso hed, hvis virkso hed er e  lastvog , so  
er spe ielt udst ret til fre stilli g af  edi i eret foder.  
 
Hje
e la der defi eres so  e  leder af e  foderstofvirkso hed, der fre stiller  edi i eret foder
 
på de  
edrift, hvor de skal a ve des.  
 
Fre stilli g, op evari g, tra sport og  arkedsføri g  
Krave e for foderstofvirkso heder gøres  ere detaljerede. Bla dt a det stilles der krav til fa iliteter es og 
udst rets gru dpla , udfor i g, udførelse og di e sio er, so  skal sikre, at risikoe  for fejl  i i eres, og 
at e hver uheldig i dvirk i g på produkter es kvalitet og sikkerhed ge erelt u dgås. Det skal også være  u‐
ligt at foretage tilfredsstille de re gøri g og desi fi eri g, og  aski er, so  ko
er i ko takt  ed foder‐
stoffer, skal ku e tørres af efter vådre gøri g. Desude  skal ledere af foderstofvirkso heder so   oget  t 
i dføre, iværksætte og følge e  eller flere faste skriftlige pro edurer, der er  aseret på risikoa al se og kriti‐
ske ko trolpu kter – ”Hazard A al sis a d Criti al Co trol Poi ts”‐s ste et  HACCP‐s ste et . 
Forha dli ger e har ført til, at store dele af de detaljerede krav er udgået, idet der skal u dgås ge givelse af 
de ge erelle regler, der gælder for foder. Krave e er  u  egræ set til det, der særligt skal gælde for  edi i‐
eret foder. 
 
Fre stilli g af  edi i eret foder
 
og  elle produkter  å ku  ske på  asis af veteri ære læge idler, so  er 
godke dt til for ålet. I de  for i delse stilles e  række krav til produ e te  af foderlæge idlet. Det drejer 
sig  l.a. o , at der ikke  å foreko
e i teraktio   elle  veteri ærlæge idlet og foderet  ed e  forri ‐
gelse af foderlæge idlets sikkerhed og virk i g til følge. Ligeso  der i foderlæge idlet ikke  å i korporeres 
fodertilsæt i gsstoffer, so  der allerede er fastsat  aksi u i dhold for i e  a de  retsakt, hvis sa
tilsæt i gsstof er a ve dt so  virkso stof i det veteri ære læge iddel. U der forha dli ger e er det  levet 
præ iseret, at det  edi i erede foder eller  elle produktet ikke  å i deholde  o idiostatika eller histo‐
o ostatika so  tilsæt i gsstoffer, hvis de i dgår so  aktive stoffer i det veteri ære læge iddel. Forha d‐
li ger e har ført til e  tilføjelse o , at i tilfælde af, at læge idlets aktive stof er det sa
e so  i et tilsæt‐
i gsstof i deholdt i foderet,  å det sa lede i dhold af stoffet i det  edi i erede foder ikke overstige det 
aksi ale i dhold, der er fastsat i produktresu eet for læge idlet og af re epte . Det er desude  tilføjet, 
at læge idlet og foderet skal udgøre e  sta il  la di g i hele hold arhedsperiode  for det  edi i erede 
foder. Disse krav svarer til de eksistere de regler, dog således at de er  ere detaljerede. Produ e te  af et 
foderlæge iddel skal sørge for at e  række for uleri gstek iske krav til  edi i eret foder
 
sa
e sæt i g 
liver opf ldt. 
 
So   oget  t foreslås det, at Ko
issio e  i e  ge e førelsesretsakt ka  fastlægge kriterier for ho oge  
i korporeri g af veteri ærlæge idler i  edi i eret foder
 
eller  elle produkter u der he s tage  til ve‐
teri ærlæge idler es særlige ege ska er og  la di gstek ikke . Retsakter e vedtages efter u dersøgelses‐
pro edure  i artikel  , stk.  . 
 
So   oget  t skal ledere af foderstofvirkso heder træffe fora stalt i ger for at u dgå overslæ . I de  for‐
i delse tillægges Ko
issio e   eføjelser til at vedtage delegerede retsakter i overe sste
else  ed ar‐
tikel   vedrøre de fastsættelse  af spe ifikke græ seværdier for overslæ  af virkso
e stoffer. Er der ikke 
fastsat spe ifikke græ seværdier, er græ seværdie  for a ti ikro ielle virkso
e stoffer   % af det virk‐
so
e stof i sidste parti af foderlæge idlet eller  elle produktet i de  fre stilli ge  af ikke‐ ålfoder og 
for a dre virkso
e stoffer   % af det virkso
e stof i sidste parti af foderlæge idlet eller  elle produk‐
tet i de  fre stilli ge  af ikke‐ ålfoder. 
 
U der forha dli ger e er  eteg else  ”overslæ ” erstattet af ”kr dsko ta i eri g”, idet overslæ  er resul‐
tatet af kr dsko ta i eri g. Medle sstater e har udtr kt ø ske o  fastsættelse af spe ifikke græ sevær‐
dier for kr dsko ta i eri g  ed a ti iotika. Der er efterfølge de i dskrevet forslag til  idlertidige spe i‐
fikke græ seværdier. Ma ge  edle sstater, heru der Da ark, har udtr kt tvivl o , hvorvidt det er tek isk 
uligt at produ ere  edi i eret foder og overholde de foreslåede  idlertidige græ seværdier. Der ar ejdes 
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Samlenotater vedr. Europa-Parlamentets og Rådets forordninger KOM (2014) 0556, KOM (2014) 0557 og KOM (2014) 0558 (1708137), fra sundhedsministeren
1829678_0005.png
5
fortsat  ed pro le atikke . Medle sstater e har poi teret, at der hurtigst  uligt skal fastsættes græ se‐
værdier på et vide ska eligt gru dlag. For a dre aktive stoffer e d a ti iotika er foreslået e  græ se på   
g/kg af det aktive stof i ikke‐ ålfoder. 
 
Medi i eret foder
 
og  elle produkter ka  so   oget  t fre stilles og op evares, i de  de  i artikel   
o ha dlede re ept er udskrevet. De e  este
else fi der ikke a ve delse på hje
e la dere, eller  år 
edi i eret foder
 
eller  elle produkter e fre stilles på  asis af veteri ærlæge idler i overe sste
else 
ed artikel   eller   i direktiv 
/ /EF, det vil sige til a dre d rearter eller s gdo
e e d læge idlet 
er godke dt til  kaskaderegle . Forha dli ger e har ført til e  tilføjelse o , at  este
else  heller ikke 
gælder for  o ile foder la dere. E  del  edle sstater, heru der Da ark, har erklæret, at der er  ehov 
for at tillade fre stilli g på forhå d også i tilfælde af ordi eri g i he hold til kaskaderegle . Foderlæge idler 
a ve des særligt ofte ved  eha dli g af akvakulturd r, hvor i fektio ss gdo
e spredes hurtigt. Nogle h p‐
pigt a ve dte a ti iotika til akvakulturd r  arkedsføres ku  i e kelte  edle sstater, og hvis d rlæge  skal 
afve te udleveri gstilladelse i de  ordi eri g af  edi i eret foder, vil  eha dli ge   live forsi ket.   
 
Mærk i ge  af  edi i eret foder
 
og  elle produkter skal gøres  ere detaljeret. Heru der stilles krav til 
ærk i gsopl s i ger, so  o fatter opl s i ger o   av , fir a av  og adresse på foderstofvirkso heds‐
ledere , der er de   ærk i gsa svarlige, og krav til at opl se veteri ærlæge idlets terapeutiske i dikatio‐
er, eve tuelle ko trai dikatio er og utilsigtede hæ delser, i det o fa g disse opl s i ger er  ødve dige 
for a ve delse . 
 
Vedrøre de e allage så  å  edi i eret foder
 
og  elle produkter ku   arkedsføres i lukkede pak i ger 
eller  eholdere. Pak i ger e eller  eholder e skal være lukket på e  såda   åde, at lukke eka is e   e‐
skadiges ved å i g og ikke ka  ge a ve des. 
 
U der forha dli ger e er i dsat e     este
else o  rekla e for  edi i eret foder og  elle produkter. 
Rekla e for  edi i eret foder og  elle produkter for des  ed u dtagelse af rekla e over for d rlæger. 
Beste
else  skal sikre parallelitet til læge iddelforord i ge . 
 
 
Ved ha del i de  for U io e   ed  edi i eret foder
 
skal veteri ærlæge idlet være godke dt efter direktiv 
/ /EF i det  edle sla d, hvor foderlæge idlet a ve des. Dette er også tilfældet, hvor foderlæge id‐
let er fre stillet i et  edle sla d og a ve des i et a det  edle sla d.  
Beste
else  er udgået af forslaget, idet regler e o  godke delse af veteri ærlæge idler følger af forord‐
i gsforslaget  vedrøre de  veteri ære  læge idler.  Da ark  har  u der  forha dli ger e  ar ejdet  for  at  få 
klarhed over  uligheder e for at ha dle  ed  edi i eret foder og  elle produkter i de  for EU, set i l set 
af at  este
else  er udgået.   
 
Ledere af foderstofvirkso heder skal so   oget  t påse, at de virkso heder, so  de er a svarlige for, er 
godke dt af  de   ko pete te 
dighed.  Krave e  til  godke delse  af  e   virkso hed gøres  sa tidig  ere 
detaljerede. For ekse pel stilles der krav til, at der er eta leret et HACCP‐s ste .  
U der forha dli ger e er tilføjet u dtagelse fra godke delseskravet for la d æ d, so  ale e i dkø er, op‐
evarer og tra sporterer  edi i eret foder til a ve delse på ege   edrift  dvs. so  ikke er hje
e la ‐
dere , distri utører, so  ku  er  elle ha dlere  e  ude  op evari g  og ledere af foderstofvirkso heder, 
so  ku  tra sporterer  edi i eret foder og  elle produkter i pak i ger. Detailforha dlere, so  sælger 
edi i eret foder til  rug for kæled r eller pelsd r skal ikke  godke des,  e  registreres. Det er desude  
tilføjet, at  o ile foder la dere, so  leverer  edi i eret foder i e  a de   edle sstat e d de , hvor god‐
ke delse er sket, skal  otifi ere aktivitete  til de  ko pete te 
dighed i de   edle sstat, hvortil der 
leveres.  
 
Pro edure  for godke delse af e  virkso hed og suspe sio , til agekaldelse eller æ dri g af godke delse  
er u derlagt artikel  , stk.  , og artikel  ,  ,   og   i forord i g  EF   r.  /
. Virkso hede  optages 
på de  i artikel  , stk.  , i forord i g  EF   r. 
/
 o ha dlede  atio ale liste u der et i dividuelt ide ‐
tifikatio s u
er, so  de  er tildelt i de  for , der er  eskrevet i kapitel II i  ilag V til  æv te forord i g. 
 
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Samlenotater vedr. Europa-Parlamentets og Rådets forordninger KOM (2014) 0556, KOM (2014) 0557 og KOM (2014) 0558 (1708137), fra sundhedsministeren
1829678_0006.png
6
For virkso heder, der er godke dt efter direktiv  /
/EØF eta leres e  overga gsord i g so   edfører, 
at de ka  fortsætte deres aktiviteter på de   eti gelse, at de se est    å eder efter forord i ge s ikraft‐
træde  ka  erklære, at de opf lder forord i ge .  
 
De ko pete te 
digheder for er, suspe derer, til agekalder eller æ drer godke delse  af virkso he‐
der. 
 
Ordi eri g og a ve delse  
Krave e til re epter æ dres således, at re epte  er g ldig i højst seks  å eder for ikke‐fødevareprodu e‐
re de d r og i tre uger for fødevareprodu ere de d r. U der forha dli ger e er det tilføjet, at re epter på 
a ti iotikaholdigt  edi i eret foder har e  g ldighed på højst   dage. Desude  er pelsd r i dskrevet, således 
at der gælder sa
e ordi eri gsregler for fødevareprodu ere de d r og pelsd r. 
Forslaget i de ærer, at d rlæge  ku   å ordi ere  edi i eret foder
 
til  eha dli g af d r, so  vedko ‐
e de selv har u dersøgt, og for hvilke der er diag osti eret e  s gdo , so   egru der  eha dli g  ed 
det pågælde de foderlæge iddel. 
 
A ti iotikaholdigt  edi i eret foder
 
til  eha dli g af fødevareprodu ere de d r  å højst leveres i e  
æ gde, der er  ødve dig til  eha dli g af de s ge d r i i dtil to uger. Der i dføres for ud  od a ve ‐
delse af a ti iotikaholdigt  edi i eret foder
 
til fødevareprodu ere de d r til fore gge de og  delsesfre ‐
e de for ål. 
 
Da ark har  ed he vis i g til de særlige da ske regler o  su dhedsrådgiv i g ar ejdet for, at d rlæge  
ikke  ødve digvis skal have u dersøgt alle d r, hvortil der ordi eres  edi i eret foder. Det fre går  u af 
forslaget, at d rlæge  skal have u dersøgt d re e eller have foretaget e  passe de vurderi g af d re es 
su dhedstilsta d.   
 
So   oget  t skal der i  edle sla de e eta leres s ste er til i dsa li g af u rugte produkter eller pro‐
dukter, hvis hold arhedsperiode er udlø et. Medle sla de e skal i de e for i delse sørge for passe de 
s ste er til i dsa li g af  edi i eret foder
 
og  elle produkter, hvis hold arhedsperiode er udlø et, eller 
for de tilfælde hvor husd rholdere  har  odtaget e  større  æ gde  edi i eret foder, e d vedko
e de 
reelt a ve der til de  på d rlægere epte  o ha dlede  eha dli g. 
 
Pro edure æssige  este
elser 
Ko
issio e  tillægges so   oget  t  eføjelser til at vedtage delegerede retsakter for at tage højde for 
de tek iske fre skridt og de  vide ska elige udvikli g. Delegatio e  af  eføjelse til at vedtage delegerede 
retsakter til Ko
issio e  gælder for e  u egræ set periode fra datoe  for forord i ge s ikrafttræde . 
Delegatio e  ka  til agekaldes. 
U der forha dli ger e er varighede  af delegatio e  til Ko
issio e  æ dret til   år. Periode  ka  for‐
læ ges,  ed i dre Europa‐Parla e tet eller Rådet  odsætter sig. 
 
Når Ko
issio e  vedtager e  delegeret retsakt, giver de  sa tidigt Europa‐Parla e tet og Rådet  edde‐
lelse hero . E  delegeret retsakt træder ku  i kraft, hvis hverke  Europa‐Parla e tet eller Rådet har gjort 
i dsigelse i de  for e  frist på to  å eder fra  eddelelse  af de  pågælde de retsakt til Europa‐Parla e tet 
og Rådet, eller hvis Europa‐Parla e tet og Rådet i de  udlø et af de e frist  egge har i for eret Ko
is‐
sio e  o , at de ikke agter at gøre i dsigelse. Friste  forlæ ges  ed to  å eder på Europa‐Parla e tets 
eller Rådets i itiativ. 
 
Ko
issio e   istås af De  Ståe de Ko ité for Pla ter, D r, Fødevarer og Foder, der er  edsat ved arti‐
kel  , stk.  , i forord i g  EF   r. 
/
. De e ko ité er et udvalg so  o ha dlet i forord i g  EU   r. 
/
 
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Samlenotater vedr. Europa-Parlamentets og Rådets forordninger KOM (2014) 0556, KOM (2014) 0557 og KOM (2014) 0558 (1708137), fra sundhedsministeren
1829678_0007.png
7
Medle sla de e fastsætter  este
elser o  sa ktio er for overtrædelse af de e forord i g og træffer 
alle  ødve dige fora stalt i ger til at sikre, at de ge e føres. Sa ktio er e skal være effektive, forholds‐
æssige og have afskrække de virk i g. 
 
. Europa‐Parla e tets udtalelser 
Europa‐Parla e tet har udtalt sig o  forslaget.  
 
I dled i gsvist  e ærkes, at for a dsska et på e  la g række o råder har valgt at afvise Europa‐Parla‐
e tets æ dri gsforslag i relatio  til de  dispositive tekst, heru der delvist at afvise de  ude  at der i 
de e for i delse er a ført e   ær ere  egru delse herfor.  
 
I relatio  til fre stilli g på forhå d har Europa‐Parla e tet foreslået, at ku  hje
e la dere u dtages fra 
ulighede  for fre stilli g på forhå d. Det  et der, at det ifølge Europa‐Parla e tet også skal være  uligt 
at fre stille på forhå d,  år det veteri ære læge iddel er ordi eret i he hold til kaskaderegle . De e til‐
ga g støttes af regeri ge ,  e  er i idlertid  levet afvist af for a dsska et.   
 
Europa‐Parla e tet har e dvidere stillet forslag o , at hje
e la dere skal u dtages fra kravet o  god‐
ke delse, hvilket for a dsska et har afvist. De e afvis i g støttes af regeri ge .  
 
På visse pu kter er der i idlertid et overveje de sa
e fald  elle  Rådets tilga g og æ dri gsforslage e 
fra Europa‐Parla e tet. Dette gælder således i forhold til sa
e sæt i g af det  edi i erede foder, såle‐
des at sa
e sæt i ge  skal svare til, hvad der fre går af re epte , ligeso   o idiostatika og histo o‐
ostatika ikke  å i dgå so  tilsæt i gsstof til foder, såfre t disse a ve des so  veteri ært læge iddel. 
 
Også i forhold til ho oge itet ses et sa
e fald, idet for a dska et lægger op til e  a ept af forslaget fra 
Europa‐Parla e tet. Det sa
e gør sig gælde de i relatio  til etiketteri g og pak i g. I forhold til udstedelse 
af re epter s es der at være e  vis grad af sa
e fald  elle  Rådets og Europa‐Parla e tets tilga g. Der 
s es  der ere at være et sa
e fald i tilga ge  til regler e o  a ve delse af  edi i eret foder.  
 
. Nærhedspri cippet 
Regeri ge  vurderer, at det ge erelt er  ødve digt, at regler e o  fre stilli g,  arkedsføri g og a ve ‐
delse af  edi i eret foder
 
og  elle produkter er har o iserede på EU‐pla . 
 
Forslaget vedrører æ dri ger af allerede eksistere de EU‐regler, og det er regeri ge s vurderi g, at  ær‐
hedspri ippet er overholdt. 
 
. Gælde de da sk ret 
Ko
issio e  har sa tidigt  ed  ærvære de forslag fre sat forslag til e  forord i g for veteri ærlæge‐
idler, so  ka  have  et d i g for de e forord i g.  
 
Læge iddeldele  reguleres i veteri ærlæge iddelforord i ge ,  e s forord i gsforslaget o   edi i eret 
foder
 
regulerer fre stilli g  .v. af  la di ge  af foder og godke dt veteri ært læge iddel. Forord i gsfor‐
slaget o   edi i eret foder
 
regulerer således ikke læge iddelfre stilli g og forholde e på e  læge iddel‐
virkso hed,  e  deri od ale e foders kvalitet og fre stilli g. Det vil  ed forord i ge  ikke læ gere være 
uligt at opretholde et da sk  atio alt regelsæt, hvor  la di g af foder og godke dte veteri ære læge idler 
etragtes so  læge iddelfre stilli g.  
 
Vedtagelse af forslage e til forord i ger i de ærer, at de da ske regler o   edi i eret foder
 
erstattes af 
forord i ger e. 
 
. Ko sekve ser 
Lovgiv i gs æssige ko sekve ser 
Forord i gsudkastet i de ærer  la dt a det, at la d rug, da rug  ed flere, der ø sker at fre stille  e‐
di i eret foder
 
– i  odsæt i g til gælde de regler –  u skal have tilladelse til at fre stille  edi i eret fo‐
der. La d rug, da rug  ed videre har ikke tidligere været e  del af da sk lovgiv i g, hvorfor der er tale 
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Samlenotater vedr. Europa-Parlamentets og Rådets forordninger KOM (2014) 0556, KOM (2014) 0557 og KOM (2014) 0558 (1708137), fra sundhedsministeren
1829678_0008.png
8
o  e    t pe af virkso heder, der skal have tilladelse og i spi eres. Yderligere  ortfalder det  atio ale 
krav til god fre stilli gspraksis  GMP  i produktio e .  Forord i ge  forholder sig i tekste  ikke til regler e 
o  GMP‐ eller god distri utio spraksis  GDP .  
 
Statsfi a sielle ko sekve ser 
På  uvære de tidspu kt er det ikke  uligt at foretage e  præ is vurderi g af de statsfi a sielle ko sekve ‐
ser.  
 
Dog vurderes det, at forslage e vil  edføre øgede ad i istrative  rder og udgifter for de  releva te 
dighed, da godke delses‐ og i spektio spro edure af  edi i eret foder  liver  ere ko plekse og tidskræ‐
ve de so  følge af de  ere detaljerede krav til foderstofvirkso heder og hje
e la dere. De  uvære de 
ad i istrative  der lettes dog også i  i dre o fa g, fordi der efter forord i ge  ikke læ gere skal udstedes 
ledsageattest ved eksport.  
 
Det skal sa tidigt  e ærkes, at o rådet i dag er ge rfi a sieret. Merudgifter so  følge af forord i gsfor‐
slaget forve tes fi a sieret på sa
e vis. 
 
E dvidere udvider forord i ge  kravet til også at o fatte hje
e la dere, so  er e   la der so  la d‐
æ d har på gårde  så de selv ka   la de foderet. Det forve tes ikke u iddel art, at da ske la d æ d vil 
søge o  godke delse so  hje
e la dere, da det forve tes ikke at være  uligt for la d æ d at ku e 
leve op til krave e hero . 
 
Deri od  forve tes  det,  at  ruge   af  Mo ile‐ i ers,  so   er  e   i er,  der  sidder  på  e   last il  så  de   ka  
ko
e direkte ud til la d a de  og  la de foderet, so  også vil  live o fattet af forord i ge , vil  live 
forøget  et deligt. Dette forve tes at  edføre øgede ad i istrative  rder for de  releva te 
dighed. 
Såfre t Læge iddelst relse  skal varetage i spektio e  af disse Mo ile‐ i ers, forve tes det at  edføre et 
øget ressour efor rug i forhold til tid  rugt på pla læg i g og ge e førelse af i spektio  og i for i delse 
ed udda else af perso ale til at i spi ere efter HACCP og foderreguleri g.  
 
I spektio  af Mo ile‐ i ers ka  ge rfi a sieres,  e  det  e ærkes, at det ikke vil være det sa
e ge r 
so  e  tilladelse til fre stilli g af læge idler efter §   i læge iddellove .  
 
Det  ulige o fa g af a ve delse  af delegerede retsakter er  egræ set til fastsættelse af spe ifikke græ ‐
seværdier for kr dsko ta i eri g af et virkso t stof. Det er uklart, hvad o fa get af de  delegerede retsakt 
åtte  live, heru der eve tuelle  erudgifter herved for  edle sla de e og  erørte virkso heder.  
 
Desude  skal der eta leres et s ste  for i dsa li g af  edi i eret foder
 
og  elle produkter, hvis hold ar‐
hed er udlø et. S ste et vil  edføre øgede ad i istrative  rder i for i delse  ed ko trol.,  
 
Øko o iske og ad i istrative ko sekve ser for erhvervet 
På  uvære de tidspu kt er det ikke  uligt at vurdere de sa lede ko sekve ser for erhvervslivet, dog for‐
ve tes det, at forslaget vil  edføre øgede øko o iske og ad i istrative  rder for foderstofvirkso heder. 
E   ær ere vurderi g heraf udestår.  
Det forve tes, at eksistere de ko trol‐, kvalitets‐ og st res ste er skal ud gges i virkso heder e  ed he ‐
lik på at ku e leve op til de  e krav i forord i gsforslaget.   
 
I spi eri g af  o ile‐ i ers forve tes at  edføre udgifter for erhvervet i for  af ge rer af e  størrelse, det 
e d u ikke er  uligt at esti ere.  
 
Desude  skal der eta leres et s ste  for i dsa li g af  edi i eret foder
 
og  elle produkter, hvis hold ar‐
hed er udlø et. Udgifte  til  ortskaffelse  vil for e tlig  edføre øgede o kost i ger for erhvervslivet af‐
hæ gigt af, hvorda  udgifte  fi a sieres. 
 
Besk ttelses iveauet 
Forslaget skø es at have positiv virk i g for su dheds esk ttelses iveauet i Da ark. 
 
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Samlenotater vedr. Europa-Parlamentets og Rådets forordninger KOM (2014) 0556, KOM (2014) 0557 og KOM (2014) 0558 (1708137), fra sundhedsministeren
1829678_0009.png
9
. Høri g 
Høri g i 
 
Forslaget er se dt i høri g  la dt releva te i teresse ter  ed frist de   . okto er 
. Der er i dko
et 
høri gssvar fra DAFOKO, Da sk Akvakultur, De  Da ske D relægefore i g, La d rug og Fødevarer, Veteri‐
ær edi i sk I dustrifore i g, Erhvervsst relse , Datatils et, Pate t‐ og Vare ærkest relse , hvoraf DA‐
FOKO, Da sk Akvakultur, De  Da ske D relægefore i g, La d rug & Fødevarer og Veteri ær edi i sk I du‐
strifore i g havde  e ærk i ger til høri ge . 
 
DAKOFO er overord et set tilfreds  ed, at der  u foreligger et forslag til forord i g, der lovgiv i gs æssigt 
pla erer  edi i eret foder
 
i regi af foderlovgiv i ge  i EU. DAKOFO fi der det dog ikke he sigts æssigt eller 
releva t at va skeliggøre  rug af for la di ger u ødigt ved, at opstille regler o , at der skal a ve des e  
særlig for la di g, der ikke i deholder zi k. Det  ør efter DAKOFO’s opfattelse fortsat være  uligt at korri‐
gere de  tilsatte  æ gde zi k fra godke dte læge iddelfor la di g for de   asale tilsæt i g af zi k fra de  
or alt a ve dte for la di g og for det  aturligt foreko
e de i dhold af zi k.  DAKOFO fi der det e dvi‐
dere releva t at defi ere, hvilke prøvetag i ger og a al se etoder der skal a ve des til sikri g af repræse ‐
tativ prøvetag i g og a al se so  gru dlag for  edø
else af ho oge itet. DAKOFO fi der det uhe sigts‐
æssigt at  egræ se  ulighede  for at produ ere til lager på forve tet  estilli g af  edi i eret foder, da 
der ka  opstå situatio er, hvor hurtig og effektiv  eha dli g  ed veteri ær edi i ske præparater ordi eret 
af d rlæge, jf. kaskadepri ippet, er påkrævet,  av lig i forhold til d rearter, hvor der fi des  egræ set og/el‐
ler i ge   uligheder for  eha dli g  ed godke dte veteri ær edi i ske præparater. 
 
DAKOFO u derstreger vigtighede  af, at i dustrielt fre stillede  edi i eret foder
 
fortsat ka  leveres løst i 
ulk. DAKOFO påpeger, at  a  forstår forslaget således, at é   eha dli g per re ept fra d rlæge  ikke er til 
hi der for, at der ka  ske  ere e d é  udleveri g per  eha dli g. DAKOFO fi der det ikke he sigts æssigt, 
at re epters g ldighedsperiode for  edi i eret foder
 
til fødevareprodu ere de d r forkortes til   uger. I ste‐
det fi des, at g ldighedsperiode  fortsat  ør være tre  å eder.  
 
DAKOFO påpeger, at der  a gler overe sste
else  elle  det a tal år, so  opteg elser skal ge
es  do‐
ku e tatio spligt , idet d rlæge s re ept skal op evares i tre år, hvori od foderlæge iddelprodu e te  
skal op evare opteg elser i fe  år. DAKOFO fi der e dvidere ikke, at de i  ilag IV a førte tolera er, der 
foreslås at dække  åde tek isk og a al tisk tolera e, er he sigts æssigt. Dette he set til de  ekspa derede 
usikkerhed,  a  ser på a al separa etre i de  for de  a al tiske tolera e. DAKOFO foreslår derfor sa
fre ga gs åde  for  veteri ær edi i ske  produkter  so   for  tilsæt i gsstoffer  i  he hold  til  forord i g 
/
, da veteri ær edi i ske produkter udgør e  i ho oge  gruppe af produkter  ed forve telig stor 
variatio  i de  a al tiske usikkerhed.  
 
Da sk Akvakultur fi der de  foreslåede tekst pro le atisk, idet det påpeges, at de i udkastet foreslåede reg‐
ler, heru der forslaget o , at al  la di g af læge idler og foder på de  e kelte  edrift er o fattet af forsla‐
get, ka  få store  egative ko sekve ser for de da ske fiskeopdrættere. Dette sk ldes  la dt a det, at  æste  
al  edi i eri g af fisk foregår ge e  foderet, og at hje
e la di g er ud redt i de  for da sk fiskeop‐
dræt. Det påpeges i de  sa
e hæ g, at  etop hje
e la di g i  ogle tilfælde sikrer e   ere effektiv 
eha dli g og for edrer fiskevelfærde , f.eks. ved akut fiskes gdo , hvor det giver  ulighed for hurtig i d‐
sætte de  eha dli g. Da sk Akvakultur påpeger, at det foreligge de forslag  edfører stor tvivl, o  hvorvidt 
hje
e la di g  på e gelsk: o ‐far   i i g  også o fatter de  aktivitet, der i dag foregår på  a ge da ske 
akvakultur rug  og i øvrigt også hos  a ge a dre da ske pri ærprodu e ter . Altså e  aktivitet hvor akva‐
kultur rugere  eller la d a de  i la der d rlæge‐ordi eret  edi i  i foderet på de  e kelte  edrift.  
 
Da sk Akvakultur opl ser, at  a  u iddel art forstår forslaget således, at alle pri ærprodu e ter, der  la ‐
der et læge iddel  ed foder, defi eres so  hje
e la dere – og der ed også so  fodervirkso hed. So  
Da sk Akvakultur forstår dette, vil det  et de, at alle pri ærprodu e ter, der hje
e la der, skal over‐
holde de i forslaget opreg ede forpligtelser. Da sk Akvakultur ka  ikke støtte, at disse krav skal foregå på 
pri ærprodu e t iveau,  la dt a det fordi dette ikke vurderes at have releva s, og at der ikke fi des faglige 
argu e ter for så o fatte de krav på pri ærprodu e t iveau. I forlæ gelse heraf påpeges det, at dette vil 
have store øko o iske ko sekve ser og vil  edsætte tilgæ gelighede  af  edi i  og  i dske d revelfær‐
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Samlenotater vedr. Europa-Parlamentets og Rådets forordninger KOM (2014) 0556, KOM (2014) 0557 og KOM (2014) 0558 (1708137), fra sundhedsministeren
1829678_0010.png
10
de . Da sk Akvakultur påpeger e dvidere, at der i de  for akvakulturverde e  fi des e  la g række ekse ‐
pler på  eha dli gs ehov, hvor der ikke fi des et godke dt veteri ærlæge iddel til præ i /peroral  eha d‐
li g. I disse tilfælde a ve des i stedet kaskaderegle . Da sk Akvakultur påpeger sa tidig, at e  fortsat  u‐
lighed for fre stilli g af ”all‐fe ale” populatio er er helt afgøre de for de da ske hav rugs re ta ilitet og 
for eksporte  af æg og  gel ti udla det. Da sk Akvakultur fi der derfor, at a ve delse af produkter, der ikke 
spe ifikt er godke dt til i la di g af foder, fortsat  ør være tilladt u der a ve delse af kaskaderegle . 
 
Da sk Akvakultur u derstreger, at  a  ikke ka  støtte et forslag o , at der ikke  å fre stilles foderlæge‐
idler på forhå d,  år der er tale o  læge idler, der er ordi eret i he hold til kaskaderegle . Dette sk ldes 
la dt a det, at der i Da ark ikke fi des et  arkedsført produkt, der ka  a ve des til de  ta svolde de 
fiskes gdo ,  geldødelighedss dro , hvorfor disse fisk i dag  eha dles  ed et foderlæge iddel fre stil‐
let  ed et ude la dsk godke dt læge iddel. Da sk Akvakultur påpeger sa tidig, at såfre t det deri od 
viser sig, at lovgiv i ge  ale e skal regulere i la di g af læge idler i foder på dertil godke dte foderstof‐
virkso heder, så vil forslaget have færre  egative ko sekve ser for pri ærprodu e ter e. Da sk Akvakultur 
e er, at forslaget  a gler e   ere præ is defi itio  af, hvilke aktiviteter der er dækket af lovgiv i ge . 
Bla dt a det forslår Da sk Akvakultur, at defi itio e  for ”hje
e la der” æ dres/præ iseres således, at 
det klart fre går, at al i delig i la di g af  edi i  i foder hos pri ærprodu e ter ikke er o fattet af reg‐
ler e. Da sk Akvakultur  e ærker e dvidere, at forslaget o , at der ku   å leveres a ti iotikaholdige fo‐
derlæge idler til to ugers for rug, ikke ste
er overe s  ed de  ordi eri gsperiode, der gælder i for i ‐
delse  ed su dhedsrådgiv i gsaftaler i Da ark. Da sk Akvakultur opl ser desude  – for så vidt a går  ila‐
ge e – at  a  ikke ka  støtte kravet o , at der ved hje
e la di g ku   å a ve des veteri ærlæge idler 
i  la di gsforhold på over   kg/to s foder. Hertil ko
er, at  a  i  ilag V, pu kt  , ø sker tilføjet ”eller 
vægt”, da  a  i de for fiskeopdræt opgør  esta de  i vægt. Desude  påpeges det for så vidt a går kravet 
o   a .   p t. afvigelse fra a al seresultat til  æ ge de opgivet på etikette  for a ti iotika, at  åleusik‐
kerhed på   p t. ikke er u or alt, hvorfor kravet ka  foreko
e urealistisk. 
 
La d rug & Fødevarer støtter i itiativet o  at har o isere regler e o  fre stilli g,  arkedsføri g og a ‐
ve delse af foderlæge idler. Dog forudsat, at forord i ge  i drettes således, at foderstofvirkso heder e 
og la d æ de e ikke pålægges u ødve dige ad i istrative  rder, der ikke for edrer d resu dhede , d ‐
revelfærde  eller  odvirker resiste s. La d rug & Fødevarer ka  ikke støtte ligestilli ge   elle  virkso ‐
hedsproduktio  af foder og hje
ela di g af foder. For ekse pel fi des det uhe sigts æssigt at defi ere 
e  la d a d, der hje
e la der, so  leder af e  foderstofvirkso hed, idet der herved stilles e  la g række 
krav til  a d a de , der vil gøre det  ere  esværligt, o kost i gstu gt og  ureaukratisk at  eha dle d ‐
re e – ude  at d resu dhede  for edres. La d rug & Fødevarer påpeger, at det ikke vil være he sigts æs‐
sigt at  egræ se  ulighede  for at tildele  edi i  via foder, da e  del præparater ikke er va dopløselige, 
hvorfor det ø skes sikret, at de e tildeli gs etode fastholdes. La d rug & Fødevarer lægger vægt på, at 
der er overe sste
else  elle  de  ko
e de forord i g og de   uvære de da ske ordi eri gspraksis.  
 
La d rug & Fødevarer påpeger e dvidere, at g ldighedsperiode  for re epter på foderlæge idler til fødeva‐
reprodu ere de d r forkortes til tre uger. Det  e ærkes også, at der ikke er faglig  egru delse for, at de  
periode, hvori der  å leveres/hje
e la des a ti iotikaholdige foderlæge idler til fødevareprodu ere de 
d r,  liver kortere e d de  ordi eri gsperiode, der gælder i Da ark. La d rug & Fødevarer påpeger e dvi‐
dere, at forslaget o  at  o ile foder la dere og hje
e la dere ku   å a ve de veteri ærlæge idler i 
la di gsforhold på over   kg/to s foder, er fagligt u egru det. I stedet er det opfattelse , at det  å være 
læge idlets a efalede doseri g, der skal være gælde de i forhold til a ve delse . La d rug & Fødevarer 
fi der det e dvidere uklart, hvorda  tekste  skal fortolkes for så vidt a går zi k, idet La d rug & Fødevarer 
sa tidig opl ser, at  a   ør have  ulighed for at korrigere de  tilsatte  æ gde zi k fra et godke dt læge‐
iddel i forhold til de   æ gde zi k, der allerede er  aturligt foreko
e de eller tilsat fodret. La d rug & 
Fødevarer fi der ligeledes, at al i delige  la di gsvejled i ger  ør være tilstrækkelig på  esæt i gs iveau 
for så vidt a går kravet o , at virkso hedsledere  påser, at læge idlet eller  elle produktet i korporeres 
ho oge t i fodret. 
 
De   Da ske  D rlægefore i g  a fører,  at  de  æv te  tiltag  er  positive  og  akker  op  o   forslage e  til  de  
æv te forord i g. 
 
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Samlenotater vedr. Europa-Parlamentets og Rådets forordninger KOM (2014) 0556, KOM (2014) 0557 og KOM (2014) 0558 (1708137), fra sundhedsministeren
1829678_0011.png
11
Veteri ær edi i sk I dustrifore i g fi der det positivt, at der  u ska es klarhed, hvad a går  uligheder e 
og vilkåre e for fre stilli g af foderlæge idler til selska sd r. Fore i ge  a fører, at ”a ti ikro ielle stof‐
fer” ikke er defi eret i det foreligge de udkast til forord i g, og at fore i ge  fi der, at  a  i stedet  ør 
a ve de  ”a ti iotiske  stoffer”,  da  a ti ikro iel  ikke  ku   dækker  virk i g  od  akterier  e   også  vira, 
sva pe  ed  ere, hvilket ikke s es at være he sigte   ed forslaget. Fore i ge  påpeger, at forslaget o  
egræ s i ger for så vidt a går de  æ gder af foderlæge idler, der  å leveres og g ldighede  af re epte  
ikke har o erer  ed gælde de da ske regler, hvor der er  ulighed for at ordi ere læge idler til  eha dli g 
af visse d rearter i læ gere tid. Fore i ge  opl ser e dvidere, at  a  fortolker forslaget således, at det ku  
o fatter fre stilli g af foderlæge idler på  asis af pre i , og forslage e so  følge heraf ikke vedrører – 
eller påvirker – de  eksistere de  ulighed for a ve delse af oralt pulver på de  e kelte la d rugs edrift. 
Det er for VIF vigtigt, at de e  ulighed  i eholdes, idet a ve delse af foderlæge idler ikke er eg et til alle 
eha dli gst per. 
I teresse t øde  
De   .  okto er 
  afholdt  Fødevarest relse ,  Miljø‐  og  Fødevare i isteriet,  Læge iddelst relse   og 
Su dheds i isteriet et i teresse t øde  ed deltagere fra Veteri ær edi i sk I dustrifore i g, De  Da ‐
ske D rlægefore i g, La d rug & Fødevarer og Da sk Akvakultur  ed he lik på at orie tere o  status for 
forha dli ger e og  esvare spørgs ål til forord i gstekste .    
Høri g i 
 
Udkast til sa le otat til  ed  otatets pkt.   har været i høri g  la dt releva te i teresse ter  ed høri gs‐
frist d.  .  ove er 
. Der er i dko
et  e ærk i ger fra La d rug & Fødevarer. 
 
La d rug & Fødevarer  e er, det er afgøre de, at det  e forslag til forord i g ikke stiller så høje krav, at 
det  liver u uligt for foderstof ra he  at varetage opgave   ed at fre stille  edi i eret foder i fre ti‐
de . Fore i ge  udtr kker desude  d   ek ri g over det  uvære de forslag til  ross‐ o ta i atio  vær‐
dier, so  det ikke vil være tek isk  uligt at opf lde. La d rug og Fødevarer  e ærker, at det har særlig stor 
et d i g for akvakultur, hvor  edi i eri g ge e  foderet er e este  åde at  eha dle fisk på. Det er der‐
for afgøre de for akvakulturerhvervet, at det fortsat er  uligt for foder ra he  at varetage de e opgave. 
Fore i ge  ge tager sa tidig  ek ri ge  over det  uvære de forslag, hvor det ikke læ gere vil være  u‐
ligt at produ ere  edi i eret foder til lager, hvis læge idlet er ordi eret efter kaskaderegle . Der er et  eget 
egræ set  arked for læge idler udviklet til akvakultur, og der er ikke udsigt til e  æ dri g på dette o råde. 
I fektio ss gdo
e spredes  ed stor hastighed i  esta de  ed fisk, og det stiller krav o  hurtig  eha d‐
li g. Derfor er erhvervet afhæ gig af at ku e a ve de kaskaderegle , og det er afgøre de, at udleveri ge  
af det  edi i erede foder ka  ske u iddel art. 
 
Efter høri gsfriste s udlø  er der i dko
et et  derligere høri gssvar. 
 
 
 
. Ge erelle forve t i ger til a dre la des hold i ger  
Medle sstater e har i udga gspu ktet stillet sig positive over for forord i ge  og øget har o iseri g for 
edi i eret foder. U der drøftelser e er der  l.a.  levet spurgt til forslagets øko o iske ko sekve ser, 
afgræ s i ge  til forord i ge  o  veteri ær edi i ,  ruge  af ge e førelsesretsakter sa t udtr kt ø ‐
ske o  særligt fokus på pelsd r/produktio sd r. Der har også været fokus på a ti ikro iel resiste s aspek‐
tet i forslaget.  
 
For a dska et har præse teret reviderede forslag i ju i og i de e er 
, so  ar ejdsgruppe  har haft 
for ede drøftelser o . Ge e ga ge  af det se este forslag  lev dog ikke afsluttet, i de  forha dli ‐
ger e  lev sat i  ero pri o 
 for at afve te fre drift i ar ejdet  ed veteri ærlæge iddelforslaget. For‐
ha dli ger e o  veteri ærlæge iddelforslaget  lev afsluttet i regi af ekspertar ejdsgruppe  i septe er 
, og sa tidigt  lev forha dli ger e o  forslaget o   edi i eret foder ge optaget. Efter to ar ejds‐
gruppe øder i hhv. septe er og okto er 
  lev de videre drøftelser fl ttet til atta hégruppe , ligeso  
det er tilfældet  ed veteri ærlæge iddelforslaget. 
 
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Samlenotater vedr. Europa-Parlamentets og Rådets forordninger KOM (2014) 0556, KOM (2014) 0557 og KOM (2014) 0558 (1708137), fra sundhedsministeren
1829678_0012.png
12
. Regeri ge s ge erelle hold i g 
Regeri ge  ka  i udga gspu ktet støtte forslaget. 
 
Regeri ge  støtter e   ær ere reguleri g af lovgiv i ge  o   edi i eret foder
 
ed he lik på at sikre et 
højt sikkerheds iveau og tage højde for de  tek iske udvikli g. De  foreslåede forord i gstekst skø es at 
ku e  idrage til at sikre fødevarelovgiv i ge s gru dlægge de  ål for et højt  esk ttelses iveau af  e ‐
eskers og d rs su dhed, heru der at ge e føre pu kter vedrøre de fore ggelse af resiste s, so   e‐
skrevet i Ko
issio e s ha dli gspla  fra 
 "Ha dli gspla  for de  vokse de trussel fra a ti ikro iel 
resiste s”. Ko
issio e s ha dli gspla  fra 
 er side he  erstattet af e    ha dli gspla  offe tliggjort 
juli 
.  
 
Forslaget viderefører i vidt o fa g de krav, der gælder for foderstofvirkso heder og regler for læge iddel‐
virkso heder i forhold til risikoa al se, fa iliteter og udst r, perso ale, fre stilli g, kvalitetsko trol, op e‐
vari g og tra sport,  ærk i g, registreri g og rekla atio er og til agekaldelse af produkter.  
I dholds æssigt adskiller forslaget sig fra de gælde de regler for læge iddelvirkso heder, efterso  der 
ikke stilles de sa
e i dholds æssige krav so  følge af GMP regler e. De regler pålægger alle produ e ‐
ter i  edi i ali dustrie  at sikre overholdelse af kvalitetssta darder såso  sta darder for far akopé,  ar‐
kedsføri gstilladelse  og a dre a ve dte regulatoriske krav for at sikre  edi i alvarer es kvalitet, virk i g 
og sikkerhed,  e  følger sta darder for fre stilli g af foder. 
 
Forslaget skal ses i sa
e hæ g  ed forslaget o  e    veteri ærlæge iddelforord i g, so  forha dles 
parallelt.  Forord i gsforslaget  o   edi i eret  foder
 
regulerer  ikke  læge iddelfre stilli g,  e   deri od 
ale e  kvalitet  og  fre stilli g  af  edi i eret  foder.  Det  vil  ed  forord i ge   ikke  læ gere  være  uligt  at 
opretholde et da sk  atio alt regelsæt, hvor  la di g af foder og godke dte veteri ære læge idler  etrag‐
tes so  læge iddelfre stilli g. Regeri ge  støtter de e tilga g, da selve læge idlet, so  ka  a ve des i 
foder, skal være godke dt til op la di g i foder efter de  veteri ære læge iddelforord i g. Læge iddelde‐
le  er således allerede sikret ved de  veteri ære læge iddelforord i g. For så vidt a går fre stilli g af  e‐
di i eret foder
 
gælder de ge erelle pri ipper og sta darder for fre stilli g af foder sa t de særlige regler, 
der fre går af forord i ge  o   edi i eret foder. 
 
Regeri ge  støtter e dvidere, at ordi eri g af  edi i eret foder
 
ku   å ske, efter at d rlæge  har stillet e  
diag ose o   eha dli gskræve de s gdo .  
Regeri ge  fi der det særligt positivt, at der i dføres for ud  od fore gge de a ve delse af a ti ioti‐
kaholdigt  edi i eret foder, da  egræ s i g i a ve delse af a ti iotika er e  væse tlig del af de   ødve ‐
dige i dsats for at fore gge udvikli g af a ti iotikaresiste s. Det  e ærkes, at Da ark allerede har et 
ge erelt for ud  od fore gge de a ve delse af a ti iotika, heru der a ti iotikaholdigt  edi i eret fo‐
der, til d r. 
 
E delig lægger regeri ge  vægt på, at de øgede ad i istrative  rder for erhvervslivet og state  skal stå i 
passe de forhold til forslagets for ål, sa t at forslaget ge e føres så o kost i gseffektivt so   uligt.  
 
. Tidligere forelæggelse for Folketi gets Europaudvalg 
Sage  har se est været forelagt Folketi gets Europaudvalg d.  . de e er 
 
Gru d‐ og  ærheds otat o  forslaget  lev overse dt til Folketi gets Europaudvalg de  
 
.  ove
er