Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1810095_0001.png
Kunst, kultur og skole
- anbefalinger og perspektiver fra
FOKUS-dialoger
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 46: Invitation til dialogmøde om Kunst, Kultur og Skole onsdag den 8. november 2017 kl. 10 – 12 på Christiansborg, fra FOKUS
1810095_0002.png
FOKUS – Forum for Kunst og Kultur i Skolen
er et netværk af institutioner og organisationer, som:
Har mange års erfaring i at formidle kunst og kultur til børn og unge i et samspil med sko-
len.
Fungerer som kompetencecentre med nationalt eller regionalt ansvar.
Professionelt formidler og faciliterer mødet mellem skolen og kunstneriske og kulturelle
oplevelser, læringsforløb og projekter.
Er non-proit ofentlige eller halvofentlige aktører forpligtet på kvalitet, udbredelse og
diversitet.
er kendetegnet ved …
Dobbelt-faglighed: kunstnerisk/kulturel faglighed og formidlingsmæssig faglighed.
Kvalitet og professionalisme i aktiviteter, metoder, tilrettelæggelse og organisering.
Praksisnærhed og erfaringsbaseret viden.
Lydhørhed over for og inddragelse af vores samarbejdspartnere.
består af …
Børns Møde Med Kunsten, Damusa, Dansehallerne, DATS, Filuren Kompetencecenter,
Kulturprinsen, Levende Musik i Skolen, Station Next, Teatercentrum.
FOKUS - Forum for kunst og kultur i skolen
www.kunstkulturskole.dk
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 46: Invitation til dialogmøde om Kunst, Kultur og Skole onsdag den 8. november 2017 kl. 10 – 12 på Christiansborg, fra FOKUS
1810095_0003.png
FOKUS skaber dialog
FOKUS har fra starten i 2015 stillet sig i spidsen for at skabe dialog mellem alle, der har interesse i - og
indlydelse på - at børn møder kunst og kultur i skolen. Det sker gennem en række dialog-arrangemen-
ter, som har givet genlyd i både kultur- og skoleverdenen. Foreløbig er afholdt 11 arrangementer over
halvandet år, og det er opsamling af erkendelser fra disse, der danner udgangspunkt for de anbefalinger,
vi præsenterer i denne pjece.
14. januar 2016
FOKUS havde undervisningsminister Ellen Trane Nørby og kulturminister Bertel Haarder på scenen
ved et dialogmøde med 150 deltagere i Dansehallerne. Her blev talt om skole, kunst, dannelse og beho-
vet for en national strategi.
2. juni 2016
FOKUS samlede en række aktører til dialog om behovet for en national strategi. De 30 deltagere repræ-
senterede alle de væsentligste organisationer, styrelser og interessenter på skole- og kulturområdet.
26. august 2016
FOKUS stod for en række debatter og aktiviteter på Kulturmødet på Mors 2016. Der var stor interesse
fra både kunst- og skolefolk, og vi skabte i den anledning otte releksionskort om børn og kunst, som
siden er brugt ved mange lejligheder.
1. FOKUS-samtale: Kunst og dannelse i skolen
2. FOKUS-samtale: Praktisk ilmproduktion
3. FOKUS-samtale: Samskabelse mellem skoler, kulturinstitutioner og kunstnere
4. FOKUS-samtale: Scenekunst på skoleskemaet - en national strategi?
5. Opsamlingsdebat på dagens ire FOKUS-samtaler med skolefolk, kulturfolk og politikere.
25. august 2017
FOKUS stod atter for en række velbesøgte samtaler på Kulturmødet på Mors 2017.
1. FOKUS-samtale: Kunst, kultur og skole - bæredygtig dannelse
2. FOKUS-samtale: Dannelse i uddannelse
3. FOKUS-samtale: Børnenes vej til Kulturmødet
4. FOKUS-samtale: Alle børns adgang til kunst, kultur og bæredygtig dannelse
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 46: Invitation til dialogmøde om Kunst, Kultur og Skole onsdag den 8. november 2017 kl. 10 – 12 på Christiansborg, fra FOKUS
1810095_0004.png
FOKUS mener:
De mange dialogmøder har med al tydelighed vist os, at mange, mange mennesker har et stort en-
gagement i, at børn møder kunst og kultur. Det opleves som vigtigt for vores dannelse, historiebe-
vidsthed, sammenhængskraft, identitetsdannelse, kreativitet, innovation, livsduelighed og meget
mere.
Masser af forskning peger på kunst og kulturs positive indvirkning på læring, trivsel og dan-
nelse. Tag den nu alvorligt! Og implementér den solide viden i alle skolens fag.
Børns dannelse omfatter ikke kun læse-/regne-/skrivefærdigheder, men omfatter også, at
de skal opleve kunsten, lære af kunsten, lære om kunsten og udtrykke sig kunstnerisk.
Dannelse avler dømmekraft, så vi ved, hvad vi skal gøre, når vi ikke ved, hvad vi skal gøre.
Kunstneriske processer betyder mod og metoder til at komme fra kaos til orden. Det er der
brug for i en forandringsfuld verden.
Åben Skole er et markant og fremsynet element i skolereformen. Giv den Åbne Skole luft
under vingerne og lad den få den plads, den tid og de ressourcer, den fortjener.
FNs verdensmål for en bæredygtig verden spiller perfekt sammen med et udvidet læringsbe-
greb og dannelse, som kunst og kultur kan være en katalysator i.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 46: Invitation til dialogmøde om Kunst, Kultur og Skole onsdag den 8. november 2017 kl. 10 – 12 på Christiansborg, fra FOKUS
1810095_0005.png
Skolen skal blive bedre til at se kunst og kultur som en ressource og gøre brug af alle de mu-
ligheder, der indes lokalt, nationalt og internationalt. Skolerne har brug for vejlederkompe-
tencer inden for mødet med kunst/kultur/Åben Skole.
Kulturens aktører skal blive skarpere på, hvad de kan tilbyde skolen, samtidig med at de må
forstå og respektere skolens behov og virkelighed. Formidlingskompetencerne skal styrkes.
Kunst og kultur skal være tilgængelig overalt i landet og nå ud til alle aldersklasser. Skolen
er en vital arena for dette møde.
De brancher, der for alvor tjener penge hjem til vores samfund, er dybt afhængige af kreati-
vitet og innovation - som kunsten kan bidrage til at udvikle.
At give kunsten større plads i skolen er et fælles anliggende mellem skoleverden, kunstver-
den, politikere og erhvervsliv.
Ildsjæle er vigtige, men de skal have opbakning af en overordnet, forpligtende strategi for
skoleelevers møde med kunst. Der er for meget tilfældighed nu, og der er ikke så meget kva-
litet, som der kunne være.
Det er ikke nok at lave projekter og midlertidige puljer. Der skal arbejdes langsigtet og me-
todisk for at sikre, at kunst, kultur og skole kan berige hinanden for alvor.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 46: Invitation til dialogmøde om Kunst, Kultur og Skole onsdag den 8. november 2017 kl. 10 – 12 på Christiansborg, fra FOKUS
1810095_0006.png
Så nu skal vi...
FOKUS lægger med anbefalingerne op til at tage stilling og sætte handling bag ordene. Det bety-
der, at kunst- og kulturverdenen, skoleverdenen, politikerne m.l. nu må tage ansvar for i fælles-
skab at svare på en række afgørende spørgsmål.
Hvordan sikres høj kvalitet på kunsttilbuddene i skolen?
Hvordan opdyrker vi evnen til at gribe kunsten i skolen?
Hvordan sikres kunstfaglig kvalitet i uddannelsen af læ-
rere og pædagoger?
Hvordan deineres Åben Skole tydeligere ift. forventnin-
ger om dannelse, kunst og kultur?
Hvordan sikrer vi, at kunst og kultur når ud til ALLE?
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 46: Invitation til dialogmøde om Kunst, Kultur og Skole onsdag den 8. november 2017 kl. 10 – 12 på Christiansborg, fra FOKUS
1810095_0007.png
består af
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 46: Invitation til dialogmøde om Kunst, Kultur og Skole onsdag den 8. november 2017 kl. 10 – 12 på Christiansborg, fra FOKUS
1810095_0008.png
Det dannede menneske lytter, før
det taler, tænker, før det handler,
og tænker på ’det derude’ (de an-
dre) i balance med ’det derinde’
(sig selv).
Et dannet menneske kan se sig selv som
et menneske formet af historie, værdier
og omgivelser og kan med den klang-
bund mestre sit og fællesskabets liv.
Et trygt barn er et dannet menne-
ske forstået på den måde, at det
intuitivt ved, hvad der er godt og
ikke godt i relation til andre.
Kunst er fremmed erfaring og
dermed muligheden for at op-
dage brikker i en identitet, som
man ikke vidste, at man havde.
www.kunstkulturskole.dk
facebook.com/kunstkulturskole