Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 350
Offentligt
1939798_0001.png
Børne- og Socialministeriet
18. september 2018
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset
(Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til
Familieretshuset)
§1
I lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 54 af 23. januar 2018, som ændret ved
§ 1 i lov nr. x af x. x 2018 [lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og udlændingeloven
(Forbud mod proformaægteskab og Nationalt ID-centers rolle og funktioner m.v.)] og § 2 i lov nr. x af x. x.
2018 [lov om ændring af forældreansvarsloven, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige
andre love (Ændringer som følge af lov om Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af barnet i
sager efter forældreansvarsloven)], foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 13, stk. 3,
ændres »statsforvaltningen« til: »Familieretshuset«.
2.
I
§ 13, stk. 4,
ændres »statsforvaltningens« til: »Familieretshusets«.
3.
§ 58 a, stk. 1-3,
affattes således:
»Ved Familieretshusets behandling af sager efter denne lov finder bestemmelserne i lov om Familieretshuset
anvendelse.
Stk. 2.
Familieretshuset eller Familieretten træffer efter bestemmelserne i kapitel 2 og 8-10 i lov om
Familieretshuset afgørelse
1) om tilladelse til at indgå ægteskab efter § 7,
2) om prøvelse af ægteskabsbetingelserne efter § 13, stk. 3,
3) om godkendelse af en vielse som gyldig efter § 21,
4) i sager omfattet af kapitel 3-5,
5) om klage efter § 58 b over en afgørelse truffet af den myndighed, der efter § 13, stk. 1, skal prøve
ægteskabsbetingelserne,
6) om afvisning efter § 58 d af en ansøgning eller anmodning, der ikke er indgivet til Familieretshuset ved
anvendelse af digital selvbetjening,
7) om hvorvidt parterne er ægtefæller og
8) i sager mellem ægtefæller om, hvorvidt en separation består.
Stk. 3.
Familieretshusets afgørelser efter denne lov kan indbringes for Familieretten efter bestemmelserne i
kapitel 12 i lov om Familieretshuset.«
4.
§ 58 b
affattes således:
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0002.png
Ȥ
58 b.
Afgørelser efter § 4, § 10, stk. 2, og § 11 a, stk. 2, og om anerkendelse af udenlandske skilsmisser til
brug for prøvelse af ægteskabsbetingelserne, som prøvelsesmyndigheden efter § 13, stk. 1, har truffet, kan
påklages til Familieretshuset.
Stk. 2.
Børne- og socialministeren kan fastsætte regler om behandlingen af sager efter kapitel 1, herunder om
behandlingen af klager.«
5.
§ 58 f
ophæves.
§2
I lov nr. x af x. x 2018 om Familieretshuset foretages følgende ændringer:
1.
§ 8
affattes således:
Ȥ 8.
Følgende sager behandles altid som § 5-sager:
1) Anmeldelse af aftale om forældremyndighed efter § 9, 1. og 2. pkt., § 10, 1. og 2. pkt., og § 13, stk. 1, 1.
og 2. pkt., i forældreansvarsloven.
2) Registrering vedrørende en aftale om delt bopæl efter § 18 a i forældreansvarsloven.
3) Bevilling af separation eller skilsmisse efter § 42 i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning.
4) Registrering af faderskab og medmoderskab efter § 1 a, stk. 1, § 3 a, stk. 1, og § 3 b, stk. 1, i børneloven.
5) Anerkendelse af faderskab og medmoderskab efter § 14 i børneloven.
6) Anmeldelse af navne efter § 6, stk. 2, i navneloven.
7) Udstedelse af resolution om børne- og ægtefællebidrag ud fra parternes enighed.
Stk. 2.
Følgende sager behandles altid som § 6-sager, der afgøres af Familieretshuset efter § 27:
1) Stillingtagen til om en sag, som ikke er indgivet ved anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning, som
Familieretshuset stiller til rådighed, eller hvor der ikke er betalt gebyr for behandlingen af sagen, skal
afvises.
2) Afgørelse om midlertidigt kontaktbevarende samvær efter § 29 a i forældreansvarsloven.
3) Klage efter § 41, stk. 2, i forældreansvarsloven eller efter § 58 b, stk. 1, i lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning.
4) Tilladelse til indgåelse af ægteskab efter § 7 i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning.
5) Godkendelse af en vielse som gyldig efter § 21, stk. 2, i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning.
6) Klage efter § 21, stk. 1, i navneloven over en afgørelse truffet af personregisterføreren efter § 16, stk. 2, 1.
pkt., eller § 16, stk. 4, i navneloven.
7) Afgørelse om eksigibilitet efter § 3, stk. 2, i lov om Haagerkonventionen af 2007.
8) Afgørelse om eksigibilitet efter artikel 30 i forordning (EF) nr. 4/2009 af 18. december 2008 om
kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og samarbejde vedrørende
underholdspligt.
9) Udstedelse og tilbagekaldelse af attest om forældremyndighed efter artikel 40 i Haagerkonventionen om
kompetence, lovvalg, anerkendelse, fuldbyrdelse og samarbejde vedrørende forældreansvar og
foranstaltninger til beskyttelse af børn.
10) Prøvelse af ægteskabsbetingelserne efter § 13, stk. 3, i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning.
Stk. 3.
Sag om omstødelse af ægteskab efter § 23 i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, der anlægges af
Familieretshuset, behandles altid som en § 6-sag, der indbringes for Familieretten efter § 28, stk. 2, nr. 2.«
2.
§ 41
affattes således:
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0003.png
Ȥ 41.
Familieretshusets registrering eller notering af en aftale eller udstedelse af en bevilling kan ikke
indbringes for Familieretten efter reglerne i denne lov. Familieretshuset skal dog efter anmodning genoptage
behandlingen af sagen.
Stk. 2.
En afgørelse, som Familieretshuset har truffet som klageinstans efter § 41, stk. 2, i
forældreansvarsloven, § 58 b, stk. 1, i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning eller § 21, stk. 1, 1. pkt., i
navneloven, kan ikke indbringes for Familieretten efter reglerne i denne lov. Afgørelsen kan dog indbringes
for Familieretten, hvis Familieretten finder, at afgørelsen har principiel eller generel betydning.
Stk. 3.
En afgørelse om prøvelse af ægteskabsbetingelserne, som Familieretshuset har truffet efter § 13, stk.
3, i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, kan ikke indbringes for Familieretten efter reglerne i denne
lov, medmindre afgørelsen vedrører § 4, § 10, stk. 2, eller § 11 a, stk. 2, i lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning eller anerkendelse af en udenlandsk skilsmisse til brug for prøvelse af ægteskabsbetingelserne.
Familieretshuset skal dog efter anmodning genoptage behandlingen af ansøgningen om prøvelse af
ægteskabsbetingelserne.
Stk. 4.
En afgørelse om aktindsigt efter forvaltningsloven eller offentlighedsloven kan ikke indbringes for
Familieretten efter reglerne i denne lov. Familieretshuset skal dog efter anmodning genoptage behandlingen
af ansøgningen om aktindsigt.«
§3
I lov nr. x af x. x 2018 om ændring af forældreansvarsloven, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og
forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af
barnet i sager efter forældreansvarsloven) foretages følgende ændring:
1.
I
§ 2, nr. 2,
ændres »§ 23, stk. 3, og § 58 b, stk. 1,« til: »og § 23, stk. 3,«.
2.
§ 2, nr. 21,
ophæves.
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2019.
Stk. 2.
Regler fastsat i medfør af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 54 af
23. januar 2018, som ændret ved lov nr. x af x. x 2018 og lov nr. x af x. x 2018, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af nye regler.
§5
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0004.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Socialministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Ved lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og udlændingeloven (Forbud mod
proformaægteskab og Nationalt ID-centers rolle og funktioner m.v.) blev der i ægteskabsloven pr. 1. januar
2019 indsat et forbud mod indgåelse af proformaægteskab i Danmark med henblik på at opnå opholdsretlige
fordele. Der kan herefter ikke indgås ægteskab i Danmark, hvis der er bestemte grunde til at antage, at
der er tale om et proformaægteskab med det afgørende formål at opnå ret til ophold i Danmark, i et andet
EU-/EØS-land eller i Schweiz.
Samtidigt blev kompetencen til at behandle sager om prøvelse af ægteskabsbetingelserne, når der kan være
risiko for, at der er tale om proformaægteskab, overført fra kommunerne som prøvelsesmyndigheder til en
specialiseret enhed under Statsforvaltningen.
Loven udmøntede stemmeaftalen af 4. maj 2018 mellem Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti om indsatsen mod proformaægteskaber.
Det fremgår af aftalen, at aftaleparterne ikke vil acceptere, at Danmark misbruges til at snyde sig ind i EU,
og at de derfor ønsker effektivt at forhindre, at udlændinge indgår proformaægteskab i Danmark med henblik
på at opnå ret til ophold i EU, ved at indsætte et forbud i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning
(ægteskabsloven) mod at indgå ægteskab, hvis det afgørende formål med ægteskabet er at opnå ret til ophold
i Danmark eller i et andet EU-/EØS-land eller i Schweiz.
For at sikre at forbuddet bliver effektivt, er aftaleparterne enige om, at der skal oprettes en specialiseret
enhed, der skal foretage prøvelsen af ægteskabsbetingelserne for udenlandske par, hvor begge parter ikke er
danske eller nordiske statsborgere, har tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark eller ret til tidsubegrænset
ophold i Danmark efter EU-reglerne. Det er i disse situationer, der kan være risiko for, at der er tale om
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0005.png
proformaægteskab. Aftaleparterne er endvidere enige om, at den specialiserede enhed skal placeres i det
kommende Familieretshus fra den 1. april 2019. I perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. marts 2019
hører den specialiserede enhed under Statsforvaltningen.
Ved lov nr. x af x. x 2018 om Familieretshuset (Familieretshusloven) nedlægges Statsforvaltningen pr. 1.
april 2019. Samtidigt oprettes Familieretshuset og Familieretten, og disse myndigheder overtager
Statsforvaltningens opgaver efter den familieretlige lovgivning, herunder ægteskabsloven. Ved nærværende
lovforslag flyttes prøvelsen af ægteskabsbetingelserne, når der kan være risiko for, at der er tale om
proformaægteskab, fra Statsforvaltningen til Familieretshuset pr. 1. april 2019.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Kapitel 1 i ægteskabsloven indeholder en række betingelser, som parter skal opfylde for at kunne indgå
ægteskab i Danmark. Det drejer sig bl.a. efter § 8 a i ægteskabsloven om, at ægteskab ikke kan indgås, hvis
der er bestemte grunde til at antage, at der er tale om et proformaægteskab med det afgørende formål at opnå
ret til ophold i Danmark, et andet EU-/EØS-land eller Schweiz, jf. § 8 a i ægteskabsloven. Forud for
indgåelse af ægteskab i Danmark skal der foretages en prøvelse af, om ægteskabsbetingelserne i kapitel 1 i
ægteskabsloven er opfyldte. Grundlaget for prøvelsen af ægteskabsbetingelserne er en ansøgning fra parret.
Prøvelsen af ægteskabsbetingelserne foretages efter § 13, stk. 1, i ægteskabsloven af kommunalbestyrelsens
formand, et magistratsmedlem eller en udvalgsformand (herefter kommunen som prøvelsesmyndighed) eller
efter § 13, stk. 3, af Statsforvaltningen. Prøvelsen foretages af Statsforvaltningen, hvis ikke hver af parterne
enten har dansk indfødsret, statsborgerskab i et af de andre nordiske lande, tidsubegrænset opholdstilladelse i
Danmark eller ret til tidsubegrænset ophold i Danmark efter EU-reglerne. Den specialiserede enhed har de
nødvendige kompetencer til at identificere situationer, hvor der er tale om proformaægteskab, eller hvor
parret anvender falske dokumenter.
Efter § 13, stk. 4, i ægteskabsloven skal der ved indgivelse af en ansøgning om prøvelse af
ægteskabsbetingelserne i situationer, hvor prøvelsen af ægteskabsbetingelserne efter § 13, stk. 3, i
ægteskabsloven foretages af Statsforvaltningen, betales et gebyr. Gebyrets størrelse fastsættes og reguleres af
børne- og socialministeren. Størrelsen af gebyret fastsættes således, at det svarer til omkostningerne ved
Statsforvaltningens behandling af en ansøgning om prøvelse af ægteskabsbetingelserne.
Statsforvaltningens afgørelser kan efter § 58 a, stk. 1, i ægteskabsloven påklages til Ankestyrelsen. Dette
gælder efter § 58 b, stk. 1, i ægteskabsloven dog ikke afgørelser efter § 13, stk. 3, i ægteskabsloven om, at
ægteskabsbetingelserne ikke er opfyldte. Begrænsningen i klageadgangen omfatter ikke klage over
Statsforvaltningens afslag på dispensation fra ægteskabsbetingelserne efter § 4, § 10, stk. 2, og § 11 a, stk. 2,
i ægteskabsloven samt over afgørelser om anerkendelse af udenlandske skilsmisser til brug for prøvelse af
ægteskabsbetingelserne. Dette svarer til, hvad der gælder for afgørelser, som en kommune som
prøvelsesmyndighed har truffet om, at ægteskabsbetingelserne ikke er opfyldte. Der er således efter § 58 b,
stk. 1, i ægteskabsloven alene mulighed for at klage over kommunens afslag på dispensation fra
ægteskabsbetingelserne efter § 4, § 10, stk. 2, og § 11 a, stk. 2, i ægteskabsloven samt over afgørelser om
anerkendelse af udenlandske skilsmisser til brug for prøvelse af ægteskabsbetingelserne.
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0006.png
Ved Familieretshusloven nedlægges Statsforvaltningen pr. 1. april 2019. Samtidigt oprettes Familieretshuset
og Familieretten, og disse myndigheder overtager generelt Statsforvaltningens opgaver efter den
familieretlige lovgivning.
Som konsekvens af etableringen af det nye familieretlige system pr, 1. april 2019 følger det af §§ 40 og 41 i
Familieretshusloven, at Familieretshusets afgørelser som udgangspunkt kan indbringes for Familieretten.
Dette er afspejlet i § 58 a, stk. 3, i ægteskabsloven.
2.2. Børne- og Socialministeriets overvejelser
Børne- og Socialministeriet finder, at Statsforvaltningens varetagelse af opgaven med prøvelse af
ægteskabsbetingelserne efter § 13, stk. 3, i ægteskabsloven efter nedlæggelsen af Statsforvaltningen i lighed
med de øvrige familieretlige opgaver bør varetages af Familieretshuset. Dette betyder, at den specialiserede
enhed i Statsforvaltningen, der foretager prøvelsen af ægteskabsbetingelserne i de omhandlede sager,
overføres til Familieretshuset.
Dette er i overensstemmelse med stemmeaftalen af 4. maj 2018 om indsatsen mod proformaægteskaber.
Sager om prøvelse af ægteskabsbetingelserne bør efter deres karakter behandles administrativt, og da der
ikke foreligger forhold, herunder en partstvist, der tilsiger, at sagerne skal afgøres af Familieretten, er det
ministeriets opfattelse, at Familieretshuset bør behandle sagerne som § 6-sager efter kapitel 9 i
Familieretshusloven og træffe afgørelse om, hvorvidt ægteskabsbetingelserne er opfyldte.
Børne- og Socialministeriet finder ikke, at flytningen af den specialiserede enhed til Familieretshuset
medfører behov for at ændre den gældende ordning, for så vidt angår adgangen til at klage over enhedens
afgørelser. Gældende ret bør således videreføres uændret, dog således at der i overensstemmelse med det
samlede familieretlige system er mulighed for at indbringe den specialiserede enheds afgørelser om
dispensation efter § 4, § 10, stk. 2, og § 11 a, stk. 2, i ægteskabsloven og om anerkendelse af udenlandske
skilsmisser til brug for prøvelse af ægteskabsbetingelserne for Familieretten, fremfor at sådanne afgørelser
kan påklages til Ankestyrelsen.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at ægteskabsloven og Familieretshusloven ændres således, at Statsforvaltningens opgave som
prøvelsesmyndighed efter § 13, stk. 3, i sager hvor ikke begge parter har enten dansk indfødsret,
statsborgerskab i et af de andre nordiske lande, tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark eller ret til
tidsubegrænset ophold i Danmark efter EU-reglerne, og der dermed kan være risiko for, at der er tale om
proformaægteskab i strid med § 8 a i ægteskabsloven, overføres til Familieretshuset den 1. april 2019.
Samtidig foreslås det, at ægteskabsloven ændres således, at størrelsen af gebyret for prøvelsen af
ægteskabsbetingelserne i sager omfattet af § 13, stk. 3, i ægteskabsloven fastsættes således, at det svarer til
omkostningerne ved Familieretshusets behandling af en ansøgning om prøvelse af ægteskabsbetingelserne.
Som konsekvens af forslaget om at overføre prøvelsesopgaven fra Statsforvaltningen til Familieretshuset
foreslås der enkelte konsekvensændringer af ægteskabsloven og Familieretshusloven. Det bemærkes i den
forbindelse, at efter § 36, stk. 1, i Familieretshusloven har afgørelser truffet af Familieretshuset som
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0007.png
udgangspunkt virkning straks. Efter bestemmelsens stk. 2 kan det dog i en afgørelse bestemmes, at
afgørelsen har virkning fra et andet tidspunkt. § 36 i Familieretshusloven vil omfatte de afgørelser om
prøvelse af ægteskabsbetingelserne, som Familieretshuset træffer, når Familieretshuset med dette lovforslag
får kompetencen til at behandle disse sager.
Der henvises til lovforslagets §§ 1 og 2 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige, og lovforslaget har
heller ikke implementeringskonsekvenser. Det bemærkes herved, at udgifterne ved Familieretshusets
behandling af sager om prøvelse af ægteskabsbetingelserne efter § 13, stk. 3, i ægteskabsloven dækkes ved et
ikke-fiskalt gebyr, jf. den ved lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede ændring af gebyrbestemmelsen i § 13, stk.
4, i ægteskabsloven.
Det bemærkes endvidere, at Ankestyrelsen efter den gældende bestemmelse i § 58 b, stk. 1, i ægteskabsloven
kun behandler ganske få klager over afslag på dispensation fra ægteskabsbetingelserne og afslag på at
anerkende en udenlandsk skilsmisse til brug for prøvelse af ægteskabsbetingelserne. Det er på den baggrund
vurderingen, at den med lovforslagets § 2, nr. 2, foreslåede bestemmelse i § 41, stk. 3, i Familieretshusloven,
hvorefter Familieretshusets afgørelser om afslag på dispensation fra ægteskabsbetingelserne og afslag på at
anerkende en udenlandsk skilsmisse til brug for prøvelse af ægteskabsbetingelserne kan indbringes for
Familieretten, ikke vil medføre økonomiske konsekvenser for Familieretten.
Forslaget følger principperne om digitaliseringsklar lovgivning, idet der dog tages højde for, at afgørelsen af,
hvorvidt der er tale om et proformaægteskab i strid med § 8 a i ægteskabsloven nødvendiggør et skøn.
Ansøgning til Familieretshuset om prøvelse af ægteskabsbetingelserne vil således være omfattede af kravene
om anvendelse af digital selvbetjening i § 58 d i ægteskabsloven.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0008.png
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. september 2018 til den 18. oktober 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatrådet, Advokatsamfundet, Ankestyrelsen,
Byretterne, Danes Worldwide, Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Datatilsynet, Det grønlandske
departement for sociale anliggender og justitsvæsenet, Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige,
Foreningen af DJØ’fere i Statsforvaltningen,
HK/Danmark, Institut for Menneskerettigheder, KL, Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden i Grønland,
Statsforvaltningen, Vestre Landsret, Ægteskab uden grænser, og Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet
EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 13, stk. 1, i ægteskabsloven, at prøvelse af ægteskabsbetingelserne som udgangspunkt
foretages af kommunen som prøvelsesmyndighed. Efter § 13, stk. 3, i ægteskabsloven foretages prøvelsen af
ægteskabsbetingelser dog af Statsforvaltningen, hvis begge parter ikke har dansk statsborgerskab,
statsborgerskab i et af de andre nordiske lande, tidsubegrænset opholdstilladelse eller ret til tidsubegrænset
ophold i Danmark efter EU-reglerne.
Det foreslås, at 13, stk. 3, i ægteskabsloven ændres således, at det fremgår af bestemmelsen, at prøvelsen af
ægteskabsbetingelserne foretages af Familieretshuset, hvis ikke begge parter er danske eller nordiske
8
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0009.png
statsborgere, har tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark eller ret til tidsubegrænset ophold i Danmark
efter EU-reglerne.
Prøvelsen af sager efter § 13, stk. 3, i ægteskabsloven foretages efter gældende ret af en specialiseret enhed i
Statsforvaltningen. Med den foreslåede ændring flyttes den specialiserede enhed fra Statsforvaltningen til
Familieretshuset.
Den foreslåede ændring er begrundet i, at Statsforvaltningen med Familieretshusloven nedlægges pr. 1. april
2019. Statsforvaltningens familieretlige opgaver vil derefter blive varetaget af Familieretshuset og
Familieretten. I den forbindelse bør den familieretlige opgave som prøvelsesmyndighed efter § 13, stk. 3, i
ægteskabsloven varetages af Familieretshuset. Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1, og bemærkningerne
hertil.
Den foreslåede ændring er i overensstemmelse med stemmeaftalen af 4. maj 2018 om indsatsen mod
proformaægteskaber, hvoraf fremgår, at den specialiserede enhed placeres i det kommende Familieretshus
fra den 1. april 2019. I perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. marts 2019 hører den specialiserede enhed
under Statsforvaltningen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt. 1 og 2.
Til nr. 2
Efter § 13, stk. 4, 1 og 2. pkt., i ægteskabsloven skal der ved indgivelse af en ansøgning om prøvelse af
ægteskabsbetingelserne i situationer, hvor prøvelsen af ægteskabsbetingelserne efter § 13, stk. 3, i
ægteskabsloven foretages af Statsforvaltningen, betales et gebyr. Gebyrets størrelse fastsættes og reguleres af
børne- og socialministeren.
Det fremgår af § 13, stk. 4, 3. pkt., i ægteskabsloven, at størrelsen af gebyret fastsættes således, at det svarer
til omkostningerne ved Statsforvaltningens behandling af en ansøgning om prøvelse af
ægteskabsbetingelserne.
Det foreslås, at § 13, stk. 4, 3. pkt., i ægteskabsloven ændres således, at gebyret fastsættes, så det svarer til
omkostningerne ved Familieretshusets behandling af en ansøgning om prøvelse af ægteskabsbetingelserne.
Den foreslåede ændring er begrundet i, at det med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås, at prøvelsesmyndigheden
efter § 13, stk. 3, i ægteskabsloven er Familieretshuset.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 2.
Til nr. 3
Efter § 58 a, stk. 1, i ægteskabsloven sker Familieretshusets behandling af sager efter ægteskabsloven efter
bestemmelserne i Familieretshusloven. Familieretshusloven indeholder den generelle regulering af
Familieretshusets behandling af sager. Det drejer sig bl.a. om visitation af sagerne og den deraf følgende
fordeling af afgørelseskompetencen mellem Familieretshuset og Familieretten, og bestemmelser om at
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0010.png
Familieretshuset sørger for oplysningen af sager, at Familieretshuset kan afgøre sager på skriftligt grundlag,
og at Familieretshuset tilbyder rådgivning og konflikthåndtering.
Bestemmelsen i § 58 a, stk. 1, i ægteskabsloven indebærer endvidere, at bestemmelserne i ægteskabsloven,
forvaltningsloven og de almindelige forvaltningsretlige principper finder anvendelse sammen med
bestemmelserne i forslaget til Familieretshusloven ved Familieretshusets behandling af sager efter
ægteskabsloven.
Efter § 58 a, stk. 2, i ægteskabsloven fastlægges det efter bestemmelserne om visitation i kapitel 2 og om
behandlingen af sager i Familieretshuset i kapitel 8-10 i Familieretshusloven, hvorvidt afgørelsen i en række
sager efter ægteskabsloven træffes af Familieretshuset eller Familieretten. Det drejer sig om afgørelse i sager
om tilladelse til at indgå ægteskab efter § 7, om godkendelse af en vielse som gyldig, i sager omfattet af
kapitel 3-5 om omstødelse, separation og skilsmisse samt vilkårene herfor, om klage efter § 58 b over visse
af afgørelser truffet af kommunen som prøvelsesmyndighed efter § 13, stk. 1, og om afvisning efter § 58 d af
en ansøgning eller anmodning, fordi den ikke er indgivet ved brug af digital selvbetjening. Der drejer sig
videre om afgørelse i sager mellem ægtefæller om, hvorvidt en separation består, og i sager om hvorvidt
parterne er ægtefæller.
Det følger af § 4 i Familieretshusloven, jf. § 58 a, stk. 2, i ægteskabsloven, at Familieretshuset på baggrund
af en screening visiterer de ovennævnte sager til behandling som § 5-sager eller § 6-sager.
Efter § 26, jf. § 5, i Familieretshusloven er det Familieretshuset, der afslutter sagen, hvis der er tale om en
enkel sag, dvs. en sag hvor parterne er enige om f.eks. skilsmisse. Sådanne sager betegnes § 5-sager.
Hvis parterne derimod ikke er enige, men der er en vis forventning om, at parterne med relevant støtte kan nå
til enighed, eller sagen ikke indeholder så komplekse problemstillinger, at der er behov for tværfaglig og
dybdegående sagsbehandling, visiteres sagen til behandling efter § 6 i Familieretshusloven. Dette gælder
endvidere sager, hvor parterne er enige, men der skal foretages juridisk sagsbehandling f.eks. til afklaring af,
hvorvidt betingelserne for at registrere parternes aftale er opfyldte, eller om danske myndigheder har
kompetence til at behandle sagen. Disse sager betegnes § 6-sager.
I § 6-sager er det som udgangspunkt Familieretshuset, der efter § 27 i Familieretshusloven træffer afgørelse,
hvis parterne ikke under sagens forløb er nået til enighed. Efter § 28, stk. 2, i Familieretshusloven er det dog
i sager efter ægteskabsloven Familieretten, der træffer afgørelsen, hvis sagen indeholder komplekse faktiske
eller juridiske problemstillinger, der er tale om en sag anlagt af Familieretshuset om omstødelse af et
ægteskab, eller sagen behandles samme med en anden sag, der skal afgøres af Familieretten.
Det følger af § 8 i forslaget til Familieretshusloven, at visitationen til behandling som enten en § 5-sag eller
en § 6-sag for visse typer af sager er fastlagt på baggrund af sagstypen. Dette betegnes lovbestemt visitation.
Visitationen skal således ikke foretages på baggrund af et konkret skøn, men er derimod bestemt af
sagstypen. Dette skyldes, at de pågældende sagstyper har en karakter, der objektivt begrunder, at sagerne bør
behandles som § 5-sager eller § 6-sager.
Sager efter § 42 i ægteskabsloven om bevilling af separation eller skilsmisse, hvor der er enighed mellem
parterne, behandles altid af Familieretshuset, jf. § 8, stk. 1, nr. 3, i Familieretshusloven.
10
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0011.png
Sager om tilladelse til at indgå ægteskab efter § 7, om godkendelse af en vielse som gyldig efter § 21, stk. 2,
og om afgørelse af en klage efter § 58 b, stk. 1, i ægteskabsloven behandles og afgøres altid af
Familieretshuset efter § 27, jf. § 8, stk. 2, nr. 3-5, i Familieretshusloven.
Om § 8 i Familieretshusloven henvises til lovforslagets § 2, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Efter § 58 a, stk. 3, i ægteskabsloven kan Familieretshusets afgørelser efter ægteskabsloven indbringes for
Familieretten efter bestemmelserne i §§ 40-42 i Familieretshusloven.
Efter § 40, stk. 1, i Familieretshusloven kan afgørelse truffet af Familieretshuset efter anmodning fra en part
indbringes for Familieretten med de undtagelser, der bl.a. følger af § 41 i Familieretshusloven. Det fremgår
videre af § 40, stk. 1, i Familieretshusloven, at afgørelse truffet af Familieretshuset ikke kan påklages til
højere administrativ myndighed.
Efter § 41, stk. 1, i Familieretshusloven kan Familieretshusets udstedelse af f.eks. en bevilling til separation
og skilsmisse ikke indbringes for Familieretten efter reglerne i Familieretshusloven. Familieretshuset skal
dog efter anmodning genoptage behandlingen af sagen.
Efter § 41, stk. 2, kan der ikke efter reglerne i Familieretshusloven ske indbringelse for Familieretten af
Familieretshusets afgørelse efter § 58 b, stk. 1, i ægteskabsloven i en sag, hvor Familieretshuset har taget
stilling til en klage over en afgørelse truffet af prøvelsesmyndigheden. Familieretshusets afgørelse efter § 58
b, stk. 1, i ægteskabsloven kan dog indbringes for Familieretten, hvis Familieretten finder, at afgørelsen har
principiel eller generel betydning.
I forhold til gældende ret foreslås § 58 a, stk. 2, i ægteskabsloven ændret således, at bestemmelsen også
omfatter afgørelse om prøvelse af ægteskabsbetingelserne efter § 13, stk. 3, i ægteskabsloven.
Det foreslås videre, at de øvrige bestemmelser i § 58 a i ægteskabsloven om Familieretshusets og
Familierettens kompetence til at afgøre sager efter ægteskabsloven og adgangen til at indbringe
Familieretshusets afgørelser efter ægteskabsloven for Familieretten videreføres uden indholdsmæssige
ændringer.
Den foreslåede ændring af § 58 b, stk. 2, i ægteskabsloven er en konsekvens af forslaget i lovforslagets § 1,
nr. 1, om at overlade afgørelseskompetencen i sager om prøvelse af ægteskabsbetingelserne efter § 13, stk. 3,
i ægteskabsloven i Familieretshuset.
Den foreslåede nyaffattelse af de øvrige dele af § 58 b, stk. 1-3, i ægteskabsloven uden ændringer sker af
lovtekniske årsager, idet bestemmelsen først træder i kraft efter fremsættelsen af dette lovforslag.
Der henvises til lovforslagets § 3 og bemærkningerne hertil samt i øvrigt til de almindelige bemærkninger,
punkt. 2.
Til nr. 4
Efter § 58 b, stk. 1, i ægteskabsloven kan afgørelser om dispensation for ægteskabsbetingelserne efter § 4,
§ 10, stk. 2, og § 11 a, stk. 2, i ægteskabsloven samt afgørelser om anerkendelse af udenlandske skilsmisser
11
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0012.png
til brug for prøvelse af ægteskabsbetingelserne påklages til Ankestyrelsen. Bestemmelsen omfattede indtil
den 1. januar 2019 kun afgørelser truffet af kommunen som prøvelsesmyndighed, men ved lov nr. x af x. x
2018 om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og udlændingeloven (Forbud mod proformaægteskaber og
Nationalt ID-centers rolle og funktioner) blev dele af prøvelsesopgaven overført til Statsforvaltningen, jf. §
13, stk. 3, i ægteskabsloven. Anvendelsesområdet for § 58 b, stk. 1, i ægteskabsloven blev derved udvidet til
også at omfatte afgørelser, som Statsforvaltningen træffer som prøvelsesmyndighed efter § 4, § 10, stk. 2, og
§ 11 a, stk. 2, i ægteskabsloven og om anerkendelse af udenlandske skilsmisser til brug for prøvelse af
ægteskabsbetingelserne.
Som led i etableringen af Familieretshuset og nedlæggelsen af Statsforvaltningen flyttes de familieretlige
opgaver, herunder opgaven som klageinstans efter § 58 b, stk. 1, i ægteskabsloven, fra Ankestyrelsen, til
Familieretshuset pr. 1. april 2019. Der henvises til § 2, nr. 2, i lov om ændring af forældreansvarsloven, lov
om ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om
Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af barnet i sager efter forældreansvarsloven).
Det følger af § 40 i Familieretshusloven, at Familieretshusets afgørelser som udgangspunkt kan indbringes
for Familieretten. Dette er afspejlet i § 58 a, stk. 3, i ægteskabsloven. Med den i lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede overførsel af prøvelsesopgaven efter § 13, stk. 3, i ægteskabsloven til Familieretshuset vil disse
bestemmelser også omfatte afgørelser som Familieretshuset træffer som prøvelsesmyndighed efter § 4, § 10,
stk. 2, og § 11 a, stk. 2, i ægteskabsloven og om anerkendelse af udenlandske skilsmisser til brug for
prøvelse af ægteskabsbetingelserne. Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Efter § 58 b, stk. 2, i ægteskabsloven kan børne- og socialministeren fastsætte regler om behandlingen af
sager efter kapitel 1, der vedrører prøvelsen af ægteskabsbetingelserne, herunder regler om behandlingen af
klager over afgørelser om prøvelse af ægteskabsbetingelserne. Efter bestemmelsen kan ministeren bl.a.
fastsætte regler om, at kommunen som prøvelsesmyndighed kan genoptage behandlingen af en sag, hvis der
foreligger nye oplysninger og ansøgninger, hvis der ved den påklagede afgørelse ikke er taget stilling til
konkrete oplysninger eller ansøgninger, og ved alvorlige sagsbehandlingsfejl, der kan have betydning for
afgørelsens resultat. Der kan også bl.a. fastsættes regler om, hvordan klager skal indgives og lignende.
I forhold til gældende ret foreslås § 58 b, stk. 1, i ægteskabsloven ændret således, at det fremgår af
bestemmelsen, at den alene finder anvendelse på afgørelser, der træffes af kommunen som
prøvelsesmyndighed efter § 13, stk. 1, i ægteskabsloven.
Det foreslås videre, at bestemmelsen i § 58 b, stk. 2, i ægteskabsloven om fastsættelse af regler om
behandlingen af sager prøvelse af ægteskabsbetingelserne, herunder om behandlingen af klager, nyaffattes
og videreføres uden indholdsmæssige ændringer.
De foreslåede ændringer af § 58 b, stk. 1, er begrundet i, at Familieretshuset som beskrevet ovenfor fra den
1. april 2019 tillægges kompetence til at behandle klager efter § 58 b, stk. 1, i ægteskabsloven. Denne
kompetence skal naturligvis ikke gælde de afgørelser, Familieretshuset selv træffer, men alene afgørelser der
træffes af kommunen som prøvelsesmyndighed efter § 13, stk. 1, i ægteskabsloven.
Det bemærkes i den forbindelse, at Familieretshusets afgørelser som prøvelsesmyndighed efter § 4, § 10, stk.
2, og § 11 a, stk. 2, i ægteskabsloven og om anerkendelse af udenlandske skilsmisser til brug for prøvelse af
12
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0013.png
ægteskabsbetingelserne kan indbringes for Familieretten, jf. § 58 a, stk. 3, i ægteskabsloven og § 40 i
Familieretshusloven.
Den foreslåede nyaffattelse af de øvrige dele af § 58 b i ægteskabsloven uden ændringer sker af lovtekniske
årsager, idet bestemmelsen først træder i kraft efter fremsættelsen af dette lovforslag.
Der henvises til lovforslagets § 3 og bemærkningerne hertil samt i øvrigt til de almindelige bemærkninger,
punkt. 2.
Til nr. 5
Efter § 58 f i ægteskabsloven kan Statsforvaltningen til brug for behandlingen af en sag om prøvelse af
ægteskabsbetingelserne anmode en part om oplysninger om vedkommendes egne forhold. Hvis parten
undlader at give Statsforvaltningen disse oplysninger, kan Statsforvaltningen træffe afgørelse på det
foreliggende grundlag.
Bestemmelsen finder eksempelvis anvendelse, hvis et par ikke reagerer på Statsforvaltningens anmodning
om at fremlægge nærmere dokumentation for, at de opfylder ægteskabsbetingelserne, f.eks. ved
fremlæggelse af civilstandsattest til dokumentation af at en part er ugift. I en sådan situation giver § 58 f i
ægteskabsloven Statsforvaltningen mulighed for afslå at udstede en prøvelsesattest, fordi parret ikke har
dokumenteret, at de opfylder ægteskabsbetingelsen om at være ugifte.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, og § 2, nr. 1, foreslås det, at Familieretshuset efter § 13, stk. 3, i ægteskabsloven
behandler sager om prøvelse af ægteskabsbetingelserne, i sager hvor begge parter ikke er enten danske eller
nordiske statsborgere eller har ret til tidsubegrænset ophold i Danmark. Efter § 2 i Familieretshusloven vil
reglerne i Familieretshusloven finde anvendelse ved Familieretshusets behandling af sager efter § 13, stk. 3, i
ægteskabsloven. Dette omfatter bl.a. bestemmelsen i § 11 i Familieretshusloven, hvorefter Familieretshuset
til brug for behandlingen af en familieretlig sag kan anmode en part om oplysninger om vedkommendes egne
forhold. Det følger videre af bestemmelsen, at hvis parten undlader at give Familieretshuset disse
oplysninger, kan Familieretshuset afgøre sagen på det foreliggende grundlag.
Det foreslås, at § 58 f i ægteskabsloven ophæves. Dette skyldes, at § 58 f bliver overflødig som følge af § 11
i Familieretshusloven.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt. 2.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af § 4 i Familieretshusloven, at Familieretshuset på baggrund af en screening visiterer
familieretlige sager til behandling som § 5-sager, § 6-sager og § 7-sager.
§ 5-sager er enkle sager, hvor parterne er enige og blot har behov for f.eks. registrering af en aftale, mens §
6-sager er mindre enkle sager, hvor parterne ikke er enige, og/eller der foreligger juridiske eller faktiske
13
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0014.png
problemstillinger. § 7-sager er komplekse eller konfliktfyldte sager efter forældreansvarsloven og sager, der
bør behandles sammen med sådanne sager.
§ 5-sager afsluttes ved, at Familieretshuset noterer parternes aftale, mens Familieretshuset indbringer § 7-
sager for Familieretten til afgørelse. § 6-sager afgøres som udgangspunkt af Familieretshuset.
Familieretshuset indbringer dog en § 6-sag efter bl.a. ægteskabsloven for Familieretten til afgørelse, hvis
sagen indeholder komplekse faktiske eller juridiske problemstillinger, eller hvis sagen behandles sammen
med en anden sag, der indbringes for Familieretten til afgørelse.
Der henvises til kapitel 1, 2 og 8-10 i Familieretshusloven.
Det følger af § 8 i Familieretshusloven, at visse typer af sager altid skal visiteres til behandling som en § 5-
sag eller en § 6-sag. Dette betegnes lovbestemt visitation. Visitationen skal således ikke foretages på
baggrund af et konkret skøn, men er derimod bestemt af sagstypen. Dette skyldes, at de pågældende
sagstyper har en karakter, der objektivt begrunder, at sagerne bør behandles som § 5-sager eller § 6-sager.
Efter § 8, stk. 1, visiteres en række sager altid til behandling som § 5-sager. Det drejer sig efter
forældreansvarsloven om anmeldelse af aftale om forældremyndighed efter § 9, 1. og 2. pkt., § 10, 1. og 2.
pkt., og § 13, stk. 1, 1. og 2. pkt., og om registrering vedrørende en aftale om delt bopæl efter § 18 a i
forældreansvarsloven, hvilket også omfatter fjernelse af registreringen af en aftale om delt bopæl. Efter
ægteskabsloven drejer det sig om bevilling af separation eller skilsmisse efter § 42 i ægteskabsloven. Videre
drejer det sig efter børneloven om registrering af faderskab og medmoderskab efter § 1 a, stk. 1, § 3 a, stk. 1,
og § 3 b, stk. 1, og om anerkendelse af faderskab og medmoderskab efter § 14. Endelig drejer det sig om
anmeldelse af navne efter § 6, stk. 2, i navneloven og om udstedelse af dokument (resolution) om børne- og
ægtefællebidrag ud fra parternes enighed efter børnebidragsloven.
Disse sagstyper har alle en karakter, der betyder, at behandlingen af sagen er ukompliceret, navnligt fordi der
ikke foreligger en partstvist. Formålet med den lovbestemte visitation i disse tilfælde er således at undgå, at
Familieretshuset anvender ressourcer på at visitere sager, som ikke indeholder problemstillinger, der kan
begrunde den dybdegående sagsbehandling og tilbud om rådgivning og konflikthåndtering, der gælder for §
6-sager og § 7-sager efter reglerne i henholdsvis kapitel 9 og 10 i Familieretshusloven. Hertil kommer, at der
alene er tale om at udstede en bekræftelse af parternes aftale, f.eks. en skilsmissebevilling, et
bidragsdokument eller en aftale om forældremyndighed.
Den lovbestemte visitation til behandling som § 5-sager betyder efter § 5 i Familieretshusloven, at sagerne
behandles efter bestemmelserne i kapitel 3 og 8 i Familieretshusloven. Det er således Familieretshuset, der
afslutter sagen ved afhængigt af retsgrundlaget for den enkelte sag at modtage en anmeldelse og kvittere for
den, registrere en aftale og eventuelt kvittere for den eller udstede en bevilling eller resolution i
overensstemmelse med parternes aftale, jf. § 26 i Familieretshusloven.
Hvis sagen ikke umiddelbart kan afsluttes ved modtagelse af anmeldelsen af sagen, er der ikke længere tale
om en sag, der opfylder kriterierne for behandling som en § 5-sag. Familieretshuset skal derfor i sådanne
tilfælde ændre visitationen af sagen efter § 4, stk. 2, i Familieretshusloven. Dette kan f.eks. være tilfældet,
hvis en part tilbagekalder sit samtykke til den aftale om forældremyndighed, der er anmeldt til
Familieretshuset, eller det ved behandlingen af sagen bliver klart, at sagen indeholder komplekse juridiske
og/eller faktuelle problemstillinger, såsom f.eks. spørgsmål om international kompetence.
14
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0015.png
Tilsvarende gælder, hvis der foreligger bekymrende forhold i sagen, såsom risiko for at der er eller har været
vold, herunder psykisk vold, i forholdet mellem parterne eller over for det involverede barn. I sådanne
tilfælde skal Familieretshuset ændre visitationen af sagen, så den, hvis der er tale om en sag efter
forældreansvarsloven, behandles som en § 6-sag eller en § 7-sag med henblik på at sikre, at der er reel
enighed mellem parterne. Hvis der ikke er tale om en sag efter forældreansvarsloven, skal visitationen
ændres, således at sagen behandles som en § 6-sag med de deraf følgende muligheder for at tilbyde
rådgivning og konfliktmægling og med mulighed for, at afgørelsen i sagen kan indbringes for Familieretten
til afgørelse efter § 28, stk. 2, i Familieretshusloven.
Hvis parterne inden for en kortere tidsperiode har haft en sag efter forældreansvarsloven behandlet af
Familieretshuset som en § 7-sag, og den nye sag ligeledes er en sag efter forældreansvarsloven, skal der som
udgangspunkt også ske en ændring af den lovbestemte visitation, så sagen behandles som en § 7-sag.
Muligheden for ændring af visitationen er endvidere relevant, når parterne har andre sager under behandling
i Familieretshuset, og det vurderes, at sagerne med fordel kan behandles samlet. Der henvises til det i
bemærkningerne til § 4, stk. 1, i Familieretshusloven anførte om samlet behandling af flere sager, jf.
Folketingstidende 2018-19, tillæg A, s xx [lov om Familieretshuset].
Efter stk. 2, skal en række sagstyper altid visiteres til behandling som § 6-sager, som Familieretshuset
afslutter ved at træffe en afgørelse efter § 27 i Familieretshusloven.
Formålet med den lovbestemte visitation i sager efter forældreansvarsloven er overordnet på den ene side at
sikre, at parterne i disse sager altid modtager de tilbud om rådgivning og konfliktmægling, der foreslås som
en del af behandlingen af § 6-sager, og på den anden side at undgå at Familieretshuset anvender ressourcer
på at visitere sager efter forældreansvarsloven, som normalt ikke indeholder problemstillinger, der kan
begrunde den dybdegående og tværfaglige sagsbehandling, der foreslås for § 7-sager efter reglerne i kapitel
10.
I relation til andre sager er formålet med den lovbestemte visitation at fastlægge behandlingen af sagstyper,
hvor særlige forhold gør sig gældende, og hvor der derfor ikke er behov for at foretage individuel visitation.
Den lovbestemte visitation til behandling som § 6-sager, hvor Familieretshuset træffer afgørelse efter § 27 i
Familieretshusloven, betyder efter § 6 i Familieretshusloven, at sagerne behandles efter bestemmelserne i
kapitel 3 og 9 i Familieretshusloven. Det er således Familieretshuset, der sørger for sagens oplysning og
tilbyder parterne konfliktløsning efter kapitel 6 i Familieretshusloven. Familieretshusets afgørelse kan
indbringes for Familieretten, jf. bestemmelserne i kapitel 12 i Familieretshusloven.
De sagstyper, der foreslås omfattet af den lovbestemte visitation til behandling som en § 6-sag, hvor
Familieretshuset træffer afgørelse efter § 27, fremgår af § 8, stk. 2.
Det drejer sig for det første om stillingtagen til afvisning af en sag, som ikke er indgivet til Familieretshuset
ved anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning, som Familieretshuset stiller til rådighed, eller hvor der
ikke er betalt gebyr til Familieretshuset for behandlingen af sagen, og hvor anvendelse af digital
selvbetjening eller betaling af gebyr er et krav efter den pågældende lov.
15
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0016.png
Det drejer sig for det andet om sager om midlertidigt kontaktbevarende samvær efter § 29 a i
forældreansvarsloven.
Det drejer sig for det tredje om sager om afgørelse af klage efter § 41, stk. 2, i forældreansvarsloven og efter
§ 58 b, stk. 1, i ægteskabsloven. Klage efter § 41, stk. 2, i forældreansvarsloven vedrører afgørelser truffet af
en skole, børneinstitution eller socialvæsenet efter § 23, stk. 2, i forældreansvarsloven om, at en forælder, der
ikke har del i forældremyndigheden, ikke må få konkrete oplysninger eller dokumenter om barnets forhold.
Klage efter § 58 b, stk. 1, i ægteskabsloven vedrører afgørelser truffet af prøvelsesmyndigheden om
dispensation fra visse betingelser for indgåelse af ægteskab og om anerkendelse af udenlandske skilsmisser.
Det drejer sig for det fjerde om sager om tilladelse efter § 7 i ægteskabsloven til indgåelse af ægteskab
mellem personer, af hvilke den ene har været gift med den andens slægtning i ret op- eller nedstigende linje.
Det drejer sig for det femte om sager om godkendelse efter § 21, stk. 2, i ægteskabsloven af en ugyldig vielse
som gyldig, fordi særlige grunde taler for det.
Det drejer sig for det sjette om sager om afgørelse af klager efter § 21, stk. 1, i navneloven over en afgørelse
truffet af personregisterføreren efter § 16, stk. 2, 1. pkt., eller § 16, stk. 4, i navneloven.
Det drejer sig for det syvende om sager om eksigibilitet af udenlandske bidragsafgørelser efter § 3, stk. 2, i
lov om Haagerkonventionen af 2007.
Det drejer sig for det ottende om sager om eksigibilitet af udenlandske bidragsafgørelser efter artikel 30 i
underholdspligtforordningen.
Endelig drejer det sig for det niende om sager om udstedelse og tilbagekaldelse af attest om
forældremyndighed efter artikel 40 i Haagerbørnebeskyttelseskonventionen.
Efter § 8, stk. 3 visiteres sager om omstødelse af ægteskab, der efter § 23 i ægteskabsloven anlægges af
Familieretshuset, altid til behandling som § 6-sager.
Det fremgår af § 4, stk. 2, i Familieretshusloven om ændring af visitation, at denne bestemmelse ikke finder
anvendelse for sager omfattet af den lovbestemte visitation i § 8, stk. 2 og 3.
Det foreslås, at sager om prøvelse af ægteskabsbetingelserne, som Familieretshuset behandler efter § 13, stk.
3, i ægteskabsloven, skal visiteres til behandling som § 6-sager, hvor Familieretshuset træffer afgørelsen
efter § 27 i Familieretshusloven. Bestemmelse herom foreslås indsat i Familieretshusloven som
§ 8, stk. 2,
nr. 10.
Det foreslås videre, at de øvrige bestemmelser i § 8 i Familieretshusloven om lovbestemt visitation nyaffattes
og videreføres uden indholdsmæssige ændringer.
Begrundelsen for forslaget om lovbestemt visitation af sager om prøvelse af ægteskabsbetingelserne, som
Familieretshuset behandler efter § 13, stk. 3, i ægteskabsloven, er, at disse sager efter deres karakter ikke er
enkle, da det skal prøves, om parterne opfylder samtlige ægteskabsbetingelser. Da der ikke foreligger
forhold, herunder en partstvist, der tilsiger, at sagerne skal kunne afgøres af Familieretten, foreslås det, at
16
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0017.png
Familieretshuset behandler sagerne som § 6-sager og træffer afgørelse om, hvorvidt ægteskabsbetingelserne
er opfyldte.
Den foreslåede nyaffattelse af de øvrige dele af § 8 i Familieretshusloven uden ændringer sker af lovtekniske
årsager, idet bestemmelsen først træder i kraft efter fremsættelsen af dette lovforslag.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt. 2.
Til nr. 2
Efter § 40, stk. 1, i Familieretshusloven kan afgørelse truffet af Familieretshuset efter anmodning fra en part
indbringes for Familieretten med de undtagelser der bl.a. følger af § 41 i Familieretshusloven. Det fremgår
videre af § 40, stk. 1, i Familieretshusloven, at afgørelse truffet af Familieretshuset ikke kan påklages til
højere administrativ myndighed.
Efter § 41, stk. 1, i Familieretshusloven kan Familieretshusets registrering eller notering af en aftale eller
udstedelse af en bevilling ikke indbringes for Familieretten efter reglerne i Familieretshusloven.
Familieretshuset skal dog efter anmodning genoptage behandlingen af sagen.
Bestemmelsen vedrører sager, der visiteres til behandling som såkaldte § 5-sager, dvs. enkle sager, hvor
parterne er enige og blot har behov for f.eks. registrering af en aftale, jf. § 5 i Familieretshusloven. I disse
sager træffer Familieretshuset en afgørelse, der giver parterne fuldt ud medhold ved, at parternes aftale
registreres eller noteres, eller der udstedes en bevilling i overensstemmelse med parternes ønske.
Der kan dog opstå tvister i disse sager, f.eks. hvis en ægtefælle mener ikke at have givet samtykke til
separation eller mener at have tilbagekaldt sit samtykke. I sådanne situationer skal der bl.a. tages stilling til,
om en henvendelse fra en part indeholder et ubetinget samtykke til separation, eller hvornår Familieretshuset
har modtaget en tilbagekaldelse af et samtykke.
Ved genoptagelse af en sag skal Familieretshuset tage stilling til visitationen af sagen efter § 4 i
Familieretshusloven. Da der med klagen ikke længere foreligger enighed mellem parterne, kan sagen ikke
visiteres til behandling som en § 5-sag. Sagen skal derimod visiteres til behandling som en § 6-sag eller en §
7-sag I disse sager følger det af §§ 27, 28 og 33 i Familieretshusloven, at Familieretshuset enten træffer en
afgørelsen eller indbringer sagen for Familieretten til afgørelse. Hvis afgørelsen træffes af Familieretshuset,
kan en part som nævnt ovenfor anmode om at få afgørelsen indbragt for Familieretten.
Bestemmelsen i § 41, stk. 1, afskærer ikke en parts adgang til at indbringe Familieretshusets udstedelse af en
bevilling m.v. for domstolene efter § 63, stk. 1, i grundloven.
Efter § 41, stk. 2, 1. pkt., kan der ikke efter reglerne i Familieretshusloven ske indbringelse for Familieretten
af Familieretshusets afgørelse efter § 41, stk. 2, i forældreansvarsloven i en sag om klage over en afgørelse
efter § 23, stk. 2, i forældreansvarsloven, der er truffet af en skole, børneinstitution eller socialvæsenet om, at
en forælder, der ikke har del i forældremyndigheden, ikke må modtage orientering om barnet.
Ligeledes kan Familieretshusets afgørelse efter § 58 b, stk. 1, i ægteskabsloven i en sag om klage over en
afgørelse truffet af prøvelsesmyndigheden ikke indbringes for Familieretten efter reglerne i
Familieretshusloven. Omfattet er efter § 58 b, stk. 1, i ægteskabsloven prøvelsesmyndighedens afgørelser om
17
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0018.png
dispensation fra ægteskabsbetingelserne efter §§ 1 a og 4, § 10, stk. 2, og § 11 a, stk. 2, i ægteskabsloven og
afgørelser om anerkendelse af udenlandske skilsmisser i forbindelse med prøvelse af
ægteskabsbetingelserne.
Endelig kan Familieretshusets afgørelse efter § 21, stk. 1, i navneloven i en klage over en
personregisterførers afgørelse efter § 16, stk. 2, 1. pkt., i navneloven ikke kan indbringes for Familieretten
efter reglerne i denne lov.
Efter § 41, stk. 2, 2. pkt., i Familieretshusloven kan de i § 41, stk. 2, nævnte afgørelser dog indbringes for
Familieretten, hvis Familieretten finder, at afgørelsen har principiel eller generel betydning.
Familieretshuset skal derfor, når der modtages en anmodning om indbringelse for Familieretten af
Familieretshusets afgørelse efter § 41, stk. 2, i forældreansvarsloven, § 58 b, stk. 1, i ægteskabsloven eller §
21, stk. 1, i navneloven, videresende anmodningen og sagens akter til Familieretten.
Bestemmelsen afskærer ikke en parts adgang til at indbringe de omhandlede afgørelser for domstolene efter
§ 63, stk. 1, i grundloven.
Efter § 41, stk. 3, i Familieretshusloven kan Familieretshusets afgørelse om aktindsigt efter forvaltningsloven
og offentlighedsloven ikke indbringes for Familieretten efter reglerne i Familieretshusloven, men
Familieretshuset skal genoptage sagen, når der modtages en sådan anmodning. Familieretshuset skal i
forbindelse med, at Familieretshuset træffer afgørelse i en genoptagen sag om aktindsigt gøre borgeren
opmærksom på muligheden for at rette henvendelse til Folketingets Ombudsmand, såfremt borgeren ikke
fuldt ud får medhold i sin ansøgning om aktindsigt. Familieretshusets afgørelse kan også indbringes for
domstolene efter § 63, stk. 1, i grundloven.
Statsforvaltningens afgørelser kan efter § 58 a, stk. 1, 1. pkt., i ægteskabsloven påklages til Ankestyrelsen.
Dette gælder dog efter § 58 a, stk. 1, 2. pkt., ikke afgørelser efter § 13, stk. 3, i ægteskabsloven om, at
ægteskabsbetingelserne ikke er opfyldte. Begrænsningen i klageadgangen omfatter efter § 58 b, stk. 1, i
ægteskabsloven ikke klage over Statsforvaltningens afslag på dispensation fra ægteskabsbetingelserne efter §
4, § 10, stk. 2, og § 11 a, stk. 2, i ægteskabsloven samt over afgørelser om anerkendelse af udenlandske
skilsmisser til brug for prøvelse af ægteskabsbetingelserne. Disse afgørelser kan således påklages til
Ankestyrelsen.
Med Familieretshusloven nedlægges Statsforvaltningen pr. 1. april 2019. Samtidigt oprettes Familieretshuset
og Familieretten, og disse myndigheder overtager Statsforvaltningens opgaver efter den familieretlige
lovgivning. Det følger af § 40 i Familieretshusloven, at Familieretshusets afgørelser som udgangspunkt kan
indbringes for Familieretten. Dette er afspejlet i § 58 a, stk. 3, i ægteskabsloven, der træder i kraft den 1.
april 2019, hvoraf fremgår, at Familieretshusets afgørelser efter ægteskabsloven kan indbringes for
Familieretten efter bestemmelserne i kapitel 12 i Familieretshusloven om domstolsprøvelse.
Det foreslås, at en afgørelse om prøvelse af ægteskabsbetingelserne, som Familieretshuset har truffet efter §
13, stk. 3, i ægteskabsloven, ikke kan indbringes for Familieretten efter reglerne i Familieretshusloven,
medmindre afgørelsen vedrører § 4, § 10, stk. 2, eller § 11 a, stk. 2, i ægteskabsloven eller anerkendelse af en
udenlandsk skilsmisse til brug for prøvelse af ægteskabsbetingelserne. Det foreslås videre, at
Familieretshuset efter anmodning skal genoptage behandlingen af ansøgningen om prøvelse af
ægteskabsbetingelserne. Bestemmelse herom foreslås indsat i Familieretshusloven som
§ 41, stk.3.
18
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0019.png
Den foreslåede bestemmelse i § 41, stk. 3, afskærer ikke en parts adgang til at indbringe en afgørelse
omfattet af bestemmelsen for domstolene efter § 63, stk. 1, i grundloven.
Det foreslås videre, at de øvrige bestemmelser i § 41 i Familieretshusloven om begrænsninger i muligheden
for at indbringe Familieretshusets afgørelser for Familieretten videreføres uden indholdsmæssige ændringer.
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse i § 41, stk. 3, i Familieretshusloven er, at etableringen af det nye
samlede familieretlige system i relation til afgørelse om prøvelse af ægteskabsbetingelserne efter § 13, stk. 3,
i ægteskabsloven ikke findes at medføre behov for at ændre mulighederne for at klage over en sådan
afgørelse eller at anmode om at få en sådan afgørelse indbragt for Familieretten. Dette skal bl.a. ses i lyset af
behovet for at opretholde den samme retstilstand for afgørelser om prøvelse af ægteskabsbetingelserne,
uanset om den træffes af kommunen som prøvelsesmyndighed efter § 13, stk. 1, i ægteskabsloven, eller af
Familieretshuset efter § 13, stk. 3, i ægteskabsloven.
Den foreslåede nyaffattelse af de øvrige dele af § 41 i Familieretshusloven uden ændringer sker af
lovtekniske årsager, idet bestemmelsen først træder i kraft efter fremsættelsen af dette lovforslag.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt. 2.
Til § 3
Til nr. 1 og 2
Med lovforslagets § 1, nr. 3 og 4, foreslås det af lovtekniske grunde at nyaffatte § 58 a, stk. 1-3, og § 58 b i
ægtskabsloven i forhold til de ændringer af bestemmelserne, som er vedtaget ved § 2, nr. 2 og 21, i lov nr. x
af x. x om ændring af forældreansvarsloven, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige andre
love (Ændringer som følge af lov om Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af barnet i sager
efter forældreansvarsloven), der træder i kraft den 1. april 2019,
Som konsekvens heraf foreslås det, at de ændringer af § 58 a, stk. 1-3, og § 58 b i ægteskabsloven, der følger
af § 2, nr. 2 og 21, i lov om ændring af forældreansvarsloven, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og
forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af
barnet i sager efter forældreansvarsloven) ophæves.
Til § 4
Det foreslås med
§ 4, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. april 2019. Det foreslås således, at loven træder i
kraft samtidig med lovgivningen om det nye familieretlige system.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, og § 2, nr. 1, foreslås det, at behandlingen af sager om prøvelse af
ægteskabsbetingelserne efter § 13, stk. 3, i ægteskabsloven overføres fra Statsforvaltningen til
Familieretshuset. Dette indebærer, at de omhandlede prøvelsessager er omfattede af Familieretshusloven,
herunder af overgangsbestemmelserne i § 55 i Familieretshusloven, da både dette lovforslag og
Familieretshusloven træder i kraft den 1. april 2019.
19
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0020.png
Det følger af § 55, stk. 1, i Familieretshusloven, at de sager om prøvelse af ægteskabsbetingelserne, som
Statsforvaltningen ved lovens ikrafttræden ikke har færdigbehandlet, færdigbehandles af Familieretshuset.
Klage over en afgørelse i en sag om prøvelse af ægteskabsbetingelserne, der er truffet af Statsforvaltningen
inden lovens ikrafttræden, indgives efter § 55, stk. 3, i Familieretshusloven til Familieretshuset.
Familieretshuset behandler klagen som en anmodning om at indbringe afgørelsen for Familieretten efter
bestemmelserne herom i Familieretshusloven. Det samme gælder for en klage over en afgørelse i en
prøvelsessag, som er indgivet til Statsforvaltningen inden lovens ikrafttræden, men som Statsforvaltningen
ved lovens ikrafttræden ikke har videresendt til Ankestyrelsen. Det bemærkes, at en afgørelse om prøvelse af
ægteskabsbetingelserne, som Familieretshuset har truffet, efter den i lovforslagets § 2, nr. 2, foreslåede § 41,
stk. 3, i Familieretshusloven ikke kan indbringes for Familieretten, medmindre afgørelsen vedrører § 4, § 10,
stk. 2, eller § 11 a, stk. 2, i ægteskabsloven eller anerkendelse af en udenlandsk skilsmisse til brug for
prøvelse af ægteskabsbetingelserne.
Klage over Statsforvaltningens sagsbehandling i en sag om prøvelse af ægteskabsbetingelserne, der ikke er
indgivet til Ankestyrelsen sammen med en klage over en afgørelse, og som ved lovens ikrafttræden
behandles af Ankestyrelsen, færdigbehandles efter § 55, stk. 6, i Familieretshusloven af Familieretshuset.
Endelig følger det af § 55, stk. 5, i Familieretshusloven, at klage over Statsforvaltningens afgørelse i en sag
om dispensation fra ægteskabsbetingelserne m.v., som ved lovens ikrafttræden er under behandling af
Ankestyrelsen, færdigbehandles af Familieretten.
Det bemærkes, at det følger af § 43, stk. 5, i lov nr. x af x. x om ændring af forældreansvarsloven, lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om
Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af barnet i sager efter forældreansvarsloven), at klage over
en afgørelse vedrørende § 4, § 10, stk. 2, og § 11 a, stk. 2, i ægteskabsloven eller om anerkendelse af en
udenlandsk skilsmisse til brug for prøvelse af ægteskabsbetingelserne, som en kommune som
prøvelsesmyndighed har truffet inden lovens ikrafttræden, og som Ankestyrelsen efter § 58 b, stk. 1, i
ægteskabsloven ved lovens ikrafttræden har under behandling, afgøres af Familieretshuset.
Det foreslås endvidere af ordensmæssige hensyn med
§ 4, stk. 2,
at regler fastsat i medfør af ægteskabsloven
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye regler.
Til § 5
Den foreslåede bestemmelse i § 5 vedrører lovens territoriale anvendelsesområde.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig anordning helt
eller delvist skal kunne sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Det bemærkes, at ægteskabsloven er sat i kraft for Grønland ved anordning nr. 307 af 14. maj 1993 om
ikrafttræden for Grønland af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning. Det bemærkes videre, at sagsområdet
person-, familie- og arveret, der bl.a. omfatter ægteskabsloven, overgik til de færøske myndigheder pr. 29.
juli 2018.
20
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0021.png
21
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0022.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 54 af 23. januar 2018, som
ændret ved § 1 i lov nr. x af x. x 2018 [lov om
ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning
og udlændingeloven (Forbud mod
proformaægteskab og Nationalt ID-centers rolle og
funktioner m.v.)] og § 2 i lov nr. x af x. x. 2018 [lov
om ændring af forældreansvarsloven, lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige
andre love (Ændringer som følge af lov om
Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af
barnet i sager efter forældreansvarsloven)], foretages
følgende ændringer:
§ 13.
---
Stk. 3.
Prøvelse af ægteskabsbetingelserne foretages
af Statsforvaltningen, hvis ikke hver af parterne
enten har dansk indfødsret, statsborgerskab i et af de
andre nordiske lande, tidsubegrænset
opholdstilladelse i Danmark eller ret til
tidsubegrænset ophold i Danmark efter EU-reglerne.
§ 13.
---
Stk. 4.
Ved indgivelse af en ansøgning om prøvelse
af ægteskabsbetingelserne omfattet af stk. 3 betales
et gebyr. Gebyrets størrelse fastsættes og reguleres
af børne- og socialministeren. Størrelsen af gebyret
fastsættes således, at det svarer til omkostningerne
ved Statsforvaltningens behandling af en ansøgning
om prøvelse af ægteskabsbetingelserne. Børne- og
socialministeren kan fastsætte regler om betaling af
gebyret.
§ 58 a.
Ved Familieretshusets behandling af sager
efter denne lov finder bestemmelserne i lov om
Familieretshuset anvendelse.
Stk. 2.
Familieretshuset eller Familieretten træffer
efter bestemmelserne i kapitel 2 og 8-10 i lov om
Familieretshuset afgørelse
1) om tilladelse til at indgå ægteskab efter § 7,
2) om godkendelse af en vielse som gyldig efter §
21,
3) i sager omfattet af kapitel 3-5,
4) om klage efter § 58 b over en afgørelse truffet af
den myndighed, der efter § 13, stk. 1, skal prøve
ægteskabsbetingelserne,
1.
I
§ 13, stk. 3,
ændres »statsforvaltningen« til:
»Familieretshuset«.
2.
I
§ 13, stk. 4,
ændres »statsforvaltningens« til:
»Familieretshusets«.
3.
§ 58 a, stk. 1-3,
affattes således:
»Ved Familieretshusets behandling af sager efter
denne lov finder bestemmelserne i lov om
Familieretshuset anvendelse.
Stk. 2.
Familieretshuset eller Familieretten træffer
efter bestemmelserne i kapitel 2 og 8-10 i lov om
Familieretshuset afgørelse
1) om tilladelse til at indgå ægteskab efter § 7,
2) om prøvelse af ægteskabsbetingelserne efter § 13,
stk. 3,
3) om godkendelse af en vielse som gyldig efter §
21,
4) i sager omfattet af kapitel 3-5,
22
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0023.png
5) om afvisning efter § 58 d af en ansøgning eller
anmodning, der ikke er indgivet til Familieretshuset
ved anvendelse af digital selvbetjening,
6) i sager mellem ægtefæller, om separation består
eller er bortfaldet, og
7) i sager om, hvorvidt parterne er eller ikke er
ægtefæller.
Stk. 3.
Familieretshusets afgørelser efter denne lov
kan indbringes for Familieretten efter
bestemmelserne i kapitel 12 i lov om
Familieretshuset.
5) om klage efter § 58 b over en afgørelse truffet af
den myndighed, der efter § 13, stk. 1, skal prøve
ægteskabsbetingelserne,
6) om afvisning efter § 58 d af en ansøgning eller
anmodning, der ikke er indgivet til Familieretshuset
ved anvendelse af digital selvbetjening,
7) om hvorvidt parterne er ægtefæller og
8) i sager mellem ægtefæller om, hvorvidt en
separation består.
Stk. 3.
Familieretshusets afgørelser efter denne lov
kan indbringes for Familieretten efter
bestemmelserne i kapitel 12 i lov om
Familieretshuset.«
4.
§ 58 b
affattes således:
Ȥ
58 b.
Afgørelser efter § 4, § 10, stk. 2, og § 11 a,
stk. 2, og om anerkendelse af udenlandske
skilsmisser til brug for prøvelse af
ægteskabsbetingelserne, som prøvelsesmyndigheden
efter § 13, stk. 1, har truffet, kan påklages til
Familieretshuset.
Stk. 2.
Børne- og socialministeren kan fastsætte
regler om behandlingen af sager efter kapitel 1,
herunder om behandlingen af klager.«
5.
§ 58 f
ophæves.
§ 58 b.
Afgørelser efter § 4, § 10, stk. 2, og § 11 a,
stk. 2, samt afgørelser om anerkendelse af
udenlandske skilsmisser til brug for prøvelse af
ægteskabsbetingelserne kan påklages til
Ankestyrelsen.
Stk. 2.
Børne- og socialministeren kan fastsætte
regler om behandlingen af sager efter denne lovs
kapitel 1, herunder om klagers behandling.
§ 58 f.
Statsforvaltningen kan til brug for
behandlingen af en sag om prøvelse af
ægteskabsbetingelserne efter denne lov anmode en
part om oplysninger om vedkommendes egne
forhold. Hvis parten undlader at give
Statsforvaltningen de oplysninger, der er nævnt i 1.
pkt., kan der træffes afgørelse på det foreliggende
grundlag.
§2
I lov nr. x af x. x 2018 om Familieretshuset
foretages følgende ændringer:
§ 8.
Følgende sager behandles som § 5-sager:
1) Anmeldelse af aftale om forældremyndighed
efter § 9, 1. og 2. pkt., § 10, 1. og 2. pkt., og § 13,
stk. 1, 1. og 2. pkt., i forældreansvarsloven.
2) Registrering vedrørende en aftale om delt bopæl
efter § 18 a i forældreansvarsloven.
3) Bevilling af separation eller skilsmisse efter §
42 i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning.
4) Registrering af faderskab og medmoderskab
efter § 1 a, stk. 1, § 3 a, stk. 1, og § 3 b, stk. 1, i
børneloven.
5) Anerkendelse af faderskab og medmoderskab
efter § 14 i børneloven.
1.
§ 8
affattes således:
Ȥ 8.
Følgende sager behandles altid som § 5-sager:
1) Anmeldelse af aftale om forældremyndighed efter
§ 9, 1. og 2. pkt., § 10, 1. og 2. pkt., og § 13, stk. 1,
1. og 2. pkt., i forældreansvarsloven.
2) Registrering vedrørende en aftale om delt bopæl
efter § 18 a i forældreansvarsloven.
3) Bevilling af separation eller skilsmisse efter § 42 i
lov om ægteskabs indgåelse og opløsning.
4) Registrering af faderskab og medmoderskab efter
§ 1 a, stk. 1, § 3 a, stk. 1, og § 3 b, stk. 1, i
børneloven.
5) Anerkendelse af faderskab og medmoderskab
23
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0024.png
6) Anmeldelse af navne efter § 6, stk. 2, i
navneloven.
7) Udstedelse af resolution om børne- og
ægtefællebidrag ud fra parternes enighed.
Stk. 2.
Følgende sager behandles som § 6-sager,
der afgøres af Familieretshuset efter § 27:
1) Stillingtagen til om en sag, som ikke er indgivet
ved anvendelse af den digitale
selvbetjeningsløsning, som Familieretshuset stiller
til rådighed, eller hvor der ikke er betalt gebyr for
behandlingen af sagen, skal afvises.
2) Afgørelse om midlertidigt kontaktbevarende
samvær efter § 29 a i forældreansvarsloven.
3) Klage efter § 41, stk. 2, i forældreansvarsloven
og § 58 b i lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning.
4) Tilladelse til indgåelse af ægteskab efter § 7 i
lov om ægteskabs indgåelse og opløsning.
5) Godkendelse af en vielse som gyldig efter § 21,
stk. 2, i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning.
6) Klage efter § 21, stk. 1, i navneloven over en
afgørelse truffet af personregisterføreren efter § 16,
stk. 2, 1. pkt., eller § 16, stk. 4, i navneloven.
7) Afgørelse om eksigibilitet efter § 3, stk. 2, i lov
om Haagerkonventionen af 2007.
8) Afgørelse om eksigibilitet efter artikel 30 i
forordning (EF) nr. 4/2009 af 18. december 2008 om
kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse
af retsafgørelser og samarbejde vedrørende
underholdspligt.
Stk. 3.
Sag om omstødelse af ægteskab efter § 23 i
lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, der
anlægges af Familieretshuset, behandles som en § 6-
sag, der indbringes for Familieretten efter § 28, stk.
2, nr. 2.
efter § 14 i børneloven.
6) Anmeldelse af navne efter § 6, stk. 2, i
navneloven.
7) Udstedelse af resolution om børne- og
ægtefællebidrag ud fra parternes enighed.
Stk. 2.
Følgende sager behandles altid som § 6-sager,
der afgøres af Familieretshuset efter § 27:
1) Stillingtagen til om en sag, som ikke er indgivet
ved anvendelse af den digitale
selvbetjeningsløsning, som Familieretshuset stiller
til rådighed, eller hvor der ikke er betalt gebyr for
behandlingen af sagen, skal afvises.
2) Afgørelse om midlertidigt kontaktbevarende
samvær efter § 29 a i forældreansvarsloven.
3) Klage efter § 41, stk. 2, i forældreansvarsloven
eller efter § 58 b, stk. 1, i lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning.
4) Tilladelse til indgåelse af ægteskab efter § 7 i lov
om ægteskabs indgåelse og opløsning.
5) Godkendelse af en vielse som gyldig efter § 21,
stk. 2, i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning.
6) Klage efter § 21, stk. 1, i navneloven over en
afgørelse truffet af personregisterføreren efter § 16,
stk. 2, 1. pkt., eller § 16, stk. 4, i navneloven.
7) Afgørelse om eksigibilitet efter § 3, stk. 2, i lov
om Haagerkonventionen af 2007.
8) Afgørelse om eksigibilitet efter artikel 30 i
forordning (EF) nr. 4/2009 af 18. december 2008 om
kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse
af retsafgørelser og samarbejde vedrørende
underholdspligt.
9) Udstedelse og tilbagekaldelse af attest om
forældremyndighed efter artikel 40 i
Haagerkonventionen om kompetence, lovvalg,
anerkendelse, fuldbyrdelse og samarbejde
vedrørende forældreansvar og foranstaltninger til
beskyttelse af børn.
10) Prøvelse af ægteskabsbetingelserne efter § 13,
stk. 3, i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning.
Stk. 3.
Sag om omstødelse af ægteskab efter § 23 i
lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, der
anlægges af Familieretshuset, behandles altid som
en § 6-sag, der indbringes for Familieretten efter §
28, stk. 2, nr. 2.«
2.
§ 41
affattes således:
Ȥ 41.
Familieretshusets registrering eller notering
af en aftale eller udstedelse af en bevilling kan ikke
indbringes for Familieretten efter reglerne i denne
lov. Familieretshuset skal dog efter anmodning
genoptage behandlingen af sagen.
Stk. 2.
En afgørelse, som Familieretshuset har truffet
§ 41.
Familieretshusets registrering eller notering
af en aftale eller udstedelse af en bevilling kan ikke
indbringes for Familieretten efter reglerne i denne
lov, men Familieretshuset skal efter anmodning
genoptage behandlingen af sagen.
Stk. 2.
En afgørelse, som Familieretshuset har truffet
som klageinstans efter § 41, stk. 2, i
24
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0025.png
forældreansvarsloven, § 58 b i lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning eller § 21, stk. 1, 1. pkt., i
navneloven, kan ikke indbringes for Familieretten
efter reglerne i denne lov. Afgørelsen kan dog
indbringes for Familieretten, hvis Familieretten
finder, at afgørelsen har principiel eller generel
betydning.
Stk. 3.
En afgørelse om aktindsigt efter
forvaltningsloven eller offentlighedsloven kan ikke
indbringes for Familieretten efter reglerne i denne
lov eller påklages til højere administrativ
myndighed, men Familieretshuset skal efter
anmodning genoptage behandlingen af ansøgningen
om aktindsigt.
som klageinstans efter § 41, stk. 2, i
forældreansvarsloven, § 58 b, stk. 1, i lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning eller § 21, stk. 1,
1. pkt., i navneloven, kan ikke indbringes for
Familieretten efter reglerne i denne lov. Afgørelsen
kan dog indbringes for Familieretten, hvis
Familieretten finder, at afgørelsen har principiel
eller generel betydning.
Stk. 3.
En afgørelse om prøvelse af
ægteskabsbetingelserne, som Familieretshuset har
truffet efter § 13, stk. 3, i lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning, kan ikke indbringes for
Familieretten efter reglerne i denne lov, medmindre
afgørelsen vedrører § 4, § 10, stk. 2, eller § 11 a, stk.
2, i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning eller
anerkendelse af en udenlandsk skilsmisse til brug for
prøvelse af ægteskabsbetingelserne. Familieretshuset
skal dog efter anmodning genoptage behandlingen af
ansøgningen om prøvelse af ægteskabsbetingelserne.
Stk. 4.
En afgørelse om aktindsigt efter
forvaltningsloven eller offentlighedsloven kan ikke
indbringes for Familieretten efter reglerne i denne
lov. Familieretshuset skal dog efter anmodning
genoptage behandlingen af ansøgningen om
aktindsigt.«
§3
I lov nr. x af x. x 2018 om ændring af
forældreansvarsloven, lov om ægteskabs indgåelse
og opløsning og forskellige andre love (Ændringer
som følge af lov om Familieretshuset og skærpet
fokus på beskyttelsen af barnet i sager efter
forældreansvarsloven) foretages følgende ændring:
2.
I
§ 21, stk. 2, § 23, stk. 3,
og
§ 58 b, stk. 1,
ændres »Ankestyrelsen« til: »Familieretshuset«.
21.
§ 58 a, stk. 1-3,
affattes således:
»Ved Familieretshusets behandling af sager
efter denne lov finder bestemmelserne i lov om
Familieretshuset anvendelse.
Stk. 2.
Familieretshuset eller Familieretten
træffer efter bestemmelserne i kapitel 2 og 8-10
i lov om Familieretshuset afgørelse
1) om tilladelse til at indgå ægteskab efter § 7,
2) om godkendelse af en vielse som gyldig efter
§ 21,
3) i sager omfattet af kapitel 3-5,
4) om klage efter § 58 b over en afgørelse
truffet af den myndighed, der efter § 13, stk. 1,
1.
I
§ 2, nr. 2,
ændres »§ 23, stk. 3, og § 58 b, stk.
1,« til: »og § 23, stk. 3,«.
2.
§ 2, nr. 21,
ophæves.
25
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Lovudkast -udkast til forslag til Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og lov om Familieretshuset (Overførsel af Statsforvaltningens opgaver med prøvelse af ægteskabsbetingelserne til Familieretshuset), fra børne- og socialministeren
1939798_0026.png
skal prøve ægteskabsbetingelserne,
5) om afvisning efter § 58 d af en ansøgning
eller anmodning, der ikke er indgivet til
Familieretshuset ved anvendelse af digital
selvbetjening,
6) i sager mellem ægtefæller, om separation
består eller er bortfaldet, og
7) i sager om, hvorvidt parterne er eller ikke er
ægtefæller.
Stk. 3.
Familieretshusets afgørelser efter denne
lov kan indbringes for Familieretten efter
bestemmelserne i kapitel 12 i lov om
Familieretshuset.«
26