Undervisningsminister, Merete Riisager
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Kære Merete Riisager
Det er vigtigt for alle børn, at de er en del af et alment fællesskab, og at
de får muligheden for at lære og trives. Det understregede inklusionsef-
tersynet i deres anbefalinger fra 2016. Eftersynet blev iværksat som en
konsekvens af debatten om inklusion under valgkampen i 2015 og indgik
i grundlaget for den efterfølgende regering.
Når vi skriver til dig som samlet gruppe, er det for at sikre, at du fortsat
fastholder fokus på arbejdet for at skabe inkluderende læringsmiljøer og
fællesskaber for alle børn.
Inklusionseftersynet kom i maj 2016 med 98 konstruktive anbefalinger til
stat, kommuner og skoler. Deres hovedfokus var, at alle elever
–
også
elever med særlige behov
–
skal have mulighed for at være en del af fol-
keskolens sociale og faglige fællesskab. Det kræver tidlig indsats, vi-
densdeling, fokus på sociale og personlige kompetencer, kompetenceud-
vikling af medarbejderne og meget mere. En stor del af eftersynet anbe-
falinger er rettet mod kommuner og skoler. Der udestår fortsat en indsats,
der sikrer, at disse anbefalinger omsættes til virkelighed på lokalt niveau.
I forbindelse med eftersynets anbefalinger blev der nedsat en opfølg-
ningsgruppen, som blev overdraget til KL ved Økonomiaftalen for 2018.
Vi vil dog gerne understrege, at dette på ingen måde må betyde, at arbej-
det med at sikre inkluderende læringsmiljøer og fællesskaber nedpriorite-
res fra regeringens side. Der er fortsat behov for fokus, økonomiske mid-
ler og læringskonsulenternes arbejde lokalt for at sikre en fortsat udvik-
ling, hvor alle børn får lige muligheder og vilkår for at udvikle sig.
Vi lægger derfor op til, at regeringen i de kommende satspuljeforhandlin-
ger prioriterer området. Helt konkret foreslår vi, at der ikke reduceres i
midlerne og indsatserne på området, samt at der prioriteres midler til en
implementeringsindsats i regi af opfølgningsgruppen for inklusionsefter-
synets anbefalinger, jf. vedlagte udkast.
Vi skal afsluttende understrege, at vi som gruppe vedkender os et fælles
ansvar for at skabe inkluderende læringsmiljøer for alle børn.
Dato: 14. oktober 2017
Sags ID: SAG-2016-03395
Dok. ID: 2419510
E-mail:
Direkte:
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2