Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 326
Offentligt
1932989_0001.png
Enhed
Koncernøkonomi
Sagsbehandler
Ronni Andreas
Skov Nielsen
Koordineret
med
Koncernudvikling
og Implemente-
ring
Sagsnr.
2018-3593
Doknr.
4076007
Dato
24-08-2018
Notat om FFL19 for § 15. Børne- og Socialministeriet
Notatet er struktureret med nedenstående tre afsnit:
Første afsnit beskriver Børne- og Socialministeriets bevillinger fordelt på mål-
grupper og bevillingstyper.
Andet afsnit beskriver bevillingerne til nye politiske initiativer.
Tredje afsnit beskriver udviklingen i Børne- og Socialministeriets bevillinger.
1. Nøgletal på Børne- og Socialministeriets område
1.1. Fordeling af midler på Børne- og Socialministeriets område
Børne- og Socialministeriet har på FFL19 en samlet bevilling på ca. 5,7 mia. kr. Bevil-
lingerne dækker over midler til forskellige målgrupper, fx udsatte børn, handicappede
og dagtilbud. Samtidig er midlerne tildelt som forskellige bevillingstyper, fx som drifts-
bevillinger, ansøgningspuljer og lovbunde midler.
Af figur 1 fremgår Børne- og Socialministeriets bevillinger opdelt efter målgrupper.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Præsentationer og notat i forbindelse med den tekniske gennemgang af FFL 2019 den 30. august 2018 ved børne- og socialministeren
1932989_0002.png
Figur 1. Fordeling af nettoudgiftsbevillinger på aktivitetsområder på FFL19. Mio. kr.,
2019-pl
En stor andel af bevillingerne under § 15.11. Centralstyrelsen vedrører hovedkontoen
§ 15.11.10. Den Centrale Refusionsordning svarende til 1,7 mia. kr. Bevillingerne ved-
rører statens udgifter til refusion af kommunernes udgifter i konkrete sager om hjælp
og støtte til personer under 67 år.
De øvrige bevillinger til § 15.11. Centralstyrelsen
som dækker over bl.a. departe-
mentet og Socialstyrelsen
svarer til ca. 12 pct. mens resten af bevillinger er fordelt
ud på udgifter til forskellige grupper, fx udsatte børn og unge og borgere med handi-
cap.
Af figur 2 fremgår Børne- og Socialministeriets bevillinger opdelt efter bevillingstyper.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Præsentationer og notat i forbindelse med den tekniske gennemgang af FFL 2019 den 30. august 2018 ved børne- og socialministeren
1932989_0003.png
Figur 2. Fordeling af nettoudgiftsbevillinger efter bevillingstype på FFL19. Mio. kr., 2019-
pl
Af figur 2 fremgår det, at størstedelen af midlerne på Børne- og Socialministeriets om-
råde svarende til ca. 2/3 udmøntes som lovbundne midler. De lovbundne midler dæk-
ker over bl.a. refusion til kommuner samt udgifter til unges ophold i Kriminalforsorgens
institutioner og flygtninge.
Herefter anvendes godt 20 pct. til reservationsbevillinger. Disse bevillinger dækker pri-
mært over bevillinger til diverse puljer, herunder primært satspuljemidler, mens en
mindre del bevilliges i form af driftstilskud til organisationer og institutioner; disse kan
ligeledes være bevilliget i medfør af satspuljeaftalerne. Endelig bevilges cirka 12 pct. i
form af driftsbevillinger til bl.a. departementet, Socialstyrelsen og Statsforvaltnin-
gen/Familieretshuset.
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Præsentationer og notat i forbindelse med den tekniske gennemgang af FFL 2019 den 30. august 2018 ved børne- og socialministeren
1932989_0004.png
1.2. Udvikling i bevillingen på Børne- og Socialministeriets område
Figur 3. Udviklingen i bevillingstyper på FFL19. Mio. kr., 2019-pl
* 2018-pl.
Af figur 3 fremgår udviklingen i driftsbevillinger, driftstilskud og ansøgningspuljer på
Børne- og Socialministeriets område. Der er for alle bevillingstyper en faldende profil,
hvilket forklares i de følgende afsnit.
Ændringerne i Børne- og Socialministeriets bevillinger kan primært tilskrives følgende
forhold, der behandles i det følgende:
Nye politiske initiativer
Effektiviseringer mm.
Faldende bevillingsprofil og udløb på tilskudsordninger.
2. Udviklingen på Børne- og Socialministeriets område
2.1. Nye politiske initiativer
På FFL19 er der på Børne- og Socialministeriets område indbudgetteret en række po-
litiske aftaler. Af tabel 1 fremgår de forskellige aftaler, som gennemgås i det følgende.
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Præsentationer og notat i forbindelse med den tekniske gennemgang af FFL 2019 den 30. august 2018 ved børne- og socialministeren
1932989_0005.png
Tabel 1
Nye politiske aftaler på Børne- og Socialministeriets område (mio. kr., 2019-pl)
2019
1.000-dages-program
en bedre start på livet*
Familieretshuset (inkl. for-
bud mod proformaægte-
skaber)**
Bedre fordeling i dagtil-
bud, puljemidler
Parallelsamfund: Bedre
fordeling i dagtilbud, DUT-
kompensation
Obligatorisk dagtilbud***
Mad, måltider og sundhed
i dagtilbud
Bedre Balance II
Forbud mod forskelsbe-
handling pga. handicap
Juridisk faderløse i Grøn-
land
Hjælpemiddelbasen
250,0
2020
250,0
2021
250,0
2022
250,0
-22,3
-28,4
-27,8
-27,2
25,0
25,0
76,0
76,0
-
-
1,3
1,7
-0,5
1,1
3,2
15,3
-
0,9
-
-0,5
0,9
3,2
15,3
-
1,0
-
-
0,9
3,2
15,3
-
-
-
-
0,9
3,2
* Aktuelt er midlerne afsat på § 35. Generelle reserver og bliver udmøntet på ÆFL19.
** Ændringen vedrører bevillinger til ikke-familieretlige opgaver, der overdrages til andre ministerier. De nye
midler til Familieretshuset er dels afsat på § 15.11.79. Reserver og budgetregulering, dels bliver de udmøn-
tet i forbindelse med satspuljeaftalen for 2019.
*** Midlerne udmøntes i forbindelse med satspuljeaftalen for 2019, og vil derfor først blive indarbejdet på
ændringsforslagene til finansloven for 2019.
Bedre kvalitet i de første 1.000 dage for børn i udsatte positioner
I forbindelse med FFL19 har regeringen præsenteret ”1.000-dages-program –
en
bedre start på livet”.
Der afsættes i alt 250 mio. kr. årligt i perioden 2019-2022. Mid-
lerne afsættes til bl.a. nedenstående initiativer:
- Der afsættes 760 mio. kr. til flere uddannede pædagoger i de daginstitutioner
for 0-2-årige, hvor der er flest børn fra sårbare familier.
- Der afsættes 75 mio. kr. til en styrkelse af fagligheden hos dagplejere og pæ-
dagoger i de institutioner, der har mange socialt udsatte børn i alderen 0-2 år.
- Der afsættes 115 mio. kr. til afprøvning af nye værktøjer og praksisser samt til
implementering af kendte og virksomme redskaber, der har fokus på tidlig
hjælp gennem screening og vejledning af forældre i hjemmet.
Midlerne er afsat på § 35. Generelle reserver under Finansministeriet og udmøntes
senere på ÆFL19.
Familieretshuset (inkl. forbud mod proformaægteskaber)
Med aftalen om et nyt familieretligt system nedlægges Statsforvaltningen og Familie-
retshuset oprettes. Statsforvaltningens ikke-familieretlige opgaver overføres til hverv-
giver. Statsforvaltningens familieretlige opgaver samt opgaver for JM, herunder bl.a.
værgemål og fremtidsfuldmagter placeres i det nye Familieretshus.
Dertil placeres pr. 1. januar 2019 en ny statslig kontrolenhed vedrørende udstedelse
af prøvelsesattester til udlændinge, som ønsker at blive viet i Danmark i Statsforvalt-
ningen/Familieretshuset (som led i forbud i mod proformaægteskaber).
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Præsentationer og notat i forbindelse med den tekniske gennemgang af FFL 2019 den 30. august 2018 ved børne- og socialministeren
Der er i forbindelse med nedlæggelsen af Statsforvaltningen og oprettelsen af Familie-
retshuset afgivet bevilling til andre ministerområder (hvervgiver), mens der er tilført be-
villing til implementeringsomkostninger og varige omkostninger.
Bedre fordeling i dagtilbud
På baggrund
af regeringens udspil ”Ét Danmark uden parallelsamfund –
ingen ghet-
toer i 2030”
er der indgået en delaftale med Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti om initiativet bedre fordeling i daginstitutioner. Aftalen inde-
bærer bl.a. at der med ændring af dagtilbudsloven indføres en regel om, at der højest
må nyoptages 30 pct. børn fra udsatte boligområder i hver daginstitution.
Der er i den forbindelse afsat en tilskudspulje på 25 mio. kr. årligt i 2019 og 2020 og
en lånepulje på 76 mio. kr. årligt i 2019 og 2020. Puljerne kan søges af de kommuner,
der oplever udfordringer med at løse opgaven. Der er herudover indbudgetteret 15,3
mio. kr. på
§ 15.11.79. Reserver og budgetregulering
til den forventede regulering af
kommunernes bloktilskud.
Obligatorisk dagtilbud
På baggrund af regeringens udspil ”Ét Danmark uden parallelsamfund –
ingen ghet-
toer i 2030”
er der indgået en delaftale med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti om
bl.a. obligatorisk læringstilbud.
Aftalen indebærer, at børn fra udsatte boligområder skal have et obligatorisk lærings-
tilbud, hvis de ikke går i vuggestue eller dagpleje, når de er fyldt ét år.
Det indgår i delaftalen om finansiering af indsatser for at forebygge og nedbryde paral-
lelsamfund, at satspuljekredsens opbakning søges i forbindelse med udmøntning af
satspuljen for 2019. Derfor vil midlerne først blive indbudgetteret under Børne- og So-
cialministeriet på ændringsforslagene til finansloven for 2019.
Mad, måltider og sundhed i dagtilbud
Regeringen har lanceret en strategi for mad, måltider og sundhed. Strategien udmøn-
ter en kombination af i alt 14 initiativer i regeringsgrundlaget.
Strategien indebærer bl.a. en frivillig mærkningsordning for dagtilbud og skoler samt
vejledende materialer og kompetenceudvikling vedrørende arbejde med maddan-
nelse, sund kost og bevægelse i dagtilbud og skoler.
Der blev på FL18 afsat 10,0 mio. kr. årligt i hvert af årene 2018-2021 på forskellige mi-
nisterområder, heraf 1,3 mio. kr. i 2019, 0,9 mio. kr. i 2020 og 1,0 mio. kr. i 2021 på
Børne- og Socialministeriets område.
Bedre Balance II
Det Centrale Handicapråd og Frivilligrådets sekretariater flyttes fra København til
Brovst i Jammerbugt Kommune som led i Bedre Balance II. Udflytning af sekretaria-
terne forventes efter planen at ske i september 2019.
Udgifterne til flytningen er samlet budgetteret til 2,9 mio. kr., hvoraf 2,1 mio. kr. medfi-
nansieres centralt.
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Præsentationer og notat i forbindelse med den tekniske gennemgang af FFL 2019 den 30. august 2018 ved børne- og socialministeren
1932989_0007.png
Forbud mod forskelsbehandling pga. handicap
Med vedtagelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap blev
der bl.a. givet adgang til at klage over manglende individuel tilpasning og få spørgs-
målet prøvet ved Ligebehandlingsnævnet. På FFL19 er der derfor tilført Ankestyrelsen
0,5 mio. kr. i årene 2018-2020 som kompensation for den nye klageadgang. I årene
2021 og frem fastsættes et permanent niveau for overførslen mellem BSM og Anke-
styrelsen på baggrund af de sidste tre års faktiske udgifter til klager efter den nye lov.
Juridisk faderløse i Grønland
Der er afsat 1,1 mio. kr. i 2019 og 0,9 mio. kr. årligt i 2020 og frem til en fornyet infor-
mationsindsats rettet mod de juridisk faderløse i Grønland og mod det grønlandske
samfund generelt samt til et behandlingstilbud til juridisk faderløse i Grønland.
Hjælpemiddeldatabasen
Med henblik på at ændre den uhensigtsmæssige finansieringsstruktur, der på nuvæ-
rende tidspunkt gør sig gældende for Hjælpemiddelbasen vil data fra Hjælpemiddelba-
sen fremover blive stillet gratis og åbent til rådighed for kommuner, borgere og virk-
somheder. Kommunerne fritages således for abonnementsbetaling. Der er derfor i for-
bindelse med Aftaler om den kommunale og regionale økonomi for 2019 aftalt, at der
indarbejdes et bevillingsløft på 3,2 mio. kr. årligt på
§ 15.11.30. Socialstyrelsen
til op-
gaver med at indsamle, klassificere og strukturere data på hjælpemiddelområdet. Mid-
lerne hentes fra kommunernes bloktilskud, som reduceres med 3,2 mio. kr. årligt, sva-
rende til de kommunale omkostninger, der i dag afregnes gennem abonnementsbeta-
linger.
2.2. Effektiviseringer mm.
På ministerområdet er der afsat driftsbevillinger til driften af ministeriets egne institutio-
ner samt reservationsbevillinger, hvorfra der ydes driftstilskud til forskellige institutio-
ner. Disse bevillinger er omfattet af et årligt omprioriteringsbidrag på 2 pct. Undtaget
er dog aftalebelagte midler, fx satspuljemidler.
Herudover er ministeriet underlagt en dispositionsbegrænsning som følge af statens
indkøbsprogram samt finansiering af indsats for fremme af danskere i EU.
Af tabel 2 fremgår de ændringer på Børne- og Socialministeriets områder, der skyldes
omprioriteringsbidrag og dispositionsbegrænsninger.
Tabel 2
Bevillingsfald på Børne- og Socialministeriets driftsbevillinger og driftstilskud (mio. kr., 2019-pl)
2019
-heraf omprioriteringsbidrag
-heraf 12. fase af statens indkøbsprogram
-heraf finansiering af indsats for fremme af
danskere i EU
I alt
-
-1,4
-0,2
-1,6
2020
-
-1,4
-0,2
-1,6
2021
-
-1,4
-0,2
-1,6
2022
-9,3
-1,4
-0,2
-10,4
Ovenstående bevillingsfald omfatter nedenstående konti i forskelligt omfang:
§ 15.11.01. Departementet
§ 15.11.30. Socialstyrelsen
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Præsentationer og notat i forbindelse med den tekniske gennemgang af FFL 2019 den 30. august 2018 ved børne- og socialministeren
1932989_0008.png
§ 15.12.01. Familieretshuset (Statsforvaltningen frem til d. 1. april 2019)
§ 15.26.66. Børnerådet
§ 15.64.05. Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet
§ 15.64.11. Døvefilm
§ 15.64.66. Det Centrale Handicapråd
§ 15.71.66. Frivilligrådet
§ 15.72.02. Kofoeds Skole
§ 15.75.66. Rådet for Socialt Udsatte
2.3. Faldende bevillingsprofil og udløb på tilskudsordninger
Faldende bevillingsprofiler og udløb af satspuljeinitiativer er den primære år-
sag til, at bevillingerne til tilskudsordningerne falder.
På Børne- og Socialministeriets område er der en række satspuljeinitiativer
med udløb i 2018. Dette medfører isoleret set et bevillingsfald på ca. 130 mio.
kr.
Dog er der også en række tilskudsordninger med stigende bevilling fra 2018 til
2019, hvorfor der på tilskudsordningerne er et samlet fald på ca. 90 mio. kr.
på FFL19.
Der forventes tilført nye satspuljemidler i forbindelse med aftalen om satspul-
jen for 2019.
3. Profil for hovedkonti på Børne- og Socialministeriets område
I dette afsnit gennemgås udviklingen i de væsentligste konti inden for hhv. driftsbevil-
linger, driftstilskud og lovbundne bevillinger.
3.1. Profil for driftsbevillinger
Af tabel 3 fremgår bevillingsprofilen for de væsentligste driftsbevillinger.
Tabel 3
Bevillingsprofil for driftsbevillinger på FL18 og FFL19 på § 15. Børne- og Socialministeriet (mio. kr. 2019-pl)
2018*
§ 15.11.01. Departementet
§ 15.11.25. Børne- og Socialministeriets
administrationsudgifter til satspuljepro-
jekter
§ 15.11.30. Socialstyrelsen
§ 15.12.01. Familieretshuset (Statsfor-
valtningen frem til d. 1. april 2019)
§ 15.26.66. Børnerådet
§ 15.64.66. Det Centrale Handicapråd
§ 15.71.66. Frivilligrådet
§ 15.72.02. Kofoeds Skole
§ 15.75.66. Rådet for Socialt Udsatte
I alt
148,6
14,7
251,6
274,3
9,3
5,6
4,2
36,3
7,1
751,7
2019
146,9
10,8
234,8
239,0
9,2
6,7
4,9
36,2
7,0
695,5
2020
141,3
11,6
213,1
227,9
8,6
5,7
4,1
35,3
6,9
654,5
2021
139,8
8,5
193,5
223,6
8,5
5,7
4,1
34,9
3,9
622,5
2022
137,3
6,1
167,4
219,6
8,4
5,6
3,0
34,4
3,8
585,6
* 2018-pl
8
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Præsentationer og notat i forbindelse med den tekniske gennemgang af FFL 2019 den 30. august 2018 ved børne- og socialministeren
1932989_0009.png
Ad § 15.11.01. Departementet
Kontoen er forhøjet med 3,7 mio. kr. årligt i 2019 og frem som følge af flytning
af opgaver vedrørende Tilbudsportalen fra Socialstyrelsen.
Kontoen er forhøjet med 2,7 mio. kr. i 2019 og 2,6 mio. kr. årligt i 2020 og
frem. Midlerne er overført fra 15.11.79 i forbindelse med nulstillingen af reser-
ven. Midlerne vedrører bl.a. reserve til statslige udgifter i forbindelse med dag-
tilbudsportalen.
Ad § 15.11.30. Socialstyrelsen
Kontoen er reduceret med 3,7 mio. kr. årligt i 2019 og frem som følge af flyt-
ning af opgaver vedrørende Tilbudsportalen til departementet.
Kontoen er forhøjet med 3,2 mio. kr. årligt i 2019 og frem som følge af tilførs-
len af midler til en ny finansieringsmodel for Hjælpemiddeldatabasen.
Kontoen er herudover reduceret som følge af udløbende bevillinger, jf. afsnit
2.3. ovenfor.
Ad § 15.12.01. Familieretshuset (frem til 1. april 2019 Statsforvaltningen)
Kontoen er reduceret med 22,1 mio. kr. i 2019, 28,1 mio. kr. i 2020, 27,6 mio.
kr. i 2021 og 27,0 mio. kr. i 2022 som følge af overdragelsen af ikke-familieret-
lige opgaver til andre ministerområder, særligt Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet.
Ad § 15.26.66. Børnerådet
Kontoen er reduceret med 0,6 mio. kr. fra 2019 til 2020 primært som følge af
udløb af midlertidig bevilling til videreudvikling af Børneportalen, jf. afsnit 2.3.
ovenfor.
Ad § 15.64.66. Det Centrale Handicapråd
Kontoen er forhøjet med 1,0 mio. kr. i 2019 til finansiering af omkostninger i
forbindelse med flytning af rådet til Brovst, jf. Bedre Balance II.
Ad § 15.71.66. Frivilligrådet
Kontoen er forhøjet med 0,7 mio. kr. i 2019 til finansiering af omkostninger i
forbindelse med flytning af rådet til Brovst, jf. Bedre Balance II.
Ad § 15.75.66. Rådet for Socialt Udsatte
Kontoen er reduceret med 2,8 mio. kr. fra 2020 til 2021 primært som følge af
udløb af midlertidig bevilling til bl.a. videreførelse af en bevilling til at styrke rå-
dets rolle som talerør for udsatte grupper i samfundet, jf. afsnit 2.3. ovenfor.
Der er herudover nogle mindre ændringer uden større betydning for den samlede be-
villingsprofil.
3.2. Profil for driftstilskud
Af tabel 4 fremgår bevillingsprofilen for de væsentligste driftstilskud.
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Præsentationer og notat i forbindelse med den tekniske gennemgang af FFL 2019 den 30. august 2018 ved børne- og socialministeren
1932989_0010.png
Tabel 4
Bevillingsprofil for driftstilskud på FL18 og FFL19 på § 15. Børne- og Socialministeriet (mio. kr. 2019-pl)
2018*
§ 15.11.73. Driftsstøtte til organisationer
mv. generelt
§ 15.26.73. Driftsstøtte til organisationer
mv. vedr. udsatte børn og unge
§ 15.26.78. Børns Vilkår
§ 15.26.79. Baglandet
§ 15.64.05. Den Uvildige Konsulentord-
ning på Handicapområdet
§ 15.64.11. Døvefilm
§ 15.64.73. Driftsstøtte til organisationer
mv. vedr. borgere med handicap
§ 15.71.53. Center for frivillig socialt ar-
bejde
§ 15.71.73. Driftsstøtte til organisationer
mv. vedr. civilsamfund
§ 15.72.03. Møltrup Optagelseshjem
§ 15.72.04. Døgnværested for udsatte
grønlændere
§ 15.75.63. Styrket indsats over for per-
soner udsat for seksuelle overgreb
§ 15.75.64. Center for selvmordsforsk-
ning
§ 15.75.68. De Grønlandske Huse
§ 15.75.69. KFUK’s arbejde
§ 15.75.73. Driftsstøtte til brugerorgani-
sationer mv. vedr. udsatte voksne
I alt
0,2
45,8
15,0
7,5
10,2
7,1
13,0
13,9
9,6
9,6
3,2
15,6
4,0
10,4
15,4
54,0
234,5
2019
-
46,3
16,3
7,6
10,1
7,1
13,2
13,4
4,5
9,7
3,2
15,8
4,0
10,4
15,7
56,8
234,1
2020
-
45,4
16,8
7,6
9,9
6,9
13,2
13,7
2,0
9,6
3,2
15,8
4,0
6,3
15,7
55,2
225,3
2021
-
34,4
15,2
7,6
9,7
6,8
13,1
13,7
2,0
9,5
3,2
15,8
4,0
6,3
15,7
41,5
198,5
2022
-
34,3
14,5
7,5
9,5
6,7
13,0
4,3
2,0
9,4
3,2
15,8
4,0
6,3
15,6
38,7
184,8
* 2018-pl
§ 15.11.73. Driftsstøtte til organisationer mv. generelt
Bevillingen er bortfaldet, idet tilskuddene til hhv. Den Europæiske fond for so-
cial udvikling under FN og til Socialpolitiske forening er indstillet eftersom mi-
nisteriet ikke længere betaler bidrag til fonden og at sidstnævnte forening er
gået konkurs.
§ 15.26.73. Driftsstøtte til organisationer mv. vedr. udsatte børn og unge
Bevillingsfaldet fra 2020 til 2021 skyldes udløbende bevillinger, jf. afsnit 2.3.
ovenfor.
§ 15.26.78. Børns Vilkår
Bevillingen er forhøjet fra 2018 til 2019 med 1,3 mio. kr. primært som følge af
den bevillingsprofil, der er afsat ved satspuljen for 2018 til en midlertidig bevil-
ling til Børns Vilkårs specialiserede undervisningsdage for sagsbehandlere i
kommunerne.
§ 15.64.05. Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet
Den faldende bevilling skyldes indbudgettering af løbende effektiviseringer
mm., jf. afsnit 2.2. ovenfor.
10
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Præsentationer og notat i forbindelse med den tekniske gennemgang af FFL 2019 den 30. august 2018 ved børne- og socialministeren
1932989_0011.png
§ 15.64.11. Døvefilm
Den faldende bevilling skyldes indbudgettering af løbende effektiviseringer
mm., jf. afsnit 2.2. ovenfor.
§ 15.71.53. Center for frivillig socialt arbejde
Bevillingsfaldet fra 2021 til 2022 skyldes udløbende bevillinger, jf. afsnit 2.3.
ovenfor.
§ 15.71.73. Driftsstøtte til organisationer mv. vedr. civilsamfund
Bevillingsfaldet fra 2018 til 2019 skyldes en udløbende bevilling til Fonden for
Socialt Ansvar, jf. afsnit 2.3. ovenfor.
§ 15.72.03. Møltrup Optagelseshjem
Den faldende bevilling skyldes indbudgettering af løbende effektiviseringer
mm., jf. afsnit 2.2. ovenfor.
§ 15.75.68. De Grønlandske Huse
Bevillingsfaldet fra 2019 til 2020 skyldes en udløbende bevilling til De Grøn-
landske Huses indsats for nytilkomne grønlændere, jf. afsnit 2.3. ovenfor.
§ 15.75.73. Driftsstøtte til brugerorganisationer mv. vedr. udsatte voksne
Bevillingsfaldet fra 2020 til 2022 skyldes udløbende bevillinger, jf. afsnit 2.3.
ovenfor.
3.3. Profil for lovbundne bevillinger
Af tabel 5 fremgår bevillingsprofilen for de væsentligste lovbundne bevillinger.
Tabel 5
Bevillingsprofil for lovbundne konti på FL18 og FFL19 på § 15. Børne- og Socialministeriet (mio. kr. 2019-pl)
2018*
§ 15.11.10. Den centrale refusionsord-
ning
§ 15.26.58. Hjælp til flygtninge mv. i en-
kelttilfælde
§ 15.26.59. Udgifter til advokatbistand
§ 15.69.59. Merudgifter til forsørgelse i
hjemmet af børn med nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne
§ 15.69.60. Merudgifter for personer
med betydeligt og varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne
§ 15.72.01. Generelle udgifter vedrø-
rende forsorgshjem mv.
I alt
1.704,6
417,4
22,5
861,0
2019
1.738,7
373,3
19,9
834,0
2020
1.738,7
373,3
19,9
834,0
2021
1.738,7
373,3
19,9
834,0
2022
1.738,7
373,3
19,9
834,0
127,0
80,0
80,0
80,0
80,0
605,9
3.773,5
647,5
3.728,7
647,5
3.728,7
647,5
3.728,7
647,5
3.728,7
* 2018-pl
11
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Præsentationer og notat i forbindelse med den tekniske gennemgang af FFL 2019 den 30. august 2018 ved børne- og socialministeren
Nedenfor beskrives ændringerne til de væsentligste enkelte konti.
§ 15.11.10. Den centrale refusionsordning
Udgifterne til Den centrale refusionsordning har været højere i andet kvartal end tilsva-
rende perioder de foregående år. Dog fastholdes budgettet, da der er udsving i kom-
munernes refusionsanmodninger, og da der for første halvår er afholdt udgifter sva-
rende til halvdelen af det samelede budget.
§ 15.26.58. Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde
Udgifterne skønnes at falde under hensyn til, at 3 års-reglen begrænser varigheden af
refusionsudgifterne, og under hensyn til at hovedparten af de uledsagede børn er 15
år eller derover.
Skønnet er dog behæftet med en vis usikkerhed, da det ikke pt umiddelbart er muligt
at fordele udgifterne præcist på de tre modtagergrupper, der er omfattet af bevillingen.
Hertil kommer en generel usikkerhed forbundet med budgetteringen af integrations-
prognosen.
§ 15.26.59. Udgifter til advokatbistand
Sammenlignet med tidligere har kommunernes udgifter i andet kvartal til advokatbi-
stand været højere end tilsvarende perioder de foregående år. Dog fastholdes budget-
tet, da der er udsving i kommunernes refusionsanmodninger, og at der for første
halvår er afholdt udgifter svarende til halvdelen af det samelede budget.
§ 15.69.59. Merudgifter til forsørgelse i hjemmet af børn med nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne
Udgifterne har igennem en årrække været faldende. Der er ikke sikker viden om årsa-
gen, men en del kan formentligt forklares ved, at loftet over ydelsen for tabt arbejdsfor-
tjeneste indfases over en årrække, idet loftet kun omfatter nye modtagere. Overgangs-
ordningen skønnes for hovedparten at været implementeret.
§ 15.69.60. Merudgifter for personer med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne
Kontoen er reduceret med 47 mio. kr. i forhold til FL18. Reduktionen skyldes, at de re-
aliserede udgifter i 2018 har været væsentligt lavere end forventet, og at dette niveau
forventes at være uændret fremover.
§ 15.72.01. Generelle udgifter vedrørende forsorgshjem mv.
Der er foretaget en opjustering af udgifterne til forsorgshjem. Det opjusterede udgifts-
skøn er baseret på kommunernes udgifter de seneste år til forsorgshjem og kvindekri-
secentre, herunder også udgifter til familierådgivningsforløb for kvinder på kvindekrise-
centre. Ændringen i budgetteringen af kontoen kan tilskrives de seneste års udgifts-
udvikling.
12