Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 359
Offentligt
Børne- og Socialministeriet
Finansministeriet
Notat om SØM, dynamiske effekter og makroøkonomiske
fremskrivninger
Dato
28-06-2018
Indledning
Som opfølgning på aftalen om satspuljen for 2018-2021 har Børne- og Socialministe-
riet i samarbejde med Finansministeriet undersøgt mulighederne for, at den Social-
økonomiske Investeringsmodel (SØM) og modellens resultater kan anvendes som
input til makroøkonomiske fremskrivninger.
I aftalegrundlaget for satspuljeaftalen 2018-2021 fremgår det,
at ”der
k nytter sig gene-
relt en ræk k e udfordringer til at indregne afledte effek ter af offentlige udgifter [i mak ro-
øk onomisk e fremsk rivninger], herunder af udgifter til sociale indsatser. En udbygning
af SØM k an bidrage til at afdæk k e mulighederne for at indregne afledte effek ter af
visse tiltag på socialområdet baseret på k onk rete vurderinger. Børne- og Socialmini-
steriet vil undersøge mulighederne herfor nærmere i samarbejde med Finansministe-
riet og afrapportere i foråret 2018 til satspuljek redsen.”
Dette notat redegør for resultaterne af denne undersøgelse.
På baggrund af de nævnte udfordringer ved at indregne dynamiske effekter af offentli-
ge udgifter har undersøgelsen afventet Finansministeriets rapport
”Regneprincipper
og modelanvendelse
dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige investerin-
ger”, der blev offentliggjort d. 28. maj 2018. Rapporten belyser forudsætningerne for at
indregne dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige investeringer samt de
udfordringer, der er forbundet hermed, jf. også besvarelse af SOU alm. del spørgsmål
198.
Hovedkonklusioner og centrale pointer
Hovedkonklusionerne og de centrale pointer i nærværende undersøgelse er:
Et af de grundlæggende principper for indregning af dynamiske effekter i
makroøkonomiske fremskrivninger er, at der skal være empirisk belæg for ef-
fekterne. Det gælder både for indtægts- og udgiftssiden. I de tilfælde, hvor der
er etableret evidens for de dynamiske effekter, vil de som udgangspunkt kun-
ne lægges ind i beregningerne for de mellemfristede planer som fx 2025-
planen svarende til den måde, man i dag indregner afledte effekter på fx ar-
bejdsudbuddet af ændringer i personbeskatningen. Når konkrete tiltag af øget
offentligt forbrug som oftest ikke leder til indregning af dynamiske effekter,
skyldes dette blandt andet, at der ofte mangler et empirisk grundlag herfor.
Eventuelle skøn for dynamiske effekter af tiltag vil bero på en samlet vurde-
ring af en række elementer, herunder om der som nævnt er et tilstrækkeligt
empirisk belæg for, at der er varige (strukturelle) virkninger af tiltaget. Der vil
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Notat om SØM og makroøkonomiske fremskrivninger
også skulle være tale om dynamiske effekter, der kan henføres til afledte ef-
fekter, som påvirker den økonomiske velstand gennem de primære kanaler
for indregning i makroøkonomiske fremskrivninger; arbejdsudbud og produkti-
vitet. Hertil kan afledte effekter på de offentlige finanser principielt indregnes,
for eksempel en varig (strukturel) ændring i trækket på offentlige serviceydel-
ser på socialområdet.
Finansministeriet har ikke én fast model for indregning af dynamiske effekter
af offentligt forbrug. Tiltag under det offentlige forbrug kan være meget for-
skelligartede, og der er ikke empirisk og metodemæssigt grundlag for en ge-
nerelt anvendelig model. Fraværet af en sådan regnemodel udeluk ker imidler-
tid ikke, at der efter en konkret vurdering kan indregnes effekter af konkrete til-
tag, når det faglige grundlag vurderes at være til stede.
Den beregningsramme, der er udviklet i forbindelse med etableringen af SØM,
svarer ikke til en regnemodel for dynamiske (kausale) effekter, der kan danne
grundlag for indregning af sådanne effekter af tiltag på socialområdet, fx i en
makroøkonomisk fremskrivning. Sådan en viden om dynamiske effekter kan
kun fås gennem effektstudier af konkrete indsatser på det sociale område. Det
hænger blandt andet sammen med, at SØM er en budgetøkonomisk model,
der beregner de økonomiske konsekvenser af konkrete tiltag og indsatser lo-
kalt i en kommune, baseret på antagelser om, hvad effekten af en indsats kan
være.
Etableringen af SØM ændrer derfor ikke på, at der generelt mangler et empi-
risk grundlag for at vurdere eventuelle strukturelle virkninger af konkrete tiltag
på socialområdet. Det vurderes imidlertid, at modellen, herunder en udbyg-
ning af modellens vidensdatabase, fremadrettet kan være med til at styrke fo-
kus på at tilvejebringe dette empiriske grundlag ved at synliggøre behovet
herfor. Med modellen er der desuden etableret en økonom- og socialfaglig
ramme for at drøfte og vurdere direkte og afledte økonomiske konsekvenser
af tiltag på socialområdet.
De følgende afsnit giver dels en kort beskrivelse af SØM, dels en redegørelse for reg-
neprincipperne for dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige investeringer
med fokus på det sociale område.
Den Socialøkonomiske Investeringsmodel (SØM)
Den Socialøkonomiske Investeringsmodel (SØM) er udviklet af VIVE og Incentive for
Socialstyrelsen for midler afsat i forbindelse med satspuljeaftalen for 2016-2019.
Den første version af SØM blev offentliggjort den 17. januar 2018. Modellen består af
en beregningsramme og en vidensdatabase, som indeholder viden om effekter, kon-
sekvenser og priser for 20 målgrupper på voksenområdet. Den næste version af
SØM, hvor der er udvidet med 8 målgrupper på børne- og ungeområdet, forventes
offentliggjort medio 2018. Modellen opdateres og videreudvikles i perioden 2019-
2021.
Modellen er udviklet som et værktøj til kommuner og andre aktører til at hjælpe med at
vurdere økonomiske konsekvenser af at investere i sociale indsatser. Enhver SØM-
beregning baseres på brugerens input og bør tage udgangspunkt i en lokal beslut-
ningssituation, hvor effekten af en konkret social indsats skal ses i forhold til omfanget,
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Notat om SØM og makroøkonomiske fremskrivninger
karakteren og organiseringen af de nuværende sociale indsatser i den specifikke kon-
tekst.
Når der i forbindelse med SØM tales om økonomiske konsekvenser, dækker det over
ændringer i ydelser og aktiviteter som følger af den effekt, indsatsen har for borgeren.
Konsekvenserne inkluderer blandt andet ændringer i overførselsindkomster, brug af
sundhedsydelser og sociale serviceydelser. Selve effekten af indsatsen for borgeren
er ikke beregnet i modellen, men skal indtastes i modellen af brugeren, fx med inspira-
tion fra modellens vidensdatabase, som indeholder aktuelt bedste viden om danske
og internationale effektstudier på det sociale område for de målgrupper, der indgår i
modellen. Selve beregningsrammen beregner nettogevinsten ved en social indsats,
hvor nettogevinsten er forskellen mellem omkostningen til indsatsen og de økonomi-
ske konsekvenser, som følger af indsatsens effekt for deltagerne. Hvis nettogevinsten
er positiv, er der tale om en rentabel investering ud fra en rent budget økonomisk be-
tragtning. De økonomiske konsekvenser i SØM opgøres ikke nødvendigvis for de
personer, som har modtaget en konkret indsats, og de afspejler derfor ikke den kausa-
le effekt af en given indsats, men i stedet et gennemsnit for den udvalgte målgruppe.
SØM er således et understøttende redskab for kommuner og andre aktører til at
fremme og styrke dialogen om de økonomiske konsekvenser af investeringer i fore-
byggelse og vidensbaserede sociale indsatser. SØM kan endvidere bidrage til en sy-
stematisk vurdering af sociale indsatser og til løbende opfølgning på, om indsatserne
resulterer i de forventede effekter og økonomiske konsekvenser. SØM styrker således
grundlaget for lokalt at foretage vidensbaserede vurderinger af og beslutninger om
konkrete sociale tiltag.
Der henvises til bilag 1 og 2 for en detaljeret beskrivelse af SØM og arbejdet med
videreudviklingen af SØM, der løber over årene 2018-2020.
Regneprincipper for dynamiske effekter af offentligt forbrug mv.
Der gælder en generel forpligtelse for ministerierne til at levere retvisende skøn for
virkningerne af økonomisk-politiske tiltag. Sådanne skøn for de virkninger forskellige
tiltag vil have på samfundsøkonomien (den økonomiske velstand og de offentlige fi-
nanser mv.) skal bygge på et solidt empirisk og metodemæssigt grundlag.
Når det gælder indregning af virkninger af økonomisk-politiske tiltag i makroøkonomi-
ske fremskrivninger baseret på fx ADAM, anvendes betegnelsen
dynamisk e effek ter
om de afledte effekter, som knytter sig til adfærdsændringer hos fx husholdninger og
virksomheder som følge af et givet økonomisk-politisk tiltag.
For at kunne indregne dynamiske effekter i makroøkonomiske fremskrivninger af et
konkret tiltag er der fokus på strukturelle virkninger af offentligt forbrug og offentlige
investeringer på den samlede økonomiske velstand (BNP) og på de offentlige finan-
ser, hvor eventuelle dynamiske effekter indregnes til at påvirke velstanden primært
gennem ændringer i arbejdsudbud eller produktivitet. Indregning af dynamiske effek-
ter, som går via arbejdsudbud og produktivitet, foregår uden for selve de makroøko-
nomiske modeller (fx via beregninger på registerdata) og lægges herefter ind i de
makroøkonomiske fremskrivninger. Der er således ikke behov for supplerende model-
ler til at lægge økonomiske konsekvenser af dynamiske effekter ind i fx de mellemfri-
stede fremskrivninger, når disse kommer via de primære kanaler. Hertil kan afledte
effekter på de offentlige finanser principielt indregnes, for eksempel en varig (struktu-
rel) ændring i trækket på offentlige serviceydelser. Behovet består derfor i højere grad
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Notat om SØM og makroøkonomiske fremskrivninger
i at kunne etablere det empiriske grundlag for de mulige varige effekter på fx arbejds-
udbud.
Finansministeriets overordnede regneprincip er, at der indregnes afledte, strukturelle
virkninger (dynamiske effekter) i makroøkonomiske fremskrivninger mv., når der er
tilstrækkeligt grundlag herfor, herunder empirisk belæg for effekterne. Dette gælder
også eventuelle dynamiske effekter af offentligt forbrug og tiltag på det sociale områ-
de.
Helt overordnet set kan offentligt forbrug og offentlige investeringer medvirke til at
understøtte arbejdsudbud og økonomisk velstand sammenlignet med en situation,
hvor de ikke blev afholdt eller var meget lave. At der kan være positive effekter på
arbejdsudbud, produktivitet og velstand af en række udgifter
når disse udbydes af
en tilstrækkelig velfungerende og effektiv offentlig sektor
afspejles også i det forhold,
at Danmark og de andre nordiske lande har et højt velstandsniveau og høje beskæfti-
gelsesgrader samtidig med et højt skattetryk.
Der kan ikke på forhånd konkluderes noget endegyldigt om den isolerede effekt af at
øge det offentlige forbrug yderligere, fx højere sociale udgifter. Det skyldes blandt
andet, at der er modsatrettede effekter. For eksempel er der negative arbejdsudbuds-
effekter forbundet med, at den enkelte alt andet lige kan opretholde en tryg og rimelig
tilværelse med en lavere arbejdsindkomst, når det offentlige stiller serviceydelser gra-
tis til rådighed sammenlignet med en situation, hvor den enkelte selv skulle betale for
disse ydelser. Omvendt kan der på nogle områder være positive virkninger, som
modvirker de nævnte negative effekter. Et eksempel er indsatser, som sigter mod at
understøtte ledige i deres jobsøgning via den aktive arbejdsmarkedspolitik. Tidligere
er der i fx Velfærdsaftalen 2006 og Beskæftigelsesreformen 2014 skønnet over positi-
ve afledte effekter på arbejdsudbud og økonomisk velstand af tiltag på dette område.
Tilstedeværelsen af modsatrettede effekter betyder, at det er et empirisk spørgsmål,
hvorvidt de dynamiske effekter af ændringer i det offentlige forbrug samlet set er posi-
tive eller negative. Når det gælder dynamiske effekter af indsatser på socialområdet
og effekter af offentligt forbrug generelt, har Finansministeriet blandt andet af denne
grund ikke en egentlig regnemodel for dynamiske effekter af offentligt forbrug.
Fraværet af en sådan regnemodel udelukker imidlertid ikke, at der kan indregnes ef-
fekter af konkrete tiltag, når det faglige grundlag herfor vurderes at være til stede, og
de etablerede regnemodeller indebærer ikke i sig selv nogen afgrænsning af, hvornår
der kan blive indregnet dynamiske effekter. Derfor foretages i konkrete sammenhæn-
ge så vidt muligt en nærmere vurdering af grundlaget for at indregne effekter. Men
som oftest leder konkrete tiltag under det offentlige forbrug ikke til indregning af dy-
namiske effekter, blandt andet fordi der generelt mangler et empirisk grundlag herfor.
I Finansministeriets rapport
”Regneprincipper
og modelanvendelse
dynamiske effek-
ter af offentligt forbrug og offentlige investeringer”, fremgår mere detaljeret de over-
ordnede udfordringer med indregning af potentielle dynamiske effekter af det offentlige
forbrug, herunder behovet for at kende udmøntningen af midler i tilstrækkelig detalje-
ret grad, behovet for empirisk belæg, og hvorvidt der findes en generelt anvendelig
teoretisk ramme.
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Notat om SØM og makroøkonomiske fremskrivninger
SØM og dynamiske effekter af investeringer i sociale indsatser
Beregningsrammen, der er udviklet i forbindelse med etableringen af SØM, svarer
ikke til en regnemodel for (kausale) dynamiske effekter, hvorfra resultaterne kan ind-
arbejdes i de makroøkonomiske fremskrivninger. Det hænger blandt andet sammen
med, at SØM er en budgetøkonomisk model, der beregner de økonomiske konse-
kvenser af konkrete tiltag og indsatser lokalt i en kommune, baseret på antagelser om,
hvad effekten af en indsats kan være, fx på baggrund af danske og internationale
effektstudier.
SØM ændrer derfor ikke på, at der generelt mangler et empirisk grundlag for at vurde-
re eventuelle strukturelle virkninger af tiltag på socialområdet, det være sig på ar-
bejdsudbuddet, produktivitet og trækket på de offentlige finanser. Generaliserbare
effektmålinger på socialområdet er endnu i sin spæde start, hvilket betyder, at der
endnu er begrænset evidens, der dokumenterer strukturelle effekter af sociale indsat-
ser i Danmark. Dette hænger blandt andet sammen med, at der generelt er en række
vanskeligheder forbundet med at evaluere indsatser på socialområdet. Det gælder
blandt andet udfordringer i forhold til at identificere sammenlignelige kontrolgrupper for
de målgrupper, der modtager den givne indsats (hvor sammenlignelige kontrolgrupper
er nødvendige for at kunne generalisere eventuelle effekter). Eksempelvis er deltagel-
se i indsatser på socialområdet typisk frivillig, hvilket kan medføre, at det er en særlig
og nogle gange stærkere gruppe, der modtager indsatsen. En anden udfordring er, at
kommuner ofte er forskelligt organiseret, samtidig med at den samme målgruppe i to
kommuner typisk modtager en forskellig vifte af øvrige indsatser. Det resulterer i, at
sammenligningsgrundlaget kan være meget forskelligt på tværs af kommuner.
Ikke desto mindre kan SØM være med til at sætte fokus på behovet for mere viden om
strukturelle virkninger af sociale indsatser og dermed understøtte vidensdagsordenen.
Dels ved at viden om effekter af sociale indsatser samles og konsolideres inden for
rammerne af modellens vidensdatabase. Dels ved at der med modellen er etableret
en fælles økonom- og socialfaglig ramme for at drøfte og vurdere direkte og afledte
økonomiske konsekvenser af tiltag på socialområdet på tværs af kommuner og andre
aktører. Med andre ord giver SØM kommunerne et fælles sprog og en fælles systema-
tik til at vurdere mulige effekter og afledte økonomiske konsekvenser af sociale ind-
satser.
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Notat om SØM og makroøkonomiske fremskrivninger
1942601_0006.png
Bilag 1: Beskrivelse af SØM
Helt overordnet består SØM af to dele:
En beregningsramme, som giver mulighed for at foretage vurderinger af ind-
satsomkostninger og økonomiske konsekvenser af konkrete sociale indsatser.
En vidensdatabase, der indeholder viden om effekter af sociale indsatser fra
danske og internationale studier, samt konsekvens- og prisestimater for mål-
grupperne i SØM.
Når der i forbindelse med SØM tales om økonomiske konsekvenser, dækker det over
ændringer i ydelser og aktiviteter, som følger af den effekt, indsatsen har for borgeren.
Konsekvenserne inkluderer blandt andet ændringer i overførselsindkomster, brug af
sundhedsydelser og sociale serviceydelser.
Selve beregningsrammen beregner nutidsværdien af nettogevinsten ved en social
indsats, hvor nettogevinsten er forskellen mellem omkostningen til indsatsen og de
økonomiske konsekvenser, som følger af indsatsens effekt for deltagerne. Hvis nu-
tidsværdien er positiv, er der tale om en rentabel investering ud fra en rent
budget-
øk onomisk
betragtning. Modellen omfatter også et modul til beregning af følsomheds-
analyser mv.
Beregninger i SØM baserer sig på brugerens egne input, hvor brugeren evt. kan hente
inspiration i vidensdatabasen. Det afspejler, at beregninger bør tage udgangspunkt i
en konkret, lokalsituation, hvor vurderingen af effekten ved en konkret investering i
eller omlægning af sociale indsatser tager højde for omfanget, karakteren og organi-
seringen af de nuværende sociale indsatser i kommunen.
Modellen kan på baggrund af brugernes input beregne forventede økonomiske konse-
kvenser ved at iværksætte en social indsats. Beregningen omfatter en fordeling af
omkostninger og gevinster på kommuner, regioner og staten. Desuden kan modellen
vise, hvordan omkostninger og gevinster fordeler sig over tid.
De forskellige elementer i modellen er beskrevet i det følgende, hvor der også gøres
rede for videreudviklingen af modellen.
Målgrupper
SØMs vidensdatabase indeholder viden og estimater for 10 hovedmålgrupper, der
henholdsvis vedrører udsatte voksne og voksne med handicap:
Udsatte voksne
o
o
o
o
o
o
Hjemløse
Personer med psykiske vanskeligheder
Personer med stofmisbrug
Personer med alkoholmisbrug
Personer med psykiske vanskeligheder og samtidigt misbrug
Voldudsatte kvinder
Voksne med handicap
o
o
o
Personer med ADHD
Personer med autisme
Personer med udviklingshæmning
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Notat om SØM og makroøkonomiske fremskrivninger
1942601_0007.png
o
Personer med erhvervet hjerneskade
Nogle målgrupper har undermålgrupper, således at der indgår 20 målgrupper i model-
len samlet set.
Omkostningsmodul
Omkostningsmodulet er en beregningsramme til at vurdere, hvad en social indsats
koster i implementering og drift. Denne del af modellen er udviklet af Socialstyrelsen
og er en videreudvikling af det omkostningsmodul, der tidligere har været anvendt
internt i styrelsen. Omkostningsmodulet er en integreret del af SØM, men brugere kan
alternativt vælge at indtaste egne estimater for indsatsomkostningerne i modellen.
Effektviden
Vidensdatabasen indeholder viden og estimater fra en lang række danske og interna-
tionale studier af effekter af sociale indsatser over for de målgrupper, der indgår i mo-
dellen. Der er i forbindelse med udviklingen af modellen foretaget en vurdering af kva-
liteten af studierne i forhold til evalueringsdesign (kontrolgruppe, før-efter-måling osv.).
Studierne omfatter 425 studier i alt, hvoraf dog kun 37 er danske. Det medfører, at
effektstørrelserne skal bruges med en vis forsigtighed, da andre landes kontekst om-
kring sociale indsatser kan adskille sig fra den danske. Dette understreger og tydelig-
gør behovet for flere effektmålinger af danske sociale indsatser.
Konsekvenser
Vidensdatabasen indeholder estimater for de potentielle konsekvenser, der følger af
en succesfuld indsats over for personer i målgrupperne. Idéen i modellen er, at en
succesfuld indsats både har en direkte effekt, fx stoffrihed for en person med stofmis-
brug, men også kan have afledte konsekvenser, som fx forbedret sundhed, mindre
træk på sociale ydelser, øget uddannelsesaktivitet og mere aktiv deltagelse på ar-
bejdsmarkedet osv.
Disse konsekvenser er estimeret ved hjælp af danske registerdata. Det kan for ek-
sempel være - i eksemplet med indsatser overfor stofmisbrug - hvor meget personer i
stofmisbrugsdatabasen, hvor det er angivet, de er blevet stoffri, trækker på sundheds-
ydelser og sociale ydelser eller deltager i uddannelse eller på arbejdsmarkedet , sam-
menlignet med personer, hvor det ikke er angivet, at de er blevet stoffri. Eller, i ek-
semplet med målgruppen af hjemløse, hvor træk på offentlige ydelser og deltagelse i
uddannelse eller på arbejdsmarkedet sammenlignes for personer, der har benyttet
herberg eller forsorgshjem men ikke længere gør det, med personer, der stadig benyt-
ter herberg eller forsorgshjem. Der er således ikke nogen kausal kobling mellem disse
konsekvenser og de effekter, brugeren indtaster i modellen. Konsekvenserne er ikke
opgjort i kroner og ører, men i hvor meget personerne har anvendt en bestemt ydelse
eller udført en bestemt aktivitet (målt fx i dage).
Konsekvensestimaterne vil være mest anvendelige i de tilfælde, hvor både målgrup-
pen men også effektmålet for den indsats, brugeren ønsker at foretage SØM-
beregninger for, lægger sig tæt op ad de sociale indsatser, der indgår i modellens
vidensdatabase.
Priser
Vidensdatabasen indeholder også estimater for den økonomiske værdi af konsekven-
serne for det offentlige. Dette kaldes ”priser” i modellen og udtrykkes
som enhedspri-
ser i de enheder, som konsekvenserne er opgjort i. Fx prisen for benyttelse af herberg
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Notat om SØM og makroøkonomiske fremskrivninger
per dag. Priserne er opdelt i de dele, som henholdsvis kommunerne, regionerne og
staten betaler. Det gælder fx enhedsprisen for trækket på sundhedsydelser, sociale
indsatser, træk på retssystemet og kriminalforsorgen. Træk på overførselsindkomster
og skattebetaling indgår også som enhedspriser i databasen.
De økonomiske konsekvenser er værdien af konsekvenserne i kroner og ører og be-
regnes således som konsekvens gange enhedspris. Eksempelvis kunne konsekven-
sen af en succesfuld indsats over for hjemløse være en reduktion i anvendelsen af
herberg og forsorg på gennemsnitligt 10 dage om året pr. person. Med en pris på
1.148 kr. pr. dag, bliver den årlige økonomiske konsekvens en gevinst for det offentli-
ge på 11.480 kr. pr. person.
8
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Notat om SØM og makroøkonomiske fremskrivninger
1942601_0009.png
Bilag 2: Videreudvikling af SØM
udvidelse af modellen med børne - og unge-
området
Dette bilag er en gengivelse af statusnotat på udviklingen af SØM med børne-og un-
geområdet præsenteret for satspuljekredsen i april 2018.
Udviklingsprojektet i forhold til udvidelsen af SØM med børne- og ungeområdet løber
over årene 2018-2020 og skal indeholde og afsøge mulighederne for beregninger af
sociale indsatser for målgrupper af børn og unge på:
1) det korte og mellemlange sigte
2) det lange, forebyggende sigte
Endvidere skal mulighederne undersøges for at:
3) beregne økonomiske konsekvenser for hele familien som følge af indsatser til
barnet eller familierettede indsatser
Den udvidede version af SØM, der forventes offentliggjort medio 2018, vil omfatte 1),
mens det videre arbejde i forhold til 2) og 3) vil finde sted i perioden 2019-2020.
Udvidelsen af SØM på børne- og ungeområdet i 2018
SØM udvides med 8 målgrupper af udsatte børn og unge. Målgrupperne er udvalgt i
samarbejde mellem Socialstyrelsen og leverandøren (VIVE og Incentive). Målgrup-
perne er:
Børn
Børn
Børn
Børn
Børn
Børn
Børn
Børn
og unge med angst, depression eller andre affektive lidelser
og unge med opmærksomhedsforstyrrelser
og unge med særlige behov for hjælp til læring (specialundervisning)
og unge med psykiske vanskeligheder (med psykiatrisk indlæggelse)
og unge med psykiske vanskeligheder (uden psykiatrisk indlæggelse)
og unge, der modtager forebyggende foranstaltninger
og unge i plejefamilier
og unge, der har været udsat for overgreb (seksuelle/voldelige)
I udvælgelsen af målgrupperne er der blandt andet lagt vægt på at dække børne- og
ungeområdet bredt, at målgrupperne er mulige at afgrænse i registerdata, har et vist
omfang, samt at der er et økonomisk potentiale. Der er andre relevante målgrupper,
som fx børn og unge med fysiske handicap, som ikke er medtaget, da kvaliteten af
data ikke er tilstrækkelig god til at kunne foretage konsekvensestimater. Der arbejdes
på at øge kvaliteten af data generelt, hvilket på sigt gør det muligt at inddrage flere
målgrupper i SØM.
Målgrupperne opdeles i tre alderstrin: 0-5 år, 6-13 år og 14-17 år. Det skyldes pri-
mært, at der kan være forskellige typer af konsekvenser for de enkelte alderstrin (fx
brug af specialundervisning i folkeskolen), og sekundært at indsatser også kan være
aldersspecifikke og have forskellige effektmål.
Udvidelsen betyder, at der for hver af de 8 målgrupper tilføjes:
a) Viden om effekter for barnet/den unge af sociale indsatser
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Notat om SØM og makroøkonomiske fremskrivninger
1942601_0010.png
b) Beregninger af økonomiske konsekvenser på kort og mellemlangt sigt for bar-
net/den unge
1
Der indsamles viden om effekter af indsatser, som både kan være målrettet barnet,
den unge og/eller deres familier fra både danske og udenlandske studier, hvor effek-
ten af indsatsen er målt for barnet. I videreudviklingen af SØM, jf. 3) undersøges det,
om/hvordan der kan medtages effekter for hele familien. I tråd med den måde, der
blev indsamlet viden om effekter af indsatser på voksenområdet, indgår der kun ind-
satser i vidensdatabasen, hvor studiet er baseret på et evalueringsdesign med kon-
trolgruppe eller en før-eftermåling.
Beregningerne af økonomiske konsekvenser på børne- og ungeområdet er baseret på
danske registerdata ligesom i den nuværende version af SØM for voksenområdet.
Videreudviklingen af SØM på børne- og ungeområdet i 2019-2020
De to helt centrale input i en SØM-beregning er størrelsen af indsatsens effekt og
størrelsen af de økonomiske konsekvenser.
I Danmark findes der dog begrænset viden om, hvilken effekt sociale indsatser har på
langt sigt, fx hvad en tidlig forebyggende indsats for et udsat barn eller ung betyder i
voksenlivet.
Det vil være en central del af udvidelsen af SØM med det lange, forebyggede sigte, at
forsøge at håndtere denne problemstilling. En udvidelse af SØM til at kunne regne på
tidlige, forebyggende indsatser
uden at der findes viden fra effektstudier
vil betyde,
at beregningerne får en mere hypotetisk karakter, og at de af samme grund vil være
forbundet med større usikkerhed end beregninger, der vedrører det korte og mellem-
lange sigt. Det er derfor vigtigt med et fortsat fokus på studier, der undersøger de
langsigtede effekter af sociale indsatser.
Der er i dag også begrænset viden om effekter af en social indsats for familien som
helhed. Denne del af videreudviklingen vil derfor omfatte en ny litteraturafsøgning af
effektstørrelser. For at kunne regne økonomiske konsekvenser for hele familien som
enhed vil det desuden kræve en udvidelse af selve modelstrukturen i SØM, eventuelt
med et særlig ”familiemodul” i SØM. Det skal undersøges nærmere.
Der er derfor knyttet særlige udfordringer til beregningerne af de økonomiske konse-
kvenser ved en udvidelse af SØM til at omfatte det lange, forebyggede sigte og til at
omfatte familien som én enhed i beregningerne.
1
Det vil konkret sige økonomiske konsekvenser, som kan indtræffe, indtil barnet er højst 22 år
10