Til Folketingets Social-, indenrigs- og børneudvalget
Til udlevering til udvalgets medlemmer i forbindelse med foretræde fra Hjørring Kommune 2. november
2017.
Baggrunden for ønsket om foretræde er for at orientere om en sag, som på baggrund af dens kompleksitet
har yderst stor relevans for, hvordan vi fremadrettet agerer på tværs af forvaltninger, kommuner og stat.
Den har endnu mere relevant, fordi der lige nu pågår en høring ift. et nyt Familieretligt system, hvor det vil
være muligt, at sikre kommunerne langt mere støtte i samarbejde med familier i komplekse skilsmisser, ved
at tænke et tættere samarbejde ind mellem det familieretlige system og kommuner.
Kompleksiteten i denne sag er ikke barnets problemer, idet vi vurderer, at vi er i stand til at tage hånd om
dette, ligesom vi har inddraget faglige specialister i sagen løbende. Kompleksiteten er den eskalering af
konflikten som er sket sideløbende med, at vi har arbejdet med sagen, hvor både nyhedsmedier,
Netværkspersoner, advokater og borgere har fyldt mere og mere. Informationen ud til borgere har været
igennem ét nyhedsmedie, som har kørt en massiv ensidig og misinformerende informationsrække, og i den
grad været med til at en sag er kørt helt af sporet. Midt i det har vi stået som kommune, og i princippet
rimeligt alene, og prøvet at forklare, hvorfor sagen ikke bare er, som den er beskrevet i medierne uden
egentlig at have kunnet sige noget. Dette har betydet, at det sagte blot er blevet brugt til endnu mere kritik
af kommunen i form af, at vi ikke har styr på sagen. Vi har derved heller ikke kunnet give de kritiske røster
”svar på tiltale” i det omfang, som vi jo dybest set kunne have lyst til.
Det har særligt været mediet Nordjyske, som har kørt sagen, ligesom de har givet stor spalteplads løbende
til synspunkter og læserbreve, som har understøttet deres journalistiske vinkling af sagen. Det er dog vores
vurdering, at sagen mediemæssigt fyldte mindre og mindre i løbet af august og september, men i
forbindelse med at Børne- og Socialministeriet 28. september giver et generelt svar på et spørgsmål fra en
borger, der spørger med henvisning til den konkrete sag, eskalerer antallet af indlæg. Ministeriet kommer
derfor uforvarende til at puste til ilden. Samtidig er det vores oplevelse at indlæggene får en grovere og
grovere karakter.
Til illustration af hvordan tingene udvikler sig er der vedlagt følgende:
1. Oversigt over indlæg om sagen i Nordjyske 20/8-26/10 (der har været mange andre både før og
efter).
2. Henvendelse fra Bruno Skibbild Christensen til Kommunaldirektør Tommy Christiansen med
baggrund i udtalelsen fra Børne- og Socialministeriet
3. Artikel i Nordjyske bragt 5. oktober 2017
4. Henvendelse fra Børne- og socialministeriet til Hjørring Kommune 6. oktober 2017
5. Udtalelse på kommunens hjemmeside fra kommunaldirektør 6. oktober 2017
Det undrer Hjørring Kommune at en borger på denne vis kan få et generelt svar når der er henvist så
direkte til en konkret sag. Det undrer endvidere at Hjørring Kommune ikke orienteres om henvendelsen når
der er henvist så direkte til en konkret sag.
Vi er af den opfattelse at ministeriet med baggrund i disse de uheldige erfaringer fra denne sag bør
overveje den fremadrettede praksis i forhold til svar på borgerhenvendelser, da ministeriets svar risikerer