14. nov. 2017
j.nr. 3.1.6 / sgh
Børnerådets kommentarer til Forslag til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
Børnerådet ønsker at kvittere for de tanker om
legens grundlæggende betydning for børns
sociale og læringsmæssige udvikling,
som er lagt til grund for det nye lovudkast.
Det er af stor betydning, at der nu
–
gennem de nye læreplaner og Fælles mål - skabes en tydelig
udviklingsmæssig sammenhæng
i børnenes sociale og læringsmæssige udvikling. Ved at opbygge
et ”fælles sprog” og et fælles i
dset skabes forhåbentligt også bedre overgange mellem
dagtilbud og skole og mellem de enkelte dagtilbud.
I lovteksten henvises til
et bredt læringsbegreb,
som forsøges præciseret ved at nævne den
kropslige, motoriske, sociale, emotionelle og kognitive læring.
Børnerådet kunne godt ønske, at det
–
især for de 0-2 årige
–
blev præciseret, hvor vigtig ro,
omsorg og glæde er for børnenes muligheder for at udvikle trygge og tillidsfulde relationer.
Børnerådet ser det som en god idé, at der udarbejdes forskellige
læreplaner,
så 0-2 års
børnegruppen har én læreplan og 3 år og frem har en anden. På denne måde kan man både
inddrage omsorgs- og tilknytningsdelen hos de små og tage højde for, hvad de forskellige
aldersgrupper kan/skal inddrages i.
Børnerådet er glade for, at det eksplicit skrives, at der skal etableres et godt pædagogisk
læringsmiljø gennem hele dagen. Dagtilbuddene har i vid udstrækning arbejdet struktureret med
læreplanstemaerne, men alle overgange mellem dagens rutiner har der ikke været særligt fokus
på. Derfor ses ofte, at legeplads tid er ”gør hvad du har l st til”, overga ge fra f spis i g til at tage
tøj på er uorganiseret og kaotisk, at der sidst på dagen ikke er en plan, men bare ventetid på
afhentning, at afleveringssituationer om morgenen håndteres meget forskelligt etc. Ved at
indtænke sine dagligdags rutiner vil meget tid formentlig kunne gøres mere trygt og udviklende.
Børnerådet finder det meget vigtigt, at det eksplicit skrives, at man i sin pædagogiske læreplan
skal beskrive, hvordan man også tager hånd om de udsatte børn.
Børnerådet er godt tilfreds med, at der er fundet midler til
efter- og videreuddannelse.
En
styrkelse af pædagoguddannelsens fokus på det samme brede læringsbegreb, på tidlig indsats og
1