Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 322
Offentligt
1932109_0001.png
Sagsnr.
2018 - 3667
Doknr.
549396
Dato
14-08-2018
§ 10. Økonomi- og Indenrigsministeriets bidrag til forslag til
finanslov 2019
Følgende notat redegør for Økonomi- og Indenrigsministeriets bidrag til forslag til
finanslov 2019 (FFL19) samt gennemgår de forskellige bevillinger på ministerområdet.
Ministerområdet er samlet under § 10. på finanslovsforslaget.
I 2019 udgør ministerområdets samlede bevillinger 207,3 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Oversigt over bevillinger for § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet
Mio. kr.
Delloft for driftsudgifter
Driftsramme (departementet og
ministeriets institutioner)
Budgetteringsramme 1+2
Samlede udgifter under delloftet
Udgifter uden for loft
Overførselsramme (lovbundne
udgifter og øvrige)
Samlede udgifter uden for loft
Bevillinger under § 10. i alt
Kilde: FFL19 og egne beregninger
FL18
FFL19
Ændring fra 2018
Ændring i pct.
742,4
213,0
955,4
773,6
224,2
997,8
31,2
11,2
42,4
4,2
5,3
4,4
201.678,1
201.678,1
202.633,5
206.256,0
206.256,0
207.253,8
4.577,9
4.577,9
4.620,3
2,3
2,3
2,3
Med udgangspunkt i budgetloven kategoriseres bevillinger enten som hørende under
det statslige delloft for driftsudgifter, under det statslige delloft for indkomstoverførs-
ler eller uden for det statslige udgiftsloft. Der er ikke indkomstoverførsler opført på §
10.
Bevillingerne under det statslige delloft for driftsudgifter udgør 0,5 pct. af de samlede
bevillinger på ministeriets område og omfatter udgifter til driften af ministeriets insti-
tutioner, partistøtte samt tilskudsmidler mv. Lovbundne og øvrige bevillinger uden for
det statslige udgiftsloft udgør således 99,5 pct. af de samlede bevillinger på minister-
området. Der er her primært tale om udgifter til kommuner og regioner i form af blok-
tilskud.
1. Det statslige delloft for driftsudgifter
De samlede bevillinger under det statslige delloft for driftsudgifter udgør i alt 997,8
mio. kr. i 2019 og er grupperet på tre rammer, henholdsvis driftsramme 1 og budgette-
ringsramme 1 og 2,
jf. ovenstående tabel 1.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Skriftlig gennemgang af forslag til finanslov 2019 (FFL19) for § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet. Materialet erstatter en teknisk gennemgang i udvalget, fra økonomi- og indenrigsministeren
1932109_0002.png
Driftsramme 1 omfatter bevillinger til driften af ministeriets institutioner og udgør
77,5 pct. af de samlede bevillinger under det statslige delloft for driftsudgifter. Under
Økonomi- og Indenrigsministeriet hører følgende institutioner: Danmarks Statistik,
Ankestyrelsen, VIVE (tidl. SFI og KORA), CPR, Økonomi- og Indenrigsministeriets
Benchmarkingenhed og De Økonomiske Råd.
Budgetteringsramme 1 omfatter partistøtte, der er en lovbunden bevilling mens bud-
getteringsramme 2 omfatter tilskudsmidler, som primært vedrører nedsættelse af fær-
getakster for passagerbefordring til og fra visse øer. Budgetteringsramme 1 og 2 udgør
henholdsvis 11,8 og 10,7 pct. af de samlede bevillinger under det statslige delloft for
driftsudgifter.
Nedenfor redegøres kort for de enkelte rammer.
Driftsramme 1 (ministeriets institutioner)
Ministeriets samlede driftsbevillinger udgør på FFL19 i alt 773,6 mio. kr. I forhold til
FL18 er der tale om en forøgelse på 34,4 mio. kr.,
jf. tabel 2:
Tabel 2
Institutionerne under driftsrammen
Mio. kr.
10.11.01. Departementet
10.11.10. Benchmarkingenheden
10.11.21. De Økonomiske Råd
10.11.22. Ankestyrelsen
10.11.31. CPR
10.11.40. VIVE
10.11.50. Danmarks Statistik
Institutioner under delloftet i alt
FFL19
96,5
12,1
31,4
302,1
12,2
59,4
259,9
773,6
Andel i pct.
12,5
1,6
4,1
39,1
1,6
7,7
33,6
100
Ændring fra 2018
(mio.kr.)
2,5
0,1
2,2
33,1
6,0
-4,1
-5,4
34,4
Kilde: FFL19 og egne beregninger.
Note: Negative tal indikerer et bevillingsfald.
Note: I departementets bevilling indgår ikke indbudgetteret nettoforbrug af overførsler på 3,2 mio. kr.
Note: Tal summerer ikke til 100 pga. afrunding.
Ovenstående driftsbevillinger er opført som nettoudgiftsbevillinger dvs., at den enkelte
institutions bevilling er udtryk for udgifter minus eventuelle indtægter. Bevillingerne
er underlagt et almindeligt effektiviseringskrav på 2 pct., hvilket betyder, at bevillin-
gerne som udgangspunkt falder hvert år med 2 pct. I 2019 er driftsbevillingerne der-
udover samlet set underlagt et samlet besparelseskrav på 1,0 mio. kr. som følge af 12.
fase af Statens Indkøbsprogram.
Udover ovenstående tekniske justeringer af de enkelte bevillinger foretages der hvert
år en pl-opregning til næste års pl-niveau.
Nedenfor redegøres kort for de væsentlige bevillingsmæssige ændringer på driftsram-
men i forhold til FL18:
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Skriftlig gennemgang af forslag til finanslov 2019 (FFL19) for § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet. Materialet erstatter en teknisk gennemgang i udvalget, fra økonomi- og indenrigsministeren
1932109_0003.png
Boks 1
Væsentlige bevillingsmæssige ændringer for institutionerne på FFL19
§ 10.11.01. Departementet
Departementets driftsbevilling udgør 96,5 mio. kr. på FFL19. Bevillingen er samlet opskrevet med 2,5 mio. kr. i forhold
til FL18. Opskrivningen vedrører primært tilførsel af bevilling på 2,2 mio. kr. årligt til opfølgning mod parallelsamfund
(ghetto-repræsentanter).
§ 10.11.10. Benchmarkingenheden
Benchmarkingenhedens driftsbevilling udgør 12,1 mio. kr. på FFL19, hvilket er en opskrivning på 0,1 mio. kr. ift. 2018.
Opskrivningen skyldes pl-regulering. Benchmarkingenheden er først underlagt omprioriteringsbidraget i 2022, hvorfor
bevillingen ikke er skræntet ift. FL18.
§ 10.11.21. De Økonomiske Råd
De Økonomiske Råds driftsbevilling udgør 31,4 mio. kr. på FFL19. I forhold til FL18 er bevillingen samlet blevet op-
skrevet med 2,2 mio. kr., som primært vedrører en engangsbevilling på 2,7 mio. kr. til transaktionsomkostninger ifm.
udflytningen af De Økonomiske Råds Sekretariat til Horsens.
§ 10.11.22. Ankestyrelsen
Ankestyrelsens driftsbevilling udgør 302,1 mio. kr. på FFL19. Bevillingen er samlet opskrevet med 33,1 mio. kr. i for-
hold til FL18. Opskrivningen vedrører primært tilførsel af bevilling på 35 mio. kr. i 2019 som følge af, at det er blevet
besluttet at tilføre merbevilling til Ankestyrelsen med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne. Merbevillingen
udgør 4,5 mio. kr. i 2018, 35 mio. kr. i 2019, 30 mio. kr. i 2020 og 2021 samt 25 mio. kr. i 2022 som en teknisk indbud-
gettering. Det er aftalt med Finansministeriet, at der udarbejdes en budgetanalyse af Ankestyrelsens økonomi frem
mod FFL20 med henblik på at fastlægge et varigt bevillingsniveau fra 2020 og frem, der understøtter effektivitet og
reducerer sagsbehandlingstiderne permanent.
§ 10.11.31. CPR-administrationen
CPRs driftsbevilling udgør 12,2 mio. kr. på FFL19, hvilket er en forøgelse på 6,0 mio. kr. i forhold til FL18. CPRs bevil-
ling vil over en længere årrække blive forøget i takt med overgangen af det offentliges brug af CPR-data til Datafordele-
ren. Overgangen indebærer, at offentlige anvendere vederlagsfrit kan hente CPR-data distribueret via Datafordeleren.
Merudgiften modsvares af en tilsvarende mindreudgift for staten, kommuner og regioner til køb af CPR-data (udgifts-
neutral omlægning af bevilling).
§ 10.11.40. VIVE
VIVEs driftsbevilling udgør 59,4 mio. kr. på FFL19, hvilket er en reduktion på 4,1 mio. kr. i forhold til FL18. Reduktio-
nen skyldes primært, at der ifm. oprettelsen af VIVE blev udmøntet en budgetregulering på 10 mio. kr. fra 2019 og frem
sfa. administrative og ledelsesmæssige besparelser ved sammenlægningen af KORA og SFI.
§ 10.11.50. Danmarks Statistik
Danmarks Statistiks driftsbevilling udgør 259,9 mio. kr. på FFL19. Bevillingen er nedskrevet med 5,4 mio. kr. i forhold
til FL18. Nedskrivningen skyldes primært det årlige produktivitetskrav på 2 pct. samt besparelser sfa. 12. fase af Sta-
tens Indkøbsprogram, som kun i nogen grad modsvares af pl-reguleringen til 2019-niveau.
Budgetteringsramme 1 og 2
Budgetteringsramme 1 omfatter partistøtte, der er en lovbunden bevilling. Samlet set
udgør partistøtten 117,4 mio. kr. i 2019. Budgetteringsramme 2 omfatter ministeriets
tilskud herunder til færgedrift og nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til
og fra visse øer,
jf. tabel 3:
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Skriftlig gennemgang af forslag til finanslov 2019 (FFL19) for § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet. Materialet erstatter en teknisk gennemgang i udvalget, fra økonomi- og indenrigsministeren
1932109_0004.png
Tabel 3
Lovbunde bevillinger og reservationsbevillinger under delloftet for driftsudgifter
Mio. kr.
Budgetteringsramme 1
§ 10.11.51. Partistøtte
Budgetteringsramme 2
§ 10.21.24. Tilskud til færgedrift
§ 10.21.25. Tilskud til nedsættelse af
færgetakster for passagerbefordring til
og fra visse øer
§ 10.21.27. Tilskud til forsøgsordning
vedr. kontorfællesskaber
§ 10.21.76. Kommunale og regionale
lønningsnævn og KRL
I alt
Kilde: FFl19 og egne beregninger.
Note: Negative tal indikerer et bevillingsfald.
Note: Tal summerer ikke til 100 pga. afrunding.
FFL19
Andel i pct.
Ændring fra 2018
(mio.kr.)
117,4
52,4
2,9
2,1
90,6
1,0
13,1
224,2
0,9
40,4
0,4
5,8
100
0,0
8,2
0,0
0,1
11,2
Rammen for partistøtte (budgetteringsramme 1) er blevet opskrevet med 2,9 mio. kr. i
forhold til FL18, som skyldes den årlige regulering af støttebeløbet for partistøtte.
Primære ændringer i 2019 på budgetteringsramme 2 vedrører opskrivning af
§
10.21.25. Tilskud til nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra
visse øer
med 8,2 mio. kr. som følge af ny lovgivning, der udmønter yderligere midler
til en udvidelse af landevejsprincippet gennem en gradvis nedsættelse af færgetakster
for passagerbefordring til og fra visse øer, jf. aftale mellem den daværende regering
(Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om fi-
nansloven for 2017. Den resterende opskrivning af bevillingen skyldes pl-regulering.
Udgifter uden for loftet
Udgifter uden for loftet udgøres af Overførselsramme 2, som indeholder en række
bevillinger af særlig karakter til kommunerne og regionerne. Overførselsrammen ud-
gør samlet på FFL19 206,3 mia. kr.,
jf. tabel 4:
Tabel 4
Bevillinger uden for loftet
Mio. kr.
§ 10.21.03 Statstilskud til regionerne
§ 10.21.11 Kommunerne
§ 10.21.12 Særtilskud til kommunerne
§ 10.21.13 Beskæftigelsestilskud til kom-
munerne
§ 10.21.19 Fordeling af skattenedslag
(indtægtsbevilling)
§ 10.25.01 Refusion af kommunernes og
regionernes udgifter til merværdi (momsre-
fusion)
Bevillinger uden for loftet i alt
Kilde: FFL19 og egne beregninger.
Note: Negative tal indikerer et bevillingsfald.
Note: Tal summerer ikke til 100 pga. afrunding.
FFL19
99.322,5
61.684,9
8.156,9
10.577,0
-231,1
26.745,8
206.256,0
Andel i pct.
48,2
29,9
4,0
5,1
-0,1
13,0
100
Ændring fra 2018
(mio. kr.)
2.692,5
399,6
804,8
-413,9
-5,5
1.100,4
4.577,9
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Skriftlig gennemgang af forslag til finanslov 2019 (FFL19) for § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet. Materialet erstatter en teknisk gennemgang i udvalget, fra økonomi- og indenrigsministeren
1932109_0005.png
Nedenfor gennemgås de væsentligste bevillinger uden for loftet samt forudsætninger-
ne for størrelsen af de fastsatte tilskud i finansåret:
Boks 2
Væsentlige konti uden for loftet på FFL19
§ 10.21.03 Statstilskud til regionerne
Kontoen omfatter tilskud til finansiering af regionernes sundhedsopgaver og finansiering af de regionale udviklingsop-
gaver. Tilskuddet udgør 99,3 mia. kr. i 2019. Størrelsen af det fastsatte tilskud for 2019 svarer til de forudsætninger,
der har ligget til grund for Aftale mellem regeringen og Danske Regioner om regionernes økonomi for 2019.
§ 10.21.11 Kommunerne
Kontoen omfatter det kommunale bloktilskud. Tilskuddet udgør 61,7 mia. kr. i 2019. Størrelsen af det fastsatte tilskud
for 2019 svarer til de forudsætninger, der har ligget til grund for Aftale mellem regeringen og KL om kommunernes
økonomi for 2019. I henhold til loven fastsættes det årlige bloktilskud som det foregående års tilskud korrigeret for
engangsreguleringer og reguleret for:
Pris- og lønudviklingen
Mer- eller mindreudgifter som følge af opgaveændringer
Budgetgarantien, dvs. udviklingen i kommunernes udgifter til en række overførselsindkomster, herunder
kontanthjælp og førtidspension
Et eventuelt balancetilskud
Det fastsatte bloktilskud på FFL19 skal sikre, at kommunerne i 2019 kan finansiere det aftalte serviceniveau i økonomi-
aftalen for 2019, som svarer til et løft af servicerammen med 1,7 mia. kr.
§ 10.21.12 Særtilskud til kommunerne
Kontoen omfatter særtilskudsordninger til kommunerne i form af tilskud, der ydes til en lang række formål. Tilskudde-
ne udgør samlet set 8,2 mia. kr. i 2019. Bevillingerne til disse tilskudsordninger reguleres årligt med den kommunale
pris- og lønudvikling.
Tilskudsordningen til særligt vanskeligt stillede kommuner udgør i 2019 ifølge loven 197,8 mio. kr., men er ekstraordi-
nært forhøjet til 300 mio. kr. i 2019 i forbindelse med økonomiaftalen for 2019. Derudover blev der med økonomiafta-
len for 2019 afsat en pulje til tilskud til de kommuner, der sætter skatten ned for 2019, hvor de kommuner, der sætter
skatten ned for 2019 vil modtage et tilskud i 4 år. For 2019 udgør puljen 187,5 mio. kr. Bevillingen indeholder herud-
over afløb fra tilsvarende ordninger fra tidligere år, dvs. kommuner der nedsatte skatten i 2016, 2017 og 2018.
§ 10.21.13. Beskæftigelsestilskud til kommunerne
Kontoen omfatter beskæftigelsestilskud til kommunerne vedrørende kompensation for kommunernes udgifter til dag-
penge og aktivering af forsikrede ledige. Der udmeldes et foreløbigt beskæftigelsestilskud til kommunerne i året før
tilskudsåret. Beskæftigelsestilskuddet midtvejsreguleres i tilskudsåret og efterreguleres året efter tilskudsåret. Det fore-
løbige tilskud udgør 10,6 mia. kr. for 2019 og er fastsat på baggrund af skønnet over udviklingen i ledigheden i Økono-
misk Redegørelse fra maj 2018.
Beskæftigelsestilskuddet består af:
Et grundtilskud, som svarer til den enkelte kommunes samlede tilskud i året to år før tilskudsåret opregule-
ret til tilskudsårets forventede pris- og lønniveau og reguleret for ændringer i love og regler på de områder,
der er omfattet af beskæftigelsestilskuddet.
Et merudgiftsbehov, der for kommunerne under ét beregnes som forskellen mellem kommunernes grund-
tilskud og de skønnede kommunale nettoudgifter for tilskudsåret.
Ved den endelige fordeling af tilskuddet, som sker i forbindelse med efterreguleringen i året efter tilskudsåret, sikres
fuld kompensation for udgifterne på landsdelsniveau. Inden for den enkelte landsdel fordeles tilskuddet til kommuner-
ne efter en generel nøgle. Det betyder, at den enkelte kommune har et incitament til at nedbringe sine udgifter på om-
rådet gennem en så effektiv beskæftigelsesindsats som muligt.
Øvrige bevillinger
Udover ovenstående bloktilskud er der på overførselsramme 2 også en budgetgarantireserve samt bevilling afsat til
refusion af kommunernes og regionernes udgifter til merværdiafgift (momsrefusion) på § 10.25.01. Budgetgarantire-
serven har altid kun midler afsat ud i årene og således aldrig i finansåret. Derudover er der en indtægtsbevilling opført
på § 10.21.19. Fordeling af skattenedslag som følge af personskattelovens skatteloft.
5