Gentagne svigt der forårsages hos børn, er ofte uoprettelige. Det er svigt der sætter dybe spor i deres indre
syste . At opleve fu da e tale og ”livs” true de svigt, at få hele sit eksiste sgru dlag trukket væk, har
store omkostninger for deres fremadrettede livsbetingelser
–
de traumatiseres og rigtig mange børn der i
dag bliver anbragt i plejefamilier, har i forvejen en traumatisk baggrund. Ved gentagne svigt, mister eller
forringer børnene evnen til tilknytning, de mister tilliden til omverdenen, de er konstant på vagt og for at
beskytte sig selv, tilpasser de sig omverdenen i den kontekst de befinder sig i , de kan blive følelsesmæssige
impotente og for rigtig mange af børnene bliver det resten af livet. Et liv på kanten af deres egen eksistens
og værst af alt, så får de oplevelsen af, at vi voksne ikke kan eller vil passe på dem!!
Jeg er udda et pædagog ’99 og side he har jeg taget e 4 årig over yg i g ed spe iale i at a alyser og
arbejde behandlingsmæssigt med dybt omsorgssvigtede børn. Jeg har siddet i bestyrelsen i en
landsdækkende forening og som ansvarlig for medlemssagerne og har derfor et bredt og indgående
kendskab og erfaring i, hvordan man ude i kommunen forvalter og omgås lovgivningen og Barnets reform.
Det er desværre ikke et opløftende kendskab.
Og så er jeg plejemor.
Jeg har kendskab til rigtig mange sager, hvor kommunen omgås lovgivningen lemfældigt og ligeledes
bevidst bryder lovgivningen
–
hvilket jeg formoder, at udvalget har hørt om
–
i hvert fald via medierne.
Incitamentet for denne ageren er bl.a. fordi kommunerne er ved, at lave en gennemgribende justering i
budgetterne på anbringelsesområdet - hvilket desværre ikke ses til gavn for børnene. Ud over dette er de
også ved, at justere i ” esværlige” plejefa ilier. Vi er ør e es talerør og pri ære
omsorgspersoner, men
erfaringen viser, at dette ikke tilgodeses i forvaltningerne.
Det virker som om, man ude i kommunerne ikke har fokus på barnet, men mere fokus på økonomi og på de
plejefamilier der stiller krav til interventioner på børnenes vegne. Det har vi desværre oplevet MANGE
gange, har store konsekvenser for børnene.
Vi har oplevelser og vide o , at ko
(§69) hvis:
u er e e ytter sig af
ulighede for Ӿ dri g i a
ri gelse ”
1. Plejefamilien takker nej til forringede kontraktlige vilkår, hvilket kommunerne rundt omkring i
landet praktiserer mange steder i landet. (dette uddybes og nuanceres gerne, på foranledning af
udvalget)
2. Plejefamilierne ytrer sig i.f.t. kommunens manglende ageren i.f.t. barnets tarv og vi får ofte
eteg else ”sa ar ejdsva skelige” –
hvilket dels er en krænkelse på ytringsfriheden men også en
krænkelse og lemfældig omgang med barnets reform.
Lovgivningen på anbringelsesområdet er på mange måder kompleks og den levner ligeledes mange
muligheder for kommunen, at selvforvalte fortolkningen af. Der er således alt for mange KAN muligheder i
stedet for SKAL interventioner. Vores fokus er i dag ikke med vægt på os som
plejefamilier/netværksfamilier som sådan, men med et skærpet fokus på børnene og deres rettigheder
eller mangel på samme.
Jeg vil gerne stille skarp ind på partshøringen i.f.t. en gennemført §69
–
en videreført anbringelse.
§69 stk. 4 er der visse kriterier kommunalbestyrelse skal sikre sig overholdt. Dette gælder bl.a.
1. Barnets eller den unges holdning til ændringen af anbringelsesstedet, jf. § 48
2. En udtalelse fra det aktuelle anbringelsessted, jf. stk 5