Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 266
Offentligt
1905414_0001.png
Til anførte på vedlagte høringsliste
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 1765
Doknr.
577338
Dato
31-05-2018
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om
socialtilsyn, lov om voksenansvar for anbragte børn og unge og ligningsloven
(Mere kvalitet i plejefamilier)
Børne- og Socialministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af lov
om social service, lov om socialtilsyn, lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
og ligningsloven (Mere kvalitet i plejefamilier).
Lovforslaget udmønter aftalen ”Mere kvalitet i plejefamilier –
en bedre opvækst for det
anbragte barn” fra satspuljeaftalen for
2018-2021.
Lovforslaget består af følgende hovedelementer:
Indførelse af nye plejefamilietyper
Denne del af lovforslaget indebærer indførelse af tre nye plejefamilietyper, der mat-
cher forskellighederne i børnenes behov bedre end de eksisterende. Den nye katego-
risering af plejefamilier skal sikre plejefamilietyper i lovgivningen, der matcher bredden
i de behov, børn i plejefamilier har i dag. De nye plejefamilietyper, der foreslås, er,
udover netværksplejefamilier, ”almene plejefamilier”, ”forstærkede plejefamilier” og
”specialiserede plejefamilier”.
Det præciseres samtidig i § 66 a, hvilke børn de forskellige plejefamilietyper er god-
kendt til at kunne varetage omsorgen for, defineret ud fra børnenes støttebehov (lette,
moderate og svære). Almene plejefamilier er således familier, der er godkendt til at
varetage omsorgen og sikre udvikling og trivsel for børn og unge med moderate støt-
tebehov. Forstærkede plejefamilier er familier, der er godkendt til at varetage omsor-
gen og sikre udvikling og trivsel for børn og unge med moderate til svære støttebehov.
Specialiserede plejefamilier er familier, der er godkendt til at varetage omsorgen og
sikre udvikling og trivsel for børn og unge med svære støttebehov.
Afskaffelse af konkret godkendte plejefamilier
Kommunernes mulighed for selv at godkende en plejefamilie som konkret egnet til et
bestemt barn eller en bestemt ung foreslås fjernet. I stedet foreslås det fremadrettet at
lade de fem socialtilsyn godkende alle plejefamilier med undtagelse af netværkspleje-
familier, dvs. almene, forstærkede og specialiserede plejefamilier til anbringelse
og/eller aflastning, og sikre den løbende kvalitet gennem det driftsorienterede tilsyn.
Forslaget regler gælder ikke netværksplejefamilier, der fortsat skal godkendes af den
anbringende kommune som konkret egnet.
Tilrettelæggelse af støtten til plejefamilier
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn, lov om voksenansvar for anbragte børn og unge og ligningsloven (Mere kvalitet i plejefamilier), fra børne- og socialministeren
1905414_0002.png
1. Intensiv støtte i begyndelsen af en anbringelse:
Denne del af lovforslaget indebærer indførelse af et krav om, at den støtte, som kom-
munerne skal tilbyde plejefamilier i løbet af anbringelsen i form at supervision, råd,
vejledning og efteruddannelse, skal være intensiv i begyndelsen af en anbringelse, så
anbringelsen kommer godt fra start. Den intensive støtte i begyndelsen af anbringel-
sen skal klæde plejefamilien på i forhold til generelle problemstillinger, der kendeteg-
ner det at være plejefamilie, men også være relevant og målrettet barnets konkrete
behov og familiens situation. Forslaget gælder alle plejefamilietyper, herunder også
netværksplejefamilier.
Socialstyrelsen udarbejder som led i implementeringen af forslaget et intensivt op-
startsforløb, der stilles til rådighed for kommunerne. Materialet til opstartsforløbet kan
også anvendes af kommunerne senere under anbringelsen, fx ved de svære over-
gange, når barnet starter i skole eller bliver teenager.
2. Adskillelse af støtte, løn og vilkår:
For at sikre, at plejefamilier får et brugbart udbytte af den støtte (råd, vejledning og
supervision), som de modtager fra den anbringende kommune under anbringelsen,
foreslås det at indføre et krav om, at støtten skal gives af en anden person end den,
der aftaler løn og andre vilkår med plejefamilien. Det kan for eksempel være fagper-
soner, der går under betegnelsen familieplejekonsulenter.
Mere ensartet godkendelse og nyt vidensbaseret grundkursus
For at sikre en mere ensartet godkendelsesproces på tværs af de fem socialtilsyn
foreslås det, at indføre et krav i socialtilsynsloven om, at socialtilsynene skal følge et
fast koncept for godkendelsen af plejefamilier, der skal styrke godkendelsesforløbet
og sikre, at de fem socialtilsyn har en ensartet praksis. Det faste koncept for godken-
delsen skal præcisere centrale elementer i godkendelsen fra ansøgningstidspunktet,
den grundige undersøgelse af familiens egnethed til socialtilsynets afgørelse om god-
kendelse. Indførelsen af et fast koncept for godkendelsen af plejefamilier betyder
ingen ændringer i forhold til kvalitetsmodellen, der fortsat vil gælde for godkendelsen
af og tilsynet med plejefamilier.
Der udvikles endvidere et nyt vidensbaseret nationalt grundkursus til plejefamilier,
som socialtilsynene får pligt til at tilbyde plejefamilier som et centralt og integreret
element i godkendelsesforløbet. Grundkurset har dels til formål, at ruste plejefamilier-
ne til opgaven, og dels at give socialtilsynet informationer om plejefamiliernes kompe-
tencer, der skal bidrage til og lette selve godkendelsen.
Endelig indebærer lovforslaget, at børne- og socialministeren får bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om socialtilsynets godkendelse af plejefamilier, herunder
om elementerne i godkendelseskonceptet.
Skattefri dækning af netværksplejefamiliers øvrige omkostninger uden forevisning af
dokumentation
Med lovforslaget indføres der en adgang til skattefri dækning af netværksplejefamiliers
øvrige omkostninger på op til 20.000 kr., uden at udgifterne er nærmere konkretiseret.
Forslaget indebærer en ændring af servicelovens eksisterende bestemmelse om
dækning af omkostninger for netværksplejefamilier, hvoraf det vil fremgå, at net-
værksplejefamiliers omkostninger ved at have barnet eller den unge boende, ud over
kost og logi, jf. servicelovens § 55, kan bestå af øvrige og ekstraordinære omkostnin-
ger, og at omkostninger på op til 20.000 kr. pr. barn årligt kan dækkes som øvrige
omkostninger uden dokumentation.
Børne- og socialministeren får også bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
dækning at netværksplejefamiliers omkostninger ved at have barnet boende.
Øvrige elementer i lovforslaget
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 266: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn, lov om voksenansvar for anbragte børn og unge og ligningsloven (Mere kvalitet i plejefamilier), fra børne- og socialministeren
De ændringer, der lægges op til med lovforslaget medfører konsekvensændringer i lov
om social service, lov om socialtilsyn, lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
og ligningsloven.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt pr. e-mail til [email protected] med kopi til p-
[email protected]. Ministeriet anmoder i den forbindelse om, at bemærkninger ikke frem-
sendes både pr. brevpost og pr. e-mail.
Børne- og Socialministeriet skal anmode om, at eventuelle bemærkninger er ministe-
riet i hænde senest fredag d. 29. juni 2018.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til fuldmægtig Mette Kristoffersen på telefon 41 85 10
13.
Til orientering fremsendes tillige en fortegnelse over de myndigheder og organisatio-
ner mv., der høres over udkastet.
Med venlig hilsen
Mette Kristoffersen
3