Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 352
Offentligt
1940761_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af forældreansvarsloven
(Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig
kriminalitet)
§1
I forældreansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1417 af 1. december 2017 som ændret ved lov
nr. xx af xx om ændring af forældreansvarsloven, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og
forskellige andre love [Ændringer som følge af lov om Familieretshuset og skærpet fokus på
beskyttelsen af barnet i sager efter forældreansvarsloven], foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a.
Er en part idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden retsfølge efter §§ 68-70 i
straffeloven for alvorlig personfarlig kriminalitet, jf. stk. 2, kan der ikke træffes afgørelse om
følgende, medmindre det er bedst for barnet:
1) At parten har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over barnet efter § 11, §
13, stk. 2, § 14, § 15, stk. 2 og 3, og §§ 15 a og 26-28.
2) At barnet har bopæl hos parten efter § 17, stk. 1, og § 26.
3) At barnet har samvær eller anden kontakt med parten efter §§ 20-21, 22, 29 og 29 a.
Stk. 2.
Ved alvorlig personfarlig kriminalitet efter stk. 1 forstås:
1) Manddrab, jf. § 237 i straffeloven.
2) Grov vold, jf. §§ 245 og 246 i straffeloven.
3) Omskæring af kvinder, jf. § 245 a i straffeloven.
4) Incest, jf. § 210 i straffeloven.
5) En seksualforbrydelse, jf. 24. kapitel i straffeloven, dog undtaget overtrædelser omfattet af §
228 i straffeloven.
6) Menneskehandel, jf. § 262 a i straffeloven.«
2.
I
§ 11, 2. pkt.,
indsættes efter »barnets bedste«: », jf. dog § 4 a«.
Ikrafttræden
§2
Loven træder i kraft den 1. april 2019.
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0002.png
Territorial anvendelse
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Socialministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
9. Ligestillingsmæssige konsekvenser
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Børn har ret til omsorg og tryghed. Forældrene spiller en afgørende rolle for, at dette bliver virkelighed for
det enkelte barn. Det fremgår derfor af forældreansvarsloven, at forældremyndighedsindehaveren skal drage
omsorg for barnet og kan træffe afgørelse om barnets personlige forhold ud fra barnets interesse og behov.
Afgørelser efter forældreansvarsloven om forældremyndighed, barnets bopæl og samvær skal træffes ud fra,
hvad der er bedst for barnet. Familieretshuset og Familieretten skal, når der træffes en afgørelse efter
forældreansvarsloven have fokus på, at afgørelsen skal medvirke til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet
mod vold eller anden behandling, der udsætter barnet for skade eller fare, herunder at beskytte barnet mod at
være vidne til vold.
Der opstår uanset disse generelle principper for beskyttelsen af barnet fra tid til anden tvivl om, hvorvidt en
konkret afgørelse i en sag vedrørende en forælder, der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet såsom
manddrab eller incest, er truffet af hensyn til barnet eller af hensyn til den pågældende forælder.
Med henblik på i højere grad at sikre beskyttelsen af barnet foreslås det med lovforslaget, at der indføres en
klar formodning om, at det ikke er bedst for barnet, at en forælder, der er dømt for alvorlig personfarlig
kriminalitet, har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over et barn, at barnet har samvær
eller anden kontakt med denne forælder, eller at barnet har bopæl hos denne forælder. Formodningen kan
fraviges, hvis det på grund af en konkret og dybdegående vurdering findes at være det bedste for det enkelte
barn. Forslaget sikrer således, at der i forældreansvarssager ikke opstår tvivl om, at hensynet til barnets
bedste og barnets ret til trivsel og beskyttelse altid sættes over andre hensyn, herunder over hensynet til en
forælder, der har begået alvorlig personfarlig kriminalitet.
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0004.png
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Forældreansvarsloven vedrører navnligt spørgsmål om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og anden
kontakt. Dette betegnes under ét som sager om forældreansvar.
En forældremyndighedsindehaver skal drage omsorg for barnet og kan træffe afgørelse om barnets
personlige forhold ud fra barnets interesse og behov. Har forældrene fælles forældremyndighed, kræver
væsentlige beslutninger vedrørende barnets forhold enighed mellem forældrene. Den forælder, som barnet
har bopæl hos, kan selvstændigt træffe afgørelse om forhold i barnets daglige liv, herunder hvor i landet
bopælen skal være.
Afgørelse om forældremyndighed træffes efter kapitel 2 i forældreansvarsloven. Det fremgår af § 11, at hvis
forældre, der har fælles forældremyndighed, og som ikke lever sammen, ikke er enige om
forældremyndigheden, kan der træffes afgørelse om, hvorvidt den fælles forældremyndighed skal fortsætte,
eller om en af dem skal have forældremyndigheden alene. Den fælles forældremyndighed kan kun ophæves,
hvis der er holdepunkter for at antage, at forældrene ikke kan samarbejde om barnets forhold til barnets
bedste. Efter anmodning fra en forælder, der ikke har forældremyndigheden, kan der endvidere efter § 14,
stk. 1, træffes afgørelse om, at der skal være fælles forældremyndighed, eller at forældremyndigheden skal
overføres til denne.
Forældremyndigheden fastsættes ligeledes ved afgørelse, hvis en forælder, der havde forældremyndigheden
alene, dør, hvis begge forældre, der havde fælles forældremyndighed, dør, eller hvis den ene forælder har
forvoldt den anden forælders død, og forældrene havde fælles forældremyndighed. Afgørelse i sådanne sager
træffes efter §§ 15 og 15 a.
Efter § 13, stk. 2, kan forældremyndigheden ved aftale godkendt af Familieretshuset eller Familieretten
overføres til andre end forældre.
Det fremgår af § 14, stk. 2, at en aftale efter § 13, stk. 2, eller en afgørelse efter §§ 15 og 15 a kan ændres.
Afgørelse om barnets bopæl træffes efter kapitel 3 i forældreansvarsloven. Det fremgår af § 17, stk. 1, at hvis
forældre, der har fælles forældremyndighed, ikke er enige om barnets bopæl, kan der træffes afgørelse om,
hos hvilken forælder barnet har bopæl.
Afgørelse om samvær og anden kontakt træffes efter kapitel 4 i forældreansvarsloven. Hvis der er uenighed
om omfanget og udøvelsen af samvær kan Familieretshuset og Familieretten efter § 21, stk. 1, træffe
afgørelse herom. Aftale eller afgørelse om samvær kan efter § 21, stk. 3, ændres. Der kan efter § 22 træffes
afgørelse om anden kontakt mellem barnet og forælderen og om ændring af en sådan afgørelse.
Hvis en eller begge forældre er døde, en forælder er ukendt, eller barnet ikke eller kun i yderst begrænset
omfang har samvær med den forælder, som barnet ikke har bopæl hos, kan der ligeledes efter § 20 fastsættes
samvær eller anden kontakt med barnets nærmeste pårørende, som barnet er knyttet til. Endvidere kan der
efter § 20 a i helt særlige tilfælde fastsættes samvær eller anden form for kontakt med barnets oprindelige
slægtninge, hvis barnet er adopteret.
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0005.png
Endelig indeholder forældreansvarsloven i kapitel 5 bestemmelser om midlertidige afgørelser om
forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og anden kontakt.
Midlertidige afgørelser, der træffes under behandlingen af en forældreansvarssag, gælder som udgangspunkt,
indtil der foreligger en endelig afgørelse eller aftale. Efter § 26 kan Familieretshuset og Familieretten under
en sag om forældremyndighed efter anmodning træffe midlertidig afgørelse om forældremyndighed og
barnets bopæl. Tilsvarende gælder, at der under behandlingen af en sag om barnets bopæl kan træffes en
midlertidig afgørelse om barnets bopæl. Efter § 29 kan der under behandlingen af en sag om
forældremyndighed, barnets bopæl, samvær eller anden kontakt træffes en midlertidig afgørelse om samvær
eller anden kontakt. Hvis barnet ikke har samvær med den forælder, der anmoder om samvær, skal
Familieretshuset efter § 29 a træffe en midlertidig afgørelse om kontaktbevarende samvær.
Der kan endvidere træffes midlertidige afgørelser i andre særlige situationer. Det drejer sig efter § 27 om, at
der kan træffes en midlertidig afgørelse om forældremyndighed, hvis forældrene har fælles
forældremyndighed, og der er risiko for, at barnet bortføres ud af landet. Det drejer sig endvidere om
situationer, hvor forældremyndighedsindehaveren eller begge forældremyndighedsindehavere er forhindrede
i at træffe bestemmelse om barnets personlige forhold. Efter § 28 kan Familieretshuset og Familieretten i
sådanne sager bestemme, hvem forældremyndigheden skal tilkomme, så længe forhindringen varer.
Afgørelse i sager om forældreansvar, herunder midlertidige afgørelser, træffes afhængigt af sagens karakter
af Familieretshuset eller Familieretten efter bestemmelserne i lov om Familieretshuset (Familieretshusloven).
Afgørelser efter forældreansvarsloven skal træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet. Familieretshuset og
Familieretten skal ved afgørelsen have fokus på barnets trivsel og på at skærme barnet mod vold og anden
behandling, der udsætter barnet for skade eller fare. Endvidere skal der være fokus på at beskytte barnet mod
at blive vidne til vold. Sidstnævnte kan bl.a. have selvstændig betydning, hvis barnet tidligere har været
vidne til vold mellem forældrene, eller hvis der har været vold mellem forældrene, som barnet ikke har været
vidne til, men hvor der er risiko for fremtidig vold, som barnet kan blive vidne til. Det har ikke betydning
hvem, der har været offer for volden, og det skal dermed også tillægges betydning, hvis der f.eks. har været
vold i forholdet mellem en forælder og dennes samlever.
Begrebet barnets bedste skal til enhver tid tolkes som den bedst tænkelige løsning for det enkelte barn, og
vurderingen af barnets bedste skal altid ske ud fra en individuel vurdering af det enkelte barns forhold.
Vurderingen bygger på oplysninger om barnet, herunder oplysninger fra børnesagkyndige undersøgelser og
sagkyndige erklæringer, og på barnets egne synspunkter alt efter barnets alder og modenhed.
Ved vurderingen af, hvad der er bedst for barnet, skal der tages hensyn til hovedprincipperne i
forældreansvarsloven om, at et barn har ret til to forældre, og at forældrene skal tage ansvar for barnet, dels
ved at drage omsorg for barnet, dels ved at samarbejde om væsentlige beslutninger vedrørende barnet.
Forældreansvarsloven bygger således på en formodning om, at det er bedst for barnet at have kontakt med
begge sine forældre.
Der skal dog altid foretages en konkret vurdering af barnets bedste i den enkelte sag, og der kan således
f.eks. træffes afgørelse om at afslå eller ophæve samvær, hvis det er bedst for barnet. Dette vil eksempelvis i
udgangspunktet være tilfældet, hvis en forælder har udøvet vold mod barnet, ligesom vold mod den anden
forælder kan føre til, at barnets kontakt til den voldelige forælder afskæres. Er en samværsforælder dømt for
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0006.png
personfarlig kriminalitet, kan dette forhold efter en konkret vurdering også i sig selv føre til, at en ansøgning
om samvær afslås, eller at et fastsat samvær ophæves, også selvom kriminaliteten hverken var rettet mod
barnet eller barnets nærmeste. Dette vil være særligt aktuelt, hvis er tale om seksualforbrydelser begået mod
børn.
For så vidt angår forældremyndighed, kan der træffes afgørelse om ophævelse af den fælles
forældremyndighed, hvis der er holdepunkter for at antage, at forældrene ikke kan samarbejde om barnets
forhold til barnets bedste. Dette betyder, at der skal kunne påvises konkrete holdepunkter for, at forældrene
må antages ikke at kunne samarbejde til bedste for barnet. Det vil have betydning for denne vurdering, hvis
en forælder har begået seksuelle overgreb eller udøvet vold eller lignende mod den anden forælder, barnet
eller andre i familien.
Det forhold, at en forælder er idømt ubetinget fængselsstraf for grov personfarlig kriminalitet, herunder
manddrab, incest eller en seksualforbrydelse, indgår således i vurderingen af, hvorvidt det er bedst for barnet,
at der fastsættes samvær, at barnet har bopæl hos forælderen, eller at forælderen har forældremyndigheden
eller del i forældremyndigheden over barnet. Ligeledes indgår det i sager om forældremyndighed i
vurderingen af, hvorvidt forældrene kan samarbejde om barnets forhold til barnets bedste.
2.2. Børne- og Socialministeriets overvejelser
Forældreansvarslovens regler om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og anden kontakt skal
administreres, så afgørelsen af forældrenes uenighed afspejler den bedst mulige løsning for det konkrete
barn. Der er således efter de gældende regler fokus på, at afgørelser efter loven skal være bedst for barnet.
Der opstår imidlertid fra tid til anden situationer, hvor det kan overvejes, om beskyttelsen af barnet i sager
efter forældreansvarsloven er tilstrækkelig stærk i situationer, hvor en forælder er dømt for alvorlig
personfarlig kriminalitet, og der uanset dette forhold træffes afgørelse om, at den pågældende forælder har
del i forældremyndigheden over barnet, eller der fastsættes samvær med den pågældende forælder.
Efter ministeriets opfattelse må der ikke opstå tvivl om muligheden for at beskytte barnet og forpligtelsen til
at sætte barnets bedste højest i sager efter forældreansvarsloven, når en forælder er idømt ubetinget fængsel
for visse former for alvorlig personfarlig kriminalitet såsom manddrab, jf. § 237 i straffeloven,
seksualforbrydelser, jf. 24. kapitel i straffeloven, og incest, jf. § 210 i straffeloven. Dette gælder uanset, om
det strafbare forhold er begået mod egne børn, øvrige familiemedlemmer eller andre. Ministeriet finder på
den baggrund, at der bør være en klar formodning imod, at en forælder er egnet til at have samvær eller
anden kontakt med barnet, have del i forældremyndigheden eller have barnets bopæl hos sig, hvis forælderen
er dømt for visse former for alvorlig personfarlig kriminalitet. Det er ministeriets holdning, at formodningen
alene bør finde anvendelse, hvis forholdet har haft en så alvorlig karakter, at personen er idømt ubetinget
fængselsstraf, eller der er tale om, at personen er idømt en anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven,
herunder forvaring. Grundet handlingernes karakter, herunder at der bl.a. er tale om personer, der er dømt for
incest og voldtægt, finder ministeriet ikke, at der bør være en tidsgrænse, hvorefter forholdet ikke længere er
relevant.
Ministeriet finder dog, at der helt undtagelsesvist kan være enkelte børn, for hvem det efter en konkret og
individuel vurdering kan være bedst for barnet at opretholde kontakten til en forælder, der er dømt for
alvorlig personfarlig kriminalitet. Det er samtidigt ministeriets opfattelse, at det alene skal være af hensyn til
barnets trivsel og barnets bedste, at der træffes afgørelse om f.eks. samvær, uanset forælderens straffedom.
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0007.png
2.3. Den foreslåede ordning
Med henblik på at styrke beskyttelsen af børn i brudte familier foreslås en ændring af forældreansvarsloven,
således at der som § 4 a i forældreansvarsloven indsættes en bestemmelse om, at der er en klar formodning
imod, at der kan træffes afgørelse om, at en forælder har forældremyndigheden eller del i forældremyndighed
over et barn, at barnet har bopæl hos en forælder, eller at der fastsættes samvær eller anden kontakt med en
forælder, som er idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden retsfølge efter straffelovens §§ 68-70 for visse
former for alvorlig personfarlig kriminalitet. Den foreslåede bestemmelse finder ligeledes anvendelse for
afgørelser i forældreansvarssager vedrørende andre parter end barnets forældre.
Det foreslås, at bestemmelsen finder anvendelse, hvis forælderen er idømt ubetinget fængselsstraf eller en
anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for manddrab, jf. § 237 i straffeloven, grov vold, jf. § 245 i
straffeloven, herunder vold med døden til følge omfattet af § 246 i straffeloven, omskæring af kvinder, jf. §
245 a i straffeloven, incest, jf. § 210 i straffeloven, en seksualforbrydelse omfattet af 24. kapitel i
straffeloven, dog undtaget overtrædelser omfattet af § 228 i straffeloven, eller menneskehandel, jf. § 262 a i
straffeloven.
Den omfattede kriminalitet indeholder i alle tilfælde handlinger, der er rettet mod andre mennesker, som er
af alvorlig karakter, og som findes at være af betydning for forælderens evne til at drage omsorg for et barn.
Grovheden af de begåede handlinger understreges ved, at bestemmelsen foreslås alene at finde anvendelse,
hvis forælderen er idømt ubetinget fængselsstraf. Dog foreslås bestemmelsen ligeledes at finde anvendelse,
hvis forælderen er idømt en anden retsfølge efter straffelovens §§ 68-70. Disse bestemmelser omfatter
forvaring og andre foranstaltninger, herunder anbringelse i institution, for tiltalte, der er frifundet for straf i
medfør af § 16 i straffeloven grundet utilregnelighed på grund af sindssygdom eller tilstande, der må
ligestilles hermed, eller på grund af mental retardering. Den foreslåede bestemmelse omfatter også dom for
forsøg, jf. § 21 i straffeloven, eller medvirken, jf. § 23 i straffeloven, til de nævnte former for alvorlig
personfarlig kriminalitet. Bestemmelsen finder endvidere anvendelse, uanset om der er tale om en dom
afsagt af en dansk domstol, eller der er tale om, at forælderen er dømt i en straffesag i udlandet for
handlinger med tilsvarende gerningsindhold til de ovenfor anførte bestemmelser i den danske straffelov. Der
tages dog ikke hensyn til en udenlandsk straffedom, hvis anerkendelse af dommen vil være åbenbart
uforenelig med grundlæggende danske retsprincipper (ordre public), f.eks. at den dømte ikke har haft
mulighed for at forsvare sig i sagen.
Ubetinget fængselsstraf for andre former for kriminalitet end de, der er nævnt i bestemmelsen, herunder dom
for simpel vold efter § 244 i straffeloven, vil i lighed med efter gældende ret indgå i den almindelige
vurdering efter § 4 i forældreansvarsloven af, hvad der er bedst for barnet, og i myndighedernes fokus på at
afgørelser efter forældreansvarsloven skal medvirke til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet mod vold
og anden behandling, der udsætter barnet for skade eller fare, herunder mod at være vidne til vold.
Tilsvarende gælder, hvis forælderen er idømt anden straf end ubetinget fængselsstraf eller en anden retsfølge
efter §§ 68-70 i straffeloven, herunder betinget frihedsstraf, for alvorlig personfarlig kriminalitet omfattet af
den foreslåede bestemmelse i § 4 a eller for anden kriminalitet.
Det foreslås, at formodningen imod, at det er bedst for barnet, at der træffes afgørelse om, at en forælder, der
er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet, f.eks. skal have del i forældremyndigheden over barnet, vil
kunne fraviges, hvis det efter en konkret vurdering vil være bedst for barnet. Der er tale om en klar
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0008.png
formodning imod, at der kan træffes en sådan afgørelse, og det skal således vurderes at være af hensyn til
barnets bedste, at undtagelsen finder anvendelse.
I vurderingen af, hvad der er til barnets bedste, skal indgå barnets relation til den pågældende forælder og
barnets interesse i at bevare kontakten med denne. Hensynet til den dømte forælder kan aldrig føre til, at der
træffes en afgørelse, som ikke vurderes at være til barnets bedste.
I vurderingen af, hvad der er til barnets bedste, skal endvidere indgå den nærmere karakter af forbrydelsen og
omstændighederne omkring forbrydelsen samt den tid, der er forløbet siden forbrydelsen. Det forhold, at der
foreligger særlige omstændigheder, såsom at forælderen var meget ung, da kriminaliteten blev begået, eller
at der er gået lang tid siden forælderens løsladelse, kan ikke i sig selv føre til, at undtagelsen vil finde
anvendelse. Sådanne forhold kan dog være relevante for den samlede vurdering af barnets bedste, herunder
bl.a. af forældrerens aktuelle evne til at drage omsorg for barnet og af risikoen for at barnet udsættes for vold
eller for at blive vidne til vold.
Det kan således bl.a. være relevant for vurderingen af barnets bedste, i hvilken kontekst forbrydelsen er
begået. Det vil f.eks. indgå i vurderingen, om kriminaliteten er begået over for et familiemedlem m.v., idet
dette kan have betydning for vurderingen af forælderens evne til at drage omsorg for barnet og risikoen for,
at barnet udsættes for vold eller for at blive vidne til vold, såfremt relationen til forælderen opretholdes.
Tilsvarende kan aktualiteten af den alvorlige personfarlige kriminalitet have betydning for vurderingen af
barnets bedste. Det vil således generelt indgå med vægt i vurderingen af, at det ikke er til barnets bedste, hvis
forældrenes samlivsophævelse og/eller forældreansvarssagen er helt eller delvist udløst af den ene forælders
alvorlige personfarlige kriminalitet. Ligeledes kan det være af relevans for vurderingen, hvis forældrene har
opretholdt samlivet i en længere periode, hvor den anden forælder har været vidende om kriminaliteten, og
det ikke har givet anledning til bekymring for den dømte forælders omsorgsevne. Der skal dog i denne
sammenhæng være fokus på parternes relation til hinanden, herunder om der har været voldelig adfærd, eller
den ene part af andre grunde har været tilbageholdende med at opløse samlivsforholdet og/eller rejse en
forældreansvarssag.
Vurderingen af barnets bedste, barnets trivsel og beskyttelsen af barnet skal basere sig på en dybdegående og
tværfaglig undersøgelse. Der skal foretages en børnesagkyndig undersøgelse og som klart udgangspunkt
ligeledes en belysning af forælderens personlige egenskaber og evne til at drage omsorg for barnet. Det vil i
de fleste sager endvidere være relevant at indhente oplysninger fra den kommune, der er forpligtet til at yde
støtte til barnet efter serviceloven, efter bestemmelserne i lov om Familieretshuset. Der skal som led i
oplysningen af sagen, som udgangspunkt gennemføres en børnesamtale. Barnets egne synspunkter skal
tillægges vægt alt efter barnets alder og modenhed. Det skal dog understreges, at barnets synspunkter ikke
kan stå alene, da der kan være situationer, hvor barnet ikke kan overskue konsekvenserne af sine udtalelser,
f.eks. hvis forælderen er dømt for seksuelle overgreb, barnet og forælderen har et usundt psykologisk
afhængighedsforhold, eller barnet føler sig presset til at bevare kontakten til forælderen. Det vil ligeledes
være relevant at inddrage de forhold, der er lagt vægt på, i den strafferetlige dom, som forælderen har
modtaget, og som denne kan anmodes om at fremlægge som led i sagens behandling. Særligt grovheden af
den alvorlige personfarlige kriminalitet samt hvorvidt dommeren har fundet, at der forelå formildende eller
skærpende omstændigheder, kan være af betydning for vurderingen af barnets bedste.
Da der er tale om, at forælderen har begået alvorlig personfarlig kriminalitet, skal der ved afgørelsen være et
særligt fokus på forpligtelsen efter forældreansvarsloven til at skærme barnet mod vold og anden behandling,
8
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0009.png
der udsætter barnet for skade eller fare, herunder at barnet bliver vidne til vold. Det skal i den forbindelse
indgå i vurderingen af barnets bedste, om barnet har været vidne til den kriminalitet, som forælderen er dømt
for.
Afgørelse efter forældreansvarsloven træffes efter Familieretshusloven af Familieretshuset eller
Familieretten. Familieretten træffer afgørelse i komplekse eller konfliktfyldte sager, i sager om
forældremyndighed og barnets bopæl og i sager om samvær, hvor afgørelsen har indgribende betydning for
barnet. Midlertidige afgørelser i sager efter forældreansvarsloven træffes af den myndighed, der behandler
sagen, dvs. af Familieretshuset og Familieretten. I sager, hvor den foreslåede bestemmelse i § 4 a i
forældreansvarsloven vil finde anvendelse, vil det i langt de fleste tilfælde være Familieretten, der træffer
afgørelse, idet forælderens kriminalitet vil medføre, at der er tale om en kompleks eller konfliktfyldt sag,
eller fordi der er tale om en sag vedrørende forældremyndighed eller bopæl eller en sag om samvær, hvor
afgørelsen er indgribende for barnet. Familieretshusets afgørelse kan indbringes for Familieretten efter
bestemmelserne i Familieretshusloven.
Børn, der involveres i sager, hvor den foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse, vil ofte være særligt
sårbare. Det forudsættes derfor, at Børneenheden i Familieretshuset har et særligt fokus på barnet og sikrer,
at barnet modtager den fornødne støtte, f.eks. ved at barnet får en kontaktperson. Der kan endvidere være et
særligt behov for kontakt med den kommune, der er forpligtet til at yde støtte til barnet efter lov om social
service, med henblik på at barnet modtager den fornødne hjælp. Medarbejderne i Familieretshuset er
omfattede af den skærpede underretningspligt efter § 153 i lov om social service (serviceloven) og skal
således underrette kommunen, hvis de har kendskab til eller grund til at antage, at barnet kan have behov for
særlig støtte eller har været udsat for overgreb.
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a i forældreansvarsloven regulerer alene afgørelser efter
forældreansvarsloven, hvor der foreligger en konflikt om, hvilken af barnets to forældre der skal have del i
forældremyndigheden, barnets bopæl og samvær.
2.3.1. Oplysning af sagen
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a i forældreansvarsloven medfører ikke en forpligtelse for Familieretshuset
til af egen drift og uden noget grundlag herfor i alle sager at søge oplyst, hvorvidt en forælder er dømt for
alvorligt personfarlig kriminalitet. Der skal således foreligge en mistanke herom, inden der søges indhentet
oplysninger om en forælders eventuelle strafbare forhold. Mistanken vil typisk være begrundet i oplysninger
fra den anden forælder, men kan også være fremkommet på anden måde under behandlingen af sagen f.eks. i
Familieretshusets samarbejde med kommunen. Af hensyn til beskyttelsen af barnet vil det ikke have
betydning, hvornår i sagsforløbet oplysningerne fremkommer.
Såfremt der opstår mistanke om, at en forælder har begået alvorlig personfarlig kriminalitet, der er omfattet
af den foreslåede bestemmelse i § 4 a i forældreansvarsloven, vil Familieretshuset kunne indhente
oplysninger om sådanne forhold fra Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret). Hjemmel hertil vil
blive etableret i forbindelse med lovforslagets ikrafttræden ved en ændring af bekendtgørelse nr. 881 af 4.
juli 2014 om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret). Der vil
blive etableret hjemmel til videregivelse fra Kriminalregisteret til Familieretshuset af relevante oplysninger
fra både afgørelsesdelen og efterforskningsdelen af Kriminalregisteret.
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0010.png
Videregivelse af oplysninger fra Kriminalregisteret vil ske efter anmodning fra Familieretshuset, der skal
have indhentet samtykke fra den registrerede til videregivelsen. Idet videregivelsen sker med samtykke og er
nødvendig for Familieretshusets varetagelse af opgaver efter forældreansvarsloven vil videregivelsen ske i
overensstemmelse med artikel 6, stk. 1, og artikel 10 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen) samt § 8, stk. 2,
nr. 1, i databeskyttelsesloven. Såfremt den pågældende forælder ikke ønsker at samtykke til indhentningen af
oplysninger fra Kriminalregisteret, vil Familieretshuset kunne tillægge dette processuel skadevirkning i
overensstemmelse med § 11 i Familieretshusloven, dvs. at der i sidste ende kan træffes afgørelse om, at
forælderen ikke skal have f.eks. del i forældremyndigheden over barnet.
Det følger af §§ 8 og 9 i bekendtgørelse om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister
(Kriminalregisteret), at sletning af oplysninger i afgørelsesdelen henholdsvis efterforskningsdelen i
Kriminalregisteret sker efter de i bilag 3 henholdsvis bilag 4 til bekendtgørelsen fastsatte regler.
Der vil kunne opstå tilfælde, hvor der er mistanke om, at en forælder har begået alvorlig personfarlig
kriminalitet omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 4 a i forældreansvarsloven, men hvor oplysningerne
grundet slettereglerne i bekendtgørelse om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister
(Kriminalregisteret) ikke længere fremgår af Kriminalregisteret. I sådanne situationer vil Familieretshuset
ikke kunne oplyse sagen ved indhentning af oplysninger fra Kriminalregisteret, men vil i stedet skulle oplyse
sagen ved indhentning af oplysninger fra parterne, herunder ved at anmode den part, der angiveligt har
begået kriminaliteten, om at fremlægge udskrift af dommen i straffesagen. Bestemmelsen i § 11 i
Familieretshusloven om processuel skadevirkning finder anvendelse i denne forbindelse, idet der dog gælder
et almindelig forvaltningsretligt proportionalitetsprincip.
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a i forældreansvarsloven finder alene anvendelse, hvis der foreligger
oplysninger om, at en forælder har begået alvorlig personfarlig kriminalitet som nævnt i bestemmelsen. Hvis
der ikke foreligger oplysninger herom, vil bestemmelsen således ikke finde anvendelse, men oplysningerne
vil skulle indgå i vurderingen af barnets bedste efter § 4 i forældreansvarsloven. Familieretshuset og
Familieretten vil i den forbindelse have en forpligtelse til at have fokus på, at afgørelser efter
forældreansvarsloven skal medvirke til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet mod vold eller anden
behandling, der udsætter barnet for skade eller fare, herunder beskytte barnet mod at være vidne til vold.
Tilsvarende gør sig også gældende for midlertidige afgørelser efter forældreansvarsloven, hvor det ikke er
muligt at indhente oplysninger fra Kriminalregisteret eller andet steds fra inden det tidspunkt, hvor der skal
træffes en midlertidig afgørelse.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Med lovforslaget foreslås indført en forpligtelse for Familieretshuset til at søge oplyst, hvorvidt en person er
idømt ubetinget fængselsstraf eller anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for alvorlig personfarlig
kriminalitet, der er oplistet i den foreslåede bestemmelse i § 4 a i forældreansvarsloven, hvis der foreligger
en mistanke herom. Familieretshuset kan oplyse sagen ved indhentning af oplysninger fra Kriminalregisteret.
Den foreslåede bestemmelse forventes at finde anvendelse i et meget begrænset antal sager. I disse sager vil
det skøn, der skal foretages af myndighederne være enklere end efter gældende ret, idet den foreslåede
bestemmelse indeholder en klar formodningsregel, hvor alene barnets bedste skal indgå i skønnet.
10
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0011.png
Lovforslaget findes på baggrund af ovenstående samlet set ikke at medføre administrative konsekvenser for
det offentlige.
Lovforslaget følger principperne om digitaliseringsklar lovgivning, idet der dog tages højde for, at afgørelsen
af, hvorvidt det uanset forælderens kriminalitet er bedst for barnet, at forælderen har del i
forældremyndighed, at barnet har bopæl hos forælderen, eller at der fastsættes samvær eller anden kontakt,
nødvendiggør et skøn.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil medføre, at i sager efter forældreansvarsloven, hvor der er mistanke om, at en forælder er
idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for alvorlig personfarlig
kriminalitet som defineret i den foreslåede bestemmelse i § 4 a, stk. 2, i forældreansvarsloven, skal dette
forhold oplyses i forbindelse med sagens behandling. Familieretshuset kan i den forbindelse anmode
forælderen om at medvirke til at oplyse sagen, herunder anmode om forælderens samtykke til at der
indhentes oplysninger fra Kriminalregisteret. Familieretshuset kan efter § 11 i Familieretshusloven tillægge
manglende medvirken til oplysning af sagen processuel skadevirkning under hensyn til det almindelige
forvaltningsretlige proportionalitetsprincip. Der henvises i denne forbindelse til det under punkt 2.1.3.2.
anførte.
Såfremt en forælder er idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for
alvorlig personfarlig kriminalitet som nævnt ovenfor, kan der, medmindre det er til barnets bedste, ikke
træffes afgørelse om, at forælderen skal have del i forældremyndighed, at barnet skal have bopæl hos
forælderen, eller at der skal være samvær eller anden kontakt. Dette kan dog fraviges, hvis hensynet til
barnet tilsiger det. Med lovforslaget styrkes beskyttelsen af barnet således i sådanne sager.
Hensynet til retssikkerheden sikres ved, at det er Familieretten, der efter §§ 28 og 33 i Familieretshusloven
træffer afgørelser i sager, der er komplekse eller konfliktfyldte, i sager om forældremyndighed og bopæl og i
sager om samvær, hvor afgørelsen er indgribende for barnet. Familierettens afgørelse kan ankes til
landsretten. Såfremt Familieretshuset træffer afgørelse efter § 27 i Familieretshusloven, dvs. i en sag om
samvær, hvor afgørelsen ikke er indgribende for barnet, eller i en sag om anden kontakt kan
Familieretshusets afgørelse indbringes for Familieretten, jf. § 40 i Familieretshusloven.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
Med lovforslaget styrkes beskyttelsen betydeligt af et barn, hvis forælder har begået visse former for alvorlig
personfarlig kriminalitet, idet alene hensynet til barnets bedste kan tilsige, at der træffes afgørelse om, at den
pågældende forælder har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over barnet, har samvær
eller anden kontakt med barnet, eller at barnet har bopæl hos forælderen.
11
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0012.png
FN’s konvention om barnets rettigheder af 20. november 1989 (børnekonventionen)
indeholder en regulering
af børns rettigheder på alle samfundsområder.
Det fremgår af artikel 19 i børnekonventionen, at deltagerstaterne skal træffe alle passende
lovgivningsmæssige, administrative, sociale og uddannelsesmæssige forholdsregler til beskyttelse af barnet
mod alle former for fysisk eller psykisk vold, skade eller misbrug, vanrøgt eller forsømmelig behandling,
mishandling eller udnyttelse, herunder seksuelt misbrug, medens barnet er i forældrenes, værgens eller andre
personers varetægt. Det fremgår endvidere af artikel 34 i børnekonventionen, at deltagerstaterne påtager sig
at beskytte barnet mod alle former for seksuel udnyttelse og seksuelt misbrug.
Det grundlæggende hensyn til barnets tarv fastslås i artikel 3, stk. 1, i børnekonventionen, hvorefter barnets
tarv i alle foranstaltninger vedrørende børn, hvad enten disse udøves af offentlige eller private institutioner
for social velfærd, domstole, forvaltningsmyndigheder eller lovgivende organer, skal komme i første række.
Efter artikel 9, stk. 3, i børnekonventionen skal deltagerstaterne respektere retten for et barn, der er adskilt fra
den ene eller begge forældre til at opretholde regelmæssig personlig forbindelse og direkte kontakt med
begge forældre, undtagen hvis dette strider mod barnets tarv. Denne ret og hensynet til barnets tarv skal ses i
sammenhæng med artikel 19 og 34 i børnekonventionen. Børne- og Socialministeriet finder i denne
forbindelse, at det er afgørende, at det med lovforslaget foreslås, at hensynet til barnet og alene hensynet til
barnet på baggrund af en konkret vurdering kan begrunde, at der, uanset at en forælder har begået alvorlig
personfarlig kriminalitet, træffes afgørelse om, at forælderen har forældremyndigheden eller del i
forældremyndighed over barnet, har samvær, anden kontakt med barnet, eller at barnet har bopæl hos
forælderen. Dette er i overensstemmelse med artikel 9, stk. 3, og artikel 3, stk. 1, i børnekonventionen.
Den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 2, i forældreansvarsloven bidrager endvidere til opfyldelse af FN’s
verdensmål for bæredygtighed, delmål 5.2. om, at alle former for vold mod alle kvinder og piger i de
offentlige og private rum skal elimineres, herunder menneskehandel og seksuel og andre former for
udnyttelse samt delmål 16.2. om, at der skal sættes en stopper for mishandling, udnyttelse og
menneskehandel, og alle former for vold og tortur mod børn.
Det følger af artikel 8, stk. 1, i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), at enhver har ret til
respekt for bl.a. sit familieliv. Beskyttelsen efter denne bestemmelse er imidlertid ikke absolut. Der kan gøres
indgreb i de nævnte rettigheder, hvis indgrebet er foreskrevet ved lov og er nødvendigt i et demokratisk
samfund til varetagelse af nærmere bestemte anerkendelsesværdige formål, herunder at beskytte sundheden,
sædeligheden eller andres rettigheder og friheder, jf. artikel 8, stk. 2.
Den foreslåede ordning indebærer, at der vil være en klar formodning imod, at der kan træffes afgørelse om,
at en forælder har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over barnet, at barnet har bopæl
hos en forælder, eller at der fastsættes samvær eller anden kontakt med forælderen, hvis forælderen er idømt
ubetinget fængselsstraf eller en anden retsfølge efter straffelovens §§ 68-70 for visse former for alvorlig
personfarlig kriminalitet. Der vil imidlertid i hver enkelt sag altid skulle foretages en konkret vurdering af,
om hensynet til barnets bedste tilsiger, at denne formodning fraviges.
Ordningen indebærer et indgreb i retten til respekt for familielivet efter EMRK artikel 8, stk. 1. Indgrebet er
begrundet i hensynet til at beskytte barnet mod vold og overgreb, herunder seksuelle overgreb, og varetager
12
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0013.png
derfor et anerkendelsesværdigt hensyn omfattet af artikel 8, stk. 2. Spørgsmålet er herefter, om indgrebet går
videre end nødvendigt for at opnå det tilsigtede formål, dvs. hvorvidt indgrebet er proportionalt.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har i den forbindelse i flere familieretlige sager udtalt, at
artikel 8 kræver, at de nationale myndigheder skal finde en rimelig balance mellem barnets og forældrenes
interesser, og at der i den forbindelse skal lægges særlig vægt på hensynet til barnets tarv, jf. f.eks.
Brondo
mod Italien,
dom af 9. juni 1998, præmis 62 og
Sahin mod Tyskland
(Storkammeret), dom af 8. juli 2003,
præmis 66.
Efter Børne- og Socialministeriets opfattelse sikrer den foreslåede ordning en sådan balance mellem
hensynet til barnets og forælderens interesser.
Børne- og Socialministeriet lægger i den forbindelse vægt på, at ordningen er begrænset til alvorlig
personfarlig kriminalitet, og at den nærmere karakter af forbrydelsen og omstændighederne i den forbindelse
samt den tid, der er forløbet siden forbrydelsen, vil kunne indgå i vurderingen af, om det er til barnets bedste,
at forælderen har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over barnet, at barnet har bopæl hos
forælderen, eller at der fastsættes samvær eller anden kontakt.
Endvidere lægger Børne- og Socialministeriet vægt på, at barnets interesse i at bevare kontakten til den
dømte forælder skal indgå i vurderingen af, hvad der er til barnets bedste.
Det er på denne baggrund Børne- og Socialministeriets opfattelse, at indgrebet ikke går videre end
nødvendigt for at opnå det tilsigtede formål, og at den foreslåede ordning kan gennemføres inden for
rammerne af EMRK artikel 8.
9. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede bestemmelse i § 4 a i forældreansvarsloven om del i
forældremyndigheden, samvær, anden kontakt og barnets bopæl for forældre, der er dømt for alvorlig
personfarlig kriminalitet, er efter sin ordlyd kønsneutral. Der er således ikke forskel på mænds og kvinders
retsstilling efter bestemmelsen.
Det fremgår af oplysninger fra Danmarks Statistik, at i 2017 var 98,2 pct. af personer anholdt for
seksualforbrydelser og incest mænd, 90,3 pct. af personer anholdt for drab eller drabsforsøg mænd, og 90,1
pct. af personer anholdt for grov vold eller vold med døden til følge mænd. Der foreligger ikke oplysninger
om kønsfordelingen af personer dømt for disse overtrædelser.
Det må på baggrund af oplysninger om kønsfordelingen af personer, der anholdes for alvorlig personfarlig
kriminalitet som nævnt i den foreslåede § 4 a i forældreansvarsloven, forventes, at bestemmelsen vil finde
anvendelse i flere sager vedrørende mænds ønske om forældremyndigheden eller del i forældremyndighed,
samvær, anden kontakt eller barnets bopæl end for kvinders. Dette skal dog ses i sammenhæng med, at den
foreslåede bestemmelse forventes at finde anvendelse i et meget begrænset antal sager.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx 2018 til den xx 2018 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.: Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk
Institut), Advokatrådet, Amnesty International, Ankestyrelsen, Barnets Tarv Nu, Byretterne, Børn og
13
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0014.png
Familier, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Danner, Danske Advokater, Danske
Familieadvokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det grønlandske Departement for Sociale
Anliggender og Justitsvæsenet, Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen
Far til Støtte for Børn og Forældre, Foreningen Mor, ForældreLANDSforeningen FBU, Godfar, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kriminalregisteret, Kvinderådet, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet),
Landsforeningen Børn og Samvær, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen for
børn og forældre, Mandecentret, Mødrehjælpen, Red Barnet, Rigsombudsmanden i Grønland,
Statsforvaltningen, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Unicef Danmark, Vestre Landsret, VIVE og
Østre Landsret.
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
I sager, hvor der er mistanke om,
at en part har begået alvorlig
personfarlig kriminalitet, kan
Familieretshuset anmode parten
om at medvirke til, at oplyse
sagen, herunder samtykke til
indhentning af oplysninger fra
Kriminalregisteret.
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af
erhvervsrettet EU-regulering/Går
videre end minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
14
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0015.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Afgørelser om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og anden kontakt træffes efter
forældreansvarsloven. Afgørelser om at en part har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden
over et barn træffes efter § 11, § 13, stk. 2, § 14, § 15, stk. 2 og 3, og § 15 a. Der kan endvidere træffes
midlertidige afgørelser om forældremyndigheden efter §§ 26-28. Afgørelser om barnets bopæl træffes efter §
17, stk. 1, og midlertidige afgørelser om bopæl efter § 26. Endelig træffes afgørelser om samvær og anden
kontakt efter §§ 20-21 og 22 og midlertidige afgørelser om samvær og anden kontakt efter § 29.
Efter § 4 i forældreansvarsloven skal afgørelser efter loven træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet.
Familieretshuset og Familieretten skal endvidere have fokus på, at afgørelser efter forældreansvarsloven skal
medvirke til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet mod vold eller anden behandling, der udsætter barnet
for skade eller fare, herunder at beskytte barnet mod at være vidne til vold. Bestemmelsen finder anvendelse
for alle afgørelser efter forældreansvarsloven, herunder afgørelser om forældremyndighed, bopæl, samvær
og anden kontakt.
Begrebet barnets bedste skal til enhver tid tolkes som den bedst tænkelige løsning for det enkelte barn, og
vurderingen af barnets bedste skal altid ske ud fra en individuel vurdering af det enkelte barns forhold.
Vurderingen bygger på de foreliggende oplysninger om barnet, herunder oplysninger fra børnesagkyndige
undersøgelser og sagkyndige erklæringer og på barnets egne synspunkter, alt efter barnets alder og
modenhed. Der henvises til Folketingstidende 2006-07, tillæg A, s. 4427. Der skal i vurderingen ses på
barnets samlede situation med særlig vægt på barnets trivsel. Der henvises til Folketingstidende 2018-19,
tillæg A, s xx [Ændringer som følge af lov om Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af barnet i
sager efter forældreansvarsloven].
Ved vurderingen af, hvad der er bedst for barnet, skal der tages hensyn til hovedprincipperne i
forældreansvarsloven om, at et barn har ret til to forældre, og at forældrene skal tage ansvar for barnet, dels
ved at drage omsorg for barnet, dels ved at samarbejde om væsentlige beslutninger om barnet. Der henvises
til Folketingstidende 2006-07, tillæg A, s. 4486 f.
Forældreansvarsloven bygger således på en formodning om, at det er bedst for et barn at have kontakt med
begge sine forældre. Dette skal dog fraviges, hvis det ikke er bedst for barnet, hvilket bl.a. fremgår af § 21,
stk. 2 og 3, i forældreansvarsloven om, at samvær fastsættes efter en konkret vurdering af barnets forhold, at
fastsættelse af samvær kan afslås, og at en aftale eller afgørelse om samvær kan ændres eller ophæves. Det
vil eksempelvis i udgangspunktet være tilfældet, hvis en forælder har udøvet vold mod barnet, ligesom vold
mod den anden forælder kan føre til, at barnets kontakt til den voldelige forælder afskæres. Der henvises til
Folketingstidende 2006-07, tillæg A, s. 4462.
Er en samværsforælder dømt for kriminalitet, kan dette forhold efter en konkret vurdering også i sig selv føre
til, at en ansøgning om samvær afslås, eller at et fastsat samvær ophæves, også selvom kriminaliteten
hverken var rettet mod barnet eller barnets nærmeste. Dette er særligt relevant, hvis der er tale om
seksualforbrydelser begået mod børn.
15
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0016.png
For så vidt angår ophævelse af fælles forældremyndighed, fremgår det af § 11 i forældreansvarsloven, at
fælles forældremyndighed ophæves, hvis der er holdepunkter for at antage, at forældrene ikke kan
samarbejde om barnets forhold til barnets bedste. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Det foreslås, at der som § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven indsættes en bestemmelse om, hvis en part er
idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for alvorlig personfarlig
kriminalitet, kan der ikke træffes afgørelse om, at denne part har forældremyndigheden eller del i
forældremyndigheden over et barn, at barnet har bopæl hos parten, eller at barnet har samvær eller anden
kontakt med parten, medmindre det er bedst for barnet. Bestemmelsen vedrører afgørelser efter § 11, § 13,
stk. 2, § 14, § 15, stk. 2 og 3, § 15 a, § 17, stk. 1, og §§ 20-21, 22 og 26-29 i forældreansvarsloven.
Midlertidige afgørelser om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og anden kontakt er således også
omfattede af den foreslåede bestemmelse.
Det foreslås, at alvorlig personfarlig kriminalitet omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 4 a, stk. 1,
opregnes i § 4 a, stk. 2, som manddrab, jf. § 237 i straffeloven, grov vold, herunder vold med døden til følge,
jf. §§ 245 og 246 i straffeloven, omskæring af kvinder, jf. § 245 a i straffeloven, incest, jf. § 210 i
straffeloven, en seksualforbrydelse, jf. 24. kapitel i straffeloven, dog undtaget overtrædelser omfattet af §
228 i straffeloven, og menneskehandel, jf. § 262 a i straffeloven.
24. kapitel i straffeloven om seksualforbrydelser omfatter navnligt voldtægt, misbrug af
afhængighedsforhold til at skaffe sig samleje med et barn, samleje med stedbarn eller plejebarn under 18 år,
samleje med et barn under 15 år, andet seksuelt forhold end samleje med et barn under 15 år eller et stedbarn
eller plejebarn under 18 år, blufærdighedskrænkelser samt optagelse, udbredelse eller besiddelse af
børneporno. Det foreslås dog, at en handling omfattet af § 228 i straffeloven om strafnedsættelse ved
uagtsomt ukendskab til barnets alder ikke vil være omfattet. En sådan handling vil i stedet indgå i den
skønsmæssige vurdering af barnets bedste efter § 4 i forældreansvarsloven.
Bestemmelsen foreslås også at finde anvendelse, såfremt parten er idømt ubetinget fængselsstraf eller en
anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven efter §§ 21 eller 23 i straffeloven for medvirken til eller forsøg
på de i bestemmelsen nævnte former for alvorlig personfarlig kriminalitet.
Det er uden betydning, om den person, som volden eller seksualforbrydelsen m.v. er udøvet mod, eller som
er genstand for menneskehandlen, bor i Danmark eller i udlandet, om parten bor i Danmark eller i udlandet,
og om handlingen er udøvet i Danmark eller i udlandet. Det afgørende er, at der er tale om en pådømt
handling, at dommen er endelig, og at der er idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden retsfølge efter §§
68-70 i straffeloven. Dette omfatter også udenlandske straffedomme, hvor der er idømt en anden retsfølge,
der svarer til de retsfølger, der er fastsat i §§ 68-70 i straffeloven. Det gælder dog ikke, hvis anerkendelse af
den udenlandske straffedom vil være åbenbart uforenelig med grundlæggende danske retsprincipper (ordre
public), f.eks. fordi den dømte ikke har haft mulighed for at forsvare sig i sagen. Det er et krav, at den
udenlandske straffedom vedrører handlinger med tilsvarende gerningsindhold til de i § 4 a, stk. 2, anførte
bestemmelser i den danske straffelov.
Er en handling udøvet i udlandet, og er forholdet ikke strafbart i det pågældende land, men ville handlingen
blive betragtet som en af de i § 4 a, stk. 2, nævnte former for alvorlig personfarlig kriminalitet, hvis forholdet
var udøvet i Danmark, er forholdet ikke omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 4 a, stk. 1.
16
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0017.png
Dokumenterede oplysninger om handlingen vil i stedet indgå i en konkret vurdering af barnets bedste efter §
4 i forældreansvarsloven.
Det foreslås med § 4 a, stk. 1, at hensynet til barnets bedste efter en konkret vurdering kan medføre, at der
uanset den alvorlig personfarlige kriminalitet kan træffes afgørelse om, at parten skal have
forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over barnet, at barnet skal have bopæl hos parten,
eller at barnet skal have samvær eller anden kontakt med parten. Undtagelsesmuligheden skal anvendes
restriktivt. Det skal således vurderes at være af hensyn til barnets bedste, at undtagelsesmuligheden finder
anvendelse.
I vurderingen af, hvad der er til barnets bedste, skal indgå barnets relation til den pågældende forælder og
barnets interesse i at bevare kontakten. Hensynet til den dømte forælder kan aldrig føre til, at der træffes en
afgørelse, som ikke vurderes at være til barnets bedste. I vurderingen af, hvad der er til barnets bedste, skal
endvidere indgå den nærmere karakter af forbrydelsen og omstændighederne i den forbindelse samt den tid,
der er forløbet, siden forbrydelsen. Det forhold, at der foreligger særlige omstændigheder, såsom at parten
var meget ung, da kriminaliteten blev begået, eller at der er gået lang tid siden partens løsladelse, kan dog
ikke i sig selv føre til, at undtagelsen finder anvendelse. Sådanne forhold kan dog være relevante for
vurderingen af barnets bedste, herunder bl.a. for vurderingen af partens evne til at drage omsorg for barnet
og af risikoen for, at barnet udsættes for vold eller for at blive vidne til vold.
Det kan således bl.a. være relevant for vurderingen af barnets bedste, i hvilken kontekst forbrydelsen er
begået. Det vil f.eks. indgå i vurderingen, om kriminaliteten er begået over for et familiemedlem m.v., idet
dette kan have betydning for vurderingen af forælderens evne til at drage omsorg for barnet og risikoen for,
at barnet udsættes for vold eller for at blive vidne til vold, såfremt relationen til forælderen opretholdes.
Tilsvarende kan aktualiteten af den alvorlige personfarlige kriminalitet have betydning for vurderingen af
barnets bedste. Det vil således generelt indgå med vægt i vurderingen af, at det ikke er til barnets bedste, hvis
forældrenes samlivsophævelse og/eller forældreansvarssagen er helt eller delvist udløst af den ene forælders
alvorlige personfarlige kriminalitet. Ligeledes kan det være af relevans for vurderingen, hvis forældrene har
opretholdt samlivet i en længere periode, hvor den anden forælder har været vidende om kriminaliteten, og
det ikke har givet anledning til bekymring for den dømte forælders omsorgsevne. Der skal dog i denne
sammenhæng være fokus på parternes relation til hinanden, herunder om der har været voldelig adfærd, eller
den ene part af andre grunde har været tilbageholdende med at opløse samlivsforholdet og/eller rejse en
forældreansvarssag.
Der skal i vurderingen af barnets bedste anlægges en helhedsvurdering. Barnets synspunkter, der bl.a. kan
være fremkommet under en børnesamtale, skal tillægges vægt under hensyn til barnets alder og modenhed.
Barnets synspunkter kan dog ikke stå alene, da der kan være situationer, hvor barnet ikke kan overskue
konsekvenserne, f.eks. hvis parten er dømt for seksuelle overgreb, barnet og parten har et usundt psykologisk
afhængighedsforhold, eller barnet føler sig presset til at bevare kontakten til parten. Det skal i vurderingen af
barnets bedste tillægges vægt, om barnet har været vidne til den kriminalitet, som parten er dømt for.
Muligheden for at gøre undtagelse efter en konkret vurdering af barnets bedste kan f.eks. være relevant i
tilfælde, hvor barnets mor som kulmination på et forhold, hvor hun har været udsat for vold, slår sin
samlever, der ikke er barnets far, ihjel, og hvor barnet har en meget tæt relation til sin mor, der tilsiger, at det
er bedst for barnet, at moren har del i forældremyndigheden, at barnet har bopæl hos moren, eller at der
fastsættes samvær eller anden kontakt med moren.
17
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0018.png
Tilsvarende kan undtagelsesmuligheden efter en konkret vurdering af barnets bedste, relationen mellem
barnet og parten, og partens evne til at drage omsorg for barnet bl.a. være relevant i tilfælde, hvor barnets far
har udsat moren for vold over en længere periode, og hvor moren i affekt begår grov vold mod faren.
Endvidere bør undtagelsesmuligheden overvejes, hvor forælderen for en længere årrække siden er dømt for
en mindre alvorlig voldshændelse, der dog klassificeres som grov vold, forælderen og offeret ikke havde en
nær relation, den anden forælder har været vidende om kriminaliteten under parternes forhold, barnet og
forælderen har et nært og godt forhold, og der i øvrigt ikke er forhold, der tilsiger, at det ikke vil være til
barnets bedste at opretholde kontakten til forælderen.
Undtagelsesbestemmelsen kan endvidere have særlig relevans i tilfælde, hvor begge sagens parter er dømt
for alvorlig personfarlig kriminalitet omfattet af § 4 a, stk. 2.
I vurderingen af barnets bedste vil § 4, 2. pkt., i forældreansvarsloven have betydning, idet Familieretshuset
og Familieretten efter denne bestemmelse skal have fokus på, at afgørelser efter forældreansvarsloven skal
medvirke til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet mod vold eller anden behandling, der udsætter barnet
for skade eller fare, herunder at beskytte barnet mod at være vidne til vold.
Der er med den foreslåede bestemmelse i § 4 a ikke tilsigtet en begrænsning af mulighederne efter gældende
ret for at afskære eller begrænse et barns kontakt til en part, hvor det efter en konkret vurdering må anses for
at være bedst for barnet.
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a er begrundet i, at der findes behov for en styrkelse af beskyttelsen af
barnet i tilfælde, hvor barnets forælder er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet, herunder manddrab, jf.
§ 237 i straffeloven, og incest, jf. § 210 i straffeloven. Der bør således være en klar formodning for, at den
pågældende part er uegnet til at have forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden, have barnets
bopæl hos sig eller have samvær eller anden kontakt med barnet. Det findes endvidere, at fravigelse herfra
alene bør kunne begrundes i en konkret vurdering af barnets bedste.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, punkt 2.
Til nr. 2
Efter § 4 i forældreansvarsloven skal afgørelser efter loven træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet.
Familieretshuset og Familieretten skal endvidere have fokus på, at afgørelser efter forældreansvarsloven skal
medvirke til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet mod vold og anden behandling, der udsætter barnet for
skade eller fare, herunder beskytte barnet mod at være vidne til vold. Bestemmelsen finder anvendelse for
alle afgørelser efter forældreansvarsloven, herunder afgørelser om forældremyndighed.
Efter § 11 i forældreansvarsloven kan fælles forældremyndighed ophæves, hvis der er holdepunkter for at
antage, at forældrene ikke kan samarbejde om barnets forhold til barnets bedste.
Bestemmelsen fik dette indhold ved en ændring af forældreansvarsloven i 2012 for herved at skabe større
rum for at foretage et skøn over barnets bedste i forbindelse med en afgørelse om ophævelse af fælles
forældremyndighed. Der henvises til Folketingstidende 2011-12, A, L 157 som fremsat, side 25.
18
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0019.png
De kriterier, som skulle inddrages i vurderingen af spørgsmålet om ophævelse af den fælles
forældremyndighed forud for ændringen af § 11 i forældreansvarsloven i 2012, skal efter lovændringen i
2012 fortsat inddrages, da disse forhold også vil have betydning for samarbejdspotentialet. Det vil således
fortsat have betydning for vurderingen, hvis en forælder har udøvet vold eller lignende mod den anden
forælder, barnet eller andre i familien. Voldsudøvelsen kan påvirke familien som helhed i en sådan grad, at
det ikke kan antages at være i barnets interesse, at der i disse situationer dømmes til fælles
forældremyndighed. Det samme vil være tilfældet, hvis der er sket seksuelle krænkelser af barnet, den anden
forælder eller andre familiemedlemmer.
Det kan som udgangspunkt heller ikke anses for at være i barnets interesse, at der dømmes til fælles
forældremyndighed, hvis en forælder er uegnet som forældremyndighedsindehaver, f.eks. på grund af
massivt misbrug, en alvorlig psykisk lidelse eller andet, der gør forælderen uegnet til at deltage i væsentlige
beslutninger vedrørende barnets liv. Der kan også være tale om, at en forælder ikke er interesseret i at
varetage omsorgen for barnet og ved sin adfærd har vist, at den pågældende ikke har til hensigt at deltage i
barnets liv. Det kan f.eks. være en forælder, som efter praksis ikke vil få samvær, eksempelvis fordi den
pågældende ikke har formået at være i stabil kontakt med barnet eller har været fraværende i barnets liv i
flere år, og den manglende kontakt kan tilskrives samværsforælderens egne forhold.
Som det fremgår ovenfor, kan den fælles forældremyndighed kun ophæves, hvis der er holdepunkter for at
antage, at forældrene ikke kan samarbejde om barnets forhold til barnets bedste. Dette vil afhænge af en
konkret vurdering, hvor det kan tillægges betydning, i hvilken grad forældrene kommunikerer med hinanden
om barnet og barnets forhold, idet kommunikationen skal kunne danne fundament for et egentligt
samarbejde.
Fælles forældremyndighed forudsætter således, at forældrene realistisk set er i stand til sammen og inden for
rimelig tid at blive enige om spørgsmål om barnet, og at forældrene ikke regelmæssigt har behov for
myndighedernes hjælp til at kunne træffe beslutninger om barnet. Manglende tillid til den anden forælder
eller manglende vilje eller evne til at være fleksibel og tilpasse sin egen opfattelse til den anden forælders
opfattelse kan indikere, at fælles forældremyndighed ikke er bedst for barnet.
Det foreslås, at § 11, 2. pkt., ændres, således at der indsættes en henvisning til den i lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede bestemmelse i § 4 a i forældreansvarsloven. Med ændringen vil den gældende bestemmelse i § 11
om, at den fælles forældremyndighed kun kan ophæves, hvis der er holdepunkter for at antage, at forældrene
ikke kan samarbejde om barnets forhold til barnets bedste, ikke finde anvendelse, hvis § 4 a i
forældreansvarsloven finder anvendelse.
Efter den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede § 4 a i forældreansvarsloven kan der som udgangspunkt ikke
træffes afgørelse om, at en forælder har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden, hvis
forælderen er idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for de i § 4
a, stk. 2, nævnte former for alvorlig personfarlig kriminalitet, herunder manddrab, jf. § 237 i straffeloven, og
incest, jf. § 210 i straffeloven. Det findes derfor hensigtsmæssigt, at § 11 indeholder en henvisning til § 4 a.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1, og de almindelige bemærkninger, punkt 2.
19
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0020.png
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse i § 2 vedrører lovens ikrafttræden. Det foreslås således, at loven træder i kraft
den 1. april 2019. Dette indebærer, at loven finder anvendelse på sager efter forældreansvarsloven, som
Familieretshuset og Familieretten har under behandling ved lovens ikrafttræden.
Den foreslåede bestemmelse indebærer herunder, at lovforslaget finder anvendelse på sager efter
forældreansvarsloven, som er overført til Familieretshuset og Familieretten til færdigbehandling efter § 55,
stk. 1 og 4, i Familieretshusloven og efter § 45 i lov om ændring af forældreansvarsloven, lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning og forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om Familieretshuset og
skærpet fokus på beskyttelsen af barnet i sager efter forældreansvarsloven), og på afgørelser, der er truffet
inden lovens ikrafttræden, og som først efter lovens ikrafttræden indbringes for Familieretten, jf. herved §
55, stk. 3, i Familieretshusloven. Dette er begrundet i, at den foreslåede bestemmelse i § 4 a styrker
beskyttelsen af barnet i sager, hvor en part er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse i § 3 vedrører lovens territoriale anvendelsesområde. Det foreslås således, at
loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
20
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0021.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I forældreansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1417 af
1. december 2017 som ændret ved lov nr. xx af xx
[Ændringer som følge af lov om Familieretshuset og
skærpet fokus på beskyttelsen af barnet i sager efter
forældreansvarsloven], foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a.
Er en part idømt ubetinget fængselsstraf eller en
anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for alvorlig
personfarlig kriminalitet, jf. stk. 2, kan der ikke træffes
afgørelse om følgende, medmindre det er bedst for
barnet:
1) At parten har forældremyndigheden eller del i
forældremyndigheden over barnet efter § 11, § 13, stk. 2,
§ 14, § 15, stk. 2 og 3, og §§ 15 a og 26-28.
2) At barnet har bopæl hos parten efter § 17, stk. 1, og §
26.
3) At barnet har samvær eller anden kontakt med parten
efter §§ 20-21, 22, 29 og 29 a.
Stk. 2.
Ved alvorlig personfarlig kriminalitet efter stk. 1
forstås:
1) Manddrab, jf. § 237 i straffeloven.
2) Grov vold, jf. §§ 245 og 246 i straffeloven.
3) Omskæring af kvinder, jf. § 245 a i straffeloven.
4) Incest, jf. § 210 i straffeloven.
5) En seksualforbrydelse, jf. 24. kapitel i straffeloven,
dog undtaget overtrædelser omfattet af § 228 i
straffeloven.
6) Menneskehandel, jf. § 262 a i straffeloven«
§ 11.
Er forældre, der har fælles
forældremyndighed, og som ikke lever sammen,
ikke enige om forældremyndigheden, træffes der
afgørelse om, hvorvidt den fælles
forældremyndighed skal fortsætte, eller om en af
dem skal have forældremyndigheden alene. Den
fælles forældremyndighed kan kun ophæves,
hvis der er holdepunkter for at antage, at
forældrene ikke kan samarbejde om barnets
forhold til barnets bedste.
2.
I
§ 11, 2. pkt.,
indsættes efter »barnets bedste«: », jf.
dog § 4 a«.
Ikrafttræden
§2
21
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 352: Lovudkast - forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet), fra børne- og socialministeren
1940761_0022.png
Loven træder i kraft den 1. april 2019.
Territorial anvendelse
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
22