Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 81
Offentligt
1823552_0001.png
2017-18
S 126 endeligt svar
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017-5274
Doknr.
496273
Dato
07-11-2017
Medlem af Folketinget Kirsten Normann Andersen (SF) har d. 1. november 2017 stillet
følgende spørgsmål nr. S 126 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed be-
svares.
Spørgsmål nr. S 126:
”Hvad er ministerens holdning til, at en række kommuner medvirker til ”social eksport”
og giver flyttehjælp til borgere på kontanthjælp til den kommune i landet, der i dag har
flest borgere på overførselsindkomst?”
Svar:
Som jeg også tidligere har givet udtryk for, forventer jeg af alle kommuner, at de påta-
ger sig at løse opgaverne i tilknytning til de socialt belastede borgere, der måtte være i
kommunen. Det er både usympatisk og asocialt, hvis nogle kommuner søger at skub-
be deres opgaver over på andre kommuner. Og hvis der er eksempler på en sådan
praksis, synes jeg, de skal frem, så vi får en dialog herom
også mellem kommuner.
Vi har jo netop et kommunalt finansieringssystem, hvor der gennem udligningen af
kommunernes udgiftsbehov tages højde for forskelle i befolkningssammensætningen
med hensyn til både alder og socioøkonomiske forhold. Kommunerne får altså finan-
siering til at løse de opgaver, der følger med bl.a. socialt belastede familier. Og der er
ingen undskyldning for, hvis kommuner ikke påtager sig at løse de opgaver, som de
får finansiering til.
Når der skal tages højde for befolkningssammensætningen i udligningen, baseres det
på de senest offentliggjorte statistikker for de borgere, der hører til kommunen. Når
borgere flytter fra en kommune og til en anden, ”flytter” de med i statistikkerne. Da
statistikker dog altid vil give et billede, som er to-tre år forsinket, fås altså en vis tids-
forskydning i udligningen af udgiftsbehov.
Men det er vigtigt at understrege, at det netop er udligningen af udgiftsbehov, der sik-
rer, at der følger finansiering med til socialt udsatte borgere. Og borgeren vil være
afspejlet i kommunens finansiering i det antal år, som de bor i kommunen.
Kommunerne skal løse de opgaver, der er i tilknytning til deres borgere. Omvendt kan
det jo heller ikke være sådan, at borgere ikke skal kunne flytte til et nyt område, hvis
de ønsker det af eksempelvis familiære grunde. Der findes i dag regler, der giver
kommunerne mulighed for i nogle tilfælde at yde særlig støtte til borgere i forbindelse
med flytning, hvis borgerne opfylder visse betingelser. Det følger af reglerne i lov om
aktiv socialpolitik, som hører under beskæftigelsesministeren.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 81: Økonomi- og indenrigsministeren og beskæftigelsesministerens svar på S 126, S 127 og S 128 om "social eksport" til bl.a. Lolland Kommune
1823552_0002.png
2017-18
S 127 endeligt svar
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
[email protected]
Kirsten Normann Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Folketingsmedlem Kirsten Normann Andersen (SF) har den 1. november 2017 stil-
let følgende spørgsmål nr. S 127, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 127:
10-11-2017
J.nr. 2017 - 7352
”Hvordan
forestiller ministeren sig rent praktisk, at Lolland Kommune skal kunne
føre en mere aktiv beskæftigelsespolitik, når kommunen som en af landets tre fat-
tigste kommuner er presset rent økonomisk, og det allerede nu er lykkedes Lolland
Kommune at nedsætte arbejdsløsheden blandt borgere med korte-, mellemlange-
og lange uddannelser, således at arbejdsløsheden angiveligt skulle være lavere end
eksempelvis Københavns?
Begrundelse
Ifølge Orientering på P1 den 31. oktober har syv kommuner i hovedstadsområdet
givet flyttehjælp til borgere på kontanthjælp, så de kan flytte til den kommune i
landet, der har flest borgere på overførselsindkomst. Som reaktion på dette har
Økonomi- og Indenrigsministeren blot haft den bemærkning, at Lolland Kommune
skal føre en offensiv beskæftigelsespolitik, så de er mindre attraktive for sociale
klienter. Spørgeren har umiddelbart svært ved at forstå, hvordan en i forvejen pres-
set økonomisk kommune som Lolland med mange borgere på overførselsindkomst
og kontanthjælp skal kunne finde ekstra midler og kræfter til at føre en mere aktiv
beskæftigelsespolitik. Derfor beder spørgeren om, at ministeren uddyber sine syns-
punkter, bl.a. også fordi det angiveligt allerede er lykkedes Lolland Kommune at
nedsætte arbejdsløsheden blandt borgere med korte, mellemlange og lange uddan-
nelser, således at denne angiveligt skulle være lavere end eksempelvis Køben-
havns”
Svar:
En af de grundlæggende intentioner bag refusionsomlægningen er at danne bedre
rammer for, at kommunerne kan fokusere beskæftigelsesindsatsen for ledige og til-
byde netop de tiltag, som får den enkelte væk fra offentlig forsørgelse og i arbejde
så hurtigt som muligt
til gavn for den enkelte og samfundsøkonomien.
Refusionsomlægningen understøtter en effektiv beskæftigelsesindsats og sikrer, at
det for den enkelte kommune bedst kan betale sig at vælge en indsats, der er mål-
rettet mod at hjælpe ledige tilbage på arbejdsmarkedet.
Reformen skal styrke kommunernes fokus på resultater og investeringstankegan-
gen. Der er allerede nu eksempler på kommuner, der har taget investeringstanke-
gangen til sig.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 81: Økonomi- og indenrigsministeren og beskæftigelsesministerens svar på S 126, S 127 og S 128 om "social eksport" til bl.a. Lolland Kommune
I min dialog med en række af disse kommuner er det mit klare billede, at kommu-
nerne har taget ejerskab for reformens intentioner.
Hjørring Kommune har fx besluttet at investere 125 mio. kr. fra 2015-2018 til en
forstærket indsats for at få flere borgere i job og uddannelse. De har oplevet så stor
en succes af deres investering, at de har valgt at videreføre investeringsprofilen
frem mod 2021. Der forventes en direkte økonomisk nettogevinst på ca. 80 mio. kr.
årligt fra 2019 og frem.
Med refusionsreformen i 2016 justerede vi også udligningsordningen med henblik
på at forhindre utilsigtede forskydninger i økonomien for de enkelte kommuner og
holde hånden under de mest udsatte kommuner.
Mere konkret hæves udligningsniveauet i landsudligningen, og grænserne for over-
udligning og ordningen for kommuner med højt strukturelt underskud tilpasses til
gavn for bl.a. yderkommunerne. I 2016, 2017 og 2018 er der desuden etableret en
midlertidig ordning, som begrænser kommunernes tab til hhv. 0,1 af beskatnings-
grundlaget i 2016 og 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2017 og 2018. Der er i den
forbindelse også indført et loft, som yderligere begrænser de maksimale tab og ge-
vinster ved de nye regler til 10 mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr. i 2017 og 2018.
Der er i forbindelse med reformen igangsat et arbejde i Finansieringsudvalget med
henblik på at gennemføre en permanent tilpasning af det kommunale tilskuds- og
udligningssystem, som forventeligt træder i kraft fra 2019.
Regeringen vil desuden overveje, om der kan iværksættes andre tiltag for at under-
støtte udviklingen i nogle af de kommuner, der kan have brug for ekstra støtte.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 81: Økonomi- og indenrigsministeren og beskæftigelsesministerens svar på S 126, S 127 og S 128 om "social eksport" til bl.a. Lolland Kommune
1823552_0004.png
2017-18
S 128 endeligt svar
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
[email protected]
Kirsten Normann Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Folketingsmedlem Kirsten Normann Andersen (SF) har den 1. november 2017 stil-
let følgende spørgsmål nr. S 128, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 128:
10-11-2017
J.nr. 2017-7502
Hvad er ministerens holdning til, at en række kommuner i hovedstaden medvirker
til »social eksport« og giver flyttehjælp til borgere på kontanthjælp til den kommu-
ne i landet,
der i dag har flest borgere på overførselsindkomst, jf. DR’s Orientering
den 31. oktober 2017, og hvad har denne regering og den tidligere Venstre-regering
gjort aktivt for at komme problemet til livs, så kommunerne lever op til servicelo-
vens intentioner?
(Spm. nr. S 128).
Begrundelse
I oktober måned sidste år spurgte spørgeren, jf. spørgsmål nr. S 96, den daværende
social- og indenrigsminister, hvad dennes holdning var til, at Glostrup Kommune
angivelig opfordrer kontanthjælpsmodtagere, der rammer kontanthjælpsloftet, til at
flytte til Lolland Kommune, der en af landets tre fattigste kommuner og i forvejen
har mange borgere på kontanthjælp. Dengang svarede ministeren »Min holdning
er, at en sådan praksis ikke følger servicelovens intentioner«. Derfor vil spørgeren
gerne have klarlagt, om det også er VLAK-regeringens synspunkt, og hvad denne
og den tidligere Venstreregering i givet fald har gjort for at komme problemet til
livs?
Svar:
Flyttehjælp efter lov om aktiv socialpolitik kan godt gives til borgere ved flytning
til andre kommuner
og sådan skal det være. Det er således ikke i sig selv et pro-
blem, hvis kommuner yder flyttehjælp til borgere, der opfylder betingelserne og
som ønsker at flytte
herunder til andre kommuner.
Det er dog uacceptabelt, hvis kommuner bruger flyttehjælp og andre tilskud som et
middel til at få socialt udsatte borgere til at flytte til andre kommuner for derved at
slippe for sine forpligtelser overfor borgeren.
Regeringen vil derfor overveje, om der kan iværksættes andre tiltag for at under-
støtte udviklingen i nogle af de kommuner, der kan have brug for ekstra støtte.
For så vidt angår opfyldelse af serviceloven oplyser børne- og socialministeren:
”Den helt overordnede intention med hjælp efter serviceloven er, at
den enkelte
borger skal modtage en sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der mod-
svarer den enkeltes behov for hjælp og støtte. Indsatsen skal være effektfuld og
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 81: Økonomi- og indenrigsministeren og beskæftigelsesministerens svar på S 126, S 127 og S 128 om "social eksport" til bl.a. Lolland Kommune
målrettet og skal samtidig bidrage til progression og positiv udvikling hos den en-
kelte og fremme inklusion i samfundet.
Formålet med serviceloven er derfor at tilbyde rådgivning og støtte for at forebyg-
ge sociale problemer, at tilbyde en række almene serviceydelser, der også kan have
et forebyggende sigte, og at tilgodese behov, der følger af nedsat funktionsevne el-
ler særlige sociale problemer.
Det er ikke en kommunal opgave efter serviceloven
eller andre love for den sags
skyld
at opfordre borgere på overførselsindkomst til at flytte til andre kommuner
med det formål at undgå at afholde udgifter til fx kontanthjælp eller at yde den
hjælp og støtte, som borgeren har behov for”.
I forlængelse af besvarelse af SOU spørgsmål nr. S 96 fra oktober 2016 oplyste
Glostrup Kommune, at man ville justere kommunens vejledning af borgerne.
Fremadrettet vil kommunen således tage udgangspunkt i børne- og socialministe-
rens svar, når kommunen vejleder borgere med økonomiske problemer (nyheden
fra Glostrup Kommune er vedlagt som bilag).
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2