Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 277
Offentligt
1910755_0001.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att.: Helle Fich Pedersen
Vi kan til orientering oplyse, at Ankestyrelsen i dag har sendt vedlagte
brev til Esbjerg Kommune.
14. maj 2018
J.nr. 2017-30172
Venlig hilsen
Ann-Britt Møller
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 277: Orientering om resultatet af Ankestyrelsens undersøgelse af ventetider for voksne med handicap til botilbud, fra børne- og socialministeren
1910755_0002.png
Esbjerg Kommune
Torvegade 74
6700 Esbjerg
Esbjerg Kommunes ventetider for voksne med handi-
cap til botilbud (sagsid. 17/11532)
Ankestyrelsen vender hermed tilbage i sagen om Esbjerg Kommunes
ventetider for voksne med handicap til botilbud.
Vi har på baggrund af avisartikler af henholdsvis 18., 19. og 21. april
2017 i JydskeVestkysten fundet anledning til at vurdere, om Esbjerg
Kommunes ventetider til voksne med handicap til botilbud er i overens-
stemmelse med de regler, som vi påser overholdelsen af.
Resumé
Det er Ankestyrelsens opfattelse, at Esbjerg Kommune aktuelt opfylder
sin forsyningsforpligtelse efter servicelovens § 4, stk. 1.
Ankestyrelsen foretager på nuværende tidspunkt ikke yderligere i sagen.
Nedenfor følger en gennemgang af sagens baggrund og en nærmere
begrundelse for Ankestyrelsens opfattelse.
Sagens baggrund
Ankestyrelsen er gennem avisartikler af henholdsvis 18., 19. og 21. april
2017 i JydskeVestkysten blevet opmærksom på, at der i Esbjerg Kom-
mune ifølge det oplyste er borgere med handicap, som i årevis har stået
på venteliste til et botilbud.
Af avisartiklerne fremgår det bl.a., at der i Esbjerg Kommune er 20 bor-
gere på venteliste til et botilbud, hvoraf de 12 har ventet mellem 4 og 9
år.
14. maj 2018
J.nr. 2017-30172
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 277: Orientering om resultatet af Ankestyrelsens undersøgelse af ventetider for voksne med handicap til botilbud, fra børne- og socialministeren
På baggrund af de ovennævnte avisartikler har Ankestyrelsen den 26.
april 2017 anmodet byrådet i Esbjerg Kommune om en udtalelse til brug
for sagens behandling.
Esbjerg Kommune har afgivet udtalelse af 20. juni 2017 til Ankestyrel-
sen. Forinden har byrådet i Esbjerg Kommune den 19. juni 2017 god-
kendt indstilling om, at udkast til svar til Ankestyrelsen godkendes.
Der fremgår bl.a. følgende af udtalelsen af 20. juni 2017:
”Ad.1) De faktiske forhold vedr. Esbjerg Kommunes vente-
liste til botilbud for handicappede borgere
I Esbjerg Kommune gøres der et stort arbejde for at visitere bor-
gerne til det rette tilbud. Når en plads bliver ledig foretages en
faglig og individuel vurdering af den enkeltes behov
herunder
hvem der har det mest presserende behov. Denne vurdering dan-
ner baggrund for beslutning om, hvem der konkret tilbydes et le-
digt botilbud.
Esbjerg Kommune har sat ekstra fokus på at kvalitetssikre vente-
listen til et botilbud jf. Servicelovens §§ 107 og 108, så den giver
et retvisende billede af de faktiske forhold. Den aktuelle venteliste
er efter en grundig gennemgang og bevægelse i målgruppen re-
duceret fra 20 til 13 borgere. Bevægelsen skyldes, at borgerne
har fået et botilbud eller et børnetilbud er blevet godkendt til vok-
sentilbud.
I vedhæftede bilag beskrives de 20 borgere, som henvendelsen er
baseret på. I bilaget er der påført bemærkninger, som uddyber
årsagen til borgeres ventetid og eventuelle begrundelser for,
hvorfor borgeren endnu ikke har modtaget et botilbud. I flere til-
fælde skyldes en lang ventetid, at borgerens pårørende kun øn-
sker et konkret botilbud, og derfor har afvist de tilbud, som kom-
munen har kunnet tilbyde.
Fremover skal ventelisten fungere som et vigtigt styringsredskab,
som skal være med til at dokumentere, at Esbjerg Kommune op-
fylder sin forsynings-forpligtelse. Ventelisten skal ses i sammen-
hæng med det antal botilbuds-pladser, der er i kommunen til det
specialiserede socialområdes målgrupper.
Tabel 1. Antal botilbudspladser i Esbjerg Kommune
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 277: Orientering om resultatet af Ankestyrelsens undersøgelse af ventetider for voksne med handicap til botilbud, fra børne- og socialministeren
1910755_0004.png
Ad. 2) Hvorvidt det er korrekt…
Formand for Social & Arbejdsmarkedet [navn udeladt] er i Jyd-
skeVestkysten den 18. april 2017 citeret for at sige
”… problemstillingen [kan] koges ned til et simpelt spørgsmål om
kroner og ører. ”
Udtalelsen er taget ud af en sammenhæng. Det er korrekt, at
[navn udeladt] er kommet med denne udtalelse, men udtalelsen
tager udgangspunkt i de budgetmæssige udfordringer på det spe-
cialiserede voksenområde, som er højaktuel i Esbjerg Kommune,
og som derfor fylder meget i formandens bevidsthed.
Direktør [navn udeladt] er citeret for følgende udtalelse:
”… at der er en forsyningsforpligtigelse, men der er ikke sat dage,
måneder eller år på, hvor længe man må stå på en venteliste… ”
Citatet er taget ud af en sammenhæng. [Navn udeladt] har sam-
tidigt tilkendegivet, at det ikke er i orden, at en borger skal vente
på et botilbud i 9 år, uden der er taget nogen initiativer til at
hjælpe borgeren, og at det heller ikke er dét, der er realiteten i
Esbjerg Kommune. Formålet med udtalelsen var at tilkendegive,
at Esbjerg Kommune er bekendt med regelsættet på området. De
borgere, der står på venteliste har et tilbud, der i ventetiden, i et
vist omfang erstatter det behov, et botilbud kan tilgodese. Samti-
dig var det vigtigt at gøre opmærksom på, at Esbjerg Kommune
hele tiden arbejder på at finde egnede boliger til borgerne.
Ad. 3) Hvad Esbjerg Kommune påtænker at foretage sig
vedrørende ventetider til botilbud for voksne handicappe-
de.
Esbjerg Kommune arbejder løbende på at finde løsninger for de
borgere, der står på venteliste til et botilbud og der sker hele ti-
den bevægelse.
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 277: Orientering om resultatet af Ankestyrelsens undersøgelse af ventetider for voksne med handicap til botilbud, fra børne- og socialministeren
Det kan oplyses, at Kommunalbestyrelsen i Esbjerg Kommune i
2013 godkendte projektet
Udvikling af tidssvarende boliger til
borgere med funktionsnedsættelse.
Projektet er understøttet af
en kapacitetsanalyse af botilbud på det specialiserede voksenom-
råde. Projektet indebærer erstatningsbyggeri for 113 boliger. Her-
til kommer et erstatningsbyggeri for Forsorgshjemmet med 28
pladser.
I forbindelse med gennemførelsen af projektet
Udvikling af tids-
svarende boliger til borgere med funktionsnedsættelse,
er der
planlagt en udvidelse af antallet af pladser med 6, som står klar i
2019/2020. Udvidelsen af pladstallet vil ske i Esbjerg for at imø-
dekomme, at efterspørgslen efter pladser er størst i Esbjerg.
Der er endvidere indgået et samarbejde mellem Boligforeningen
Danmark og Esbjerg Kommune, om at omdanne 50 ungdomsboli-
ger i Ribe til 14 to- og tre-rumsboliger for borgere med fysi-
ske/psykiske funktionsnedsættelser, hvor der i nogle af boligerne
kan bo par. Boligerne er målrettet borgere, der skal flytte fra
utidssvarende boliger i botilbud til en mere selvstændig boform.
Boligerne er klar til indflytning i løbet af 2017.
Endelig kan det oplyses, at der til budget 2018 udarbejdes forslag
til afhjælpning af ventetider for voksne med fysiske og/eller psy-
kiske funktions-nedsættelse
til botilbud.”
Vedlagt høringssvaret er en oversigt over 13 borgere, som stod på ven-
teliste til § 107 og § 108 tilbud i Esbjerg Kommune pr. 18. maj 2017. Af
denne oversigt fremgår det bl.a., at flere borgere tidligere har fået til-
bud, men ønsker et specifikt tilbud, at den der har ventet længst tid har
ventet i 3378 dage, og at den borger, der har ventet i længst tid uden at
få et tilbud (skal have et specifikt autisttilbud), har ventet i 2404 dage.
Forvaltningen i Esbjerg Kommune har den 8. januar 2018 afgivet en
supplerende udtalelse med bilag til Ankestyrelsen. Det fremgår heraf
bl.a.:
”Det kan indledningsvist oplyses, at Ankestyrelsens henvendelse i
april 2017 vedr. venteliste til botilbud, har givet anledning til, at
Esbjerg Kommune har revurderet hvorledes, der føres venteliste
til botilbud.
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 277: Orientering om resultatet af Ankestyrelsens undersøgelse af ventetider for voksne med handicap til botilbud, fra børne- og socialministeren
Hidtil har kommunen haft én samlet venteliste, hvor alle borgere
var skrevet op og der var ikke særskilt opdelt efter behovets ka-
rakter. Listen omfattede:
Borgere, der
Borgere, der
et botilbud
Borgere, der
Borgere, der
akut ventede på et tilbud
først på et senere tidspunkt har et behov for
ønsker et andet botilbud end det nuværende
har takket nej til et tilbud.
Dette har betydet, at ventelisten ikke har været specifik på, hvilke
borgere der har et behov her og nu eller inden for de nærmeste
måneder.
Det er derfor besluttet, at der fremadrettet arbejdes med en ny
definition af venteliste, hvor der oprettes henholdsvis en venteli-
ste og en arbejdsliste.
En venteliste:
Til borgere, der har akut brug for en plads her og
nu eller inden for de nærmeste måneder
En arbejdsliste:
Til borgere, der på længere sigt har behov for et
botilbud eller behov for at flytte til et andet botilbud, herunder
Til borgere, der ønsker et andet tilbud
Til borgere der har takket nej til et tilbud
Til borgere, der får brug for et tilbud på længere sigt
På listen af 18. maj 2017, der blev sendt til Ankestyrelsen, er der
opført 13 borgere, som ikke er opdelt efter behovets karakter.
Opgørelsen indeholder derfor også borgere, der på sigt vurderes,
at skulle have et botilbud, men hvor borgeren, eller de pårørende
endnu ikke har tilkendegivet, at de ønsker et botilbud.
Forholdene omkring de 13 borgere, der figurerede på listen af 18.
maj 2017, er blevet revurderet. Den aktuelle status er, at kun 1
borger vurderes at have et akut behov for et botilbud. 2 borgere
har fået et botilbud. 6 borgere ønsker et helt konkret tilbud eller
har fået et tilbud og takket nej og de sidste 4 har tilkendegivet at
der ikke er et behov lige nu.
Revurdering af borgere på listen af 18. maj 2017:
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 277: Orientering om resultatet af Ankestyrelsens undersøgelse af ventetider for voksne med handicap til botilbud, fra børne- og socialministeren
1910755_0007.png
Har akut
behov for
et botilbud
Har fået et
botilbud
Ønsker et helt
konkret til-
bud/har fået
et tilbud og
takket nej
6
Borger/pårøren
de har tilkende-
givet at der ikke
er behov lige nu
4
I alt
1
2
13
Borgeren fra ovennævnte liste, der har akut behov for et botilbud,
er overført til den aktuelle akutte venteliste, hvor der pt. er yder-
ligere 4 borgere tilføjet jævnfør bilag.
Nedenstående besvarelse knytter an til de 4 delspørgsmål i hen-
vendelsen.
Ad. 1) Hvorvidt der på kommunens venteliste er borgere,
som ikke uden et botilbud kan få dækket deres hjælpebe-
hov
Der er på kommunens venteliste ikke borgere, som ikke uden et
botilbud kan få dækket deres hjælpebehov. Der er for de borgere,
der bor hjemme, iværksat indsatser sammen med borger og på-
rørende i form af aflastning, aktivitets- og samværstilbud m.m.,
som gør, at de kan forblive i hjemmet med den nødvendige støt-
te.
For de borgere, som ikke kan bo hjemme med den nødvendige
støtte, tilbydes plads i et botilbud. Er der ikke ledige pladser i
kommunens egne botilbud, tilbydes udenkommunale pladser.
Ad. 2) Om kommunen vedrørende de enkelte borgere på
ventelisten løbende har foretaget opfølgning og vurderet,
om borgeren får den nødvendige hjælp i borgerens aktuelle
bolig
Der er løbende foretaget en individuel opfølgning af borgerne. Mi-
nimum én gang årligt er der opfølgningsmøder omkring den en-
kelte borger. Der er således opmærksomhed på, om de iværksat-
te indsatser dækker borgerens behov.
Ad. 3) Hvad baggrunden er for, at den konkrete borger, der
har ventet i 2404 dage på et autisttilbud endnu ikke har
fået et botilbud
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 277: Orientering om resultatet af Ankestyrelsens undersøgelse af ventetider for voksne med handicap til botilbud, fra børne- og socialministeren
Borgeren har stået på listen pga. kendskab til, at borgeren på
længere sigt vil have behov for et botilbud. Med kommunens nye
definition af venteliste, ville borgeren ikke have stået på den
akutte venteliste, men på arbejdslisten, da han først på sigt vil få
brug for et botilbud.
Borgeren står pt. På kommunens arbejdsliste. Forælder har ved
seneste opfølgning juli 2017 tilkendegivet, at de ikke ønsker, at
borgeren flytter i et botilbud i de kommende år.
Den støtte borgeren får pt., med aflastning og et specifikt dagtil-
bud til borgere med autismespektrumforstyrrelser, dækker hans
aktuelle behov.
Ad. 4) Kommunen anmodes endvidere om en opdateret li-
ste over borgerne på venteliste til botilbud efter §§ 107 og
108
Der vedhæftes et bilag, med listen, der blev fremsendt den 18.
maj 2017. Denne liste er senest opdateret den 14. december
2017 med supplerende bemærkninger. Listen er opdateret med
de aktuelle indsatser og hvornår der senest har været opfølgning
på borgerens behov.
Det kan endvidere oplyses, at der er en løbende dialog mellem
borgeren/de pårørende og kommunens medarbejdere, om borge-
rens behov, udover det årlige opfølgningsmøde.
Der medsendes den aktuelle venteliste med de 5 borgere, der har
et akut behov for et botilbud.
Forventninger til fremtiden
Esbjerg Kommune vurderer, at kommunen er i stand til at leve op
til sin forsyningsforpligtelse, og at det er muligt inden for en rime-
lig tid at finde botilbudspladser til de 5 borgere, der aktuelt står
på den akutte venteliste. Vi er fortrøstningsfulde i forhold til, at vi
også fremadrettet er i stand til at kunne leve op til vores forsy-
ningsforpligtelse.
Med hensyn til fremadrettede behov, så ses der en tendens til, at
der i løbet af de kommende år, vil blive et behov for flere botil-
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 277: Orientering om resultatet af Ankestyrelsens undersøgelse af ventetider for voksne med handicap til botilbud, fra børne- og socialministeren
1910755_0009.png
budspladser til borgere inden for autismespektrumforstyrrelser.
Målgruppen og dens behov for botilbud er et emne, der også drøf-
tes på tværs af kommuner i Syddanmark, og der er igangsat en
proces hvor Region Syddanmark vil øge antallet af pladser, der
udbydes.”
Ankestyrelsens kompetence
Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgiv-
ning, der særligt gælder for offentlige myndigheder, jf. kommunestyrel-
seslovens § 48, stk. 1.
Ankestyrelsen kan udtale sig om lovligheden af kommunale dispositioner
eller undladelser, jf. kommunestyrelseslovens § 50.
Retsgrundlag og praksis
Af servicelovens
1
§§ 3, 4, stk. 1-2, 107, 108, stk. 1, og 148, stk. 2,
fremgår bl.a. følgende:
Ӥ
3
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilbud efter denne lov.
Stk. 2. Når kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilbud efter
§§ 32, 36, 101, 103, 104 og 107-110, skal afgørelsen indeholde
oplysninger om beslutninger om den konkrete indsats, som
iværksættes, og formålet hermed. Hvis den konkrete indsats æn-
dres væsentligt, finder forvaltningslovens kapitel 3-7 anvendelse
ved kommunens beslutning herom. Beslutninger om væsentlige
ændringer af den konkrete indsats kan indbringes for Ankestyrel-
sen efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og admini-
stration på det sociale område.
§4
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der er de nødvendige til-
bud efter denne lov.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen opfylder sit forsyningsansvar efter
stk. 1 ved brug af egne tilbud og ved samarbejde med andre
kommuner, regioner eller private tilbud.
1
Lov om social service, lovbekendtgørelse nr. 102 af 29. januar 2018
8
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 277: Orientering om resultatet af Ankestyrelsens undersøgelse af ventetider for voksne med handicap til botilbud, fra børne- og socialministeren
[…]
§ 107
Kommunalbestyrelsen kan tilbyde midlertidigt ophold i boformer
til personer, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov for det.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt ophold
1) til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funkti-
onsevne, der har behov for omfattende hjælp til almindelige,
daglige funktioner eller for pleje, eller som i en periode har
behov for særlig behandlingsmæssig støtte, og
2) til personer med nedsat psykisk funktionsevne eller med sær-
lige sociale problemer, der har behov for pleje eller behand-
ling, og som på grund af disse vanskeligheder ikke kan klare
sig uden støtte.
§ 108
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ophold i boformer, der er egnet
til længerevarende ophold, til personer, som på grund af betydelig
og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for
omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller pleje,
omsorg eller behandling, og som ikke kan få dækket disse behov
på anden vis.
[…]
§ 148
[…]
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til at
yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, skal løbende følge de enkel-
te sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål.
Kommunalbestyrelsen skal herunder være opmærksom på, om
der er behov for at yde andre former for hjælp. Opfølgningen skal
ske ud fra modtagerens forudsætninger og så vidt muligt i samar-
bejde med denne.
[…]”
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 277: Orientering om resultatet af Ankestyrelsens undersøgelse af ventetider for voksne med handicap til botilbud, fra børne- og socialministeren
De ovennævnte bestemmelser med den anførte ordlyd var også gælden-
de i april 2017, hvor artiklerne blev bragt i JydskeVestkysten.
Statsforvaltningen Midtjylland
som på daværende tidspunkt varetog
tilsynet med kommunerne i Region Midtjylland
har den 28. juni 2012
afgivet udtalelser i lignende sager vedrørende henholdsvis Randers
Kommune og Aarhus Kommune. Af udtalelsen til Randers Kommune
fremgår bl.a. følgende:
”Det er statsforvaltningens opfattelse, at det følger af kommunens
forsyningsforpligtelse efter servicelovens § 4, stk. 1, at personer,
der er bevilget botilbud efter servicelovens § 108, skal have et
botilbud.
Det vil dog efter statsforvaltningens opfattelse efter omstændig-
hederne være i overensstemmelse med servicelovens forsynings-
forpligtelse at lade personer, der er bevilget til et botilbud efter
servicelovens § 108, vente i en kortere periode med henblik på at
finde et egnet botilbud. I visse særlige situationer vil der endvide-
re kunne blive tale om, at der skal opføres et helt nyt botilbud.
Dette vil også kunne lovliggøre placering på venteliste.
Det er imidlertid efter statsforvaltningens opfattelse et krav, at
ventetiden er kort og for den enkelte afpasset efter dennes situa-
tion og behov. Ventetiden må (alene) tage sigte på at finde et eg-
net botilbud i forhold til den enkeltes behov i eksisterende byggeri
eller ved nybyggeri. Det er efter statsforvaltningens opfattelse ik-
ke lovligt, hvis kommunen ikke kontinuerligt arbejder på at afvikle
ventetiden, men f.eks. lader bevilgede brugere vente med den
begrundelse, at kommunalbestyrelsen ikke har givet de bevillin-
ger, der er nødvendige, for at kommunen kan opfylde sin lovbe-
stemte forsyningspligt.”
Ankestyrelsens udtalelse
Det er
på baggrund af det ovennævnte retsgrundlag og praksis fra den
tidligere Statsforvaltningen Midtjylland
Ankestyrelsens opfattelse, at
Esbjerg Kommune har en forsyningsforpligtelse, samtidig med at kom-
munen må tillades en vis sagsbehandlingstid og en vis periode til at få
borgere flyttet til et botilbud. Det er endvidere vores opfattelse, at det er
et krav, at ventetiden er kort og for den enkelte afpasset efter dennes
situation og behov, og at ventetiden alene må tage sigte på at finde et
10
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 277: Orientering om resultatet af Ankestyrelsens undersøgelse af ventetider for voksne med handicap til botilbud, fra børne- og socialministeren
egnet botilbud i forhold til den enkelte i eksisterende byggeri eller ved
nybyggeri.
Det er herefter ud fra sagens oplysninger
særligt oplysningerne i den
seneste udtalelse fra Esbjerg Kommune
vores opfattelse, at Esbjerg
Kommune aktuelt opfylder sin forsyningsforpligtelse efter servicelovens §
4, stk. 1.
Vi lægger herved vægt på oplysningerne fra Esbjerg Kommune om, at
den tidligere venteliste ikke var opdelt efter den enkelte borgers behov
for et botilbud, herunder om behovet var akut eller der først på et senere
tidspunkt var et behov for et botilbud. Kommunen arbejder nu med en
”venteliste” til borgere, der
akut eller inden for de nærmeste måneder
har brug for en plads,
og en ”arbejdsliste” til borgere, der på længere
sigt har behov for et botilbud eller behov for at flytte til et andet botil-
bud. I den forbindelse har kommunen oplyst, at der aktuelt er 5 perso-
ner på den akutte venteliste, og at det er muligt inden for en rimelig tid
at finde botilbudspladser til disse.
Herudover har vi lagt vægt på, at der ifølge det oplyste ikke er borgere
på kommunens akutte venteliste, som ikke uden et botilbud kan få dæk-
ket deres hjælpebehov. Kommunen har oplyst, at der for de borgere, der
bor hjemme, er iværksat indsatser sammen med borgerne og pårørende
i form af aflastning, aktivitets- og samværstilbud m.m., som gør, at bor-
gerne kan forblive i hjemmet med den nødvendige støtte. Endvidere har
kommunen oplyst, at de borgere, som ikke kan bo hjemme med den
nødvendige støtte, tilbydes en plads i et botilbud, og hvis der ikke er
ledige pladser i kommunens egne botilbud, tilbydes disse borgere pladser
udenfor kommunen. Desuden har kommunen oplyst, at der løbende er
foretaget en individuel opfølgning af borgerne, at der minimim én gang
årligt er opfølgningsmøder om den enkelte borger, og at der er opmærk-
somhed på, om de iværksatte indsatser dækker borgerens behov.
Vi har desuden lagt vægt på, at der vedrørende den konkrete borger, der
har stået på venteliste i 2404 dage, er tale om en person, som på længe-
re sigt vil have behov for et botilbud. Denne borger står nu på kommu-
nens arbejdsliste, og forældrene har i juli 2017 tilkendegivet, at de i de
kommende år ikke ønsker, at borgeren flytter i et botilbud. Kommunen
har vurderet, at den aktuelle støtte til borgeren dækker pågældendes
behov.
Vi finder på dette grundlag ikke anledning til på nuværende tidspunkt at
foretage yderligere i sagen. Vi skal imidlertid bede Esbjerg Kommune om
11
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 277: Orientering om resultatet af Ankestyrelsens undersøgelse af ventetider for voksne med handicap til botilbud, fra børne- og socialministeren
at sende en opdateret liste over borgere på henholdsvis kommunens
akutliste og arbejdsliste om 3 måneder fra dags dato. I samme forbin-
delse skal vi bede om at få oplyst, hvorvidt der
siden fremsendelsen af
den supplerende udtalelse af 8. januar 2018 og vedlagt de nye lister af
14. december 2017
er foretaget ny opfølgning i forhold til de konkrete
borgere på listerne, og i givet fald hvornår denne opfølgning er foretaget
vedrørende de enkelte borgere.
Ankestyrelsen har sendt en kopi af dette brev til Folketingets Ombuds-
mand og til Børne- og Socialministeriet.
Udtalelsen vil blive offentliggjort på www.ast.dk.
Venlig hilsen
Hanne Villumsen
Kontorchef
Ann-Britt Møller
12