Svendborg d. 22. juni 2018
Kære Politikere & Minister..
Tillad ig at kalde sa rådet e hå … E hå
od de fa ilier, der er ra t af jeres svigt..!
En totalt uvidende minister, der trods forståelse og medfølelse og meget andet, har besluttet sig til, ikke at
røre en finger, for at løse problemet, og tillige tillader sig at lovprise tvangs-institutionering, som et
fantastisk tilbud til de handicappede og deres pårørende. Det er simpelthen for groft, og et kæmpe
problem. Et problem, der faktisk ikke ville være et problem, hvis blot man præciserer lovgivningen.
Landsretsdommen af maj 2015, fastslår, at der ikke er hjemmel til, at kompensere for overvågning efter
§95. Nuvel det var altså ikke lovligt før og er ikke blevet det siden. Klart nok.
Men på handicapområdet havde der hersket en praksis, der gjorde, at kommunerne ydede hjælp til
handicappede via BPA-ordningerne. Dels efter § 96 og § 95. Forskellen på de to bestemmelser er i øvrigt, at
hvis borgeren, den handicappede, kan fungere som arbejdsgiver/leder, får man hjælp efter § 96, og § 95
hvis borgeren ikke er i stand til dette. Ministeren mente på samrådet, at der er tale om meget store
forskelle på ordningerne i de to forskellige §§. At hjælpebehovet er større og mere uforudsigeligt i en § 96,
og derfor indeholder hjælp til overvågning. Men udfordringerne og hjælpebehovet for borgere i § 95-
målgruppen, er nøjagtig lige så store. At ministeren udstiller sin totale uvidenhed på området, efter at have
været bekendt med problematikken efter mere end 3 år, skriger jo til himlen.
At ministeren har bestilt en udgiftsanalyse at læne sig op af, og med baggrunden i denne, afviser at ville
gøre noget som helst, er at sjofle alle de berørte familier. Ministeren skulle i stedet prøve at sætte sig mere
ind i problematikken. Kommunerne har tydeligvist tidligere haft økonomisk dækning, til at udføre den
praksis der har været udøvet og ministeren har tillige tidligere udtalt, at ordningen ville kunne indføres
tilnærmelsesvist uden merudgifter, idet der ikke er sket en efterregulering i kommunernes bloktilskud efter
landsretsdommen.
Diskussionen går derfor på, dels lovligheden i at give hjælp til overvågning og dels økonomien.
Lovliggørelsen ligger jo lige for. Hvis man havde viljen.
Økonomien kan blotlægges ved at se på, hvad kommunerne tidligere har brugt på at yde hjælp efter den
anvendte praksis. - At man lovliggør en tidligere ulovlig praksis, kan jo på ingen måde, koste væsentligt
mere for kommunerne.
Men problemet er, for de fleste handicappede og deres familiers tilfælde, ikke et spørgsmål om
overvågning.
Der er ofte et behov for hjælp igennem hele døgnet, og på forskellige tidspunkter, der ikke kan forudsiges,
hvorfor man, som den handicappede, har behov for hjælpere i mange timer. Hjælpere og ofte pårørende er
derfor udfordret i mange timer med spredte opgaver. Landsretsdommen havde derfor ingen effekt
umiddelbart, da den jo blot fastslog, hvad der allerede var gældende. Men den havde den effekt, at
kommunerne, der hidtil havde benyttet en praksis på området, der overordnet set betød bevillinger til
dækning af borgerens samlede hjælpebehov, nu blev opmærksom på, at der med baggrund i denne dom,
kunne udskilles de timer, hvor der reelt ikke udføres hjælpeopgaver. For enkelte familier, hvor eksempelvis
forældrene varetager opgaverne betyder det reelt, at hvor man tidligere var kompenseret/ansat som
hjælper, i op til 60, 70 eller helt op til over 100 timer om ugen, har kommunerne vurderet hvor mange
timer, der udføres reelle hjælpeopgaver, og definerer resten som overvågning. Trods det faktum, at
hjælperen er i en form for vagtposition og skal træde til når hjælpebehovene opstår. Men ved at definere
dette som overvågning, kan kommunerne nu reducere omkostningerne, og dermed lade de pårørende
varetage opgaverne gratis. Dette til trods for, at Serviceloven ellers ret tydeligt beskriver situationer med
netop spredt hjælpebehov, og giver mulighed for at yde hjælp til sådanne situationer. Dels som