Social- Indenrigs- og Børneudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2016 - 6174
Doknr.
494869
Dato
13-10-2017
Til Folketingets Social- Indenrigs- og Børneudvalg
Til jeres orientering sender jeg hermed Ankestyrelsens undersøgelse af ”Fire kommu-
ners visitation af længerevarende botilbud”.
Undersøgelsen er en opfølgning på samråd den 22. september 2016 i Social- og In-
denrigsudvalget om botilbud og sammenhængen mellem visitation og boform, hvor
der blev efterlyst mere viden om forskellen på botilbud efter servicelovens § 108 og
almene boliger efter § 5, stk. 2, i almenboligloven (almindeligvis omtalt som § 105
tilbud), herunder hvem der bliver visiteret til hvad, kommunernes anvendelse af de to
typer af botilbud og om der er en reel forskel. Den daværende social- og indenrigsmi-
nister lovede at gennemføre en sådan undersøgelse i tre kommuner.
Det glæder mig først og fremmest, at undersøgelsen viser, at kommunerne har stor
opmærksomhed på at sikre, at der er overensstemmelse mellem visitationsgrundlaget
og det botilbud, som borgeren bor i. Det bekræfter mig i, at det har hjulpet at sætte
fokus på kommunernes visitationspraksis dels gennem det daværende Social- og
Indenrigsministeriets skrivelse fra maj 2016 om det generelle regelsæt, dels gennem
ministeriets vejledning fra november 2016 til kommunerne om, hvordan de kan skabe
sammenhæng mellem borgerens visitationsgrundlag og boformens juridiske status.
Baggrunden for vejledningen var, at KL og socialtilsynene havde efterspurgt vejled-
ning om handlemuligheder i forbindelse med, at flere socialtilsyn har givet påbud om
at bringe overensstemmelse mellem borgernes visitationsgrundlag og boformens juri-
diske grundlag.
Det er også positivt, at undersøgelsen viser, at kommunerne først og fremmest ser på
borgernes behov, når de visiterer til et længerevarende botilbud. Udgangspunktet er at
finde det tilgængelige tilbud, der kan imødekomme borgerens støttebehov, uanset om
det er et botilbud efter § 108 i serviceloven eller en almen handicapbolig efter § 105 i
almenboligloven.
Derudover viser undersøgelsen, at den særlige statsstøtte til at opføre almene handi-
capboliger efter § 105 i almenboligloven har betydet, at kommunerne overvejende
bruger almene boliger efter § 105 til borgere med betydelig og varigt nedsat funktions-
evne. Undersøgelsen peger dog samtidig på, at der er en spændvidde i tilbuddene
efter § 105, således at nogen af disse kan rumme borgere med et massivt støttebe-
hov, mens andre er målrettet borgere, der er mere selvhjulpne.
Det fremhæves endvidere, at det, der gør den største forskel for kommunerne, når de
visiterer til længerevarende botilbud, er den lejekontrakt, som borgeren skal have, hvis