Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 31
Offentligt
1802146_0001.png
Fra:
Emil Kiørboe [mailto:[email protected]]
Sendt:
11. oktober 2017 13:12
Til:
SOU | Social- og Indenrigsudvalget <[email protected]>
Cc:
Katinka Villemoes <[email protected]>
Emne:
Ny undersøgelse af hjemløse borgeres rettigheder i kommunerne
Til medlemmerne af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Regeringen har netop offentliggjort sin handlingsplan til bekæmpelse af hjemløshed i Danmark. Den
indeholder iflg. Institut for Menneskerettigheder en lang række gode og vigtige initiativer til at nedbringe
hjemløsheden i Danmark.
Planen lægger bl.a. op til at undersøge mulighederne for at styrke rammerne for indsatsen på herbergerne.
Et initiativ, der ligger udmærket i forlængelse af de konklusioner og anbefalinger, som Institut for
Menneskerettigheder giver i en ny undersøgelse af hjemløse borgeres rettigheder i kommunerne.
Undersøgelse viser problemer med sociale handleplaner og manglende herbergspladser
Instituttets nye undersøgelse peger dog også på en række problemer ifht. særligt udarbejdelse og brug af
handleplaner samt mangel på herbergspladser: I et vist omfang overlades ansvaret for skaffe en
herbergsplads og sikre en sammenhængende indsats til de hjemløse borgere selv. Instituttet giver bl.a.
anbefalinger til, hvordan kommunerne kan sikre de hjemløse borgere adgang til herbergspladser og en
sammenhængende indsats.
Instituttets rapport udkommer 17. oktober 2017
I stitut for Me eskerettigheder fre se der her ed rapporte ’Hje løse borgeres rettigheder i
ko
u er e’. Rapporte udko
er tirsdag d. 17. oktober i a led i ge af FN’s I ter atio ale
Fattigdomsdag, der bl.a. markeres med Hjemløsedagen på Nytorv i København.
Rapporten offentliggøres først på tirsdag og jeg skal derfor bede om, at den ikke videregives før
offentliggørelsen. Bemærk, at rapporten ligeledes er fremsendt til Børne- og Socialministeriet, rapportens
eksterne følgegruppe samt rapportens respondenter.
Nedenfor findes et resume af undersøgelsen samt instituttets anbefalinger.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til undertegnede.
Med venlig hilsen
Emil Kiørboe
EMIL KIØRBOE
SPECIALKONSULENT
CAND. JUR.
MONITORERING
WILDERS PLADS 8K | 1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888 | DIREKTE 9132 5769
[email protected]
MENNESKERET.DK | HUMANRIGHTS.DK
Resumé
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 31: Rapporten: "Hjemløse borgeres rettigheder i kommunerne", fra Institut for Menneskerettigheder
Institut for Menneskerettigheder har undersøgt mulige barrierer for, at hjemløse modtager den hjælp, som de
efter dansk sociallovgivning har krav på.
At have et sted at bo er ofte en forudsætning for at kunne leve en tryg og værdig tilværelse. Menneskeretten
forpligter Danmark til at arbejde for at sikre alle en passende bolig, og derfor er hjemløshed i sig selv en
menneskeretlig problemstilling.
I vores undersøgelse har vi valgt at se nærmere på tre forhold:
1) Sociale handleplaner
Kommunerne er forpligtet til at tilbyde en social handleplan til den enkelte hjemløse, der skal sikre
sammenhæng og kontinuitet i den samlede indsats. Andre undersøgelser har vist, at kun knap en tredjedel af
hjemløse personer har en sådan handleplan. Handleplanen anses for at være det væsentligste styringsredskab
til at sikre en sammentænkt, koordineret og helhedsorienteret indsats fra forskellige kommunale
forvaltninger, regionale tilbud og statslige myndigheder.
I vores undersøgelse har vi set nærmere på, hvilke barrierer der kan være i forhold til at få udarbejdet
handleplaner og på, hvilke erfaringer kommunerne, de hjemløse og andre aktører har med handleplanerne.
Undersøgelsen viser, at der er mange grunde til at sociale handleplaner ikke udarbejdes i det omfang det er
tiltænkt i lovgivningen. Undersøgelsen konkluderer, at de sociale handleplaner er afgørende for, at den
komplekse og til tider fragmenterede lovgivning og struktur i kommunerne ikke fører til en
usammenhængende og fragmenteret indsats for den hjemløse borger.
Undersøgelsen viser også, at det kan være vanskeligt for både kommuner og i særdeleshed de hjemløse at
orientere sig i de mange planer på social- og beskæftigelsesområdet. Undersøgelsen konkluderer, at der er
behov for en klar ansvarsplacering af koordinationsansvaret for indsatsen hos én eller få sagsbehandlere, der
kan fungere som den hjemløse borgers primære kontaktperson i kommunen. Undersøgelsen konkluderer
også, at der i kommunerne er forskellige opfattelser af, hvad en handleplan er og hvad den skal bruges til,
samt at der er behov for udvikling af metoder til at arbejde med handleplaner som et styringsredskab for den
samlede indsats.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at
regeringen tager initiativ til, at antallet af planer på social- og beskæftigelsesområdet nedbringes og
så vidt muligt samles i én samlet tværgående plan.
kommunerne tildeler borgere med alvorlige sociale problemer, der ikke har eller kun med betydelig
støtte kan opholde sig i egen bolig, en koordinerende sagsbehandler, der fungerer som borgerens
primære kontaktperson i kommunen, og som har ansvar for udarbejdelse af handleplan og
koordination med øvrige forvaltninger og aktører.
Socialstyrelsen
med henblik på at styrke kommunernes arbejde med sociale handleplaner
udarbejder en metode samt metodehåndbog eller lignende baseret på lovgivningens forudsætning
om, at den sociale handleplan skal fungere som det koordinerende og centrale styringsredskab i
indsatsen på tværs af forskellig lovgivning og forvaltninger.
Socialstyrelsen reviderer sin metodehåndbog om Voksenudredningsmetoden, så den i håndbogen
beskrevne handleplan ikke betegnes som en social handleplan efter servicelovens § 141, men alene
som en plan, der vil kunne indgå i den samlede § 141-handleplan.
kommunerne bruger muligheden i retssikkerhedsloven til at uddelegere udarbejdelsen af sociale
handleplaner til den aktuelle opholdskommune for at sikre adgang til en hurtig og helhedsorienteret
indsats i forhold til de komplekse og sammensatte problemer, hjemløse borgere ofte har.
2) Herberger og den øvrige kommunale indsats
Herbergerne spiller en central rolle i hjemløseindsatsen. Herberger er midlertidige botilbud, hvor hjemløse
uden forudgående kommunal visitation
kan henvende sig og få et værelse og basal støtte og omsorg.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 31: Rapporten: "Hjemløse borgeres rettigheder i kommunerne", fra Institut for Menneskerettigheder
Herbergerne kan siges at udgøre det nederste sociale sikkerhedsnet for hjemløse. Antallet af herbergspladser
er ikke fulgt med stigningen i antallet af hjemløse. Vi har derfor i undersøgelsen set nærmere på, om der er et
tilstrækkeligt antal herbergspladser, ligesom vi har set på herbergernes rolle i den samlede indsats, herunder
på samarbejdet mellem herberger og kommunerne.
Undersøgelsen konkluderer, at der er mangel på egentlige herbergspladser, men at der er geografiske
forskelle på, hvor stort presset på herbergerne er. Undersøgelsen konkluderer også, at manglen på en tydelig
ansvarsplacering for at sikre et tilstrækkeligt antal herbergspladser betyder, at det bliver overladt til den
hjemløse selv at forsøge at skaffe sig en herbergsplads. Undersøgelsen viser endvidere, at der er stor forskel
på den indsats, der ydes på de enkelte herberger, og på samarbejdet mellem herberger og kommuner.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at
Børne- og Socialministeriet
med henblik på at opfylde hjemløses ret til en herbergsplads
tager
initiativ til at sikre en tydelig ansvarsplacering for at tilvejebringe det tilstrækkelige antal
herbergspladser.
Børne- og Socialministeriet i samarbejde med kommunerne identificerer de geografiske områder
med størst behov for flere herbergspladser med henblik på, at hjemløse kan tilbydes en herbergsplads
tæt på det sted de kommer fra.
Børne- og Socialministeriet tager initiativ til en digitaliseret oversigt over herbergspladser i hele
landet, der kan opdateres, når en herbergsplads besættes eller bliver ledig, således at der findes et
opdateret og centralt register over de til enhver tid ledige herbergspladser.
Børne- og Socialministeriet undersøger, om der er behov for en retlig tydeliggørelse af kravene til
herbergernes tilbud samt til samarbejdet mellem herberger og kommuner.
Socialstyrelsen styrker sin indsats i forhold til samarbejdet mellem herberger og kommuner.
3) Samarbejde mellem flere kommuner
Hjemløse bevæger sig som alle andre på tværs af kommunegrænserne. Det kan rejse spørgsmål om, hvilken
kommune der skal yde den hjemløse hjælp. Reglerne, der regulerer dette, skal sikre, at den hjemløse altid har
én eller flere kommuner, der skal yde hjælp, men det kan godt være en anden kommune end den kommune,
som den hjemløse opholder sig i. Det kan betyde, at det er en kommune i den anden ende af landet, der skal
tilbyde en række ydelser til den hjemløse, ligesom der skal samarbejdes mellem flere kommuner om
indsatsen.
Vi har i undersøgelsen set nærmere på erfaringerne med indsatsen, når den hjemløse bevæger sig på tværs af
kommunegrænser, og på samarbejdet mellem kommunerne, når flere kommuner skal yde den hjemløse
hjælp.
Undersøgelsen viser, at de komplicerede regler om, hvilken kommune der skal yde den hjemløse hjælp, kan
have negative konsekvenser for, at hjemløse modtager den hjælp og støtte, de har behov for og krav på.
Undersøgelsen viser også, at det volder vanskeligheder at yde den tilstrækkelige hjælp til hjemløse, der ikke
opholder sig i den kommune, der skal yde hjælpen.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at
Børne- og Socialministeriet undersøger mulighederne for at forenkle retssikkerhedslovens regler om
opholds-, handle- og betalingskommune med henblik på, at hjemløse, der bevæger sig på tværs af
kommunerne, får den hjælp og støtte, de har behov for og krav på.
Børne- og Socialministeriet undersøger, i hvilket omfang der stilles krav til hjemløse om at
dokumentere deres ophold i kommunen.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 31: Rapporten: "Hjemløse borgeres rettigheder i kommunerne", fra Institut for Menneskerettigheder
1802146_0004.png
Børne- og Socialministeriet i Vejledning om retssikkerhed og administration på det sociale område
indsætter en samlet gennemgang af retssikkerhedslovens anvendelse i forbindelse med kontrol med
hjemløses ophold i kommunerne og dokumentationskrav til hjemløse.
TILMELD DIG VORES DANSKE NYHEDSBREV.
10 gange årligt giver vi dig nyt om instituttets viden og aktiviteter.
SUBSCRIBE TO OUR ENGLISH NEWSLETTER.
10 times a year we brief you on new human rights knowledge and our activities.