Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 319
Offentligt
Høringssvar fra Børns Retssikkerhed om Udkast til Familieretshuset og tilhørende Lovforslag
Indsendt den 24. august 2018
1
HØRINGSSVAR om UDKAST til
FAMILIERETSHUSET og tilhørende lovforslag
Via folketingets hjemmeside til:
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Via mail til:
Børne- og Socialministeriet
Mai Mercado & Jens Strunge Bonde
Justitsministeriet
Søren Pape Poulsen
Jeg har været i dialog med verden om Børns Retssikkerhed siden 2015, fordi
jeg er i færd med at lave udkast til et partiprogram. Indenfor de sidste 2 år
har jeg også fungeret som bisidder og konsulent i højkonfliktsager.
Der tegner sig desværre et billede af et område, hvor man har tabt barnets
helt basale behov af syne.
Det drejer sig om barnets ret til:
A) at bo hos sin primære, velfungerende omsorgsperson
B) at blive beskyttet mod alvorlige svigt, vold, forældrefremmedgørelse
og overgreb
C) at kunne opbygge den bedst mulige relation til begge sine biologiske
forældre og deres familier
A
)
Der er alt for mange eksempler på, at børn er blevet tvunget væk fra deres
primære, velfungerende omsorgsperson. Det har resulteret psykiatriske
diagnoser blandt de ramte børn og forældre. Det har også medført selvmord.
B)
Der er desværre OGSÅ utallige eksempler på, at uegnede forældre har fået
tildelt forældremyndighed, bopæl og samvær. Det er resulteret i dødsfald
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Henvendelse af 24/8-18 fra Børns Retssikkerhed om høringssvar vedr. lovforslag om Familieretshuset
Høringssvar fra Børns Retssikkerhed om Udkast til Familieretshuset og tilhørende Lovforslag
Indsendt den 24. august 2018
2
grundet vold eller livsfarlige svigt, overgreb og vold i årevis inklusiv psykisk
vold, der også kan give fysiske symptomer for eksempel i form af
mavesmerter. Alt for mange børn oplever i øjeblikket en barndom i angst
helt frarøvet kontakten til deres primære, velfungerende omsorgsperson.
Børn bliver IKKE beskyttet tilstrækkeligt mod vold, overgreb og frarøvelse
af kontakten med deres primære, velfungerende omsorgsperson i Danmark i
dag.
Der mangler:
faktacheck
tilstrækkeligt tilbundsgående undersøgelser ved mistanker om
overgreb og vold i familien – og at man tager konsekvenserne af
resultaterne på de undersøgelser, så man netop IKKE tildeler
voldelige og krænkende personer rettigheder i form af
forældremyndighed, bopæl og ikke-overvåget samvær
effektiv hjælp til voldsramte herunder pladser nok på landets
krisehjem og hjælp til at beskytte voldsofrene mod yderligere kontakt
med krænker herunder sanktioner, der tydeliggør, at vi ikke
accepteret vold i Danmark i dag – at være vidne til vold er OGSÅ
traumatiserende, og mange børn får PTSD af at være vidne til den
ene forælders vold mod den anden
Det kan simpelt ikke passe, at Hafida kan blive myrdet af sin mand,
hvorefter han får forældremyndighed og bopæl over børnene og tvinger dem
væk fra deres mormor og morfar for at bo hos hans forældre, mens han er i
fængsel. Har man myrdet den anden forælder skal man fratages ALLE
rettigheder i forhold til børnene og kun efterlades med pligten til at stille op
på børnenes initiativ. Andre er uenige med mig her med henvisning til, at
der kan være tale om mord i selvforsvar, men realiteten er, at der i langt de
fleste tilfælde er tale om drab på børnenes Mor, der er børnenes primære,
velfungerende omsorgsperson på drabstidspunktet.
Antallet af drab på
mødre og børn er øget i kølvandet på forældreansvarsloven fra
2007. Det er på tide at vende den udvikling om. Ikke via flere
rettigheder til krænker men via flere rettigheder til barnet og
dets primære, velfungerende omsorgsperson.
Børn skal beskyttes.
Det betyder også, at overvåget samvær skal kunne gøres permanent, og at
børns grænser skal accepteres.
Hvis et barn ikke ønsker samvær, skal barnet heller ikke tvinges til samvær.
Og et barn skal SLET IKKE fjernes fra sin primære, velfungerende
omsorgsperson.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Henvendelse af 24/8-18 fra Børns Retssikkerhed om høringssvar vedr. lovforslag om Familieretshuset
Høringssvar fra Børns Retssikkerhed om Udkast til Familieretshuset og tilhørende Lovforslag
Indsendt den 24. august 2018
3
C)
Under hensyntagen til barnets sikkerhed som det primære fokus, har børn
ret til at kende deres biologiske ophav på begge sider og opbygge den bedst
tænkelige relation til dem. Det betyder, at man må give den nødvendige
hjælp og støtte helt uden truslen om at tvangsfjerne børnene, med mindre
der er begrundet formodning om, at børnene tager skade af kontakten.
Dette område trænger til et nærmere eftersyn, da det er her, vi ser nogle af
de værste myndighedsovergreb. Det kan ikke være rigtigt, at man fjerner et
barn fra en ammende mor, når amningen ellers fungerer fint.
Vi har set sagsakter og rapporter forsvinde. Vi har også set kommuner træffe
beslutninger, FØR de har kunnet begrunde dem med ekspertudtalelser, som
de så senere har bestilt – for igen at forkaste de udtalelser, der talte imod
kommunens beslutning og fortsætte med at indhente udtalelser, til de fandt
en, der passede.
Der bør være et langt større fokus på at sikre barnet mod overgreb og skabe
tryghed i opvæksten gennem støtte til barnets primære, velfungerende
omsorgsperson. Det skal afdækkes, hvem den person er, og så skal
vedkommende beskyttes mod overgreb fra andre, når det er nødvendigt. Det
kræver indblik i sagerne, og såvel primære, velfungerende omsorgsperson og
barn skal opleve, at de får hjælp. I modsætning til i dag, hvor de alt for ofte
føler sig overhørt.
Tanken om tvangsadoptioner er bekymrende. Dels er der risikoen for, at
tvangen er uberettiget (vi kan ALLE begå fejl). Dels har barnet behov for at
kunne spejle sig i sit biologiske ophav og kende begge forældres historier fra
dem for at finde ud af, hvem det er - som led i, at barnet danner sin egen
identitet.
Børn er ikke isolerede øer, som man kan flytte rundt med, som man vil. Selv
efter en berettiget fjernelse fra hjemmet, kan barnet have behov for at vide,
hvordan det går dets biologiske forældre, og der kan være biologiske
slægtninge, barnet vil have stor glæde af at bevare kontakten til.
Sikring af
BARNETS BEHOV
FN's Menneskerettighedskonvention, Børnekonventionen,
Handicapkonventionen og Istanbulkonventionen bør implementeres i al
lovgivning, der berører familier, børn samt deres primære, velfungerende
omsorgspersoner.
Sagen skal følge barnet og ikke kommunen – og barnet skal have den
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Henvendelse af 24/8-18 fra Børns Retssikkerhed om høringssvar vedr. lovforslag om Familieretshuset
Høringssvar fra Børns Retssikkerhed om Udkast til Familieretshuset og tilhørende Lovforslag
Indsendt den 24. august 2018
4
nødvendige hjælp, uanset om det bor hos sine biologiske forældre eller ej.
Udsatte børn bør også tildeles deres egen advokat & værge fra før fødslen,
hvis der er tale om tvangsfjernelse allerede der – og i det hele taget, når
barnets trivsel samt retssikkerhed er på spil. ALLE børn skal have en
kontaktperson
i form af en sekundær omsorgsperson, det kan henvende
sig til, hvis barnet får brug for hjælp. Det skal være en person, barnet ser
løbende og derfor har et
tillidsforhold
til.
Målet må være at sikre ALLE børn en sund barndom med ro til at udvikle
sig og kontakt til de mennesker der er bedst for barnet.
Lad mig anskueliggøre det med nogle scenarier:
(1)
BØRNEFAMILIEHUSET
til støtte af udsatte børn & forældre samt undersøgelse af deres
aktuelle behov
Scenarie I:
Hverken mor eller far er fuldt påklædt til opgaven som forælder og
der er risiko for, at barnet bliver udsat for livstruende overlast.
Løsningen kunne være at installere familien på et hjem med
overvågning med mulighed for indgriben døgnet rundt, så man sikrer
sig, at barnet til enhver tid får dækket sine behov – fysisk og psykisk.
Viser det sig så, at den ene eller begge forældre skader barnet, kan
man arbejde med adfærden via et intenst terapeutisk og pædagogisk
arbejde, mens man beskytter barnet. Det vil også kunne komme den
voksne til gode og stoppe overleveringen af dårlig adfærd til næste
generation. Behandlingen af forælder-barn relationen skal således
køre sideløbende med terapi til den uegnede forælder – da
uegnetheden ofte vil stamme fra svigt i FORÆLDERENs egen
barndom. Vi har en brug/smid væk kultur i vores samfund, der også
smitter af på holdningerne til vores medmennesker, men det er de
færreste, der slet ikke kan bruges til noget i deres relationer til andre,
og vi skal ud over idéen om den perfekte forælder. Den idé er i sig
selv skadelig, da INGEN er perfekte, og alt for mange brækker
nakken i deres sorg over, at tingene ikke er, som de ville ønske – frem
for at arbejde med det, der er. Børn er også nødt til at lære at
håndtere smerte og ting, der ikke er perfekte, samt ting der ikke er i
orden. Vi har jo desværre også set såvel plejefamilier som
adoptionsforældre samt ansatte på børnehjem begå overgreb og
udsætte børn for livsfarlige svigt.
I afgørelsen af, hvem der er egnet til opgaven som forælder, er det
vigtigt at kunne aflæse effekter af vold og overgreb. Mange
velfungerende primære omsorgspersoner fremstår uegnede, ALENE
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Henvendelse af 24/8-18 fra Børns Retssikkerhed om høringssvar vedr. lovforslag om Familieretshuset
Høringssvar fra Børns Retssikkerhed om Udkast til Familieretshuset og tilhørende Lovforslag
Indsendt den 24. august 2018
5
fordi de er mærket af den vold, som de og deres børn har været udsat
for fra den anden forælder. Sådanne sammenhænge skal
Børnefamiliehusene kunne afdække.
Hvis en forælder (eller begge) ser ud til ikke at kunne magte opgaven
at passe på egne børn, skal et ophold i Børnefamiliehuset i den
nødvendlige udstrækning være en forudsætning for fortsat kontakt til
barnet.
I de mest håbløse tilfælde, vil barnet ende med at blive passet af
andre, men barnet skal fortsat kunne tage kontakt på EGET initiativ,
hvis det ønsker at:
- opbygge en relation til dets biologiske forælder
- forstå, hvorfor de ikke bor sammen
- kende til dets biologiske forældres historie
- spejle sig i dets biologiske forældre i arbejdet med at definere egen
identitet
Der skal gives det bedst mulige rum for den kontakt.
Lige nu kender vi til børn, der sidder til møde i
Statsforvaltningen og udtrykker savn efter forældre, som
forvaltningen har frataget børnene ret til at være i kontakt
med.
PERSONALET i Børnefamiliehuset skal være top kvalificeret
personlighedsmæssigt og fagligt. Det kræver mod til at se egne
mønstre i øjnene for også at kunne se andres, og det kræver en høj
etik ikke at misbruge den magt, en sådan stilling ville indebære.
Desuden vil arbejdet være farligt, når det gælder omgangen med
potentielt voldelige. Det skal der også tages højde for. Man kan
overveje, om personer dømt for vold og overgreb, nogensinde skal
have ret til andet end ikke-overvåget samvær.
(2)
HØJKONFLIKT
Scenarie II:
Forældrene kan se velfungerende ud på overfladen, og her er
problemet måske allermest forældrefremmedgørelse, trusler og risiko
for kidnapninger og mord
Det kan være svært for udenforstående at gennemskue, hvad der
foregår. Her vil et ophold på omtalte Børnefamiliehus også kunne
bruges. Jeg har fungeret som konsulent og siddet til møder som
bisidder i såvel Statsforvaltning som Kommuner. Det fremgår
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Henvendelse af 24/8-18 fra Børns Retssikkerhed om høringssvar vedr. lovforslag om Familieretshuset
Høringssvar fra Børns Retssikkerhed om Udkast til Familieretshuset og tilhørende Lovforslag
Indsendt den 24. august 2018
6
tydeligt, at selv psykologer kan finde på at underkaste sig krænker i et
ubevidst ønske om at beskytte sig selv mod overgreb. Kun meget
bevidste mennesker vil kunne gennemskue de spil, der kører, og det
vil ofte kræve, at flere professionelle undersøger situationen sammen,
hvilket ville kunne lade sig gøre i de Børnefamiliehuse med mulighed
for indkvartering af hele familier, som jeg omtaler her. Det kræver
selvfølgelig, at der er vandtætte skodder mellem afdelingerne, så kun
børnene og de professionelle kan bevæge sig imellem dem, hvis den
ene forælder er voldelig overfor den anden. Da der er en reel risiko
for, at højkonflikter ender med drab – selv når der er tale om
tilsyneladende velfungerende mennesker, kræver det arbejde høje
niveauer af sikkerhed og professionalisme. Men det er klart at
foretrække sammenlignet med, at vi i dag svigter voldsofre og
belønner drab med at give bopæl og forældremyndighed til
morderen. Sådan noget skal slet ikke kunne lade sig gøre. Hafidas
børn bor fortsat hos morderens forældre, mens han er i fængsel for
drabet. De grænser skal sættes længe før og bestå i, at vi afdækker de
reelle risici samt beskytter voldsofre langt mere effektivt end i dag.
Det betyder selvfølgelig også, at der skal være pladser nok på de
danske krisecentre samt tilstrækkelig psykologhjælp uden
egenbetaling til voldsramte og deres børn – også når der er tale om
hjemmeboende børn over 18 (måske på særlige afdelinger – eller på
effektivt beskyttede adresser).
(3)
ANDEN NATIONALITET
Scenarie III:
Nogle børn har forældre med hver sin nationalitet. I dagens
Danmark kan en dansker ikke altid flytte tilbage til Danmark med sin
udenlandske ægtefælle. Det rammer børn, hvor den ene forælder er
dansker, og den anden forælder kommer fra et land udenfor Europa.
Børn fratages derfor deres ene velfungerende forælder, hvis den
danske forælder vælger at flytte tilbage til Danmark for at være tæt på
sin øvrige familie eller komme væk fra et konfliktfyldt område i
udlandet. Her taler vi om velfungerende familier, der er til glæde for
hinanden og ønsker at blive sammen.
Flygtningebørn skal selv betale for at få deres forældre til Danmark.
Her hjælper Venligboerne, men skal civilsamfundet tage sig af den
opgave?
Børn fra de såkaldte danske Ghettoer risikerer dobbelt straf
sammenlignet med andre danskere. Og man har nu nedsat den
kriminelle lavalder. De helt små tvinges i vuggestue med trussel om,
at deres forældre ellers fratages deres forsørgelsesgrundlag.
Hvor er retssikkerheden?
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Henvendelse af 24/8-18 fra Børns Retssikkerhed om høringssvar vedr. lovforslag om Familieretshuset
Høringssvar fra Børns Retssikkerhed om Udkast til Familieretshuset og tilhørende Lovforslag
Indsendt den 24. august 2018
7
(4)
ADOPTIONER & SÆDBANKER
Scenarie IV:
Der ser ud til at have udviklet sig et rystende syn på børn som en
handelsvare, hvilket bekymrende let ender i, at barnet mister
fundamentale rettigheder, som at:
- vide, hvem begge dets forældre er
- kunne kontakte begge biologiske forældre, når barnet ønsker det
- få chancen for at udviklet den bedst mulige relation til begge
forældre fra starten – se forslag under punkt
1
om Børnefamiliehuse
Fordelen ved tvangsadoptioner frem for tvangsfjernelser er
selvfølgelig, at man undgår svingdørsbørn – altså at barnet skifter
hjem flere gange i løbet af sin opvækst. Man må bare sikre sig, at
barnets øvrige behov også dækkes, og at tvangsforanstaltningen er
gennemtænkt.
Vi skal huske på, at når vi rammer forældrene, rammer vi også børnene.
Det samme gælder heldigvis også den anden vej…
Støtter vi forældrene i at udvikle sig til de mennesker, de gerne vil være,
hjælper vi også deres børn.
Hvis du vil vide mere om, hvad også velfungerende danske familier reelt
oplever i mødet med myndighederne i Danmark i dag, kan du gå ind på
facebooksiden
Børns Retssikkerhed.
Der er virkelige historier bag hvert
opslag, og vi sætter dig gerne i direkte kontakt med de ramte, der alle kan
dokumentere, hvad de har oplevet.
Med venlig hilsen
Maria Kammerer
cand.scient.pol.
Børns Retssikkerhed