Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 276
Offentligt
1910742_0001.png
Årsberetning
Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet i 2017
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0002.png
Teglholmgade 3, 2450 København SV
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice
www.ast.dk
Tlf.: 33 41 12 00
Åbningstid: 9.00
15.00 alle hverdage
Publikationen kan hentes via dette link:
https://ast.dk/born-familie/adoption/tilsyn-med-de-formidlende-organisationer
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
Indhold
Nyt i 2017 .......................................................................................................................................................... 4
Godkendelse og re-godkendelse af samarbejdsparter ..................................................................................... 5
Tilsyn med adoptionsformidlingen .................................................................................................................... 8
Tilsyn med økonomiske forhold ...................................................................................................................... 13
Forskning og PAS ............................................................................................................................................. 17
Statistik ............................................................................................................................................................ 19
Side 3 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0004.png
1. Nyt i 2017
I 2017 har Ankestyrelsen haft fokus på at sikre en solid drift af de nye tiltag på adoptionsområdet. 2016 var
det første år efter reformen af adoptionssystemet. Her havde Ankestyrelsen særligt fokus på at implemen-
tere de nye tiltag og etablere en løbende dialog og samarbejde med DIA og med Statsforvaltningen. I disse
første to år er Ankestyrelsen nået i dybden med kravene til og kontrollen med adoptionsformidlingen til
Danmark.
Tilsynet og samspillet med DIA
Som en naturlig del af Ankestyrelsens rolle som tilsynsmyndighed i forhold til DIA, er der en løbende dialog
og informationsudveksling mellem Ankestyrelsen og DIA for at sikre god praksis i DIAs arbejde.
Samarbejdet og dialogen mellem DIA og Ankestyrelsen er i 2017 blandt andet kommet til udtryk ved jævn-
lige uformelle dialogmøder mellem Ankestyrelsen og DIAs ledelse og bestyrelse. Opgaven med at godkende
enkeltsager undervejs i processen, når et barn er bragt i forslag, har også medvirket til en løbende dialog
mellem DIA og Ankestyrelsen om forståelsen af reglerne. Den store opgave med at vurdere alle DIAs sam-
arbejdslande med henblik på re-godkendelse har ligeledes bidraget til dialogen.
På indholdssiden har der i 2017 været særligt fokus på det økonomiske perspektiv i internationale adoptio-
ner, særligt det adoptionsrelaterede hjælpearbejde. Derfor har ansatte i Ankestyrelsen undervist DIA i
håndtering af adoptionsrelateret støtte i afgiverlande. Undervisningen handlede blandt andet om de dan-
ske og internationale retningslinjer for adoptionsrelateret støtte og kravene til gennemsigtighed, når Anke-
styrelsen skal vurdere ansøgninger fra DIA om udbetaling af støtte i et afgiverland.
Samspillet med andre aktører
Ankestyrelsen har haft et meget tæt samarbejde med både Statsforvaltningen og Adoptionsnævnet i for-
hold til navnlig den delte opgave med at godkende matchningsforslag og godkendelsesrammens anvendel-
se i praksis. Sa ar ejdet har haft fokus på at op å et fælles ” i dset” omkring
forståelsen af de nugæl-
dende regler på området. Aspekterne vedrørende barnets helbredsmæssige forhold i forbindelse med god-
kendelsesrammen beskrives i Adoptionsnævnets årsberetning.
Side 4 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0005.png
2. Godkendelse og re-godkendelse af samarbejdsparter
Ankestyrelsen har i 2017 behandlet otte ansøg-
ninger om re-godkendelse af samarbejdsparter
fra DIA. Ankestyrelsen har godkendt alle ansøg-
ninger. Det drejer sig om Sydafrika, Taiwan, Bul-
garien, Colombia, Filippinerne, Kina, Indien og
Madagaskar.
DIA redegør i ansøgningen for det pågældende
lands myndighedsstruktur, regler på adoptions-
området og erfaringer med hidtil gennemførte
sager i forhold til Haagerkonventionens regler og
procedurer
1
.
Ankestyrelsen har i forbindelse med re-
godkendelserne i 2016 og 2017 særligt haft fokus
på, at finde ud af, om afgiverlandets lovgivning og
myndighedsstruktur både i teori og i praksis un-
derstøtter at:
International adoption er sidste udvej for
barnet (subsidaritetsprincippet)
Den enkelte adoption vurderes at være til
gavn for det enkelte barn
Adoptionen sker på baggrund af en legal fri-
givelse af barnet
Risici for uetisk adfærd og økonomisk vin-
ding bliver mindsket i relation til internatio-
nal adoption
Sydafrika
Ankestyrelsen re-godkendte i maj 2017 DIAs
samarbejde med DIAs samarbejdspart, Impilo,
med virkning fra den 1. juni 2017 til og med den
31. maj 2019. I den periode vil Ankestyrelsen
blandt andet føre et skærpet tilsyn med de
økonomiske aspekter af adoptionsformidlingen
fra Sydafrika.
Taiwan
Ankestyrelsen re-godkendte i maj 2017, efter en
tilsynsrejse til Taiwan, samarbejdet med Chung Yi
Social Welfare Foundation med virkning fra 1.
juni 2017 til 31. maj 2019.
Bulgarien
I september 2017 re-godkendte Ankestyrelsen
samarbejdet med Ministry of Justice via Family
National Association (FNA) i Bulgarien fra den 1.
oktober 2017 til den 30. september 2019.
Colombia
Ankestyrelsen re-godkendte i oktober 2017 DIAs
samarbejde med den colombianske centralmyn-
dighed Institutio Colombiano de Bienestar Famili-
ar (ICBF) med virkning fra den 1. november 2017
til den 31. oktober 2019.
Ankestyrelsen vurderede at DIAs formelle samar-
bejdspart i Colombia er ICBF. Derfor er det til-
strækkeligt, at DIA anmelder til Ankestyrelsen,
hvilke private institutioner med gældende licens
fra ICBF, som DIA yderligere har, indleder eller
ophøreret samarbejde med.
Filippinerne
I oktober re-godkendte Ankestyrelsen DIAs sam-
arbejde med the Inter-Country Adoption Board
(ICAB) i Filippinerne med virkning fra den 1. no-
vember 2017 til den 31. oktober 2019.
Kina
Ankestyrelsen re-godkendte i november 2017
DIAs sa ar ejde ed Chi a Ce ter for Childre ’s
Welfare and Adoption (CCCWA) med virkning fra
den 1. december 2017 til den 30. november
2019.
Ankestyrelsen besluttede i denne forbindelse at
målrette tilsynet med adoptionsformidlingen fra
Kina med henblik på at udbygge den eksisterende
viden om konventionens implementering i Kina.
Ankestyrelsen vil derfor i det fremadrettede tilsyn
1
Bekendtgørelse af konvention af 29. maj 1993 om beskyt-
telse af børn og om samarbejde med hensyn til internationa-
le adoptioner.
https://www.retsinformation.dk/eli/ltc/1997/125
Side 5 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0006.png
have fokus på, i hvilket omfang det er muligt for
DIA at tilvejebringe flere oplysninger om hvordan
de kinesiske regler udøves i praksis.
Indien
Ankestyrelsen re-godkendte i december måned
DIA’s sa ar ejde ed de i diske e tral yn-
dighed Central Adoption Ressource Authority
(CARA) med virkning fra 1. januar 2018 til 31.
december 2019.
Ankestyrelsen vil fremadrettet i tilsynet have
fokus på muligheden for yderligere afdækning af
det indiske adoptionssystem i praksis.
myndigheders og organisationers ansvar og op-
gaver i forhold til den enkelte adoptionssag.
Ankestyrelsen havde særligt fokus på, hvilket
tilsyn der føres med adoptionsorganisationerne i
Taiwan, frigivelsen af barnet (fx vejledning af de
biologiske forældre), muligheden for national
adoption (subsidiaritetsprincippet) og adoption af
søskende.
Ankestyrelsen havde under besøget også lejlig-
hed til at mødes med DIAs medarbejder, der va-
retager samarbejdet med Taiwan og til dagligt
bor i Kina.
Afslutning af samarbejde
Vietnam
DIA besluttede i november 2017 at sætte samar-
bejdet med Vietnam i bero. Årsagen til DIAs be-
slutning knyttede sig til den ufuldstændige im-
plementering af Haagerkonventionen i Vietnam
og de risikoforhold dette medførte i det vietna-
mesiske adoptionssystem, set i et generelt per-
spektiv.
DIA understregede at beslutningen om berosæt-
telsen ikke skyldtes konkrete betænkeligheder i
de adoptioner, der allerede er gennemført fra
Vietnam til Danmark. Berosættelsen skyldtes, at
adoptionsprocessen ikke styres centralt i Vietnam
og at den økonomiske støtte til de vietnamesiske
børnehjem ikke er reguleret.
Allerede i forbindelse med Ankestyrelsens re-
godkendelse af DIAs samarbejde med Vietnam i
december 2016, identificerede styrelsen en ræk-
ke udfordringer i forhold til adoptionsformidlin-
gen fra Vietnam. Styrelsen iværksatte på davæ-
rende tidspunkt derfor et skærpet tilsyn med
formidlingen fra Vietnam for at følge behandlin-
ge af de ko krete adoptio ssager og DIA’s sam-
arbejde med Vietnam tættere og vurdere udvik-
lingen på det vietnamesiske adoptionsområde.
Madagaskar
Ankestyrelsen re-godkendte i december 2017
DIAs samarbejde med Ministère de la Population,
de la Protection Sociale et de la promotion de la
Femme i Madagaskar med virkning fra den 1. janu-
ar 2018 til den 31. december 2019. Ankestyrelsen
besluttede fremadrettet at følge nærmere op på
eventuelle donationer og betalinger i forbindelse
med de enkelte adoptionssager.
Rejser i forbindelse med re-godkendelser
Ankestyrelsen rejste i marts 2017 til Taiwan for at
udvide kendskabet til adoptionsformidlingen i
landet. Taiwan har ikke folkeretsligstatus som
selvstændig stat og har derfor ikke ratificeret
Haagerkonventionen.
Formålet med besøget var generelt at indsamle
oplysninger om adoptionslovgivningen og det
taiwanske adoptionssystem i praksis. Ankestyrel-
sen var interesseret i at vide mere om de enkelte
Side 6 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
Styrelsen vurderede derfor også, at DIAs beslut-
ning i november 2017 om at sætte samarbejdet
med Vietnam i bero, var i overensstemmelse med
de grundlæggende principper for DIAs formid-
lingsarbejde.
De grundlæggende principper fastslår, at DIA skal
understøtte, at der kun gennemføres adoptioner
til Danmark, hvis adoptionerne kan antages at
kunne gennemføres på en lovlig, etisk og faglig
forsvarlig måde. Principperne fastslår også, at
adoptionerne skal ske i overensstemmelse med
Haagerkonventionens principper og lovgivningen
i Danmark og i udlandet.
DIA vil ikke kunne påbegynde formidlingen fra
Vietnam igen, før Ankestyrelsen har foretaget en
vurdering af det vietnamesiske adoptionssystem,
og Børne- og Socialministeren har godkendt et
fortsat samarbejde.
Peru
DIA valgte i 2017 at afslutte og udfase samarbej-
det med Peru. Beslutningen blev truffet for at
tilpasse formidlingen til det faldende antal nye
ansøgere til adoption.
Pattaya Orghanage, Thailand
DIA valgte i december 2017 at påbegynde en
udfasning af samarbejdet med det private børne-
hjem Pattaya Orphanage i Thailand. Udfasningen
skal ske i løbet af 1-2 år. Beslutningen blev truffet
for at tilpasse formidlingen til det faldende antal
nye ansøgere til adoption. DIA har stadig formid-
ling fra Thailand gennem den thailandske cen-
tralmyndighed, som er DIAs næststørste samar-
bejdspart.
Enkelte institutioner, Colombia
DIAs samarbejde med institutionerne Ayûdame i
Bogotá, Casa de Maria y el Niñi i Medellin og
Fundación Casita de Nicolás i Medellin, ophørte i
2017. DIA trak sin ansøgning om re-godkendelse
af samarbejdet.
Side 7 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0008.png
3. Tilsyn med adoptionsformidlingen
Godkendelse af matchningsforslag
Tidspunktet hvor et barn matches med ansøgere
er det vigtigste i en international adoption. Det
konkrete tidspunkt defi
eres so ” at h i gs-
tidspu ktet”.
Matchnings-tidspunktet involverer
begge landes samarbejdsparter og myndigheder.
Når et barn matches med de kommende adop-
tanter udsteder afgiverlandet og Danmark en
erklæring, hvor de godkender at adoptionen kan
fortsætte. Erklæringen har relation til Haagerken-
ventionens artikel 17c. Derfor kaldes den en 17c-
erklæring.
17c-erklæringen er en formel godkendelse af den
proces, der er sket indtil matchningstidspunktet.
Erklæringen er et udtryk for, at Ankestyrelsen
vurderer, at adoptionen ikke strider mod afgiver-
landets lovgivning, Danmarks lovgivning eller
internationale konventioner.
Proceduren for godkendelse af matchningsforslag
kræver et indgående og opdateret kendskab til
lovgivningen og procedurerne i alle de lande som
DIA samarbejder med. Det kræver løbende ud-
veksling af information mellem DIA og Ankesty-
relsen og at Ankestyrelsen supplerer denne viden
med information fra andre kilder.
Ankestyrelsen har udarbejdet en procedure for at
godkende matchningsforslag. Proceduren udvik-
les og opdateres løbende. Ankestyrelsen instrue-
rer også løbende DIA og Statsforvaltningen i pro-
cedurerne.
Ankestyrelsen godkender alle matchningsforslag,
hvor DIA vurderer, at barnet er omfattet af ansø-
gernes godkendelse. Hvis DIA vurderer, at barnet
falder uden for ansøgernes godkendelse, er det
Adoptionssamrådet i Statsforvaltningen, der laver
vurderingen.
Ankestyrelsen har behandlet 65 matchningsfor-
slag i 2017. Adoptionssamrådet har behandlet 26
matchningsforslag. 2 sager om adoption til Færø-
erne er forelagt Ankestyrelsen med henblik på en
vurdering af frigivelsesgrundlaget. Sager fra Fæ-
røerne indgår i statistikken som sager behandlet i
Ankestyrelsen (indgår i de 65 sager som Ankesty-
relsen har behandlet).
Ankestyrelsen fører tilsyn med DIAs formidling til
Færøerne og Grønland og påser, at adoptionerne
har fulgt Haagerkonventionen og gældende reg-
ler på området.
Ankestyrelsen fører statistik over alle match-
ningsforslag for at give et aktuelt billede af for-
midlingssituationen.
Ankestyrelsens behandling af matchnings-
forslag
Som opfølgning på styrelsens gennemgang af en
række konkrete sager fra Etiopien i 2016 har Anke-
styrelsen i januar 2017 fremhævet over for DIA,
hvilke retningslinjer organisationen helt overordnet
skal følge i behandlingen af oplysningerne om frigi-
velsen af barnet i de enkelte matchningssager.
DIA har i sit arbejde med alle matchningssager fra
alle lande pligt til at vurdere, om de foreliggende
oplysninger i barnets sag giver anledning til tvivl, og
om sagen har fulgt relevante regler og Haagerkon-
ventionens principper.
Side 8 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
Der står i kap. 6.1 i DIAs akkrediteringsvilkår gæl-
dende fra 1. januar 2016 til 31. december 2020:
”DIA foretager ved odtagelse af forslaget også e
gennemgang af sagen med henblik på at sikre, at Haa-
gerkonventionens principper og den gældende lovgivning
i afgiverlandet er overholdt. DIA skal dermed foretage en
kvalificeret vurdering af de foreliggende oplysninger om
frigivelsen af barnet til international adoptio
.”
Tilsynsbesøg hos DIA
Uanmeldt tilsynsbesøg
I december var Ankestyrelsen på uanmeldt til-
synsbesøg hos DIA. Besøget havde fokus på DIAs
sagsbehandlingssystem i forhold til kravene hertil
i akkrediteringsvilkårene. Ankestyrelsen fik ind-
blik i hvordan sagsbehandlingssystemet og jour-
naliseringen fungerer i praksis.
Derudover skal DIA ved behandlingen af et match-
ningsforslag også være opmærksom på at overhol-
de alle retningslinjer, Ankestyrelsen fastsætter for
formidlingen, herunder tage stilling til de oplysnin-
ger, der ud fra styrelsens landeskemaer og koncep-
ter til brug for matchningsforslag bør foreligge i
sager fra de forskellige lande og samarbejdsparter.
DIA skal som udgangspunkt ikke efterprøve de
enkelte oplysninger i sagen før styrelsens eller
Adoptionssamrådets vurdering af matchningssa-
gen.
DIA skal derimod sikre sig, at eventuelle uklare,
uoverensstemmende og tvivlsskabende oplysnin-
ger i sagen er afdækket, sådan at der ikke fremgår
oplysninger, der kan skabe tvivl om sagens forløb
og de involverede aktører, når DIA videresender
matchningssagen til styrelsen eller samrådet, og
inden DIA orienterer ansøgerne om barnet.
Informationsindsamling
Besøg fra andre landes myndigheder
I 2017 mødtes Ankestyrelsen med delegationer
fra Fillippinerne, Burkina Faso, Thailand, Tjekkiet
og Madagaskar.
Delegationerne var på besøg i Danmark for at
mødes med deres danske samarbejdspart DIA og
møde adoptivfamilier med børn fra de enkelte
lande.
Delegationerne mødtes i den forbindelse også
med Ankestyrelsen. Styrelsen informerede, som
dansk centralmyndighed, om det danske adopti-
onssystem og de rådgivningstilbud, de danske
adoptivfamilier får stillet til rådighed før, under
og efter adoptionen. De udenlandske delegatio-
ner viste særlig interesse for de danske tilbud om
PAS-rådgivning. De danske adoptivfamiliers mu-
ligheder for pre- og post adoptionsrådgivning er
unik i sin udstrækning og variation, og derfor et
positivt særtræk for samarbejdet med Danmark.
Ankestyrelsen fik på møderne også lejlighed til at
høre nærmere om de aktuelle forhold på adopti-
onsområdet i de enkelte lande og drøfte konkrete
forhold af væsentlighed for tilsynet.
Møder, konferencer og arbejdsgrupper
Ankestyrelsen har siden 2010 deltaget i et møde-
forum med centralmyndighederne fra en række
andre modtagerlande, der ligeledes har tiltrådt
Haagerkonventionen. Gruppen mødes typisk to
gange om året til uformelle drøftelser uden refe-
rat.
Side 9 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0010.png
I 2017 har gruppen holdt møder i Haag og Gene-
ve med særligt fokus på:
Håndtering af problemstillinger relateret til
formidlingssamarbejder og konkrete adopti-
onssager, der blev gennemført før Haager-
konventionens ikræfttræden og implemen-
tering
De økonomiske relationer i samarbejdet om
international adoptionsformidling
Udveksling af oplysninger om adoptionsfor-
midlingen fra forskellige afgiverlande
Mulighederne for fælles handling over for
systematiske svagheder i implementeringen
af Haagerkonventionen i konkrete samar-
bejdslande
Nordisk møde blev afholdt i april 2017 i Stock-
holm. Nordisk møde er et møde mellem de nordi-
ske landes centralmyndigheder på adoptionsom-
rådet. Mødes afholdes hvert år og handler om at
udveksle informationer og erfaringer mellem
myndighederne. Drøftelserne på møderne er
uformelle og uden referat.
Emner fra Nordisk Møde i Stockholm:
De seneste ændringer på adoptionsområdet
i de nordiske lande
International adoption i et fremtidigt per-
spektiv
Overvejelser i relation til akkrediteringsvilkå-
rene for adoptionsformidlende organisatio-
ner
Økonomisk tilsyn med adoptionsformidlin-
gen
Erfaringer med praksis i forskellige afgiver-
lande
Ankestyrelsen deltog i en konference arrangeret
af centralmyndigheden ICAB (Inter-Country
Adoption Board) i Fillippinerne i september 2017.
Det overord ede te a på ko fere e var ”fore-
byggelse af ulovlige
adoptio er”. A kestyrelse
fik også lejlighed til at udveksle viden med både
filippinske og internationale eksperter på adopti-
onsområdet.
I oktober 2017 deltog Ankestyrelsen i fejringen af
ISS’ 25 års fødselsdag.
Dagen blev markeret i
form af et symposium om det internationale
adoptionsområdes udvikling siden Haagerkon-
ventionens etablering, de nuværende udfordrin-
ger på området og de kommende fokuspunkter i
relation til international adoption.
Ankestyrelsen blev inviteret til at holde et oplæg
på symposiet, hvor styrelsen fik lejlighed til at
fortælle om godkendelsen og forberedelsen af de
danske adoptivforældre set i forhold til profilen
på de børn, der bortadopteres internationalt i
dag, samt det danske PAS-tilbud, der i internatio-
nal sammenhæng ikke findes i samme udstræk-
ning og indhold som i Danmark.
Ankestyrelsen holdt i juni 2017 et erfaringsud-
vekslingsmøde med den flamsk-belgiske central-
myndighed. Den flamsk-belgiske centralmyndig-
hed foretager i lighed med Ankestyrelsen og
Adoptionssamrådet en vurdering af alle match-
ningsforslag inden barnet stilles i forslag til de
belgiske ansøgere. På mødet blev det blandt an-
det drøftet hvilket oplysningsgrundlag, der fore-
Side 10 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0011.png
ligger i de forskellige typer af sager fra de enkelte
lande, samt hvilke metoder der anvendes til at
vurdere det konkrete sagsforløb.
Ankestyrelsen er en del af en arbejdsgruppe om
forebyggelse og håndtering af
”illicit pra ti e”.
Arbejdsgruppen er nedsat af HCCHs Permanente
Bureau og har til formål at udarbejde fælles in-
ternationale retningslinjer og metoder til gavn for
samarbejdet mellem landene om forebyggelse og
håndtering
af ”illi it pra ti es”.
Arbejdsgruppen havde sit første møde i oktober
2016. På dette møde blev der nedsat en under-
gruppe, der fik til opgave at udarbejde en række
skabeloner til det videre arbejde med de konkre-
te emner, der indgår i det samlede arbejde. An-
kestyrelsen er en del af denne undergruppe.
Der henvises til Det Permanente Bureaus hjem-
meside for yderligere information om arbejds-
gruppens opgaver og status herpå:
https://www.hcch.net/en/publications-and-
studies/details4/?pid=6309&dtid=62
Indhentelse af information fra andre kilder
Ankestyrelsen bruger oplysninger fra en række
kilder i sit tilsyn. Oplysninger kommer blandt
andet fra UNICEF, The International Social Service
(ISS), Haagerkonferencen og andre landes uden-
rigsministerier.
at følge op med konkrete tiltag i tilsynet med DIA.
Se statistik i afsnit 6.
Oplysninger til tilsynet
Gennemgang af sager
Ankestyrelsen gennemgik Statsforvaltningens
matchningssager for 1. halvår af 2017. Hensigten
var, at undersøge om Ankestyrelsen var enig i
samrådets vurdering af frigivelsesgrundlaget.
Sagsgennemgangen blev afrundet med et erfa-
ringsudvekslingsmøde med Statsforvaltningen i
januar 2018.
Oplysninger fra DIA
DIA er forpligtiget til løbende og af egen drift at
indberette alle ikke uvæsentlige oplysninger om
ændringer i organisationen og i formidlingssitua-
tionen til Ankestyrelsen.
Indberetningerne sker formelt og uformelt og har
i 2017 blandt andet omhandlet forlænget sags-
behandlingstid ved enkelte domstole i enkelte
afgiverlande, ændring af regler ved matchning,
særlige dokumentationskrav etc.
DIA har i 2017 sendt periodiske redegørelser for
samarbejdet med Indien, Peru, Madagaskar, Fi-
lippinerne, Thailand, Tjekkiet, Sydkorea, Burkina
Faso og Taiwan.
Indberetninger
Ankestyrelsen modtog i 2017 to indberetninger
om DIAs virksomhed fra borgere. Indberetninger-
ne indgår i tilsynet med DIA. Styrelsen har mulig-
hed for at undersøge sagsforløbet i den konkrete
Adoptanterne syn på adoptionsforløbet
Alle adoptanter, som har hjemtaget børn siden
januar 2016, har fået et spørgeskema fra Anke-
styrelsen med henblik på at samle informationer
om DIAs adoptionsformidlende arbejde. Beslut-
ningen om, at indsamle denne information udlø-
ber af beslutningen om et nyt adoptionssystem.
Ankestyrelsen gennemgår løbende adoptivfamili-
ernes besvarelser og følger op på eventuelle op-
lysninger af relevans for tilsynet. I 2017 har be-
svarelserne ikke givet Ankestyrelsen anledning til
Side 11 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
sag og reagere overfor DIA. Indberetningerne i
2017 har handlet om specifikke problemstillinger
som af hensyn til borgernes retssikkerhed ikke
kan beskrives nærmere. Indberetningerne har
dog ikke givet anledning til kritik af DIAs virksom-
hed.
Ankestyrelsen modtog i 2017 orientering fra
Adoptionsnævnet om en indberetning fra Stats-
forvaltningen om en sag fra Sydkorea. Sagen
handlede om at vurdere godkendelsesrammer,
og den blev derfor behandlet af Adoptionsnæv-
net. Sagen gav ikke anledning til bemærkninger
fra Ankestyrelsens side.
Side 12 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0013.png
4. Tilsyn med økonomiske forhold
Tilsyn med DIAs økonomi
DIA er forpligtet til at tilrettelægge sine økonomi-
ske forhold på en forsvarlig, hensigtsmæssig og
gennemsigtig måde og løbende afrapportere på
organisationens økonomiske status til Ankestyrel-
sen i form af kvartalsrapporteringer og årsregn-
skab.
DIA er finansieret af adoptionsansøgernes geby-
rer samt et statsligt tilskud på 2 mio. kr. årligt,
som blev indført med den politiske aftale om et
nyt adoptionssystem i efteråret 2014.
Formålet med DIAs løbende rapporteringer og
Ankestyrelsens tilsyn med DIAs økonomiske for-
hold er primært at sikre en forsvarlig økonomisk
drift af adoptionsansøgernes penge, hvor geby-
rerne løbende er tilpasset omkostningsniveauet i
organisationen, og hvor Ankestyrelsen sikres den
nødvendige indsigt i organisationens økonomisty-
ring.
Til brug for det økonomiske tilsyn har Ankestyrel-
sen ansat Ernst & Young til to gange årligt at be-
søge DIA og følge op på organisationens regn-
skabsfunktion og tilrettelæggelse, ligesom Ernst
& Young bistår Ankestyrelsen med gennemgang
af DIAs kvartalsregnskaber m.v. I forbindelse med
DIAs etablering i 2015 udarbejdede Ernst &
Young en række anbefalinger vedrørende DIAs
forretningsgange og forpligtelser, som løbende er
blevet fulgt op. Ved udgangen af 2017 udestår
der ikke kritiske forhold i DIAs implementering af
de foreslåede tiltag.
Kvartalsregnskaber og årsregnskab for 2016
DIAs kvartalsrapporteringer og aflevering af års-
regnskab i 2017 er sket rettidigt og har i form og
indhold levet op til kravene i DIAs akkrediterings-
vilkår.
Resultatet af kvartalsregnskaberne for 1.-3. kvar-
tal 2017 viste et overskud på i alt ca. 179.000 kr.
DIA forventer samlet et lille overskud på årsregn-
skabet for 2017, som afleveres 1. april 2018. I
2016 var årets resultat ifølge årsregnskabet et
underskud på ca. 82.000 kr., som ikke gav Anke-
styrelsen anledning til bemærkninger.
DIAs likvide beredskab og evne til at tilpasse om-
kostningerne i organisationen har generelt skabt
den fornødne tryghed i forhold til tilsynet med
økonomien. I DIAs budget for 2018 forventes
tilsvarende et mindre overskud for året. Budget-
tet revideres løbende i forbindelse med kvartals-
rapporteringerne.
Der har ikke været gebyrændringer i 2017, men
DIA har reduceret omkostninger i organisationen
løbende.
Særligt fokus på adoptionsrelateret hjælpearbej-
de
Ankestyrelsen har i hele 2017 haft fokus på DIAs
anvendelse af midler til adoptionsrelateret hjæl-
pearbejde i samarbejdslandene. DIA har mulig-
hed for at støtte projekter i afgiverlandene øko-
nomisk som en sædvanlig del af arbejdet med
international adoption under Haagerkonventio-
nen, og i flere lande er det også et krav for adop-
tionsformidlingen.
Side 13 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
Der er fastsat rammer i adoptionslovgivningen og
i DIAs akkrediteringsvilkår for organisationens
beslutninger om at yde støtte til hjælpeprojekter
og donationer. Det kræver forudgående godken-
delse fra Ankestyrelsen, når støtten overstiger
50.000 kr., mens mindre projekter blot skal an-
meldes i forbindelse med DIAs aflæggelse af års-
regnskab.
DIAs årsregnskab skal efter akkrediteringsvilkåre-
ne være vedlagt et notat om udgiftsfordelingen af
landespecifikke udgifter, hvor støtte til hjælpe-
projekter og donationer opgøres særskilt for året.
Baseret på den viden om adoptionsrelateret
hjælpearbejde, som Ankestyrelsen har opnået
efter indførelsen af de nye krav om godkendelse
og anmeldelse af projektstøtte, har Ankestyrelsen
fastlagt en praksis på området, der tager ud-
gangspunkt i behovet for mest mulig transparens
og dokumentation for anvendelsen og formålet
med projektstøtte og donationer i udlandet. Dis-
se kriterier afspejler internationale anbefalinger
om god praksis på området.
Hovedhensynene bag den praksis, som er fastlagt
af Ankestyrelsen efter de første års erfaringer på
området er:
Sikre øget transparens
betalingernes
formål og modtager
eventuelt kvitte-
ring/afrapportering
Lovligheden i Danmark og i det konkrete
land
Aktivt at søge åbenhed og gensidig viden
hos centralmyndighederne
Mulighed for konkret at vurdere, hvilken
dokumentation der bedst giver mening
for at sikre de overordnede hensyn til
transparens og god faglighed og etik i
samarbejdet og formidlingen. Behovet vil
variere alt efter støttens omfang, modta-
gerens rolle samt regler og praksis i de
enkelte lande
Denne praksis vil blive indarbejdet i DIAs akkredi-
teringsvilkår i løbet af 2018.
Godkendelse af adoptionsrelateret støtte
Ankestyrelsen har i 2017 godkendt, at DIA kan
yde adoptionsrelateret støtte i Vietnam, Sydko-
rea og Sydafrika. Styrelsen har ved godkendelsen
af støtten lagt vægt på omfanget af transparens,
modtageren af støtten, støttens formål og over-
ensstemmelse med eventuelle regler i modtager-
landet om økonomisk støtte i relation til interna-
tional adoption.
Vietnam
Ankestyrelsen godkendte i juni 2017 DIAs ansøg-
ning om at støtte Departement of Labour, Inva-
lids and Social Affairs i Binh Thuan-provinsen til
gavn for 20 udsatte børns skolegang i perioden
juli 2017
maj 2020.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at:
der var tilvejebragt tilstrækkelig transpa-
rens
den vietnamesiske adoptionslov opfor-
drer til støtte til gavn for udsatte børns
pleje, trivsel og uddannelse, uden at det-
te må få nogen indflydelse på adoption
der i Vietnam er udpeget en ansvarlig
myndighed for tilsynet med den økono-
miske støtte
Sydkorea
Ankestyrelsen godkendte i juni 2017 DIAs ansøg-
i g o at støtte Holt Childre ’s Servi es’ ”Un-
arried Mothers’ Proje t” i Sydkorea. Projektet
er et hjælpeprogram for enlige mødre, som væl-
ger at beholde deres barn på trods af stigmatise-
ringen i det koreanske samfund. Mødrene har brug
for støtte for bl.a. at kunne få et netværk, en ud-
dannelse og/eller et arbejde, hvilket projektet kan
hjælpe med.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at:
Side 14 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0015.png
der var transparens i forhold til modtager
af støtten
støtten på daværende tidspunkt kunne an-
ses for de facto at være obligatorisk og
dermed en del af DIAs samlede samarbej-
de med Holt
Ankestyrelsen ud fra DIAs oplysninger om
formålet med støtten og DIAs mangeårige
støtte til projektet for enlige mødre på da-
værende tidspunkt lagde til grund, at støt-
ten tilfaldt Holt som et øremærket beløb til
netop dette projekt og dets forskellige ak-
tiviteter
da Ankestyrelsen på daværende tidspunkt var i
dialog med den sydafrikanske centralmyndighed,
Department of Social Development, om reglerne
for støtte til sydafrikanske børnebeskyttelsesorga-
nisationer, der arbejder med adoption. Ankesty-
relsen har godkendt udbetalinger på månedlig
basis som led i støtteaftalen frem til og med de-
cember 2017.
I godkendelsen lagde Ankestyrelsen vægt på, at:
der var tilvejebragt tilstrækkelig transpa-
rens
modtageren af støtten er DIAs langvarige
samarbejdspart, som Ankestyrelsen ge-
nerelt har tillid til. DIA har før støttet Im-
pilo ved betaling af udgifter til en medar-
bejder med særlige opgaver.
det ikke er en mulighed at formidle støt-
ten centralt til en sydafrikansk myndig-
hed
DIA havde sendt en opfølgningsrapport
fra Impilo vedrørende anvendelsen af tid-
ligere støtte til Impilo
DIA havde været i dialog med Impilo om-
kring reglerne for støtte til sydafrikanske
børnebeskyttelsesorganisationer, der ar-
bejder med adoption. Spørgsmålet om
projektstøtte ikke er reguleret i hverken
lovgivning eller guidelines i Sydafrika,
men ifølge Impilo er det sædvanligt i Syd-
afrika, at organisationerne modtager
støtte fra deres samarbejdspartnere som
en del af deres generelle fundraising bå-
de nationalt og internationalt.
Ankestyrelsen bemærkede også, at der
i det
omfang DIA fremadrettet ønsker at støtte Holts
projekt for enlige mødre
er behov for øget trans-
parens i forhold til den anmodning fra Holt, som
ligger til grund for DIAs ønske om at yde støtten,
herunder at der i anmodningen er nærmere oplys-
ninger om hvilket projekt/aktiviteter støtten øn-
skes anvendt til.
Sydafrika
Ankestyrelsen godkendte i juli 2017 DIAs ansøg-
ning om at støtte DIAs samarbejdspart i Sydafrika
(Impilo) med henblik på ansættelse af en erfaren
socialrådgiver, der kan være med til at sikre høj
kvalitet i I pilo’s ar ejde ed de ør og fa ili-
er, der er involveret i adoption. DIA søgte om en
generel godkendelse af månedlige udbetalinger i
perioden juni 2017
december 2017.
Ankestyrelsen bad i godkendelsen DIA om at søge
godkendelse af udbetalingerne på månedlig basis,
Efterfølgende har Ankestyrelsen ved den sydafri-
kanske centralmyndighed fået bekræftet, at støt-
te fra udenlandske samarbejdsparter til sydafri-
kanske formidlende organisationer ikke er regule-
ret i Sydafrika, men bør være rettet mod at støtte
subsidiaritetsprincippets opretholdelse.
Side 15 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
Kritik og pålæg
Ankestyrelsen har udtalt kritik af DIA i tre tilfælde
i 2017, dels hvor DIA har forsømt at søge forud-
gående godkendelse til støtte af hjælpeprojek-
ter/donationer i Sydafrika, dels hvor DIA har for-
sømt at anmelde udbetalt støtte til samarbejds-
parter i Etiopien i 2016.
Ankestyrelsen udtalte kritik af DIA i oktober 2017.
DIA havde i 2016 udbetalt støtte til deres tidligere
etiopiske samarbejdsparter uden forinden at
have søgt om godkendelse hos Ankestyrelsen
eller anmeldt støtten til Ankestyrelsen. DIA havde
endvidere vanskeligheder med at tilvejebringe
oplysninger om støttens modtagere, fordeling og
formål. Ankestyrelsen har efterfølgende modta-
get redegørelser fra DIA vedrørende den udbetal-
te støttes karakter, modtager og formål.
I maj 2017 udtalte Ankestyrelsen kritik af DIA. DIA
havde udbetalt støtte til et adoptionsrelateret
hjælpeprojekt i Sydafrika uden at søge Ankesty-
relsen om godkendelse inden.
Ifølge akkrediteringsvilkårene er DIA er forpligtet
til at søge om godkendelse af adoptionsrelateret
hjælpearbejde. DIA havde også forsømt pligten til
at underrette styrelsen om udbetalt støtte til to
hjælpeprojekter i Sydafrika i samme periode, som
DIA samtidig ansøgte om godkendelse af andre
støtteprojekter.
Side 16 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0017.png
5. Forskning og PAS
I 2017 er to forskningsprojekter om adoption
blevet offentliggjort. Ankestyrelsen har været
tovholder på begge projekter.
At vokse op som adopteret i Danmark
VIVE (Det nationale forskningscenter for velfærd)
offentliggjorde i oktober 2017 en undersøgelse
om at vokse op som adopteret i Danmark. Under-
søgelsen baserer sig på kvantitative og kvalitative
analyser af registermateriale og interviewmateri-
ale med voksne adopterede.
Generelt går det godt for de fleste adopterede i
Danmark. Der er dog et par konklusioner i rap-
porten, som tydeliggør hvor adopterede skiller sig
ud fra jævnaldrende ikke-adopterede:
En større andel adopterede end ikke-
adopterede klarer sig mindre godt og/eller
har psykiatriske diagnoser og anbringelseshi-
storik.
Samlet set er en lidt mindre andel af adopte-
rede i gang med og/eller har afsluttet en
ungdomsuddannelse som 19-årige sammen-
lignet med jævnaldrende ikke-adopterede.
Ca. 18 % af adopterede er registrerede i det
psykiatriske system som 19-årige sammen-
lignet med ca. 9 % jævnaldrende ikke-
adopterede.
Ca. 7 % af adopterede har været anbragt
udenfor hjemmet i løbet af barndommen.
Antallet af ikke-adopterede er ca. 5 %.
Læs ere o u dersøgelse ”At voks e op so
adopteret i Da ark” her:
https://www.sfi.dk/publikationer/at-vokse-op-
som-adopteret-i-danmark-13514/
Åbenhed i adoptioner
”Å e hed i adoptio og etyd i ger e heraf” er
udarbejdet af forskere fra Aalborg og Roskilde
Universitet. Rapporten er også en undersøgelse
af adoptivbørns oplevelser af deres egen adopti-
on.
Undersøgelsen handler blandt andet om oplevel-
sen af diskrimination, og fortæller, at de fleste
adopterede oplever diskrimination i løbet af de-
res liv
primært to former:
Diskrimination baseret på udseende, hvor
det at være adopteret kan virke formildende
Diskrimination baseret på familietype, hvor
selve adoptionen er årsag til diskriminatio-
nen.
Diskrimination opleves både det i offentlige rum,
i skolen, blandt venner og i hjemmet.
Det andet store emne i undersøgelsen er åben-
hed. Den viser, at graden af åbenhed om adopti-
onen har stor betydning for den enkeltes identi-
tetsdannelse. Rapporten tydeliggør også samspil-
let mellem forskellige former for åbenhed og
deres betydning for barnets trivsel.
Læs ere o u dersøgelse ”Å e hed i adopti-
o og etyd i ger e heraf” her:
https://ast.dk/publikationer/abenhed-i-adoption
Side 17 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0018.png
PAS
I forlængelse af det tidligere beskrevne oplæg til
ISS’s ju ilæu har A kestyreIsen idraget til ISS’
månedlige nyhedsbrev, Monthly Review, med en
artikel om det danske adoptionssystem med fo-
kus på adoptanter før, under og efter adoptio-
nen.
I juli 2017 offentliggjorde Ankestyrelsen en eva-
luering af PAS tilbuddene for 2016. Evalueringen
inkluderede rådgivning til adoptivfamilier, den
obligatoriske rådgivning til adoptivfamilier, bør-
negrupper, undervisning til fagpersoner og ske-
maer til PAS-rådgivere.
dene, men også en taknemmelighed for, at der
eksisterer et tilbud, som kan have afgørende be-
tydning for det enkelte adoptivbarn og den enkel-
te adoptivfamilie.
Læs mere om evalueringen her:
https://ast.dk/publikationer/evaluering-af-post-
adoptions-service-i-2016
Forsøgsprojektet med PAS til voksne adopterede
blev afsluttet med udgangen af 2017. I forbindel-
se med den politiske aftale om et nyt adoptions-
system i 2014, blev det besluttet at iværksætte et
forsøgsprojekt med PAS-rådgivning til voksne
adopterede. Evalueringen af forsøgsprojektet
blev offentliggjort i juni 2018.
Forsøgsprojektet blev finansieret via satspulje-
midlerne med en midlertidig driftsbevilling på 2
millioner kr. Bevillingen skulle strække sig over
hele projektperioden fra 1. januar 2016 til 31.
december 2017.
Generelt er projektet om PAS-rådgivning til voks-
ne blevet godt modtaget. Flere beskriver, hvor-
dan de har haft svært ved at finde lignende hjælp
andre steder. PAS-tilbuddet har for dem givet
mulighed for, at få professionel rådgivning om
den særlige livssituation det er at være adopte-
ret.
Læs mere om evalueringen her:
https://ast.dk/publikationer/evaluering-af-pas-til-
voksne-adopterede
Ankestyrelsen oplever fortsat en øget søgning til
tilbuddene inden for PAS. Samtidig er adoptanter,
adoptivfamilier og professionelle generelt enige
om, at PAS gør en forskel.
Tilbagemeldinger til Ankestyrelsen i form af di-
verse skemaer og elektroniske evalueringer er
langt overvejende positive. Der er ønsker til for-
bedringer og ideer til fortsat udvikling af tilbud-
Side 18 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0019.png
6. Statistik
Sager om godkendelse af matchningsforslag i Ankestyrelsen og i Adoptionssamrådet
Ankestyrelsen har i 2017 behandlet i alt 65 sager om godkendelse af matchningsforslag, Adoptionssamrå-
det har behandlet 26 sager.
2 sager angående en adoption til Færøerne er forelagt Ankestyrelsen med henblik på en vurdering af frigi-
velsesgrundlaget. Disse sager indgår i statistikken som sager behandlet i Ankestyrelsen (indgår i de 65 sa-
ger, som Ankestyrelsen har behandlet).
Ankestyrelsen fører tilsyn med internationale adoptioner til Færøerne og Grønland og påser, at adoptio-
nerne har fulgt Haagerkonventionen og gældende regler på området.
Det har haft betydning for Ankestyrelsens sagsbehandlingstid i matchningssager, at flere afgiverlande har
ændret procedurer i enkelte eller alle sager. Procedurerne betyder, at Ankestyrelsen har behandlet sagen
af to omgange. Ankestyrelsen behandler i første omgang de helbredsmæssige oplysninger. Det vil i realite-
ten sige, at det vurderes om ansøgernes godkendelse omfatter det konkrete barn i forslag. Herefter sendes
sagen retur til DIA, som sender sagen til afgiverlandet, når ansøgerne har accepteret matchningen. Når
afgiverlandet har færdigbehandlet matchningssagen, sendes sagen igen til Ankestyrelsen, som vurderer
frigivelsesgrundlaget og tager endelig stilling til sagens fortsættelse.
Barnets oprindelsesland (sager om behandling af matchningsforslag, 2017, Ankestyrelsen)
Side 19 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0020.png
Barnets oprindelsesland (sager om behandling af matchningsforslag, 2017, Adoptionssamrådet)
Barnets alder på matchningstidspunktet (sager om godkendelses af matchningsforslag, 2017, Ankestyrel-
sen)
18%
35%
Under 12 måneder
13-24 måneder
15%
25-36 måneder
over 37 måneder
32%
Side 20 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0021.png
Barnets alder på matchningstidspunktet (sager om godkendelses af matchningsforslag, 2017, Adoptions-
samrådet)
13%
39%
Under 12 måneder
13-24 måneder
32%
25-36 måneder
over 37 måneder
16%
Baggrunden for frigivelsen af barnet i afgiverlandet (sager om godkendelses af matchningsforslag, 2017,
Ankestyrelsen)
Andet: Andre baggrunde for frigivelse har været situationer, hvor den biologiske mor har forladt barnet inden endelig
samtykke til adoption. Myndighederne i afgiverlandet har derefter ikke haft mulighed for at finde frem til den biologi-
ske mor eller andre slægtninge til barnet.
Side 21 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0022.png
Baggrunden for frigivelsen af barnet i afgiverlandet (sager om godkendelses af matchningsforslag, 2017,
Adoptionssamrådet)
Andet: Andre baggrunde for frigivelse har været situationer, hvor den biologiske mor har forladt barnet inden endelig
samtykke til adoption. Myndighederne i afgiverlandet har derefter ikke haft mulighed for at finde frem til den biologi-
ske mor eller andre slægtninge til barnet.
Blev DIA bedt om at fremskaffe yderligere dokumenter? (sager om godkendelse af matchningsforslag, 2017,
Ankestyrelsen)
Side 22 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0023.png
Samlet vurdering af matchningssagen i Ankestyrelsen (sager om godkendelse af matchningsforslag, 2017,
Ankestyrelsen)
Andet: Her er indeholdt en matchningssag som blev trukket tilbage af afgiverlandet og en sag hvor DIA ikke
havde mulighed for at finde egnede ansøgere til det konkrete barn.
Sagens endelige udfald (sager om godkendelse af matchningsforslag, 2017, Ankestyrelsen)
Andet: En sag blev behandlet i Ankestyrelsen, men udelukkende i forhold til de helbredsmæssige oplysnin-
ger. Adoptionsnævnet var ikke enigt i DIAs vurdering af barnet og sagen blev dermed returneret til DIA.
Side 23 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0024.png
U der ”a det” i dgår ligeledes to sager
fra Færøerne, hvor de færøske myndigheder udsteder 17c-
erklæring.
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen
28
3,83
1
Minimum
Maximum
Gennemsnit
I visningen er korrigeret for de sager som har været behandlet to gange i Ankestyrelsen. Sagsbehandlingstiden er et
udtryk for den tid sagen reelt har været behandlet i Ankestyrelsen.
Samlet vurdering af matchningssagen i Adoptionssamrådet (sager om godkendelse af matchningsforslag,
2017, Adoptionssamrådet)
Side 24 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0025.png
Undersøgelse blandt adoptanter efter hjemtagelsen
I 2017 har Ankestyrelsen revideret det spørgeskema som sendes til adoptanterne efter hjemtagelsen. Spør-
geskemaet er forenklet og forkortet. Svarprocenten for 2017 højere end for 2016.
I de statistiske visninger herunder er medtaget besvarelser på spørgeskemaer som Ankestyrelsen har ud-
sendt i 2017. De statistiske visninger herunder vedrører hjemtagelser fra 1. januar til og med august 2017.
Spørgeskemaer vedrørende hjemtagelser fra september 2017 til og med december 2017 udsendes i 2018
og vil indgå i årsberetningen for 2018.
Ankestyrelsen udsendte 46 spørgeskemaer og har modtaget svar fra 39 respondenter. Nedenfor beskrives
resultater fra undersøgelsen.
Spørgsmål: Hvor tilfreds er du med den vejledning som du modtog fra DIA inden afrejsen om:
Spørgsmål: Søgte du hjælp fra DIAs hovedsæde i Danmark mens du opholdt dig i afgiverlandet?
Spørgsmål: Hvor tilfreds er du med den hjælp, du modtog fra DIAs hovedsæde i Danmark, mens du opholdt
dig i afgiverlandet?
Side 25 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0026.png
Spørgsmål: Når du i dag tænker tilbage på adoptionen og tiden efter hjemkomsten med dit barn/dine børn
hvor tilfreds er du så med det samlede hjemtagelsesforløb fra du tilmeldte dig den adoptionsformidlende
organisation (DIA, AC Børnehjælp eller DanAdopt) og til den første tid hjemme med dit barn/dine børn?
19
8
4
8
0
Meget tilfreds
Tilfreds
Hverken/eller
Utilfreds
Meget utilfreds
Spørgsmål: I hvilken grad er du tilfreds med DIAs arbejde hvad angår følgende:
Spørgsmål: Har du modtaget den obligatoriske adoptionsrådgivning som du er berettiget til at få?
De individuelle svar på spørgeskemaerne indeholder flere kommentarer og uddybninger om DIAs sagbe-
handling, opholdet i afgiverlandet og tiden efter hjemtagelsen. Ankestyrelsen gennemser løbende alle be-
svarelser og kontakter DIA hvis enkelte besvarelser giver anledning til at få sager eller procedurer belyst
yderligere.
Side 26 af 27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 276: Årsberetning om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet , fra børne- og socialministeren
1910742_0027.png