Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 284
Offentligt
1915136_0001.png
Kbh. den 22. juni 2018
Til Folketingets partier
I anledning af Folketingets drøftelser om hvad der skal ske med kommunernes indtægter for parkering har
vi denne opfordring:
Giv kommunerne fuld bestemmelsesret over størrelsen og brug af betaling for parkering,
hvis pengene bruges til at sikre gode forhold for bæredygtige trafikformer som gang,
cykeltrafik og kollektiv transport.
Parkeringspolitik er et yderst effektivt middel til at regulere miljøbetingelser i vore større bysamfund.
Regeringen ønsker at begrænse kommunernes mulighed for at bruge en effektiv parkeringspolitik til at
forbedre bymiljøet, fremkommeligheden og trafiksikkerheden.
Regeringen ønsker derfor at inddrage en meget stor del af de indtægter, som kommuner får ind på
parkeringsområdet. Regeringen vil også lægge loft over indtægterne.
Et stort udbud af parkeringspladser, der enten er gratis eller billige at benytte, betyder at mange vælger bil
frem for andre transportformer. Hvad enten det er gadeparkering, beboerparkering eller parking ved
virksomheder i byerne. Gratis eller billige p-pladser er i strid med ønskerne om at forbedre bymiljøet og
reducere energiforbruget og klimabelastningen.
Vi vil derfor opfordre regeringen til at holde fingrene væk fra kommunernes indtægter på
parkeringsområdet. Ved at give kommunerne ret til selv at bestemme størrelsen på betaling for parkering
kan miljøvenlige kommuner lægge sig i selen for at forbedre forholdene for de mest bæredygtige
trafikanter.
En afgørende forudsætning for en sådan nyordning skal dog være, at alle indtægter skal anvendes til at
vende den onde cirkel, som nu får biltrafikken til at stige og derved bybelastningen. Pengene skal derfor
kun kunne bruges til bæredygtige trafiktiltag.
Pengene fra parkering bør kun kunne bruges til:
Cykelstier og cykelparkering
Hastighedsdæmpende foranstaltninger
Pladser og gangstier
Forbedring af den kollektive trafik
Billiggørelse af den kollektive trafik
Med venlig hilsen
Rådet for Bæredygtig Trafik
Kjeld A. Larsen
3860 6619
Noah-Trafik
Ivan Lund Pedersen
3116 0082