Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 336
Offentligt
1935860_0001.png
September 2018
Kommunernes
praksis for opkrævning
af egenbetaling fra
anbragte børn og unge
under 18 år
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 336: Undersøgelse af kommunernes praksis for opkrævning af egenbetaling fra anbragte børn og unge under 18 år, fra børne- og socialministeren
1935860_0002.png
2
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1 SAMMENFATNING .......................................................... 3
F
ORMÅL MED UNDERSØGELSEN
.............................................................. 3
U
NDERSØGELSENS RESULTATER
............................................................ 4
KAPITEL 2 OPGØRELSER OVER KOMMUNERNES OPKRÆVNING
AF EGENBETALING .............................................................................. 5
15
KOMMUNER HAR OPKRÆVET EGENBETALING
....................................... 5
K
OMMUNERNE HAR OPKRÆVET EGENBETALING I
49
SAGER
...................... 5
B
ELØB DER OPKRÆVES I EGENBETALING
................................................. 6
KAPITEL 3 KOMMUNERNE HAR FORSKELLIG PRAKSIS FOR
BEREGNING AF EGENBETALING ....................................................... 8
KAPITEL 4 ÅRSAGER TIL AT KOMMUNERNE IKKE OPKRÆVEDE
EGENBETALING .................................................................................... 9
KAPITEL 5 METODE ......................................................................... 10
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 336: Undersøgelse af kommunernes praksis for opkrævning af egenbetaling fra anbragte børn og unge under 18 år, fra børne- og socialministeren
1935860_0003.png
3
KAPITEL 1
Sammenfatning
Børne- og Socialministeriet har bedt Ankestyrelsen om at un-
dersøge kommunernes praksis for opkrævning af egenbetaling
fra børn og unge under 18 år, der er anbragt uden for hjem-
met.
§
Kommunerne har mulighed for at opkræve egenbetaling
fra børn og unge under 18 år, der er anbragt uden for
hjemmet, hvis barnet eller den unge har en indtægt, en-
ten fra arbejde eller fra en formue. Egenbetalingen skal
bidrage til at dække udgifterne ved anbringelsen. Det
fremgår af § 159 i serviceloven og § 12 i betalingsbe-
kendtgørelsen.
FORMÅL MED UNDERSØGELSEN
Formålet med undersøgelsen er at afdække:
Hvorvidt kommunerne har opkrævet egenbetaling i 2017 fra
anbragte børn og unge under 18 år
Omfanget af sager, hvor kommunerne har opkrævet egenbe-
taling
Det samlede beløb kommunerne har opkrævet i egenbetaling
Kommunens praksis for beregning af beløbet til egenbetaling
Årsager til at der ikke opkræves egenbetaling
Kommunerne er blevet bedt om at foretage alle opgørelser for
2017.
UNDERSØGELSENS DATAGRUNDLAG
Undersøgelsen består af en spørgeskemaundersøgelse
blandt landets kommuner.
Vi har modtaget besvarelser fra 88 ud af 96
1
kommuner,
hvilket giver en svarprocent på 92.
Spørgeskemaet afdækker kommunernes praksis for
egenbetaling i 2017.
1
To kommuner har forpligtende samarbejde på dette område, hvorfor antallet af
kommuner, der indgår i undersøgelsen, er 96 og ikke 98.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 336: Undersøgelse af kommunernes praksis for opkrævning af egenbetaling fra anbragte børn og unge under 18 år, fra børne- og socialministeren
1935860_0004.png
4
UNDERSØGELSENS RESULTATER
15 kommuner har opkrævet egenbetaling
Undersøgelsen viser, at 15 ud af de 88 kommuner, der har be-
svaret spørgeskemaet, har opkrævet egenbetaling fra anbrag-
te børn og unge under 18 år i 2017.
Der er opkrævet egenbetaling i 49 sager
14 af de 15 kommuner har tilsammen opkrævet egenbetaling i
49 sager. Den resterende kommune har ikke oplyst omfanget
af sager. Flest kommuner oplyser, at de har opkrævet egenbe-
talingen i en til to sager. En enkelt kommune oplyser, at kom-
munen har opkrævet egenbetaling i 25 sager. Flere af kom-
munerne oplyser, at de har foretaget et skøn i deres opgørel-
se.
Seks kommuner kan opgøre beløbet, der er opkrævet
Af de 15 kommuner, der har opkrævet egenbetaling, har seks
kommuner oplyst, at de kan opgøre det samlede beløb, de har
opkrævet i egenbetaling fra børn og unge under 18 år i 2017.
De seks kommuner har tilsammen opkrævet egenbetaling i 13
sager. Det samlede beløb, de har opkrævet i 2017, er 146.188
kr. Det svarer til, at der i gennemsnit er blevet opkrævet
11.245 kr. pr. anbragte barn eller ung.
Forskellig praksis for hvornår og hvordan der opkræves
egenbetaling
Undersøgelsen viser desuden, at kommunerne har forskellig
praksis for, hvornår de vurderer, at det er relevant at opkræve
egenbetaling og for hvordan egenbetalingen i så fald beregnes.
Kommunerne er dog generelt enige om, at det skal kunne be-
tale sig for barnet eller den unge at arbejde, hvorfor de sætter
grænsen for, hvornår der opkræves egenbetaling, forholdsvis
højt.
Kommunerne har ikke sager, hvor det er relevant at op-
kræve egenbetaling
Blandt de 73 kommuner, der har angivet i spørgeskemaet, at
de ikke opkrævede egenbetaling i hele 2017, oplyser flere
kommuner, at de ikke havde sager, hvor det var relevant at
opkræve egenbetaling fra barnet eller den unge. Derudover
peger kommunerne eksempelvis på, at der ikke er praksis for
at opkræve egenbetaling for anbragte børn og unge under 18
år, at det kan være komplekst og ressourcekrævende at admi-
nistrere reglerne, at egenbetalingen kan ødelægge incitamen-
tet til at få et arbejde, og at de unge ofte har en lav og ustabil
indtægt. Flere kommuner arbejder i stedet med at lave aftaler
om opsparing med barnet eller den unge.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 336: Undersøgelse af kommunernes praksis for opkrævning af egenbetaling fra anbragte børn og unge under 18 år, fra børne- og socialministeren
1935860_0005.png
5
KAPITEL 2
Opgørelser over
kommunernes opkrævning af
egenbetaling
15 KOMMUNER HAR OPKRÆVET EGENBETALING
Vi har bedt kommunerne om at oplyse, om de har opkrævet
egenbetaling fra anbragte børn og unge under 18 år i 2017.
Ud af 88 kommuner er der 15 kommuner, der har svaret, at de
i 2017 har opkrævet egenbetaling fra børn og unge under 18
år, der er anbragt uden for hjemmet,
se tabel 2.1.
KOMMUNERNE HAR OPKRÆVET EGENBETALING
I 49 SAGER
Af de 15 kommuner, der oplyser, at de har opkrævet egenbe-
taling fra anbragte børn og unge under 18 år, har 14 af kom-
munerne tilsammen opkrævet egenbetaling i 49 sager i 2017.
En af de 15 kommuner har oplyst, at de har opkrævet egenbe-
taling, men ikke oplyst, hvor mange sager det drejer sig om.
De fleste kommuner har opkrævet egenbetaling i en eller to
sager. En enkelt kommune oplyser, at de har opkrævet egen-
betaling fra anbragte børn og unge i 25 sager,
se tabel 2.2.
Seks ud af de 14 kommuner har angivet, at deres opgørelse af
antallet af sager beror på et skøn.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 336: Undersøgelse af kommunernes praksis for opkrævning af egenbetaling fra anbragte børn og unge under 18 år, fra børne- og socialministeren
1935860_0006.png
6
BELØB DER OPKRÆVES I EGENBETALING
Ud af de 15 kommuner, der har opkrævet egenbetaling fra an-
bragte børn og unge under 18 år, har det været muligt for
seks kommuner at angive det samlede beløb, de har opkrævet
i 2017.
De resterende ni kommuner oplyser, at det ikke har været mu-
ligt for dem at opgøre det beløb, de har opkrævet i egenbeta-
ling.
De seks kommuner har til sammen opkrævet egenbetaling i 13
sager i 2017. Kommunerne har i alt opkrævet 146.188 kr. i de
13 sager. Det svarer til, at der i gennemsnit er blevet opkræ-
vet 11.245 kr. pr. anbragte barn eller ung. For de seks kom-
muner er det laveste gennemsnitsbeløb årligt pr. anbragte
barn eller ung 9.170 kr., mens det højeste gennemsnitsbeløb
er 15.360 kr.,
se tabel 2.3.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 336: Undersøgelse af kommunernes praksis for opkrævning af egenbetaling fra anbragte børn og unge under 18 år, fra børne- og socialministeren
1935860_0007.png
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 336: Undersøgelse af kommunernes praksis for opkrævning af egenbetaling fra anbragte børn og unge under 18 år, fra børne- og socialministeren
1935860_0008.png
8
KAPITEL 3
Kommunerne har forskellig
praksis for beregning af
egenbetaling
Det fremgår af kommunernes besvarelser af spørgeskemaet,
at der er forskellig praksis for, hvornår de vælger at opkræve
egenbetaling fra anbragte børn og unge under 18 år, og hvor-
dan de beregner egenbetalingen.
Flere kommuner peger overordnet set på, at der skal være et
incitament for børn og unge til at arbejde. Derfor tager de i de-
res beregning højde for, at der både skal være mulighed for, at
barnet eller den unge kan spare op af indtægterne, og at de
skal have lov til at beholde en del af indtægterne til deres eget
forbrug.
Nedenfor er beskrevet eksempler på kommunernes praksis og
overvejelser i forbindelse med beregningen:
Flere kommuner oplyser, at de beregner egenbetaling ved at
modregne den unges indtægt i de tøj- og lommepenge, den
unge får udbetalt af kommunen.
En kommune oplyser, at de kun opkræver egenbetaling, hvis
indtægten overstiger det beløb, der ydes til lommepenge og
tøj, dog må den unge altid som minimum beholde halvdelen
af indtægten. Derudover kan der være et fradrag af egenbe-
taling, der går til opsparing.
En kommune beskriver, at de alene opkræver egenbetaling,
hvis den unge er i fast ordinær beskæftigelse, eller indtæg-
ten svarer til indtægten ved en læreplads.
En kommune beskriver, at de opkræver egenbetaling, hvis
den unge under 18 år tjener mere end 2.000 kr. brutto om
måneden, men kun hvis indtægten over de 2.000 ikke går til
opsparing.
En kommune beskriver, at de opkræver halvdelen af den un-
ges løn til egenbetaling, men at den unge dog som minimum
skal beholde et beløb, der svarer til tøj- og lommepenge. Ud-
over hvad den unge beholder af sin arbejdsindtægt, udbeta-
les der fortsat tøj- og lommepenge fra kommunen.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 336: Undersøgelse af kommunernes praksis for opkrævning af egenbetaling fra anbragte børn og unge under 18 år, fra børne- og socialministeren
1935860_0009.png
9
KAPITEL 4
Årsager til at kommunerne
ikke opkrævede egenbetaling
Blandt de kommuner, der ikke har opkrævet egenbetaling fra
anbragte børn og unge under 18 år i 2017, oplyser hovedpar-
ten, at det skyldes, at der ikke har været sager, hvor det var
relevant at opkræve egenbetaling. Derudover peger kommu-
nerne på en række forhold der gør, at de ikke opkrævede
egenbetaling i 2017.
Ikke praksis for og fokus på egenbetaling i kommunerne
Flere kommuner skriver, at de ikke har udarbejdet en praksis
eller interne procedurer for opkrævningen. For mange kom-
muner er der dermed ikke fokus på egenbetaling fra anbragte
børn og unge under 18 år, og der er ikke faste arbejdsgange
for det. Flere kommuner skriver dog, at de er ved at sætte fo-
kus på området.
Komplekst og ressourcekrævende at administrere regler
En anden årsag, der fremhæves, er, at reglerne er komplekse
og ressourcekrævende at administrere. Kommunerne nævner
også, at det er svært at finde oplysninger om egenbetaling for
unge under 18 år, og at der er behov for en vejledning til,
hvordan reglerne skal administreres i praksis.
Den unges indtægt går til opsparing
En stor andel af kommunerne angiver, at de ikke opkræver
egenbetaling, fordi de i stedet indgår en aftale med den unge
om, at dele af den unges indtægt går til en opsparing. Det kan
eksempelvis være opsparing til kørekort, indskud til en fremti-
dig bolig eller lignende.
Egenbetaling ødelægger incitament for et fritidsjob
En enkelt kommune peger på, at hvis det er realistisk for de
unge at have et arbejde, kan egenbetaling ødelægge incita-
mentet, hvorfor kommunen ikke opkræver egenbetaling fra de
unge.
De unge har ofte en lav og ustabil indkomst
En kommune nævner, at de unges indtægt ofte er meget usta-
bil, og det kan derfor være vanskeligt at beregne egenbetaling
fra måned til måned, fordi den unges indtægt varierer meget
fra måned til måned.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 336: Undersøgelse af kommunernes praksis for opkrævning af egenbetaling fra anbragte børn og unge under 18 år, fra børne- og socialministeren
1935860_0010.png
10
KAPITEL 5
Metode
Formålet med undersøgelsen er at belyse kommunernes prak-
sis for opkrævning af egenbetaling fra anbragte børn og unge
under 18 år. Det har vi belyst gennem en spørgeskemaunder-
søgelse blandt alle landets kommuner. Processen og de meto-
diske valg beskrives i dette afsnit.
Hvad omfatter spørgeskemaet
Spørgeskemaet afdækker kommunernes praksis for opkræv-
ning af egenbetaling ud fra følgende:
Hvorvidt kommunerne har opkrævet egenbetaling i 2017 fra
anbragte børn og unge under 18 år
Omfanget af sager, hvor kommunerne har opkrævet egenbe-
taling
Det samlede beløb kommunerne har opkrævet i egenbetaling
Kommunens praksis for beregning af beløbet til egenbetaling
Årsager til at der ikke opkræves egenbetaling
Spørgeskemaet og undersøgelsen afdækker kommunernes
praksis for egenbetaling i hele 2017.
Kvalitetssikring af spørgeskema før udsendelse
Spørgsmålene i spørgeskemaet er blevet kvalificeret af fem
kommuner forud for udsendelsen. Formålet var at afdække,
hvilke opgørelser kommunerne har mulighed for at oplyse om i
forhold til egenbetaling. Derudover var formålet at få indblik i
kommunernes praksis på området, så vi kunne angive relevan-
te svarmuligheder.
Udsendelse af spørgeskema og rykkerprocedure
Spørgeskemaet blev sendt til alle landets kommuner, adresse-
ret til de medarbejdere, der er angivet som kontaktpersoner
på Danmarks Statistiks anbringelsesstatistik.
En uge efter spørgeskemaet blev sendt til kommunerne, send-
te vi en påmindelse ud til de kommuner, der endnu ikke var
gået i gang med at besvare spørgeskemaet.
Da fristen for besvarelse udløb, sendte vi en rykkermail til de
kommuner, der ikke havde besvaret spørgeskemaet. Efterføl-
gende ringede vi til de kommuner, vi ikke havde hørt fra, og
gav dem en ny frist for besvarelse af spørgeskemaet. Derud-
over gav vi dem mulighed for at afgive deres besvarelse til os
over telefonen.
Svarprocent
I alt har vi modtaget besvarelser fra 88 ud af 96 kommuner,
hvilket giver en samlet svarprocent på 92 procent. To kommu-
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 336: Undersøgelse af kommunernes praksis for opkrævning af egenbetaling fra anbragte børn og unge under 18 år, fra børne- og socialministeren
1935860_0011.png
11
ner udgår, da de har forpligtende samarbejde med en anden
kommune på området, som derfor også har besvaret spørge-
skemaet på deres vegne.
Validering af besvarelser
Vi har valideret kommunernes besvarelser, og i de tilfælde,
hvor vi har været i tvivl om, hvordan besvarelserne skulle tol-
kes, har vi kontaktet kommunerne telefonisk.
Flere kommuner er blevet kontaktet, fordi det har været
uklart, om deres besvarelse handler om egenbetaling for børn
og unge under 18 år eller kommunens praksis for opkrævning
af forældrebetaling. Derudover har vi taget kontakt til kommu-
ner med forpligtende samarbejder for at afklare, hvilke kom-
muner de pågældende besvarelser dækker over.