Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 278
Offentligt
1911195_0001.png
Juni 2018
Dækning af
merudgifter
efter
servicelovens
§ 41
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0002.png
2
Ankestyrelsen
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside:
www.ast.dk
ISBN nr.: 978-87-7811-358-0
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1
KAPITEL 2
FORORD
HOVEDRESULTATER OG ANBEFALINGER
Hovedresultater
Anbefalinger
5
8
8
10
KAPITEL 3
VURDERING AF AFGØRELSERNES RIGTIGHED 12
Er afgørelsen samlet set rigtig
Årsagen til ophævelse, ændring eller hjemvisning
Formelle mangler
12
13
15
KAPITEL 4
OPLYSNINGSGRUNDLAGET
Definition af undersøgelsesprincippet
Sagsoplysningen i de gennemgåede sager
18
18
19
KAPITEL 5
BEGRUNDELSESKRAVET
Det almindelige begrundelseskrav
Det skærpede begrundelseskrav
Særligt i forhold til personkredssager
Om konkret og individuel vurdering
Om kommunens serviceniveau
24
24
27
32
33
34
KAPITEL 6
INDDRAGELSE AF RELEVANTE PRINCIPPER
Subsidiaritetsprincippet
Sektoransvarlighedsprincippet
Kompensationsprincippet
37
37
37
39
KAPITEL 7
ANDRE FORHOLD I SAGSBEHANDLINGEN
Partshøring
Andet
40
40
40
KAPITEL 8
GODE SAGSBEHANDLINGSSKRIDT
Inddragelse af borgerne
Klagevejledning
42
42
43
KAPITEL 9
HJEMMEL, OMFANG OG METODE
Generelt om praksisundersøgelser
Deltagende kommuner
Indkaldelse af sager
44
44
44
45
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0004.png
4
Analyseskemaer og vurderingsgrundlag
Sagsfordeling
46
46
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0005.png
5
KAPITEL 1
Forord
Børne- og Socialministeriet har bedt Ankestyrelsen om at gen-
nemføre en praksisundersøgelse om dækning af merudgifter til
børn og unge med funktionsnedsættelse eller indgribende kro-
nisk eller langvarig lidelse efter § 41 i lov om social service
(serviceloven).
§
SERVICELOVENS § 41
Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige
merudgifter ved forsørgelse i hjemmet af et barn under
18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig li-
delse. Det er en betingelse, at merudgifterne er en kon-
sekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dæk-
kes efter andre bestemmelser i denne lov eller anden
lovgivning.
Stk. 2. Udmålingen af ydelsen sker på grundlag af de
sandsynliggjorte merudgifter for det enkelte barn, f.eks.
merudgifter til individuel befordring og fritidsaktiviteter.
Stk. 3. Beløbet til dækning af de nødvendige merudgifter
kan ydes, når de skønnede merudgifter udgør mindst
4.596 kr. pr. år (2015-niveau). Ydelsen fastsættes ud fra
de skønnede merudgifter pr. måned og afrundes til nær-
meste kronebeløb, der er deleligt med 100.
Stk. 4. Hjælpen efter stk. 1 er betinget af, at kommunal-
bestyrelsens anvisninger med hensyn til pasning m.v.
følges.
Stk. 5. Børne- og socialministeren kan i en bekendtgørel-
se fastsætte nærmere regler om, hvilke udgifter der kan
ydes hjælp til, og betingelserne herfor.
Formålet med undersøgelsen er at belyse kommunernes an-
vendelse af merudgiftsreglen i servicelovens § 41. Dette har
betydning for, om forældre til børn og unge med funktionsned-
sættelse eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse mod-
tager den nødvendige hjælp til dækning af de merudgifter,
som følge af barnets eller den unges funktionsnedsættel-
se/lidelse. Undersøgelsen tager afsæt i kommunernes afgørel-
ser, om:
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0006.png
6
Personkredsvurdering efter servicelovens § 41, stk. 1, 1.
punkt om, at barnet eller den unge skal have en betydelig
og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Nødvendighed efter servicelovens § 41, stk. 1 om, hvorvidt
udgiften er nødvendig og en konsekvens af barnets eller
den unges nedsatte funktionsevne.
Udmålingen af merudgiftsydelsen efter servicelovens § 41,
stk. 2 om, at udmålingen sker på baggrund af de sandsyn-
liggjorte merudgifter for det enkelte barn.
KORT OM REGLERNE OM MERUDGIFTER
Reglerne om dækning af nødvendige merudgifter i ser-
vicelovens § 41 giver mulighed for at dække de udgifter
ved forsørgelsen, som familien ikke ville have haft, hvis
barnet eller den unge ikke havde en nedsat funktionsev-
ne eller en kronisk eller langvarig lidelse. Sigtet med be-
stemmelsen er at tilgodese, at børn og unge med bety-
delig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller med indgribende kroniske eller langvarige lidelser
har nogle særlige behov, som kan give forældrene mer-
udgifter ved forsørgelsen. Bestemmelsen giver således
mulighed for at dække de udgifter, som familien ikke ville
have haft, hvis barnet eller den unge ikke havde en ned-
sat funktionsevne eller en kronisk eller langvarig lidelse.
Familier til børn eller unge med betydelig og varigt ned-
sat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende
kronisk eller langvarig lidelse skal selv afholde den del af
udgifterne, som svarer til de udgifter, familier i alminde-
lighed normalt afholder, såfremt barnet eller den unge
ikke har en funktionsnedsættelse eller lidelse.
Det er en betingelse for at modtage dækning af merud-
gifter, at de samlede sandsynliggjorte merudgifter udgør
mindst 4.848 kr. årligt (2018-niveau). Det afgørende er,
om familiens samlede merudgifter overstiger minimums-
beløbet i løbet af et år. Det vil sige, at selv om merudgif-
terne udgør under 4.848 kr./12 i enkelte måneder, vil
der kunne ske dækning af merudgifter, hvis merudgifter-
ne i løbet af et år samlet set vil overstige minimumsbelø-
bet.
Formålet med ydelsen er at medvirke til, at disse børn og
unge under 18 år kan forblive i familien og dermed und-
gå anbringelse på institutioner eller lignende, såfremt
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0007.png
7
hensynet til barnets tarv tilsiger dette. Formålet er også,
at familien kan leve så normalt som muligt på trods af og
med barnets eller den unges nedsatte funktionsevne eller
den kroniske eller langvarige lidelse samt at hindre, at
barnets eller den unges nedsatte funktionsevne eller kro-
niske eller langvarige lidelse forværres eller får andre og
mere alvorlige følger. Den helt grundlæggende tanke-
gang bag bestemmelsen om dækning af merudgifter er
således kompensationsprincippet, hvorefter familier med
børn eller unge med funktionsnedsættelse skal kompen-
seres for følgerne af barnets eller den unges nedsatte
funktionsevne.
Praksisundersøgelsen er gennemført i foråret 2018 og bygger
på en gennemgang af afgørelser om merudgifter i 50 sager fra
ti udvalgte kommuner. Undersøgelsen baserer sig på et bredt
udsnit af afgørelser om merudgifter, da de 50 afgørelser:
er fordelt på 20 afgørelser om førstegangsbevilling og 30 af-
gørelser om opfølgningsafgørelse.
omfatter både afgørelser om personkredsvurderingen, udmå-
lingen/beregningen og udgiftens nødvendighed.
handler om mange forskellige typer af udgifter.
Selve sagsgennemgangen sker på samme måde, som hvis sa-
gen var en klagesag i Ankestyrelsen. Det gælder også de afgø-
relser, hvor ansøger i en sag har fået fuldt ud medhold i det
ansøgte. Sagsindkaldelsen og vores gennemgang af sagerne
er beskrevet i sidste kapitel.
Rapporten er skrevet med læring for øje. Tanken er, at kom-
munale praktikere kan gå ind og få vejledning om netop det
spørgsmål, de arbejder med. Hovedresultaterne og anbefalin-
gerne ses i næste kapitel og uddybes i de efterfølgende kapit-
ler. Desuden er der udarbejdet en særskilt rapport med bilags-
dokumenter til denne rapport, hvor blandt andet regelgrundlag
og udvalgte principafgørelser fremgår. Bilagsdokumentet kan
findes på Ankestyrelsens hjemmeside under publikationer.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0008.png
8
KAPITEL 2
Hovedresultater og
anbefalinger
HOVEDRESULTATER
Ankestyrelsen har i 50 sager gennemgået en afgørelse om
dækning af merudgifter til børn og unge med funktionsnedsæt-
telse eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse efter § 41
i serviceloven.
I dette kapitel beskriver vi de overordnede tendenser, som kan
udledes af vores gennemgang. For en nærmere gennemgang
af resultaterne henviser vi til rapportens øvrige kapitler.
Mange afgørelser ville blive stadfæstet, hvis der var en
klagesag
I 32 ud af 50 sager er alle dele af den gennemgåede afgørelse
i overensstemmelse med regler og praksis. I 14 sager er alle
dele af den gennemgåede afgørelse derimod ikke i overens-
stemmelse med regler og praksis, og sagen ville derfor blive
ændret, ophævet eller hjemvist, hvis den var blevet påklaget.
I de resterende fire sager er en del af afgørelsen i overens-
stemmelse med regler og praksis, mens en del ikke er.
Gennemgangen af sagerne er sket på samme måde, som hvis
sagen var en klagesag. Det betyder, at vi har haft mulighed for
at krydse af med flere reaktioner per afgørelse ved målingen af
sagerne. Det vil sige, at en afgørelse – hvis der havde været
tale om en klagesag i Ankestyrelsen – både kunne være blevet
stadfæstet, ændret, hjemvist og ophævet.
Mangelfuld begrundelse er den hyppigst forekomne
mangel
I 19 afgørelser eller dele af afgørelser er kommunens begrun-
delse mangelfuld. Følgende tendenser ses i forhold til, hvordan
kommunernes afgørelser er mangelfulde.
Manglende redegørelse for hovedhensyn
I flere tilfælde lider kommunernes afgørelser af en begrundel-
sesmangel som følge af, at kommunen i begrundelsen for af-
slaget på en ansøgt merudgift alene henviser til de indhentede
oplysninger. Der redegøres således ikke nærmere for, hvorfor
udgiften på baggrund af de indhentede oplysninger ikke kan
dækkes.
Manglende ”mellemregninger”
I en del af sagerne mangler kommunerne ”mellemregninger” i
afgørelsen, og begrundelsen kommer derfor til at fremstå
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0009.png
9
mangelfuld. Med ”mellemregninger” forstås, at kommunen i
begrundelsen skal redegøre for alle de forhold, som har været
bestemmende for resultatet. I nogle tilfælde har kommunen
eksempelvis ikke anvendt et sammenligningsgrundlag i forhold
til at begrunde, hvorfor der efter kommunens vurdering ikke er
tale om en merudgift.
Manglende ”med og uden medicin” vurdering
Flere kommuner har i personkredssager udfordringer i forhold
til at begrunde afgørelserne tilstrækkeligt. Det gør sig særligt
gældende i forhold til vurderingen af, om barnets/den unges
lidelse er indgribende, eller om funktionsniveauet er betydeligt
nedsat. Kommunerne ses ofte ikke at have foretaget en vurde-
ring af, om barnets/den unges lidelse eller funktionsniveau
skal vurderes ud fra situationen med eller uden den medicin-
ske behandling, når barnet/den unge er i løbende medicinsk
behandling.
Utilstrækkeligt oplysningsgrundlag er en hyppig mangel
I 17 ud af de 50 sager er hele eller dele af afgørelsen ikke til-
strækkeligt oplyst til, at vi ville kunne træffe afgørelse, hvis
det havde været en klagesag. De oplysninger, der som oftest
mangler, er oplysninger om den ansøgte udgifts størrelse, ud-
giftens nødvendighed samt lægelige oplysninger.
Manglende konkret og individuel vurdering
I 18 ud af de 50 sager har kommunen i afgørelsen eller dele af
afgørelsen ikke foretaget en konkret og individuel vurdering.
Når kommunen ikke har foretaget en konkret og individuel
vurdering, vil afgørelsen som oftest også have en mangelfuld
begrundelse. En begrundelse skal angive de hovedhensyn, der
er lagt vægt på og som har været afgørende ved kommunens
vurdering. Det har derfor sammenhæng med kravet om, at
kommunen skal foretage en konkret og individuel vurdering.
Manglende inddragelse af relevante kriterier
I nogle sager ses kommunen ikke at have inddraget relevante
kriterier. Relevante kriterier kan være inddragelse af sektoran-
svarlighedsprincippet, subsidiaritetsprincippet samt kompensa-
tionsprincippet.
Kommunerne er gode til at inddrage forælde-
ren/forældrene
Kommunerne er ved behandlingen af sager om dækning af
merudgifter generelt gode til
at inddrage forælde-
ren/forældrene. I 34 ud af de 50 sager er forælde-
ren/forældrene blevet inddraget i høj grad, og i otte sager har
forældrene været inddraget i nogen grad.
Undersøgelsen viser desuden, at kommunerne er gode til at
forholde sig til de oplysninger, som forælderen/forældrene
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0010.png
10
kommer med gennem sagsbehandlingen. I 39 af sagerne har
kommunen i høj eller nogen grad forholdt sig til forælde-
rens/forældrenes oplysninger i afgørelsen.
Kommunerne er gode til at give korrekte klagevejled-
ninger
Kommunerne er gode til at give korrekte klagevejledninger. I
34 afgørelser, hvor der skulle gives en klagevejledning, er der
alene to afgørelser, hvor klagevejledningen ikke er korrekt.
ANBEFALINGER
Undersøgelsen danner grundlag for følgende anbefalinger til
kommunerne:
FOKUS PÅ BEGRUNDELSEN
Redegør for de konkrete oplysninger, som har været
afgørende for resultatet, og henvis ikke alene til op-
lysningskilden i afgørelsen.
Redegør for sammenligningsgrundlaget og de forhold,
som har været bestemmende for resultatet.
Foretag en ”med og uden medicin” vurdering i person-
kredssager, hvor barnet/den unge er i løbende medi-
cinsk behandling.
Angiv hovedhensyn, som har været afgørende ved
kommunens vurdering, og vær opmærksom på at fo-
retage en konkret og individuel vurdering.
Redegør for hvilke ændringer, der er sket, og som har
været afgørende for vurderingen, hvis en tidligere til-
kendt ydelse nedsættes eller ophører.
FOKUS PÅ OPLYSNINGSGRUNDLAGET
Belys udgiftens nødvendighed og størrelse tilstrække-
ligt ved indhentelse af oplysninger fra forældrene
og/eller fagrelevante personer.
Indhent aktuelle lægelige/andre fagrelevante oplys-
ninger om funktionsnedsættelsen/lidelsen, herunder
hvilken betydning det har for barnet/den unge.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0011.png
11
FOKUS PÅ AT INDDRAGE RELEVANTE KRITERIER
Undersøg, hvorvidt udgiften kan dækkes efter andre
bestemmelser i den sociale lovgivning, herunder træf
afgørelse herom, jf. subsidiaritetsprincippet.
Undersøg, hvorvidt den ansøgte udgift hører under og
derved skal dækkes efter en anden sektor, jf. sektor-
ansvarlighedsprincippet.
Foretag en vurdering af udgiftens størrelse og nød-
vendighed ud fra kompensationsprincippet.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0012.png
12
KAPITEL 3
Vurdering af afgørelsernes
rigtighed
ER AFGØRELSEN SAMLET SET RIGTIG
Afgørelser om merudgifter efter servicelovens § 41 kan handle
om flere forskellige udgifter, der, hvis de var klagesager i An-
kestyrelsen, ville få forskellige udfald. For eksempel kan en af-
gørelse handle om to forskellige merudgifter, hvor afgørelsen
om den ene merudgift ville blive stadfæstet, mens sagen
hjemvises i forhold til den del af afgørelsen, som handler om
den anden merudgift.
MANGE AFGØREL-
SER STADFÆSTES
Blandt de 50 sager, som er blevet gennemgået i denne under-
søgelse, er der 32 sager, hvor alle dele af afgørelsen er i over-
ensstemmelse med regler og praksis og derfor ville blive stad-
fæstet i Ankestyrelsen. I 14 sager er derimod alle dele af afgø-
relsen ikke i overensstemmelse med regler og praksis, og sa-
gen ville derfor enten blive ændret, ophævet eller hjemvist,
hvis den blev behandlet i Ankestyrelsen. I de sidste fire sager
er en del af afgørelsen i overensstemmelse med regler og
praksis, mens en del ikke er,
se figur 3.1.
Figur 3.1 Er kommunens afgørelse samlet set rigtig?
Note: Figuren er baseret på 50 sager og svarene angives i antal.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0013.png
13
Hvis man ser på, hvordan sagerne fordeler sig i forhold til ud-
faldet på ”stadfæstelse”, ”hjemvisning”, ”ændring” og ”ophæ-
velse”
1
, viser undersøgelsen, at 36 afgørelser eller dele af af-
gørelser ville blive stadfæstet. 16 afgørelser eller dele af afgø-
relser ville blive hjemvist, og tre afgørelser eller dele af afgø-
relser ville blive ændret. Endelig ville to afgørelser eller dele af
afgørelser blive ophævet. Det bemærkes, at hvis en afgørelse
handler om to merudgifter, og udfaldet ville være det samme
for begge merudgifter, eksempelvis hjemvisning, opgøres det
som ét udfald og ikke to i denne opgørelse.
De 50 sager, som undersøgelsen omfatter, fordeler sig på 20
førstegangsbevillinger (nyansøgninger) og 30 opfølgningssa-
ger. Der er ikke nævneværdig forskel på vurderingen af afgø-
relsernes eller dele af afgørelsernes rigtighed alt efter, om der
er tale om førstegangsbevillinger(nyansøgninger) eller opfølg-
ningsafgørelser.
ÅRSAGEN TIL OPHÆVELSE, ÆNDRING ELLER
HJEMVISNING
FORMELLE OG
INDHOLDSMÆS-
SIGE MANGLER
Blandt de 18 sager, hvor afgørelsen eller en del heraf ikke er i
overensstemmelse med regler og praksis, lider 17 afgørelser
eller dele af afgørelser både af formelle og indholdsmæssige
mangler. Hertil kommer, at afgørelsen eller en del af afgørel-
sen i én sag alene lider af formelle mangler,
se figur 3.2.
Det
vil sige, at hvis en afgørelse eller en del af en afgørelse ophæ-
ves, ændres eller hjemvises, skyldes det i langt de fleste til-
fælde, at sagen samlet set indeholder både indholdsmæssige
og formelle mangler.
1
De afgørelser eller del af afgørelser, der ikke er i overensstemmelse med regler og
praksis, ville ikke blive stadfæstet, hvis de blev påklaget til Ankestyrelsen. Sagerne
er vurderet ud fra det foreliggende skriftlige materiale. Hvis sagerne var påklaget til
Ankestyrelsen, ville vi have haft borgerens klage og kommunens genvurdering, lige-
som vi ville have haft mulighed for at indhente yderligere dokumenter. Det betyder,
at afgørelsen eller dele af afgørelsen, kunne have fået et andet udfald, hvis sagen var
blevet påklaget, da vi i klagen og genvurderingen kunne have fået nogle oplysninger,
der ikke fremgår af de indsendte dokumenter. At nogle afgørelser eller del af afgørel-
ser i undersøgelsen ikke er i overensstemmelse med regler og praksis, er derfor ikke
nødvendigvis ensbetydende med, at de ikke ville være i overensstemmelse med reg-
ler og praksis, hvis sagerne var påklaget til Ankestyrelsen.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0014.png
14
FIGUR 3.2 GRUNDEN TIL, AT AFGØRELSEN VILLE BLIVE OPHÆVET, ÆNDRET ELLER HJEMVIST,
HVIS DET HAVDE VÆRET EN KLAGESAG
Note: Figuren er baseret på de 189 sager, hvor én eller flere dele af afgørelsen ikke er i overensstemmelse med regler og
praksis. Svarene angives i antal. Der har derfor været flere reaktionsmuligheder ved besvarelsen af figur 3.1 (spørgsmål
4.1) ved vores gennemgang af sagerne. I de tilfælde, hvor der er valgt flere af ovenstående muligheder for at svare
”nej…”, er der ved målingen alene udløst én mulighed for besvarelse af figur 3.3:
Grunden til, afgørelsen ville blive op-
hævet, ændret eller hjemvist, hvis det havde været en klagesag
KLAGESAGSBEHAND-
LING
Ankestyrelsen kan i
klagesagsbehandlin-
gen reparere nogle
sagsbehandlingsfejl
Mangler, der ved klagesagsbehandling kan repareres
Det skal her bemærkes, at det ikke er alle sager, hvor mangler
ved kommunes afgørelse fører til, at kommunens afgørelse
vurderes at være i strid med regler og praksis. I nogle sager
kan Ankestyrelsen reparere på kommunens formelle sagsbe-
handlingsfejl og indholdsmæssige mangler. Dette gør sig
blandt andet gældende, hvis kommunen ikke har givet en be-
grundelse, eller begrundelsen er mangelfuld, og der i sagen er
tilstrækkelige oplysninger til, at vi kan rette op herpå i be-
grundelsen for vores afgørelse. Ofte kan vi ved klagesagsbe-
handlingen ikke reparere på en mangel i form af, at oplys-
ningspligten ikke er opfyldt.
Endelig skal det her bemærkes, at en ophævelse af kommu-
nens afgørelse sker i de tilfælde, hvor afgørelsen eller dele
heraf lider af så væsentlige mangler, at det ikke er muligt for
Ankestyrelsen at reparere på de fejl og mangler, som kommu-
nens afgørelser lider af. I praksis vil der alene være tale om
ophævelse af afgørelser vedrørende løbende dækning af mer-
udgifter, hvorimod afgørelser om enkelstående ansøgte mer-
udgifter vil blive hjemvist, hvis afgørelsen lider af væsentlige
mangler.
Se afsnittet
Begrundelseskravet,
kapitel 5, hvor der er sagsek-
sempler på sager, hvor en begrundelsesmangel henholdsvis
kan repareres og ikke kan repareres.
I det følgende beskrives, hvilke formelle og indholdsmæssige
mangler, der er i de i alt 50 sager – og ikke alene i de 19, hvor
afgørelsen eller en del af den ikke ville blive stadfæstet.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0015.png
15
FORMELLE MANGLER
TYPER AF FORMELLE
MANGLER
De formelle mangler, det vil sige fejl i sagsbehandlingen, er i
denne undersøgelse kategoriseret som:
GARANTI -
FORSKRIFTER
Sagsbehandlingsreg-
ler, der skal sikre en
lovlig og rigtig afgø-
relse ved, at afgørel-
sen behandles grun-
digt og alsidigt.
manglende opfyldelse af det skærpede begrundelseskrav
mangelfuld begrundelse for afgørelsen
officialprincippet er ikke overholdt
ingen konkret og individuel vurdering
partshøringsreglerne er ikke overholdt
De listede formelle mangler er såkaldte garantiforskrifter. Hvis
disse garantiforskrifter tilsidesættes, kan konsekvensen være,
at kommunens afgørelse er ugyldig, medmindre vi ved en kla-
gesagsbehandling vil kunne rette op på fejlen/manglen.
De hyppigst forekommende formelle mangler i undersø-
gelsen
I 21 ud af de 50 sager er der ingen formelle mangler i den
gennemgåede afgørelse. I de resterende 29 sager er de tre
hyppigst forekommende formelle mangler, at kommunerne:
2
har lavet en mangelfuld begrundelse , hvilket ses i henholds-
vis 19 og seks afgørelser eller dele af afgørelser, hvor det
almindelige begrundelseskrav eller det skærpede begrundel-
seskrav ikke er opfyldt.
3
ikke har overholdt officialprincippet , hvilket ses i 17 afgørel-
ser eller dele af afgørelser.
ikke har foretaget en konkret og individuel vurdering, hvilket
ses i 18 afgørelser eller dele af afgørelser,
se figur 3.3.
2
Se afsnittet
Begrundelseskravet,
kapitel 5. I dette afsnit gennemgås også kort om
undersøgelsens resultater i forhold til konkret og individuel vurdering.
Se afsnittet
Oplysningsgrundlaget,
kapitel 4
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0016.png
16
FIGUR 3.3 FORMELLE MANGLER (GARANTIFORSKRIFTER)
Note: Figuren baserer sig på 50 sager og svaret angives i antal. Det bemærkes, at spørgsmålet er udløst i alle 50 sager og der
ved besvarelsen af dette spørgsmål har været mulighed for at krydse af i flere forskellige mangler. Det vil sige, at sum-
men af alle mangler er større end 50.
Besvarelsen i ”Andet” vedrører en afgørelse, hvor det ikke
fremgår af sagens oplysninger, at kommunen skriftligt har
meddelt forælderen om konsekvenserne af dennes manglende
medvirken til sagens oplysning, jf. retssikkerhedslovens § 11
b.
Indholdsmæssige mangler i undersøgelsen
De indholdsmæssige mangler er ved denne undersøgelse kate-
goriseret ud fra betingelserne for dækning af merudgifter, som
følger direkte af ordlyden af servicelovens § 41.
I 31 ud af de 50 sager er der ingen indholdsmæssige mangler i
den gennemgåede afgørelse. I de resterende 19 sager er der
fem afgørelser, hvori kommunen ikke har foretaget en korrekt
og tilstrækkelig vurdering af, hvorvidt barnets/den unges lidel-
se er langvarig og indgribende. Disse to indholdsmæssige
mangler i form af ”langvarig” og ”indgribende” er alene rele-
vante i forhold til sager om, hvorvidt forældrene er omfattet af
personkredsen, der har ret til dækning af merudgifter.
De resterende typer af indholdsmæssige mangler fordeler sig
nogenlunde jævnt. I seks afgørelser eller dele af afgørelser, er
TYPER AF IND-
HOLDSMÆSSIGE
MANGLER
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0017.png
17
udmålingen af merudgifterne ikke i overensstemmelse med
regler og praksis. I seks afgørelser eller dele af afgørelser, er
kommunens vurdering af den ansøgte udgifts nødvendighed
mangelfuld/manglende. I fem afgørelser eller dele heraf, er det
vurderingen af sandsynliggørelsen af den ansøgte merudgift,
der er manglende eller mangelfuld. Herudover er der tre afgø-
relser eller dele heraf, hvor vurderingen af, hvorvidt udgifterne
er en konsekvens af funktionsnedsættelsen, er manglende eller
ikke tilstrækkelig.
FIGUR 3.4 INDHOLDSMÆSSIGE MANGLER
Note: Figuren baserer sig på 50 sager og svaret angives i antal. Det bemærkes, at spørgsmålet er udløst i alle 50 sager og der
har ved besvarelsen af dette spørgsmål været mulighed for at krydse af i flere forskellige mangler. Det vil sige, at sum-
men af alle mangler samlet set er større end 50.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0018.png
18
KAPITEL 4
Oplysningsgrundlaget
Sagsoplysningen har væsentlig betydning for, at det kan vur-
deres, om betingelserne for at modtage hjælp til dækning af
merudgifter er opfyldte. Hvorvidt sagerne er tilstrækkeligt op-
lyste, er således afgørende for vurderingen og resultatet af
kommunens afgørelse.
I det følgende beskriver vi en række af de forhold, der er for-
bundet med kommunernes pligt til at sørge for, at sagerne er
tilstrækkeligt oplyste, inden der træffes afgørelse.
UNDERSØGELSES-
PRINCIPPET
DEFINITION AF UNDERSØGELSESPRINCIPPET
Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles, er til-
strækkeligt oplyst til, at myndigheden kan træffe afgørelse.
Dette ansvar følger af undersøgelsesprincippet, som er et
grundlæggende princip i dansk forvaltningsret og en garanti-
forskrift af væsentlig betydning for afgørelsens lovlighed og
rigtighed.
På det sociale område er undersøgelsesprincippet lovfæstet i
retssikkerhedslovens § 10.
§
NØDVENDIGE
OPLYSNINGER
FOR HVER
ANSØGT
MERUDGIFT
RETSSIKKERHEDSLOVEN § 10
Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles
efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at
myndigheden kan træffe afgørelse.
Det er således kommunen, der har ansvaret for, at der forelig-
ger de fagligt relevante oplysninger, der er nødvendige, inden
kommunen vurderer og træffer afgørelse.
Særligt i forhold til sager vedrørende dækning af merudgifter,
hvor der ofte ansøges om flere forskelligartede merudgifter i
samme ansøgning, beror vurderingen af, hvilke oplysninger
der er relevante at indhente, på en konkret vurdering af de
enkelte merudgifter.
Det vil ofte være nødvendigt i merudgiftssager at indhente fle-
re oplysninger for at kunne belyse barnets/den unges aktuelle
behov. Det kan være oplysninger fra forældrene samt lægelige
og/eller andre fagrelevante oplysninger.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0019.png
19
Formålet med undersøgelsesprincippet er, at der tilvejebringes
de oplysninger, der er nødvendige i hver enkelt sag og for hver
enkelt ansøgt merudgift.
SAGSOPLYSNINGEN I DE GENNEMGÅEDE SA-
GER
Vi vurderer, at der i 17 ud af 50 sager mangler væsentlige op-
lysninger, og at undersøgelsesprincippet derfor ikke er over-
holdt,
se figur 4.1.
Det bemærkes, at der ved besvarelsen af spørgsmålet er målt
på, om sagen samlet set er oplyst tilstrækkeligt. Det vil sige,
at hvis en sag handler om flere merudgifter, og sagen ikke er
oplyst i forhold til alle merudgifter, vil besvarelsen af spørgs-
målet, som figur 4.1 illustrerer, være, at sagen ikke er til-
strækkeligt oplyst.
FIGUR 4.1 ER SAGEN TILSTRÆKKELIGT OPLYST? (RL § 10 - OFFICIALPRINCIPPET)
Note: Figuren baserer sig på 50 sager og svaret angives i antal.
Undersøgelsesprincippet gælder i alle type sager
Undersøgelsesprincippet gælder i alle type sager vedrørende
merudgifter både bebyrdende og begunstigende afgørelser.
Kommunen skal derfor, når den vurderer den enkelte sag,
hvad enten det er en nyansøgning eller opfølgningssag, under-
søge, om lovens betingelser for hjælp er opfyldte.
Ud af de 50 sager, som indgår i undersøgelsen, er 30 sager
opfølgningsafgørelser, og 20 sager er nyansøgninger.
4
I otte
ud af de 20 sager om nyansøgninger er afgørelsen eller dele af
afgørelsen ikke tilstrækkeligt oplyst. For så vidt angår opfølg-
ningsafgørelserne er afgørelsen eller dele af afgørelsen ikke til-
strækkeligt oplyst i ni tilfælde,
se figur 4.2.
Det vil sige, at der
ikke er nævneværdig forskel på, om sagen er tilstrækkeligt op-
4
Dette fremgår i bilagsdokumentet
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0020.png
20
lyst i henholdsvis sager om opfølgningsafgørelse og sager om
nyansøgninger.
FIGUR 4.2 KOMMUNENS AFGØRELSE FORDELT PÅ, HVORVIDT SAGEN ER TILSTRÆKKELIGT
OPLYST
Note: Figuren er baseret på 50 sager og svarene er angivet i antal.
SÆRLIGT FOR OP-
FØLGNINGSSAGER
Det afgørende for opfølgningssagerne er at undersøge, om den
bevilgede hjælp fortsat opfylder sit formål samt, om betingel-
serne for hjælpen stadig er opfyldt.
I de opfølgningssager, som vi har gennemgået, hvor en tidlige-
re bevilget merudgift videreføres i samme omfang ved opfølg-
ningsafgørelsen, kan det være vanskeligt at vurdere, om for-
ælderen/forældrene er over- eller underkompenseret med det
bevilgede. Dette skyldes, at det i sagerne ofte ikke er muligt at
se, på hvilken baggrund den ansøgte merudgift oprindeligt er
bevilget.
5
I disse sager lægger vi til grund, at videreførelsen af
den tidligere bevilgede merudgift er udtryk for, at behovet for
hjælp fuldt ud imødekommes.
UTILSTRÆKKELIG
SAGSOPLYSNING
Særligt om de sager, der ikke er tilstrækkeligt oplyst
I de 17 sager, hvor oplysningsgrundlaget er utilstrækkeligt,
kan det af nedenstående figur 4.3 ses, hvilke type oplysninger,
der mangler.
5
Kommunerne er jf. indkaldelsesbrevet blevet bedt om at sende alle relevante akter til
sagen. I flere opfølgningssager fremgår den oprindelige bevilling og den oprindelige
ansøgning ikke af de indsendte akter. Det bemærkes, at der ikke er indkaldt yderli-
gere akter til brug for målingen.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0021.png
21
FIGUR 4.3 HVILKE OPLYSNINGER MANGLER?
Note: Figuren baserer sig på de 17 sager, hvor afgørelsen eller dele af afgørelsen ikke har været tilstrækkeligt oplyst. Svaret
angives i antal. Det bemærkes, at spørgsmål 3.2 alene er udløst i de tilfælde, hvor der er svaret ”nej” i spørgsmål 3.1.
Det bemærkes, at der kan mangle flere typer af oplysninger i
samme sag. Dette kan være en følge af, at der mangler flere
forskellige oplysninger til én given merudgift. Det kan også
skyldes, at en afgørelse handler om flere forskellige merudgif-
ter, og at der mangler forskellige typer af oplysninger for hver
af merudgifterne. Derfor ses det, at summen af typer af mang-
lende oplysninger i alt giver 44 i ovenstående figur 4.3. Typer-
ne af manglende oplysninger knytter sig dog alene til de 17
sager, som ikke er tilstrækkeligt oplyst.
Det ses af figur 4.3, at der i ti sager mangler oplysninger om
udgiftens størrelse. Dette kan være oplysninger, som foræl-
drene selv giver til kommunen, eksempelvis hvor meget
creme, hvor meget af en given fødevare eller hvor meget me-
dicin, som barnet/den unge skal bruge/have som følge af sin
funktionsnedsættelse. Oplysninger til brug for vurderingen af
udgiftens størrelse kan endvidere indhentes andre steder fra.
Det ses også af figuren, at der i otte sager mangler oplysnin-
ger om udgiftens nødvendighed. I disse tilfælde har sagen ikke
indeholdt tilstrækkelige oplysninger til, at vi kan vurdere, om
den ansøgte merudgift er en konsekvens af barnets eller den
unges funktionsnedsættelse.
Sagsgennemgangen viser endvidere, at der i otte sager mang-
ler lægelige oplysninger. Lægelige oplysninger kan både belyse
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0022.png
22
en merudgifts størrelse og/eller nødvendighed, belyse om
funktionsnedsættelsen er betydelig eller om lidelsen er indgri-
bende, samt om der er tale om en langvarig eller kronisk funk-
tionsnedsættelse eller lidelse.
SAGSEKSEMPLER, HVOR OPLYSNINGSGRUNDLAGET
ER UTILSTRÆKKKELIGT
Sag, hvor der mangler oplysninger om nødvendig-
hed og størrelse af merudgift
Sagen handler om en ung, der lider af GVH, en immuno-
logisk betændelsesreaktion. Forældrene søger blandt an-
det om dækning af merudgifter til creme, da den unge,
efter forældrenes oplysninger, har tør hud og derfor bli-
ver smurt med creme. Forældrene søger også om dæk-
ning af merudgifter til håndsprit, da de bruger meget
håndsprit for at forebygge smitte. Det kan have store
konsekvenser for den unge, hvis han bliver syg med in-
fektioner og hans helbred dermed forværres.
Kommunen træffer afgørelse om afslag på dækning af
merudgifter til creme med den begrundelse, at det vur-
deres, at alle familier med børn har udgifter til creme,
hvorfor det ikke betragtes som en nødvendig merudgift.
Kommunen træffer endvidere afgørelse om afslag på
dækning af merudgifter til håndsprit med den begrundel-
se, at der er tale om en behandlingsudgift.
Hvis sagen var en klagesag, ville den blive hjemvist for
så vidt angår dækning af merudgifter til creme og hånd-
sprit. Dette skyldes, at kommunen ikke har undersøgt,
hvor meget creme den unge bruger. Kommunen har des-
uden ikke foretaget en vurdering af, om familien bruger
mere creme til den unge sammenlignet med en familie
med en ung uden en funktionsnedsættelse på samme al-
der. Sagen indeholder endvidere ikke oplysninger, der
kan belyse, om brugen af håndsprit er nødvendig som
følge af den unges funktionsnedsættelse. Eksempelvis
kunne lægelige oplysninger have be- eller afkræftet be-
hovet for brug af håndsprit.
Sag, hvor der mangler oplysninger om udgiftens
nødvendighed og oplysninger fra forældre
Sagen handler om et barn, der blandt andet er født med
cerebral parese og har epilepsi. Forælderen søger om
dækning af merudgifter til sondeernæring og ernærings-
drikke som følge af, at barnet ikke indtager ligeså meget
”almindelig” kost, som et jævnaldrende barn uden funk-
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0023.png
23
tionsnedsættelse gør.
Kommunen træffer afgørelse om delvist afslag på dæk-
ning af merudgifter til sondeernæring og ernæringsdrik-
ke, idet kommunen ikke dækker det fulde ansøgte beløb,
men bevilger dækning af halvdelen af det ansøgte beløb.
Hvis sagen var en klagesag, ville den blive hjemvist. Det-
te skyldes, at der mangler oplysninger til belysning af,
hvad der er sædvanligt at have af udgifter til kost til et
barn på samme alder og i samme livssituation. Kommu-
nen har endvidere ikke indhentet oplysninger fra foræl-
deren om, hvad udgiften til kost til barnet vurderes at
være – der foreligger alene oplysninger om de samlede
udgifter til kost til både forælderen og barnet.
Sagsoplysningens betydning for afgørelsens rigtighed
I de tilfælde, hvor afgørelsen eller en del af afgørelsen ikke er
tilstrækkeligt oplyst, vil afgørelsen eller den del af afgørelsen
ofte få udfaldet hjemvisning eller ophævelse, hvis sagen havde
været en klagesag. Dette skyldes, at vi ved en klagesag ofte
ikke kan reparere på en mangel i form af, at sagen ikke er til-
strækkeligt oplyst, da der typisk er tale om mere omfattende
oplysninger/undersøgelser, der skal indhentes.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0024.png
24
KAPITEL 5
Begrundelseskravet
I dette kapitel beskriver vi en række af de forhold, der er for-
bundet med henholdsvis det almindelige og det skærpede be-
grundelseskrav, som er garantiforskrifter af væsentlig betyd-
ning for afgørelsens lovlighed og rigtighed.
DET ALMINDELIGE BEGRUNDELSESKRAV
Det almindelige begrundelseskrav fremgår af forvaltningslo-
vens § 24. Kravet til en begrundelse gælder for alle skriftlige
afgørelser. Hvis der er tale om en mundtlig afgørelse, har
kommunen ikke pligt til at give en begrundelse for afgørelsen.
Kommunen har heller ikke pligt til at give en begrundelse, hvis
afgørelsen er udtryk for, at ansøgningen imødekommes fuldt
ud. Dette følger af forvaltningslovens §§ 22 og 24.
§
FORVALTNINGSLOVENS § 22
En afgørelse skal, når den meddeles skriftligt, være led-
saget af en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud
giver den pågældende part medhold.
FORVALTNINGSLOVENS § 24
En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en hen-
visning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er
truffet. I det omfang, afgørelsen efter disse regler beror
på et administrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive
de hovedhensyn, der har været bestemmende for skøns-
udøvelsen. Begrundelsen skal endvidere om fornødent
indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrø-
rende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt
væsentlig betydning for afgørelsen.
Det almindelige begrundelseskrav i de gennemgåede
sager
Gennemgangen af de 50 sager viser, at der er en lige stor an-
del af afgørelser, som har en mangelfuld begrundelse og som
har en tilstrækkelig begrundelse,
se figur 5.1.
Det bemærkes,
at flere af sagerne indeholder en afgørelse om flere forskellige
merudgifter. Ved besvarelsen af dette spørgsmål er der målt
på, om afgørelsen samlet set overholder det almindelige be-
grundelseskrav. Det vil sige, hvis en del af afgørelsen ikke er
tilstrækkeligt begrundet, vil udfaldet blive, at kommunens af-
gørelse ikke opfylder det almindelige begrundelseskrav.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0025.png
25
FIGUR 5.1 OPFYLDER KOMMUNENS AFGØRELSE DET ALMINDELIGE BEGRUNDELSESKRAV?
(FVL § 24)
Note: Figuren baserer sig på 50 sager og svaret angives i antal.
I 12 sager har det ikke været relevant at måle på, om afgørel-
sen er tilstrækkelig begrundet. Dette skyldes enten, at der er
tale om en mundtlig afgørelse, eller at der er tale om en afgø-
relse, som er udtryk for, at ansøgningen imødekommes fuldt
ud. I disse 12 tilfælde gælder forvaltningslovens krav til en be-
grundelse ikke.
Begrundelseskravets betydning for afgørelsens rigtig-
hed
I forbindelse med klagesagsbehandling i Ankestyrelsen hænger
begrundelseskravet, både det almindelige og det skærpede,
nøje sammen med oplysningspligten. Hvis en afgørelse ikke er
tilstrækkeligt begrundet og samtidig ikke indeholder tilstræk-
kelige oplysninger til, at der ved en klagesagsbehandling kan
rettes op på manglen, vil det medføre, at afgørelsen er ugyl-
dig.
Modsat kan der ved en behandling af en klagesag rettes op på
en mangelfuld begrundelse, hvis sagen er tilstrækkeligt oplyst.
Begrundelsesmanglen vil i det tilfælde ikke medføre ugyldig-
hed, selvom begrundelseskravet er en garantiforskrift.
I de 19 sager, hvor det almindelige begrundelseskrav ikke er
opfyldt, er der i syv sager tilstrækkelige oplysninger til, at vi
kan reparere på kommunens begrundelsesmangel. Derfor ville
disse syv afgørelser eller dele af afgørelser blive stadfæstet el-
ler ændret, hvis sagerne var klagesager. Modsat er der i 12
sager ikke tilstrækkelige oplysninger, og vi kan derfor ikke re-
parere på kommunens begrundelsesmangel. Derfor vil afgørel-
sen eller dele af afgørelsen i de 12 sager enten blive ophævet
eller hjemvist.
MANGELFULD BE-
GRUNDELSE KAN
REPARERES VED
KLAGEBEHAND-
LING VIA
TILSTRÆKKELIG
SAGSOPLYSNING
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0026.png
26
I det følgende beskrives sagseksempler, hvor begrundelses-
manglen henholdsvis kan repareres og ikke kan repareres.
SAGSEKSEMPLER PÅ MANGELFULD BEGRUNDELSE,
DER KAN REPARERES
Sag med manglende redegørelse for hovedhensyn
Sagen handler om personkredsvurderingen i forhold til et
barn, som har fået konstateret glutenallergi. Kommunen
giver afslag på, at forældrene er omfattet af personkred-
sen. Kommunen angiver alene som begrundelse, at der
lægges vægt på udtalelse fra skolen samt fra sygehuset.
Kommunen har ikke nærmere redegjort for, hvilke oplys-
ninger der er tillagt afgørende betydning. Kommunen har
ikke angivet hvilke hovedhensyn, der har været bestem-
mende for den skønsmæssige afgørelse. Sagen indehol-
der dog tilstrækkelige oplysninger i form af udtalelse fra
skolen og sygehuset. Der er derfor tilstrækkelige oplys-
ninger til, at vi kan vurdere, at lidelsen ikke er indgriben-
de. Sagen ville derfor blive stadfæstet, hvis sagen var en
klagesag.
Sag med manglende redegørelse for hovedhensyn
Denne sag handler også om personkredsvurdering.
Kommunen giver afslag med den begrundelse, at det på
baggrund af erklæring indhentet fra psykiatrien vurderes,
at den unge ikke har en langvarig og indgribende lidelse.
Kommunen angiver dog ikke, hvilke hovedhensyn der har
været bestemmende for vurderingen. Sagen indeholder
dog oplysninger fra psykiatrien, og forældrene har i for-
bindelse med ansøgningen også beskrevet den unges
funktionsniveau. Sagen indeholder således tilstrækkelige
oplysninger til, at vi kan vurdere, at funktionsniveauet
ikke er betydeligt nedsat. Sagen ville derfor være blive
stadfæstet, hvis sagen var en klagesag.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0027.png
27
SAGSEKSEMPLER PÅ MANGELFULD BEGUNDELSE,
DER IKKE KAN REPARERES
Sag med manglende sammenligningsgrundlag
Sagen handler om blandt andet afslag på dækning af
merudgifter til tøj og sko. Kommunen giver afslag med
den begrundelse, at der ikke foreligger oplysninger om,
at barnet slider mere på tøj og sko eller glemmer mere
end andre børn på samme alder. Kommunen har dog ik-
ke henvist til, hvad der vurderes at være en sædvanlig
udgift til tøj og sko til et barn på samme alder. Kommu-
nen har derfor ikke anvendt et sammenligningsgrundlag i
forhold til at vurdere, om der er en nødvendig merudgift.
Sagen indeholder ikke oplysninger om, om barnet slider
mere på tøj og sko eller glemmer mere end andre børn
på samme alder uden en funktionsnedsættelse. Sagen
ville derfor blive hjemvist, hvis sagen var en klagesag.
Sag med manglende sammenligningsgrundlag
I denne sag har kommunen blandt andet givet afslag på
dækning af merudgifter til creme med den begrundelse,
at alle familier med børn har udgifter til creme. Kommu-
nen har dog ikke nærmere undersøgt eller redegjort for,
om den unge som følge af funktionsnedsættelsen skal
smøres mere med creme end andre unge på samme al-
der uden en funktionsnedsættelse. Det er hermed ikke
muligt at foretage en vurdering af, om forælderens udgif-
ter til creme overstiger de udgifter, som andre forældre
til børn på samme alder uden en funktionsnedsættelse
har. Kommunen har ikke anvendt et sammenlignings-
grundlag i forhold til at vurdere, om der er en nødvendig
merudgift. Sagen indeholder hermed ikke tilstrækkelige
oplysninger til, at vi kan vurdere, om forældrene har en
nødvendig merudgift til creme. Sagen ville blive hjemvist,
hvis sagen var en klagesag.
ET SKÆRPET
BEGRUNDELSES-
KRAV VED
HEL/DELVIS
FRAKENDELSE
DET SKÆRPEDE BEGRUNDELSESKRAV
Der gælder et krav om en særligt uddybende begrundelse ved
afgørelser om hel eller delvis frakendelse af en tidligere til-
kendt ydelse. Dette fremgår af en udtalelse fra Folketingets
Ombudsmand og en principafgørelse fra Ankestyrelsen.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0028.png
28
Folketingets Ombudsmand har i FOU 2011-16-1 udtalt,
at begrundelsen i tilfælde, hvor der sker frakendelse af
en tidligere tilkendt ydelse, dels skal indeholde årsagen
til, at borgeren ikke længere opfylder betingelserne for
ydelsen, dels en særskilt begrundelse for, hvorfor ydel-
sen frakendes borgeren. Begrundelsen bør blandt andet
indeholde oplysning om årsagen til, at myndigheden har
ændret sin vurdering. Det bør desuden fremgå af be-
grundelsen, hvis det skyldes fejl eller misforståelser, at
borgeren tidligere er blevet anset for berettiget til ydel-
sen. Det bør også fremgå af afgørelsen, hvis den ændre-
de vurdering skyldes, at der er sket ændringer i lovgiv-
ning, administrativ praksis og/eller kommunens service-
niveau.
I principafgørelsen 87-12, har Ankestyrelsen fastslået, at
kommunen har mulighed for at foretage en ændret vur-
dering i forhold til tidligere. Kommunen kan for eksempel
have begået fejl, som har medført, at borgeren, uden re-
elt at opfylde betingelserne, er blevet betragtet som om-
fattet af personkredsen, og dermed uberettiget er blevet
tilkendt merudgiftsydelser. Kommunen er berettiget til at
rette op på en sådan fejl. Der er dog et krav om en mere
uddybende begrundelse for årsagen til den ændrede vur-
dering.
Det skærpede begrundelseskrav i de gennemgåede sa-
ger
Undersøgelsen viser, at det i 11 ud af de i alt 30 opfølgnings-
afgørelser har været relevant at måle på, om det skærpede
begrundelseskrav er opfyldt. I 19 sager har det ikke været re-
levant, da der i forbindelse med opfølgningen ikke er nedsat
eller frakendt en tidligere bevilget merudgiftsydelse. I de 11
sager, hvor det er relevant, viser undersøgelsen, at det skær-
pede begrundelseskrav ikke er opfyldt i næsten halvdelen af
sagerne. Afgørelsen i disse sager indeholder således ikke en
tilstrækkelig begrundelse for, hvorfor forælderen/forældrene
ikke længere har ret til merudgiftsydelsen eller ikke længere
har ret til merudgiftsydelsen i samme omfang,
se figur 5.2.
Det bemærkes, at der ved besvarelsen af spørgsmålet er målt
på, om det skærpede begrundelseskrav samlet set er opfyldt.
Det vil sige, at hvis en sag handler om flere merudgifter, og
det skærpede begrundelseskrav kun er opfyldt for en del af
merudgifterne, vil besvarelsen, som figur 5.2 illustrerer, være,
at det skærpede begrundelseskrav ikke er opfyldt.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0029.png
29
FIGUR 5.2 ER DET SKÆRPEDE BEGRUNDELSESKRAV OPFYLDT?
Note: Figuren baserer sig på 30 opfølgningssager og svaret angives i antal.
Det skærpede begrundelseskravs betydning for afgørel-
sens rigtighed
Blandt de seks sager, der ikke lever op til det skærpede be-
grundelseskrav, er der to sager, som alligevel ville blive stad-
fæstet i Ankestyrelsen, hvis sagerne var klagesager. Det vil si-
ge, at der i disse to er tilstrækkelige oplysninger til, at vi kan
reparere på kommunens begrundelsesmangel. I de resterende
fire sager er der derimod ikke tilstrækkelige oplysninger til, at
vi kan rette op på kommunens begrundelsesmangel. Disse sa-
ger ville derfor blive ophævet eller hjemvist, hvis sagerne var
klagesager.
I det følgende beskrives sagseksempler, hvor begrundelses-
manglen henholdsvis kan repareres og ikke kan repareres.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0030.png
30
SAGSEKSEMPLER PÅ MANGELFULD BEGRUNDELSE,
DER KAN REPARERES
Eksempel et
Sagen handler om ophør af dækning af merudgifter som
følge af, at kommunen ikke længere vurderer, at foræl-
drene er omfattet af personkredsen. Forældrene har tid-
ligere fået dækket merudgifter til kost som følge af bar-
nets fødevareallergi. Kommunen begrunder ikke i afgø-
relsen, hvad der er ændret i forhold til tidligere, som gør,
at det vurderes, at forældrene ikke længere er omfattet.
Kommunen skriver alene i afgørelsen, at der lægges
vægt på de indhentede statusattester. Kommunen angi-
ver hermed ikke, hvilke hovedhensyn som har været af-
gørende for vurderingen. Sagen indeholder dog tilstræk-
kelige oplysninger i form af lægelige oplysninger, oplys-
ninger fra barnets tidligere børnehave samt skole og op-
lysninger fra forældrene selv. Sagen ville derfor blive
stadfæstet, hvis det var en klagesag. Der er tilstrækkeli-
ge oplysninger til, at vi kan vurdere, at barnet ikke læn-
gere har en indgribende lidelse. Det fremgår blandt andet
af forældrenes egne oplysninger, at barnet ikke længere
har fødevareallergi. Begrundelsesmanglen får derfor ikke
betydning for afgørelsens resultat.
Eksempel to
Sagen handler blandt andet om dækning af merudgifter
til plastre som følge af, at den unge har insuflon. Foræl-
derene har tidligere fået dækket udgiften hertil. I forbin-
delse med opfølgningen giver kommunen afslag på fort-
sat dækning af merudgifter hertil. Kommunen redegør
ikke for, hvad der er ændret i forhold til tidligere, som
gør, at der fremadrettet ikke længere kan dækkes mer-
udgifter hertil. Hvis sagen var en klagesag ville vi dog
stadfæste afgørelsen, da sagen indeholder tilstrækkelige
oplysninger til, at vi kan vurdere, at plastrene i den kon-
krete sag ikke er en nødvendig merudgift. Det fremgår af
sagen, at forældrene oplyser, at plastrene skal bruges til
svømning og idræt i skolen. Vi vurderer derfor, at udgif-
ten skal dækkes gennem undervisningssektoren. Be-
grundelsesmanglen får derfor ikke betydning for afgørel-
sens resultat.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0031.png
31
SAGSEKSEMPLER PÅ MANGELFULD BEGRUNDELSE,
DER IKKE KAN REPARERES
Eksempel et
Kommunen har tidligere vurderet, at forældrene er om-
fattet af personkredsen for dækning af merudgifter. I
forbindelse med opfølgningen vurderer kommunen, at
forældrene ikke længere er omfattet. Kommunen redegør
dog ikke for, hvad der er sket af ændringer, som gør, at
den unges funktionsnedsættelse ikke længere vurderes
at være betydeligt nedsat. Sagen er ikke tilstrækkeligt
oplyst i forhold til, at det er muligt at foretage en vurde-
ring af, om den unges funktionsniveau skal vurderes ud
fra situationen med eller uden medicin. Det er hermed
ikke muligt at tage konkret stilling til, om den unge sam-
let set har en betydelig nedsat funktionsevne. Sagen in-
deholder ikke oplysninger om, på hvilken baggrund
kommunen tidligere har fundet forældrene omfattet af
personkredsen. Desuden mangler der oplysninger fra
skolen om, hvordan den unge er påvirket af astma, aller-
gi og de psykiske lidelser. Sagen ville blive hjemvist, hvis
sagen var en klagesag.
Eksempel to
I denne sag har kommunen tidligere bevilget dækning af
den fulde udgift til creme, men i forbindelse med opfølg-
ningen nedsættes merudgiftsydelsen i form af, at kom-
munen fratrækker en egenbetaling til creme. Kommunen
har i begrundelsen ikke redegjort for, hvad der er æn-
dret, som gør, at forælderen ikke længere er berettiget
til dækning af den fulde udgift. Kommunen har ikke ind-
hentet oplysninger til belysning af, hvad der kan anses
for sædvanligt, at forældre til børn på samme alder uden
en funktionsnedsættelse har af udgifter til almindelig
creme på et år. Sagen indeholder således ikke tilstræk-
kelige oplysninger til, at vi ved en klagesag kunne have
repareret på kommunens begrundelsesmangel. Sagen
ville blive hjemvist, hvis sagen var en klagesag.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0032.png
32
SÆRLIGT I FORHOLD TIL PERSONKREDSSAGER
Undersøgelsen viser, at flere kommuner i personkredssager
har udfordringer i forhold til at begrunde afgørelserne tilstræk-
keligt. Det gør sig særligt gældende i forhold til vurderingen af,
om barnets/den unges lidelse er indgribende eller om funkti-
onsniveauet er betydeligt nedsat. Kommunerne ses ofte ikke at
have foretaget en vurdering af, om barnets/den unges lidelse
eller funktionsniveau skal vurderes ud fra situationen med eller
uden den medicinske behandling, når barnet/den unge er i lø-
bende medicinsk behandling.
Når kommunen tager stilling til, om en forælder er omfattet af
personkredsen for dækning af merudgifter som følge af, at
barnet/den unge har en betydelig og varigt nedsat psykisk el-
ler fysisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langva-
rig lidelse, skal kommunen først og fremmest tage stilling til,
om funktionsevnen eller lidelse skal vurderes ud fra situationen
med eller uden medicin – i de tilfælde, hvor barnet eller den
unge er i løbende medicinsk behandling.
Funktionsniveauet eller lidelsen skal som udgangspunkt vurde-
res med den medicinske behandling. Dette gælder dog ikke,
hvis ophør med behandlingen vil være akut livstruende eller vil
medføre en umiddelbar risiko for væsentlig eller varigt nedsat
funktionsevne. Kommunen skal derfor tage konkret og be-
grundet stilling til, om ophør med behandlingen vil været akut
livstruende eller vil medføre en umiddelbar risiko for væsentlig
eller varigt nedsat funktionsevne.
PERSONKREDS-
SAGER
Kommunen skal tage
stilling til, hvorvidt
funktionsnedsættelsen
eller lidelsen vurderes
ud fra situationen
med/uden medicin,
når barnet/den unge
er i løbende medicinsk
behandling.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0033.png
33
SAGSEKSEMPEL PÅ VURDERING AF PERSONKREDS
MED/UDEN MEDICIN
Eksempel
Sagen handler om en ung, der lider af astma, græspol-
lenallergi, blandet udviklingsforstyrrelse af specifikke
færdigheder og gennemgribende mental udviklingsfor-
styrrelse samt enuresis nocturna.
Kommunen træffer afgørelse om, at forældrene ikke
længere er i personkredsen for dækning af nødvendige
merudgifter.
Det fremgår af sagens lægelige oplysninger, at den unge
er i medicinsk behandling for sin astma. Det fremgår
endvidere af forældrenes oplysninger, at den unge er i
behandling for sin allergi i pollensæsonen med piller, in-
halator, øjendråber og næsespray. Det er uklart, hvorvidt
den unge er i medicinsk behandling for sine psykiske li-
delser.
Kommunen har ikke foretaget en vurdering af, om funk-
tionsniveauet skal vurderes ud fra situationen med eller
uden medicin.
Hvis sagen var en klagesag, ville den blandt andet blive
hjemvist til nærmere stillingtagen til, om den unges
funktionsniveau skal vurderes med eller uden medicinsk
behandling.
VIGTIGT MED EN
KONKRET OG
INDIVIDUEL
VURDERING
OM KONKRET OG INDIVIDUEL VURDERING
En del af begrundelseskravet er også, at kommunen skal fore-
tage en konkret og individuel vurdering. Hvis kommunen ikke
har foretaget en konkret og individuel vurdering, vil afgørelsen
typisk lide af en begrundelsesmangel. Det forhold, at kommu-
nen skal foretage en konkret og individuel vurdering, har der-
for nær sammenhæng med begrundelseskravet.
I 18 afgørelser eller dele af afgørelser, har kommunen ikke fo-
retaget en konkret og individuel vurdering. Kommunen skal al-
tid foretage en konkret og individuel vurdering af omstændig-
hederne i den enkelte sag, i forhold til om betingelserne for
dækning af merudgifter er opfyldt. Det er derfor ikke tilstræk-
keligt, at kommunen anlægger generelle betragtninger.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0034.png
34
OM KOMMUNENS SERVICENIVEAU
Undersøgelsen viser, at kommunernes begrundelse i nogle sa-
ger er mangelfuld som følge af, at kommunen alene som be-
grundelse for afgørelsen henviser til kommunens generelle
serviceniveau.
§
SERVICENIVEAU
MÅ IKKE
MEDFØRE, AT
SKØN SÆTTES
UNDER REGEL
SERVICELOVENS § 138
Kommunalbestyrelsen kan inden for lovens rammer træf-
fe beslutning om at fastsætte generelle vejledende ser-
viceniveauer for den lokale udmøntning af hjælp efter lo-
ven.
Kommunerne kan ifølge servicelovens § 138 vælge at fastsæt-
te serviceniveauer for den hjælp, der ydes i kommunen. Et
serviceniveau indebærer, at den enkelte kommune kan fast-
sætte nogle vejledende retningslinjer om, hvilken type hjælp
der kan gives til bestemte typer af behov eller målgrupper.
Kommunen skal dog fortsat foretage en konkret og individuel
vurdering i hver enkelt sag. Kommunen har således forbud
mod at sætte skøn under regel. Kommunen kan derfor ikke
undlade at iværksætte den hjælp, der er behov for, alene med
henvisning til kommunens kvalitetsstandarder eller serviceni-
veau.
Nedenstående viser to sagseksempler, hvor kommunens be-
grundelse er mangelfuld i relation til serviceniveau.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0035.png
35
SAGSEKSEMPLER MED MANGELFULD BEGRUNDELSE
I RELATION TIL SERVICENIVEAU
Eksempel et
I denne sag har kommunen som en del af begrundelsen
for afslaget blot henvist til kommunens serviceniveau.
Dette er dog ikke tilstrækkeligt til at begrunde, hvordan
de enkelte udgifter er beregnet eller til at begrunde,
hvorfor de enkelte udgifter eventuelt ikke kan dækkes
som merudgifter. Forældrene søger om dækning af mer-
udgifter til diabeteskost, vådservietter, medlemskab af
diabetesforeningen, medicinudgifter, juice og druesukker
m.v. samt merudgifter til transport til kontroller som føl-
ge af den unges diabetes. Kommunen giver afslag på
dækning af merudgifter som følge af, at udgifterne ikke
overstiger minimumsbeløbet. Kommunens afgørelse in-
deholder ikke nærmere oplysninger om, hvordan kom-
munen har beregnet de enkelte merudgifter. Desuden
har kommunen alene medtaget udgifter til diætkost, in-
sulinpen og befordring i kommunens afgørelse. Det er ik-
ke begrundet, hvorfor udgifterne til vådservietter, med-
lemskab af diabetesforeningen, medicinudgifter samt
juice og druesukker m.v. ikke er medtaget ved beregnin-
gen. Kommunen henviser i afgørelsen blot til, at der ved
vurderingen af ansøgningen er taget udgangspunkt i det
vedtagne serviceniveau.
6
Hvis sagen var en klagesag, ville vi hjemvise sagen som
følge af den mangelfulde begrundelse og manglende op-
lysninger.
Eksempel to
I denne sag har kommunen i afgørelsen henvist til, at
udgiften til kost til et barn under 18 år er 1.500 kr. om
måneden, jf. kommunens serviceniveau. Af kommunens
offentliggjorte serviceniveau fremgår det ikke, ud fra
hvilke oplysninger, eller hvordan denne udgift er fastsat
til 1.500 kr. om måneden. Forælderen har søgt om dæk-
ning af merudgifter til sondeernæring og ernæringsdrik-
ke. Kommunen giver afslag på dækning heraf med hen-
visning til, at forælderens udgifter til kost til barnet er
mindre end 1.500 kr. om måneden. Kommunen ses ikke
at have foretaget en konkret og individuel vurdering af
forælderens samlede udgifter til kost til barnet sammen-
6
Det bemærkes, at sagen også hjemvises som følge af, at kommunen fejlagtigt kun
har udregnet merudgifterne for 3,5 måneder og hermed indtil den unge fylder 18 år.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0036.png
36
holdt med udgifter til kost til et barn på samme alder og i
samme livssituation.
Hvis sagen var en klagesag, ville vi hjemvise sagen som
følge af den mangelfulde begrundelse og manglende op-
lysninger.
I forbindelse med undersøgelsen ses også nogle gode eksem-
pler fra en kommunes serviceniveau. Vi bemærker, at neden-
stående alene er gode eksempler og ikke et udtryk for, at vi
ved denne undersøgelse har foretaget en generel gennemgang
af og herved forholdt os til kommunernes serviceniveauer.
UDGIFTER TIL TØJVASK
Kommunen skriver blandt andet i serviceniveauet, at det
vedrørende vask af tøj i vaskemaskine, skønnes, at nor-
mal vask er ca. 2,2 vaske pr. person pr. uge, og forklarer
herefter, at skønnet af normalforbruget er foretaget på
baggrund af oplysninger om en husstand på 2,2 perso-
ner, jf. Energistyrelsen og SEAS-NVE. Det fremgår endvi-
dere af takstbilaget til serviceniveauet, hvorledes kom-
munen har beregnet, hvad det samlet set koster at vaske
en vask tøj i forhold til vand, energi og sæbeforbrug.
Kommunen har ved beregningen beskrevet, hvilke tak-
sterne for henholdsvis vand, energi og sæbe der er taget
udgangspunkt i.
UDGIFTER TIL BEKLÆDNING OG FODTØJ
Ligeledes fremgår det af kommunens serviceniveau, at
der kan ydes hjælp til tøj og sko, såfremt udgifterne er
en følge/konsekvens af barnets funktionsnedsættelse; at
det er dokumenteret, at udgiften ikke kan undgås ved
pædagogiske tiltag (afledning m.v.); og udgifterne over-
stiger de udgifter en familie almindeligvis har til tøj.
Kommunen har i den forbindelse igen henvist til bilaget
med takster, hvori der er redegjort for, hvad kommunen
har taget udgangspunkt i, ved deres vurdering og fast-
sættelse af, hvad der kan anses for et årligt normalfor-
brug, herunder hvilke udgifter der er forbundet hermed.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0037.png
37
KAPITEL 6
INDDRAGELSE AF RELEVANTE
PRINCIPPER
I dette afsnit beskriver vi relevante generelle principper, som
kommunen skal have for øje i sagsbehandlingen. Disse knytter
sig både til kommunens oplysningspligt og i forhold til kommu-
nens begrundelse for afgørelsen.
SUBSIDIARITETSPRINCIPPET
MERUDGIFTEN MÅ
IKKE KUNNE
DÆKKES AF
ANDEN
BESTEMMELSE
En betingelse for dækning af merudgifter efter servicelovens §
41 er, at merudgiften ikke kan dækkes efter andre bestemmel-
ser i serviceloven. Det fremgår direkte af bestemmelsens ord-
lyd.
Undersøgelsen viser, at flere afgørelser eller dele af afgørelser
ikke er i overensstemmelse med regler og praksis som følge
af, at kommunen har bevilget dækning af en merudgift efter
servicelovens § 41, hvor udgiften skulle have været dækket ef-
ter en anden bestemmelse i serviceloven.
SEKTORANSVARLIGHEDSPRINCIPPET
MERUDGIFTEN MÅ
IKKE KUNNE
DÆKKES AF
ANDEN
LOVGIVNING
En betingelse for dækning af merudgifter efter servicelovens §
41 er, at merudgiften ikke kan dækkes efter anden lovgivning.
Det fremgår også direkte af bestemmelsens ordlyd.
I undersøgelsen ses sager, hvor kommunen ikke forud for af-
gørelsen om dækning af merudgifter har undersøgt, om udgif-
ten kan dækkes efter anden lovgivning, men blot giver afslag
på dækning af merudgiften med den begrundelse, at udgiften
skal dækkes efter anden lovgivning.
I nogle sager er det relevant for kommunen at inddrage sek-
toransvarlighedsprincippet.
7
Dette gælder i de tilfælde, hvor en
anden sektor er ansvarlig for afholdelsen af den ansøgte ud-
gift/ydelse. Hvis kommunen ikke inddrager sektoransvarlig-
hedsprincippet kan det betyde, at kommunen bevilger dækning
af en ydelse efter reglerne om merudgifter, selvom udgiften
bør dækkes af en anden sektor.
7
Det følger af princippet om sektoransvarlighed, at en myndighed eller sundheds-
væsenet som hovedregel er ansvarlig for, at de ydelser, der leveres af myndigheden
eller sundhedsvæsenet, kan bruges af borgerne, herunder også borgere med en
funktionsnedsættelse. Ankestyrelsens principafgørelse 22-17.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0038.png
38
SAGSEKSEMPLER PÅ ANDEN LOVGIVNING
Sag om sektoransvarlighedsprincippet
I denne sag har kommunen i forbindelse med opfølgning
på merudgiftsbevillingen truffet afgørelse om ophør af
dækning af merudgifter til transport til kontroller på sy-
gehuset med henvisning til, at udgiften skal dækkes efter
anden lovgivning. Kommunen har dog ikke undersøgt,
om udgiften faktisk kan dækkes efter anden lovgivning -
i dette tilfælde sundhedslovgivningen. Det er en del af
kommunens undersøgelsespligt at oplyse, om udgiften
faktisk kan dækkes efter anden lovgivning. Kommunen
kan derfor ikke give afslag på fortsat dækning af udgifter
med den begrundelse. Hvis sagen var en klagesag, ville
vi ophæve kommunens afgørelse.
Sag om sektoransvarlighedsprincippet
I denne sag har kommunen bevilget dækning af merud-
gifter til den fulde udgift til ernæringsdrikke. Dette er ik-
ke i overensstemmelse med regler og praksis. I sagen er
der tale om et ernæringspræparat, som er tilskudsberet-
tiget efter sundhedslovgivningen, bekendtgørelse om til-
skud til ernæringspræparater § 4, stk. 1. Der ydes såle-
des dækning af 60 % af udgiften efter sundhedslovgiv-
ningen. Derfor er det alene 40 % af udgiften, som kan
dækkes som en nødvendig merudgift. Hvis sagen var en
klagesag, ville vi ændre kommunens afgørelse i forhold
til, at der alene kan dækkes 40 % som en merudgift efter
servicelovens § 41.
Sag om sektoransvarlighedsprincippet
Sagen handler om dækning af kørselsudgifter samt kost-
udgifter i forbindelse med et barns længerevarende ind-
læggelse og efterfølgende kontroller samt behandling på
sygehuset. Kommunen giver afslag på nogle af kørsels-
udgifterne samt nogle af udgifterne til kost. Kommunen
begrunder afslaget med, at det er udgifter, som skal
dækkes af Regionen og dermed af sundhedslovgivningen.
Det er en del af kommunens undersøgelsespligt at oply-
se, om udgifterne faktisk kan dækkes efter anden lovgiv-
ning. Vi henviser til vores principafgørelse 30-17, som
handler om, hvorvidt et produkt er et hjælpemiddel eller
et behandlingsredskab. Det fremgår af denne sag, at hvis
kommunen er i tvivl, om et produkt er et hjælpemiddel
eller et behandlingsredskab, skal kommunen søge afkla-
ret, om produktet kan bevilges efter sundhedslovgivnin-
gen. Ansvaret for denne afklaring påhviler ikke alene
kommunen, men er et fælles ansvar mellem kommunen
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0039.png
39
og sundhedssektoren. Det er alene sundhedssektoren,
der kan tage stilling til, om der er tale om et behand-
lingsredskab. Vi finder, at principperne finder tilsvarende
anvendelse i forhold til denne sag. Det vil sige, at kom-
munen først skal afklare, om udgifterne kan dækkes via
Regionen og dermed bevilges efter sundhedslovgivnin-
gen, før kommunen kan vurdere sagen efter merudgifts-
reglerne. Hvis sagen var en klagesag, ville vi hjemvise
sagen.
KOMPENSATIONSPRINCIPPET
Den helt grundlæggende tankegang bag bestemmelsen om
dækning af merudgifter er kompensationsprincippet, hvorefter
familier med børn eller unge med funktionsnedsættelse skal
kompenseres for følgerne af barnets eller den unges nedsatte
funktionsevne.
Kommunen skal efter kompensationsprincippet foretage en
vurdering af, hvorvidt den ansøgte merudgift er nødvendig
som følge af barnet/den unges funktionsnedsættelse. Kommu-
nen skal her vurdere, om den ansøgte udgift overstiger de ud-
gifter, som også familier med raske børn/unge på samme alder
som det pågældende barn/unge sædvanligvis har.
Undersøgelsen viser, at kommunerne i nogle sager ikke fore-
tager en udmåling af merudgifterne i overensstemmelse med
regler og praksis som følge af, at kommunen ikke har foreta-
get en vurdering i overensstemmelse med kompensationsprin-
cippet.
For eksempler på sager, hvor kommunen ikke har inddraget
kompensationsprincippet henvises til kapitel 4, side 22.
MERUDGIFTEN
SKAL VÆRE
NØDVENDIG OG
OVERSTIGE
ALMINDELIGE
UDGIFTER
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0040.png
40
KAPITEL 7
Andre forhold i
sagsbehandlingen
PARTSHØRING
Undersøgelsen viser, at kommunerne i syv ud af i alt 18 sager,
hvor det er vurderet relevant med partshøring, ikke har fore-
taget tilstrækkelig partshøring.
MANGLENDE
PARTSHØRING
KAN REPARERES
VED KLAGESAG
Manglende partshøring er en fejl, som vi ved en klagesagsbe-
handling kan reparere. Kommunens eventuelle manglende
overholdelse af partshøringsreglerne, vil normalt ikke føre til,
at afgørelsen er ugyldig. Det skyldes, at borgeren i forbindelse
med en klagesagsbehandling hos Ankestyrelsen bliver bekendt
med sagens oplysninger og får mulighed for at komme med
bemærkninger.
SAGSEKSEMPEL, HVOR KOMMUNEN IKKE HAR FO-
RETAGET DEN TILSTRÆKKELIGE PARTSHØRING
Eksempel
Sagen er en personkredssag, hvor kommunen har vurde-
ret, at forældrene ikke er omfattet af den personkreds,
der har ret til dækning af merudgifter. Der er tale om en
nyansøgning om dækning af udgifter til psykologsamta-
ler, da barnet eventuelt har selektiv mutisme. Forældre-
ne har givet samtykke til, at kommunen kan indhente
udtalelser fra skole, fritidshjem og psykolog. Kommunen
har indhentet udtalelser fra disse og lagt vægt på dem
ved vurderingen af, at forældrene ikke er omfattet af
personkredsen. Det fremgår ikke af sagen, at kommunen
har partshørt forældrene over udtalelserne.
ANDET
I de sager, som ville blive hjemvist, ændret eller ophævet, vil
vi ved en klagesagsbehandling og dermed ved denne undersø-
gelse som udgangspunkt ikke udtale kritik. Kritikken vil ligge i
selve resultatet og begrundelsen. Der kan dog herudover være
forhold i kommunens sagsbehandling, som Ankestyrelsen har
bemærkninger eller kritik til.
Ved gennemgangen af sagerne i denne undersøgelse, er der
forskellige forhold herunder fejl fra kommunernes side, som
ville give anledning til bemærkninger eller kritik, hvis der var
tale om en klagesag.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0041.png
41
Helhedsvurdering
Vi har i enkelte sager bemærket, at kommunen ikke har be-
handlet sagen efter alle de muligheder, der er for at give hjælp
efter den sociale lovgivning. Det følger af retssikkerhedslovens
§ 5, at kommunen skal behandle ansøgninger og spørgsmål
om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give
hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning
og vejledning. Kommunen skal desuden være opmærksom på,
om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller ef-
ter anden lovgivning.
Hurtighedsprincippet
I to sager har vi desuden bemærket, at kommunerne har væ-
ret henholdsvis seks og otte måneder om at behandle ansøg-
ningen om merudgifter, hvorfor kommunen her ikke vurderes
at overholde hurtighedsprincippet, der følger af retssikkerheds-
lovens § 3, stk. 1.
Notatpligten
I en enkelt sag har vi i bemærkningerne noteret, at kommunen
skal være opmærksom på notatpligten, der følger af offentlig-
hedslovens § 13, stk. 1. Kommunen refererer i afgørelsen til et
opfølgningsmøde med borger, hvor der skulle være talt om
blandt andet hjælpemidler. Det foreliggende journalnotat fra
kommunen indeholder ikke oplysninger om, at der er talt her-
om, herunder hvad der er aftalt.
Vejledningsforpligtelse
I én sag har kommunen bevilget en del af de ansøgte merud-
gifter, men disse kommer dog ikke til udbetaling, da de totale
merudgifter ifølge kommunens beregning udgør 4.568,79 kr.
Minimumsgrænsen er 4.752 kr. (2017 takst).
Vi har bemærket, at kommunen ikke har taget stilling til alle
de ansøgte dele, da det derved ikke kan udelukkes, at foræl-
drene kommer op over minimumsbeløbet. Vi bemærker herun-
der også, at det ikke fremgår af sagens akter, at kommunen i
samarbejde med forældrene har forsøgt at undersøge, hvorvidt
der kunne være andre merudgifter, således de samlet set
overstiger minimumsbeløbet - også set i lyset af, at der i sa-
gen er tale om et nydiagnosticeret barn og en førstegangsbe-
villing/ansøgning. I et sådant tilfælde har kommunen en vej-
ledningsforpligtelse i forhold til at vejlede forældrene, herunder
undersøge hvorvidt forældrene har yderligere udgifter som føl-
ge af barnets funktionsnedsættelse, der eventuelt ville kunne
dækkes efter merudgiftsbestemmelsen.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0042.png
42
KAPITEL 8
Gode sagsbehandlingsskridt
INDDRAGELSE AF BORGERNE
I sager om dækning af merudgifter
ne/forsørgerne, der er ydelsesmodtagere.
er
det
forældre-
Forældrene har i høj grad været inddraget i forløbet i 34 ud af
de 50 sager, mens de i otte sager har været inddraget i nogen
grad,
se figur 8.1.
FIGUR 8.1 HAR BORGEREN (ANSØGER/YDELSESMODTAGER) VÆRET INDDRAGET I FORLØBET?
(RTL § 4)
Note: Figuren er baseret på 50 sager og svarene er angivet i antal.
Det er endvidere positivt, at kommunen i 39 ud af 50 sager i
høj grad og i nogen grad har forholdt sig til borgers oplysnin-
ger i afgørelsen,
se figur 8.2.
FIGUR 8.2 HAR KOMMUNEN FORHOLDT SIG TIL BORGERS OPLYSNINGER I AFGØRELSEN?
Note: Figuren er baseret på 50 sager og svarene er angivet i antal.
I henhold til vurderingen af, om betingelserne for dækning af
nødvendige merudgifter er opfyldt, vil det ofte være nødven-
digt at indhente flere oplysninger for at foretage en helheds-
vurdering af barnets/den unges samlede livssituation. Borgers
oplysninger indgår derfor oftest som en del af en større
mængde oplysninger i sagen. De oplysninger, der er indhentet
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0043.png
43
til belysning af sagen, kan indgå i vurderingen af sagen med
forskellig vægt i forhold til typen af den ansøgte merudgift
samt typen af den indhentede oplysning.
KLAGEVEJLEDNING
Undersøgelsen viser, at der ud af de i alt 34 afgørelser, hvor
der skulle gives en klagevejledning, alene er to afgørelser,
hvor klagevejledning ikke er korrekt. I disse sager har kom-
munen givet indtryk af, at der alene kan klages skriftligt.
Det ses også, at kommunen i en lang række sager vælger at
give en klagevejledning, selvom borgeren har fået fuldt ud
medhold. Dette gør sig gældende i 16 sager ud af de 48 sager,
hvor der er givet klagevejledning.
Manglende eller mangelfuld klagevejledning kan ikke føre til, at
en afgørelse bliver ugyldig, men det kan få betydning for vur-
deringen af, om klagefristen er overholdt.
Kommunerne ses på baggrund af denne undersøgelse at være
gode til at give korrekte klagevejledninger til borgerne.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0044.png
44
KAPITEL 9
Hjemmel, omfang og metode
GENERELT OM PRAKSISUNDERSØGELSER
Lovgivningsmæssigt grundlag
Ankestyrelsen har pligt til på landsplan at koordinere, at afgø-
relser, som kan indbringes for Ankestyrelsen, træffes i over-
ensstemmelse med lovgivningen og praksis.
Lovgrundlaget fremgår af kapitel i 11 i lovbekendtgørelse nr.
188 af 8. marts 2018 om retssikkerhed og administration på
det sociale område (retssikkerhedsloven), og §§ 20-24 i Soci-
al- og Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr. 1249 af 13.
november 2017 om retssikkerhed og administration på det so-
ciale område.
Praksisundersøgelser er et af de redskaber, som Ankestyrelsen
benytter til at belyse, om myndighedernes afgørelser er i over-
ensstemmelse med lovgivningen, og for at sikre ensartethed
og ligebehandling på landsplan. I de tilfælde, hvor undersøgel-
serne afdækker fejl og mangler i sagsbehandlingen, giver
praksisundersøgelser Ankestyrelsen et grundlag for at målrette
den fremadrettede vejledning.
Praksisundersøgelsen skal behandles på et kommunalbestyrel-
sesmøde i de medvirkende kommuner i henhold til retssikker-
hedslovens § 79 a. Bestemmelsen præciserer det kommunal-
politiske ansvar for at følge op på resultatet af praksisundersø-
gelser og understreger kommunalbestyrelsens ansvar for at
sikre retssikkerhed i kommunens afgørelser.
Legalitetsvurdering
Ved en praksisundersøgelse indkalder Ankestyrelsen et antal
sager og foretager en gennemgang af disse med henblik på en
legalitetsvurdering.
Legalitetsvurderingen indebærer dels en materiel vurdering af
afgørelsens rigtighed i forhold til lovgivning og Ankestyrelsens
praksis, dels en formel vurdering af sagen i forhold til forvalt-
ningsretlige regler og de særlige sagsbehandlingsregler.
DELTAGENDE KOMMUNER
I alt vælges 10 kommuner til at indgå i undersøgelsen. Kom-
munerne udvælges skønsmæssigt på baggrund af flere kriteri-
er med henblik på at repræsentere et bredt udsnit:
Kommunal- og regional spredning.
Kommunestørrelse.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0045.png
45
Om landets kommuner løbende deltager i andre praksisun-
dersøgelser. Ingen af de udvalgte kommuner har således del-
taget i Ankestyrelsens praksisundersøgelse om servicelovens
§ 42 fra 2016.
Tal fra Ankestatistikken, herunder om kommunerne havde
klagesager i 2016 (antal afgjorte sager) og om klagesagerne
er blevet omgjort af kommuner med høj og lav omgørelses-
procent)
8
.
Følgende kommuner har deltaget i praksisundersøgelsen:
Faaborg-Midtfyn
Billund
Rudersdal
Fredensborg
Halsnæs
Roskilde
Guldborgsund
Aarhus
Holstebro
Hjørring
INDKALDELSE AF SAGER
Undersøgelsen baseres på i alt 50 sager fra de 10 kommuner.
Sagerne udvælges ved, at kommunerne skal sende de seneste
trufne afgørelser frem til 31. december 2017.
9
Kommunerne
skal indsende samtlige akter i de udvalgte sager. Hvis der
kommer akter ind på sagen i tidsrummet mellem den 31. de-
cember 2017 og til at kommunen sender sagen til AST skal
disse også sendes med.
Kommunerne skal også sende de akter, der er lagt på sagen i
tidsrummet mellem datoen for kommunernes afgørelse og
frem til datoen for modtagelse af indkaldelsesbrevet. Hver
kommune skal sende:
To sager om merudgifter, hvor der forud for afgørelsen ikke
var bevilget merudgifter (førstegangsbevillinger).
Tre sager om merudgifter, hvor der er foretaget opfølgning
på merudgiftsydelsen (opfølgningssager). Dette omfatter
hermed sager, hvor der både er sket frakendelse/ophør af
merudgiftsydelsen, eller hvor der er sket ændringer i både
nedadgående og opadgående retning i merudgiftsydelsen
eller ingen ændringer i merudgiftsydelsen. De fem sager
8
Omgørelsesprocenten er beregnet ved at addere hhv. ”hjemviste” og ”ændrede” sager
og dividere med ”afgjorte sager i alt” i året 2016.
Det bemærkes, at i de tilfælde hvor der flere afgørelser i sagsakterne, har vi målt på
den nyeste afgørelse, der lever op til kriterierne i indkaldelsesbrevet.
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0046.png
46
skal fordele sig forholdsmæssigt på sager om personkreds-
vurdering, sager om udmålings-/beregningssager samt sa-
ger, hvor kommunen har foretaget en vurdering af udgif-
tens nødvendighed
.
En af sagerne kan være en sag, hvor ansøgningen imødekom-
mes fuldt ud.
10
Sagerne må ikke være påklaget. Dette betyder også, at sagen
ikke må være en tidligere hjemvist sag fra Ankestyrelsen til
kommunen. For hver af sagerne bedes kommunen anføre, om
afgørelsen er truffet i forbindelse med ændringer i kommunens
serviceniveau.
Sagerne screenes, når de modtages i AST. Hvis der mangler
akter, vil disse ikke blive indkaldt. Sagen vil således blive vur-
deret på det foreliggende grundlag. Hertil kommer, at hvis
kommunerne indsender materiale, efter sagerne er gennem-
gået i Ankestyrelsen, indgår dette ikke i vurderingen af sager-
ne. I tilfælde af, at en indsendt sag/sagerne ikke opfylder ud-
vælgelseskriterierne, vil der dog blive indkaldt en ny sag/nye
sager.
Af indkaldelsesbrevet vil det også fremgå, at kommunerne be-
des oplyse kontaktoplysningerne på en person, som vi kan gå i
dialog med for at smidiggøre og fremskynde indsendelsen af
sager med videre. Desuden bedes kommunen udfylde et ske-
ma for hver sag, kaldet et sagsforklæde, som ses i bilaget med
indkaldelsesbrev og sagsforklæde.
ANALYSESKEMAER OG VURDERINGSGRUNDLAG
I analysen af sager vil der blive lagt vægt på at undersøge, om
de udvalgte kommuner overordnet har anvendt reglerne om
dækning af nødvendige merudgifter i servicelovens § 41 kor-
rekt i forhold til at vurdere 1) personkredsen, 2) merudgiftens
nødvendighed og 3) udmålingen af merudgiften. Analyseske-
maet vil desuden indeholde faktuelle oplysninger om sagen.
Analyseskemaet indgår som bilag.
SAGSFORDELING
Undersøgelsen baserer sig på et bredt udsnit af afgørelser om
merudgifter, da de 50 afgørelser:
10
Dog har to kommuner ikke overholdet kravene i indkaldelsesbrevet og har derfor
sendt flere end én afgørelse, der er udtryk for, at ansøger fuldt får det ansøgte bevil-
get
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Offentliggørelse af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om merudgifter efter § 41
1911195_0047.png
47
er fordelt på 20 afgørelser om førstegangsbevilling og 30 af-
gørelser om opfølgningsafgørelse.
omfatter både sager, hvor kommunens afgørelse har resulte-
ret i afslag/ophør, delvis bevilling eller bevilling,
se figur 9.1.
omfatter både afgørelser om personkredsvurderingen, udmå-
lingen/beregningen og udgiftens nødvendighed,
se figur 9.2.
handler om mange forskellige typer af udgifter.
FIGUR 9.1 AFGØRELSENS RESULTAT
Note: Tabellen beskriver alle 50 gennemgåede sager opgjort i antal.
FIGUR 9.2 AFGØRELSEN HANDLER OM
Note: Tabellen beskriver alle 50 gennemgåede sager opgjort i antal.